تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 03-11-2005
sad_candel
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة Mike1
غلاباوي
اما الاخ mike1 اللى داخل يندب ويلقي مداخلة هتخلي الدمعة تفر من عينى ... قبل ما تقول وفين انت وفبن انت .... اقولك انا بقي وكنت فين انت .. وعلمت اية غير الصويت والنواح والعياط والسب والشتم عمال على بطال وفي النهاية جاي تندب هنا في المنتدي

احترم نفسك يا **** وخد بالك من كلامك ياشاطر , لما كلامي وصفته بكده امال توصف طريقه كلام وصويت شيوخكم وباوبينكم الجهله في الجوامع والزوايا والتلفزيون ب ايه ؟؟؟
اما عن انا عملت ايه وامتي ول مين وفين , ده شئ بيني وبين ربي

......... بلاش انت قداسة البابا عمل اية ؟!! اكتر من انه بيعتكف وبيسكت ويرجع يعتكف ويسكت وفي الاخر يجي يكلمنا على الوحدة الوطنية ... والنسيج الوطنى ....... الخ .. طالما في مشاكل هو مش بيتكلم لية ؟!

خايف علي سلامه الاقباط الغلابه المسالمين من الحثاله ال**** ! شوف عملوا ايه في ال 25 سنه اللي فاتت وهو يقول الله يسامحهم , لكن للاسف ايذاء الانسان من شيمه ال.......... علي رائي اخوك شمعه

انا ابن بلد ومش بحب اللف والدوران .... يا ابيض يا اسود ..

كلام جميل , يعني اصيل وابن اصل , راجع ضميرك و ارجع ل اصلك

ياما هو بيحابي السلطة وبيسكت على حسابكم ياما الكلام دة كله مجرد تهويل وتكبير لنزاعات فردية بتحصل وانتم عاملين هالة اعلامية عشان تتمسكنوا وتكسبوا تعاطف الجميع داخليا وخارجيا .............

تقول ايه بقا ......... مش احنا خونه وصهاينه ومرض خبيث و........ و ......
خليك علي عماك !! معاك الف حق يا سعد يا زغلول

انا عارف ان كلامي وجعك لان دايما الكلام الصريح اوي بيجرح .. لكن حاول شوية قبل ما ترمي اللوم على غيرك تبص لنفسك الاول
اظن كلامي واضح جدا واللي ما يشوفش من الغربال ......................

كنت اوافقك لو الاقباط كانو الاغلبيه و هم اللي عملو الفظائع دي في الاقليه المسلمه وانا كاقبطي معملتش حاجه
يا جماعه مش كده
انا جى اهدى النفوس
هو بيقول لو كانوا اغلبيه كانوا هيورونا السيخ المحمى
وانت يا غلباوى زى حلاتى بتدعى ليل نهار ان ما حدش يشتمك او تاخد اى كارت اصفر او احمر
هو بيقول انه كان هيسلخنا ويفرج كـلاب السكك على جتتنا
وانت بتقول ربنا كبير
عليا النعمة من نعمة ربى
الايه اتقلبت
العالم دى تبع شهود يكوه اه يكوه
الرد مع إقتباس
قديم 04-11-2005
Mike1 Mike1 غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Nov 2003
Mike1 is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة sad_candel
يا جماعه مش كده
انا جى اهدى النفوس
هو بيقول لو كانوا اغلبيه كانوا هيورونا السيخ المحمى
وانت يا غلباوى زى حلاتى بتدعى ليل نهار ان ما حدش يشتمك او تاخد اى كارت اصفر او احمر
هو بيقول انه كان هيسلخنا ويفرج كـلاب السكك على جتتنا
وانت بتقول ربنا كبير
عليا النعمة من نعمة ربى
الايه اتقلبت
العالم دى تبع شهود يكوه اه يكوه
متخفش ياشمعه , انا نفسي هاديه عل اخر , انت اللي لازم تهدي نفسك احسن لا سمح الله تنطفي

سيخ احمر ايه اللي انتا جي تقول عليه ! لو ده اللي انت فهمتو من كلامي يبقي قطعا انت تعليمك ازهري

عليك النعمه ولا عليك الع.... , ده شئنك انت , اما الايه فطول عمرها كده لا انقلبت ولاحاجه بس انتا اللي مش واخد بالك

مين اتباع شهود مكوه دول ؟ من مكه يعني ولا المدينه ولا .... قوللهم مايكلوش سمك وبيض وعليهم ببول البعير وهما يبقو تمام

كل سنه وانت طيب يا اصيل
الرد مع إقتباس
قديم 04-11-2005
sammy sammy غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
sammy is on a distinguished road
إقتباس:
شكرا ليكوا يا جماعة ... وفي نقطة سريعة عايز اوضحها لزجال عالماشي ,, برغم النى مش متبحر في علوم الدين لكن ومن منكم الا واردها .. مش معني الورود يعنى الدخول .. يعنى مش هندخل النار . الورود بمعنى المرور نسبة الي الصراط المستقيم الذي يمر علية الانسان يوم القيامة وهذا معني الورود ... ارجوا ان تكون المعلومة قد وصلتك ..........
فعلا واضح جدا إنك مش متبحر!

أخى الحبيب غلباوى... أعتقد أنك إنسان محترم جدا -رغم وظيفتك يعنى- وفيه سؤال محيرنى جدا أرجوك أن تجاوبنى عليه ... هل فعلا أنت مؤمن أن الله - إذا كان فيه الله فعلا- وهو كائن كامل يحرض أتباعه على القتال والقتل والسبى والغزو والسلب؟؟؟ فكر فيها كده لو سمحت.... وهل تعتقد فعلا أن ذلك الإله يأمر بشق إمرأة نصفين ويأمر بقتل أشخاص غيلة لأنهم مخالفين لرسوله أو متآمرين ضده حتى... لا أطمع فى إجابة طبعا ولا أدعوك للمسيحية لأنى أصلا إيمانى بوجود الله ضعيف... لكن إذا فرض أنه يوجد إله بالكمال المنصوص عليه فى الأديان فهل ذلك الإله يمكن بأى حال أن يكون هو إله المسلمين الذى يأمر بالقتل والسلب والغزو والزنى عن طريق ما ملكت الإيمان بلاش المتعة التى كانت خلال بعض أوقات الرسول حلال؟؟؟؟
أنا عاوز أفهم وجهة نظر رجل عاقل فى تمسكه بتعاليم مستحيلة أن تكون منسوبة لإله كامل على أنها دين... هل الكسل العقلى؟ هل أن ما شب عليه إنسان شاب عليه؟ هل الخوف من النتيجة التى قد تكون أن ما اتبعته وما اتبعه أبائى كان ولازال خطأ؟ يعنى فكر كده تلاقى الحكاية مستحيلة إلا بأن ترغم نفسك على عدم التفكير وإستسهال البقاء على ما أنت عليه خير من إقتحام المجهول...
سلام ومحبة وكل عام وانت وأسرتك وجميع البشر بخير...
قديم 04-11-2005
الصورة الرمزية لـ Mrs 2ana 7or
Mrs 2ana 7or Mrs 2ana 7or غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Sep 2005
Mrs 2ana 7or is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة غلاباوي
شكرا ليكوا يا جماعة ... وفي نقطة سريعة عايز اوضحها لزجال عالماشي ,, برغم النى مش متبحر في علوم الدين لكن ومن منكم الا واردها .. مش معني الورود يعنى الدخول .. يعنى مش هندخل النار . الورود بمعنى المرور نسبة الي الصراط المستقيم الذي يمر علية الانسان يوم القيامة وهذا معني الورود ... ارجوا ان تكون المعلومة قد وصلتك ..........
اما الاخ mike1 اللى داخل يندب ويلقي مداخلة هتخلي الدمعة تفر من عينى ... قبل ما تقول وفين انت وفبن انت .... اقولك انا بقي وكنت فين انت .. وعلمت اية غير الصويت والنواح والعياط والسب والشتم عمال على بطال وفي النهاية جاي تندب هنا في المنتدي ......... بلاش انت قداسة البابا عمل اية ؟!! اكتر من انه بيعتكف وبيسكت ويرجع يعتكف ويسكت وفي الاخر يجي يكلمنا على الوحدة الوطنية ... والنسيج الوطنى ....... الخ .. طالما في مشاكل هو مش بيتكلم لية ؟!
انا ابن بلد ومش بحب اللف والدوران .... يا ابيض يا اسود .. ياما هو بيحابي السلطة وبيسكت على حسابكم ياما الكلام دة كله مجرد تهويل وتكبير لنزاعات فردية بتحصل وانتم عاملين هالة اعلامية عشان تتمسكنوا وتكسبوا تعاطف الجميع داخليا وخارجيا ............. ومش عايز واحد فصيح يجي يقول انت بتصطاد في المية العكرة وملكش دعوة بينا وبين البابا وهو يعمل اللى هو عايزة وهو بيبص لمصلحتنا ..................... الخ الخ الخ الخ الخ ... انا عارف ان كلامي وجعك لان دايما الكلام الصريح اوي بيجرح .. لكن حاول شوية قبل ما ترمي اللوم على غيرك تبص لنفسك الاول

اظن كلامي واضح جدا واللي ما يشوفش من الغربال ......................

اما العزيز زيكو .. صدقنى لو قلتلك بحاول بشتى الطرق انى ما افوتش ولا حلقة من حلقات لاعبك المميز زكريا بطرس .. حتى ان المدام بتستغرب لما اقولها سجلي لي حلقة بكرة عشان مش فاضي ...
صدقنى يا عزيزي وسط صرتع في الشغل وضغط العمل الواحد بيحب يشوف حاجة مسلية وتخلي الواحد يضحك شوية من قلبة

غلباوى.... ليه لهجه التريقه...!! فى شيئ اظن انه يوجع القلب ....ازاى كلام مايك مهزش ليك قلب؟؟ ازاى تقول كلامك وتتريق كده ؟؟؟ اظن لو مكانك كنت شعرت بغصه فى القلب ان ده يحصل فى مصر مش عارفه بس اسلوبك صدمنى بجد ...لانى بامانه احترت معاك ومن اسلوبك اللى مرة عقلانى ونبرة الحوار فيه ومرة كله شماته وتريقه فى وقت مينفعش فيه كده...
راجع كلام مايك يا غلباوى وشوف لو من الانصاف اللى حصل وبيحصل وحيحصل فينا ومتلقيش اصل المشكله على البابا انه ساكت ...يمكن فى جزء من كلامك صح بس هو اصل المشكله المشكله فى الحدث نفسه يعنى القتل والترهيب ... منكرش السكوت عن المهازل دى جزء من تمادى الارهابيين علينا بس مينفعش زى ماقلت قبل كده اننا نلوم القتيل انه انقتل ولا ايه يا غلباوى ؟
الرد مع إقتباس
قديم 05-11-2005
Mike1 Mike1 غير متصل
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة Mrs 2ana 7or
غلباوى.... ليه لهجه التريقه...!! فى شيئ اظن انه يوجع القلب ....ازاى كلام مايك مهزش ليك قلب؟؟ ازاى تقول كلامك وتتريق كده ؟؟؟ اظن لو مكانك كنت شعرت بغصه فى القلب ان ده يحصل فى مصر مش عارفه بس اسلوبك صدمنى بجد ...لانى بامانه احترت معاك ومن اسلوبك اللى مرة عقلانى ونبرة الحوار فيه ومرة كله شماته وتريقه فى وقت مينفعش فيه كده...
راجع كلام مايك يا غلباوى وشوف لو من الانصاف اللى حصل وبيحصل وحيحصل فينا ومتلقيش اصل المشكله على البابا انه ساكت ...يمكن فى جزء من كلامك صح بس هو اصل المشكله المشكله فى الحدث نفسه يعنى القتل والترهيب ... منكرش السكوت عن المهازل دى جزء من تمادى الارهابيين علينا بس مينفعش زى ماقلت قبل كده اننا نلوم القتيل انه انقتل ولا ايه يا غلباوى ؟
قلوبهم زي الحجر الاسود اللي بيروحوا يبوسوه يا Mrs 2ana 7or
الرد مع إقتباس
قديم 06-11-2005
Mike1 Mike1 غير متصل
Registered User

فين ردودكم ياحاج شمعه وحضره الباش شويش غلاباوي ولا انتو هنا للتهريج فقط ؟؟؟ !!!!
الرد مع إقتباس
قديم 06-11-2005
sant1 sant1 غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
sant1 is on a distinguished road
puzzl

نسيت فى فلسطين
الأسلام >اليهودية
الرد مع إقتباس
قديم 06-11-2005
غلاباوي
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة Mrs 2ana 7or
مدام انا حر ... اسمحي لي مع احترامي الشديد جدا لكلامك ووجهة نظرك احب اوضحلك عدة نقاط ...
طبعا شيء بديهي جدا ان تصرفات الانسان بيفرضها عليها الواقع المحيط بية .. بمعنى اكثر سهولة لو انتى محترمة في كلامك وتصرفاتك هتجبري اللى قدامك حتى لو هو كان قليل الادب انه يكون محترم قدر الامكان والعكس طبعا صحيح ... وغلاباوي في الاول والاخر انسان .. عادي جدا زي اي واحد مش شرير ولا عنية حمرا ولا ماسك شوكة الشياطين في ايدة ... وكونة احيانا بيتكلم كلام عقلانى ونبرة حوار هادئة ... واحيانا بيتكلم بسخرية مريرة جدا فلكل مقام مقال .... فشخص مثل اخي المفدي لا اعاملة كشخص مثل يا ويكا او معاملتى لكي ليست كمعاملتى لـ مينا او ايزاك .... وهو ببساطة افضل اسلوب للتعامل مع الجميع ... وبالطبع هذا لا يعنى ان غلاباوي بوجهين او يتحور في اسلوبة ولكن يعطي لكل شخص ما يستحقة من كلام واسلوب ....
ثانيا .. موضوع اننى لم احزن على ما سردة الاخ Mike وماقال مما بضعنى في قلب الشخص عديم الاحساس او صاحب مشاعر متبلدة .... الفكرة خاطئة مليون %
ولن اقسم لك ولكن صدقينى انا شخص حساس للغاية رغم اي شيء ومثل ما اسمعة هذا يحز في نفسي للغاية فحتى لو كان فيهم معتدين او حتى مذنبين فالامر للاسف يصل للابرياء وياخذون بلا جريرة او ذنب .. وذلك ببساطة شيء ينفطر له القلب حقيقة لا كلام وبعض النظر عن كون الضحية مسلم او مسيحي .... سنجد ان الضحية في النهاية مصري
وان كان يوم شخصا غريبا فمن يدري .. لعلة غدا اخي او اختى او ابنى ... ولكنى انظر للامر بنظرة متعمقة اكثر ... قال قديما جوزيف ستالين كلمة مشهورة جدا ( موت شخص واحد يعتبر مأساة اما موت مليون شخص .. فهو مجرد رقم ) فكل شخص منهم كان له حياتة وطموحة واحلامة وامالة .. وفجأة وبسبب تصرف احمق من شخص ارعن وغير مسؤول ينتهي كل ذلك في غمضة عين فمن مسؤول عن ذلك ...

قد يكون كلامي لـMIKE 1 قاسي ولكنة ليس شماتة ... انا لا انظر كم من الضحايا راحو في الكشح او الزاوية الحمرا او احداث الاسكندرية الاخيرة .. لاننى لو اهتممت بذلك فقط لظللت كل يوم اعد في المزيد والمزيد من الضحايا ..... انا انظر لمسببات الامر منذ البدابة او اصل الموضوع ... ومازلت اقول واكرر اننا لو اتبعنا اصل الموضوع سنجد ان قداسة البابا وتصرفاته المسالمة دائما قد تجعل منه امام البعض صورة ضعيفة للزعامة مما يجعلهم اقوي واشرس في مواجهة تامسيحين طالما متأكدين انه في النهاية لم ولن يقوم بأي احتجاج او اي رد فعل قاسي .. وفي نفس الوقت لا يفصح عن اي مشاكل تؤرق شعبة بقدر تحدثة عن الوحدة الوطنية والسلام الداخلي بين ابناء الوطن ..... وكلامي كان صريحا لmike1 وهو يتحدث بتلك الاسلوب عن المذابح وواجهنة بسؤالي قل لي انت وماذا فعلت .. وقصدت بذلك انه بدلا من البكاء على الاطلال الان والذي وان لم تتحرك الان ستظل تبكي يوميا على اطلال جديدة ومن يعلم قد يبكون هم عليك غدا .... في ظل سكوتك انت وقيادتك ومهادنتهم فقط لحماية الاقباط الضعفاء المسالمين ..... الان تتحدث عن الاقباط الضعفاء المسالمين وذهبت كل شعارات الاستشهاد والموت من اجل تمجيد اسم الرب ......... الخ
اسف يا عزبزتي للمرة الالف اقول ان غلاباوي انسان رغم كل ما يثار حولة ولكن في نفس الوقت لن يبكي عليكم ان لم تبكوا انتم على حالكم ...
تحياتي
الرد مع إقتباس
قديم 07-11-2005
Registered User

إقتباس:
مدام انا حر ... اسمحي لي مع احترامي الشديد جدا لكلامك ووجهة نظرك احب اوضحلك عدة نقاط ...
طبعا شيء بديهي جدا ان تصرفات الانسان بيفرضها عليها الواقع المحيط بية .. بمعنى اكثر سهولة لو انتى محترمة في كلامك وتصرفاتك هتجبري اللى قدامك حتى لو هو كان قليل الادب انه يكون محترم قدر الامكان والعكس طبعا صحيح ... وغلاباوي في الاول والاخر انسان .. عادي جدا زي اي واحد مش شرير ولا عنية حمرا ولا ماسك شوكة الشياطين في ايدة ... وكونة احيانا بيتكلم كلام عقلانى ونبرة حوار هادئة ... واحيانا بيتكلم بسخرية مريرة جدا فلكل مقام مقال .... فشخص مثل اخي المفدي لا اعاملة كشخص مثل يا ويكا او معاملتى لكي ليست كمعاملتى لـ مينا او ايزاك .... وهو ببساطة افضل اسلوب للتعامل مع الجميع ... وبالطبع هذا لا يعنى ان غلاباوي بوجهين او يتحور في اسلوبة ولكن يعطي لكل شخص ما يستحقة من كلام واسلوب ....

فاهمه كلامك لانى بعمل كده مع البعض لان مش الكل ينفع نكلمه بنفس الاسلوب

انا انظر لمسببات الامر منذ البدابة او اصل الموضوع ... ومازلت اقول واكرر اننا لو اتبعنا اصل الموضوع سنجد ان قداسة البابا وتصرفاته المسالمة دائما قد تجعل منه امام البعض صورة ضعيفة للزعامة مما يجعلهم اقوي واشرس في مواجهة تامسيحين طالما متأكدين انه في النهاية لم ولن يقوم بأي احتجاج او اي رد فعل قاسي .. وفي نفس الوقت لا يفصح عن اي مشاكل تؤرق شعبة بقدر تحدثة عن الوحدة الوطنية والسلام الداخلي بين ابناء الوطن .....

غلباوى كلامك غريب ولو البابا جه وقال امسكوا سلاح ودافعوا عن روحكم حيكون رايك انه صح مظنش وحتيجى تقول انه بيحرض على الارهاب والمشاكل والله حيرتونا معاكم يا غلباوى بجد نقول تسامح تقولوا ضعف نقول قوة تقولوا استفزاز وزى كلام ليك قبل كده (حد كان قالكم تحطوا ايدكم فى عش الدبابير) حسب ما اتذكر

اسف يا عزبزتي للمرة الالف اقول ان غلاباوي انسان رغم كل ما يثار حولة ولكن في نفس الوقت لن يبكي عليكم ان لم تبكوا انتم على حالكم ...
تحياتي

عندك حق الف فى الميه مع كل اسف ما حك جلدك مثل ظفرك
الرد مع إقتباس
قديم 07-11-2005
غلاباوي
GUST

شكرا علي مداخلتك الراقية يا مدام .. ولي تعليق بسيط .. على عبارتك
================
غلباوى كلامك غريب ولو البابا جه وقال امسكوا سلاح ودافعوا عن روحكم حيكون رايك انه صح مظنش وحتيجى تقول انه بيحرض على الارهاب والمشاكل والله حيرتونا معاكم يا غلباوى بجد نقول تسامح تقولوا ضعف نقول قوة تقولوا استفزاز وزى كلام ليك قبل كده (حد كان قالكم تحطوا ايدكم فى عش الدبابير) حسب ما اتذكر
======================

اقول لك يا عزيزتي انا لم اقصد حمل السلاح ولا النزاعات التى ستؤدي الي بحور من الدم وليس حمام دم
وصدقينى عند حدوث ذلك ستقضي على الاخضر واليابس في مصر .. ولن احمل انا وانتى فقط الوزر والذنب ولكننا سنورثة رغمنا عنا لاولادنا هذا ان بقوا بعد تلك المذابح ...
ما قصدتة بالظبط انه كما قيل ( اخذ الحق فن ) واقصد بذلك ان البابا يمكن ان يتحدث عن مشاكلكم بطريقة بسيطة وغير مباشرة وذلك في اللقاءات او حتى الاحتفالات الديينية ولا يقاصر الامر فقط على ذكر الوحدة الوطنية والاخاء فقط .. فحتى الاخوه يحدث بينهم مشاكل وصراعات وتجنبة للحديث في مصل هذه الاشياء يشجع الاطراف المتطرفة الاخري في الاضطهاد او الاذلال طالما انه صامت ولا يتحدث ... تخيلي معي مثلا وهو يتحدث في خطبة عيد القيامة مثلا ويتحدث عن بعض مشاكلكم بطريقة بسيطة وسلسة .. ستقنع من يسمعها بوجة نظرة من مسلمين ومسيحين ايضا ويشكل جبهه وطنية تنادي بما يطالب به طالما انه يطالب بمطالب طبيعية جدا وحق دستوري للمواطنتين بمصر ... ووقتها ستجد الحكومة صعوبة كبيرة في تجاهل ذلك او صم اذانها عما يقوله ... وحتى لو فشل مرة ومرة ومرة سيكون على الاقل قام بمحاولات تحتسب له وتقوم بتجريك الامر لدي كل طوائف الشعب ..........

اذكر فقط اننى سخرت من بعض من يحاولون دائما اشعال الامور ومحاولة القيام بأي عمل عنيف او رد فعل قوي تجاة الاحداث فهم للاسف ينظرون تحت اقدامهم فقط وينظر كل واحد لبندقية والده او رشاش عمة ويحس بالقوة غير عابئ بما قد يحدث بسبب افكار صبيانية تلعب برأسة .. لذلك قلت وبالفم المليان من يريد اسلحة فليتحدث معي على الخاص وانا كفيل بتوفير كمية الاسلحة التى يريدها على الفور ولنر ماذا ستفعل بها والي اي مصير سينتهي بك المطاف ........
اعود واقول لك اننى لا اطالب بالعسير .. ولكن اطالب فقط بالتحدث عن تلك المشاكل في اثناء الخطب الجماهيرية التى توجه للجميع وقد يسمعها المسلمون ايضا .... فلا يجب اقتصارها على التاكيد على الوحدة الوطنية فقط

تحياتي
الرد مع إقتباس
قديم 08-11-2005
Mike1 Mike1 غير متصل
Registered User

إقتباس:
================
======================

اقول لك يا عزيزتي انا لم اقصد حمل السلاح ولا النزاعات التى ستؤدي الي بحور من الدم وليس حمام دم
وصدقينى عند حدوث ذلك ستقضي على الاخضر واليابس في مصر .. ولن احمل انا وانتى فقط الوزر والذنب ولكننا سنورثة رغمنا عنا لاولادنا هذا ان بقوا بعد تلك المذابح ...
ما قصدتة بالظبط انه كما قيل ( اخذ الحق فن ) واقصد بذلك ان البابا يمكن ان يتحدث عن مشاكلكم بطريقة بسيطة وغير مباشرة وذلك في اللقاءات او حتى الاحتفالات الديينية ولا يقاصر الامر فقط على ذكر الوحدة الوطنية والاخاء فقط .. فحتى الاخوه يحدث بينهم مشاكل وصراعات وتجنبة للحديث في مصل هذه الاشياء يشجع الاطراف المتطرفة الاخري في الاضطهاد او الاذلال طالما انه صامت ولا يتحدث ... تخيلي معي مثلا وهو يتحدث في خطبة عيد القيامة مثلا ويتحدث عن بعض مشاكلكم بطريقة بسيطة وسلسة .. ستقنع من يسمعها بوجة نظرة من مسلمين ومسيحين ايضا ويشكل جبهه وطنية تنادي بما يطالب به طالما انه يطالب بمطالب طبيعية جدا وحق دستوري للمواطنتين بمصر ... ووقتها ستجد الحكومة صعوبة كبيرة في تجاهل ذلك او صم اذانها عما يقوله ... وحتى لو فشل مرة ومرة ومرة سيكون على الاقل قام بمحاولات تحتسب له وتقوم بتجريك الامر لدي كل طوائف الشعب ..........

اذكر فقط اننى سخرت من بعض من يحاولون دائما اشعال الامور ومحاولة القيام بأي عمل عنيف او رد فعل قوي تجاة الاحداث فهم للاسف ينظرون تحت اقدامهم فقط وينظر كل واحد لبندقية والده او رشاش عمة ويحس بالقوة غير عابئ بما قد يحدث بسبب افكار صبيانية تلعب برأسة .. لذلك قلت وبالفم المليان من يريد اسلحة فليتحدث معي على الخاص وانا كفيل بتوفير كمية الاسلحة التى يريدها على الفور ولنر ماذا ستفعل بها والي اي مصير سينتهي بك المطاف ........
اعود واقول لك اننى لا اطالب بالعسير .. ولكن اطالب فقط بالتحدث عن تلك المشاكل في اثناء الخطب الجماهيرية التى توجه للجميع وقد يسمعها المسلمون ايضا .... فلا يجب اقتصارها على التاكيد على الوحدة الوطنية فقط

تحياتي
اوافقك و احييك علي هذا الكلام , لو الكلام ده حقيقي ( مش خداع او تقيه ) وطالع من قلبك يا غلاباوي
يبقي فيه امل في انقاذ مصرنا الغلبانه

آخر تعديل بواسطة Mike1 ، 08-11-2005 الساعة 08:01 AM
الرد مع إقتباس
قديم 08-11-2005
mena_hot mena_hot غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: May 2003
mena_hot is on a distinguished road
إقتباس:
================
======================

تحياتي

ياريت فيه منك علي مسيحي يا غلاوباي بدل المسكنة
الرد مع إقتباس
قديم 08-11-2005
elmafdy elmafdy غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
elmafdy is on a distinguished road
احييك يا صديقى . . . و لكن

العزيز جدا غلاباوى
بعد كل التحيات و الاحترامات
أحييك لأنك كل يوم تثبت لى فيه اننى كنت على حق حينما احترمتك و قدرتك و اتخذتك صديقا حقيقيا لى , بما تملك من خلق كريم و عقل راجح و شخصيه مميزه , فانت بحواراتك الاخيره من اختى مسز انا حر سواء فى هذا المنتدى او فى منتدى اخر لا اذكره اسمه الان , تثبت لى انك انسان رائع و الحوار معه امر ممتع مفيد .
و بالطبع لا يفوتنى ان احيى الاخت العزيزه مسز انا حر , فهى ند و طرف فى الحوار اكثر من رائع و اعتقد انها تعبر عما يجول بداخلنا جميعا فى مداخلاتها .

و فى النهايه لى تعقيب صغير , أنا شخصيا أحب البابا جدا و حبى لى ناتج من احترامى له كعقليه فذه ناضجه جديره بالاحترام , ربما اكثر من مجرد التأليه كقياده دينيه , و الحقيقه اننى اقدر اغلب مواقفه و اشعر الاشفاق عليه , فهو حينما يتحدث و لو بالتلميح عن حقوق الاقباط يصبح مخطئا لسببين , أولا لأن ذلك قد يعنى تصادم مع المسلمين و خاصة المتشددين منهم مما قد يؤدى لأيذاء المسيحيين الذين هم رعيته فى اى مكان داخل مصر او حتى خارجها , و ثانيها أنه بهذا الاسلوب يدخل فى جر شكل صريح مع السلطه التى تعلن دائما انها لا تفرق بين احد الى اخر هذا الكلام , الامر الذى يظهرنا نحن المسيحيين فى صورة المتنعتين الباحثين عن المشاكل , و بالطبع فأن سكوته هو أمر يرفضه أغلب المسيحيين و يرون انه تخاذل و ضياع لحقوقنا كمسيحيين , ما أود ان اقوله بأختصار هو ان البابا فى اشكاليه حقيقيه .
عموما انا اعرف انه يتحدث بصوره اكثر صراحه و مباشره فى الجلسات الخاصه مع القيادات السياسيه عنها فى الحوارات العامه و التى تنقلها وسائل الاعلام للعالم كله .

عموما طريقة مطالبتنا لحقوقنا هى وجه من اوجه العمله يجب ان ينصلح معه الوجه الاخر و هو نظرتكم انتم لنا و قبولكم لنا كشركاء فى الوطن و التفكير بصوره علمانيه بدلا من الاتجاه المتشدد السائد حاليا , و اعتقد انه بدون تغيير حقيقى فى الوجهين معا ستتحول مطالبتنا لحقوقنا الى صدامات مروعه .

و الرب يبارك و يهدى الجميع

المفدى
الرد مع إقتباس
قديم 08-11-2005
Registered User

إقتباس:
================
======================

تحياتي

مقدرش اقول غير انت صح ميه الميه والحقيقه لازم ابخرك بتفق معاك اليومين دول كتير خير اللهم اجعله خير
ربنا يهدى
الرد مع إقتباس
قديم 09-11-2005
غلاباوي
GUST

شكرا يا جماعة .. بجد اخجلتم تواضعنا ... وربنا يساعدنا ويصلح احوالنا ويبعد عننا كل شر
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة