تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 03-11-2005
sad_candel
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة hanysamir

انا فعلا عملت موضوع منقول بالكامل من مواقعكم الاسلامية
http://www.copts.net/forum/showthread.php?t=8963 و لم تجرؤ طبعا على كتابة حرف واحد فى هذا الموضوع , ماذا تنتظر يا ابو الرجال ماترد على شبهات مواقعكم التى تحلل شربه لكم

منتظرك يا عنتر زمانك فى هذا الموضوع و اتحدى لو عرفت ترد بكلمة واحدة
.
بعد العيد
عشان انا طالع القرافه دلوقتى
تيجى معايا واسيبك هناك؟
الرد مع إقتباس
قديم 03-11-2005
hanysamir
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة sad_candel
والا اقولك
................................والقافلة تسير
و طبعا مش هرد على هذا الكلام لأن المثل يقول "ليس على المجنون (psycho_candel) حرج" و ياما مجانين كتير بيقولوا اكتر من كدة بس محدش بياخد على كلامهم لأن مخهم مفوت!!.

لكن اهديها الى يوساب عشان يقولنا رأيه ايه فى هذا الكلام
.

آخر تعديل بواسطة hanysamir ، 03-11-2005 الساعة 03:10 PM
الرد مع إقتباس
قديم 03-11-2005
hanysamir
GUST

إقتباس:
بعد العيد
و ماله يا حبيبى مستنيك و خد وقتك لما نشوف هترد ازاى على شبهات موقع اسلامى سني.

بالمناسبة انا سمعت ان فيه علب كانز مثلجة اسمها camel of arabia , أخوتك فى الايمان اللى جربوها مع الكحك و البسكوت بيقولوا عليها

إقتباس:

عشان انا طالع القرافه دلوقتى
منصحكش تروح دلوقتى عشان التعبان الاقرع هايج و طايح فى الاحياء قبل الاموات و الحاوي الهندى اللى جابوه حجزوا عدة الشغل بتاعته فى الجمرك!!

إقتباس:

تيجى معايا واسيبك هناك؟
و متروحش لوحدك ليه؟؟؟ هو انت "صغنن" عاوز حد كبير يوصلك؟؟؟
الرد مع إقتباس
قديم 03-11-2005
2ana 7or 2ana 7or غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
2ana 7or is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة iwcab

غير مضبوط إتخاذ شعارات عالمية من مصادر غير معروفة ، ومن حكمة هذا الدهر الباطلة

إذا كان المسلمين ذئاب .. فما سبب السماح لهم بالوجود معنا ؟

ايه يبنى أنت شايف الدنيا دى كلها أديرة !؟ حاجة غريبة أوى !!!
طب ما تروح تقول الكلام ده لقداسة البابا شنودة ... و قوله يبطل يتكلم فى السياسة و يبطل يقول أشعار و نكت على الفضائيات !؟
قداسة البابا و بشكل غير مباشر و أنت عارف السبب طبعا يحث جميع الشعب الى المطالبة بحقوقه كل شخص بأسلوبه ...
و لا أنت بتفهم أحسن من قداسة البابا ؟!
الرد مع إقتباس
قديم 03-11-2005
2ana 7or 2ana 7or غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
2ana 7or is on a distinguished road
إقتباس:
وعندنا الكلمة النبوية وهى أثبت .. التى تفعلون حسناً إن إنتبهتم إليها .. كما إلى سراج منير فى موضع مظلم .. إلى أن ينفجر النهار ويطلع كوكب الصبح فى قلوبكم
2 بطرس 1 : 19

يا رب من كل قلبى بتمنى لك ان نور الحق ينور قلبك ... و تعرف الحق من الباطل ... و تعرف الظالم من المظلوم ...
الرد مع إقتباس
قديم 03-11-2005
iwcab iwcab غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
iwcab is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة 2ana 7or

ايه يبنى أنت شايف الدنيا دى كلها أديرة !؟ حاجة غريبة أوى !!!
للرب الأرض وملؤها .. المسكونة وكل الساكنين فيها - مز 24 : 1
يملك الرب إلى الأبد .. إلهك ياصهيون إلى دور فدور - مز 146 : 10
الرب يملك إلى الدهر والأبد - خر 15 : 18
الرد مع إقتباس
قديم 03-11-2005
غلاباوي
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة Mrs 2ana 7or
[COLOR=Blue][SIZE=4]
بس ارجع اقول... ان لو اى مسلم اتطاول عليا او على كنيستى مش حيلاقى منى غير اللى ميحبوش
الفقرة دي على فكرة عجبتنى جدا .. وخلتنى اسأل .. واحنا هنا في المنتدي يا مدام .. تضمنى لي ان اللى يشتمنى او يشتم دينى او يتكلم عن عقيدتي بشكل مهين انى ارد علية بنفس الاسلوب دون ان اطرد ..!!! لاحظي اننى لا اتكلم عن الجميع ومن يقولون ويسبون ولا المنتديات الاخري ... انا اتكلم عن نفسي كغلاباوي وعن المنتدي هنا فقط ...

هل تضمنين لي ذلك ؟!! لا اعتقد ذلك ابدا .. وسأوضح لك الامر بمثال صغير

انا مثلا اتحدث في المنتدي وافاجأ بالشخص القذر ( X ) يسبنى ويسب دينى ويهين رسولي ... قد لا استطيع الرد علية وقد لا يمكن ان اقابلة في الحياة الحقيقية لاتصرف معه .. ولكن في نطاق عملي مسيحي اخر يدعي ( Y ) وقد يكون شخص محترم جدا وهادي ولكنى في الاول والاخر انسان .. يمكننى ان انفث غضبي في هذا الشخص بعينة بعتبارة من نفس الفئة او الدين .. وقد يكون الغضب خصم , فصل , تنكيل , اذلال , وقد يصل الي التصفية الجسدية .. من اجل ماذا .. من اجل شخص غير مسؤول اراد ان ينفث غضبة من الاسلام والمسلمين في منتدي ويحاول بشتى الطرق اخراج ما يجيش في صدرة من حقد على الاسلام ليضايق المسلمين الموجودين ويحس بالارتياح على حساب شخص اخر قد يؤخذ بسببة ....

وشكرا
الرد مع إقتباس
قديم 03-11-2005
hanysamir
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة غلاباوي

انا مثلا اتحدث في المنتدي وافاجأ بالشخص القذر ( X ) يسبنى ويسب دينى ويهين رسولي ... قد لا استطيع الرد علية وقد لا يمكن ان اقابلة في الحياة الحقيقية لاتصرف معه .. ولكن في نطاق عملي مسيحي اخر يدعي ( Y ) وقد يكون شخص محترم جدا وهادي ولكنى في الاول والاخر انسان .. يمكننى ان انفث غضبي في هذا الشخص بعينة بعتبارة من نفس الفئة او الدين .. وقد يكون الغضب خصم , فصل , تنكيل , اذلال , وقد يصل الي التصفية الجسدية .. من اجل ماذا .. من اجل شخص غير مسؤول اراد ان ينفث غضبة من الاسلام والمسلمين في منتدي ويحاول بشتى الطرق اخراج ما يجيش في صدرة من حقد على الاسلام ليضايق المسلمين الموجودين ويحس بالارتياح على حساب شخص اخر قد يؤخذ بسببة ....

وشكرا

اهلا غلباوى

انت نسيت يا حبيبي الاية القرانية "ولا تزر وازرة وزر اخرى" و لماذا لا يطبق المسيحيون هذا المنطق ويقوم مثلا نجيب ساويرس بطرد جميع الموظفين المسلمين بالشلوط ردا على ازدراء المسيحية بكل وقاحة فى كل مكان فى مصر؟!!!
.

آخر تعديل بواسطة hanysamir ، 03-11-2005 الساعة 04:52 PM
الرد مع إقتباس
قديم 03-11-2005
iwcab iwcab غير متصل
Registered User

iwcab is on a distinguished road
ياغلاباوى
إحنا لانؤمن بالإسلام ومن حقنا تفنيده ونقده ، لكن لازم نحترم المسلم كإنسان
الرد مع إقتباس
قديم 03-11-2005
الصورة الرمزية لـ InnerPeace
InnerPeace InnerPeace غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Oct 2005
InnerPeace is on a distinguished road
إقتباس:
غير مضبوط إتخاذ شعارات عالمية من مصادر غير معروفة ، ومن حكمة هذا الدهر الباطلة
كدا بس .. انت تأمر على العموم انا لسة مارفعتوش .. صليلى انه مايترفعش

إقتباس:
إذا كان المسلمين ذئاب .. فما سبب السماح لهم بالوجود معنا ؟
انت عارف يايوساب فين الذئب فى كل مسلم .. تعاليم بتحرض على الكره والقتل واحتقار الاخر لمجرد انه يختلف معاه فى الدين
قديم 03-11-2005
sad_candel
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة innerpeace456
كدا بس .. انت تأمر على العموم انا لسة مارفعتوش .. صليلى انه مايترفعش

انت عارف يايوساب فين الذئب فى كل مسلم .. تعاليم بتحرض على الكره والقتل واحتقار الاخر لمجرد انه يختلف معاه فى الدين
واقسم بالله العظيم
اى واحد مسلم بالبطاقه يسمع كلامكم
يطبق عليكم المادة 367 من قانون الجنايات
يارب ريحنا من العالم الى قلبها برتقالى دى
اه
يمين شويه
هى دى
الرد مع إقتباس
قديم 03-11-2005
الصورة الرمزية لـ Mrs 2ana 7or
Mrs 2ana 7or Mrs 2ana 7or غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Sep 2005
Mrs 2ana 7or is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة غلاباوي
الفقرة دي على فكرة عجبتنى جدا .. وخلتنى اسأل .. واحنا هنا في المنتدي يا مدام .. تضمنى لي ان اللى يشتمنى او يشتم دينى او يتكلم عن عقيدتي بشكل مهين انى ارد علية بنفس الاسلوب دون ان اطرد ..!!! لاحظي اننى لا اتكلم عن الجميع ومن يقولون ويسبون ولا المنتديات الاخري ... انا اتكلم عن نفسي كغلاباوي وعن المنتدي هنا فقط ...

هل تضمنين لي ذلك ؟!! لا اعتقد ذلك ابدا .. وسأوضح لك الامر بمثال صغير

وشكرا

للاسف يا غلباوى انت زنقت نفسك... لانى حرد بنفس المنطق بتاعك.... انت بتتكلم عن الحقد والضغينه وانك ممكن تنفث عن غضبك بسبب x من الناس مش كده .... كلامك واقعى وطبيعى وشيئ ممكن يحصل بالفعل
ولكن ليه زعلان مننا لما بنطلع نفس المشاعر اللى انت اتكلمت عنها طب احنا من 14 قرن متبهدلين بطريقه او باخرى وحتى يومنا هذا... كل يوم جمعه ناخد كلمتين فى العضم من واحد شيخ ابن حلال ميسواش بصله ويشتمنا عينى عينك... طب انا مديرة رحت شغلى تانى يوم اول مسلم حقايله طبيعى جدا حياخد اللى فيه النصيب .... صح
بلاش دى رحت اقدم فى شغل قالى منعطلكيش اصلك لابسه صليب فى صدرك وانا راجعه لبيتى قابلت صاحبتى المسلمه شيئ طبيعى انى حطيح فيها مش ده كلامك ؟؟؟؟؟؟؟
غلباوى ليه بتسمحوا لروحكم اللى بتحرموه على الناس متنساش ان ده فى الاول والاخر منتدى على النت لكن احنا بنواجه دى فى وشنا من الجيران وفى الشغل والجامعه والمدرسه يعنى حياتنا الحقيقيه يبقى لازم تعذر وتحاول تتفهم ده ......وخلى بالك كمان ان انا لو اتصرفت حسب اللى انت قلته ابقى بخالف تعاليم المسيح لكن انتم لا تخالفون تعاليم الاسلام عندما تذلون وتضطهدون ماليس على دينكم
ونرجع نقول لو بنفس المنطق بتاعك برضه اوعى تلوم ان الغرب بيحتقر الاسلام ومتبكوش لمايرجعوا يعاملوكم وحش
واتمنى انك كمان تفهم شيئ تانى انك طالما انت (غلباوى شخصيا) لا تهاجم من يحقر من مقدساتنا وكنيستنا بل احيانا تتمادى مثلهم بالتالى لا تلوم عندما نرد فليس من حقك لكن لو انت كنت منصف بعض الشيئ لكنت قلت اننا نفعل مثلما يفعل بنا ووقتها لن تنفث حقدك وغلك من الشخص X على اى مسيحى تقابله فتاكد ان كل مسيحى له مبرر لما يواجهه يوميا فى حياته الشخصيه من امثلله كثيرة تمثل قمه الكرة والحقد والاهانه له كقبطى ليس لسبب الا لكونه ليس مسلم ..... ولا ايه ؟؟؟؟؟
الرد مع إقتباس
قديم 03-11-2005
Mena0064 Mena0064 غير متصل
Registered User

Mena0064 is on a distinguished road
إقتباس:
للرب الأرض وملؤها .. المسكونة وكل الساكنين فيها - مز 24 : 1
يملك الرب إلى الأبد .. إلهك ياصهيون إلى دور فدور - مز 146 : 10
الرب يملك إلى الدهر والأبد - خر 15 : 18

الحقيقة كتير من مقالات قداسة البابا تلاقى مكتوب فيها "كما يقول الشاعر...." إية رأيك فى دة يا يوساب؟

الأخ غلباوى، لو كان الإنتقام دة حاجة ترضى ربنا كنا إنتقمنا منكم فى بلاد المهجر! بأة دة إسمة كلام يا راجل؟ وأنا اللى كنت فاكرك جدع.
و بعدين إنت مش بتتطاول على المسيحية لانك مؤدب بل لأنها جزء من دينك شوف كل المعاناة اللى وريتوهالنا و إحنا ديننا فى نظركم سماوى أمال لو كنا هندوس كنتوا عملتوا فينا إية؟
الرد مع إقتباس
قديم 03-11-2005
الصورة الرمزية لـ amoni
amoni amoni غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Nov 2003
amoni is on a distinguished road
انا لم اتطاول مع يوساب بل مناقشتى لية كانت موضوعيةيا تيرز
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة