تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 12-05-2005
Mena0064 Mena0064 غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
Mena0064 is on a distinguished road
الخطأ لا يصححة خطآ أخر...و الغاية لا تبرر الوسيلة، الأقباط أصحاب مبدأ فإذا كنا ننادى بالمساواة...فالمساواه هى هدفنا لا أقل و لكن فى نفس الوقت لا أكثر.

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة ameer_c2001
[SIZE=6][B]
فتخيل الدوله التي تعيش بها بتطهدك وبتعاملك بتعسف ومفيش يوم بمر إلا وتعتدي على كنيسه لك او على احد اخوتك ..... هل ستحبها او تطلب لها الخير ؟؟؟؟ فما بالك وانت صاحب الارض ومدعوس في بطنك كل يوم ........
أنا مش محتاج أتخيل أنا ولدت و عشت فى مصر ما يكفى لأرى بعينى، أظن من لهجتك إنك قد لا تكون عشت فى مصر كتير.
نقول تانى ... المساواه حقنا لأننا مصريين أما صبغة مصر بلون "مسيحى" ليس من حقنا و لا السيد المسيح يريد ما لقيصر.

إقتباس:
[SIZE=6][B]
" اقعد اعوج وحكي اصحيح "
دى تقولها لأصحابك و إنتوا بتلعبوا فى الشارع.

إقتباس:
[SIZE=6][B]
كلامك مش منطقي .....
لماذا نوكل على رأسنا ولا نقول كفى .... هذا اسمه في جميع القواميس والاعراف الدوليه بالجبن ...

لو ان دوله مصر تكرم الاقباط وتحترم معتقداتهم ولا تسمح لاحد بالتهجم عليهم وتعطيهم كل حقوقهم ولا تتعرض لهم كبشر وككنيسه ولا تحرمهم من مراكز ومناسب بسبب العرق او الدين .... فالامر مختلف ..... فلا تعود تراني اطالب بقبطنه الارض .....

ارجوا ان تكون فهمت المغزى وان لا تبقى خويف .... فالتعاليم المسيحيه لم تدعوا للجبن
يا رب يا مسهل نقول مرة كمان، نطالب و نحارب و نجاهد من أجل حقوقنا منها المساواه، لكن لأننا مسيحيين و نحب للآخرن ما نحب لأنفسنا مش من حقنا نعمل الغلط إللى إتعمل فينا. المساواه حق للأقباط و أيضا لجميع المصريين.
قضيتنا قضية مبدأ، الغاية لا تبرر الوسيلة و الظلم لا يبرر الإنتقام. من وجهة نظرى الدفاع عن الحق شجاعة أما ظلم الآخرين فهو الجبن بعينة.

إقتباس:
[SIZE=6][B]
الرب يقويك ويكون بعونك ..... اذا هيك عقلك كيف عقل اولادك هههههه
الرب يقويك إنت كمان على الكلمتين إللى مضطر أديهملك فى عضمك دلوقت. شوف يا أمير و فتحلى ودانك...النقاش حلو و الإختلاف برضة حلو و ممكن نتفق و ممكن نتفق اللا نتفق، المهم هو أسلوب النقاش و تقبل الإختلاف بروح غير عدائية.
من الضعف أن تهاجم وجهة نظر إنسان بهجوم شخصى على هذا الإنسان ذى ما إنت عملت معايا، و هل تفتكر إن لسانى مقطوع أو إنك أذكى منى؟ لا تفترض ما لا تعرفة و إلا قد تحفر فخ لنفسك، أنا ممكن بمنتهى السهولة أرد عليك بنفس الإسلوب لكن ساعتها يتحول النقاش إلى معركة و محدش هيسمع و لا حد يستفيد.

أنا مش هرد رد مباشر على جملتك الأخيرة لأن أكيد ردى هيزعلك ذى ما جملتك كانت جارحة، لكنى أحذرك من تكرار هذا الأسلوب. إحنا كلنا قلوبنا فى نفس القضية فمفيش داعى نفتت صفوفنا، ماشى الكلام يا صديقى؟
الرد مع إقتباس
قديم 12-05-2005
الصورة الرمزية لـ knowjesus_knowlove
knowjesus_knowlove knowjesus_knowlove غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2003
knowjesus_knowlove is on a distinguished road
عزيزى أمير... يبدو أنك لم تفهم ماقصده الحبيب مينا جيدا
مينا من أفضل الناس فى المنتدى .. فرجاء إنك تقرأ كل مشاركاته فستجد أنك تسرعت فى الحكم قليلا... وأنا على ثقة أنك ستعتذر له ...

معجزة محمد الواحدة والوحيدة هى أنه أقنع من البشرالمغفلين مايزيد على مليار ونصف يصلون عليه آناء الليل واطراف النهار

ومن المؤكد أنه لن يعترض على كلامي هذا إلا غلماانه نازفى المؤخرات وحورياته كبيرات المقعدات

" كن رجلا ولا تتبع خطواتي "
حمؤة بن أمونة

الرد مع إقتباس
قديم 12-05-2005
saweres
GUST

عشان نبعد عن المشاكل
أقول ان القبطي هو المصري من اي دين اللي يحب مصر أكتر من السعودية والأهرامات أكتر من الكعبة
ده هو القبطي في نظري
الرد مع إقتباس
قديم 13-05-2005
غلاباوي
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة saweres
عشان نبعد عن المشاكل
أقول ان القبطي هو المصري من اي دين اللي يحب مصر أكتر من السعودية والأهرامات أكتر من الكعبة
ده هو القبطي في نظري

اية الكلام الحلو دة ....... اول مرة تتكلم صح ...,

معنى كدة لما نقول الاقباط مضهدين وبيتبهدلوا يبقي بنقصد الاقباط عاما .. مسلمين ومسيحين ...؟؟؟

ان كان كدة اوكي ...........................
الرد مع إقتباس
قديم 13-05-2005
saweres
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة غلاباوي

اية الكلام الحلو دة ....... اول مرة تتكلم صح ...,

معنى كدة لما نقول الاقباط مضهدين وبيتبهدلوا يبقي بنقصد الاقباط عاما .. مسلمين ومسيحين ...؟؟؟

ان كان كدة اوكي ...........................
إلى حد ما
لكن المسلم اذا تم اضطهاده بيتم اضطهاده لأنه ضد النظام الحاكم
أما المسيحي فيتم اضطهاده لمجرد أنه مسيحي ليس لأنه ضد النظام أو معه
الرد مع إقتباس
قديم 13-05-2005
Registered User

غلباوى الأقباط ليسوا وحدهم من يعانى الإضطهاد لكنهم الوحيدين اللى يعانوا إضطهاد دينى. الأقباط هم أيضا أكبر أقلية مما يجعلهم هدف سهل و واضح. لكن مفيش شك إنهم ليسوا الوحيدين من يعانوا من تفرقة و إضطهاد الأغلبية، عندك مثلا أهل النوبة و البدو اللى حتى لا يحصلوا على شهادات ميلاد و إضطهاد سود البشرة و غيرة.
لكن الجدير بالذكر إن كل دول ممكن بسهولة تلاقيهم بيصطهدوا الاقباط فى نفس الوقت، شئ غريب!

ما تزعلش منى يا غلباوى لما أقول إنى مش عارفلك رأى، هل تتفق إن الأقباط مضطهدين أو يعانوا من تفرقة على أساس دينى؟ و هل تؤمن بحقهم فى المساواة التامة؟

أتفق مع ساويرس، المسيحى بيتم إضطهادة علشان صحى من النوم.

آخر تعديل بواسطة Mena0064 ، 13-05-2005 الساعة 12:26 AM
الرد مع إقتباس
قديم 13-05-2005
غلاباوي
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة saweres
إلى حد ما
لكن المسلم اذا تم اضطهاده بيتم اضطهاده لأنه ضد النظام الحاكم
أما المسيحي فيتم اضطهاده لمجرد أنه مسيحي ليس لأنه ضد النظام أو معه

اية دة بسم الله ماشاء الله ..... دة ربنا فاتح عليك النهاردة يا سويرس من وسع...... تبقي مصيبة لو كمان شوية لقيتك بقيت مسلم لا سمح الله ههههههههههههههههههههههههههههه

كلامك كويس ... يعنى مبدئيا .. احنا الاتتنيت بيتم اضطهادنا من طرف جهه واحدة ... اي نعم الاضطهاد اسبابة مختلفة لينا احنا الاتنين لكن في النهاية في اضطهاد وطلم لينا سوا ....

طب ما مبدئيا نتعاون سوا ولو مؤقتا ونشيل الاضطهاد دة .. وبعد كدة نشوف مشاكلكم ونحلها ونعيش سوا بهدوء وسلام ومنفرجش الناس علينا وننشر غسينا الوسخ بالطريقة دي
الرد مع إقتباس
قديم 13-05-2005
غلاباوي
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة Mena0064
ما تزعلش منى يا غلباوى لما أقول إنى مش عارفلك رأى، هل تتفق إن الأقباط مضطهدين أو يعانوا من تفرقة على أساس دينى؟ و هل تؤمن بحقهم فى المساواة التامة
أتفق مع ساويرس، المسيحى بيتم إضطهادة علشان صحى من النوم.
لا ابدا يا مينا .... بالعكس .. كلامك مهذب جدا ومحترم .... وانا احب الاسلوب دة جدا ... طبعا مقدرش انكر ان الاقباط المسيحين في مصر مضطهدين وطالع عين اللي جابوهم يمكن في منهم ناتس مرتاحين وبعيد عن الاضطهاد دة .. لكن انا بتكلم على الشعب .. ولاد البلد الناس العاديين اللي هما الاغلبية ... انا معاكم بالكلام دة ... لكن تخيل مثلا واحد زيي مسلم مصري .. ومع ذلك مؤمن ان ليكم حقوق وعليكم واجبات .. ويحب جدا انه يقف معاكم عشان تخدوا الحقوق دي تالت ومتلت .. يفاجأ بكم القرف الثقافي والوساخة والعفونة وسب الاسلام وسب الرسول والكلام دة في منتدي زي دة .... تفتكر هيفضل عندة برضة الرغبة في مساعدتكم والوقوف جانبكم ؟؟؟ ولا هيعمل العكس بالعكس ولو كان حتى بيتعامل مع الاقباط بطريقة محترمة وخلاص هيدبأ يتعامل معاهم اسوء معاملة نتيجة للي شافة وسمعة وقراه هنا مثلا ..... انا مش هنكر ان الكلام هنا مجرد تنفيث عن اللي جواكم من الاضطهادج والظلم .. ودة مش غلط .. لكن الغلط انك تخسر واحد ممكن يقف جانبك ويأيدك يوم من الايام وبدل ما تكسب حليف معاك .. بتكتر عليك الاعداء كل يوم ... يارب تكون فهمت كلامي يا مينا ...
تحياتي لك ولشخصك الكريم

الرد مع إقتباس
قديم 13-05-2005
CrocodileTearz CrocodileTearz غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
CrocodileTearz is on a distinguished road
إقتباس:

لا ابدا يا مينا .... بالعكس .. كلامك مهذب جدا ومحترم .... وانا احب الاسلوب دة جدا ... طبعا مقدرش انكر ان الاقباط المسيحين في مصر مضطهدين وطالع عين اللي جابوهم يمكن في منهم ناتس مرتاحين وبعيد عن الاضطهاد دة .. لكن انا بتكلم على الشعب .. ولاد البلد الناس العاديين اللي هما الاغلبية ... انا معاكم بالكلام دة ... لكن تخيل مثلا واحد زيي مسلم مصري .. ومع ذلك مؤمن ان ليكم حقوق وعليكم واجبات .. ويحب جدا انه يقف معاكم عشان تخدوا الحقوق دي تالت ومتلت .. يفاجأ بكم القرف الثقافي والوساخة والعفونة وسب الاسلام وسب الرسول والكلام دة في منتدي زي دة .... تفتكر هيفضل عندة برضة الرغبة في مساعدتكم والوقوف جانبكم ؟؟؟ ولا هيعمل العكس بالعكس ولو كان حتى بيتعامل مع الاقباط بطريقة محترمة وخلاص هيدبأ يتعامل معاهم اسوء معاملة نتيجة للي شافة وسمعة وقراه هنا مثلا ..... انا مش هنكر ان الكلام هنا مجرد تنفيث عن اللي جواكم من الاضطهادج والظلم .. ودة مش غلط .. لكن الغلط انك تخسر واحد ممكن يقف جانبك ويأيدك يوم من الايام وبدل ما تكسب حليف معاك .. بتكتر عليك الاعداء كل يوم ... يارب تكون فهمت كلامي يا مينا ...
تحياتي لك ولشخصك الكريم

بصراحة كدة يا غلاباوى
عندما تريد ان تتعرف على ثقافة غريبة عنك او ديانة غير ديانتك, فاحسن شىء تعمله ان تقراء كتب هدة الحضارة او الديانة, و احسن من كدة تقراء كتب مكتوبة من اهل هده الحضارة/ديانة.
فعندما ترى الاختلاف بين حضارتك و ديانتك مع الاخر تبتدىء تناقشها مع نفسك و ترى ما وجه الاختلاف و لمادا هدا الاختلاف.

تصور بقى تكون عايش فى وطنك و ابناء وطنك يحاربوك (فى ديانتك و تاريخك) ليس لشىء, بس علشان انت مختلف(كما كنت اعتقد), و عندما تقراء كتبهم الدينية المعترف بها من اهل وطنك, تجد ان هده الكتب هى التى تحث الشعب المسالم على كراهيه اخواته فى الوطن لانهم يختلفون عنك. فمادا يكون رد فعلك.

اعتقد اجابة هدا المنتدى: اننا ندافع عن هويتنا و نجعل الاخر يرى اخطاء طريقته فى التفكير و فى طريقة تصرفه.

مثلا فى مصر يتهموننا اننا (الاقباط) جواسيس و نحاول اشعال فتنة طائفية, لكن الحق ان فى الاسواق مئات الكتب التى تهاجم الاقباط و عقائدهم و لا يوجد كتاب واحد يهاجم المسلمين و عقائدهم, و مع دلك ممنوع على الاقباط ان ينشروا كتب ترد على التهم و الشبهات التى تثار عليهم.

ارجو ان ترى موقف ناس عاشوا الظلم لفترات كبيرة و اتظلموا من اخواتهم و مش من اعداء خارجيين
الرد مع إقتباس
قديم 13-05-2005
gaoun gaoun غير متصل
Registered User

gaoun is on a distinguished road
+++

اخي مينا انا انسان عصبي وهذه هي نقطه ضعفي ودائما يلومني الاهل والاصحاب على هذا .... ولكن مع هذا قلبي لا يحمل على احد والله اعلم بهذا .......
اختلافات الاراء هي اشياء طبيعيه بين الاخوه ..... فياما تقاتل انا واخوتي او انا وابناء عمي وحتى اسأل هيما .... ولكنها مؤقته لانه سرعان ما يغلب الحب والخير ويطغي على الشر الداخلي ...... .
انا يا عزيزي لا اقصد ان اهينك شخصيا ولا اهين ارائك ولكني وبختصار اهاجم ارائك الغير صادقه بحسب نظري .....
يا عزيزي الا تعرف ان الكيماوي والاشعه هي مسببه لمرض السرطان ولكن في نفس الوقت هي دواء للشفاء من هذا المرض .... هل تعلم ام لا ؟؟؟
سم الافاعي هو سام ولكنه هو ذاته علاج للدغات الافاعي (فترى في الهند ان الطفل يعطي سم افاعي منذ صغره بكميات قليله لكي يكون له مناعه) ..... هل تعرف ام لا ؟؟؟؟

اي مضاد لمرض هو من نفس نوع المرض ..... حينما تأخذ تطعيم لمرض معيين تأخذ عينات من خلايا ميته من المرض لكي يقوم الجسم بتشغيل حمايه للجسم والتصدي للمرض .... هل تعرف ام لا ؟؟؟؟

يا عزيزي مينا انا ليس لي شيئى شخصي لأي شخص حتى المسلمين .... ولكن لا استطيع ان ارى العوج وان اسكت عنه ..... ارفض الخوف والخضوع لأيٍ كان ما عاد الله ....
عزيزي المصيبه القبطيه تتلخص بالخوف ..... لو كنا قد حالنا من زمان كان محداش بقدر يدعس على طرفنا وبعمل 100 حساب قبل التفكير في حرق كنيسه او قتل قبطي او خطف بنت .... ولكن وللاسف السكوت هو الذي جعل منا ملطشه للحكومه المصريه ....

فكر قليلا معي الحرامي لا يدخل بيت ما إلا اذا كان متأكد ان الناس خارجه او نيام او ان نسبه الخطوره والمخاطره قليله ...... (الحكومه المصريه جست نبضنا في عده مواقف ورأت اننا نيام لا بل بسبات عميق وهذا ما يجعلها تضطهد فينا )
يا عزيزي مظاهره في داخل نطاق الكنيسه لا تعتبر مظاهره انما ...... اترك لك الرد ماذا تسمى ...

عزيزي مينا مصارين البطن تتخانق ولكن خناقها يدل على محبه وعلى رأي مشترك وهو انه ينقصها طعام ..... نحن نتخانق لاننا نصبوا الى الحريه للشعب القبطي في مصر ولم نحصل عليها بعد .... .
شفاعت العم KK شفعت لك كثيرً فهو عزيز علي كما كل اخ واخت في هذا المنتدى ....

لا تواخذني على طريقتي لان النيه صافيه صدقني ..... ولكن هذا من غيرتي على القضيه القبطيه وعلى شبابها المنخدعين في هذه الحكومه وهذا الشعب

أسف على طريقتي التهجميه وهات رأسك ابوسها ... (اخطأت حللني) .... وخلاص صافي يا لبن حليب يا قشطه ....

أنني أؤمن بتعاليم الرب يسوع ولكن حتى الرب يسوع لم يأمرنا عن السكوت عن الحق وتذكر عندما لطم كيف دافع عن نفسه وسأل عن سبب الصفعه !!!!

هنالك مثل في العبري مجرب ومزبوط 100% وهو :
" الذي لا يأتي بالعقل يأتي بالقوه "

لا بأس ان نحاول بالعقل ونحاول ولكن اذا توصلنا الى طريق مسدود فالقوه هي الحل وطبعا بعد قوه الله ....

ارجوا ان يكون سوء الفهم قد برر وإلا فستبقى يا عزيزي مينا حازز في قلبي متألما عليك .... لانك اخ وحبيب ...

آخر تعديل بواسطة gaoun ، 13-05-2005 الساعة 05:34 AM السبب: +++
الرد مع إقتباس
قديم 13-05-2005
asuty asuty غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2003
asuty is on a distinguished road
اما بخصوص ما ساقه المرشد فنحن نعرف اجندته ورؤيته السياسيه هو والحكومه ونذكر منها على سبيل المثال.
1ـ فرض الجزيه على الاقباط عملا بنص الايه 29 من سورة التوبه والتى هى مفروضه عملا بطريق غير مباشر
2ـ لاولايه لغير المسلم ( القبطى ) على المسلم ولا ذلك لايجوز له ان يتبوأ اى مناصب فى الدوله او الحكومه وهذا مطبق بالفعل .
3:ـ المسلم من سلم المسلم من يده ولسانه ( ولذلك لايعاقب المسلم اذا قتل غير المسلم ) وهذا مطبق بالمحاكم .
4ـ كل شىء مباح طالما كان ضد غير المسلم مثل جرائم هتك العرض والتزوير التى ترتكب فى حق بنات ونساء الاقباط واسلمتهم .
5ـ كل هذا وغيره ترتكبوه باسم الماده 2 من الدستور .

كل هذا ويفرد المرشد عضلاته ونسى ان للاقباط اجنده خاصه ايضا منها:ـ
1ـ الغاء الماده 2 من الدستور التى تنص على ان الاسلام دين الدوله .
2ـ التحقيق وبشفافيه ومن جهه محايده ( الامم المتحده ) فى جميع الجرائم التى ارتكبت فى حق الاقباط من تزوير وحرق منازل وكنائس واغتصاب النساء والفتيات واجبارهم على الاسلام وحرمانهم من الوظائف واعادة التحقيق والمحاكمه فى الجرائم التى تم الحكم فيها بطريقه معيبه والكشف عن الاشخاص والجمعيات والدول التى اشتركت فى ذلك سواء بالتحريض او التمويل
3ـ كتابة دستور جديد يجعل من حرية الاعتقاد مطلقه ولا تتدخل فيها الدوله .
5ـ محاكمة كل شخص امر اوعرقل بناء اى كنيسه
6ـ ان تقوم لجنه دوليه بحصر جميع المبالغ التى صرفت من خزانة الدوله او الشسركات العامه او الوحدات المحليه او الوزارات فى سبيل الدعوه الاسلاميه او بناء المساجد او المؤسسات الاسلاميه والازهر وجامعة الازهر ودار الفتوى وتقدير نصيب الاقباط منها واعادة توزيعه على
الاقباط سواء فى صوره ماديه او خدميه طائفيه
هذا جزء من كثير فهل تستطيع ان توافق اجندتنا يافضيلة المرشد مثل ما تدعونا لموافقة اجندتك
نصيحه الزمن تغير ولا يمكن ان يعود الى الوراء ولا الحكومه ولا امريكا التى تحتمون فيها تستطيع ان تكون بعيده عن المنطق لان اجندتك ليست منطقيه ومنتظر الرد
الرد مع إقتباس
قديم 13-05-2005
غلاباوي
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة CrocodileTearz
بصراحة كدة يا غلاباوى
عندما تريد ان تتعرف على ثقافة غريبة عنك او ديانة غير ديانتك, فاحسن شىء تعمله ان تقراء كتب هدة الحضارة او الديانة, و احسن من كدة تقراء كتب مكتوبة من اهل هده الحضارة/ديانة.
فعندما ترى الاختلاف بين حضارتك و ديانتك مع الاخر تبتدىء تناقشها مع نفسك و ترى ما وجه الاختلاف و لمادا هدا الاختلاف.

تصور بقى تكون عايش فى وطنك و ابناء وطنك يحاربوك (فى ديانتك و تاريخك) ليس لشىء, بس علشان انت مختلف(كما كنت اعتقد), و عندما تقراء كتبهم الدينية المعترف بها من اهل وطنك, تجد ان هده الكتب هى التى تحث الشعب المسالم على كراهيه اخواته فى الوطن لانهم يختلفون عنك. فمادا يكون رد فعلك.

اعتقد اجابة هدا المنتدى: اننا ندافع عن هويتنا و نجعل الاخر يرى اخطاء طريقته فى التفكير و فى طريقة تصرفه.

مثلا فى مصر يتهموننا اننا (الاقباط) جواسيس و نحاول اشعال فتنة طائفية, لكن الحق ان فى الاسواق مئات الكتب التى تهاجم الاقباط و عقائدهم و لا يوجد كتاب واحد يهاجم المسلمين و عقائدهم, و مع دلك ممنوع على الاقباط ان ينشروا كتب ترد على التهم و الشبهات التى تثار عليهم.

ارجو ان ترى موقف ناس عاشوا الظلم لفترات كبيرة و اتظلموا من اخواتهم و مش من اعداء خارجيين
يا سيدي والله العظيم انا مقدر كويس وعارف وحاسس بيكم لكن هل ياتري بتدافع عن هويتك بشتيمة وسب وقلة ادب ..؟؟؟؟ ياتري ان كان من حقك تنفث غضبك وسخطك انك تسمم الجو حواليك وتخلي الناس حتى المحايدة تنقلب لأعداء ليك ..... .؟.؟؟؟ اقرأ كلامي تانى واعرف انى واحد من ضمن ناس كتيير اوي قولبهم مفتوحة ليكم ولغيركم بكل خير ومعري ما فكرت في اذية حد وكل واحد عايش في حالة ... تفتكر نظرتي هتفضل كدة بعد اللى بشوفة بيتعمل دة هنا .؟؟ ومع ذلك بطنش عشان فاهم ان دة كلة بيتعمل نتيجة الاضهطهاد والظلم ... طب انا فاهم كدة .. غيري مش فاهم ويوم ما يبقي في منصب ويقع حد منكم تحت ايدة حتى لو مسيحي غلبان ومالوش في الكلام دة كله .. هيفتكر اللي كان بيتقال في المنتدي ويضهد ويظلم اكتر واكتر .....

للمرة المليون انا مش بطلب المستحيل ... كل اللى بطلبة الهدوء وضيبط النفس شوية وعدم الخوض في الاسلام او سيرة رسولة صلي الله علية وسلم .. او اي سب او شتم وما الي اخر هذه التفاهات ...... ( واكسبوا مؤيدين افضل من ان تكسبوا المزيد من الاعداء ... )

وشكرا

الرد مع إقتباس
قديم 13-05-2005
CrocodileTearz CrocodileTearz غير متصل
Registered User

CrocodileTearz is on a distinguished road
إقتباس:

يا سيدي والله العظيم انا مقدر كويس وعارف وحاسس بيكم لكن هل ياتري بتدافع عن هويتك بشتيمة وسب وقلة ادب ..؟؟؟؟ ياتري ان كان من حقك تنفث غضبك وسخطك انك تسمم الجو حواليك وتخلي الناس حتى المحايدة تنقلب لأعداء ليك ..... .؟.؟؟؟ اقرأ كلامي تانى واعرف انى واحد من ضمن ناس كتيير اوي قولبهم مفتوحة ليكم ولغيركم بكل خير ومعري ما فكرت في اذية حد وكل واحد عايش في حالة ... تفتكر نظرتي هتفضل كدة بعد اللى بشوفة بيتعمل دة هنا .؟؟ ومع ذلك بطنش عشان فاهم ان دة كلة بيتعمل نتيجة الاضهطهاد والظلم ... طب انا فاهم كدة .. غيري مش فاهم ويوم ما يبقي في منصب ويقع حد منكم تحت ايدة حتى لو مسيحي غلبان ومالوش في الكلام دة كله .. هيفتكر اللي كان بيتقال في المنتدي ويضهد ويظلم اكتر واكتر .....

للمرة المليون انا مش بطلب المستحيل ... كل اللى بطلبة الهدوء وضيبط النفس شوية وعدم الخوض في الاسلام او سيرة رسولة صلي الله علية وسلم .. او اي سب او شتم وما الي اخر هذه التفاهات ...... ( واكسبوا مؤيدين افضل من ان تكسبوا المزيد من الاعداء ... )

وشكرا

صدقنى انا فاهم موقفك,
بس لاوضح لك ان معظمنا لا يسب الرسول او اى شىء اخر

ان قلت لك انى اخدت شىء لا املكه و انت قلت انى حرامى, هل انت كده سبتنى؟ لا

ان قلت لك انى عاشرت امراةة بدون ان اتزوجها و انت قلت انى زانى, فهل انت بتسبنى؟ لا اعتقد, انك فقط تقول الحق

اما بخصوص انك تقف مع الاقباط فى قضيتهم و هدا يتطلب منهم الا يقولوا رايهم فى معتقداتك, فانا لا اوافقك.

لان مش معنى انى عشان اكسبك فى صفى اتخلى عن مبدئى (اى قول الحقيقة)

انى اؤمن ان الغاية لا تبرر الوسيلة.

ارجو الا تفهم قصدى غلط

انا بحاول اوضحلك موقفنا

تحياتى
الرد مع إقتباس
قديم 13-05-2005
gaoun gaoun غير متصل
Registered User

gaoun is on a distinguished road
+++

إقتباس:

ومع ذلك بطنش عشان فاهم ان دة كلة بيتعمل نتيجة الاضهطهاد والظلم ... طب انا فاهم كدة .. غيري مش فاهم
خطوه جيده ونيه جيده يا غلباوي .... الدور عليك ان توصل الصوره الحقيقيه الى غيرك لانه من لسان مسلم الى لسان مسلم غير من لسان مسيحي الى لسان مسلم

اعتقد انك تتفق معي ؟؟؟ ولا لأ
الرد مع إقتباس
قديم 15-05-2005
Registered User

غلباوى، أظن إن سوء التفاهم هنا إن إحنا نناقش حقوقنا المدنية جنبا إلى جنب الحوار الدينى. الشرقيين دمهم حامى لكن لازم تحاول يا غلباوى تعزل ما بين القضيتين.
يعنى لو إنت تتفق إننا لينا حقوق مدنية مهضومة فده كلام جميل، و المفروض إن رأيك ده ما يتغيرش بسبب نقاش دينى. أنا عارف إن البعض بينتقد الإسلام بإسلوب خاطئ لكن ده مالهوش أى دخل بحقوق المواطنة ولا إنت إية رأيك؟ أنا عارف إن التطبيق صعب لكن فى رأيى ده هو الصح. إحنا كلنا مثلا عارفين رأى اليهود فى السيد المسيح اللى بالنسبة لنا مش نبى بل هو الإلة لكن هل معنى كدة إنى أغتصب حقوق اليهودى المصرى؟ آسف لكن ده يبقى ضعف و إنتقام رخيص أرجوا من أمثالك من المسلمين المعتدلين يبعدوا عنة لأن لو إنت إنجرفت فى هذا التيار هتسيب إية للمتعصبين و السازجين؟
لازم توعى كويس إلى إن أمثالك هم اللى هيحددوا مستقبل مصر فى المدى القريب على الأقل، يا إما تنجرفوا مع المتعصبين و مصر تتحول لأفغانستان يا إما تقفوا تتفرجوا و تسيبوا الأقباط يقاوموا لوحدهم يا إما تصححوا الأخطاء إللى فاتت و يبقى فية لمصر أمل.
خد بالك إن الأقباط هم الجزء الوحيد من المجتمع اللى واقف قدام الإخوان و أمثالهم و الضغط يزيد عليهم من يوم للثانى و بيهربوا من البلد فى أعداد متزايدة و لو إنهارت مقاومتهم الإخوان هيقلبوا مصر أفغانستان و إوعى تفتكر إن ساعتها هتقدر حتى تفتح الإنترنت و تعبر عن رأيك لأن أمثالك هيعتبروهم كفار و يدفوهم بآرائهم و أفكارهم أحياء.

الأخ أمير، مفيش زعل و أرجوا إنك لا تتردد فى إنتقاد أرائى لانى مش جاى هنا أغنى و أسمع صدى صوتى بل أتناقش و أتحاور و بلا شك أتعلم.
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة