عرض مشاركة مفردة
قديم 16-10-2005
elmafdy elmafdy غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
elmafdy is on a distinguished road
مش كده و بس

أولا : اتفق معك يا عزيزى زكى فى كل ما قلته , و اشاركك الرأى فى ان أراء اخوتى اقباط المهجر هى اراء من وسع لا تتفق مع الطرق الذى سلكوه هاربين من مصر , اذا كانت مصر جميله خالص كده ما فضلتوش فيها ليه ؟؟؟؟
ثانيا و هو الاهم : انا ها اتفق مع اللى بيقولوا ان الدنيا مش سوده و ان الحياه مش بشعه و اننا مش بنتعرض للقتل و السلب والنهب , دى حقايق فعلا , و انا زى ما قلت من قبل قادر اعيش فى مصر كده , لكن كل ما اتخيل انى عايش فى مجتمع كله من الاقباط زيى , ها يكون رائع الحقيقه , يوم الاحد الصبح - اللى ها يكون يوم الاجازه طبعا - ها نلاقى البلد كلها فى الكنايس , و فى الصيامات ها نلاقى البلد كلها صايمه , ها تمشى فى الشوارع تسمع اجراس الكنايس و اصوات التسبيح و الترنيم بدل ما تسمع صلاة الجمعه و شتيتمتنا بوداننا , ولادك ها يتعلموا فى المدرسه تعاليم المسيح و الدين الصحيح بدل ما يبقوا مضطرين يحفظوا سور قرانيه و احاديث , نسبة المتعلمين و المثقفين و رجال الاعمال و الغنياء فى المسيحيين اكبر من المسلمين , يعنى ها تكون البلد دى متعلمه بنسبه اكبر كتير من مصر حاليا , ها يكون فيها دكاتره و مهندسين و باحثين و مفكرين كتير جدا بالنسبه لأجمالى العدد , ها يكون فيها فلوس و ثروه كبيره جدا بالنسبه لعدد الشعب و بالتالى ها يكون مستوى المعيشه مرتفع و مثالى , الثروه بالنسبه للتعداد ها تكون حاجه كده تشبه الامارات او الكويت , انا متخيل انها ممكن تكون حياه مثاليه .
و اللى نفسى فيه بجد ان الطرفين يقتنعوا ان ده مش انقلاب او فيه ضرر لأى طرف من الاتنين , بالعكس ها يكون فيه علاقات وديه جدا بين الاتنين و ها يكونوا جيران , و اعتقد ان دولة القبط دى بحكم تعاليم المسيح ها تكون على علاقه وديه بين كل شعوب الارض و محبوبه من الجميع و اعتقد انها ممكن تعيد مجد الفراعنه او ممكن تبقى فى نجاح النمور الاسيويه و تحضر الدول الاوروبيه .

ده مجرد تخيل و مش عارف ممكن يتحقق و لا لا

و الرب يبارك ويهدى الجميع

المفدى
الرد مع إقتباس