عرض مشاركة مفردة
قديم 24-02-2008
honeyweill honeyweill غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jan 2006
honeyweill is on a distinguished road
مشاركة: تحالف الاقليات الجديد الاقباط والشيعة والبهائيين ضد حكم العسكر والاخوان

إقتباس:
الا ان هذه التجربه لاتصلح للمجتمع المصرى المتشبع بالاصوليه السلفيه . بل وان جموع الشيعه القليله بمصر هى اصلا يتم اضطهادها اضطهادا شديدا كما البهائيين - بل ويزيد عن اضطهادهم للمسيحيين .
عزيزي عاطف الشيعه في مصر بتصريح من محمد الدريني رئيس الطائفه الشيعية اكد انهم 8 مليون شيعي ولا تنسي ان طائفه الصوفية تصل الي 12 مليون صوفي وهم اصولهم المتبقيه من الفاطميون والشيعه بعد غزو صلاح الدين الي مصر ...وعشره الاف شيعي عراقي لاجيء في القاهره في مدينه السادس من اكتوبر وهم اقوياء جدا واول من طالب بحسينيه لهم بالمدينة وهم يشيعون بقوه في مصر

انت بتتكلم في عشرين مليون يعني اكثر من الاقباط الي كلهم علي اعلي تقدير معدوش 15 مليون ده اذا كان الرقم ده فعلا يعني
يعني هما القوه القادمه علي مصر بكل المقاييس من حيث العدد الطائفي والقوه العقائدية
الي تغلب قوه القرانيين
وليس النفوذ ان شاء الله كما علي الاقباط وقوه الاعلام والنفوذ ربنا يذيد ويبارك

اما جماعات السلف والوهابيون والاخوان جزء كبير من الغالبيه الاسلامية وهما الي مبوظيين البلد وبيستمتو لاسلمتها وهابيا من اجل الدوله الجديده والثوره الاسلامية لقيام الخلافه مره جديده وده جزء من المعتقد الديني والفكري وبتتقالي من وانا صغير من كل المسلمين والباقي علمانيين وقطعان اخري تأكل وتعيش

اذن عند حساب القوه لابد وان احسب العقيده الاقوي القادمه وان درست ستجد انها الشيعيه لانها الاسرع انتشارا والاكثر شهره الان بعد الحرب الطائفيه العراقيه وازمه النووي الايراني واستعراض القوي الشيعية في المنطقه

تحالفنا مع الشيعه شيء اساسي وانا ومجموعة بنبذل مجهود كبير مع الشيعه في غرفهم العملاقه علي الشات او البالتوك وبننوضع التحالف معاهم لابد يبقي ازاي وعلي اي اساس وحتي اختلافنا الديني لايمنع تحالفنا من اجل السياسه والحقوق وعلشان كده عملتلهم موضوع الشيعه في مصر وهو موضوع كبير وبيدخلوا عليه شيعيه كتير وطلبت ايضا من الشيخ حسن شحاته وانا فضلت علي اتصال بيه لفتره كبيره قبل سفره الي ايران وهو دلواتي بيطالب بده هناك وايران بتحاول مع مصر عمل اول مسجد شيعي في مصر
وده اول مهيضرب هيضرب الوهابيه وده في صالحنا
ووصل الامر اني طلبت منهم عمل مسجد او حسينيه شيعيه بالقوهفي حال رفض القضاء بعد اللجوء اليه وهما قريب هيصعدوا الموضوع بس الحكومة المصريه تهدي شوية لانهم مش هيلاقوا حد يتسندوا عليه بسبب هيجان امريكا علي ايران اعتقد كلامي واصلك عزيزي فالحكومه المصريه بتستعرض عضلاتها عليهم براحتها

البهائيين قوه ضعيفه ولكن ملفته للنظر عالميا وكان لدعم الاقباط لهم اهمية كبيره انا كتبت ده كتير في مواضيع ومقالات ننشرها ونوزعها علي الناس وكان لها اثر كبير ايضا ودعم الاقباط للبهائيين ليس كنايه في المسلمين ولكن من اجل حقوق الانسان ورغم هذا دعم الاقباط ايضا القرانيين وهم الطائفه التي حضرت مؤتمر شيكاغو العالمي
والبهائيين خافو وانا رحتلهم وقلتلهم لو بدأوها خوف مش هيشوفوا الهوا حتي ونشكر ربنا خدوا شركه مكان مسلم اهي احسن من مفيش اصدي من مسلم

المتنصريين طائفة تعمل في الخلفيه المسيحية ومش هتكلم عليهم دلواتي

ولكن الاتحاد مهم جدا واذا كنت تريد اتحاد مع قوه زي العلمانيين فهما اصلا متحديين مع الاقباط كرها وغيظا من دكتاتوريه الاسلام ودعما لحقوق الانسان لان اغلب العلمانيين مثقفيين وكتاب كبار

فليه نرفض الاتحاد بالعكس لازم نقويه وندعمه ونتحد لتكوين جبه مضاده للوهابيه والجماعات وهتغطينا العلمانية ده اساس اللعب السياسي

(((اما الكنيسه انساها ايدك منها والارض)))

اخي العزيز هني اتمني ان تكون اكثر دقه و لباقة عندما تتحدث عن الكنيسه

آخر تعديل بواسطة الخواجه ، 25-02-2008 الساعة 12:30 AM
الرد مع إقتباس