عرض مشاركة مفردة
قديم 25-10-2005
sad_candel
GUST

السيد اللطيف المفدى باشا
اسف جدا لارتفاع غضبك المفاجئ بعد ان عودتنا على السكون والهدوء والارتياح والمهلبيه والاشتراكيه المتفشيه فى المساكن الشعبيه
واحب:
رغم كل كلامك الجارح والخارج عن الحدود التى اتقبلها ان ارد على جنابك فيجوز ان يشفع لك عندى السحارة او ميزان التسوية او الترافرس او حتى السكستان البحرى

ولكنى سأرد عليك نصا بنص لعلك تتراجع وتحكم البراين ودعنا من المايند

إقتباس:
أتفق مع أخى غلاباوى فى انك من القلائل الذين ينجحون فى اضحاكى
ياعمنا عمت صباحا او مساءا وشكرا,
إقتباس:
صدقنى الكوميديا فى كلامك برقبة اللمبى و عادل امام و هنيدى مجتمعين
شهادة لا تضيف الى تاريخى فأنا باسخسخ اصحابى من الضحك وده امر عادى ولكنى التزم دوما الادب
إقتباس:
, فأنت فى كل سطر تضع لنا الجديد من مستودع الفكاهه لديك
لا ده مش مستودع ده كله فريش والله ولو فيه حاجه متخزنه او قديمه رجعها وخد الفرق
إقتباس:
, خد عندك مثلا
ياخد عدوك

إقتباس:
1- أرض اجدادنا ها نسيبهالكم , قال ايه الاسلام احتلها , و غيرها من الفكاهات الهزليه , التى اعتقد ان مكانها البعكوكه و ليس هذا المنتدى , و لكن هل لى ان تخبرنى يا فلتة عصرك و اوانك كيف ان مصر ارضكم , انا لم اسمع ان الرسول مصرى او انه ظهر من مصر , لم اسمع ايضا اننا نحن المسيحيين غرباء او دخلاء على مصر , فالتاريخ لا يحكى عن ان جيوش من المسيحيين دخلت مصر و استوطنتها و اجبرت اهلها على الدخول فى المسيحيه , كما انه لا يحكى عن ان المسيحيين فى مصر هم اهل قبائل أخرى رحلت هربا من الفقر و الصياعه لتستوطن مصر حيث الراحه و الخير الوفير .
بالذمة انت مصدق نفسك؟
انا راضى ضميرك والنبى ؟
انت مصدق؟
يعنى كلامك كله من عينة الحنجورى البطاطسى الذى لا يسمن ولا يغنى من جوع
يعنى ولاد الابالسه الى دارسولنا تاريخ فى المدارس دول كدابين
وانت وشويه الناضورجيه بتوعك طلعتم علينا فى غفوة _حلوة غفوة دى_ من الزمن ان العرب الاوباش زوروا التاريخ والجغرافيا وحساب المثلثات ،ياعم اهدى بس كده واشربلك واحد تفاحه يروق دمك
قال ايه المكوكس عظيم مصر ما سلمش مفاتيح مصر ومفاتيح بيتهم وميدان التحرير لجيوش عمرو وقالهم هدية قبطية من قبنورى للالومونيوم
وان كمان عمليات الرهبنة الفردية اولا وبعدها الجماعية هربا من الرومان وظلمهم بل وفرض ديانه لم يتعودها قساوسة مصر وتغيير مفاهييم عن الله الى عبادة الرسل او المجسمات
ياريت يعنى تقرأ بجد ،عشان انا نفسى تروح تقرأ وتفهمنى ،التاريخ غلط والا يمكن سيادة جناب حضرة اللواء المفدى مهندس اه على عينى وراس اهلى بس فى التاريخ استبحس على الاخر
بالنسبة لموضوع انى فلتة فأنا الحق يقال فلتة ،كل اصدقائى قالوا عنى انى اينشتين من غير الياء بس انا حاسس فى التاريخ قدامك انى عبقرى والله ،والنعمة الشريفة وحياة البنت بهانة عندى انا فى التاريخ انفع اكون قصادك باشمحضر ياعمنا

إقتباس:
2- أسألك سؤال اخر يا عزيزى , اذا افترضنا ان كلانا - المسيحيين و المسلمين - ليس له اصول مصريه و انه قد استوطن مصر فى عصور مختلفه , فلنبحث ماذا كان حال مصر فى كل عصر من تلك العصور , مشكلتك يا حنين ان التاريخ الذى تدرسه فى المدرسه او تراه فى وسائل الاعلام كاذب و منقوص كالعاده , فأنت جاهل بما كان فى مصر طوال 6 قرون كانت تحيا فيها فى المسيحيه و جاهل بمدى الحضاره القبطيه التى كانت فى مصر و التى بهرت غوغاء الجزيره العربيه و اغرتهم باحتلالها , بينما مصر بعد الاحتلال , اقصد مصر الاسلاميه فتاريخها المخزى يملأ الكتب و المراجع , من فاطميين لمماليك لعثمانيين , من تخلف لجهل , من قتل لسرقه , فمن فى رأيك احق بمصر , او على الاقل بتولى مقاليد الامور فيها ؟؟

تانى التاريخ
طب انا اسألك سؤال فى التاريخ ومن غير حنين ودياوله (كلمه معناها شيطان) انت تعرف ايه عن تاريخ بلدك ؟
بجد ؟
وعليا النعمة انا باتحداك انك تعرف مين البحترى او الحسن بن الهيثم او حتى الادريسى او الفارابى او الجاحظ او حتى مين البطالمة او .....
العرب زوروا التاريخ وانت عندك النسخة الاصليه مخبيها تحت بير السلم ،صح والا غلط
عليا النعمة انا نفسى واحد فيكوا ييجى يواجهنى بما يعرفه عن تاريخ بلده
هتقولى ايه ؟
وانت اساسا بح قراءة بح بجد
وبعدين ست قرون ؟ يارجل روح اعرف الاول المسيحية دخلت مصر امتى وبعدين اتكلم

إقتباس:
3- ها تخرجوا على جمال برضه , جمله هزليه اخرى , لأنه معروف للكل من هم مستعملى الجمال و من هم شاربى بولها و لم نسمع من قبل اننا نحن المسيحيين كنا بهذا التخلف .
الجمال بتسخر منها ومن بولها
امريكا سورى اسف جدا ماما امريكا بتستورد بول البعير والابل لاستخدامه فى الطب والدواء ولو مش عارف مش مصيبه ولا حاجه ما انت اصلا ادبى بس مش عارف طلعتلك منين الهندسة
وشاربى البول للاغنام يا وحش يا مردد العبارات بلا ادنى مراجعة هم قطيع من البشر السارقين للابل فحلت عليهم اولا شرب بولها ،والغرابه انهم كانوا مرضى وشفوا من مرضهم بسبب البول
واسال يا مهندس القرن عن البول بدل ترديد عبارات السخافة ،ولى سؤال عندك ؟ لو انت من منطقه شعبية كده زى حالاتى يعنى عمرك ما تبولت على تعويرة وانت صغير ؟ انا بقى تبولت على تعاوير كتير واسال غيرك تبول والا لا ؟
اعترف يا مفدى تبولت على تعويرتك قبل كده والا لا ؟
وبعدين انا اساسا ما سمعتش عن المسيحية اساسا ؟ تخلف ايه وتقدم ايه ؟
ياعم ارحمنا بقى ده انتم من تقدمكم قدمتم مفاتيح مصر والدنيا كلها لعمرو !!!!!!!!!

إقتباس:
4- اذا كان موضوع سيناء ده حارقك قوى , مش لازم سيناء يا سيدى , أنا موافق نروح أى حته و لو بره مصر خالص , و نبنى وطن لينا بطريقتنا احنا , و ها نشوف انتوا اللى عندكم كل خيرات مصر ها توصلوا لفين و احنا اللى ها نبتدى من الصفر ها نوصل لفين , و أعتقد انك متأكد اكتر منى من اللى ها يوصل له كل طرف فينا و هو ده سبب رعبك و كلامك الغير مهذب لأول مره .
انا برده باقول كده ،انتم تاخدوا جزيره فى المتوسط ، بحر وبراح ،بس للاسف لازم تردموا تحتيها بعمق البحر عشان تلاقوا حته تعيشوا عليها وانت بقى مهندس احسب كميات الحفر والردم ، عفوا الردم والردم ،وبعدين احنا من غيركم بجد هنبقى زفت وطين وقطران ،بزمتك هو فيه اسوء مما نحن فيه ،ياعم امشوا امشوا بجد وماتخافوش علينا مش هتكلنا العوا ، بس اوعوا تغرقوا هناك؟

إقتباس:
و فى النهايه انا لا ألومك يا عزيزى , هل تعرف لماذا , لأن تصبح ملام حقا اذا كنت تعرف كل تلك الحقائق و تفهمها و تعيها جيدا , و لكنك مع الاسف تمثل نموذج لما اسمه المفكر مصطفى جحا " محنة العقل فى الاسلام " , فأنت مغيب عقليا أمام حقائق واضحه وضوح الشمس , لا يهمك ماذا يقول التاريخ او العلم او المنطق أو حتى ما تراه عيناك , و لكن فقط كلام دينك هو الصحيح مهما احتوى على تخريف ينافى ما تراه عينيك و يقبله عقلك , مش أنتوا برضه اللى بتقولوا عن انفسكم انكم خير امه اخرجت للناس , رغم كل ما انتم فيه من تخلف و جهل و تغييب عن الحياه , كأن الامور عافيه كده , مش بالعقل و المنطق .
اسف , أستخدمت كلمة العقل كثيرا رغم ادراكى بما تسببه لكم من حساسيه , عموما خليكم كده خير امه اخرجت للناس
وياومونى ما يلومونى المفدى راح للى هواه

إقتباس:
ملحوظه أخيره : الحقيقه انا لا أعرف من هى نعيمه تلك التى تناديها , و لكنى لن اسخر منها , خاصة انك تناديها بلفظ " أما " و أنا لا احب ان اتعرض لعائلتك بأى صورة .
نعيمه يا راجل
نعيمة
مين ما يعرفش نعيمة
حسن ونعيمة
يالهوى حتى دى ماتعرفهاش؟

ام تعريض الاهل للنقاش هنا فهو شئ اتجنبه ،فلسنا من هؤلاء الصيع الذين يشتمون بعضهم البعض ،اعذرنى لن اجاريك فى هذا اتباعا لتوجيهات امى الله يرحمها ويرحم اى واحد ماتله ام
اسف للاطاله
ولكن فى كل ردى لم اجد ردا على تلك العظيمة التى حملتنى فى بطنها تسعه اشهر وعانت فيما عانت ،ثم اتى الزمن ان اعرضها لهذا
سامحك الله
وعذرك اعرفه ولكن ادبى يمنعنى
شكرا با باش مهندس
الرد مع إقتباس