عرض مشاركة مفردة
قديم 15-10-2005
الصورة الرمزية لـ zaki
zaki zaki غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Jun 2005
zaki is on a distinguished road
انا بصراحة لما بسمع بعض الردود بيجيلى احباط
ولكن الاختلاف فى الرائ افضل بكتييييير من الاختلاف فى المباديء
انا عن نفسى مع التفسيم والاسباب قولتها قبل كدة
اما بالنسبة لاراء مدام انا حر واللى وافق عليها ابونا ساويرس
مع احترامى الشديد لكم بس انا مش مقتنع بيها

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة Mrs 2ana 7or
سلام المسيح معكم كلكم

الحقيقه موضوع التقسيم ده (من وجهه نظرى انا ) فكرة غير صائبه بالمرة
ليه ؟! لان بكل بساطه مصر بلدى ما الاسكندريه لاسوان ومن السلوم للعريش ومن حقى وحق ولادى نكون مكان مانحب فيها يعنى مكونش رايحه من سينا للاسكندريه وامر على جمارك مثلا
كلام جميل فعلآ
لكن لو حصل ان اتفرضت على الاقباط رسوم فى الانتقالات ما بين المحافظات تقدروا تقولولى هتعملوا اية ؟؟؟؟؟؟؟
ومحدش يؤلى مستحيل يحصل لانة المستحيل كلة بنشوفة اليومين دول .
واللى كان يقدر يعمل حاجة كان عمل وقت ما الكنائس بتتحرق وتتنهب
وكان عمل وقت ما الاثار القبطية بتدمر عن عمد وقت ترميمها من هيئة الاثار

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة Mrs 2ana 7or

ثانيا الاقباط اللى منتشرين فى كل مكان بمصر مين منهم يوافق يسيب بيته وجيرته حتى لو منهم مسلمين ويروح سينا؟؟؟
انا اول واحد هسيب بيتى وجرانى وهروح سينا
انا بقالى 3 سنين بقدم على هجرة وللاسف مجاليش الحظ انى اسافر لكن لو جاتلى الفرصة مش ممكن اضيعها ابدآ
عرفين لية
علشان لما اتجوز اربى عيالى فى جو نضيف مفهوش عنف ولا تعصب ولا يحسوا انهم مواطنين درجة تانية
ما بالك بقا لو سينا هقدر اقول للعيال دى بلدكم وهشاورلهم بعيد وهقول لهم دى باقى بلدكم ومحتلة من العرب اللى فية
انا محاسب وبحضر دراسات عليا فى الاقتصاد والحد دلوقتى مش لاقى شغل او بمعنى اصح راحوا منى فرصتين عمل بسبب انى مسيحى
انا مش اقل منكم وطنية وحبى لمصر اللى يعلم بية ربنا
لكن دا واقع ومفروض علينا زى اخوتنا اللى محاصرين جوة كنيسة مار جرجس بلاسكندرية الحد دلوقتى
صدقونى احنا ملناش تمن فى البلد دى
وفكروا تانى صح

هيكون لنا بلد نعيش فية بأمان لاكنيسة تتحاصر بالى فيها ولا كنيسة تتهد ولا يجيلنا امراض نفسية من التفرقة بالمعاملة اللى بنشوفها يوميآ
هنرجع تريخنا وحضارتنا ولغتنا القبطية اللى نسيناهم او بمعنى ادق منعرفهومش
ودا هيكون حل مؤقت لحين ما نرجع باقى بلدنا المحتلة
ولو على الاديرة والكنائس ممكن نطلب حماية دولية لعدم المساس بالمقدسات الحد ما ربنا يريد ونكون فيها من تانى ومن عارف ممكن يكونوا العرب نفسهم هما اللى هيقوموا برعاية الاماكن المقدسة المسيحية بعد ما يغيروا دينهم

دا غير الانهيار الاقتصادى اللى هيحصل لمصر بسبب خروج الاقباط بأموالهم وطبعآ المعونات الامريكية والدولية كلها مش هيبقى لها مبرر

المفروض ناخد اليهود فى النقطة دى قدوة لنا

الاقباط
(ابناء مصر المحتلة)
الرد مع إقتباس