تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 17-12-2005
الصورة الرمزية لـ Mrs 2ana 7or
Mrs 2ana 7or Mrs 2ana 7or غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Sep 2005
Mrs 2ana 7or is on a distinguished road
ههههههههههههههههه

كنت متاكده انك حتعمل كده يا ساويرس بس خلينى اقولها بطريقه تانيه بصورة اوضح مدام الكلام المختصر مش بيعجب

بس لو مسحته تانى تبقى بالفعل قاصد تغلوش على اصل الفصه يا ادمن ساويرس

نرد ...
إقتباس:
يوساب
من فترة كتبت عن موضوع المنتدى
والأوضاع غير الطبيعية الموجودة فيه من ناحية سب المسلمين المشاركين
المنتدى حالياً ( ومن زمان ) مفتوح على البحرى للشتائم والعنتريات ولا وجود فعلى للأدمنز

المسلم السخن بيتشتم وبينطرد
والمسلم البارد بيتشتم حتى الهرب
فى حالة عدم الهرب بيطالب الأعضاء بطرد المسلم

متهيألى أحسن التوقف عن الحوار مع المسلمين لأنه مافيش منه فايدة

مدام أنا حر جرحت ساويرس
بص يا اخ...
الفترة اللى سبقت المشكله اللى حصلت كنت دخلت بيات شتوى وكنا مرتاحين بصراحه من اللغاريتمات بتاعتك بس اول معرفت ان مدام انا حر ادت ضهرها طلع صوتك وهات يا هبهبه مالهاش داعى
عشان كده بقولك متفتيش فى اللى متعرفوش وبدل مكنت تشعللها وانا مش موجوده وتعمل فيها جدع اوى كده على اعتبار انى مش راجعه تانى فتاخد راحتك فبقولك كلمه واحده (عيب) عليك كراجل اولا انك تتكلم فى اللى متعرفوش ولا تعرف خلفياته وكمدعى للمسيحيه اللى طول النهار داوشنا عن المحبه والاخلاق لكن طلعت اول واحد بيقوم الدنيا فلو عندك كلمه عنى بعد كده قولها فى وجودى مش من ورايا يا استاذ

لان اللى ميعرفش بيقول عدس

اما عن حزب المسكنه بتاع حضرتك فاتاكد مهما عملت فهو فى الارض واللى بيؤيدوه فياحسرة عليهم بجد

وخليك فى المحلسه للمسلمين لحد ماتشبع مدام ده ماشى مع قناعاتك بس لو سمحت متلزقش تصرفاتك فى المسيح والمسيحيه لان المسيحيه تعرف محبه بس متعرفش نفاق ومسح جوخ وفرحتك بتأييد المسلم بتاكد كلامى وخليك (....) وهما يرقصوا كده

اتمنى يا ساويرس متشلش الكلام ده لانه راى حر فى شخص وفى وجوده مش من ورا ضهرة زى مهو عمل

وسلام وحته كمان
الرد مع إقتباس
قديم 17-12-2005
غلاباوي
GUST

سؤال بسيط اريد اجابتك يا مدام علية في كلمة واحدة نعم او لا . فقط
واكرر ... بنعم او بلا فقط ...

( هل تتفق تعاليم وقيم الدين المسيحي وصميم عقيدتة مع سب وشتم الاخرين والستهزاء بهم ايا كان دينة او عقيدتة ) ......

انتظر كلمة واحدة ... وليس موضوع انشائي
الرد مع إقتباس
قديم 17-12-2005
2ana 7or 2ana 7or غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
2ana 7or is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة غلاباوي

( هل تتفق تعاليم وقيم الدين المسيحي وصميم عقيدتة مع سب وشتم الاخرين والستهزاء بهم ايا كان دينة او عقيدتة ) ......

أولا مدام أنا حر لا تسب و لا تشتم كما ذكرت أرجوك خليك دقيق فى كلامك ... مدام أنا حر تقول الحق ... و الحق دائما بيزعل يا استاذ...

آخر تعديل بواسطة 2ana 7or ، 17-12-2005 الساعة 04:59 AM
الرد مع إقتباس
قديم 17-12-2005
Registered User

إقتباس:

انا ارد براحتى مش انت اللى تقولى ارد ازاى ده اولا
ثانيا السب الشتم مش من العقيده المسيحيه فى اى شيئ

بس انت السب عندك ايه ؟؟؟

انا اعرف حسب اهلى معلمونى انى ابقى بشتم لما اقول يا ابن .... ويا ابن .... ويا ابن...
او الوصف والتشبيه بالحيوانات وحسب الحيوان كمان يعنى لو قلت يا بوبى تبقى شتيمه بس لو قلت يا اسد تبقى مدح وبنفس المقدار لما الاسلام يقول عن ال***** واليهود احفاد قرده وخنازير يبقى دى شتيمه قله ادب فهمت قصدى ....
اما لو قلت مثلا ان المسلم المؤمن مرادف للارهابى ده مش سب ده وصف واقع له دلائل
دلو قلت مثلا يعنى يعنى ان رسول الاسلام مدلس ومدعى نبوة ده برضه حقيقه وليها ما يثبتها وهكذا
يبقى نوضح قواعد السب الشتم كويس قبل متسال اسئله الاجابه عنها مش من مصلحتك

اما السخريه من شيئ فده اسلوب وطريقه بتميز انسان عن التانى والغريب ان كتير هنا اجمعوا انك زى حلاتى غاوزى سخريه يبقى زعلان من ايه حضرتك يعنى؟؟؟؟
وعلى راى انا حر كلمه الحق بتقف فى الزور وبالذات زور المسلم

وبالمناسبه اى شتيمه بتطلع فى المنتدى بالرمز ده **** يبقى ما عاداها لا يعد سب وشتم

وعن نفسى حوصيهم يبقوا يشيلوا كلمه الغللام المخلد اللى بتوجعك ويطلع بدالها **** ****

ها ارتحت يا غلاباوى ولا لسه عندك سؤال واقف فى زورك

ملحوظه كل ال **** انا اللى حطاهم مش الادمن لحد يقول المدام شتمت ولا بتاع حاكم هنا ناس بتتلكك كتير اه
الرد مع إقتباس
قديم 17-12-2005
غلاباوي
GUST

ومين بقي اللى خلاكي انتى او غيركم حكم ؟؟؟؟؟
مين اللى نصبك انك تعرفي اية اللى بيعتبر شتيمة او لا ؟!!!

اذا عايزة تكوني متهمة وقاضي في نفس الوقت ....
لما تقولي على رسولي صفات قذرة مستحيل تكون فية دي مش تكون شتمة ؟!! ولا انتى عايزة تحلليها لنفسك وتحرميها على غيرك ..
الرد مع إقتباس
قديم 17-12-2005
Registered User

إقتباس:
ومين بقي اللى خلاكي انتى او غيركم حكم ؟؟؟؟؟
مين اللى نصبك انك تعرفي اية اللى بيعتبر شتيمة او لا ؟!!!

اذا عايزة تكوني متهمة وقاضي في نفس الوقت ....
لما تقولي على رسولي صفات قذرة مستحيل تكون فية دي مش تكون شتمة ؟!! ولا انتى عايزة تحلليها لنفسك وتحرميها على غيرك ..

طيب أنت أسئل نفسك سؤال فيما يقال على لسان محمد أنه سب ال***** و اليهود و قال عنهم قردة و خنازير ... هل هذه ألفاظ ممكن تصدر عن نبى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مش برضه ده سب و شتيمه و أستفزاز ... يعنى الى بيته من زجاج ما يحدفش الناس بالطوب ...
الرد مع إقتباس
قديم 18-12-2005
غلاباوي
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة 2ana 7or

طيب أنت أسئل نفسك سؤال فيما يقال على لسان محمد أنه سب ال***** و اليهود و قال عنهم قردة و خنازير ... هل هذه ألفاظ ممكن تصدر عن نبى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مش برضه ده سب و شتيمه و أستفزاز ... يعنى الى بيته من زجاج ما يحدفش الناس بالطوب ...
اعتقد موضوع البيت الزجاجي دة مش بيتنا يا انا حر ... واللى يقرأ الانجيل يلاقي حاجات مشابهه بل اكثر بكثير ... ومش عايزن نقلبها حوار للاديان هنا .. لكن هقولك على حاجة بسيطة ... انت عارف كويس موضوع بتاع القردة والخنازير وان الرسول صلي الله علية وسلم مش هو اللى اخترعة ولا جابة من عندة ......... لكن انا عايز اسأل سؤال ....
ابناء القردة والخنازير المقصود بيهم اليهود الممسوخون في القصة المعروفة ....
طب انتوا مالكم بقي بيهم ......... زعلانين لية وبتحاولوا تلزقوا الموضوع ليكم رغم ان المعروف انه المقصود بيهم اليهود وليس المسيحين او كما يقال ( النصاري ) ..
ياريت اسمع ردك
الرد مع إقتباس
قديم 18-12-2005
Registered User

إقتباس:
اعتقد موضوع البيت الزجاجي دة مش بيتنا يا انا حر ... واللى يقرأ الانجيل يلاقي حاجات مشابهه بل اكثر بكثير ... ومش عايزن نقلبها حوار للاديان هنا .. لكن هقولك على حاجة بسيطة ... انت عارف كويس موضوع بتاع القردة والخنازير وان الرسول صلي الله علية وسلم مش هو اللى اخترعة ولا جابة من عندة ......... لكن انا عايز اسأل سؤال ....
طب انتوا مالكم بقي بيهم ......... زعلانين لية وبتحاولوا تلزقوا الموضوع ليكم رغم ان المعروف انه المقصود بيهم اليهود وليس المسيحين او كما يقال ( النصاري ) ..
ياريت اسمع ردك

قصه مشهورة عن يهود انسخطوا؟؟؟؟ده مين بقى اللى الفها ؟؟؟ ولا تكونش من الف ليله وليله؟؟؟

غلاباوى انت مش واخد ان اليهود دول احفاد سيدنا ابراهيم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وانتم كمسلمين من نسله كمان ؟؟؟؟؟؟؟

يعنى رسولك شتم اب الانبياء

سلملى على القرود والخنازير
الرد مع إقتباس
قديم 18-12-2005
Registered User

إقتباس:
ياريت اسمع ردك

يا ريت يطلع كلامك صح و يطلع محمد بيحب الناس ؟!
بس يا ترى ... ممكن تكون هناك أيات أو أحاديث غير مكتشفة حتى الأن تثبت محبة محمد للناس كلهم مهما كانت أنتمائتهم و ضحى من أجلهم ...
الرد مع إقتباس
قديم 18-12-2005
غلاباوي
GUST

بسم الله الرحمن الرحيم
(ما كان ابراهيم يهوديا ولا نصرانيا ولكن كان حنيفا مسلما) سورة آل عمران آية‏67.

فالإسلام لدي سيدنا إبراهيم عليه السلام ليس هو دين الاسلام المعروف بشعائره الحالية‏,‏ ولكنه الايمان بوحدانية الله وبالمثل والقيم السليمة القائمة علي الاخاء والمحبة والقائمة علي العمل والجهاد واعمار الارض كما جاء في آية استخلاف آدم وإذ قال ربك للملائكة إني جاعل في الأرض خليفة‏..‏ آية رقم‏30‏ سورة البقرة‏.

ولا تنسي انه جاء في الآية القرآنية الكريمة من النهي عن سب آلهة المشركين والكفار حتي لا يسبوا الله ولا تسبوا الذين يدعون من دون الله فيسبوا الله عدوا بغير علم‏..‏ سورة الأنعام آية‏108.

وايضا حديث الرسول صلي الله علية وسلم (من اذى ذميا فقد اذاني)
ولا دة مش بتحبوا تذكروة وبتخلوه يسقط سهوا كدة من حساباتكم ..
الرد مع إقتباس
قديم 18-12-2005
sammy sammy غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
sammy is on a distinguished road
الأخوة الأحباء مدام أنا حر والسيد أنا حر والسيد غلباوى
بصراحة نقاركم معا وردكم على بعض شىء لا نستفيد منه فى المنتدى والذى هو أصلا منتدى حوار وليس نافذة شات أو تبادل رسائل فى أغلبها الأعم خاصة.
من فضلكم إما الكلام يكون عمومى أو تتبادلوا هذه الرسائل الخاصة فى حوار خاص بينكم لأنه بصراحة لا يخص أحدا آخر وله عامل مسىء هو تشويه اى حوار أو موضوع.
يعنى رسالة هنا وتعليق خاص هناك أو كى لكن هذا الموضوع زاد فعلا عن حده وبدأنا نتململ منه, كل موضوع وكل نقاش يتحول الى رسائل خاصة بينكم!
هذا رجاء بصفتى قارىء ليس أكثر.
قديم 18-12-2005
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة sammy
الأخوة الأحباء مدام أنا حر والسيد أنا حر والسيد غلباوى
بصراحة نقاركم معا وردكم على بعض شىء لا نستفيد منه فى المنتدى والذى هو أصلا منتدى حوار وليس نافذة شات أو تبادل رسائل فى أغلبها الأعم خاصة.
من فضلكم إما الكلام يكون عمومى أو تتبادلوا هذه الرسائل الخاصة فى حوار خاص بينكم لأنه بصراحة لا يخص أحدا آخر وله عامل مسىء هو تشويه اى حوار أو موضوع.
يعنى رسالة هنا وتعليق خاص هناك أو كى لكن هذا الموضوع زاد فعلا عن حده وبدأنا نتململ منه, كل موضوع وكل نقاش يتحول الى رسائل خاصة بينكم!
هذا رجاء بصفتى قارىء ليس أكثر.

ردى عليك يا سامى على البرايفت فورم

مع احترامى
الرد مع إقتباس
قديم 18-12-2005
Registered User

إقتباس:

وايضا حديث الرسول صلي الله علية وسلم (من اذى ذميا فقد اذاني)
ولا دة مش بتحبوا تذكروة وبتخلوه يسقط سهوا كدة من حساباتكم ..

إذا كان الأمر كذلك لماذا المسلمين يصرون على أذية الناس بالقول و الفعل و التهميش ...
أعتقد أنتم اللذين تسقطون ذلك من حساباتكم ليس نحن ... لأن الأمر لا يتعلق بالكلام أو الكتب أو الأحاديث و النواية فقط بل بالعمل و الفعل و الواقع ... "و من أعمالهم تعرفونهم و ليس من أقولهم أو كتبهم ؟!"

آخر تعديل بواسطة 2ana 7or ، 18-12-2005 الساعة 11:26 AM
الرد مع إقتباس
قديم 18-12-2005
الصورة الرمزية لـ sce37
sce37 sce37 غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Aug 2003
sce37 is on a distinguished road
أذكر أن في قول معين للوعاظ المسيحيين كان يتضمن أشاره غير لطيفة عن البوذيه
و قد أستخدمها البابا جان بول في الفلبين
رغم أن رئيسة الدوله السريلانكا كانت كاثوليكية
ألا أن البوذيين طلبوا من البابا جان بول عدم التزول لجزيرتهم - سيلان
و بعد حوالي الساعة في الطائرة عل أرض المطار
خرج البابا من باب الطائرة - و طلب أن يوجه كلمة للزعماء الرهبان البوذيين أسفل سلم الطائرة
و كانت كلمته أعتذار عن أستخدامه لهذه العبارة - فصعدوا اليه و ساعدوه للنزول الي الأرض - و أحتفلوا به أحتفال لا أعرف أن كان ضم مسيحيين مع البوذيين

يا سلام عل الأنسان لما يلفه شوية تواضع - و لما القلوب تمتلئ بالأحساس.
قديم 19-12-2005
Einshtein
GUST

frag

إقتباس:
ياريت اسمع ردك
غلاباوي بمناسبة الرسول (صلى الله عليه وسلم) نفسي أسأل سؤال نفسي أسألة من زمان و أعتقد أن Catia زوجتي سألته قبل كدة و انت مردتش --- هو ربنا سايب كل حاحجة و مفيش غير أنه يصلي على الرسول
لو ممكن تشرح لي ايه معنى الجملة اللي أنتوا لازقينها دي دايماً في كل كلامكم عن الرسول يعني ربنا صلي لمين بالضبط ,هو في حد تاني ربنا بيصلي له
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة