عرض مشاركة مفردة
قديم 17-08-2008
كيريالايسون كيريالايسون غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Oct 2007
كيريالايسون is on a distinguished road
مشاركة: لا يا قداسة البابا ارجوك لا تفعل هذا واترك ما لقيصر لقيصر

.

4
إقتباس:
- بتقولى ان البابا مش معصوم ولكنك ترين انه مسكن غنى بالروح القدس ويجب علينا ان نثق انه بينفذ إرادة الله وكأنك انتى الوحيدة اللى عارفة إرادة الله وشايفة البابا بينفذها ولازم كلنا نؤمن بكده ، وبتقولى ان كل قرار للبابا هو قرار من ربنا ، ليه ؟ وايه دليلك ؟ لإنك طبعا شايفة كده وبتؤمنى بكده فأنا لو مأخدتش بكلام حضرتك اللى مايدخلش دماغ خادم مبتدئ فى اعداد الخدام اكون مش ارثوذكسى ومش مسيحى .
5

انا لم اقول انه معصوم بل ان الله قادر يرشده بما فى مصلحه اولاده والله الذى قال أقراء أياته ووعده وانا اثق بوعد الله راجع الأيات التى وضعتها سابقا
اما اننى ارى البابا ينقذ مشيئه الله ولا يغضبه لم ارى البابا يوما يجدف على الروح القدس
ارأيت انت احضر لى الرابط ان وجد
ايضا لم ارى البابا انهزم امام احد عندما يتعلق الأمر باللاهوت او بتغيير ايات الإنجيل
ارأيته يسمح بشئ عكس ما اوصانا الله فى انجيله
ارى العالم كله يقوم عليه لأنه متمسك بتنفيذ ايات الإنجيل كماهى مثلما حدث فى موضوع الطلاق
نعمه الله تركت داود النبى عندما زنى فهل رأيت البابا زنى
نعمه الله تركت سليمان النبى عندما ترك عباده الله وبخر للأوثان فهل ترى البابا انكر الإيمان
نعمه الله تركت نبوخذ نصر وجعله كالحيوان عندما تعالى على الله ونسب عطايا الله لنفسه
فهل رأيت البابا يلغى الله ويعظم قدرته وعمله البشرى انا لم ارى بل اراه دائما يعظم الله ويثق بقدرته على الحل ويثق فى وجوده وتدخله السريع(وهذا ما تطلق عليه انت دروشه)

واخيرا صدقنى انا لا اريدك ان تأخذ بكلامى انا فقط اتحاور معكم بما أؤمن به لو كلامى ليس منطقى لا تأخذ به ولكن او شعرت بجزء من صدقه وصحته ومناسب لوصايا الإنجيل فاقتنع به اولا واخير ا الله هو الذى سيحاسب عبيده فى ملء الزمان وليس اى انسان على وجه الأرض

إقتباس:
وبتقولى ان كل قرار للبابا هو قرار من ربنا ، ليه ؟ وايه دليلك ؟
قولى هو قرار البابا قرار مصحوب بإرشاد الروح القدس ودليلى أيات الإنجيل و ثقتى بصدق وعود الله واليك هذه الأيات مره اخى لعلك تثق فى صحه وعود الله
إقتباس:
فمتى ساقوكم ليسلموكم فلا تعتنوا من قبل بما تتكلمون ولا تهتموا.بل مهما أعطيتم في تلك الساعة فبذلك تكلموا.لان لستم انتم المتكلمين بل الروح القدس(مر 13-11.)
اليس هذا ايمانك يا ارثوذكسى الذى لا تهتم لكرسى مارى مرقس ولا الأيه دى مش تبع الإنجيل
26 واما المعزي الروح القدس الذي سيرسله الآب باسمي فهو يعلّمكم كل شيء ويذكركم بكل ما قلته لكم(يو 14-26)
وانت تقول انها موجهه لنا جميعا نعم هو كذلك ولكن اذا كان يرشدك قيراط فسيرشد الوكيل الأمين مليون قيراط لأنه مسئول على الأقباط جميعا اما انت فمسئول عن نفسك او اسرتك ولكن يا عزيزى لكى تنال هذه النعمه لا بد ان تكون حياتك كلها صلاه وصوم وتعبد وقراءه الإنجيل وثقه فى قدره الله وتسليم كامل لله لا التذمر على الله اذا تأخر عليك فى طلب او لم ينفذ لك طلب حسب مشيئتك

إقتباس:
- بتقولى فيما معناه ان هناك نقطة هى اللى بتتحدد لنا ان كان البابا ده او غيره متبع للمسيح وقراراته علوية مهلبية سماوية ولا لأ !! الشرط هو ان البابا لا ينكر اللاهوت ويعترف بالأقانيم ... افتينا يا اختاه بالمزيد
6- الأيات مش عارف بتفسريها ازاى ومنين ؟
شوفى الأيات الجميلة ديه وشوفى حضرتك فسرتيها ازاى :
ارجو احترام الحديث وخصوصا عندما تتحدث عن وعود صادقه صريحه من الله والأيه واضحه لو طفل صغير هايقولك بابا يسوع بيقول ان الروح القدس الذى سيرسله الأب باسم رب المجد يسوع سيعلمنا ويرشدنا
إقتباس:
جميل قوى بتطلبى منى اراجع الأية !!
الأيات ديه على البابا ولا علينا كلنا ككنيسة المسيح ؟
هو البابا بس اللى بيتكلم بالروح القدس ؟ هل الروح القدس اللى فينا صامت والروح القدس اللى فى البابا متكلم ؟
ياريت تفهمينى !!
تعالى نقارن بينك وبين البابا
كم مره تصلى ؟
هل تصلى 7مرات فى اليوم مثل داود النبى ؟؟؟؟؟؟؟؟
هل سمعت من البابا يقول مثل هذا الكلام عند الحديث عن ارشاد الروح القدس علويه مهلبيه سماويهام يتحدث عنه بورع وخضوع
كم مره شتمت من يعترض مع رأيك كم مره ثورت عندما يجرحك انسان ولم تسامحه كم مره احببت عدوك مثلما يفعل البابا
كم مره وثقت فى قدره الله انه قادر على توجيهك وحل مشاكلك بما يراه صالحا حتى لو عكس ارادتك ورغبتك
اتحمل الأسرار المقدسه فى القداس يا عزيزى
أرأيت حلول الروح القدس على الذبيحه فى القداس
انظر انعكاس ضوء الروح القدس على صباع البابا وهو يقسم الزبيحه انظر على الذبيحه لترى....
اخخخخخخخخخ انا نسيت انت ما بتؤمنش بالدروشه
عزيزى دروشتنا كما تدعى اننا نؤمن ان الله قادر اما انت فلا تؤمن بذلك

إقتباس:
شوفى كده برضه مثل الوكيل الأمين بتقولى حضرتك :

الظاهر حضرتك بتكتبى الأيات ومش بتأخدى بالك منها كويس .
فالوكيل ممكن يخطأ زى ما حضرتك قرأتى فى الأيات وممكن يعمل ضد مصلحة العبيد .
وهنا السؤال : هل كل قرار بيأخده الوكيل بيكون قرار من سيده ؟ ولا الوكيل معاه حق الإشراف من سيده وها يتحاسب عن كل ماصنعه ؟
الوكيل ينفذ إراده سيده اذكر لى بالدليل متى لم ينفذ البابا اراده رب المجد يسوع اذكر الدليل يا عزيزى
الى جانب ان الله قال عندما ياتى سيده فيشقه من وسطه لم يقل ان العبيد يثوروا على الوكيل ويدينوه ولا يطيعوه

إقتباس:
تعرفى معنى ان كل قرار بيأخده االبابا هو قرار سماوى يعنى البابا مش ها يتحاسب لإن البابا مش بيتصرف من نفسه ولكنه بينفذ اوامر !!
اذكر لى اننى قلت ان قرار البابا سماوى انا قلت ان قرار البابا مصحوب بارشاد الروح القدس واذا اخطاء فإن الله قادر على تحويل الخطاء لخير لصالح اولاده ركذ ارجوك وما تحولش كلامى اللعبه دى مش حلوه لو قرار البابا سماوى يبقى حولنا البابا لألاه يا عزيزى وكلامى عكس ذلك والبابا نفسه يرفض ذلك

إقتباس:
وبعدين نفسى افهم ايه اللى دخل البابا فى موضوع الكونجرس والسياسة مش الأولى يشوف بناته واولاده اللى بيضيعوا كل يوم . ولا ديه مش شغلته .
البابا يصرح برأيه الشخصى بما فيه الصالح لأولاده الروحيين وهذا حقه وعلى الكونجرس ان يأخذ به ام لا وعلى اولاده ان يوافقوه ام لا بدون اى تجريح
واولاده وبناته اللى بيضيعوا دول اللى اختاروا الضياع وثق ان رب المجد لم يسمح بضياع احد سوى من باع إلاهه من قلبه اما من كان تحت قهر فهو بيعود يتوب وبتقبله الكنيسه فكل انسان حر فى اختيار طريقه والبابا والكنيسه بيجاهدوا ليعيدوا الخاطى والخاطى يا عزيزى ليس فقط من يضيع وينكر الإيمان بل ايضا الكذاب والشتام والمستهزء بقدره الله وغيرها من الخطايا الكثير فكلها متساويه امام الله ان لم نتوب عنها فلن ننال الفرح فى الملكوت يا عزيزى

إقتباس:
البابا وللمرة المليون وانا متأكد انه مؤمن بما اقول إن قيادته روحية وليست دنيوية
الف باء علم الرعاية بيقول ان مهمة الراعى ان يرعى شعبه حتى يصل لله ( رعاية روحية )
هات بالدليل ان البابا له رعايه دنيويه ولا دا فى خيالك
اما رأيه الشخصى فهو حر فيه مثلك ولا انت عايز تعلن رأيك وهو لا
راجع مداخلتى لأخينا ابراهيم القبطى

إقتباس:
لو انا دكتور هل البابا شغلته انه يقوللى اعمل عملية لمريض او لأ ، هل يقوللى تنتخب فلان وماتنتخبش علان وتتظاهر ولا ما تتظاهرش فالرد الطبيعى لأى إنسان عاقل ان ده مش شغلك يا قداسة البابا .
ولكن البابا ينصحك ان لا تعمل العمليه لتسرق كليه انسان وفى الأخر هو لا يدينك ان فعلت فلك الله هو الديان ولكنه يحاول جذبك للتوبه حتى لا تهلك فى اخر المشوار

إقتباس:
انا لابد ان انفذ اوامر رئيسى فى العمل مادامت لا تعترض مع ايمانى حتى ولو قداسة البابا شايف غير كده لإن البابا يوجهنى روحيا مش عمليا واجتماعيا وسياسيا وبدنجانيا .
لومديرك بيقولك تسرق او تزنى هاتسمع كلامه ؟؟؟ وتقول البابا مالهوش دعوه

إقتباس:
وبعدين حضرتك بتدخلى الإيمان بقداسة البابا وقراراته اللى حضرتك شايفاها سماوية فى الإيمان الأرثوذكسى وطبعا لو سألتك جايبة الكلام ده منين كالعادة ها الاقيكى كاتبة مشاركة طويلة تشرحى فيها وجهة نظرك وتدافعى عنها كأنها هى الأرثوذكسية دون دليل او حتى مرجع واحد
انا لا أؤمن بقداسه البابا ولكنى أؤمن بقدره إلاهى على توجيه قداسه البابا بما فيه الصالح لأولاده لا تغير كلامى
انا ماليش كلام من نفسى انا باجيب ايات من الإنجيل لك ان تقبلها ام لا
الأرثوذكسيه هى تنفيذ كلام الإنجيل والإيمان بقدره الله الغير منظوره

..
إقتباس:
يا اختى العزيزة ما اسهل ان اكتب لكى اكتب دون ان ابحث او اتعلم فالمنتدى ملئ بالمسلمين الببغاوات التى تردد ما لا تفهم فأتمنى ألا تتبعى نفس المنوال .
الله يسامحك بيتهيألى انت اللى لازم تاخد اجازه شويه من الحوارات العنيفه وتروح خلوه فى احد الأديره وتعيش كالرهبان فى صلاه دائمه حتى تستعيد نشاطك الروحى وترى الله بقلبك وتؤمن بقدرته

إقتباس:
فالحق الأرثوذكسى ليس هو الإيمان بالبابا انه سماوى ولا قراراته بيأخد تأشيرة عليها من السماء ولكن الحق الأرثوذكسى هو المسيح له المجد .
وهل رب المجد يسوع له القدره على ارشاد راعى كنيسته ام لا؟؟؟؟؟ولا بيعجز عن ذلك جاوب وساعتها هاتشوف اذا كان ايمانك ارثوذكسى ام لا

إقتباس:
اختى العزيزة لم اكن اريد ان ادخل لأكتب مشاركة طويلة عريضة مليانة كلام فى كلام دون ان تكون هناك إفادة لى او لغيرى ولكن ما باليد حيلة فالدليل بالدليل والكلام بالكلام .
صدقنى ولا انا ما ادخلنى انك وصفت الإيمان بقدره الله انها دروشه
ولكنك للأسف لم تقنعنى فإيمانى بقدره الله على حمايه شعبه وارشاد وكيله الأمين لم تظهر لى دليل واحد يغير ايمانى بذلك

إقتباس:
فرجاء محبة اقرأى وتعالى لنتحاور ونتناقش بالدليل والبرهان وبلاش موضوع انى لو لم اؤمن بأفكارك لن اكون مسيحى فما اسهل الكلام ولكن زى ما قلت لحضرتك لا انتى ولا غيرك تقدرى تقولى عليّ مسيحى ولا ارثوذكسى ولا مش الإثنين لإن المسيحية والأرثوذكسية مش شهادة بأخدها فى المعمودية ولكنها إيمان بيجرى فى عروقى .
ارجوا ان يكون الله فى وسطنا اثناء هذا النقاش
ملحوظه اننى لم اقل انك لو لم تؤمن بأفكارى
انا قلت لو لم تؤمن بهذه الأيات التى تمثل وعد صريح من الله بقدرته على ارشادنا وارشاد وكيلنا الأمين الذى يعلمنا بتعاليم رب المجد يسوع
ففهمك الخاطئ وتحويرك للكلام هو مشكلتك

إقتباس:
سلام المسيح وما تتنرفزيش
سلام ونعمه لأخى فى النعمه انا مش متنرفزه بل سعيد بصداقتك ومشاركتك الحوار
وسامحنى لو اغضبتك بدون قصد ولكن صدقنى كلامى واضح ارجو قراءته مره اخرى حتى لا تظلمنى