|
المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه |
![]() |
|
خيارات الموضوع | طريقة العرض |
|
#1
|
|||
|
|||
حوار قناه العربيه مع مايكل منير من خلال نقطه نظام
اسم البرنامج: نقطة نظاممقدم البرنامج: حسن معوضتاريخ الحلقة: الجمعة 1/7/2005
![]() ضيف الحلقة: مايكل منير (مرشح الحزب الجمهوري – ولاية فرجينيا) حسن معوض: مشاهدينا الكرام سلام من الله عليكم ورحمة منه وبركات. مرشح قبطي لبرلمان ولاية فرجينيا الأميركية يُعرف بدينه وليس بقوميتيه، من يدعمه داخل الحزب الجمهوري الأميركي؟ أوَليس نشاطه في مجال قضايا الأقباط هو الذي قربه من صانعي القرار الجمهوريين؟ وهل سيوظف موقعه الجديد في خدمة قضايا الأقباط أم القضايا المصرية بمجملها؟ وأخيراً هل ما زال يعتقد بأن تدخل الخارجي يمكن أن يحل قضية محلية؟ هذه الأسئلة وغيرها إذن نطرحها على مايكل منير رئيس منظمة أقباط الولايات المتحدة الأميركية، سيد مايكل بداية يعني في كل الإشارات إليك في سياق ترشيحك لبرلمان فرجينيا يقال القبطي فلان والقبطي كذا وما إلى ذلك لم يشر إليك كمصري أو عربي، هل هذا مقصود؟ هل القبطي تعني المصري مسلم ومسيحي؟ مايكل منير: أنا مش عارف حضرتك مين اللي أشار إليّ كقبطي، لكن لو تشوف الكلام اللي كُتب في وطني مثلاً أو الكلام اللي كُتب في إيلاف أو الكلام اللي كُتب في الجرايد حتى هنا في الولايات المتحدة، كله يقول أول مصري، ما بقولش أول قبطي، وأنا اسمح لي إني أنا أختلف مع المقدمة بتاع حضرتك إني أنا بعرف ديني، مش بقوميتي، أولاً كلمة قبطي معناها مصري ملهاش أي معنى ثاني، فإذا كنت بعرف بالقومية أو بكلمة فهي كلمة أجدادي، وأعتقد ثلاث أرباع في الأماكن كل المصريين يتفقوا أن كلمة قبطي تمثل كله مسلمين ومسيحيين.حسن معوض: طيب ولكن هل توافق بأن الترجيح في كلمة قبطي هو للتمييز عن المسلمين في مصر، أليس كذلك؟مايكل منير: ده الوقت الاستخدام بتاع كلمة قبطي من بعض الناس هو يفرق أن دول اللي هم المصريين المسيحيين من المصريين المسلمين، لكن المعنى بتاع الكلمة ما هو إلا أنه المصري كلمة قبطي مش معناها أي حاجة غير أنها هي مصري. حسن معوض: طيب سيد مايكل يقال بأنك على علاقة وثيقة في الواقع بعدد من كبار رجال الحزب الجمهوري الأميركي وحتى القادة القدامى، من مِن بينهم يعني خصك بالدعم والإسناد لهذا الترشيح؟مايكل منير: أنا عايز أقول لحضرتك حاجة، السياسة في أميركا ماهياش زي في الدول العربية، مش أنك أنت تعرف مين؟ علشان كده تبقى إيه؟ خصوصاً في الانتخابات، لأنه الانتخابات دائماً بيقولوها أنها هيه والترشيحات يقولوا أنها هي انتخابات محلية وليست ناشونال يعني، فحتى إذا كنت أعرف رئيس الجمهورية ورئيس الجمهورية كان عايزني أترشح مش رح يقدر يقول للحزب بتاع فرجينيا أنه هو لازم يرشحني، ده تيجي من الشعب نفسه، فأنا ترشيحي ما جاش لأني أعرف قيادات بارزة في الحزب، ده صح إني أعرف قيادات بارزة في الحزب وده مش حاجة عيب يعني بالعكس إحنا نتمنى كل الإخوة المصريين اللي هم لهم معارف بالقيادات البارزة في الأحزاب المختلفة، بس ترشيحي جاء بناء على كذا نقطة مهمة، أول حاجة كفاءتي الشخصية، إنما يدورا الحزب علشان يرشح أحد يبقوا يختاروا حد لبق، حد يقدر يقنع الناخبين بالبرنامج الانتخابي، لأن الحزب مش عايز يرشح حد يسقط في الانتخابات؟حسن معوض: طيب، ولكن سيد مايكل، هل توافق مع من يقولون في الواقع بأن الحزب الجمهوري الذي رشّحك لخوض هذه المعركة الانتخابية في الواقع ربما اختار لك مهمة مستحيلة، ما يقال بأن يعني السيدة التي سوف تتنافس معها في فيان واتس في ولاية فرجينيا في الواقع يعني حتى الحزب الجمهوري لم يجرؤ في الماضي على أن يقدم مرشحاً ضدها لأن المقعد مضمون لها أولم يُوكَل إليك مهمة مستحيلة الحزب الجمهوري؟مايكل منير: لا أعتقد ده كانت معلومة خاطئة، لكن فيه محامي سابق ترشح قدامها مرتين في الدائرتين الانتخابيتين اللي فاتوا، وعمل مجهود كويس وهي كسبت بحوالي 2% بس من الأصوات، بالنسبة اللي هي وضعها، هي طبعاً وضعها كبير لأن هيّ كانت وزيرة المواصلات، وأنو هيّ لها في الحزب في المقعد بتاعها عشر سنين، بس ده مش معناه أنها هيّ مستحيل أن هيّ تُهزم بل بالعكس الانتخابات كلها هنا في أميركا مليانة صاعدين كثار غلبوا الموجودين. |
#2
|
|||
|
|||
سر اختيار الحزب الجمهوري لمايكل
حسن معوض: سيد مايكل يعني السنوات التي مضت عليك منذ انضمامك للحزب الجمهوري يعني نفهم بأنك انضممت إليه عام 1998 من القرن الماضي يعني في عمر الزمن هي فترة قصيرة، هل تعتقد بأن مثل هذه الفترة القصيرة في عمر الزمن قد أهلتك لمعرفة المشهد السياسي المحلي الأميركي على الأقل؟مايكل منير: هو زي ما قلت لحضرتك عشان تترشح في حاجة محلية لازم تشتغل، فأنا كنت عضو فعال في الحزب وكلمة عضو فعال معناها إني أنا كنت بحضر اجتماعات الحزب، كنت بساعد المرشحين في الحزب في خلال السبع سنوات اللي فاتت دول أنهم هم ينتخبوا، كنت بطلع أشترك معهم في حملات انتخابية، كنت أتعامل مع الجمهور في الشارع وده حاجة مالهاش دعوة بالقضية القبطية خالص زي ما حضرتك عارف، لأن ده حاجة الناس يهمها هنا الضرايب، طريقة حياتها، الجرائم، الحاجات اللي هي لوكل (محلية) يعني.حسن معوض: طيب ولكن في المقابل سيد مايكل ما يقال في الواقع بأن شهرتك ربما في الأوساط العربية أو حتى في الأوساط الأميركية ترجع في الواقع إلى دفاعك عن قضايا الأقباط في مصر بالدرجة الأولى، هل توافق على ذلك؟مايكل منير: ى بالطبع ده حاجة أنا فخور بها، لكن ده مش هيّ اللي خلتني أخذت الترشيح، اللي خلاني خذت الترشيح إني أنا الأيدلوجي بتاعتي، الأفكار بتاعتي بتتماشى مع الحزب الجمهوري، والحزب الجمهوري لاقى أنه هو عنده فرصة أن شخص ناجح وصل أميركا أثبت نفسه في مجال العمل العام، وأثبت نفسه في مجال العمل الشخصي، لأني أنا رجل أعمال وبشكر ربنا بالنجاح اللي أنا بعمله، ما لهاش دخل بالشهرة بتاعتي والعمل بمجال الأقباط. حسن معوض: طيب، ولكن سيد مايكل هناك من يقولون بأن أيديولوجيتك الخارجية أو أيديولوجية الحزب في الواقع ربما تتفقان يعني أنت تحكي عن قضية يعني أناس في دولة خارجية قضية الأقباط، وأيضاً على ما يفهم بأن الحكومة الجمهورية في نهاية المطاف أو يعني المؤسسة الجمهورية تنظر نفس النظرة هل هناك اتفاق في الرؤى ربما جعلهم يعني يختاروك مثلاً حتى لقضية محلية هل توافق؟مايكل منير: هو طبعاً فيه اتفاق في الأيديولوجية ده ما فيش خلاف وإلا ما كنتش نزلت رشحت نفسي مع الحزب الجمهوري، كنت رشحت نفسي مع الحزب الديمقراطي مثلاً، لكن هل هم اختاروني عشان كده، لا أعتقد زي ما قلت لحضرتك الثلاث أسباب اللي هما يختاروا شخص عليهم هم كالآتي: هل الشخص ده شخصية ناجحة في مجال عمله حيث أنه يقدر يعطي مثال كويس للناخبين؟ هل لبق؟ هل الشخص ده يقدر يلم فلوس أو يتبرع بفلوسه الشخصية للحملة الانتخابية؟ حسن معوض: سنأتي سيد مايكل إلى قضية الفلوس أو النقود على أية حال، أريد أن أسألك في الواقع هل ستوظف يعني في حالة نجاحك في هذا المسعى في الانتخابات القادمة في فرجينيا - هل من شأنك بالإضافة إلى القضايا المحلية أن توظف هذا الموقع للحديث عن القضية التي تشغلك كما نلاحظ كثيراً وهي قضية الأقباط في مصر مثلاً؟ أم أنك ستحكي عن قضية مصر ككل الدولة؟مايكل منير: أنا عايز يعني أوضح فكرة لحضرتك إني أنا قضية مصر ككل كدولة هي القضية اللي تشغلني مش بس الأقباط، بالطبع القضية القبطية هي في مقدمة عملي لكن القضية القبطية ما هي إلا جزء من قضية مصر ولو تلاقي إني أنا بتكلم دائماً أنا بتكلم عن الديمقراطية، بتكلم عن الحرية، بتكلم عن عدم وجود حرية أو مساحة في العمل السياسي، كل ده حاجات قضايا في مصر، الصحافة المصرية تكتب من طريقة معينة، وهي إني أنا بتكلم بس عن قضية الأقباط بس لو فيه ديمقراطية في مصر فده كويس للمسلمين والمسيحيين. حسن معوض: ولكن المطلع على مواقعك على الإنترنت سيد مايكل يعني لن يخفى عليه بأنك فعلاً يعني همك الرئيسي هو الأقباط، أليس كذلك؟مايكل منير: هو ده حاجة أنا فخور.. لا بالضبط ده حاجة أنا فخور بها لأني أنا تقريباً حياتي كلها مكرّسها للعمل القبطي وده حاجة أما فخور بها لأن القضية ده هي قضيتي وقضية أجدادي.حسن معوض: سيد مايكل منير، أريد أن أعود إلى النقطة التي ذكرتها فيما يتعلق بالقدرة على جمع الأموال، في الواقع يقال بأنك ربما كنت ثاني شخص ضمن يعني صحيح أنني كنت على خطأ ضمن الحزب الجمهوري في الواقع، يعني جمعت كمية من المال فيما يتعلق قضية انتخابية، يعني من أين هذا المال؟مايكل منير: كلهم من الأصدقاء يعني، الأصدقاء والعائلة، ومعظم الفلوس كلها يمكن لغاية ده الوقت جايه من أقباط في أميركا وده حاجة لو هيّ بتدل على أي حاجة أنها تدل على تشجيع الشعب القبطي كله في أميركا ليّ، وده طبعاً ضد اللي يُقال في الجرائد المصرية أن المنظمات القبطية ده أو الأشخاص الأقباط هم أشخاص يشتغلوا لوحدهم وما عندهم تشجيع من العالم القبطي بل بالعكس أثبتت الحملة الانتخابية ده من غير أن حد كان عايز أو يدرك تشجيع الشعب القبطي فكافة نواحيه في أميركا، وبقولك أن فيه عندنا تقرير ثاني رح نعمله عن الحالة المالية بتاعة الانتخابات رح نعمله الشهر ده وأعتقد.. حسن معوض: ولكن سيد مايكل يعني أريد أن أسال يعني هل حدث مثلاً وحاولت أن تجمع أو تجبي مثلاً أموالاً كما يفعل الكثيرون من المرشحين من جهات مصرية عربية غير قبطية؟مايكل منير: أولاً ما قدرش أخذ فلوس من أي حد برّه أميركا..حسن معوض: أتكلم داخل أميركا.مايكل منير: داخل أميركا أنا أي حد عايز يتبرع يتبرع، وبعدين لسّه إحنا في الحملة الانتخابية فما زلنا نلم فلوس والموضوع يأخذ وقت يعني نبتدي دائماً لعلم علم جمع الأموال في الانتخابات بقولك إنك تبتدي الأول بالأشخاص المقربين لك، أنت عارف إنه هم مش رح يقولوا: لأ ورح يساعدوك الأول بعدين تستخدم الأموال ده إنك تجمع أموال ثاني من الأشخاص اللي هم أبعد شوية.حسن معوض: سيد مايكل يعني مرة أخرى في الواقع هناك من يقولون ونحن ننقل وليس هذا رأينا يعني، هناك من يقولون بأن ربما المصريين من غير الأقباط في ضوء يعني مواقفك ومثلاً مناداتك ببعض المواقف التي سنتحدث عليها لاحقاً تدخل خارجي وما إلى ذلك فيه نظر ربما لن يكونوا سنداً لك في هذه الانتخابات لو كنت تحتاج إليهم، كيف ترد؟مايكل منير: أنا أولاً أقول لحضرتك الانتخابات ده ما لهاش دعوة لأن الدائرة بتاعتي كلها ما فيهاش يمكن عائلتين ما يتعدوش على الإيد حتى الواحدة، يمكن عائلتين أو ثلاثة مصريين بصفة عامة، فالانتخابات ده ما لهاش دخل، مش محتاج فيها تشجيع حد، وإن كان اللي حب أقوله لك أني ألاقي تشجيع كبير جداً من الجالية المصرية بصفة عامة هنا في واشنطن وفي فرجينيا مسلمين ومسيحيين.حسن معوض: طيب سيد مايكل قبل الفاصل يعني في عجالة أنت تحدثت مثلاً عن النقود وإمكانية الطائفة القبطية أو المجموعة القبطية أن تجمع مبالغ هائلة لو أحبت مثلاً في الولايات المتحدة، هل حدث وأن أحد من هؤلاء الأقباط استثمر أمواله في بلده الأصلي مصر؟مايكل منير: كثير أنا واحد من الناس دول, ما هوّ في حاجات الناس ما تعرفهاش وناس تتهمنا بها. حسن معوض: بماذا استثمرت حتى نعرف الناس؟مايكل منير: لأن ده بلدي وبلد أهلي، بعدين أنا إخواتي عايشين في مصر، مامتي عايشة في مصر. حسن معوض: تقول: أنت استثمرت، ما الذي استثمرته؟ أين استثمرت يعني بمصر؟مايكل منير: استثمرت في محافظتي، محافظة المنية وعندي شركة حتى باسمي اسمها شركة مايكل، فلماذا استثمرت لأن ده بلدي وأنا أحب أشوف مصر.. اللي أنا بعمله ده في أميركا ما هو إلا لمصلحة مصر.حسن معوض: إذن هذه في الواقع نقطة وصلت سيد مايكل منير، إذن نتوقف هنيهة مع فاصل قصير ثم نعود بعده إليكم مشاهدينا الكرام |
#3
|
|||
|
|||
رسالته للرئيس بوش لمناصرة الأقباط
الحقيقة أن مصر تستعد لتغييرات وإصلاحات كثيرة في الحقل السياسي بصفة عامة والذي نريده نحن أن تبقى القضية القبطية جزءا من الأجندة التي تتحدث فيها أمريكا مع مصر بخصوص التغييرات السياسية االمتوقعة في مصر لأن الأقباط لا يريدون سوى العدل ومساواتهم بالمسلمين حسن معوض: أهلاً بكم مجدداً مشاهدينا الكرام، إذن نواصل حوارنا مع مايكل منير رئيس جمعية الأقباط في الولايات المتحدة الأميركية، سيد مايكل في سياق في الواقع مناصرتك لقضايا الأقباط الذين هم قومك في نهاية المطاف يعني وما إلى ذلك نعرف بأنك وجّهت في الآونة الأخيرة رسالة إلى الرئيس بوش في الواقع تطالبه فيها أثناء زيارة رئيس الوزراء المصري الدكتور أحمد نظيف بأن يثير معه قضية الأقباط في مصر التي كثيراً ما تثيرها أنت حتى على مواقعك ومع جهات أخرى يعني، ما الذي تتوقعه مثلاً من الرئيس الأميركي يعني أن يفعله في نقل هذه المعلومة؟ ما الذي تريده أن يقول للرئيس الوزراء المصري كنت؟مايكل منير: الحقيقة مصر تعدّي بتغييرات كثيرة ده الوقت في الحقل السياسي بصفة عامة، واللي إحنا كنا عاوزين أنه هوّ أن القضية القبطية تبقى جزء من الأجندة اللي بتتحدث فيها أميركا مع مصر بخصوص التغييرات السياسية الواخدة مكانها بمصر ده الوقت، والأقباط يعني أقول لحضرتك مش عايزين أي حاجة غير العدل وعايزين هم يتعاملوا زيهم زي المسلمين في مصر، لا هم عايزين يبقوا أحسن ولا عايزين يبقوا أقل، وأنا مش شايف ليه القضية ده مهياش قضية مصرية بصفة عامة؟حسن معوض: طيب في توجيهك تلك الرسالة التي قلت بأنك وجهتها في نهاية المطاف إلى الرئيس بوش، يعني هل كنت تتوجه إليه بوصفك مواطناً أميركياً في نهاية المطاف؟مايكل منير: توجهت إليه بوصفي مواطن أميركي وبوصفي مواطن مصري.حسن معوض: ومن هذا المنظور هل بإمكان مثلاً شخص غير يعني مثلاً شخص من غير البلد مثلاً أن يطلب من رئيس بلده أن يتحدث عن دولة أخرى في نهاية المطاف؟مايكل منير: بالطبع مش شايف، أنا شايف أن ده لما كان فيه انتهاكات في حقوق الإنسان في البوسنة والهرسك كان أشخاص من جميع أنحاء العالم يطالبوا الرئيس كلينتون أنه يتدخل ويوقف هذه.. الحاجة اللي إحنا متفق في العالم ده الوقت أن أميركا هي القوة الوحيدة العظمى الموجودة في العالم، وإن هيّ لها دخل في تقريباً شؤون إدارة معظم دول العالم، ده يمكن الموضوع يختلف لو أنا رحت من أميركا عشان أكلم رئيس روسيا عشان يتدخل في مصر..حسن معوض: يعني هل تريد الولايات المتحدة بطريقة أو بأخرى أن تتدخل؟مايكل منير: اللي إحنا دائماً نقوله أننا عايزين الولايات المتحدة أنها تشجع القيادة المصرية على أنها تحذو خطوات إيجابية في الحريات السياسية وفي إيجاد ديمقراطية حقيقية في إعطاء الأقباط حقوقهم اللي هيّ مفروض إنهم تولدوا بها وحقوق أجدادهم، فإحنا زي ما تقول مش عايزين أميركا تروح تحتل مصر عسكرياً زي ما بعض الجرائد اللي حتى..حسن معوض: سنأتي بالواقع إلى ذكر هذا، هذا يعني والشيء يقارن بالشيء بالواقع يعني سقفك فيما يتعلق في مطالبك على ما يقال ربما أكثر اتساعاً مما ذكرته، يقال بأنك دعوت في مداخلة لك أمام لجنة حقوق الإنسان التابعة للأمم المتحدة في جنيف في الواقع ربما قبل سنة أو ما شابه ذلك إلى فرض إلى توفير حماية أجنبية لأقباط مصر، هل قلت ذلك؟مايكل منير: الترجمة اللي كتبها أعتقد واحد في جورنال أصفر .. حاجة زي كده كانت ترجمة كلها كذب وما فيهاش، الكلام موجود وموجود في الأمم المتحدة. حسن معوض: طبعاً أصحاب الصحيفة موجودين حتى يدافعوا عن أنفسهم لذلك نذكر هذا للتاريخ فقط تفضل؟مايكل منير: بالضبط، لكن الكلام موجود بالإنجليزي على الصفحة بتاعة الأمم المتحدة.. حسن معوض: يعني لم تقله، أو قلته بشكل مختلف؟ مايكل منير: لا إحنا طلبنا التدخل الدولي، والتدخل الدولي من الأمم المتحدة أعتقد اللي كُتب بالجرائد أني طلبت التدخل من الكونغرس الأميركي وأنا في الأمم المتحدة, وأعتقد أن هذا كان غباء فاحش، إنني إزاي أروح الأمم المتحدة عشان أطلب تدخل الكونغرس وهو لا يمت للأمم المتحدة بصلة. |
#4
|
|||
|
|||
شكل التدخل الدولي الذي يريده في مصر
حسن معوض: سيد مايكل ما هو شكل التدخل الدولي اللي كنت تريده في مصر؟مايكل منير: الأمم المتحدة عندها في مصر ماضية على معاهدات ومواثيق دولية ولا تطبق هذه المعاهدات، يمكن مصر أول دولة تمضي على أي معاهدة في حقوق الإنسان تضمن حقوق الإنسان تضمن حرية العبادة والعقيدة ولكن أول دولة ما بتطبقش المعاهدات ده هي مصر.حسن معوض: ولكن أيضاً في المقابل ناهيك عن موضوع ما قلته في الأمم المتحدة يقال أيضاً بأنك دعوت إلى وقف المعونات الأميركية عن مصر بعد حادث بين قوسين يوصف بأنه بسيط حدث في المنية من وراء سور لإحدى الكنائس، هل حدث ذلك فعلاً أيضاً؟مايكل منير: وأعتقد ده برضه كان أحد الأكاذيب اللي نُشرت في الجرائد، إحنا طول عمرنا ما طلبنا إيقاف المعونة وبعدين الكلام اللي أنا بقوله ده موجود هنا في السجلات وممكن أي حد يرجع ويشوفه، إحنا دائماً نحاول نشجع أن المعونة تستخدم في الطريقة المفروض تستخدم بها، إحنا عايزين المعونة تستخدم لبناء مدارس وبناء أماكن اجتماعية للشعب المصري بصفة عامة، إحنا نشجع استخدام المعونة لتشجيع الحكومة المصرية على أخذ خطوات جادة في عملية الديمقراطية وحقوق الإنسان.حسن معوض: سيد مايكل هل أنت على علم ببيان نُسب إلى ما تسمى بالجمعية الوطنية القبطية يدعو إلى إقامة حكم ذاتي للأقباط في مصر في الواقع، هل سمعت بمثل هذا البيان؟مايكل منير:سمعت.. سمعت بمثل هذا..حسن معوض: وما تعليقك؟مايكل منير: أعتقد أن ده هرجلة والبيان ده حضرتك لو شفت أنا كنت نسّقت بين القيادات القبطية كلها بعد العملية ده ما نُشرت بالصحافة المصرية، وأخذت شكل أكثر كما هو المفروض تأخذه لأنه البيان ده صادر من شخص واحد ما صدرش من جمعية لها أعضاء ومعروفة، إني أنا نسقت بين القيادات القبطية وطلعنا كلنا بيان رفضنا فيه الكلام ده، البيان ده نُشر بالصحافة المصرية نُشر في كذا جريدة في مصر وعلى الإنترنت ونُشر على الموقع بتاعنا لأننا نحن نرفض احتلال مصر أو التدخل العسكري من أي دولة ونرفض إقامة أي دولة للأقباط لأن الأقباط والمسلمين هم جزء واحد من مصر. |
#5
|
|||
|
|||
نفي تهمة الاستعانة بشارون بيان ما يسمى بالجمعية الوطنية القبطية الذي يدعو إلى إقامة حكم ذاتي للأقباط في مصر وطلب المساعدة من أرييل شارون هو تخريف لأننا في الحركة القبطية بصفة عامة نبعد كل البعد أن نلتقي أو توجه لنا شبهة التعامل مع دولة أجنبية سواء كانت إسرائيل أو خلافه لأننا في بداية الأمر مصريين وطنيين وبلدنا أهم لنا من أي دولة ثانية حسن معوض: طيب ويقال بأن في الواقع ربما نفس المنظمة وجّهت أيضاً رسالة إلى رئيس الوزراء الإسرائيلي أرئيل شارون يعني طالبة منه المساعدة في قضية الأقباط في مصر، يعني هل أنت على دراية بهذا أيضاً؟مايكل منير: ما هوّ كان نفس البيان اللي طلب إقامة دولة أو تدخل شارون لإقامة دولة قبطية، وأنا أعتقد أن ده تخريف لأني إحنا أولاً في الحركة القبطية بصفة عامة تبعد تمام كل البعد وبنأخذ زي ما تقدر تقول واخدين بالنا كويس إنو نحن نبعد عن إنو نحن نبقى نلتقي أو تتوجه لنا الشبهة إنو نحن نعمل مع أي دولة أجنبية سواء كانت إسرائيل أو خلافه لأن إحنا في بداية الأمر مصريين وطنيين وبلدنا أهم لنا من أي دولة ثانية. حسن معوض: ولكن سيد مايكل المراقبون يلاحظون بأنك مثلاً يعني تستنجد بدولة في نهاية المطاف يعني خارج مصر مثلاً، الولايات المتحدة، تستنجد بالأمم المتحدة ولجنة حقوق الإنسان وما إلى ذلك يعني، يوصف هذا في الواقع البعض وصفوك بأنك شلبي مصر، ما تعليقك على هذا الكلام؟مايكل منير: أعتقد بس لازم تاخذ بالك أن هم ما بيذكروش أني أنا برضه بقابل سياسيين مصريين وبتناقش معهم في نفس المطالب..حسن معوض: مثل من؟مايكل منير: يعني ما قدرش أقول الأسامي ده لكن أنا بقابل سياسيين مصريين كثير وأنا بقابل ناس قريبين من الإدارة في مصر ويبقى فيه نفس المطالب تُقال لهم وإحنا ما منعملش حاجة غلط لأنه إحنا ما بنطالبش بأي حاجة ما هيّ عدل، هل أنت حضرتك ده الوقت تقدر تقول لي أن اللي إحنا نطالب به مش عادل أو أن هو حاجة خاصة للأقباط؟حسن معوض: ولكن سيد مايكل ما يقال في الواقع لماذا لا تتحدثون مع الجهات المصرية يعني في النهاية يعني هي الدولة وهي الحكومة؟ مايكل منير: نحن نتحدث مع الجهات المصرية ولكن لا توجد جدية تامة من الجهات المصرية.حسن معوض: سيد مايكل يعني في رسالتك للرئيس بوش في الواقع تنحو باللائمة فيما يحدث للأقباط في مصر تنحو باللائمة على التشريعات غير المسؤولة كما وصفتها، ما هي هذه التشريعات في عجالة سريعة لو سمحت؟مايكل منير: بُص حضرتك ده الوقت ذكرت رسالة للرئيس بوش بس ما ذكرتش الرسالة لرئيس الوزراء المصري بس عشان أدي لك مثال للسؤال اللي فات يعني إحنا بعثنا رسالة للرئيس بوش ورسالة لرئيس الوزراء المصري.. الإعلام العربي دائماً..حسن معوض: هل هما متشابهتان؟مايكل منير: نفس الرسالة - والإعلام العربي- والاثنين نُشروا بصفحة كاملة في الجورنال هنا في الواشنطن تايمز.. حسن معوض: ما هي التشريعات غير المسؤولة؟مايكل منير: فيه تشريعات كثيرة بعتقد أنها هي مفروض أن الحكومة المصرية تتعامل معها مثل مثلاً موضوع الكنائس إنك أنت لازم تأخذ موافقة الرئيس عشان تبني كنيسة جديدة ده ذل. حسن معوض: فيما يتعلق بهذه النقطة سيد مايكل يقال بأن هذا الموضوع قد أحيل الآن إلى المحافظين في الواقع، يعني خرج من دائرة.. وهذا البعض يعتبره تطور ربما أنت لا تشير إليه كثيراً في الواقع، أليس كذلك؟مايكل منير: لا هو فيه البعض يخلط بين الحابل والنابل في الموضوع ده لأنه يمكن مش فاهمين الموضوع إزاي؟ الذي أحيل إلى المحافظين هو ترميم الكنائس أما بناء الكنائس فما زال في يد سيادة الرئيس. حسن معوض: سيد مايكل يعني هذه النقطة واضحة، هل توافق أيضاً بأنه حتى المساجد يعني لا تبنى هكذا كما اتفق على الغالب، هناك قيود مثلاً من وزارة الأوقاف على بنائها يعني، لماذا نتحدث عن الكنائس ولا نتحدث عن المساجد مثلاً؟ هل توافق؟مايكل منير: لا أوافق طبعاً، بالعكس المساجد تبنى هكذا، إحنا كان لو تروح مثلاً في الصعيد رح تلاقي فيه ترعة اسمها الإبراهيمية، كل جنب في الترعة ده كل 1 أو 2 كيلو بتلاقي مسجد مبني على جنب الترعة ولا في قوانين ولا في شروط، وبعدين ده الوقت بعدما بقت مصر كلها مساجد والكنائس محطوط عليها حظر لمدة 40 سنة الوقت عايزينا نتكلم عن قانون موحد لبناء الكنائس، طيب رح نعمل إيه عشان نرجع النسبة بتاعة الكنائس اللي هي شبه معدومة أنها تمشي وتتكافأ مع نسبة المساجد؟حسن معوض: سيد مايكل الوقت أخذ يداهمنا في الواقع وبسرعة، أنت طالبت بشطب الإشارات التي تقلل من شأن غير المسلمين في المناهج الدراسية أعطني إشارة واحدة فقط لو سمحت؟مايكل منير: أنا عندي يمكن 10 - 15 كتاب وأن هم يشار إلى المسيحيين واليهود على أنهم كفار.. حسن معوض: هل هو في الدين؟ في العبارات العامة؟ كيف يعني؟ مايكل منير: في تدريس اللغة العربية، معظمها في تدريس اللغة العربية ومعظمها بطريقة يعني سمومية، في الحقيقة كان وزير التعليم هنا وقدمنا له كتاب موجود فيه حاجات أعتقد أنه هو نفسه استغرب أنه شاف فيه كتاب فيه حاجات زي كده، ده حاجات ما هيّ بحاجات ممكن موثقة وموجودة عندنا.حسن معوض: سيد مايكل في عجالة في الواقع، هناك من يقولون بأنكم كأقباط تودون أن تُوصفوا بأنكم أقلية لكي تحظوا بدعم العالم الخارجي أنه يدعم الأقليات ولكنكم في هذا - وهذا ما يقوله البعض- تخرجون أنفسكم من النسيج الحضاري المصري يعني أنتم جزء من مصر ولستم أقلية، أليس كذلك؟مايكل منير: أنا أقول لحضرتك إني اشتركت في دراسة وطلعنا كتاب عن الموضوع ده لأنه الموضوع شوية حساس، لما تبص لتعريف الأمم المتحدة للأقلية ومن هم الأقلية؟ رح تلاقي أنه أي حد له لغة خاصة، له حضارة خاصة، تاريخ خاص، دول هم وفي نفس الوقت هم أقلية عددية ينطبق عليهم مفهوم الأقلية، بل هل معنى أن الأقباط أقلية أنه هم ما هم مصريين؟ أو أنهم هم أقل من المسلمين في مصر؟ حسن معوض: يعني هل تقارنوا أنفسكم بالأكراد في العراق في عجالة؟مايكل منير: بالضبط.مايكل منير: طيب إذن هذه النقطة وصلت، إذن في ختام البرنامج أشكر ضيفي مايكل منير رئيس منظمة أقباط الولايات المتحدة الأميركية، كما أشكركم مشاهدينا الكرام على حسن المتابعة والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته. |
#6
|
|||
|
|||
برنامج نقطه نظامhttp://www.alarabiya.net/programs/2005/07/04/14616.html
|
![]() |
عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف) | |
خيارات الموضوع | |
طريقة العرض | |
|
|
![]() |
||||
الموضوع | كاتب الموضوع | المنتدى | الردود | آخر مشاركة |
اخفقتم يا اقباط اين القضيه القبطيه من اجتماع الجمعيه العامه للامم المتحده | honeyweill | المنتدى العام | 2 | 18-10-2007 09:30 AM |