عرض مشاركة مفردة
قديم 21-03-2008
ياااه ياااه غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2008
ياااه is on a distinguished road
مشاركة: قصه زواج المسيح 5 مرات

انا بحاول ارد عليك على اد ما اعرف لكن مش معنى ردي انك انت على حق او انت الكسبان ا و الغالب
دلوقتى بتقول كيف يتزوج الرب من امرأة هى من صنع يديه؟صح؟؟؟؟
طب ما سألتش نفسك ازاى كان جنين فى بطن امراة من صنع يديه؟؟!!

*الولادة شي والجنس شي اخر
لما اختار الرب ان ياتي للعالم اختار ان يكون مثل لابشر حتى يفهمهم ويعلمهم وياتي بهم للطريق الصحيح بعد ان زادت الديانات والهرطقات وانتشر الفساد والزنى بين الناس
فكان عليه ان ياتي مثلنا كبشر لانه ارسل رسله والناس لم تتعظ وارسل ملائكته ولم يتعظو فنزل هو متجسدا حتى يرينا الصواب ويعلمنا ثم يفدينا بدمه الكريم لان الرب اعطى فرصة اخرى للبشرية وايضا حررنا من عبودية الشيطان والخطيئة
فكان عليه ان ياتي من رحم امراة حتى لو كانت من صنع يديه
لكنها كانت اقدس واطهر امراة وكانت مريم لاعذراء من صغرها تخدم الهيكل وكلمة الرب
ولم يمسها احد وكانت الكاملة التي تستحق ان يولد الرب منها

وازاى ربك ولدته امرأه من صنع يديه؟؟!!
*كيف كان سياتي للعالم ان لم يولد من امراة؟؟ هل تظن انه كان سينزل فجاة من السماء
وعلى اي شكل كنا سنراه مع انه لم يرى الله اي احد حتى الانبياء بل كان نار متاججة من شدة نوره ما كانوا يبصرونه

وازاى ربك كان طفلا يلتقم ثدى امراة من صنع يديه؟؟!!
*الرضاعة هنا كانت للاشباع طفل وليس للشهوة التي موجودة عندكم في ارضاع الكبير
وكل شوية يرضع حتى يصير ابنا للامراة
يعني في تعري رؤية الثدي وكمان في شهوة جنسية ولمس الثدي ولربما الثديين
والله اعلم تم ممارسة الزنى مع كم رجل مع زوجات محمد الي لازمه صلاة من الله وهو المفروض نبي

*وازاى المرأة اللى من صنع يديه دى كانت بترضع الهك وتهشتكه لما يعيط؟؟
زي ما محمد اتهشتك بين افخاد زوجته لما كانت حائض
بس الفرق شاسع محمد كان شهواني وكل ما يريده هو الاكل بنهم كبير والجنس وتحريم المحلل وتحليل المحرم

ولا دى كانت ام الاله فكانت مش من صنع ايديه؟؟!!
* لا من صنع ايديه يا خويا كل شي موجود في الارض من صنعة يديه
لكن في فرق بين الاخلاق والتربية والتصميم على عبادة الله من دون شريك له لا محمد ولا امة محمد

وعجيب الهك ده اللى كان طفل وبيجوع ويعطش والشيطان يجربه والناس تستهزأ بيه (يعنى اله مسخره )
*احترم نفسك ونقي الفاظك
هاد لو كنت بتعرف تنتقي الفاظ
ولا تنسى انك تتكلم على الله مش عبد زي محمدك الله الي خلقك وخلق كل هذا الكون
وتاني مرة لو مش عارف تتكلم يبقى اسكت احسن لانك انت مسخرت نفسك ومسخرت المسلمين لانك واجهة لهم مع احترامي للمثقفين

وكان ناقص يلعبوا بيه الكورة
* الكورة دي يتلعب بالناس امثالك ما يحترمون انفسهم ولا يعرفون يحاورا ولا كيف يسالو باحترام ومن غير تريقة
وبعدين صلبوا الهك المحترم وبعدين مات 3أيام ثم انتصر على الموت وقام تانى هو كان بيمثل ولا ايه؟؟
* هو انت فهمت كل شي حتى تفهم الموت والقيامة

وبعدين كنتوا بتعبدوا مين لما مات ال3 أيام دول؟؟ ولا هتقولى لاهوته كان عايش؟؟ لااااااا ماتنساش اللاهوت لم يفارق ناسوته طرفه عين زى ماانت حافظ مش فاهم؟
* كنا منعبد الله الذي في السماء
الله ممكن ان يكون في اي مكان وفي اي زمان كما ظهر في الجبل لموسى ظهر ايضا في الجسد كابن الله وابن هنا ليس بالمعنى مولود من بشر كتشبيه يا فكيك
يعني متلا في ابن الطريق على قولة ابونا زكريا هل يعني ان الطريق تزوج الحارة وخلف ابن منها؟؟
ما تفكر يا خويا لما تطرح الاسئلة

وبعدين كان بيقول لمين لما شبقتنى ؟يعنى ليه سبتنى وخلعت؟
بيقول لمين لما شبقتنى يا عااالم ؟؟مش هو اللى مخطط لصلب نفسه عشان يخلصنا من الخطيئة
*كان بيقول لله ليعلمنا يا فندي مناجاة الرب في ضيقاتنا
وكان ممكن يسكت وما يتكلم ابدا لكن احنا كنا حنتعلم اذاي نناجي ربنا في ضيقاتنا ونطلب الرحمة

الا صحيح مش كان احسن له بدل الذل اللى شافه انه كان يصلب الشيطان اللى هو سبب الخطيئة
* الذل الي شافه حتى يعلمنا الاحتمال مثل ما قال
"سيكون لكم ضيق في العالم لكن ثقوا انني غلبت العالم
يعني نحتمل واحد زيك دمه تقيل ومخه سميك وكمان لسانه زفر وبيطاول على ربنا الي خلقه من الطين والتراب وكمان نزل من ملكوته حتى يفديك يا عبيط
لو لسى مش فاهم تبقى مصيبة

يا بني نحن لا نكره المسلمين ولا اية ملة اخرى
افهم يا بني يا حبيبي فتح مخك واقرأ وشوف وقارن محمد كان عاش ازاي ومات ازاي وكانت حياته عبارة عن ايه
واقرا لاكتاب المقدس وشوف المسيح كان حياته ازاي وهدفه ايه وعمل معجزات ايه حتى ينقذ البشرية
ده كفاية معجزة اللمولود اعمى الي فتح عيونه

يا بني لاتعاند صوت ضميرك
مش مهم تكون مسيحي لكن مهم حاليا ان تفهم وتقرا وتتنور وتشيل الصدا الي في مخك
البرومة حتكلها
اصحى وبص حواليك وشوف الناس الالاف الناس كيف يتحولون للمسيحية اكيد هناك شي شافوه وحضرتك ما شفتوش لسى

انت بعتند ليه ومع مين
ومين الي كسبان لو انت رحت مكان ما محمد موجود بين الشياطين في النار

يا عم خود فرصة وارجع اقرا وقارن وشوف
ولما تتاكد اهلا بك كمسيحي ولو مش عايز برضه اهلا بك اخ في الانسانية
واسال اد ما انت عايز لكن باحترام وبعبارات اكثر لباقة وانت سيد العارفين لما تكون لبق كيف يحترمك الاخرين

على فكرة ده مش ضعف مني
انا ممكن امسخرك واقول كل لاعبر فيك
لكن مقدرش
لاني اعكس صورة ربنا في الارض وبين الناس
وانا مقبلش ابدا ابدا اني اشوه الصورة ديه عشان اي حد بالعالم

فهمت ولا لسى اكمل؟؟؟

مع احترامي لكل الاخوة الي سبقوا وردو على الاسئل المطروحة

تحياتي

مع انو شبه متاكدين انك مش فاهم اي شي
لكن حاولنا نعمل الي علينا بضعفنا
الرد مع إقتباس