تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 29-05-2006
FiberOptics FiberOptics غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Oct 2005
FiberOptics is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة knowjesus_knowlove

ياخواجة فايبرأوبتيكس ....
إحنا مشكلتنا مع الإسلام والمسلمين الذين يطبقون الشريعة الشيطانية علينا...
لذلك فتحنا هذا المنتدى لكشف هؤلاء الشياطين والتحذير من إجرامهم.
أما الآن فأنت مجرد إنسان مصرى لاخوف منك ولايحزنون ....
ونحن هنا عبارة عن مصفاة لفصل المسلمين الحقيقيين من المسلمين الفالصو اللى زى حالاتك ...

ولذلك أقول لك عندما تصبح مسلما حقيقيا تعالى هنا لتناقشنا ...
وإحتمال كبير جدا إنك تتحول لمسلم قريبا جدا....
رغم أن الإحتمال الأكبر أنك تتحول إلى إرهابى وبالتالى ستناقشنا بالسيف ذبحا وبالقنابل تفجيرا

فهيا يارجل توكل على اللات
فخير البر عاجله

انا موضوعي اتنقل من اكتر من قسم في خلال الكام يوم الي فاته دول مش عارف ايه سبب تغيير وجهة النظر في مكانه .. بس مش مهم مادام هو لسه موجود
بداية انا متاسف على فهمي للاسم بشكل خاطىء وبتاسف للاستاذ حنا انا فهمته حنان لتشابه الحروف وترتيبها فقط ..

نيجي بقى للصديق knowjesus_knowlove
اهو انت بدات تحاول تتكلم زينا .. ولو انك يعني لازلت تحاول ان تتشبث بأطراف خيوط الحديث الحضاري المتعقل
شريعتي هي التي تدفعني الان للكتابة والاستمرار في محاولة توضيح وجهة نظري وتوضيح ما اؤمن به عن خير ايمان وعن كامل اقتناع وانا مش شيطان لاني مسلم .. وزي ما انت شايف اهو انا بتكلم بكل عقل وكل منطق ومش بهاجمك ولا بهاجم الديانة المسيحية ولا عمري هاجمها من أجل المهاجمة فقط والتجريح
انا عايزك الأول قبل ما ترد عليا تحاول تقتنع عشان على الاقل تقدر تكلمني زي ما بكلمك تحاول تقتنع ان الاسلام مش دين يحرض على القتل او السلب او الاهانة او التجريح لانك طول ما انت فاهم كده حتفضل تهاجمني او على الاقل تهين عقيدني وما أؤمن به وهذا في اعتقادي سيقطع كل الخيوط التي نحاول ان نحافظ عليها مترابطة ليستمر بيننا الحوار والمناقشة

انا مش مسلم فالصو طبعا زي ما انت بتقول .. ورجاء خد بالك من كلماتك لان احنا كل الي بينا هنا عبارة عن كلمات وجمل وبنقدر نكون فكرة عن الي قدامنا من خلال كلامه
انت في رايك ان المسلم هو الي بيقتل او بيجرح او بيشتم
وانا عايز اقولك انك غلطان .. وانا كل ما حتعمق اكتر في علوم التفسير والحديث حقدر اثبتلك كلامي واوضحلك اكتر وجهة نظري .. وانا ناوي ان شاء الله لان مش عايز اسيب نقطة ومحاولش اخليها واضحة ليك ولغيرك من الي فاهمين غلط
ومن خلال كلامك يعني عايز تفهمني ان كل المسيحين الي هنا مسيحيين بحق وحقيقي والي برة دول مش بحق وحقيق ؟
الإرهاب يا صديقي لا يحتاج الى دين او عقيدة عشان يكون موجود الارهاب والقتل والتدمير شيء موجود بجود الحياة ونحن نحاول بتقربنا وفهمنا لبعض ان نقصي كل الافكار المجنونة او الحقد او الكراهية نحاول نقصي كل ذلك بعيدا جدا ليبقى مجتمعنا المصري او العربي على خير ما يرام وننعم وينعم أطفالنا وأحفادنا بحياة

في نهاية مشاركتي هذه .. لازم تتاكد يا صديقي ان الاسلام مش دين يحث على القتل او الدم او الكره بالعكس تماما الاسلام دين حب ومساواة ومفيش اي فرق بين اي مسلم عن اخوه المسلم كلنا ننفذ ما جاء به الرسول الكريم سدينا محمد صلى الله عليه وسلم من عنده الله سبحانه وتعالى
الرد مع إقتباس
قديم 29-05-2006
الصورة الرمزية لـ موسي الأسود
موسي الأسود موسي الأسود غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Mar 2006
موسي الأسود is on a distinguished road
إقتباس:
انا موضوعي اتنقل من اكتر من قسم في خلال الكام يوم الي فاته دول مش عارف ايه سبب تغيير وجهة النظر في مكانه .. بس مش مهم مادام هو لسه موجود
الاخ اسماعيل اهلا بك مرة اخري
موضوعك انت كتبته في حورارات الاديان و لذلك مكانه هناك ليس طبيعيا فحوارات الاديان للحوار العقائدي فقط . و بالتالي تم نقل موضوعك الي المنتدي العام فهذا انسب مكان له . و لذلك اكون سعيد لو كنت دقيق في كلامك و تحدد اين هو الأكثر من مكان الذي ذكرته .
إقتباس:
الإرهاب يا صديقي لا يحتاج الى دين او عقيدة عشان يكون موجود الارهاب والقتل والتدمير شيء موجود بجود الحياة ونحن نحاول بتقربنا وفهمنا لبعض ان نقصي كل الافكار المجنونة او الحقد او الكراهية نحاول نقصي كل ذلك بعيدا جدا ليبقى مجتمعنا المصري او العربي على خير ما يرام وننعم وينعم أطفالنا وأحفادنا بحياة
الارهاب اخي اسماعيل موجود فعلا ولا يحتاج الي عقيدة او دين كما ذكرت ليترعرع لكن لو كان هناك عقيدة او دين يتبناه و يثبت جذوره من خلاله فهذا يعطيه قوة كبيرة جدا كجماعات التكفير و الهجرة و خلافها من الجماعات الاسلامية التي تدعوها الدول الآن الجماعات الارهابية .
تحياتي و حبي

كلمة الصليب عند الهالكين جهالة و اما عندنا نحن المخلصين فهي قوة الله "كور 1 -1:18
لى النقمة ان اجازى يقول الرب
رفعنا قلوبنا ومظلمتنا اليك يارب
الأقباط يصرخون و المسلمون يعتدون و الشرطة يطبلون
إن الفكر الخاطئ يضعف بمجرد كشفه
الرد مع إقتباس
قديم 29-05-2006
Registered User

The_Lonley_Wolf
انت كتبت
إقتباس:
طيب نرجع نقول كمان مرة : انا عايش فى مصر منذ مولدى و بتعامل مع المجتمع و بقعد مع مسلمين كتير و بتفرج على التلفزيون المحلى و بقرا جرايد محلية و بعرف اتكلم عربى و حوالين بيتى على الاقل 8 جوامع فى مسافة اقل من كيلومتر مربع بسمع عظاتهم كل جمعة
مصر تأكلنى الاونطة على انى جاى من هوليوود برضو؟؟؟
وانا ذنبي ايه اذا كنت انت شايف كل حاجة حواليك من زاوية واحدة ومن جانب واحد بس الي هو رؤيتك للإسلام والعالم المحيط بيك على أساس انه بيتضهدك ومش بيحبك ما انا زي زيك اهو وعايش برضه في نفس العالم والمجتمع وليا أصحاب بمعنى كلمة أصحاب أقباط ومسلمين .. وبنطلع وبنروح وبنيجي سوى وبنضحك وبنعمل كل الي بيعمله الاصدقاء في مجتمعنا .. انا ذنبي ايه اذا كنت انت مش شايف كده .. بص حاول تحب الناس الي حواليك حتلاقيهم بيحبوك
والحب والمحبة مش محتاجة دين او عقيدة عشان تتحقق انت ساعات تشوف واحد تحبه لا عشان دينه ولا عشان فلوسه مجرد انك شوفته وارتحتله
انت مسمعتش عن الحب من اول نظرة

انت كتبت

إقتباس:
يابنى انتم اللى بتتعاملوا من منطلق دينى بحت و كل المشاكل اللى بيننا و بينكم اساسا بسبب اسلامكم تخيل لو انتم مش مسلمين كان هايبقى فى مشاكل بينكم و بين الناس كده؟؟
مش انتم اللى بتقولوا الأسلام دين و شريعة و اسلوب حياة متكامل؟
انا بتكلم على موضوعي يا استاذ .. ركز شوية في كلامي .. وسيبك من احساسك بالكراهية الي مالي عقلك قبل قلبك .. لان صدقني الموضوع مش كده خالص .. انا لما جيت كتبت موضوعي ده مكنتش جاي ادافع عن الاسلام او اسجل اعتراضي على المسيحية .. كنت جاي اقول كلمتين مهمين اوي موجودين في قاموس البشر زي الحب والمودة والمساواة والإخاء .. بس بلاقي مشاركات بترجع وتدخلني في الاسلام والمسيحية عشان اقعد افسر او اشرح وانا مش مؤهل عشان اقدر افتي .. انت ترضى انك تشرحلي حاجة في المسيحية وتكون غلط وتسيبني فاهم غلط ؟ بس اوعدك .. اني حوضحلك وافسرلك في وقت من الاوقات
وكلامك هنا مظبوط الدين الاسلامي دين لكل العصور وهو بينظم حياتنا كلها

إقتباس:
منين انت مقتنع بالسلام مع الاخرين و بتحبه و فى نفس الوقت مقتنع بالأسلام كدين وبتطبق تعاليمه؟؟
نو جيساس أسلوبه مش عاجبك؟؟
طيب انا اللى بطلب منك اهو تفسرلنا الفتوتين الارهابيتين المذكورة أنفا
بص لو مزنوق و مش عارف تفسرهم اتحجج بأن اسلوبى غير مهذب مثلا و انك مش هاترد عليا و انك زعلان و كده و أحنا هانفهم
ايوة انا بطبق تعاليم الاسلام وبنفذها .. وفي نفس الوقت انا انسان مسالم وانسان لا يكره غيره من الناس لان تعاليم ديني تحثني على الحب وعلى المساواة
اما انت شايف ان ده مستحيل عشان فاهم الاسلام غلط ومش قادر تفهم انا مسلم ازاي وازاي بكلمك كده .. دون ان اهينك مثلا او احسسك باني بكرهك
حاول على الاقل تنسى الكراهية الي انت متخيل انها موجودة عند كل مسلم تجاهك وانا ان شاء الله ربنا يقدرني واقدر اوضحلك كل النقاط الي مش قادر تستوعبها في الاسلام

بالنسبة للفتوى الي الصديق المؤدب اوي جابهالنا انا مش حدخل في تفاصيلها دلوقت عشان الفتوى الحقيقة ان الانسان يقول لا لما ميكنش عارف او متاكد .. ومش عايزك تقول فايبر بيهرب او مزنوق .. عشان انا لو كنت حاسس اني حتنزق مكنتش حدخل هنا اصلا واتكلم بس حرجعلك ان شاء الله بتوضيح ان شاء الله قريب
بس حعلق تعليق موجز جدا كلمة كافر وهي تعني الي مش بيؤمن بوجود اله واحد لا شريك له

انت كتبت
إقتباس:
يابنى انت عاوز تقوللى انهم هايقولولك دينك ارهابى و شيطانى كده فى وشك؟؟ هايخافوا طبعا خصوصا مع طرقكم المعروفة فى قمع الرأى و الأرهاب عموما
انت اكيد عمرك ما صاحبت شاب مسلم .. صدقني انت صعبان عليا عشان عايش بالتفكير ده

إقتباس:
لا انا أقصد انكم بتكرهونا و انت عارف انكم بتكرهونا و لكن مع ذلك داخل تأفلم و تفهمنا أن الأسلام تمام و فل الفل
يعنى انتم عاوزين تقتلوا و تدبحوا و تنهبوا و مع ذلك مش عاوزين سمعة الأسلام تبقى منيلة بنيلة لأ كمان بالعافية عاوزين الناس تحب الأسلام !!!!!!!!!!!!!
انت مش ولد صغير عشان الي اقولك عليه تصدقه على طول من دون تفكير وانا مش داخل اقولك الاسلام تمام او مش تمام زي ما انت بتقول .. انا داخل تحديدا بتكلم عن مشاعر انسانية هي من الاهداف الاساسية لوجود كل الاديان السماوية الا وهي الحب والمساواة والاخاء والمودة والصدق .. وكل شوية بقولهم بس بتيجي انت تقولي كره وارهاب وانتم ومش عارف ايه على الاقل يا سيدي شيل كلامك ده لواحد داخل يهدد او يكره او بيسب ويشتم .. انا داخل زي ما انت شايف اهو لا بجيب في سيرة اي حد بطريقة وحشة ولا داخل اسجل كراهتي مثلا
وانت الي بتكرهني بالعافية .. ربنا يسامحك
الرد مع إقتباس
قديم 29-05-2006
الصورة الرمزية لـ knowjesus_knowlove
knowjesus_knowlove knowjesus_knowlove غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2003
knowjesus_knowlove is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة jesus_4_us
الأستاذ العزيز ك ك

ولن اناقشك فى الفيبراوبتكس لان هناك دراسات لاستخدام نوع معين من هذه الكابلات الضوئية لتجربتها على فاقدى البصر تمنح الاحساس بالضوء ( هذه معلومات مؤكدة من طبيب عيون صديق لى يعمل فى هذا المجال )

عزيزتى....
هل يمكنك سؤال هذا الطبيب إن كان يستطيع علاج الخواجة فايبرأوبتيكس؟؟؟؟
فيبدو أن المسكين مصاب بمرض حاد فى عينيه يعوقه عن رؤية أفعال إخوانه الإرهابيين وهم يرددون تعاليم الشيطان المحمدية ...
أو ربما يعانى من عدم السمع فلم يسمع تفجيرات القنابل الإسلامية على بركة اللات ...

مسكين

معجزة محمد الواحدة والوحيدة هى أنه أقنع من البشرالمغفلين مايزيد على مليار ونصف يصلون عليه آناء الليل واطراف النهار

ومن المؤكد أنه لن يعترض على كلامي هذا إلا غلماانه نازفى المؤخرات وحورياته كبيرات المقعدات

" كن رجلا ولا تتبع خطواتي "
حمؤة بن أمونة

آخر تعديل بواسطة knowjesus_knowlove ، 29-05-2006 الساعة 01:09 PM
الرد مع إقتباس
قديم 29-05-2006
The_Lonley_Wolf The_Lonley_Wolf غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
The_Lonley_Wolf is on a distinguished road
إقتباس:
وانا ذنبي ايه اذا كنت انت شايف كل حاجة حواليك من زاوية واحدة ومن جانب واحد بس
يادى النيلة مش عارف انت مش عاوز تشوف غير اللى فى دماغك ليه؟؟؟
يابنى انا كام مرة قلتلك انى عايش فى مصر مش خواجة
ترجع تقوللى انت شايف من زاوية واحدة؟؟؟؟؟؟؟؟
زاوية واحدة ازاى و انا بتعامل مع مسلمين أكتر من مسيحيين فى مصر؟؟

ثم نرجع لموضوع اصحابك المسيحيين أرجع تانى و اعيد الكلام اللى انت مصر تعمل عبيط و مش واخد بالك منه
مش معنى انهم بيخرجوا معاك و بيقعدوا معاك و بياكلوا معاك و بيناموا معاك انهم بيحبوك هما عارفينك و عارفين انك عارف انهم عارفينك و العكس بالعكس بالنسبة لهم
بمعنى اننا كأفباط و مسلمين فى مصر كلنا بنكره بعض و كلنا عارفين ان الطرف التانى برضو بيكرهنا و لكن مع ذلك و لأعتبارات اغلبها مادى و أمنى بنضطر نطلع فى التلفزيون نبوس بعض و نفطر سوا فى رمضان و نتعشى سوا ليلة العيد الخ الخ الخ.............

إقتباس:
كنت جاي اقول كلمتين مهمين اوي موجودين في قاموس البشر زي الحب والمودة والمساواة والإخاء
صدقنى مصداقيتكم فى الأرض من اول محمد نفسه لحد اى قطة أو *** فى بيت اى عائلة مسلمة و عشان كده انا مش مصدقك و حتى لو صدقتك ده مش معناه انى أأمن لك
و مش معنى ان الزمن الأسود مخلينا مضطرين ننافقكم مهنى كده اننا بنحبكم

إقتباس:
ايوة انا بطبق تعاليم الاسلام وبنفذها .. وفي نفس الوقت انا انسان مسالم وانسان لا يكره غيره من الناس لان تعاليم ديني تحثني على الحب وعلى المساواة
أنت عامل زى اللى بيقول : "واحد +واحد = أتنين
و فى نفس الوقت واحد + واحد = خمسميه"
و مع ذلك عاوزنا نرصدلك مصداقية عالية و نقتنع بكلامك و نصدقك
المصداقية تجنى على مر القرون على مر 1400 قرن تحديدا و لا تطلب

إقتباس:
بالنسبة للفتوى الي الصديق المؤدب اوي جابهالنا انا مش حدخل في تفاصيلها دلوقت عشان الفتوى الحقيقة ان الانسان يقول لا لما ميكنش عارف او متاكد
ليه ماتخش خايف من أيه؟؟ انت مش دارس و متعمق فى دينك اللى انت معتنقه منذ مولدك ولا ايه؟؟ يعنى انت مش دارس الأسلام أهو أمال أزاى داخل تعمل دعاية لحاجة انت مش متأسس كفاية فيها؟؟ شفت بقى ان كلامك عن جهل

إقتباس:
انت اكيد عمرك ما صاحبت شاب مسلم .. صدقني انت صعبان عليا عشان عايش بالتفكير ده
بالذمة انا لو عمرى ماصاحبت مسلمين كنت هابقى مبقوق من الأسلام و المسلمين كده ليه بقى؟؟؟ ثم ازاى ابقى عايش فى المجتمع المصرى و عمرى ما "صاحبت مسلمين" ؟؟

بص من الاخر العلاقة بين المسلمين و المسيحيين فى مصر وصلت لحارة سد بفضلكم بفضل أرهاب المتطرفين و بفضل سلبية المعتدلين امثالك
لا احنا هانقتنع و لا انتم هاتقتنعوا
فكل واحد فينا يفكر انطلاقا من النقطة دى بقى

دلوقت انتم بتكرهونا و عاوزين تخلصوا علينا
و احنا مش معقول هانحب حد عاوز يخلص علينا
يبقى نعمل ايه؟؟؟
الرد مع إقتباس
قديم 29-05-2006
الخواجه الخواجه غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: May 2005
الخواجه is on a distinguished road

الاخوه الاحباء واضح جدا من حواراتكم . الحده و عدم التفاهم او لاتستطيعون
الالتقاء في اي نقطه ان كانت . مهلا من الجميع لنكن اكثر مرونه و تقبل الاخر
و المحاوله في ايصال وجهات النظر بعقلانيه و سعة صدر . فالشد من الناحيتين
لا يؤدي سوي الي القطع و التنافر . هل هناك القليل منكم في الحوار للتفاهم
لان من الواضح ان كلاكم لا يعطي ادني سعه لكي يتقبل مجرد الحوار او نقط تلاقي
فمن جاء يطلب الحوار باسلوب معتدل . ان صادقا ام لا لابد من محاورته بتعقل
و علي نفس اسلوبه و حواره . و لكن ان تغير و اتخذ اسلوب اخر لابد من العمل
علي احتواء هذه النظره و الاسلوب الغير قابل حتي نعلمه و نقوده الي ما يجب
ان يصل اليه الحوار . فكلمات الترحيب و قول اهلا و لو سمحت و ارجواك و اختلف معك
و اتفق معك و اعني ذلك و لنتحاور كل هذه الكلامات لابد منها و لن نخسر شيئ اذا
استخدمناها جميعا . و تؤدي الي ايقاع و اسلوب افضل دون التنازل عن المبادئ
و لكن تؤدي الي حوار راقا و هذا ما نتمناه

الخواجه

آخر تعديل بواسطة الخواجه ، 29-05-2006 الساعة 03:14 PM
الرد مع إقتباس
قديم 29-05-2006
كشكش بيه كشكش بيه غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jan 2006
كشكش بيه is on a distinguished road
الاخ فيبواوبتيكس ... اولا مرحبا بك فى المنتدى وقد قرآت مداخلتك ردودك فى النقاش مع الاخوة بالمنتدى ولكن لدى سؤال ... سيادتك تقول
إقتباس:
انا اي نعم مسجل من مدة في المنتدى لكن لم تتسنى لي فرصة الاطلاع على محتوياته الا الان وبدافع الفضول ولكن بصراحة انا اتصدمت
هل انت مسجل فى هذا المنتدى فقط ام فى منتديات اخرى؟؟
هل سبق ودخلت فى اى منتدى آخر "حتى ولو كان منتدى للفنون " فسترى العجب اذا كنت كما تقول انك ممكن يصدمون لاذدراء الاديان

منتدى هريدى

ملتقى أهل التفسير

وهنا احدهم يحذر من صلبان ال***** الكفار

منتدى القمة

هنا موقع ابواسلام بكل مايحمله من حقد

وغيره وغيره من مواقع لايذكر فيها موضوع دينى او اجتماعى الا وتجد السباب واللعنات على الاقباط ...الم تصدم ياعزيزى عند دخولك اى منتدى يتكلم بالعربية؟.... ارجو ان تفهمنى غلط عندما اقول انه من الاولى ان تقدم النصح لهؤلاء
الرد مع إقتباس
قديم 29-05-2006
Registered User

إقتباس:
الم تصدم ياعزيزى عند دخولك اى منتدى يتكلم بالعربية؟
بديهى انه كمسلم مش هايتصدم من كلام المسلمين لانهم طبعا كلامهم دايما صح من وجهة نظره

انما لازم هايتصدم من كلام الأقباط لانه من وجهة نظره كلام غلط

هو داخل كمسلم مش داخل كيهودى مثلا أو هندوسى أو كونفوشى
الرد مع إقتباس
قديم 29-05-2006
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة hanna3

الفاضل اسماعيل
عزيزي انا لم اري مسلم مهذب مثلك منذ اكثر من 35 عام مضت سامحني انا لا اقدر ان استوعب هذا
ثم قل لي كم مسلم مثلك في ال 77 مليون ؟؟
وتقبل كل الاحترام

غريب جدا .. لاني قابلت مسلمين كتير أحسن مني بكتييير ودي حقيقة مش أكذوبة انت بس الي ممكن تكون متقوقع شوية او مش بتعرف بس الا مسيحيين خصوصا يعني لو كنت مسؤول في كنيسة وانا ده الي تقريبا فهمته من التوضيح الي كتبه واحد في مشاركتي فمش بيكون قدامك فرصة انك تعرف مسلمين بس انا ااوكد لك ان هناك كتير مسلمين يعرفون ما هو الاسلام أفضل مني ورأيهم لن يبعد او يختلف مع رأيي في اننا نحتاج الان للحظات نقترب اكثر من بعضنا كمجتمع مصري واحد ونكوّن ما هو معروف بالحوار والمناقشة من الطرفين وايضا يجب ان نعمل جميعا على تربية أطفالنا والتاكيد لهم على اننا جميعا اخوة في وطن عربي كبير يحمل الاسم مصر وطن دفع ثمن حريته أقباط ومسلمين من أرواحهم واجسادهم دون اي تردد او خوف
وانا اشكرك على كلماتك ورأيك وان شاء الله حتقابل مسلمين كتير يدافعون عن قضايا وطن بأكمله حرصا منهم على سلامته وسلامة شعبه وحفاظا على استقراره
وأكيد النت بيدينا عينة بسيطة جدا من الي موجود فعلا على أرض الواقع فتوقع واستبشر خيرا ان شاء الله
الرد مع إقتباس
قديم 29-05-2006
الخواجه الخواجه غير متصل
Moderator

الخواجه is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة The_Lonley_Wolf

بديهى انه كمسلم مش هايتصدم من كلام المسلمين لانهم طبعا كلامهم دايما صح من وجهة نظره

انما لازم هايتصدم من كلام الأقباط لانه من وجهة نظره كلام غلط

هو داخل كمسلم مش داخل كيهودى مثلا أو هندوسى أو كونفوشى

يا اخ وولف كلامك مظبوط تماما و لكن . هو جاء الي هنا علينا ان نظهر له عكس ما يعتقد او يتخيل
او ما سمع من الاخرين لابد ان نظهر له عكس ما يقتنع او ما يعتقد . نحاول باسلوبنا و ترحيبنا و محبتنا
و تعاملنا معه هنا . اننا نختلف عن الاخرين . و لكن اذا فعلنا معه و تحاورنا بنفس اسلوب هذه القائمه
الطويله الكارهه و الحاقده من المواقع و المنتديات ز فاي اختلاف لنا عنهم و اي اختلاف لنا عن اسلوب و معتنق
و احاسيس هؤلاء الكارهين الرافضين للاخر . هذه فرصتنا ان نقول لهم من نحن و اي اختلاف و اسلوب
نختلف به عن هؤلاء . اي ميزه نتميز بها . اين الحب و التقدير و الامل و الرجاء الذي لنا من قبل مسحيتنا
لابد للعمل علي نشر ثقافه الحب من جهتنا . لان بنا سنصلح الحال و علينا هذا الحمل . انتم ملح العالم
و لكن اذا فسد الملح فبمذا يملح . اتذكر كلمة البابا يوحنا بولس الثاني قال ( ليت ثقافة الحب تنتصر علي ثقافة الكراهيه )

الخواجه
الرد مع إقتباس
قديم 29-05-2006
Registered User

ياعم و انت شفتنى شتمته ولا اتريقت على معتقداته و لا مسكت السيف و صليت و دبحته عشان تقول انى بعمل زى بتوع المنتديات التانية؟؟؟؟

ثم هو داخل هنا يجمل وش الأسلام ليس ألا هو عارف ان دينه ارتكب مذابح فى حقنا بس داخل بكل بجاحة ياكل بعقلنا حلاوة فمظنش انك تستنى من اى واحد بيفهم انه يبقى متسامح معاه
الرد مع إقتباس
قديم 03-06-2006
الصورة الرمزية لـ Gregory
Gregory Gregory غير متصل
Gold User

Gregory is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة The_Lonley_Wolf

يادى النيلة مش عارف انت مش عاوز تشوف غير اللى فى دماغك ليه؟؟؟
يابنى انا كام مرة قلتلك انى عايش فى مصر مش خواجة
ترجع تقوللى انت شايف من زاوية واحدة؟؟؟؟؟؟؟؟
زاوية واحدة ازاى و انا بتعامل مع مسلمين أكتر من مسيحيين فى مصر؟؟

ثم نرجع لموضوع اصحابك المسيحيين أرجع تانى و اعيد الكلام اللى انت مصر تعمل عبيط و مش واخد بالك منه
مش معنى انهم بيخرجوا معاك و بيقعدوا معاك و بياكلوا معاك و بيناموا معاك انهم بيحبوك هما عارفينك و عارفين انك عارف انهم عارفينك و العكس بالعكس بالنسبة لهم
بمعنى اننا كأفباط و مسلمين فى مصر كلنا بنكره بعض و كلنا عارفين ان الطرف التانى برضو بيكرهنا و لكن مع ذلك و لأعتبارات اغلبها مادى و أمنى بنضطر نطلع فى التلفزيون نبوس بعض و نفطر سوا فى رمضان و نتعشى سوا ليلة العيد الخ الخ الخ.............
أختلف معاك هنا يا لونلى
أنا مصرى مسيحى و مش بكره المسلمين ... الا الأغبياء المتطرفين منهم
و محبتى للأخوة المسلمين " المعتدلين " ليست نفاق منى و ليست أيضا غباء منى
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة