تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 01-03-2005
iwcab iwcab غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
iwcab is on a distinguished road
معلش ياصياد فى العالم سيكون لكم ضيق
عموماً ربنا معاك ويوسع رزقك ، واللقمة الحلال مافيش أحسن منها
بس أنا مش معاك فى إمكانية إصلاح المجتمع المسلم ، لأن حب المال عندهم حلال ، ومحبة المال أصل كل الشرور .. فلازم يعرفوا المسيح عشان ينصلح حالهم
ده رأيى حتى لو كان هيزعلك
وسلام
بس ماقلتش لنا إزاى رجع خط التليفون ؟
الرد مع إقتباس
قديم 01-03-2005
الصورة الرمزية لـ صائد الذباب
صائد الذباب صائد الذباب غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
صائد الذباب is on a distinguished road
lol وادى رأسك ياعم يوساب

هقولك اذاى بس على المتدارى....

لى اشخاص لاداعى لذكر الاسماء تدخلوا مع بعض الجهات التى قطعت الخط ....وبعد النصح لى ...رجعوا الخط ...

أنت بقى لحد كدلوقت مقلتلناش رأيك اية واية العمل يايوساب على الموضوع ؟؟؟؟

أحنا فى الاول والاخر اخوات فى الرب ...متزعلش من اخوك الصغير الصياد
الرد مع إقتباس
قديم 01-03-2005
iwcab iwcab غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
iwcab is on a distinguished road
الشىء اللى أنا مشغول به هو البحث عن الأصل أو على الأصح البحث عن الجذور
الجذور الروحية
والجذور اللغوية
والجذور التاريخية إلخ

مش عارف إيه المشكلة المطلوب حلها ؟
مشكلة الإضطهاد ؟ لن تحل إلا فى الأبدية
المشكلة المالية ؟ فردياً .. إجتهد وإتعب وربنا لن يضيع تعبك ، جماعياً .. مافيش فايدة لأن المسلمين 99ر99 % منهم حرامية ( وخلافه ) فلا يمكن حل المشكلة بوجود الإسلام
المشكلة المسيحية وحرية الفكر والدين : لها حل نظرى وصعب ، وهو إننا نمارس هذه الحرية بدون إذن أو سماح من المسلمين وبعدين يحصل صدام ويموت شهداء وضحايا وبعد فترة من الإصرار والصراع تتقرر الحرية الدينية
المشكلة السياسية أيضاً ليس لها حل لوجود الإسلام
الرد مع إقتباس
قديم 01-03-2005
mizooo mizooo غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
mizooo is on a distinguished road
الى الاخ العزيز صائد الذباب
ليس معنى كلامى ان لا يكون لنا وجهة نظر , ان لا يكون لنا حق فى الدفاع عن حقوقنا , ولا اضطهاد ليك انا بناقش فكرة متناقده مع الفكرة بتاعتك . وبعدين كل اللى انت كاتبه عن حياتك ربنا مش هاينساهولك ربنا يكللك بيه بس بلاش نبقى سطحيين وتعالى نتعمق انت ملاقيتش شغل واشتغلت زى ما بتقول فى ناس كتير مش لاقيين شغل وانا منهم ولو انت مش عاجبك الشغل سيبه مع انك بتقول ان الشغل مش عيب انا بستغرب . وبعدين كل الناس عارفه ان يوم ماهتتخرج مش هتلاقى شغل لدرجة ان حصل معايا موقف غريب واحد ساكن فى مصر الجديده بيجيله زبال بيسأله انت متعلم قاله انا اتخرجت فى اقتصاد وعلوم سياسية وربنا يعلم بكلامى وشاهد على انى بقول اللى حصل بأمانه . لو انت حاسس ان انت اتهانت ربنا هينظر لاهانتك وهايساعدك انما ده مش معناه اننا ننقم على البلد ولا على اللى فيها ياما ناس تعبانه وبتموت وماحدش بيسأل فيها المهم هو اللى جاى لو انت اعوز تصلح هقولك تانى صلح فى ذاتك وده للكل مش ليك انت بس دى هى البدايه من هنا هتلاقى اللى حواليك يتساألوا على سر التغيير اللى فيك (يسألونكم على سر رجائكم) وصللوا وجهة نظرك او بمعنى اخر فلسفتك التغييريه وبعدين العب معاه لعبه بسيطه وحاول تغيره من هنا هتلاقى ليك شغل تانى مفيد ودور فعال فى تغيير الوضع القائم ووللعلم انا مش بعيد عن تفكيرك بس ما بحبش ابقى من بره انا بحب ادخل للعمق عندنا رشاوى وفساد والة ادب وجهل وتخلف وسفسطه وناس مش فاهمه فى حاجه بتكلم وناس فاهمة وصلوا لدرجة العلماء ومابيتكلموش انا شايف زيك بس هعمل ايه هغير داخلى وهوريهم لان الحل مش ثورة ولا اضطهاد ولا اى فعل عدوانى الحل هو الصلاه وبقلب خاشع تطلب تغير داخلك ومن هنا تغيير الناس . اناممكن يكون كلامى ما يعجبكش لكن انا بقدم وجهة نظرى وللعلم لا انت اول ولا اخر واحد يتعمل فيه كده انا مثلافقدت اعز الناس عندى علشان التهاون فى علاجه من قبل الدوله واتمرمط واتبهدل فى المستشفيات ولا داعى انى اكمل ربنا يساعدنا وانا اسف لو كنت حاد

الحل مش ثورة لتغير الوضع القائم الحل صلاه فى الاول ثم تغير النفس والذات ثم محاوله لتغيير افكار الاخرين ووجهات نظرهم ومن هنا بقولك لو شفت حاجه غلط اتكلم وما تسكتش والا هرجع واقول اننا نقعد نتكلم ويوم مانقع فى مشكلة ولا ييجى اللى احنا مستنينه نتهرب صلولى
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة