تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

خيارات الموضوع طريقة العرض
Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
قديم 29-05-2006
FiberOptics FiberOptics غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Oct 2005
FiberOptics is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة knowjesus_knowlove

ياخواجة فايبرأوبتيكس ....
إحنا مشكلتنا مع الإسلام والمسلمين الذين يطبقون الشريعة الشيطانية علينا...
لذلك فتحنا هذا المنتدى لكشف هؤلاء الشياطين والتحذير من إجرامهم.
أما الآن فأنت مجرد إنسان مصرى لاخوف منك ولايحزنون ....
ونحن هنا عبارة عن مصفاة لفصل المسلمين الحقيقيين من المسلمين الفالصو اللى زى حالاتك ...

ولذلك أقول لك عندما تصبح مسلما حقيقيا تعالى هنا لتناقشنا ...
وإحتمال كبير جدا إنك تتحول لمسلم قريبا جدا....
رغم أن الإحتمال الأكبر أنك تتحول إلى إرهابى وبالتالى ستناقشنا بالسيف ذبحا وبالقنابل تفجيرا

فهيا يارجل توكل على اللات
فخير البر عاجله

انا موضوعي اتنقل من اكتر من قسم في خلال الكام يوم الي فاته دول مش عارف ايه سبب تغيير وجهة النظر في مكانه .. بس مش مهم مادام هو لسه موجود
بداية انا متاسف على فهمي للاسم بشكل خاطىء وبتاسف للاستاذ حنا انا فهمته حنان لتشابه الحروف وترتيبها فقط ..

نيجي بقى للصديق knowjesus_knowlove
اهو انت بدات تحاول تتكلم زينا .. ولو انك يعني لازلت تحاول ان تتشبث بأطراف خيوط الحديث الحضاري المتعقل
شريعتي هي التي تدفعني الان للكتابة والاستمرار في محاولة توضيح وجهة نظري وتوضيح ما اؤمن به عن خير ايمان وعن كامل اقتناع وانا مش شيطان لاني مسلم .. وزي ما انت شايف اهو انا بتكلم بكل عقل وكل منطق ومش بهاجمك ولا بهاجم الديانة المسيحية ولا عمري هاجمها من أجل المهاجمة فقط والتجريح
انا عايزك الأول قبل ما ترد عليا تحاول تقتنع عشان على الاقل تقدر تكلمني زي ما بكلمك تحاول تقتنع ان الاسلام مش دين يحرض على القتل او السلب او الاهانة او التجريح لانك طول ما انت فاهم كده حتفضل تهاجمني او على الاقل تهين عقيدني وما أؤمن به وهذا في اعتقادي سيقطع كل الخيوط التي نحاول ان نحافظ عليها مترابطة ليستمر بيننا الحوار والمناقشة

انا مش مسلم فالصو طبعا زي ما انت بتقول .. ورجاء خد بالك من كلماتك لان احنا كل الي بينا هنا عبارة عن كلمات وجمل وبنقدر نكون فكرة عن الي قدامنا من خلال كلامه
انت في رايك ان المسلم هو الي بيقتل او بيجرح او بيشتم
وانا عايز اقولك انك غلطان .. وانا كل ما حتعمق اكتر في علوم التفسير والحديث حقدر اثبتلك كلامي واوضحلك اكتر وجهة نظري .. وانا ناوي ان شاء الله لان مش عايز اسيب نقطة ومحاولش اخليها واضحة ليك ولغيرك من الي فاهمين غلط
ومن خلال كلامك يعني عايز تفهمني ان كل المسيحين الي هنا مسيحيين بحق وحقيقي والي برة دول مش بحق وحقيق ؟
الإرهاب يا صديقي لا يحتاج الى دين او عقيدة عشان يكون موجود الارهاب والقتل والتدمير شيء موجود بجود الحياة ونحن نحاول بتقربنا وفهمنا لبعض ان نقصي كل الافكار المجنونة او الحقد او الكراهية نحاول نقصي كل ذلك بعيدا جدا ليبقى مجتمعنا المصري او العربي على خير ما يرام وننعم وينعم أطفالنا وأحفادنا بحياة

في نهاية مشاركتي هذه .. لازم تتاكد يا صديقي ان الاسلام مش دين يحث على القتل او الدم او الكره بالعكس تماما الاسلام دين حب ومساواة ومفيش اي فرق بين اي مسلم عن اخوه المسلم كلنا ننفذ ما جاء به الرسول الكريم سدينا محمد صلى الله عليه وسلم من عنده الله سبحانه وتعالى
الرد مع إقتباس

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة