منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة

منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة (http://www.copts.net/forum/index.php)
-   المنتدى العام (http://www.copts.net/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   مؤسسة "كوبتك أورفانس" ورعاية الأيتام (http://www.copts.net/forum/showthread.php?t=24479)

AleXawy 21-10-2007 08:04 AM

[SIZE="4"][B][COLOR="Blue"]اللهم قوي ايمانك يا اخت حور !

موضوع جديد وجميل لكن هل تابع للكنيسة - مجرد سؤال - ؟؟

وكيف يمكننا التطوع ؟؟

[/COLOR][/B][/SIZE]

Mrs 2ana 7or 21-10-2007 08:16 AM

[QUOTE=AleXawy;245810][SIZE="4"][B][COLOR="Blue"]اللهم قوي ايمانك يا اخت حور !

وكيف يمكننا التطوع ؟؟

[/COLOR][/B][/SIZE][/QUOTE]

[B][COLOR="RoyalBlue"]عزيزى اليكساوى صدقنى وبدون ماتتريق عليا انا بتكلم عن شيئ لمسته بنفسى :)

المنظمة مش تابعة لكنيسة بعينها لكن كنايس كتير مشتركة فيه وبتقدم خدماتها عن طريقها .

وتقدر تقرا الموضوع تانى وحتلاقى رد على سؤالى وده لينك للمنظمة مزمز فيه كده بروقان وحتلاقى رد على كل تساؤلاتك

[url]http://www.copticorphans.org/[/url][/COLOR][/B]

AleXawy 21-10-2007 08:25 AM

[QUOTE=Mrs 2ana 7or;245814][B][COLOR="RoyalBlue"]عزيزى اليكساوى صدقنى وبدون ماتتريق عليا انا بتكلم عن شيئ لمسته بنفسى :)

المنظمة مش تابعة لكنيسة بعينها لكن كنايس كتير مشتركة فيه وبتقدم خدماتها عن طريقها .

وتقدر تقرا الموضوع تانى وحتلاقى رد على سؤالى وده لينك للمنظمة مزمز فيه كده بروقان وحتلاقى رد على كل تساؤلاتك

[url]http://www.copticorphans.org/[/url][/COLOR][/B][/QUOTE]

[SIZE="4"][COLOR="Blue"][B]يعلم ربنا اني مش بتريق..

لكن الموقع بالانجليزية !
مفيش قسم عربي اقدر افهم منه ؟؟[/B][/COLOR][/SIZE]

Mrs 2ana 7or 21-10-2007 08:28 AM

[QUOTE=AleXawy;245818][SIZE="4"][COLOR="Blue"][B]يعلم ربنا اني مش بتريق..

لكن الموقع بالانجليزية !
مفيش قسم عربي اقدر افهم منه ؟؟[/B][/COLOR][/SIZE][/QUOTE]

ولا يهمك انت اخويا يا اليكساوى ومسموح بالتريقة يجى كدا ممممم 3 مرات مثلا مش اكتر (sml22)

بص موضوع قسم عربى دى مشكله بس حتصرف فيها عندى بعض الاوراق مترجمه بالعربى حعملها سكان وارفعها على موقع وتقدر تقراها كده ... حلو الكلام اى خدمة يا فاندم .

AleXawy 21-10-2007 08:46 AM

[QUOTE=Mrs 2ana 7or;245820]ولا يهمك انت اخويا يا اليكساوى ومسموح بالتريقة يجى كدا ممممم 3 مرات مثلا مش اكتر (sml22)

بص موضوع قسم عربى دى مشكله بس حتصرف فيها عندى بعض الاوراق مترجمه بالعربى حعملها سكان وارفعها على موقع وتقدر تقراها كده ... حلو الكلام اى خدمة يا فاندم .[/QUOTE]
[SIZE="4"][B][COLOR="Blue"]
طب خليهم 4 )Aa:)

في إنتظار الأوراق لأننا فعلاً لازم نشارك.[/COLOR][/B][/SIZE]

amoni 21-10-2007 04:22 PM

مدام انا حر لو محتاجه اي مساعده في الترجمة انا تحت امر حضرتك و مستعده و عندي وقت فاضي كتير الأيام دي و بحب الترجمة

بصي يا ستي علي موضوع السايت بتاع الفيس بوك لازم تسجلي في السايت الأول و بعدين تعملي كليك علي اللينك دا

هتلاقينا كلنا مع بعض شباب و ممكن لاي حد يعمل تبرعات بالكريدت كارد او فيزا و يمكن ايضا ان تدعوا اصحابك و الناس الي تعرفيهم علشان يعملوا جوين زي حضرتك بالظبط

يا رب الكل يشارك و نغير مجتمعنا القبطي للافضل

El-Basha 29-10-2007 04:08 AM

[QUOTE=AleXawy;245810][SIZE="4"][B][COLOR="Blue"]اللهم قوي ايمانك يا اخت حور !

وكيف يمكننا التطوع ؟؟

[/COLOR][/B][/SIZE][/QUOTE]

[SIZE="5"]عزيزي أليكس ....
البرنامج غير خاضع لأي أداره كنسيه .... لكن معظم الأقباط في الخارج بيشتركوا فيه علشان بيشوفوا أن المساعدات بتروح للأطفال وبيشوفوا نتيجه تبرعاتهم بنفسهم لما بيكونوا في أجازه في مصر .... وده سبب نجاح البرنامج .... الشفافيه في التعاملات الماليه ... وأعتقد أن هناك نسبه من التبرع الشهري للمصاريف الأداريه....

شعبنا القبطي في الخارج بيساعد برامج ذي دي ... أنا شخصيا أعرف مجموعات أخري بتشترك في أعمال خيريه في الصعيد ولكنها غير منظمه ذي مؤسسة "كوبتك أورفانس" ورعاية الأيتام .... ربنا يقوي منظمي الخدمه الجباره دي

(sml11)

[/SIZE]

zzaghlul 30-10-2007 01:54 PM

[SIZE="5"][COLOR="Navy"]من اعظم المنظمات الانسانية وانا قابلت شخصيا السيدة نارمين في كنيستنا منذ بضعة سنين واقترحت عليها مايساعد في تخفيض المصاربف الادارية الي اقصي حد لان كثير من المؤسسات المماثلة تصل تكاليفها الي 80 او حتي 90 % ولا يتبقي الا الفتات للصرف علي الغرض الاصلي الذي من اجله قد انشأت
لقد نجحوا حقيقة في العمل بكفاءة ومحبة وهذا هو سر النجاح في الواقع

اذا اردت المشاركة تستطيع ان ترسل شيكات بمبالغ التبرع الي العنوان المذكور هذا اذا كنت تعيش بامريكا وهذا هو نفس العنوان الذي استعمله شخصيا وطبعا تستطيع التأكد من العنوان بنفسك او اذا اردت استعمل كريدت كارد

مرة اخري انا اعتبر التبرع لهذه المنظمة بصراحة اعظم واهم من التبرع بعشورنا للكنائس وده يرجع لتقدير كل شخص.

COPTIC ORPHANS
PO BOX 2881
MERRIFIELD VA 22116-1881
USA[/COLOR][/SIZE]

ماري ادوار 26-11-2011 08:38 PM

مشاركة: مؤسسة "كوبتك أورفانس" ورعاية الأيتام

هاي
سلام ونعمه انا معجبة جدا جدا بالمنظمة بجد ربنا يعوضكم خير (sml10)
بس للاسف انا ماعنديش امكانية المساعده وكمان ليه طلب عندكم معلش
انا عرفت المنظمه من قناة سي تي في وانبهرت بيهم وحبيت اعرف كل حاجه عنكم لان نفسي اكون زيكم واعمل حاجة تسعد غيري وتدي امل في بكرة وخاصة في الظروف الي البلد فيها
طلبي هو لاولادي انا نفسي يكونو احسن ناس في العالم
فلو امكن وجود محاضرات او تعليمات اوكورسات بتقدمها المنظمه للمتطوعين في التعامل مع الاطفال استفيد منها في تربيه اولادى زى طريقة التفكير العلميه
كيفية استكشاف مواهب الطفل اوكيفيه تعليم الطفل فن القيادة والاختراع اوكورسات انجليزى اوفن الابتكار اوتنمية الذكاء وتنمية القدرات
اوحتي ارشادي ازاي اوصل باولادي لاحسن حال روحيا وجسديا وعقليا
ومتهيالي كورسات زى دي هتفيد ناس كتيرلان خروج جيل جيد سوف يقلل من هذه الحالات ويكثر من امثال المهندسه نرمين القائمه علي المنظمه وغيرها من العقليات الجميله (flowers) وشكرا جزيلا

جميع الأوقات بتوقيت امريكا. الساعة الآن » 03:29 AM.