![]() |
ماذا جــرى لرجال الكنيسه !!!
[SIZE=5]ما ذا جرى لرجال كنيستنا هل عز عليهم ان يقولوا بسم الاب والابن والروح القدس لكى يبدأؤ بياناتهم بهذه البسمله هل هو خوف ام تملق ام ضعف ايمان ثم انهم على ماذا يتأسفون بعدما اكد النائب العام بعدم وجود شريط اصلا[/SIZE]
[url]http://www.copts.net/forum/showthread.php?t=8931[/url] باسم الاله الواحد الذي نعبده جميعا بيان من الكنيسة القبطية الارثوذكسية بالاسكندرية تعلن الكنيسة بكل فئاتها انها لاتقبل اي مساس بالدين الاسلامي او الاذراء بالمشاعر الدينية للاخوة المسلمين الاحباء وتعلن الكنيسة انه في حالة اثبات اي خطا علي اي من اشتركوا في مسرحية كنيسة مارجرجس بمحرم بيك سوف توقع عليه العقوبة ويعز علينا جميعا ان اخوة وابناء قد جرحوا او اصيبوا في هذه الفتنه. وتناشد الكنيسة سيادة النائب العام , بسرعه الافراج علي المقبوض عليهم والذين لم تثبت ادانتهم , حرصا علي السلام الاجتماعي وحتي تعم الفرحة علي الجميع بمناسبة عيد الفطر المبارك . والكنيسة تهنئ الاخوة المسلمين بشهر رمضان الكريم وعيد الفطر المباركة وكل عام ومصر كلها بخير وسلام ,, عن مجلس كهنة الاسكندرية : القس مرقس جبره , القس يوحنا نصيف , القس ابرام اميل . وكيل عام البطريركية : القمص شاروبيم الباخومي . |
[SIZE=4]اعتقد ان مبدأ التقية اصبح من اهم مبادىء الكنيسة الارثوذكسية القبطية.
و الاخيب انه يوجد ناس تحاول ان تبرر هذا النفاق[/SIZE] |
[SIZE=4][B]البيان من وجهة نظري ليس به نفاق ولا تملق بسبب الظروف المحيطة بالبيان
ولم يذكراي اعتذار صريح يعني لو هذا البيان في ظروف عادية وجو ألفة من الجائز ان يشعر قارئه بنوع من النفاق من رأيي بيان جيد وفي توقيت مناسب يوحي بحسن ادارة الكنيسة وقياداتها للازمة[/B][/SIZE] |
[QUOTE=zoum][SIZE=4][B]البيان من وجهة نظري ليس به نفاق ولا تملق [COLOR=Red]بسبب الظروف[/COLOR] المحيطة بالبيان
[/B][/SIZE][/QUOTE] اعتقد يا زوم ان الملون بالاحمر هذا مبرر ان لم يكن مبرر فانا من حقى ان انكر السيد المسيح اذا سالنى مسلم عن دينى و انا احسست بخطر, لان الظروف المحيطة بية هذا بالضبط هو مبدأ التقية. |
[QUOTE=zoum][SIZE=4][B]البيان من وجهة نظري ليس به نفاق ولا تملق بسبب الظروف المحيطة بالبيان
ولم يذكراي اعتذار صريح يعني لو هذا البيان في ظروف عادية وجو ألفة من الجائز ان يشعر قارئه بنوع من النفاق من رأيي بيان جيد وفي توقيت مناسب يوحي بحسن ادارة الكنيسة وقياداتها للازمة[/B][/SIZE][/QUOTE] [SIZE=6]المقصود بالنفاق ليس البيان بل البسمله التى يبدوا انها ثقيله على رجال الكنيسه[/SIZE] |
النفاق
جزء من تطور علاقة الكنيسة مع الدولة لقد حذرنا من ذلك قبل أشهر عديدة و اعتقد ان ساويرس رد على وقال أنه لم يسمع أبدا بهذا الكلام أعتقد أنه ساويرس و لو كنت مخطئا فأنا آسف يا عم ساويرس |
[SIZE=4][B]الحقيقة الكل يشيد بادارة كنيسة الاسكندرية للازمة الاخيرة وانها بالفعل قيادات وشعب كانوا جميعا علي مستوي الحدث فبدلا من تحيتهم يجيء احدهم يقولك ما قالوش بسم الاب والابن ليه
مش عارف الواحد يقول ايه طعنات بعض الاقباط اشد ايلاما من طعنات المسلمين سلام[/B][/SIZE] |
[QUOTE=zoum][SIZE=4][B]الحقيقة الكل يشيد بادارة كنيسة الاسكندرية للازمة الاخيرة وانها بالفعل قيادات وشعب كانوا جميعا علي مستوي الحدث فبدلا من تحيتهم يجيء احدهم يقولك ما قالوش بسم الاب والابن ليه
سلام[/B][/SIZE][/QUOTE] [SIZE=4] وما الخطأ فيما لو استعملوا البسملة المسيحية المعروفة؟ لا أجد المنتقدين للبيان يوزعون الطعنات بل على حق فأول الرقص حنجلة والتنازل عن حقوقنا يبدأ بالتنازل عن حقنا فى كتابة البسملة الخاصة بنا [/SIZE] |
[QUOTE=yaweeka][SIZE=4]
وما الخطأ فيما لو استعملوا البسملة المسيحية المعروفة؟ لا أجد المنتقدين للبيان يوزعون الطعنات بل على حق فأول الرقص حنجلة والتنازل عن حقوقنا يبدأ بالتنازل عن حقنا فى كتابة البسملة الخاصة بنا [/SIZE][/QUOTE] [SIZE=4]اليوم يغيروا البسمله وبعدين يكتبوا ايات قرانيه حتى يصلو بان فى وعظهم يستشهدون بايات القران كما فعل قداسة البابا فى افطار رمضان وسلم لى على الطعنات ويريت تسمعنى شويه من تاريخ مملكة النوبه حينما اسلم اسقف النوبه وشعبه[/SIZE] |
[SIZE=4][B][QUOTE=yaweeka][SIZE=4]
وما الخطأ فيما لو استعملوا البسملة المسيحية المعروفة؟ لا أجد المنتقدين للبيان يوزعون الطعنات بل على حق فأول الرقص حنجلة والتنازل عن حقوقنا يبدأ بالتنازل عن حقنا فى كتابة البسملة الخاصة بنا [/SIZE][/QUOTE] البسملة المذكورة هي بحث عن بداية او بسملة مشتركة وهو بيان موجه للمسلمين حاجة زي صباح الخير مشترك بين السلام لكم والسلام عليكم يعني عاجبك كلام اللي بيقول التقية اهم مبدأ من مباديء الكنيسة القبطية مش عارف حاسس ان الكلام تصيد اخطاء ومفيش اي كلام ايجابي ابدا يعني يراعوا ان قيادات الكنيسة لسه خارجين من ازمة كبيرة[/B][/SIZE] |
[QUOTE=para`o]النفاق
جزء من تطور علاقة الكنيسة مع الدولة [/QUOTE] [SIZE=5]لا يا باراو ده مش نفاق ولا حتى تقية ... دى مسكنة يوساباوية إذ يظن [COLOR=Red]بعض[/COLOR] المسيحيين الأقباط سواء كهنة أو علمانيين أن لوم النفس والهدوء فى الكلام وعدم إظهار الشدة (أى السلوك المسيحى القويم) سيجعل من يعاديهم يتحول إلى ملاك ... متناسين أن هذا السلوك يصلح فقط على المستوى الشخصى وليس العام .. فأنا قد أسامح من يخطئ فى حقى فأنا مسئول عن نفسى فقط ... ولكننى لا يمكن أن أسامح من يخطئ فى حق أسرتى وأنا ملزم أن أحصل لها على حقها حتى لو تنازلت أسرتى عن هذا الحق مايحدث الآن أن البعض يتنازل عن الحقوق القبطية بالرغم من أن الأقباط يطالبون بها من واقع أسلوب المسكنة المسيحية الخاطئ وهذا الخلط فى الفهم هو الذى أضاع مصر منذ 14 قرنا وحتى الآن [/SIZE] |
[QUOTE=zoum][SIZE=4][B]
البسملة المذكورة هي بحث عن بداية او بسملة مشتركة وهو بيان موجه للمسلمين حاجة زي صباح الخير مشترك بين السلام لكم والسلام عليكم [/B][/SIZE][/QUOTE] [SIZE=5]وماله لما حتى نلغى الدين المسيحى ونفتش على دين مشترك حتى نرضى المسلميين !!!!![/SIZE] |
كفاية هجوم
[FONT=Arial Black][SIZE=5]عدم كتابة البسملة المسيحية في بيان مثل هذا لا هو نفاق ولا ولا تملق لأحد ولا ضعف إيمان لا إنكار للمسيح أمام العالم إنما ببساطة وببساطة جداً هو تطبيق لكلام السيد المسيح
لا تعطوا القدس لل**** و لا تطرحوا درركم قدام الخنازير لئلا تدوسها بارجلها و تلتفت فتمزقكم (مت 7 : ) وهذا البيان ليس لأبناء الكنيسة وإنما موجه للمسلمين شعباً وحكومة ورئيس بمن فيهم ال**** والهمج ألذين ثاروا وقاموا للتخريب والترويع ---إلخ . وعليه فلا لزوم لتصيد الأخطاء ولا لإلقاء إتهامات بهذه الطريقة وكفانا نحن هجوماً علي الكنيسة وقداسة البابا[/SIZE][/FONT] |
[SIZE=4][B][QUOTE=asuty][SIZE=5]وماله لما حتى نلغى الدين المسيحى ونفتش على دين مشترك حتى نرضى المسلميين !!!!![/SIZE][/QUOTE]
طيب ما دمت لا تؤمن بالتعايش مع المسلمين ومستعجل اوي علي المذابح والصدام ما تقولنا كده نعمل ايه طيب وكل تعاملاتنا اليومية مع المسلمين والصراحة انا باقول صباح الخير وما اقدرش اقول سلام المسيح معاكم للمسلمين تعال كده معايا وقولها كام مرة كده لكام واحد مسلم واحنا كلنا وراك ياللا الهمة[/B][/SIZE] |
[B]لو قالوا : بسم الآب والإبن .. مش هيقدروا يقولوا : الإله الذى نعبده جميعاً
وبعدين بيان الكنيسة بدايته مايبدأ به البابا كلامه فى لقاءات الوحدة الوطنية الوحدة الوطنية هى وحدة تذويبية وهى وحدة على مايريده المسلمون فى كل شىء .. سياسة وفكر وكل شىء ووجهة نظرى أن مايدعى الوحدة الوطنية هى أمر مخالف للمسيحية[/B] |
[QUOTE=iwcab][B]لو قالوا : بسم الآب والإبن .. مش هيقدروا يقولوا : الإله الذى نعبده جميعاً
وبعدين بيان الكنيسة بدايته مايبدأ به البابا كلامه فى لقاءات الوحدة الوطنية الوحدة الوطنية هى وحدة تذويبية وهى وحدة على مايريده المسلمون فى كل شىء .. سياسة وفكر وكل شىء ووجهة نظرى أن مايدعى الوحدة الوطنية هى أمر مخالف للمسيحية[/B][/QU الوحده الوطنيه من الناحيه الاجتماعيه و ليس من الناحيه الدينيه -- اي التعايش الاجتماعي في بلد واحده دون الاختلاط في التعاليم الدينيه و الشعائر --الخ |
[QUOTE]ووجهة نظرى أن مايدعى الوحدة الوطنية هى أمر مخالف للمسيحية[/QUOTE]
رأى غريب فعلا ذكرنى بآراء المأسوف عليه بن باز!! الوحدة الوطنية هى التعايش السلمى بين " البشر " الذين يحملون جنسية نفس البلد بغض النظر عن إنتماءاتهم الأخرى ، و هذا ما ننادى به و بح صوتنا مطالبين به أن يصبح واقعا و ليس مجرد شعارات و كليشيهيات فارغة المعنى و المضمون ، فما الذى يخالف المسيحية فى ذلك؟ أرى فعلا إن النقاش فى هذا الموضوع هو من باب تصيد الأخطاء للكنيسة، ما الخطأ فى جملة مثل " بسم الإله الواحد الذى نعبده جميعا" ؟ |
[QUOTE=zoum][SIZE=4][B]
يعني عاجبك كلام اللي بيقول التقية اهم مبدأ من مباديء الكنيسة القبطية مش عارف حاسس ان الكلام تصيد اخطاء ومفيش اي كلام ايجابي ابدا يعني يراعوا ان قيادات الكنيسة لسه خارجين من ازمة كبيرة[/B][/SIZE][/QUOTE] يا زووم تعتقد انى مستمتع لما اكتب كدة؟ انا حزين جدا, لكن هذا ما اراه يعنى لما يحدث اضطهاد و ناس تحاول تحل الموضوع بطريقة عملية (مثل يوسف سيدهم), بعدين يطلع بيان من الكنيسة يكدب وجود اى مشاكل بين المسيحيين و المسلمين, ماذا تريدنى ان اعتقد؟ لكى نحل اى مشكلة, يجب الاول الاعتراف بوجودها, لكى نحاول ان نحلها, دة حتى فى الحياة الروحية. لكى نحل اى مشكلة يجب الاعتراف بوجود المشكلة اصلا لو انا مش ارثوذكسى, مش هيهمنى اى حاجة تخص الكنيسة, الكنيسة مقدسة, لكن ليس معنى ذلك ان اخطاء قيادات فى الكنيسة مقدسة ايضا الكنيسة بهذا البيان تحاول ان تظهر الوحدة المصرية, ماشى لكن حتى هذه الطريقة خاطئة, لان الوحدة الوطنية ان اؤمن بما اؤمن و المسلم يؤمن بما يؤمن و نعيش على هذا الاساس. لكن ليس بتقريب معتقداتنا من معتقداتهم. دى مش وحدة وطنية, دا دماج للمعتقدات. [QUOTE]طيب ما دمت لا تؤمن بالتعايش مع المسلمين[/QUOTE] التعايش المسلكين لا يتطلب ان نقرب معتقداتنا, انما يجب على المسلم ان يتعلم ان يحترم الناس بمعتقداتها المختلفة, بس مش على حساب معتقداتنا. |
[QUOTE=zoum][SIZE=4][B]
طيب ما دمت لا تؤمن بالتعايش مع المسلمين ومستعجل اوي علي المذابح والصدام ما تقولنا كده نعمل ايه طيب وكل تعاملاتنا اليومية مع المسلمين والصراحة انا باقول صباح الخير وما اقدرش اقول سلام المسيح معاكم للمسلمين تعال كده معايا وقولها كام مرة كده لكام واحد مسلم واحنا كلنا وراك ياللا الهمة[/B][/SIZE][/QUOTE] [SIZE=5]من قال انى لا اؤمن بالتعايش مع المسلميين انا احب المسلميين جدا ولكن التعايش لايعنى انى افعل ما يريدوه الاخرين لانى لو ان اخذت بمعيارك هذا سنقوم بانزال الصليب من على كل الكنائس لان الصليب حرام عند المسلميين وسنعتنق جميعا الاسلام لاننا كافرين طبقا للاسلام فهل هذه المعايشه[/SIZE] |
الحقيقة أنا مكنتش أعرف إن الإلة اللى إحنا بنعبدة هو نفس الإله اللى المسلمين بيعبدوه، و يا ترى لو كنا عايشين وسط هندوس أو سيخ كانت الكنيسة هتقول نفس الكلام؟
الدبلوماسية حاجة و النفاق حاجة تانية. طبعا إحنا و المسلمين أبناء وطن واحد و دة على عينى و على راسى لكن دة مش معناة إننا لازم يبق إلهنا واحد علشان نعيش بسلام، و لو كان للسلام أولوية عن الحق يبقى مئات الآلاف اللى ماتوا فى عصر الشهداء لأجل كلمة واحدة دول ماتوا بدون داعى، أظن لو واحد من الشهداء دول كان عالم بأن أحفادة هيوصلوا لهذا المستوى من الدبلوماسية كان خدها من قصيرها و إبتدأ بنفسة. إحنا بقينا المسيحيين المتأسلمين. |
[B]مش عارف الحقيقة اقول اية .... يعنى المشكلة دلوقت بقت في البسملة وازاي انهم ميقولوش بسم الاب والابن ... الخ وازاي يقولوا بسم الاله الواحد الذي نعبدة جميعا ......... يعنى كل المشاكل اتحلت ووقفت على البسملة دي ؟؟ وبعدين فات ناس كتير اوي انهم يفكروا الخطاب دة ياتري موجه للمسلمين ولا للمسيحين ولا للكل ... اعتقد انه لو موجه للمسيحين بس يبقي عندكم حق ...
لكن دة موجه للجميع وكان لازم يكون في صيغة مناسبة تناسب الكل .... لا بسم الله الرحمن الرحيم ولا بسم الاب والابن ..........[/B] |
[QUOTE=غلاباوي][B]مش عارف الحقيقة اقول اية .... يعنى المشكلة دلوقت بقت في البسملة وازاي انهم ميقولوش بسم الاب والابن ... الخ وازاي يقولوا بسم الاله الواحد الذي نعبدة جميعا ......... يعنى كل المشاكل اتحلت ووقفت على البسملة دي ؟؟ وبعدين فات ناس كتير اوي انهم يفكروا الخطاب دة ياتري موجه للمسلمين ولا للمسيحين ولا للكل ... اعتقد انه لو موجه للمسيحين بس يبقي عندكم حق ...
لكن دة موجه للجميع وكان لازم يكون في صيغة مناسبة تناسب الكل .... لا بسم الله الرحمن الرحيم ولا بسم الاب والابن ..........[/B][/QUOTE] و هل دة معناة إن الخطابات و الوثائق الرسمية اللتى تبدأ ببسم الله الرحمن الرحيم موجهة للمسلمين فقط؟ أنا عمرى ما سمعت واحد مسلم بيفول بسم الإلة الواحد الذى نعبدة جميعا بغض النظر عن دين المستمعين. ممكن تفسر لى السبب يا أخ غلباوى؟ دة لو عيل صغير مسلم قال كدة الإخوان يعلقوة من رموش عينبة ما بالك بجهة دينية رسمية. |
[B]السبب عشان اللى بيتكلم بيتكلم وقتها للأغلبية ..... فهمت ولا افهمك [/B]
|
[QUOTE=غلاباوي][B]السبب عشان اللى بيتكلم بيتكلم وقتها للأغلبية ..... فهمت ولا افهمك [/B][/QUOTE]
يعنى المسلمين فى أمريكا و أوربا و أسترالبا لما يكتبوا خطاب مفتوح أو يوجهوا نداء عام بيقولوا كدة؟ و فى الهند حيث الهندوس أغلبية بيبسملوا إزاى فى المواقف دى؟ يا إبنى إن هتشتغلنى! اللى إنت بتقولة دة ما بيحصلش و أتحداك تلاقيلى مثال واحد للمسلمين بيغيروا بسملتهم فى أى مكان أو تحت أى ظرف! إنت زنقت نفسك و أثبت إن المسلمين يتوقعوا من غيرهم مالا يتوقعوه من أنفسهم، بالعربى كدة بتكيلوا مكيالين. ياللا ورينى شطارتك و إفحمنى. |
[QUOTE=غلاباوي][B]مش عارف الحقيقة اقول اية .... يعنى المشكلة دلوقت بقت في البسملة وازاي انهم ميقولوش بسم الاب والابن ... الخ وازاي يقولوا بسم الاله الواحد الذي نعبدة جميعا ......... يعنى كل المشاكل اتحلت ووقفت على البسملة دي ؟؟ وبعدين فات ناس كتير اوي انهم يفكروا الخطاب دة ياتري موجه للمسلمين ولا للمسيحين ولا للكل ... اعتقد انه لو موجه للمسيحين بس يبقي عندكم حق ...
لكن دة موجه للجميع وكان لازم يكون في صيغة مناسبة تناسب الكل .... لا بسم الله الرحمن الرحيم ولا بسم الاب والابن ..........[/B][/QUOTE] ممكن يقولوا باسم الاب و الابن و الروح القدس [B]الاله الواحد الذى نعبده جميعا امين[/B] يا مينا اعذر جهلى, ما الفرق بين الدبلوماسية و النفاق؟ |
[QUOTE=CrocodileTearz]ممكن يقولوا باسم الاب و الابن و الروح القدس [B]الاله الواحد الذى نعبده جميعا امين[/B]
يا مينا اعذر جهلى, ما الفرق بين الدبلوماسية و النفاق؟[/QUOTE] الدبلوماسية فن التعامل مع غيرك علشان توصل لة وجهة نظرك بطريقة مفهومة لدية، النفاق إنك تكدب علشان تحقق دة. يعنى الدبلوماسية إنك تتجمل و النفاق إنك تتنكر. أنا معاك إن الخط بينهم رفيع جدا. |
[QUOTE=Mena0064]الدبلوماسية فن التعامل مع غيرك علشان توصل لة وجهة نظرك بطريقة مفهومة لدية، النفاق إنك تكدب علشان تحقق دة.
يعنى الدبلوماسية إنك تتجمل و النفاق إنك تتنكر. أنا معاك إن الخط بينهم رفيع جدا.[/QUOTE] شكرا يا مينا |
فى إنتظار رد العزيز غلباوى...شكلة بيتقل عليا
|
[QUOTE=Mena0064]فى إنتظار رد العزيز غلباوى...شكلة بيتقل عليا[/QUOTE]
)hayP) [SIZE=4]ولا بيتقل ولا حاجة هو لما يتزنق كدة تعمل ايه ، غفير غفلة لسه بيفك الخط ، خده على أد عقله [/SIZE] |
[QUOTE=Mena0064]يعنى المسلمين فى أمريكا و أوربا و أسترالبا لما يكتبوا خطاب مفتوح أو يوجهوا نداء عام بيقولوا كدة؟ و فى الهند حيث الهندوس أغلبية بيبسملوا إزاى فى المواقف دى؟ يا إبنى إن هتشتغلنى! اللى إنت بتقولة دة ما بيحصلش و أتحداك تلاقيلى مثال واحد للمسلمين بيغيروا بسملتهم فى أى مكان أو تحت أى ظرف!
إنت زنقت نفسك و أثبت إن المسلمين يتوقعوا من غيرهم مالا يتوقعوه من أنفسهم، بالعربى كدة بتكيلوا مكيالين. ياللا ورينى شطارتك و إفحمنى.[/QUOTE] [SIZE=6] هو يعنى عشان اتاخرت في الرد يبقي انتى كدة افحمتنى لانى اتزنفت ومش عارف ارد ومحتاس ....... الخ مش كدة يا عم مينا وعموما انا جيتلك اهو .. شوف يا مينا المسلمين مش زي ما انت قلت بيكيلوا بميكيالين ولا بيتوقعوا من غيرهم مالا يتوقعونة من انفسهم .. وارجوا الا تساوي وضع المسلمين مثلا كاغلبية ساحقة في مصر بدولة مثل الهند يعتبر المسلمون فيها رغم نسبتهم العالية اقلية شأنها شأن اي دولة اخري ومع ذلك يحترم المسلمون الاغلبية ذات الديانة الاخري في تلك البلاد شانها شأن اي جماعة اخري .. وذلك بالطبع لا يمنع وجود نزاعات وصراعات وجرائم تصل لحد حمامات الدم في بعض الاحيان .. ولكن لم نري فيهم مسلمين يقومون باعمال متعمدة من شأنها اغضاب او اثارة حفيظة اصحاب الدينات الاخري سواء كانوا اغلبية او اقلية .... تحياتي \[/SIZE] |
[url]http://www.amcoptic.com/n2007/beshop-menia-donation.htm[/url]
محافظات 44125 السنة 132-العدد 2007 سبتمبر 28 16 من رمضان 1428 هـ الجمعة مطران كنيسةمطاي تبرع بـ10 آلاف جنيه لبناء مسجد المنيا ـ مكتب الاهرام: تبرع الانبا جورجيوس مطران كنيسة مطاي بالمنيا بمبلغ10 آلاف جنيه للمساهمة في بناء مسجد صلاح الدين الذي يقام علي مساحة460 مترا مربعا علي طريق مصر ـ أسوان الزراعي, و10 آلاف جنيه اخري للمساهمة في القافلة الرمضانية التي تنظمها محافظة المنيا لتقديم المواد الغذائية والمساعدات المالية للأسر الفقيرة, وقال المحافظ فؤاد سعد الدين إن الشعب المصري من مسلمين وأقباط يجمعهم كيان ووطن وهدف واحد وتربطهم العلاقات الطيبة. تعليق المحرر: هل لو تبرع القديس مرقس بالمال (لو كان يملكه) للمصريين ليبنوا به معابد الوثنية ، هل كان المسيح يسامحه على فعلته الشنعاء؟ وهل كان سيعتبر التبرع لبناء بيت الشيطان صورة طيبة للمحبة؟ نيافة الأنبا لو تبرعت بهذه الأموال لفقراء المسلمين، لربما كان هذا أفضل وأكرم لك ولكرامة شعبك، كفانا إستجداءاً لمحبة زائفة، ألا تعلم نيافتكم أن هذه الأوكار هى التى تمد العالم كل يوم بالإرهابيين، الذين أول ما يقتلون هو شعبك القبطى وابنتك المسيحية هى أول من تُختطف لتُجبر على إشهار إسلامها، حافظوا على أموال الأقباط ولاتنفقوها فى الحرام، كنيستك أولى بالشفعة. |
[CENTER][SIZE="5"]
للتذكير أننا ندين [COLOR="Red"] تصرفات بعض[/COLOR] رجال الكنيسة وليس كلهم.... وللربط مع موضوع سابق كتبت فيه المشاركة التالية.... [web]http://www.copts.net/forum/showpost.php?p=238670&postcount=45[/web] [/SIZE][/CENTER] |
[B][COLOR="Indigo"]وعجبا يا زمن .
ومن يعتذر لنا عن مقتل الأم الراهبة المكرسة ؟ ومن يعتذر لنا عن الدمار الذي حل بكنائس المنطقة ؟ ومن يعتذر لنا عن الهجوم الشرس علي الكنيسة وغيرها ومحاصرتها بصورة فظيعة ومرعبة ؟ ومن يعتذر لنا عن دمار المحال و الصيدليات المملوكة لمسيحين ؟ عجبا يا كنيستي ؟![/COLOR][/B] |
[b]هما بيعبدوا محمدهم نحن نعبد الله عباد الهلال لايجتمعون معنا ابدا ابدا ابدا
يا كنيسه مصر ياقبطيه لاتخافي من المسلمين لاتمسحوا لهم كوخ فهم اجبن من ان يرهبوكوا لاتتنازلوا عن حقوق القبط والا ندمتم كثيرا[/b] |
أه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ أه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ أه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ أه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
|
جميع الأوقات بتوقيت امريكا. الساعة الآن » 09:55 PM. |
Powered by: vBulletin Version 3.8.6
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
تـعـريب » منتدي الاقباط