تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 25-04-2007
الصورة الرمزية لـ smile
smile smile غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Jun 2003
smile is on a distinguished road
طايب يا شباب بعد ما اغلبنا قال رائيه ايه رايك فى الموضوع ده
سمايل هيطله فى الجرايد ويقول " دى بلد اسلاميه محمديه واحنا مش واخدين حقوقنا ولازم ناخدها بالعافيه وغصبن عنهم لان دى بلدنا مصر "
ونفس الكلام يقوله قداسه البابا شنوده الثالث

ياترى ايه راد الفعل فى الشارع والسياسه ؟؟؟؟؟؟؟

حكمة اليوم
احنا ليش نستورد المعكرونه من الخارج ممكن نزرعها فى بلادنا العربيه
احد الحكام العرب

Mind Utter Devastation
الرد مع إقتباس
قديم 25-04-2007
honeyweill honeyweill غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jan 2006
honeyweill is on a distinguished road
هيتعمله الف حساب خوفا من فتنه طائفيه كبري ولن يقدر حسني في هذا الوقت علي مهاجمه او معاقبه البابا شنوده لانها ستكون ثوره قبطيه عارمه ضده

وهنا الاستغلال الصحيح للوقت والزمان وهي دي السياسه الصح

بس نفسي اساللك يا سمايل هو انت لما تسمحلي ردودي سواء انت او اي مشرف هنا انت غيرت الحقيقه ؟
بالعكس ده واقع تعيشه واعيشه معك الان

بل اعتقد ان معظم الاراء الي في الموضوع هنا بس بتؤكد ان في مشكله

حتي لسه ممسوحلي موضوع بطالب فيه بزياره للبابا بنيديكت لكنيستنا القبطيه وبطريك الارمن في تركيا كاني قلت كلمه قبيحيه هو احنا مش من حقنا نبقي زي تركيا ولا ايه ؟

ولا مش قدها ومنقدرش نعمل كاقباط زي الارمن ؟
الرد مع إقتباس
قديم 25-04-2007
الصورة الرمزية لـ smile
smile smile غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Jun 2003
smile is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة zzaghlul مشاهدة مشاركة

البابا المعظم يحظي علي حب واحترام جميعنا في الروحانيات لكن هذا لايمنع انه مخطئ في اقحام السياسة في عمله الروحي وكذلك في طريقة ادارة الكنيسة وانا باتكلم من الناحية الادارية
اقرا في اعمال الرسل كيف اختلف القديسين بولس وبطرس وكيف كان بطرس يحابي اليهود ومتعصب ضد الامم مما اثار القديس بولس واتجه كل منهما الي اتجاه مختلف ولكن ليس في العقيدة ولكن في الاسلوب
احنا بسبب طول المدة اللي عشناها تحت ذل الاسلام بقينا جبنا وزيهم ونعبد ونأله اي واحد في سلطة بدون تفكير لا يوجد احد فوق النقد طالما نقد بناء ومهذب.

حبيبى زاجل
قداسه البابا ليس معصزم من الخطا وليس له عصمه نهائيا بدليل ان له اب اعتراف ويعترف باخطائه وهذه حقيقه معروفه وبدليل انه فى القداس يقول اخطيت سامحونى لاجل المسيح وان كان فرد قال انا مش مسامحك لا يمكنه اكمال باقى القداس

ايه رايك فى شخص عنده اسره مكونه من 4 اشخاص هو وزوجته وولد وبنت ويحاول جاهدا السفر من القريه التى لا يوجد بها اى خدمات ولا يوجد بها كنيسه تقام فيها صلاه واقرب كنيسه على بعد 190 ميل وكل يوم احد بيركب العربيه اللى عنده وبيمشى ال 190 ميل وجات له فرصه انه يسيب المكان اللى هو فيه ويروح المدينه اللى فيها كنيستين قريبا للمكان اللى هيسكن فيه تخيل القرار ده اخد حوالى سنتين من التفكير والبحث . فنحن نستغرب لتصرفات وتصريحات قداسه البابا المسئول عن 20 مليون قبطى داخل وخارج مصر فاما يقابل المواقف بصمت تام يا اما يقابلها بتصريحات لا نفهمم معنها فى الوقت الحالى

حكمة اليوم
احنا ليش نستورد المعكرونه من الخارج ممكن نزرعها فى بلادنا العربيه
احد الحكام العرب

Mind Utter Devastation
الرد مع إقتباس
قديم 25-04-2007
garang garang غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Jul 2006
garang is on a distinguished road
flower

انا لا افهم لماذا تحذف مداخلتي علي اي حال لا يوجد فيها اي تجريح ولا نقد لقداسة البابا
وعنما نكون نحن المسيحيين فاشلين في العمل الجماعي فان الاتهام يوجة للكنيسة فقط ولا شئ اخر
الكتاب يقول
واضع فيهم روحا واحدة
وهذا ما نريبدة لو كان الاقبا ط في العالم ومصر يدا واحدة فلسنا في حاجة
لان نكون اقلية او اغلبية الم نكن في مصراغلبية قبل دخول الاسلام وبعد ة باكثر من عشرة قرون
ان واجب الكنيسة تعليمنا
التبشير بالمسيحية
توضحي طريق الخلاص للناس
العمل الجماعي
والمحبة بيننا
ومدجسورا المحبة بيننا وبين العالم المسيحي
توبيخ الخونة وتعريتهم وطردهم من الكنيسة الي ان يتوبوا
العمل بقوة علي تاكيد الهوية القبطية بكل صور
العمل علي احدث توازن بين الاغنياء والفقراء
فهل عيب ان نتكلم عن ما يجب ان يكون ؟
ما الفائدة لو اقمنا الدنيا واقعدناها ثم خذلتنا الكنيسة ؟ لانها في النهياة مرجع هام لما يحدث للاقباط في مصر بدعوي التعقل والتعاون وووو الخ

الرد مع إقتباس
قديم 26-04-2007
الصورة الرمزية لـ موسي الأسود
موسي الأسود موسي الأسود غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Mar 2006
موسي الأسود is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة garang مشاهدة مشاركة

انا لا افهم لماذا تحذف مداخلتي علي اي حال لا يوجد فيها اي تجريح ولا نقد لقداسة البابا
وعنما نكون نحن المسيحيين فاشلين في العمل الجماعي فان الاتهام يوجة للكنيسة فقط ولا شئ اخر
الكتاب يقول
واضع فيهم روحا واحدة
وهذا ما نريبدة لو كان الاقبا ط في العالم ومصر يدا واحدة فلسنا في حاجة
لان نكون اقلية او اغلبية الم نكن في مصراغلبية قبل دخول الاسلام وبعد ة باكثر من عشرة قرون
ان واجب الكنيسة تعليمنا
التبشير بالمسيحية
توضحي طريق الخلاص للناس
العمل الجماعي
والمحبة بيننا
ومدجسورا المحبة بيننا وبين العالم المسيحي
توبيخ الخونة وتعريتهم وطردهم من الكنيسة الي ان يتوبوا
العمل بقوة علي تاكيد الهوية القبطية بكل صور
العمل علي احدث توازن بين الاغنياء والفقراء
فهل عيب ان نتكلم عن ما يجب ان يكون ؟
ما الفائدة لو اقمنا الدنيا واقعدناها ثم خذلتنا الكنيسة ؟ لانها في النهياة مرجع هام لما يحدث للاقباط في مصر بدعوي التعقل والتعاون وووو الخ

يا استاذ جارانج لم يحذف لك أحد اي مشاركات في هذا الموضوع ...

كلمة الصليب عند الهالكين جهالة و اما عندنا نحن المخلصين فهي قوة الله "كور 1 -1:18
لى النقمة ان اجازى يقول الرب
رفعنا قلوبنا ومظلمتنا اليك يارب
الأقباط يصرخون و المسلمون يعتدون و الشرطة يطبلون
إن الفكر الخاطئ يضعف بمجرد كشفه
الرد مع إقتباس
قديم 26-04-2007
Registered User

طيب وانا يا موسي اتحذفلي مداخله كبيره عن ماحدث من بطريك الارمن لما طلب البابا بيندكت ردا علي الاساءه للارمن وطلبت ان يكون تصرف مماثل من البابا شنوده ردا علي مايحدث لنا كاقباط
الرد مع إقتباس
قديم 26-04-2007
الصورة الرمزية لـ Jene
Jene Jene غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Jul 2006
Jene is on a distinguished road
رسالة وفاء وتقدير واحترام لقداسة البابا شنودة الثالث

سلام ونعمة للجميع
انا فكرت ان كل من يريد ارسال رسالة تقدير وعرفان بالجميل لقداسة البابا شنودة الثالث لرعايتة لشعبة وصلاتة لاجل شعبة وحكمتة ولتاييدة يمكنة من خلال هذا الموقع ارسالها
وانا متاكد ان اى قرار بياخذة قداسة البابا بيكون بعد صلاة وصوم يعنى قرار من عند ربنا.واريد ان ابدا انا بشكرة لكل ما يفعلة من اجل شعبة.ادام اللة حياتة وحفظة لشعبة.
الرد مع إقتباس
قديم 26-04-2007
ossamagawish ossamagawish غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2007
ossamagawish is on a distinguished road
[فيه محترم بيقول كل واحد عامل نفسة مصلح زمانه وبيهاجم البابا ويمكن مبيعرفوش يدخلوا الحمام لوحدهم دا اذا كان فى بتهم حمام اصلا يمكن بيعملوها على رحهم خليهم ولم قلنا بيقولوا اهانات يمكن كان الفادى اتعرض لاهانات وطعنات واكليل شوك خليهم يصبحوا لسان عدو كل بر وخليهم حربته ولسانه والغريب انه عجيب فى حكمته كبير فى قلبه وربما يرى البعض فى الحكمة ضعف لكن اسأل نفسك ازاى يكون اب ولا يتحمل سخافات بعض ابناءه ورزالة البعض وايضا يسعدة ان يرة فيكم بزرة جميلة يتعزى بيها غيروا الموضوع واعرضوا موضوع اخر انا كنت اتمنى ان نستعرض الخط الهمايونى وتاريخة اعتقد ان هذا افضل ياريت تتفقوا معى على هذا الموضوع فينك ياحبيبة يا موسى الاسود يابيسو انت فين مش باين انا حسدتك ولا ايه
الرد مع إقتباس
قديم 26-04-2007
الصورة الرمزية لـ besoo
besoo besoo غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Aug 2006
besoo is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة ossamagawish مشاهدة مشاركة
[فيه محترم بيقول كل واحد عامل نفسة مصلح زمانه وبيهاجم البابا ويمكن مبيعرفوش يدخلوا الحمام لوحدهم دا اذا كان فى بتهم حمام اصلا يمكن بيعملوها على رحهم خليهم ولم قلنا بيقولوا اهانات يمكن كان الفادى اتعرض لاهانات وطعنات واكليل شوك خليهم يصبحوا لسان عدو كل بر وخليهم حربته ولسانه والغريب انه عجيب فى حكمته كبير فى قلبه وربما يرى البعض فى الحكمة ضعف لكن اسأل نفسك ازاى يكون اب ولا يتحمل سخافات بعض ابناءه ورزالة البعض وايضا يسعدة ان يرة فيكم بزرة جميلة يتعزى بيها غيروا الموضوع واعرضوا موضوع اخر انا كنت اتمنى ان نستعرض الخط الهمايونى وتاريخة اعتقد ان هذا افضل ياريت تتفقوا معى على هذا الموضوع فينك ياحبيبة يا موسى الاسود يابيسو انت فين مش باين انا حسدتك ولا ايه

أيام هير أس أس

بتابع ردود اساتذتى الكبار فى الموضوع

يستطيع الإنسان ترويض الوحوش المفترسة أما لسانه فلا يقدر أن يلجمه

أذكر لى كلامك الذى جعلتنى عليه اتكل . هذا الذى عزائى فى مذلتى , لأن قولك احيانى ( مز 118 )
الرد مع إقتباس
قديم 26-04-2007
radomons radomons غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2007
radomons is on a distinguished road
يكفى ان نقول ان البابا هو قديس القرن الواحد و العشرون و الشجره التى بلا ثمر لا تقزف بحجر ومن الثمار تعرف الشجره وانا اعتقد ان كل من يهاجم البابا ماهوالا باحث عن شهره او مكسب ما
الرد مع إقتباس
قديم 27-04-2007
Registered User

الهدوء ياشباب

من يوم معرفت الاقباط حتي من قبل ما اعرف الايمان وهما ينقدون ولايقبلون النقد

بمعني

يعني لما تقول علي الكنيسه نقد وممكن يكون بناء وغالبا بيكون بناء تبقي انسان وحش وعلي طول يبداوا في سرد نجاحات دينيه ومع ان محدش اتكلم علي الدين الموضوع سياسي بحت من ناحيه ومن ناحيه اخري خاص بتصريحات واقاويل وافعال وتصرفات غير مرغوب فيها من قداسه البابا ولكن لم يتكلم احد قط علي
كهنوته فلماذا الهجوم علي من يتكلمون في مواضيع هي في صالح الاقباط
الرد مع إقتباس
قديم 01-05-2007
نعناع نعناع غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jun 2006
نعناع is on a distinguished road
يا جماعة كل اللى بيدين البابا بحاجة السياسه فالسياسه امامه فيخذ طريق نحو السياسه و ليس نحو ادانه البابا و يعملها حاجة و يقول البابا البابا و ورينا هيعمل ايه و هيوصل لاحد فين
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة