تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 05-05-2009
Dr.Yousef_Matta Dr.Yousef_Matta غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Apr 2009
Dr.Yousef_Matta is on a distinguished road
مشاركة: انقذونى من الاضطهاد المهلك

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة Aphex مشاهدة مشاركة

معلهش يا دوكتور ما اخدتش بالي ان حضرتك مهاجر و عايش في انجلترا، كنت فاكر انك لسه عايش في مصر ارض المطحونين.

و دي اول مرة اعرف ان سنك فوق الستين. ياراجل ده كل كلامك رغم نضجه الواضح يدل علي شباب روحك..

انا لسه شاب صغير في العشرينات و متجوزتش. و لكن اوعدك لما اتجوز و اخلف ، هحكي لعيالي عن مصر و اخدهم زيارات كل سنة و اللا اتنين، و اخدهم علشان يزوروا كل الاماكن الجميلة في مصر بما فيها المدن السياحية الباهظة التكاليف التي لم استطع زيارتها عندما كنت في مصر..
و لكن مش متأكد لسه اذا ما كنت عايز اطفالي يتعلموا اللغة العربية ام لا..

لعلمك يا دكتور، انا لا اعتقد ان امريكا هي الجنة، و احيانا بزهق منها و من وحدتي فيها، و من بعض عاداتها و تقاليدها السخيفة و خايف اني مش هعرف اربي اولادي فيها. الجنس و الخمر و التفكك الاسري و مشاكل تانية كتير للاسف موجودة في الغرب كما تعلم و مش عارف هعمل ايه لما اجيب عيال.

احيانا كتير بفكر انه هييجي اليوم اللي هتعب فيه من امريكا و اقوم اطفش لاي بلد تانية. الاحساس ده بينتابني كتير كلما فكرت في حياتي بعد الستين و ايه اللي مفروض اعمله لما اطلع علي المعاش؟ احيانا بفكر اني ارجع اموت في مصر، و احيانا افكر اني اروح اشتري بيت في اي بلد من بلاد امريكا اللاتينية لان الحياة فيها رخيصة و هادية بعيدا عن الدوشة في امريكا. لدرجة اني قررت تعلم اللغة الاسبانية العام الماضي و اشتريت مكتبة كتب و كورسات تعليم اسباني و بذاكر كل اسبوع و امارس اللغة مع زملائي في الشغل لحد ما بقيت بربنط في الاسباني.

اسف اذا كنت خرجت عن الموضوع

تحياتي يا دكتور و مرحبا بك في منتدي اقباط امريكا

انا كنت فاكرك عجوز شوية بس انت طلعت من دور ولادي

ربنا يحميك وتفرح بشبابك

لا اسف ولا حاجة يا ابني الحبيب

همومك ومشاكلك دي انا فاهمها كويس واتمنى انك تكون ماشي كويس في شغلك وبتحافظ على صحتك
المهم اوعى تتجوز امريكانية
حاول على قد ما تقدر تتجوز بنت مصرية وجاليتنا في اميركا كبيرة نشكر ربنا
بس تكون من بيت كويس يعني وانت فاهم

لما تتجوز ويكون في حب وتفاهم الملل والزهق بتاعك هيروح والفراغ النفسي هيتحسن وهتحس بسعادة كبيرة لان الوحدة فعلا في الغرب كابوس كبير

تربية الولاد مشكلة فعلا واقترح عليك في مرحلة المراهقة انهم ينزلوا لمدة سنة واحدة مصر وده مهم قوي انا عملت كده مع ولادي عشان يعرفوا الناس في بلدهم عايشين ازاي وان الاباحية دي مش صح وان الشذوذ ده مش حرية شخصية

المشكلة ان المدرسة والمجتمع بيحطلهم standard غلط لحاجات كتير وكونهم يشوفوا مصر ويعيشوا فيها فترة ولو قليلة عيشة وحياة مش مجرد اجازة ده بيصحح حاجات كتير ومهم جدا

المهم بس انت حاول تتجوز وعيش حياتك بالطول والعرض ومتكتأبش يا رجال دانت في عز شبابك والحياة قدامك والدنيا مستنياك
ربنا معاك يا حبيبي ..
الرد مع إقتباس
قديم 05-05-2009
Aphex Aphex غير متصل
Silver User

تاريخ التّسجيل: Jul 2005
Aphex is on a distinguished road

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة dr.yousef_matta مشاهدة مشاركة
انا كنت فاكرك عجوز شوية بس انت طلعت من دور ولادي

ربنا يحميك وتفرح بشبابك

لا اسف ولا حاجة يا ابني الحبيب

همومك ومشاكلك دي انا فاهمها كويس واتمنى انك تكون ماشي كويس في شغلك وبتحافظ على صحتك
المهم اوعى تتجوز امريكانية
حاول على قد ما تقدر تتجوز بنت مصرية وجاليتنا في اميركا كبيرة نشكر ربنا
بس تكون من بيت كويس يعني وانت فاهم

لما تتجوز ويكون في حب وتفاهم الملل والزهق بتاعك هيروح والفراغ النفسي هيتحسن وهتحس بسعادة كبيرة لان الوحدة فعلا في الغرب كابوس كبير

تربية الولاد مشكلة فعلا واقترح عليك في مرحلة المراهقة انهم ينزلوا لمدة سنة واحدة مصر وده مهم قوي انا عملت كده مع ولادي عشان يعرفوا الناس في بلدهم عايشين ازاي وان الاباحية دي مش صح وان الشذوذ ده مش حرية شخصية

المشكلة ان المدرسة والمجتمع بيحطلهم standard غلط لحاجات كتير وكونهم يشوفوا مصر ويعيشوا فيها فترة ولو قليلة عيشة وحياة مش مجرد اجازة ده بيصحح حاجات كتير ومهم جدا

المهم بس انت حاول تتجوز وعيش حياتك بالطول والعرض ومتكتأبش يا رجال دانت في عز شبابك والحياة قدامك والدنيا مستنياك
ربنا معاك يا حبيبي ..
هههههههههه
ربنا يخليك ليا يا رب
افكارك جميلة بخصوص تربية الاولاد و فكرة اني اخدهم يعيشوا في مصر سنة و اللا اتنين. انا لو اقدر اتجوز دلوقت كنت اتجوزت، و لكني مازلت طالب في الجامعة و عايش علي قروض الحكومة الفيدرالية يعني من الاخر عيل صايع في نظر اي بنت مصرية. يعني انزل مصر اقول للبنات العرايس ايه؟ انا معايا هاي سكووووووووووول و لسه طالب في الجامعة؟ و لو اي بنت رضيت بيا من مصر اكيد هتبقي بنت نص نص. فمن الافضل ليا ان انتظر سنتين بعدما اتخرج و ابقي عريس محترم هههههههه و ساعتها فرصي في الجواز من فتاة مناسبة هتزيد، لأني عندما تأتي للبنات فاني ميعجبنيش العجب و الا الصيام في رجب.

اما بخصوص بنات الجالية المصرية هنا، فمع احترامي الشديد لهن، فمعظمهن تأمرك قلبا و قالبا. تسيطر علي الكثيرات منهن الثقافة الامريكية التي غالبا ما تكون مدمرة للتكوين المتماسك للأسرة. خاصة ما يتعلق بافكار المساواة المطلقة مع الراجل و انها تحط راسها براسه و كل الكلام الفارغ ده، و ده من وجهة نظري قد يؤدي الي الطلاق يوما ما، و هذا جل ما اخشاه. انا عايز بنت مصرية اصيلة لم تفسد و لم تتعرض للثقافة الغربية بوجه عام و الامريكية تحديدا.

تحياتي

آخر تعديل بواسطة Aphex ، 05-05-2009 الساعة 10:32 AM
الرد مع إقتباس
قديم 05-05-2009
kngemad kngemad غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Apr 2009
kngemad is on a distinguished road

ياه الموضوع بقى حلقة تعارف ...:(
على راى عادل امام ياعم سبنى اعيط
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة