تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 19-12-2005
الصورة الرمزية لـ elasmar99
elasmar99 elasmar99 غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Jul 2003
elasmar99 is on a distinguished road
موضوع يستحق المناقشة فعلا. معابد واهرامات ومسلات الفراعنة لازالت قائمة منذ 5 الالف عام واكثر ومباني ما قبل الثورة فن وهندسة ولكن ماذا حدث بعد ذلك؟ مستوى التعليم من المدرسة حتى الجامعة في إنحطاط دائم ومستمر خريج الهندسة لا هو مهندس ولاهو إسكافي نستفاد منه. العمال والمقاولين حرامية يسرقون الاسمنت والرمل والطوب والبوهية. والسكان لهم حقوق في المبني اكثر من المالك حتى اصبح الزلزال حلم كل مالك عشان يخلص من السكان. الزبالة والمجاري والمياه والكهربة والغاز كله ماشي في الشارع والهوا وينشع في الحيطان ويكهرب الاطفال ويسمم البدن. وإذا سئلت مسؤل بلحية وزبيبة لا تسمع منه سوي "معلهش" + "ربك يستر يااخي" + "بكره" + "إنشـاء الله" + "ياعم بس صلي على النبي" + "ربك هو الى بيستر" + "ياعم هو احنا خلاص كفرنا" وخد من ده للصبح إذا صليت على النبي يقولك طب زيده صلا وبعدين تسمع نكته وتشرب شاي وتحط فى كرشك بطيخة صيفي. شعب متدروش مغيب لحس شيوخ الازهر عقله غير قادر على الحياة بدون ان يتسول.

صورة مركز طبي وعيادة طبيب اسنان وشاويش في الزمالك .. اي والله الزمالك
الصور المرفقة
نوع الملف: jpg police_in_cairo.jpg (31.5 كيلو بايت, عدد مرات التحميل : 15)

آخر تعديل بواسطة Servant5 ، 06-06-2010 الساعة 11:12 AM
الرد مع إقتباس
قديم 19-12-2005
Gold User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة Safnat_Fa3nash007

مشكور يا باشا
دي بقى لحمه العيد

بس اللحمه الي قصدتها انا من نوع ثاني
تلاقيها بس على شطوط (شواطئ) البحر

الالاتم ارزقنا من بعض جواريك ههههه
انا عارف انت عايز إيه. طلباتك كلها موجوده لحمة طازة ضاني وكندوز من الى قلبك يحبه. بس البضاعة غالية شوية والدفع بالدولارات على حسابي المصرفي بسويسرا. وعشان مايحصلش سؤ تفاهم انا تاجر جملة مش قطاعي. يعني سيادتك لو عايز فعلا لحمة مش اقل من عجل (10 CD ) تاكل انت وصحابك والباقي ممكن تبيعه للعرب والبدو. الاسعار 12 $ للـ CD واقل عجل وزنه 10 CD فهمت على يا إبن .. البلد؟
الرد مع إقتباس
قديم 20-12-2005
الصورة الرمزية لـ Safnat_Fa3nash007
Safnat_Fa3nash007 Safnat_Fa3nash007 غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2005
Safnat_Fa3nash007 is on a distinguished road
+++

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة elasmar99
انا عارف انت عايز إيه. طلباتك كلها موجوده لحمة طازة ضاني وكندوز من الى قلبك يحبه. بس البضاعة غالية شوية والدفع بالدولارات على حسابي المصرفي بسويسرا. وعشان مايحصلش سؤ تفاهم انا تاجر جملة مش قطاعي. يعني سيادتك لو عايز فعلا لحمة مش اقل من عجل (10 CD ) تاكل انت وصحابك والباقي ممكن تبيعه للعرب والبدو. الاسعار 12 $ للـ CD واقل عجل وزنه 10 CD فهمت على يا إبن .. البلد؟

ادفع نصف عمري
قصدي كل عمري

بس اطول حاجه ههههههههههههههههه

لا تخف من الباطل ... ان ينتشر او ينتصر .... إن الباطل لا بد أن يهزم امام صمود الحق مهما طال به الزمن .... وكل جليات له داهود ينتظره وينتصر عليه
"بإسم رب القوات"
(قداسة البابا شينوده الثالث )

الرد مع إقتباس
قديم 20-12-2005
غلاباوي
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة elasmar99
موضوع يستحق المناقشة فعلا. معابد واهرامات ومسلات الفراعنة لازالت قائمة منذ 5 الالف عام واكثر ومباني ما قبل الثورة فن وهندسة ولكن ماذا حدث بعد ذلك؟ مستوى التعليم من المدرسة حتى الجامعة في إنحطاط دائم ومستمر خريج الهندسة لا هو مهندس ولاهو إسكافي نستفاد منه. العمال والمقاولين حرامية يسرقون الاسمنت والرمل والطوب والبوهية. والسكان لهم حقوق في المبني اكثر من المالك حتى اصبح الزلزال حلم كل مالك عشان يخلص من السكان. الزبالة والمجاري والمياه والكهربة والغاز كله ماشي في الشارع والهوا وينشع في الحيطان ويكهرب الاطفال ويسمم البدن. وإذا سئلت مسؤل بلحية وزبيبة لا تسمع منه سوي "معلهش" + "ربك يستر يااخي" + "بكره" + "إنشـاء الله" + "ياعم بس صلي على النبي" + "ربك هو الى بيستر" + "ياعم هو احنا خلاص كفرنا" وخد من ده للصبح إذا صليت على النبي يقولك طب زيده صلا وبعدين تيمع نكته وتشرب شاي وتحط فى كرشك بطيخة صيفي. شعب متدروش مغيب لحس شيوخ الازهر عقله غير قادر على الحياة بدون ان يتسول.

صورة مركز طبي وعيادة طبيب اسنان وشاويش في الزمالك .. اي والله الزمالك

نفسي وامنية حياتي انى اسمع منك تعليق موضوعي واااااااااااحد بدون النبرة العنصرية ولا الصبغة الدينية في الحوار .......... حاول تخلي حوارات الاديان دي هناك في قسم الاديان وهنا حاول تكون موضوعي ومش لازم كل مصيبة تسببها بسبب المسلمين ....
يا اسمر انت مش مراهق لسة بيفكر باسلوب صبيانى ... ارجوك ( رجاء محبة زي ما بتقولوا)
حااااااااااااااااااول تكون موضوعي في كلامك ومتخلطش بين كرهيتك الشخصية للاسلام والمسلمين وبين اي حديث تانى
الرد مع إقتباس
قديم 20-12-2005
Gold User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة غلاباوي

نفسي وامنية حياتي انى اسمع منك تعليق موضوعي واااااااااااحد بدون النبرة العنصرية ولا الصبغة الدينية في الحوار .......... حاول تخلي حوارات الاديان دي هناك في قسم الاديان وهنا حاول تكون موضوعي ومش لازم كل مصيبة تسببها بسبب المسلمين ....
يا اسمر انت مش مراهق لسة بيفكر باسلوب صبيانى ... ارجوك ( رجاء محبة زي ما بتقولوا)
حااااااااااااااااااول تكون موضوعي في كلامك ومتخلطش بين كرهيتك الشخصية للاسلام والمسلمين وبين اي حديث تانى
اشباه المتعلمين وغير المثقفين في مصر ليسم مسلمون فقط لان الدولة عامة ونظام التعليم خاصة فراخة للدراويش يعنى حتى المسيحي في مصر إذا إتذنق زي حالاتك كده يقول لك "صلى على النبي" وبعدين "طيب زيد النبي صلى" "طيب ورحمة النبي وعشان انت صليت على النبي انا ماسرقت طوبه واحدة ولا شكارة اسمنت واحده واعوز بالله من المال الحرام ... البيت وقع على فواطيه بعد سنة؟ طيب وانا ذنبي ايه بس يابييه؟ دي اسمه ونصيب وصلي على النبي بقه كده واشرب الشاي!" يا غلباوي مش هو ده الي بيحصل كل يوم في الشارع وعلى القهوة وعند سيادتك في المكتب؟ ولا عايزني انا كمان اتبع اسلوب التقية وإذا بليتم فاستترو؟ دفن الرؤوس في الرمل والدروشة لن يحل المشكلة.

ياسيدي هل تستطيع ان تفصل الدين في مصر عن اي شكل من اشكال الحياة؟ محل الفول والطعمية مشغل القرءان ليل ونهار عشان يجيب الزباين بالرغم من ان صاحب المحل مسيحي, وصاحب السيارة النقل حاطت خمسة وخميسة وكاتب ياناس ياشر كفايه ار وماشي من غير فرامل ويقول لك ربنا يستر يا اســتــاذ غـــلــبــاوي عايزني انا افصل الموضوع عن الدين؟ مش حرام عليك الظلم ده؟ طيب وتروح من ربنا فين؟ طيب عشان خاطر ام المؤمنين عايشه حبيبة النبي فوتها المرة دي ربنا يطوللي في عمرك ويديك الصحة ويخلي لك ولادك يا شيخ واشوفك السنه الجايه عند النبي يارب قول امين وابعد الشر ياراجل

كله ماشي بالبركه با غلباوي

آخر تعديل بواسطة elasmar99 ، 20-12-2005 الساعة 07:36 AM
الرد مع إقتباس
قديم 21-12-2005
غلاباوي
GUST

يعنى عايز تقنعنى ان برضة الاسلام هو السبب .........

وياتري الاسلام طلع اليومين دول وبقي زي ال new fashion ولا اية بالظبط ..

يا استاذ اكيد في غلط ... ومش كل حاجة تلزقها في الاسلام .....
الرد مع إقتباس
قديم 21-12-2005
Gold User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة غلاباوي
يعنى عايز تقنعنى ان برضة الاسلام هو السبب .........

وياتري الاسلام طلع اليومين دول وبقي زي ال new fashion ولا اية بالظبط ..

يا استاذ اكيد في غلط ... ومش كل حاجة تلزقها في الاسلام .....
طيب هات لي اي حاجة سلبية في اي دولة من دول الشرق الاوسط وما يكونش سببها الإسلام وخد 75 $
الرد مع إقتباس
قديم 06-06-2010
Servant5 Servant5 غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Mar 2006
Servant5 is on a distinguished road
مشاركة: صور مشرقة من مصر القديمة

رفع للأهمية
------------------------------------------------------

ولإفتقاد الأعضاء القدامى ----------------------------------------

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة