عرض مشاركة مفردة
قديم 14-04-2007
elmafdy elmafdy غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
elmafdy is on a distinguished road
ما تركز يا عم و حياة ابوك

أيه يا عم ريمو , انت بتتكلم معانا فى نفس الموضوع و لا واقع من موضوع تانى , ولا مؤاخذه يعنى , بس كلامك بيدل انك مش فاهم و مش مركز خالص احنا بنتكلم فى ايه , أما أنك ما قريتش الكلام من اساسه , أو أنك مع الاسف قريت و ما فهمتش حاجه , الموضوع بيقول ان المواقع والمنتديات الاسلاميه طلعت اشاعه ان الاب زكريا بطرس أسلم , و المواقع نفسها اعترفت بكده و رجعت اعتذرت على اللى قالته , يبقى ازاى بقى احنا اصحاب الملعوب و الخدعه و الكلام الغريب اللى انت كاتبه ده , و اللى رغم انه مالوش معنى لكن انا حابب انى أرد عليه .

إقتباس:
أكيد دي كانت كذبة أبريل .....
كلامك حقيقى و لكنى اختلف معك فى التسميه فقط , فكدبة أبريل هى مقلب او خدعه بتعملها ناس فاضيه على سبيل الهزار و التهريج , اما ما حدث فهو شئ اخر يسمى التقيه , و الفرق بين التقيه و كدبة أبريل كبير , يمكن وضعه فى نقاط كالأتى :
+ كدبة أبريل تكون مره واحده فى العام فى بداية شهر ابريل , بينما التقيه هى سلوك عام يستمر طوال الوقت .
+ الهدف من كدبة أبريل هو التسليه و الهزار , بينما التقيه هى وسيلة من وسائل الله لنشر دينه بالكدب و التدليس , حيث انه فشل عن نشر دينه بالعقل و المنطق , كما لم يعد قادرا على نشر دينه بالسيف و القتل و الارهاب كما فعل سابقا .
+ غالبا ما يعلن صاحب كدبة أبريل عن كدبته و يعترف بأنها كدبه و مقلب - حاجه كده زى الكاميرا الخفيه - , بينما متبعى مبدأ التقيه يستمرون عمرهم كله فى الجهاد الكذبى المقدس , و الكارثه ان ملايين المسلمين اصبحوا يكدبون على انفسهم قبل ان يكدبون على الاخرين , و الامثله كثيره لو تحب ان نتطرق لها .
+ لم نسمع عن ضحايا او مشاكل حقيقيه لكدبة أبريل , بينما كوارث التقيه و ضحاياها بالملايين و مستمرين فى كل العصور .

إقتباس:
ولو فرضنا أن الخبر صحيح فلن يقدم ولا يؤخر شيء لدينا فسيصبح مسلم عادي لا يميزه عن أي مسلم إلا التقوي والعمل الصالح وهذا هو المبدأ في المفاضلة بين البشر.... بسم الله الرحمن الرحيم (( يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ {49/13})) سورة الحجرات ..
و أذا كان الأمر كذلك , فلماذا يرقص المسلمين فرحا بأى شخص تافه فارغ يدخل الاسلام و تفرد له صفحات الجرائد و المجلات و مواقع النت و قنوات التليفزيون و الاذاعه , و لماذا يسارع الباشوات اصحاب الملايين مثل أصحاب شركة اوليمبيك و مسئولى المقاولون العرب و غيرهم بدفع عشرات الالوف من الجنيهات لمثل تلك الحالات و ايجاد عمل و سكن و زوجه لهم فورا , بحيث اصبح الدخول فى الاسلام هو وسيلة من الوسائل التى يتبعها اللى عاوز يكون نفسه , كأنه سافر الخليج او كسب شهادة استثمار أو هرب شنطة هيرويين مثلا .

إقتباس:
وقد حدث أنه عند إسلام أبوسفيان رضي الله عنه قال له عمربن الخطاب رضي الله عنه ... والله إن جيفه خنزير نتنه أحب عندي من أبو سفيان أما عندما أسلم فهو أخي في الله ....
طب بذمتك انت يا شيخ , هل يليق بشخص يرضى الله عنه ان يتحدث عن انسان مثله خلقه نفس الاله بمثل تلك الطريقه و تلك الكلمات المهينه الغير مهذبه , تخيل أنت ان يصفك شخص بتلك الكلمات و يقول أن خنزير ميت معفن منتن احب اليه منك , ماذا سيكون رأيك فى مطلق تلك الكلمات , هل ستحترمه بعد ذلك , أنا شخصيا لو ابنى وصف أى انسان بتلك الصفات لأعطيته درسا فى الأدب و التهذيب و اداب الحوار و الكلام , كنت ها اقول له ده كلام يقولوه الستات الشلق لما يفرشوا الملايه لبعض فى الفسحه ( بفتح الفاء و السين)

إقتباس:
وليعلم الجميع أنه إن كان الخبر صحيح فلن يقدم ولن يؤخر شيء بالإسلام ولكن ستؤثر بكم أنتم معنويا وهذا لا يعنينا في شيء .... وانا شخصيا حاسس إنه ملعوب وخدعة من خدعكم المشهورة
....

كما ذكرت لك فى بداية مداخلتى , لو كنت تتحدث عن موضوعنا هذا , فأشرح لى كيف قمنا نحن المسيحيين بوضع تلك الكذبه فى المواقع و المنتديات الاسلاميه , ربما تكون حويط و لعيب و عندك أفكار احنا مش واخدين بالنا منها , أما أذا كنت تتحدث هنا عن موضوع أخر , أو أنك مش فاهم احنا بنتكلم فى أيه , فأنصحك تغير الصنف .

إقتباس:
و ما نجيلكوش فى بطرس
كتر خيرك يا سيدى , مع انى نفسى ان احنا اللى ما نجيلكوش فى زكريا بطرس و لا احمد اباظه و لا ناهد و لا اسماء و لا أى حد من مئات الاسامى , اللى بقالهم سنين بيسألوا فى الاسلام و لم يظهر مسلم واحد عنده القدره انه يرد عليهم , أو يلاقى حاجه فى كلامهم يقدر يقول انها كذب او تلفيق او مش حقيقيه , يبقى مين اللى ما يجيش لمين بقى يا معلم .

المفدى
الانفصال هو الحل
الرد مع إقتباس