عرض مشاركة مفردة
قديم 16-09-2006
mohamedbrengl mohamedbrengl غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Sep 2006
mohamedbrengl is on a distinguished road
لكل مسيحي حد رد علي الموضوع دة انا عايز اقول حاجة بسيطة بس عشان تقدرو توصولو للي احنا عايزين نوصلهولكو براحة وبهدوة من غير انفعال
1) موضوع ان النصحف مش ممكن يتحرق دة موضوع انتو كبرتو جدا جدا من غير فايدة انا عايز اقولك علي حاجة القراءن دة مكتوب علي اية مش علي ورق يبقي ممكن ان هو يتحرق دة من الناحية العملية تمام انا معاك بس احنا زيكو مفيش حاجة انتو امنتو بيها انها مقدسة ومش ممكن تنهدم او تتحرق او تتقطع ولو حتي دة كان من ايمانكو اكيد في في دينكو صح
احنا كمان عشان القراءن دة دستور لينا احنا مامنين انو هيجي يوم القراءن محدش يقدؤ يعمل فية حاجة لانو هيترفع من الارض كلها وابسطها عشان انا عارفكو انتو مش بتفهمو الكلام بسرعة والمشكلة الاكبر اللي انتو علي فيها هي تفسيركو الغلط لاي كلام حد بيكتبو معندكوش روح ان انتو تفهمو الكلام دة جاي ازاي عندنا في القراءن ربنا عز وجل قال انو هيجي يوم هيترفع القران من الارض واي ورق هيكون مكتوب فيها القرائن هيتمسح منو الكلام وهتفضل الناس تقول ان كان في حاجة في الورق دة انساهم الله القران حتي من قلبوهم ودة للمسلمين الغير حافظين للقرانحتي ان اراد فرد ان يقراء مش هيعرف ده
فهمتو بقي ليه مش هيتحرق او هيحصل فيه اي حاجة لان الله قادر علي كل شي العضو اللي قال انو عمل وعمل وعمل في القران دة هيشوف عذاب محدش هيشوف زيه لانو حتي لو مش مامن للقران او يكفر بيه مش يصح ان يعمل كدة هيستفاد اية طبعا هيرد يقول بجرب يمكن مش يتحرق دة كلام هايف لانك عارف ان اي حاجة من ورق لازم تنحرق بس انت محرقتش القران انت حرقت ورق فاضي حتي لو انت شايف فيه كتابة لان ربنا قادر انو يحمي كتابو الذي انزلة علي سيدنا محمد اشرف الخلق اجمعين
ياريت تفهمو الموضوع صح
شكرا
الرد مع إقتباس