تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم جعل جميع المنتديات مقروءة

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 08-12-2005
حماده
GUST

الحزب الفرعوني 0( الفراعنه الجدد)

الحزب الفرعوني فكر جديد يدخل الي عالم الاحزاب المصريه
لازم كلنا نفكر في افكار جديده هي مجرد فكره والي يقدر من المشرفين يوصلها للسيد عدلي ابادير او مستر مايكل منير حبيب قلبي الي معجب بيه جدا او سعد الدين ابراهيم او ايمن نور اي من القيادات الي بتطالب بالتغير
البداااااااااااااااااايه ..........
حزب شعاره علم ابيض فيه عين حورس بالون الاحمر يرفع شعار مفتاح الحياه او مفتاح الفراعنه ( وكلمه ..... الفراعنه الجددد)
الحزب يتكون زي اي حزب عالماني فكره ليبرالي معتدل فيه من المسيحين والمسلمين في قيادته بحريه
يفتح اماكن له في جميع انحاء مصر ويكون بيه اماكن للتسقيف الفكري
يرشح في المجالس مرشحين كتير يمنع الاحباط عننا يطلب عمل استفتاء بان تلقب مصر بالفرعونيه واذا الناس وافقت اوكي
واذا حبوا الناس الفكره يكون ده بدايه الي انشاء قاعده مناهضه لكل من هم حولنا واكيد هيحرك الاغلبيه الصامته للانتخاب
الحزب يقدم اغراءات ماليه وماديه لكي يجزب الشباب وه ي اهم شيء
مثلا اي حد معاه كرنيه الحزب ده يكون له تخفيضات في بعض منتجات الشركات النتاجيه الضخمه مثلا
يكون له حريه اشتراك في نوادي كبريه
يبدا الحزب في رعايه مشاريع كبيره تخدم المصرين
ينفذ حقوق المصرين المطالبين بيها جميعا
يضع قوانين لحمايه المصرين بالخارج والحفاظ عليهم حمايه المواطنين داخل الدوله وعدم تعرض اي جنسيه عربيه لهم بالسوء والا يتم ترحيلها
وضع عقوبات علي الكويته ال ي هما بيتهضوا كل من هو غير كوتي بسسبب اعطاء حكومتهم الفاشله لحقوق اكبر من حجمهم الصغير وضع عقوبات عليهم ف ي مصر هنا
وهحاجات من هذا القبيل
.................................................. ......... في افكار ممكن تنضم لده كتيره يا جماعه كلها هتصب في مصلحه المواطن
الي موافقني الراي يريت يكت ويساعدني في الفكر ده
هو حلم بس ممكن يكون واقع لو قدرنا نوصله الي مايكل منير بالذات
ايه راي الجميع انا انتظر التعليقات الجاده ارجوكم والموضوع مفتوح لذلك
شكرا ....
حماده من مدينه السلام ... المنصوره ...مصر +) يعيش الهلال مع الصليب
الرد مع إقتباس
قديم 08-12-2005
الصورة الرمزية لـ knowjesus_knowlove
knowjesus_knowlove knowjesus_knowlove غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2003
knowjesus_knowlove is on a distinguished road
إقتباس:
يفتح اماكن له في جميع انحاء مصر ويكون بيه اماكن للتسقيف الفكري
عجبتنى جدا فكرة التسقيف الفكرى دى ياحمادة

بس خليك معايا كده وقول لى ....

بعد أن إحتل النبى الآرى هتلر (صلى اللات عليه وسلم) فرنسا ونشر فيها دينه العظيم النازية ... فهل كان أى فرنسى يجرؤ بأن يطالب بحزب فرنسى يسعى لإعادة الفرنسة واللغة الفرنسية ؟؟؟؟؟

سامعك بتقول لآ ياشقى ..
برافو عليك

إقرأ تاريخ النبى هتلر هنا ياحمادة
http://www.geocities.com/knowjesus_knowlove/Hitler.htm

(تحذير هام: على ال***** المخلدون اللى عارفين نفسهم كويس عدم التدخل فى هذا الموضوع وإلا نابهم مالا يسرهم كالعادة)

معجزة محمد الواحدة والوحيدة هى أنه أقنع من البشرالمغفلين مايزيد على مليار ونصف يصلون عليه آناء الليل واطراف النهار

ومن المؤكد أنه لن يعترض على كلامي هذا إلا غلماانه نازفى المؤخرات وحورياته كبيرات المقعدات

" كن رجلا ولا تتبع خطواتي "
حمؤة بن أمونة

الرد مع إقتباس
قديم 08-12-2005
حماده
GUST

حبيبي
بدايه كلامك فرحتني
الله عليك كنت هايل
كان نفسي تكمل بنفس الاسلوب اسلوب المنطق والعلم
طيب ليه مكلمتنيش عن الفكره وليه موضعتش افكار اضافيه انت ليه افكار مش بناءه وهدامه اوي كده ليه كل الي هامك التهجم علي الرسول عليه الصلاه والسلام
يا اخي احنا من هنقاش النقطه دي هنا انا هرد عليك في الموضوع التاني لكن ارجو انك تفكر في الفكرخه صح وتقول افكار اضافيه وفرنسا بتتكلم فرنساوي واه الاسلام فتح بلاد كتير
لكن فتح مصر بدون حرب لان الناس اقتنعت بيه وانت لازم تحترم رغبتهم حبيبي
فهمني
لكن لازم نفكر نعمل ايه علشان مصر ونجمعها ازاي ومنسبهاش تبقي دارفور ولا لبنان فاهمني
مازال الوضوع مفتوح لحريه الرد
شكرا علي المرور knowjests
الرد مع إقتباس
قديم 09-12-2005
الخواجه الخواجه غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: May 2005
الخواجه is on a distinguished road
الاخ حماده - جميع الاقباط بلا استثناء هم ابناء الفراعنه و هم الامتداد الطبيعي

للحضاره و الحقبه الفرعونيه و يحسون بالفخر لدلك و لكن - الاغلبيه المسلمه لا تعتقد بدلك

فا الاغلابيه ولائهم للاسلام و العروبه و ليس لمصر و حضارتها فا من الصعب ان يكون

لهدا الفكر و الحزب مكان بين الاغلبيه و لكن بيننا كا اقباط فهو اصلنا و نحن امتداد لهدا

التاريخ و الحضاره و شكرا علي اجتهادك
الرد مع إقتباس
قديم 09-12-2005
غلاباوي
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة الخواجه
الاخ حماده - جميع الاقباط بلا استثناء هم ابناء الفراعنه و هم الامتداد الطبيعي
يعنى اية ...... اية الامتداد الطبيعي دى ...... هي دي زي التطور الطبيعي للحاجة الساقعة ؟

اخي الحبيب الخواجة ... معذرة ... ياريت لو هتتكلم عن الموضوع دة تجيبلي دلائل مؤكدة وبقول مؤكدة ان كل الاقباط بلا استثناء كما اشرت هم احفاد للفراعنة ... واعتقد ان موضوع مثل هذا تناقشت فية مع المفدي ولم يصل للاسف لدليل على اعتبار ان الاقباط هم نتاج الحضارة الفرعونية ... او ان المسلمين هم نتاج شبه جزيرة المعيز
الرد مع إقتباس
قديم 09-12-2005
الصورة الرمزية لـ boraee
boraee boraee غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
boraee is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة غلاباوي
يعنى اية ...... اية الامتداد الطبيعي دى ...... هي دي زي التطور الطبيعي للحاجة الساقعة ؟

اخي الحبيب الخواجة ... معذرة ... ياريت لو هتتكلم عن الموضوع دة تجيبلي دلائل مؤكدة وبقول مؤكدة ان كل الاقباط بلا استثناء كما اشرت هم احفاد للفراعنة ... واعتقد ان موضوع مثل هذا تناقشت فية مع المفدي ولم يصل للاسف لدليل على اعتبار ان الاقباط هم نتاج الحضارة الفرعونية ... او ان المسلمين هم نتاج شبه جزيرة المعيز
غلاباوي ...ممكن اعرف ملتك ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

تعالى يارب بروحك المس اراضينا ....مصر عطشانة لروحك ياالهنا اروينا
الرد مع إقتباس
قديم 09-12-2005
غلاباوي
GUST

اشمعنى يا بورعي .... وبعدين دة طلب غريب اوي ,,,, بس تقدر تقول كدة انا مصري مسلم فرعوني اهلاوي ...

اي ةرأيك
الرد مع إقتباس
قديم 09-12-2005
الصورة الرمزية لـ knowjesus_knowlove
knowjesus_knowlove knowjesus_knowlove غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2003
knowjesus_knowlove is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة boraee
غلاباوي ...ممكن اعرف ملتك ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ملته **** مخلد على مذهب الإمام المسور المقرط (رضى اللات عنه وأرضاه)

معجزة محمد الواحدة والوحيدة هى أنه أقنع من البشرالمغفلين مايزيد على مليار ونصف يصلون عليه آناء الليل واطراف النهار

ومن المؤكد أنه لن يعترض على كلامي هذا إلا غلماانه نازفى المؤخرات وحورياته كبيرات المقعدات

" كن رجلا ولا تتبع خطواتي "
حمؤة بن أمونة

الرد مع إقتباس
قديم 09-12-2005
الصورة الرمزية لـ InnerPeace
InnerPeace InnerPeace غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Oct 2005
InnerPeace is on a distinguished road
إقتباس:
اشمعنى يا بورعي .... وبعدين دة طلب غريب اوي ,,,, بس تقدر تقول كدة انا مصري مسلم فرعوني اهلاوي ...

اي ةرأيك
اثبت
قديم 09-12-2005
yaweeka yaweeka غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
yaweeka is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة knowjesus_knowlove

ملته **** مخلد على مذهب الإمام المسور المقرط (رضى اللات عنه وأرضاه)
رغم تحفظى فى السابق على وصفك هذا الا انى اقتنعت انك مكشوف عنك الحجاب
بركاتك يا شيخ kk

الرد مع إقتباس
قديم 09-12-2005
الخواجه الخواجه غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: May 2005
الخواجه is on a distinguished road
إقتباس:

الاخ غلاباوي اقراء مداخلتي مره تانيه بس ببطئ و انت ها تفهم انا قلت كل الاقباط

ادا كنت تعترف انك قبطي مسلم فلابد انك امتداد للفراعنه اي ان كنت تعتبر ولائك لمصر

و القوميه المصريه و التي هي القبطيه و ليست مصر عربيه او اسلاميه فبدالك انت سوف

تفتخر بقوميتك المصريه الفرعونيه القبطيه و لكن ادا طغي علي زهنك و معتقدك و تفكيرك

انك مسلم و مصر اسلاميه و عربيه فانت انكرت الحضاره و الصفه الفرعونيه لبلدك

و بالتالي ليس لك ولاء لمصر كقوميه و اصل و مرجعيه و هدا يرجع لمنطلق كل شخص

مسلم اما المسيحيين ف100% ولائهم و قوميتهم و مرجعيتهم مصريه فرعونيه قبطيه
اي هم الامتداد الطبيعي لتاريخ لا يستطيع محوه سوي حاقد و ناكر للاصل و للحضاره
الرد مع إقتباس
قديم 09-12-2005
حماده
GUST

يا جماعه ايه ايه بقي
بطلوا نقار الله
خلينا نفكر في تنميه للفكر ده وهل حد يقدر يكلم المشرفين ونبعت لمايكل منير الفكره وكل المسئولين عن حركه كفايه
يعني لو قدر الحزب ده يتعمل حتي لو في الحلم ممكن حركه كفايه كلها واحزاب زي الغد والتجمع الانضمام ليه ايه راي الكل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ويكبر شويه شويه ويكون سند للجميع
كلنااااااااااااا مصرييييييييييييين
شكرا
الرد مع إقتباس
قديم 09-12-2005
حماده
GUST

عايزين نعمل ترتيب تاني للافكار
1- اسم الحزب ( الحزب الفرعوني)
2- الشعار( الفراعنه الجدد)
3- العلم( ابيض وفيه عين حورس بالون الاحمر )
4-التجاه( يساري علماني)
5- الفكر ( وحده بين الهلال والصليب المصرين)
6_ الاهداف( تطبيق الديمقراطيه الحقيقه وتزويد الخطوات التي تنجز ببطيء في مصر والمطالبه بحقوق المواطنه واعلان الدوله المدنيه بدون وضع نسب طائفيه ولكن بالكفاءه الشخصيه)
7-الاسلوب( فتح مقرات في مصر 26 مقر باحجام ضخمه ولافته --- عمل كرنيهات بشكل ولون يتناسب واسلوب الحزب --- عمل انواع من الترفيه بفتح كافيهات نت باسم الحزب والدخول في مشاريع باسم الحزب تخدم المواطن -- صرف اجر رمزي اثناء الاشتراكات من الشباب للتحفيذ -- عمل اشتراكات مع شركات ضخمه تخفض لمشتركين الحزب بنسبه مثلا 20 % ايضا للترغيب والاغراء __ عمل دعايا قويه في التلفزيون علي القنوات الارضيه والفضائيه
اعلام الناس بالفكر لهذا الحزب---- انشاء اماكن للمحاضرات الثقافيه داخل مقرات الحزب للتثقيف الوطني والوحدوي )
8 - وده الاهم كل اعضاء هذا المنتدي ينتهجون منهج موضوعي بعيد عن السبل والقذف والهمجيه ووضع مواضيع تخيف من يشترك مثل مواضيع للسب في الرسول محمد والاديان وخلق نوع من الحرب الطائفيه داخل المنتدي
وبالاضافه الي اهم نقطه
هي
مشرفين المنتدي ازا نوين يكون ليهم هدف بناء وخايفين علي مصر فعلا واتمني ذالك وده مش تشكيك في وطنيتهم لا سمح الله
انهم يساعدوا ان الافكار توصل الي اخر العالم لان الافكار لها جناحات بتطير وممكن توصل لاي مكان
الطلب الوحيد::::::::: ان يساعدنا المشرفون في ايصال افكارنا بنشرها في المنتديات التابعه لهم وايضا ايصالها لرموز هامه زي
مهندس مايكل منير
استاذ جورج اسحاق
محامي د/ ايمن نور
وغيرهم من الممكن ان يساعدوا في اي شيء وان يناقشوا الفكره
في النهايه انا مش بحاول اكون نجم لكن انا نفسي الفكره تتحقق لان دي كانت حلم وانا بقوله وكل حد هيشوفه هيبقي حقق جزء منه يكفي انه يكون مقتنع
وشكرا للجميع . واتمني اضافه الافكار الي تدخل علي الفكره الاساسيه بدون تعليقات غريبه زي ما حصل ارجووووكم يا جماعه
تحياتي
حماده
الرد مع إقتباس
قديم 16-04-2009
كلنا هنخش النار كلنا هنخش النار غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Apr 2009
كلنا هنخش النار is on a distinguished road
مصر فرعونيهّّّّّّ!!!!!!!

مصر فرعونيه!!!! يا اخونه مصر مش مسيحيه ولا اسلاميه والمسيحيه والاسلاميه مجرد دخلاء علينا احنا المصريين بنعبد حورس اساسا هههههههههههههه فتيجي تقولى مصر مش عربيه مصر قبطيه يبقى انت بتشتغل نفسك عشان انت لو عايز تبقى فرعوني بجد يبقى الهك فرعون او حورس او اي اله فرعوني يعجبك لكن مسيحي ومسلم كلكم زي بعض دخلااااااااااااء اغرااااااااب على الفراعنه احنا الفراعنه هههههههههههه بطلوا تضحكوا على الناس وتفهموهم ان مصر مسيحيه اصلا وهي فرعونيه اصلاااااااااا وانا مسيحي بالمناسبه بس قررت اعبد فرعون عشان اكون مصري بجد هههههههههههههههههههههههههههه باى

آخر تعديل بواسطة Servant5 ، 16-04-2009 الساعة 02:54 PM السبب: الخط الأحمر لإستعمال الإشراف فقط
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

خيارات الموضوع
طريقة العرض

قوانين المشاركة