|
|||||||
| المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه |
![]() |
|
|
خيارات الموضوع | طريقة العرض |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
كتبت تعليق فى موقع أقباط متحدون وبعد يومين شالوا الموضوع مع التعليقات
وكتبت تعليق على بيان أبونا زكريا وبرضه إترفع بعد مدة قصيرة .. سياسة غريبة هتخلى الناس تبطل تكتب عندهم أغلب التعليقات كانت موافقة أبونا زكريا .. لكن فيه عدة تعليقات معارضة وبشدة بعضهم بيقول لايصح إن قسيس يتكلم فى الأديان الأخرى ، وبعضهم بيقول نشرح ديننا فقط ، وبعضهم بيقول يقلع لبس الكهنوت لكى يعارض الأديان الأخرى ، وبعضهم يصفه بالتطرف ويقولوا إنهم يكرهوا التطرف ، وبعضهم بيقول إن مناقشة الإسلام ليست طريقتنا اللى حصل إن طول سكوت المسيحيين عن الإسلام أوقعت فى وهم الناس إن السكوت هو السياسة الصحيحة ، وأنها سياسة مختارة منا السكوت كان بسبب عنف الإسلام ، لكن مع وجود الإنترنيت والفضائيات أصبح ممكن مناقشة الإسلام بدون التعرض لخطر فورى .. مع إن الخطر موجود وقائم لكن ليس فورياً ------------ بالنسبة لموضوع المجاعات فيه تقصير غربى ، لكن العرب والمسلمين حالياً عندهم ثروات كبيرة ولايقوموا بالواجب أيضاً كما يجب آخر تعديل بواسطة iwcab ، 06-11-2005 الساعة 03:35 PM |
|
#2
|
|||
|
|||
|
موضوع فرنسا
http://forum.nadyelfikr.net/viewthre...=124&tid=35291 --------------- كلمة أبونا زكريا الأخيرة عن أحداث الإسكندرية كانت 3 نقط الناحية السياسية ، وكانت كلمة عادية والناحية الإسلامية وقال إنه شىء عادى فى الإسلام وإداهم كلمتين حلوين والناحية المسيحية وقال إن الهجوم على المسيحيين يؤدى لتغيير المسلمين ، وحتى لو وصل الأمر لقتل فهيحصل تغيير وأعطى 3 أمثلة : الجندى لونجينوس اللى طعن المسيح وتحول للمسيحية وإستشهد بولس لما كان واقف ساعة قتل إسطفانوس وتغير الوالى إريانوس اللى كان بيضطهد المسيحيين بشدة وتغير بعد قتل مغنيه وموسيقه وإستشهد |
|
#3
|
|||
|
|||
|
نوابغ الأقباط فى القرن العشرين
القديسين :الأنبا إبرآم - البابا كيرلس السادس - أبونا عبد المسيح المناهرى - أبونا زكريا البطاركة : البابا كيرلس الخامس - البابا يؤانس ال 19 - البابا مكاريوس - البابا يوساب - البابا شنودة الأساقفة : الأنبا إيسيدوروس - الأنبا اثناسيوس الأول - الأنبا غريغوريوس - الأنبا اغابيوس - الأنبا ميخائيل الكهنة : منسى القمص يوحنا - بيشوى كامل - ميخائيل إبراهيم - متى المسكين - مكارى يونان - ابونا فانوس الرهبان : عبد المسيح الحبشى - أبونا يسطس الشمامسة : الشماس حبيب - حبيب جرجس العلمانيين : مرقس سميكة ( مؤسس المتحف القبطى ) - بطرس غالى - أنطون سيدهم - إيزيس حبيب المصرى - أم الغلابة - الغالى اللغة القبطية : شنودة ماهر - إقلاديوس لبيب - صبحى جورجى - أيوب فرج - شاكر باسيليوس آخر تعديل بواسطة iwcab ، 06-11-2005 الساعة 05:14 PM |
|
#4
|
|||
|
|||
|
اشكرك جدا على مجهودك .... انا استفدت جدا
ربنا معاهم جنوب السودان....اصلهم مش جبنا زينا |
|
#5
|
||||
|
||||
|
+++
إقتباس:
انا اسمي مكتوب لا طيب -------- شكرً يا يوسابوش على المعلموات الجديده ربنا معاك يا ابونا وتكون بين الاسامي الي فوق دي
__________________
+ لا تخف من الباطل ... ان ينتشر او ينتصر .... إن الباطل لا بد أن يهزم امام صمود الحق مهما طال به الزمن .... وكل جليات له داهود ينتظره وينتصر عليه "بإسم رب القوات" (قداسة البابا شينوده الثالث ) آخر تعديل بواسطة Safnat_Fa3nash007 ، 07-11-2005 الساعة 05:19 PM السبب: +++ |
|
#6
|
|||
|
|||
|
إقتباس:
وشكراً |
|
#7
|
|||
|
|||
|
جزء من قصة حياة عدلى أبادير
http://www.wataninet.com/article_ar.asp?ArticleID=4318 والقصة تبين مصير من يشارك المسلمين ( وخصوصاً فى مستويات معينة ) وينتظر منهم المعاملة العادلة البابا شنودة توقف عن المعارضة من سنة 84 ومع ذلك بيتعرض لحملات مستمرة المسلمين مش ممكن يرضوا علينا طالما متمسكين بإيماننا ياريت الناس تفهم إننا بنعيش فى عالم تحكمه القوانين الروحية ، أما موضوع الوطن والإنسانية والديمقراطية والمساواة فما هى إلا خرافات |
|
#8
|
|||
|
|||
|
زى ما فيه أقباط بيكتبوا معلقات عن الحقوق والقانون والمساواة إلخ
ففيه مسلمين بيكتبوا معلقات للدفاع عن الإسلام وإثبات أمور غريبة عبر التلاعب بكل شىء ، وبيقولوا إن المجالات الإسلامية عميقة جداً وأصولية جداً ولا يسهل على أى إنسان سبر أغوارها وأبعادها الشاسعة جداً إلخ ------------------- قرأت مقالاً لجمال أسعد يحمل الكنيسة مسئولية عزلة الأقباط وعزلة الأقباط سببها الإضطهاد الإسلامى .. فمثلاً يرفضون ضم المسيحيين للمجال الرياضى ، وكذلك المجال الإعلامى ( ما عدا المنافقين ) وكذلك المجال السياسى لا يوجد فيه سوى الطماعين واللصوص ، فأين يتحرك الأقباط وليس لنا مؤسسات خاصة بنا ، والمؤسسات العامة ترفضنا فضلاً عن الفساد الشديد المنتشر فى المجتمع فى كل المجالات ------------------ مش عارف مين أبطل خاصية تكبير الخط .. رغم إنى شايف فيه أعضاء بيكتبوا بخطوط كبيرة لكن الخاصية لاتعمل عندى |
|
#9
|
||||
|
||||
|
سلام ونعمه
إقتباس:
|
|
#10
|
|||
|
|||
|
أهم حاجة دوافع الحوار وأهدافه وطريقته
الدافع : الشهادة للحق ، والمحبة الهدف : خلاص النفوس وإرشادها الطريقة : ليكن كلامكم كل حين مصلحاً بملح - مؤدباً بالوداعة المقاومين عسى أن يعطيهم الله توبة - أن تسلكوا بكل تواضع ووداعة وبطول أناة محتملين بعضكم بعضاً فى المحبة |
|
#11
|
|||
|
|||
|
بيقولوا إن العلمانية بتعطى حرية ، والنظام الدينى لا
لو عندنا أبين : واحد بيضيق على إبنه ويقوله لازم يكون ملتزم ويذاكر ولايمشى مع رفقاء السوء ولايدخن إلخ ، والتانى بيقول لإبنه إنت حر إعمل ماتريد : تذاكر أو ماتذاكرش .. تلعب أو ماتلعبش ، تمشى مع ناس طيبين أو رفقاء السوء .. مش هتفرق فمن منهم هو الأب الصالح ؟ ومن منهم حريص على مصلحة إبنه ؟ وأى الطريقين أصح ؟ الله يطلب من الناس المشى فى الطريق الضيق ( طريق الإلتزام ) ، والشيطان والعالم يطلبوا من الناس المشى فى الطريق الواسع ، لأن الله حريص على خير الناس ، والشيطان والعالم حريصين على هلاك الناس |
|
#12
|
||||
|
||||
|
يا فرحه ما تمت خدها يوساب وطار دنا قلت حنبتدى نتفق بس مافيش امل ده غلباوى طلع ارحم يا يوساب
يلا ماعلبنا واحسرتاااااه
|
|
#13
|
|||
|
|||
|
إقتباس:
الاب الثانى علم ابنه الصح من الخطأ و علمه ايضا عواقب و نتائج الافعال و تلركه ليقرر اى طريق يريد ان يسلك فيه, |
|
#14
|
||||
|
||||
|
إقتباس:
زى ماحصل مع ادم لما ربنا وصاه انه ياكل من جميع شجر الجنة اما شجرة معرفة الخير والشر فلا تأكل وقاله على العواقب انه يوم تأكل منها موتا تموت
لكن ماعملش سور على الشجرة ساب لادم حرية الاختيار بعد ماوجهه
__________________
لا تضلوا. لا زناة ولا عبدة اوثان ولا فاسقون ولا سارقون ولا طماعون ولا سيكرون يرثون ملكوت الله (1 كورنثوس 6: 9، 10) |
|
#15
|
|||
|
|||
|
إقتباس:
|
![]() |
| عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف) | |
| خيارات الموضوع | |
| طريقة العرض | |
|
|