عرض مشاركة مفردة
قديم 17-08-2008
الصورة الرمزية لـ Jene
Jene Jene غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Jul 2006
Jene is on a distinguished road
مشاركة: لا يا قداسة البابا ارجوك لا تفعل هذا واترك ما لقيصر لقيصر

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة Ibrahim Al Copti مشاهدة مشاركة
الاخت المحبوبة jene
سلام المسيح

1) هل نفهم من هذا أن قداسة البابا ملك من الملوك ؟

2) ثم هل إلهنا يتحكم في قلوب وعقول الناس ؟
لو كان هكذا فأين حرية الارادة ؟
ولماذا يحاسبنا ...؟

3) وهل الشعب القبطي هو شعب الرب الوحيد على الأرض ؟
فإذا كان هو شعب الرب الوحيد فما مصير السريان والأرمن والروس واليونان وروما

وإذا كان هو أحد شعوب الرب ، فلماذ لم يعصم الرب اختيار الكاثوليك لباباهم مثلا
ومن اين جاء انشقاق الكنائس منذ مجمع خلقدونية ؟
ولماذا تطرفت الكنيسة الكاثوليكية في العصور الوسطى وابتعدت عن روح المسيح في بعض المواقف ؟

إلا إذا كان بابا الأقباط هو المختار الوحيد والمحفوظ دون كل الباباوات والبطاركة على وجه البسيطة ؟؟؟
اسئلة يطرحها كلامك .... فهل من إجابة ؟
استاذى
انا مقلتش ان قداسة البابا ملك الملوك
فملك الملوك ورب الاربابا هو المسيح اللة
اللة هو المتحكم ف عقولنا وتفكيرنا طيب مثال لو حضرتك وقعت ف مشكلة مع حد وصليت يارب الشخص دة ممكن ياذينى لنفرض ف شغلك وتقلة انت يارب المتحكم ف قلوب الملوك والرؤساء ربنا مش هيحميك منة وممكن يخلية يفكر بطريقة معينة تكون لصالحك
دة ربنا قالنا ان قلوب الرؤساء والملوك كجداول مياة ف يد الرب طيب لما حضرتك بتقول كدة يبقي تفسير الاية دى اية؟
اما عن حرية الارادة فيعيدنا هذا السؤال لسؤال ناقشناة قبل كدة هل النسان مخير ام مسير وارجو معرفة رد حضرتك ع السؤال دة
ولم اقل ان شعب الرب هو الشعب القبطى فقط وليس نحن من نحاكم الانسان ع افعالة احنا مش معصومين من الخطا سيدى الفاضل
ولا اعرف ماذا تقصد بسؤالك عن فلماذ لم يعصم الرب اختيار الكاثوليك لباباهم مثلا
اما عن
ومن اين جاء انشقاق الكنائس منذ مجمع خلقدونية فسابحث ف تاريخ الكنيسة وارد ع حضرتك قريب

وانا لا اعرف لماذا تطرفت الكنيسة الكاثوليكية ف العصور الوسطى لو حضرتك تعرف ياريت تقولنا
سيدى نحن هنا نتكلم عن اختيار البابا وانا وجهة نظرى ان ربنا هو اللي بيبقى مختار اصلح شخص يقدر يقود شعبك
وهو اللي بيرشدة ف قراراتة عن طريق الروح القدس ماتنساش ان الروح القدس حل ع التلاميذ بعد الصعود لية؟واية دلالتة
دة رايي
ربنا معاكم
وللحديث بقية