عرض مشاركة مفردة
  #23  
قديم 19-01-2007
الذهبيالفم الذهبيالفم غير متصل
Registered User
 
تاريخ التّسجيل: Mar 2005
الإقامة: في عيني الله
المشاركات: 6,772
الذهبيالفم is on a distinguished road
يوسف سيدهم

يوسف سيدهم: اللي أنا عاوز أقوله أنه ما فيش اختلاف على السبعة قرارات اللي حضرتك تفضلت وقرأتها لكن اعتراضي أنه الديباجة المقدمة قبل الوصول للقرارات تم اغتيالها بدلا من الديباجة التي تتحدث عن أن التغيير.. الملتقى بيدعم جهود التغيير نحو الديمقراطية ونحو حقوق المواطنة ويؤيدها ويعمل في نفس الاتجاه، تم اختلاق المعركة مع النظام وأنا اعتبرته أنه شيء بيقطع الجسور للحوار، الشيء المهم جدا اللي تم تغييره أنا مش فاهم ليه لأنه بعد المقررات كان فيه أربع توصيات في غاية الأهمية، توصية بتتكلم على إنه المشاركون في المؤتمر يؤكدون أن التغيير من أجل المواطنة والديمقراطية هو شأن داخلي يجب أن يتم بين المصريين هو إنه.. التوصية الثانية إنه بندعوا الحكومة المصرية إلى عقد الملتقى الثالث في القاهرة والتوصية الثالثة إنه بندعوا المجتمع الأهلي المصري إلى أن يبادر بدعم أنشطة حياتية مشتركة بين المسلمين والمسيحيين وهو الأمر الغائب لأنه المظالم.. تراكم المظالم على مدى ثلاثة عقود أدى إلى انسحاب ما بين المسيحيين والمسلمين من دائرة العيش المشترك ودي مشكلة رصدناها لكن بنعتمد على المجتمع الأهلي مش كل..

حافظ المرازي: ما المشكلة أستاذ مايكل مع هذه المطالب؟ لماذا رفع هذه المقدمة وهذه المطالب؟

مايكل منير: ما فيش مشكلة على الإطلاق وأعتقد إن إحنا سهرنا مع بعض الليل كله وكتبنا هذه النقاط أعتقد وجهة نظر لبعض الحاضرين اعترضوا وقالوا إحنا مش عايزين إن إحنا ندخل في تفاصيل عن كل الحاجات اللي تتعمل واللي ما تتعملش فيه ناس بتتعامل مع الأمم المتحدة مثلا وقالوا وفكروا إن دي آلية دولية المفروض إن هم يبقى عندهم الحرية إن هم يتعاملوا معها ففي حالة إنك أنت.. أعتقد النسخة اللي كنا حطنها كانت بترغم تقريبا الحاضرين من عدم على إن ما حدش يعمل حاجة غير كل حاجة تيجي من مصر ودي حاجة مش ها تحصل لو حضرتك عندك وقت عاوز بس أرد على الأستاذ جورج على اختلافه في الآلية بتاعة النسبة المئوية أنا أعتقد إن دي نقطة مهمة وإن نحن يجب نوضح وجهة نظرنا فيها، أعتقد إنه لا يختلف معي إن الأقباط والمرأة والليبراليين مهمشين في الحياة السياسية في مصر فإحنا بنقول إحنا بنأخذ تجربة الولايات المتحدة في نظام التمييز الإيجابي اللي اتعمل في الستينات وبعديه شايفين دلوقتي إن السود مثلا والأقليات بيشتركوا في العمل السياسي بشكل أكثر..
الرد مع إقتباس