تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 02-11-2005
الصورة الرمزية لـ InnerPeace
InnerPeace InnerPeace غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Oct 2005
InnerPeace is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة hanysamir
الراجل لسة بصحته يا innerpeace و كمان كان عامل فتوة علينا و مسمى نفسه باور .

ليه بس عاوزة تكندليه بدرى بدرى
صدقنى هو اللى متكندل لوحده حتى شوف
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة sad_candel
اصلى متعود لو مالقيتش حد اشتغله اقف قدام المرايه اشتغل نفسى
قديم 02-11-2005
Mena0064 Mena0064 غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
Mena0064 is on a distinguished road
بصراحة رغم إنى أختلف فى حاجات كتير مع يوساب إلا إنى أتفق معاة فى موضوع اسلوب الكلام مع المسلمين، بصراحة هم مستحملين تقل دم كتير بالذات التريقة و التهديد بالطرد، تقولش يعنى هنطردهم من الوزارة!

أنا أتمنى إن يكون عندنا الشجاعة إننا نتغير للأحسن.
الرد مع إقتباس
قديم 02-11-2005
الصورة الرمزية لـ ezzzak
ezzzak ezzzak غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
ezzzak is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة Mena0064
بصراحة رغم إنى أختلف فى حاجات كتير مع يوساب إلا إنى أتفق معاة فى موضوع اسلوب الكلام مع المسلمين، بصراحة هم مستحملين تقل دم كتير بالذات التريقة و التهديد بالطرد، تقولش يعنى هنطردهم من الوزارة!

وانا كمان من رائيكم
الرد مع إقتباس
قديم 02-11-2005
Gold User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة Mena0064

مش عارفة ليه شامة ريحتى فى الموضوع ده ومااحبش ارد على كلام مش مباشر بس انا هاارد على اساس انه متوجهلى علشان بس اوضح وجهة نظرى
إقتباس:
فإذا لقيتم أحدهم في طريق فاضطروه إلى أضيقه
مااعتقدش ان فى حد لسة عنده استعداد ياخد على قفاه .. على العموم انا بنت يومين فى المنتدى دا .. وحكاية الطرد دى انا قولتها من باب الهزار .. باين جدا ان مشركاتى معاكوا انها لا تتعدى العشرين يعنى اللى مايشوفش من الغربال يبقى اعمى
انا من اول مادخلت المنتدى دا ماسمعتش غير كل خير من المسلمين
قديم 02-11-2005
الخواجه الخواجه غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: May 2005
الخواجه is on a distinguished road
الاخوه الاحباء -- نحن جميعا ابناء المسيح نحن جميعا ابناء نور نحن جميعا لا نكره احد

نحن نحب الاخ يوساب و لا نتعرض لشخصه و نحن نحب المسلمين و ليس لدينا اي كراهيه و حقد
و لاكن الكثير منهم حتي الدي يدعي الاحترام لا يراعي ادب الحوار و الاحترام و يتطاول

يستهزء و يسخر منا جميعا فهو يعتقد ان بيده مفتاح المنتدي و الدفه وهم يوجهوا دفة الحوار

بعيدا عن الهدف بغرض التشويش و عدم اتحادنا و التفرقه بيننا و ليس احد منا يتطاول علي اي منهم ما لم يبدا الاخر

و لكن الاخ يوساب يدافع عنهم كانهم غلابه مساكين و نحن مفتريين عليهم و يدافع بحراره

لم اجد انه يدافع بنفس الاسلوب عن مشاكلنا واضطهادنا و عناء اهلنا في مصر و لاتهز له

اي سكينه و يعرض اي حل صح او خطئ لمشاكلنا سوا المسكنه المعهوده منه وهده ليست

مسكنه نابعه عن حب او قوه او اختيار انما عن ضعف و خزل و عار

نحن نتفق علي ان يكون الحوار في المنتدي باحترام و لباقه و حب و سلام ووداعه بين

الجميع -- و البعد عن الاسفاف و الشتائم و الخصام و مرات ومرات نطالب بدلك و ليس هو لوحده

و لكن ليس فقط مع المسلمين لاكن بين الجميع -- و اكرر نحن جميعا نحب المسلمين

لانهم خليقة الله و يمكن ان ينالوا في اي يوم الخلاص مثلنا لو امنوا بالمسيح المخلص

و الفادي - و لايظن احد انه اكثر منا محبه و وداعه و رحمه و انه اكثر روحانيا من الجميع

لان الاهنا و ربنا يعلم ما في القلوب و يري الاعمال و ليس الكلام و المسكنه بالفم وليس بالعمل

سلام و محبة يسوع مع الجميع
الرد مع إقتباس
قديم 03-11-2005
غلاباوي
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة innerpeace456
انا من اول مادخلت المنتدى دا ماسمعتش غير كل خير من المسلمين
واضح انا الاخت inner داخلة حامية اوي وبتحاول انها تتبع منهج الهجوم الدائم المعتاد لاي شخص جديد يدخل المنتدي
عموما مش بحب ادخل في عنتريات واقولك حاجة عشان واضح بما انك عضوة جديدة وتتبعين ( تاء التانيث ) وجدتي محاميين من ( تاء التانيث ) و بودي جارد نافخ عضلاتة وبيقولك لو كلامك نص كلمة كلمي الادارة .. هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
كلامي معاكي لحد هنا انتهي يا inner >> ولو مسيحيك قالك اشتمى والعنى في المسلمين واللى خلفوهم .. يبقي وقتها عداكي العيب وكل بتقولوه شيء نابع من تعاليمكم . لكن للاسف الشديد واقولك لك للاسف انى عارف تعاليم دينك المسحيي افضل منك بمراحل

اما الاخ يوساب فتحية وتقدير وعرفان على ما تقولة وما تتمناة واؤكد معك على ان المنتدي هنا يفرض قيود وحدود على اي شخص مسلم وبالعكس نجد انه يترك اي مسيحي يشتم ويلعن بكامل حريتة حتى بدون انذارة . مما يعطي وللاسف شكل مؤسف لاتباع دين مثل المسيحية ..
ورغم التطاول على دينى ورسولي ( صلي الله علية وسلم ) الا ان احترامي لدينى يفرض علي احترامي لدينكم بل وتوقير السيدة مريم والسيد المسيح ولكن اعتقد ان اي شخص لا يحتاج لسماعة طبية او منظار مكبر ليعرف ان من بديهات الاسلام احترام الديانات السماوية الاخري ..

واخيرا عاملوا الناس كما تحبوا ان يعاملوكم ... فماذا سيصير مصيري ان تحدثت بوقاحة عن السيد المسيح اعتقد ان الطرد الفوري هو ما سينتظرني .. فلماذا تسب رسولي ودينى ..؟!
الرد مع إقتباس
قديم 03-11-2005
الصورة الرمزية لـ Mrs 2ana 7or
Mrs 2ana 7or Mrs 2ana 7or غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Sep 2005
Mrs 2ana 7or is on a distinguished road
من اللى قريته اسمحولى الخص اللى حصل ...

يوساب كالعاده بالمسكنه اخد اصوات المسلمين كلهم واهمهم غلباوى وده هو هدفه الاول .... ومش متوقع غيرة

inner اولا احب اسلم عليكى وارحب بيكى فى المنتدى وسامحينى انى اتاخرت فى ده وكويس ان العنصر النسائى زاد وياريت يزيد اكتر واكتر
واحب اطمنك ...النظام هنا كده لو راجل يبقى تاخدى راحتك جدا اوى خالص مع الكل اتريقى هزرى وانشالله تشتمى بس بما انك للاسف انثى فاحذرى لان كلامك حيقف بالعرض للكل وللعلم المسيحى قبل المسلم وده شيئ مخجل لسبب ان المسلم دينه قاله الست بنص عقل وانها بنص دين فله حق انه يحقرها عادى ومعاه عذرة بس لما المسيحى يفكر كده هنا بتبقى الوكسه يا ماما... حتقابلى كتير هنا مش حيتحملوا منك كلمه وخصوصا فى الدين او السياسه واللى يهزء واللى يتريق واللى يشكى طبعا مهو انثى بتتكلم ..... لان من الواضح ان مش مطلوب مننا غير الكلام عن الاكل ومستحضرات التجميل وبس
حقول ايه .... انا حكشف راسى وادعى عليهم نفر نفر .........kidding
احسن يصدقوا والاقى روحى واخده استمارة 6
ايييه ماعلينا ... المهم انتى منورة بامانه

نيجى لموقف البعض من اللى ايدوا كلام كروكودايل ..... سامحونى يا اخوتى بس بفكر اعمل ملف لكل واحد علشان لما حد يقول محدش يتريق ابقى ابعته ليه اصل البنى ادم نساااى يا ناس

عموما زى مقال الاخ الخواجه اللى من القليلين ارائهم جميله ان المناقشه مع يوساب مش بتوصل لشئ فمن الافضل لا تتعدى الحوار معه الا عن ارائه بخصوص ابو طرطور والسمايلز هنا لانه ميهموش غيرهم فى المنتدى

وربنا يهدى الجميع وانا اولكم مع وعد انى افكر جديا مفتحش مواضيع الا عن الاكل والموضه ومستحضرات التجميل

بس ارجع اقول... ان لو اى مسلم اتطاول عليا او على كنيستى مش حيلاقى منى غير اللى ميحبوش وهنا بترجى يوساب يطلع منها ومالوش دعوة لان فى ادمنز هنا بكل سهوله يشيلوا اى مداخله وانتهى الامر ولا هما مش مالين عينه يعنى ؟؟؟ فيطلع منها ويتمسكن براحته بس بعيد عنى واتمنى محدش يجى ينصحنى ويقولى الايه دى بتقول كده واحنا لازم نعمل كده كل واحد ادرى بالصالح ليه ومحدش مسئول عن خطيه حد وكلنا كبار بما يكفى اننا نقرر ازاى نفكر وازاى نتصرف وافتكروا ان محدش مننا كللللنا عنده جناحين مستخبيين
اسفه على صراحتى بس انا بصراحه بوش واحد بس لا غيييييير ومش من هواياتى اطلع نفسى ملاك قدام حد لما قلتها لكروكودايل كانت دعابه مش اكتر
الرد مع إقتباس
قديم 03-11-2005
Gold User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة غلاباوي
كلامي معاكي لحد هنا انتهي يا inner >> ولو مسيحيك قالك اشتمى والعنى في المسلمين واللى خلفوهم .. يبقي وقتها عداكي العيب وكل بتقولوه شيء نابع من تعاليمكم .
رجاء التوضيح ولو فعلا انا شتمت او لـــــــــعنت اكيد هااعتذر قدام الجميع علشان انا مش متبعة نظام اغلط فيك فى ميدان واصالحك فى حارة
بس اللى عايزة اقولهولك ان رسولك سب ولعن المسلمين نفسهم
رسول اللات ‏ ‏صلى اللات عليه وسلم ‏ ‏قال اللهم إنما أنا بشر فأيما رجل من المسلمين سببته أو لعنته أو جلدته فاجعلها له زكاة ورحمة

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة غلاباوي
لكن للاسف الشديد واقولك لك للاسف انى عارف تعاليم دينك المسحيي افضل منك بمراحل
انا مارفعتش شعار ان لم تكن ذئب اكلتك الذئاب بس شكلى هاارفعه قريب
واتمنى كمان تكون على وعى كافى بتعاليم دينك السمحة
على العموم كل سنة وانت طيب وعمو قصدى .. جدو ساد كاندل بخير

إقتباس:
اما الاخ يوساب فتحية وتقدير وعرفان على ما تقولة وما تتمناة
وياترى لو دخلت منتدى اسلامى هاتتعامل مع المسيحين بنفس اسلوب يوساب ولا هاتقول فَلاَ تَهِنُوا وَتَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَأَنْتُمُ الأَعْلَوْنَ

وانا لسة عند رأى يايوساب من استرعى ذئب فقد ظــــــــــــــــــــــــــلم
ورجاء محبة من اعضاء المنتدى انهم يصلولى علشان امتحاناتى قربت
قديم 03-11-2005
Gold User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة Mrs 2ana 7or

inner اولا احب اسلم عليكى وارحب بيكى فى المنتدى وسامحينى انى اتاخرت فى ده وكويس ان العنصر النسائى زاد وياريت يزيد اكتر واكتر
واحب اطمنك ...النظام هنا كده لو راجل يبقى تاخدى راحتك جدا اوى خالص مع الكل اتريقى هزرى وانشالله تشتمى بس بما انك للاسف انثى فاحذرى لان كلامك حيقف بالعرض للكل وللعلم المسيحى قبل المسلم وده شيئ مخجل لسبب ان المسلم دينه قاله الست بنص عقل وانها بنص دين فله حق انه يحقرها عادى ومعاه عذرة بس لما المسيحى يفكر كده هنا بتبقى الوكسه يا ماما... حتقابلى كتير هنا مش حيتحملوا منك كلمه وخصوصا فى الدين او السياسه واللى يهزء واللى يتريق واللى يشكى طبعا مهو انثى بتتكلم ..... لان من الواضح ان مش مطلوب مننا غير الكلام عن الاكل ومستحضرات التجميل وبس
حقول ايه .... انا حكشف راسى وادعى عليهم نفر نفر .........kidding
احسن يصدقوا والاقى روحى واخده استمارة 6
ايييه ماعلينا ... المهم انتى منورة بامانه

مش عارفة اقولك ايه على مداخلتك الجميلة .. بس بجد المنتدى منور بيكى وبكل الاعضاء اللى فيه
قديم 03-11-2005
iwcab iwcab غير متصل
Registered User

iwcab is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة Mrs 2ana 7or
واتمنى محدش يجى ينصحنى ويقولى الايه دى بتقول كده واحنا لازم نعمل كده كل واحد ادرى بالصالح ليه ومحدش مسئول عن خطيه حد وكلنا كبار بما يكفى اننا نقرر ازاى نفكر وازاى نتصرف
بل واعظين بعضنا بعضاً - عبرانيين 10 : 25
عظ بكل أناة وتعليم - 2 تيمو 4 : 2
لأن كلمة الله حية وفعالة وأمضى من كل سيف ذى حدين - عبر 4 : 12

آخر تعديل بواسطة iwcab ، 03-11-2005 الساعة 06:44 AM
الرد مع إقتباس
قديم 03-11-2005
iwcab iwcab غير متصل
Registered User

إقتباس:
انا مارفعتش شعار ان لم تكن ذئب اكلتك الذئاب بس شكلى هاارفعه قريب

وانا لسة عند رأى يايوساب من استرعى ذئب فقد ظــــــــــــــــــــــــــلم
غير مضبوط إتخاذ شعارات عالمية من مصادر غير معروفة ، ومن حكمة هذا الدهر الباطلة

إذا كان المسلمين ذئاب .. فما سبب السماح لهم بالوجود معنا ؟

آخر تعديل بواسطة iwcab ، 03-11-2005 الساعة 06:42 AM
الرد مع إقتباس
قديم 03-11-2005
الصورة الرمزية لـ Mrs 2ana 7or
Mrs 2ana 7or Mrs 2ana 7or غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Sep 2005
Mrs 2ana 7or is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة iwcab
بل واعظين بعضنا بعضاً - عبرانيين 10 : 25
عظ بكل أناة وتعليم - 2 تيمو 4 : 2
لأن كلمة الله حية وفعالة وأمضى من كل سيف ذى حدين - عبر 4 : 12

إدانة الآخرين -لوقا 6

37»لا تَدينوا، فلا تُدانوا. لا تَحكُموا على أحدٍ، فلا يُحكَمُ علَيكُم. اَغفِروا، يُغفرْ لكُم. 38أَعطُوا، تُعطَوا: كَيلاً ملآنًا مكبُوسًا مَهزوزًا فائِضًا تُعطَونَ في أحضانِكُم، لأنَّهُ بالكَيلِ الذي تَكِيلونَ يُكالُ لكُم«.

39وقالَ لهُم يَسوعُ هذا المثَلَ: «أيقدِرُ أعمى أنْ يَقودَ أعمى؟ ألا يقَعُ الاثنانِ معًا في حُفرَةٍ؟ 40ما مِنْ تِلميذٍ أعظَمُ مِنْ مُعَلِّمِه. كُلُّ تِلميذٍ أكمَلَ عِلمَهُ يكونُ مِثلَ مُعَلِّمِه.

41لماذا تَنظُرُ إلى القَشَّةِ في عَينِ أخيكَ، ولا تُبالي بالخَشَبَةِ في عينِكَ؟ 42وكيفَ تَقدِرُ أنْ تَقولَ لأخيكَ: «يا أخي، دَعْني أُخرِجُ القَشَّةَ مِنْ عَينِكَ، والخشَبَةُ التي في عَينِكَ أنتَ لا تَراها؟ يا مُرائي، أَخرِجِ الخشَبَةَ مِن عَينِكَ أوَّلاً، حتى تُبصِرَ جيّدًا فتُخرِجَ القَشَّةَ مِنْ عينِ أَخيكَ!
الرد مع إقتباس
قديم 03-11-2005
iwcab iwcab غير متصل
Registered User

وعندنا الكلمة النبوية وهى أثبت .. التى تفعلون حسناً إن إنتبهتم إليها .. كما إلى سراج منير فى موضع مظلم .. إلى أن ينفجر النهار ويطلع كوكب الصبح فى قلوبكم
2 بطرس 1 : 19
الرد مع إقتباس
قديم 03-11-2005
sad_candel
GUST

إقتباس:
حد يتضابق من حد فى سن جده ؟؟
اصل جدو ساد كاندل بعتلى على الخاص بيستسمحنى انى مااقولوش ياعمو .. فأنا قررت انى اقوله ياجدو
اهه مالكش حجة ياجدو ساد كاندل
ظاهرة صحية
الاخت الصغيرة الصغننه
يادوبك فتحتى باب المنتدى واختارتى طريقك مع المحبة العصماء ووقفتى جنبا الى جنب الى الرعيل الضال ممن سبقوكى فى سب ولعن المسلمين ويبدو انك ستحتاجى لمدة حتى تتعلمى كيف تجعلى المسلم يموت من الضحك على مقتطفات القول من كتب السيرة التى هى مرجعكم الوحيد والتى تجعلنى احيانا اموت من الضحك على ان واحد مسيحى عادى جدا ومخه يمكن على قده توصل الى اكتشاف الدرر المكنونة داخل كتب السيرة التى لا يطلع عليها المسلمون
ولكن هى عبقريه لا شك فى هذا
فأى برنامج بحث على النت لن يتوصل الى ما نسميه البحث الموضوعى بل ان تقدمنا فى البحث على قنواته المختلفه هو بحث ابجدى ،ولكننا لابد ان نشترى قبعة لكل مسيحى عبقرى استطاع فى غفلات الزمن ان يمسك كتب السيرة ويضع يده على ما يسمى شبهات
كبول البعير الطازج مثلا
الاكادة يا حجه يا صغننة انكم ما كنتوش بتقروا كتب الدراسه بتاعتكم وطبعا زى ما حضرتك بتنخعى علينا من ان الناسا جبت اجلها وعملتلك منحة للاطلاع على ما توصلوا اليه ومنحهم ايضا شهادات تقدير من طرفك
كل النت علماء ذرة وابحاث فضاء وتيجى تسأل واحد اى سؤال تلاقيه مييييح وسلنطحى
بالنسبه لتمتعك بالصدق من اننى ارسلت لك رسالة على الخاص فلقد تعودت على هذا فالاخ أتوم سبقكى فى فضحى من اننى قد قمت بعمل شبكة لقلب نظام الحكم وقام بفضحى على العام ونشر محتويات نشاطنا التخريبى والارهابى لقلب الطبليه(حاجة مدورة ولها اربع رجول ) فى وجه الامبرياليه الدوليه
فالمفترض اننا مش فى البيت عشان تقوليلى عمو وخالو وتنت والحاجات الالافرنك دى هنا انا عضو وسنى يسمح لى بالحوار وانتى عضوة وسنك قد يسمح
اما حكايات طنط واونكل مراد دى مش ماشيه هنا
اما العكروت السكرة المشغول دوما بانه وراه شغل ،لدرجة انه محسسنى انه الوحيد الى بيشتغل فى الكرة الارضيه ،ياريتك يارب كده تفهم الدنيا ماشية ازاى لانى بجد مش باحترم التسفية
وياريت من بكرة تجيب تنايه وتملاها اسمنت وعصايه الغليه وترفع التنايه 300 مرة قبل الاكل وبعده ،لانى ارى ان امامك صراع قاتل من اجل اثبات بطولتك امام الصغننة
وعلى راى الحجه والدتى الى يلعب مع ......................
والا اقولك
................................والقافلة تسير

آخر تعديل بواسطة sad_candel ، 03-11-2005 الساعة 09:25 AM
الرد مع إقتباس
قديم 03-11-2005
hanysamir
GUST

lol

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة sad_candel
كتب السيرة ويضع يده على ما يسمى شبهات كبول البعير الطازج مثلا

انا فعلا عملت موضوع منقول بالكامل من مواقعكم الاسلامية
http://www.copts.net/forum/showthread.php?t=8963 و لم تجرؤ طبعا على كتابة حرف واحد فى هذا الموضوع , ماذا تنتظر يا ابو الرجال ماترد على شبهات مواقعكم التى تحلل شربه لكم

منتظرك يا عنتر زمانك فى هذا الموضوع و اتحدى لو عرفت ترد بكلمة واحدة
.
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة