تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 24-02-2008
الصورة الرمزية لـ knowjesus_knowlove
knowjesus_knowlove knowjesus_knowlove غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2003
knowjesus_knowlove is on a distinguished road
مشاركة: صوت الاذان والازعاج

جاء فى القصيدة العصماء
.................................................. .................

إقتباس:
وحِمَارٌ عَلى يَديهِ أسْلمَ ... فأنطقهُ الشَهَادةِ و يَعْفُورُ سَمْــــــــــــــــــــــــاه

فسَأله:أتشتهى النساءَ يايَعْفورْ؟.. تُرَىَ بأى لغةٍ كان سائلاً إيـــــــــــــاه؟

فإن أجَابَ الحمارُ نعمْ ... فكيف يقضى الحِمارُ معَ النساءِ شَـــــــــــهْواه؟

سُؤالٌ غبىٌ من نبىٍ ... والأدْهَى أن الحِمَارَ لم يَرُدْ مِنْ إسْـــــــــــــــتِحياه

تَبِعَ الحِمارُ مُحمداً ... فعَلاََ النَهيقُ فوقَ المآذنِ وقتَ الصَـــــــــــــــــــــلاه

و مِن وقتِها بَدَأَ رَفْسُ التابعين ... و ضَجيجُ رَعَــــــــــــــــــــــــــــــــاياه

ولن يتوقف نَهيقهُم ... إلا إذا سَمَحَ الرْبُ الحَقيقىُ الإلــــــــــــــــــــــــــــه

آخر تعديل بواسطة knowjesus_knowlove ، 24-02-2008 الساعة 05:28 PM
الرد مع إقتباس
قديم 05-04-2008
جمانا جمانا غير متصل
Silver User

تاريخ التّسجيل: Jan 2008
جمانا is on a distinguished road
نزهة الصقلي تُطالب بمنع أذان الفجر !

منقول عن جريدة هسبريس المغربية:
دعت نزهة الصقلي وزيرة التنمية الاجتماعية والتضامن بالمغرب إلى منع أذان الفجر في مساجد المملكة بدعوى تفادي تأثيره السلبي على السياحة.

وتساءلت "الصقلي" أمام وزير الأوقاف والشؤون الإسلامية خلال اجتماع وزاري مغلق يوم الجمعة 28 من الشهر الماضي: هل من الضروري أن يتعالى صوت أذان صلاة الفجر قرب الإقامات والمركبات السياحية؟ وطلبت الصقلي من وزير الأوقاف والشؤون الإسلامية أحمد التوفيق البحث عن مبرر شرعي لمنع أذان صلاة الصبح. لأن ذلك يقلق راحة السائحين.

وذكرت صحيفة "الأسبوع" في عددها لأمس الجمعة أن جرأة الصقلي "الشيوعية السابقة" أدهشت أغلب الوزراء الحاضرين في الوقت الذي فضّل آخرون التزام الصمت".

وقالت نزهة الصقلي لجريدة''لوسوار' التي يديرها رشيد نيني إن سؤالها لوزير الأوقاف كان يتعلق فقط بتوقيت الأذان (وبخاصة أذان الفجر) ومدته والقواعد التقنية المتعلقة به ، إذ لاحظت تفاوتا بين مدد الأذان بين المساجد. وأجابها وزير الأوقاف بأنه يوجد اختلاف وتفاوت بين المناطق في ضبط مستوى صوت الأذان ولا توجد ضوابط وقواعد تقنية تحدد ذلك.

وفي السياق ذاته أوضحت نزهة الصقلي وزيرة التنمية الاجتماعية والتضامن يوم الأربعاء الماضي لصحيفة "أوجوردوري لوماروك" انها لم تقصد أبدا ان تضع صلاة الفجر موضع تساؤل.

وبدورها انتقدت صحيفة "التجديد" ذات المرجعية الإسلامية تصريحات "الصقلي" معتبرة أنه لا يوجد ما يربط وزارة التنمية الاجتماعية والتضامن بقضية السياحة.

وكتبت التجديد : "ما الذي يقلق الوزيرة في الأذان؟ وما يضرها في أن يكون الأذان في بعض المساجد يدوم خمس دقائق وفي بعضها الآخر يستغرق ثمان دقائق أو أقل من ذلك أو أكثر؟ وهل بلغ إلى علمها أن المغاربة يوما اشتكوا من الأذان ومن تعالي صوته؟ بل وهل تملك معطيات تشير إلى أن المقيمين والسياح في الإقامات والمركبات السياحية انزعجوا أصلا من تعالي صوت الأذان؟".

واستطردت الصحيفة: "المشكلة أن السيدة نزهة الصقلي لا تميز بين شعيرة الأذان، وما تعارف المغاربة تاريخيا على تسميته بـ(التهليل) والذي يكون عند صلاة الفجر، ولذلك أخطأت بسب خلطها بين الأذان و(التهليل) حين قالت: إن الأذان في بعض المساجد تصل مدته إلى ساعة!!".

ولم يصدر حتى الآن أي تعليق رسمي من الحكومة على ما نشرته الصحافة المغربية و بشأن طلب الوزيرة نزهة خلال اجتماع الحكومة والذي كان اجتماعًا مغلقًا، وهو ما دفعها لاتهام وزير الأوقاف بتسريب ما جرى في اللقاء بينهم.

يأتي ذلك فيما انتقدت صحف مغربية أيضا قبول "الصقلي" المشاركة في مؤتمر عن المرأة في الدنمارك لتكريمها دون مراعاة لمشاعر الغضب والاحتجاجات في العالم الإسلامي ضد إعادة نشر الصحف الدنماركية الرسوم المسيئة للرسول صلى الله عليه وسلم.

واختارت الدنمارك -بداية شهر إبريل الحالي- الوزيرة المغربية ضمن 12 سيدة على المستوى العالمي لتكريمهن نظرا لجهودهن في "الدفاع عن حريات المرأة".

بروفايل : نزهة الصقلي شيوعية نساء المغرب

يرتبط اسم نزهة الصقلي وزيرة التنمية الاجتماعية والأسرة والتضامن بالدفاع عن حقوق المرأة، وشكلت مسيرتها صورة المرأة السياسية، التي لم تطلق العمل السياسي، من خلال حزبها التقدم والاشتراكي الذي التحقت به منذ كان يحمل اسم الحزب الشيوعي المغربي، وظلت تعد وجها سياسيا، رغم انخراطها الوازن في الحركة الجمعوية، إذ كانت من مؤسسات الجمعية الديمقراطية لنساء المغرب، كما ساهمت في تأسيس جريدة "نساء المغرب" في أواسط الثمانينات، وهي الجريدة التي تعد الثانية في مجال الصحافة النسائية، بعد جريدة 8 مارس.

وكانت الصقلي في تجربتها البرلمانية أول امرأة ترأس فريقا برلمانيا في التجربة السياسية المغربية، إذ كانت رئيسة فريق التحالف الاشتراكي، الذي يضم أحزاب"التقدم والاشتراكية" و"الاشتراكي الديمقراطي" و"العهد".

وتنحدر الصقلي التي تصفها صديقات بـ "الجسورة والمقدامة"، من أسرة اشتغل عدد من أعضائها في السياسة، فأختها بديعة الصقلي التي كانت إحدى المرأتين اللتين اقتحمتا قبة البرلمان باسم حزب الاتحاد الاشتراكي للقوات الشعبية، بعد نجاحها إلى جانب لطيفة بناني السميرس، في الانتخابات التشريعية لسنة 1984، وأخوها المهدي اختار النضال ضمن صفوف اليسار الجذري، في بلاد المهجر.
الرد مع إقتباس
قديم 05-04-2008
ali_king697
GUST

اولا انا مش عارف انتم بتصلوا ازاى اذا كنتم بتصلوا اصلا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وبعدين انا فى الشارع الى ساكن فيه فيه كنيسة وبتفضل تضرب جرس غبى الصبح وساعات الساعة 12 بالليل ما عملتش زيكم ليه واه بقى لما بيكون عندكم فرح فى الكنيسة انتوا عارفين ايه الى بيحصل بقى كل ده والواحد بيشوفه وبيسمعه كل يوم (علشان بس تعرفوا الفرق بينا وبينكم وتعرفوا مين الى متعصب ومتشدد )

يعنى الكنيسة بتنادى عليكوا بالجرس بس اتمدنتوا شوية انا كنت بشوفهم زمان يضربوا الجرس بايديهم دلوقتى بقوا بيعملوه بالكهربا اصل القسيس بيتعب من ضرب الجرس
الرد مع إقتباس
قديم 05-04-2008
ديديموس ديديموس غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Jan 2006
ديديموس is on a distinguished road

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة ali_king697 مشاهدة مشاركة
اولا انا مش عارف انتم بتصلوا ازاى اذا كنتم بتصلوا اصلا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وبعدين انا فى الشارع الى ساكن فيه فيه كنيسة وبتفضل تضرب جرس غبى الصبح وساعات الساعة 12 بالليل ما عملتش زيكم ليه واه بقى لما بيكون عندكم فرح فى الكنيسة انتوا عارفين ايه الى بيحصل بقى كل ده والواحد بيشوفه وبيسمعه كل يوم (علشان بس تعرفوا الفرق بينا وبينكم وتعرفوا مين الى متعصب ومتشدد )

يعنى الكنيسة بتنادى عليكوا بالجرس بس اتمدنتوا شوية انا كنت بشوفهم زمان يضربوا الجرس بايديهم دلوقتى بقوا بيعملوه بالكهربا اصل القسيس بيتعب من ضرب الجرس
ياض يا علي فكر قبل ما تتكلم
عاشقة الجنة مسلمة يا جدع يعني مش من بتوع الكنايس

ياض انت الكنيسة بتضرب الجرس الساعة 12 بالليل 3 مرات في السنة مش كل يوم يا عم الحاج

وبعدين ضرب الجرس ما بياخدش دقيقتين
بالنسبة لبقية أوقات ضرب الجرس بيكون في القداسات أحد وأربعاء وجمعة
بالنسبة للأفراح وبقية المناسبات بيكون بالنهار والكل صاحي

وبعدين إيه حكاية الجرس اللي بالكهربا ده انت بتجيب الكلام ده منين؟
ومش الكاهن اللي بيضرب الجرس يا مفتح

وبعدين الموضوع عن الأذان يبقى تركز كده
أنا قاعد بكلمك أهو ومن الساعة تلاتة صباحاً ما شاء الله شغالين ابتهالات وقرآن ثم ابتهالات وبعدين الأذان وكل ده في الميكروفون حوالي ساعتين كاملين متصلين في الميكروفون صداع ما بعده صداع وقلق ما بعده قلق

قال سنة قال ، الميكروفون بدعة صنعها الكفار يا سادة
اطلعوا وقولوا الأذان من فوق الجامع بنفسكم أو حتى اقتصروا الميكروفونات على الآذان العملية مش ناقصة صداع وتلوث ضوضائي
الرد مع إقتباس
قديم 05-04-2008
مجدى22
GUST

وسيظل صوت الاذان يزعجك الى يوم الدين
لان قلبك مغلق ومغلف بالحقد والغل والكراهيه للاسلام والمسلمين
فكيف لقلب مثل قلبك ان يحس بروحانية الاذان
الا بذكر الله تطمئن القلوب //
ووالله لن يطمئن قلبك ابدا
والله انكم تعلمون الحق اكثر مما تعرفون ابناءكم ولكنكم بتكبر وحقد تنكرون الحق
وسيعلم الذين ظلموا اى منقلب ينقلبون
الرد مع إقتباس
قديم 05-04-2008
ديديموس ديديموس غير متصل
Gold User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة مجدى22 مشاهدة مشاركة
وسيظل صوت الاذان يزعجك الى يوم الدين
لان قلبك مغلق ومغلف بالحقد والغل والكراهيه للاسلام والمسلمين
فكيف لقلب مثل قلبك ان يحس بروحانية الاذان
الا بذكر الله تطمئن القلوب //
ووالله لن يطمئن قلبك ابدا
والله انكم تعلمون الحق اكثر مما تعرفون ابناءكم ولكنكم بتكبر وحقد تنكرون الحق
وسيعلم الذين ظلموا اى منقلب ينقلبون
هنحس بروحانية الأذان لو كان من غير ميكروفون لو كان من غير إزعاج لو كان من غير صوت عالي وضوضاء لو كان المؤذن صوته كويس ويبدو إن المؤذن كان فائز في مسابقة أبغض الأصوات
قال روحانية قال، ده انتم ما بتدعوش للإرهاب والقتل إلا من فوق منارة الجامع
الرد مع إقتباس
قديم 06-04-2008
ali_king697
GUST

أنا قاعد بكلمك أهو ومن الساعة تلاتة صباحاً ما شاء الله شغالين ابتهالات وقرآن ثم ابتهالات وبعدين الأذان وكل ده في الميكروفون حوالي ساعتين كاملين متصلين في الميكروفون صداع ما بعده صداع وقلق ما بعده قلق

قال سنة قال ، الميكروفون بدعة صنعها الكفار يا سادة
اطلعوا وقولوا الأذان من فوق الجامع بنفسكم أو حتى اقتصروا الميكروفونات على الآذان العملية مش ناقصة صداع وتلوث ضوضائي[/quote]

هههههههههههههههههههههههههههههههههههه
هيفضل الاذان والابتهلات شغالين على طول
وانا لما كتبت لك الرد مشيت علشان اصلى الفجر
ودايما فكر نفسك انت فى بلد اسلامية
الدستور قائم على ان مصر دولة عربية مسلمة
والشعب مسلم
وشكرا على معلومات الجرس بتاعكم دى
وايه حتة الميكرفون ده بتاع الكفار هو انت مفكرنا جهلة زى بعضكم ولا ايه احنا ما بنفكرشى فى الحاجات دى خالص
الرد مع إقتباس
قديم 06-04-2008
ali_king697
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة reyad مشاهدة مشاركة
مشكلة صوت الاذان هذا في المساجد على مكبرات الصوت مشكلة عويصة في البلاد الاسلامية ..

هل الصوت المرتفع جدا للآذان هو من اجل اعلام الناس بمواعيد الصلاة ؟؟؟؟

لا طبعا فالكل يعرفها !!!!!

اذن لماذا هذا الازعاج ليلا نهارا في موعد كل صلاه على اعلى صوت في مكبرات الصوت ؟؟؟؟؟؟؟؟

الا نستطيع ان نعيش في راحه في هذه البلاد بالرغم من اننا مواطنين ندفع الضرائب ونعمل بالقانون !!!!! اليس من حقنا توفير الراحه لنا ايضا !!

ما دخلنا نحن بسماع صوت الاذان المزعج غصبا عنا وليس من حقنا الاعتراض ؟؟

هل صوت التكبير هذا هو من اجل ارهاب من يجرؤ على طلب حقه البشري في اختيار معتقداته ، وليتذكر دائما انه في بلد المسلمين !!!

هل تجرؤن في أوروبا على ازعاج الناس بهذه الطريقة الهمجية !!!!!

الحقيقة ان الاذانات (وخصوصاً اذان الفجر) تدخل ضمن التلوتث الضوضائي الذي تعيشه بلادنا العربية البائسة , نحن قوم لانعرف الهدوء , همج , قليلوا الاستقرار والتركيز , ولو انك شاهدت اي شارع عربي لعرفت من اين تستمد المساجد "قبولها الضوضائي" عند الجماهير ,هذا لان الجماهير نفسها همجية تفتح المذياع علي اخره و تنادي بعضها بصوت يزلزل الكرة الارضية...
لو كنا في بلد متحضر ,كان علي الشرطة ان تعتقل اي مؤذن يرفع عقيرته بالاذان فوق حد معين (هو حد الصوت البشري)

ثم ان مكبرات الصوت ليست من الامور الواجبة شرعا و نظرا لعدم تواجدها ايام الرسول ..

وكذلك فإن التذكير قبل أوقات الأذان أو بعدها على المآذن هي مما لم يأمر به الشرع ولم يندب إليه ولم يقم به أحد من الصحابة والتابعين ...

حسبي الله ونعم الوكيل فيكم ...
اه نسيت اهم حاجة كويس ان الاخت عاشقة الجنة مسلمة وبتدافع عن دينها بس للاسف انا لم اقراء مشاركتها وانما دخلت الموضوع على اساس هذه المشاركة ووضعت الرد دون رؤية مشاركات الاعضاء فا متفكرشى ان انا داخل مش فاهم حاجة ابقى افهم انت الاول وميز الموضوع الاساسى بيتكلم عن ايه ولا لما بتلاقى الرد مش على مزاجك بتحرف فى اى حاجة زى معظم انجيلك (وويل للذين يكتبون الكتاب بأيديهم ثم يقولون هذا من عند الله)
الرد مع إقتباس
قديم 06-04-2008
ديديموس ديديموس غير متصل
Gold User

إقتباس:
هههههههههههههههههههههههههههههههههههه
هيفضل الاذان والابتهلات شغالين على طول
وانا لما كتبت لك الرد مشيت علشان اصلى الفجر
ودايما فكر نفسك انت فى بلد اسلامية
الدستور قائم على ان مصر دولة عربية مسلمة
والشعب مسلم
وشكرا على معلومات الجرس بتاعكم دى
وايه حتة الميكرفون ده بتاع الكفار هو انت مفكرنا جهلة زى بعضكم ولا ايه احنا ما بنفكرشى فى الحاجات دى خالص
هتستعبط يا علي؟
مفيش فينا جهلة يا علي، ما بنقاطعش حد، المقاطعة من عندكم انتم وعيب يعني تستخدموا ميكروفون الكفار وما تخترعوش ميكروفون إسلامي جديد

ومصر ولا عربية ولا مسلمة يا علي
مصر نطقت الشهادتين امتى؟ مصر بتصلي وبتصوم وحسن إسلامها؟

وعربية ايه يا فالح والفرق بيننا وبين العرب زي الفرق بيننا وبين الأوروبيين

العرب من نسل سام ابن نوح زي اليهود والكلدان والأشوريين والسريان ...إلخ وبقية الشعوب السامية

المصريين والأفارقة من نسل حام ابن نوح
الأروبيين من نسل يافث ابن نوح

هنتعرب ازاي بقى؟ عشان بنتكلم عربي؟ وايه يعني
عشان الأغلبية مسلمة؟ ما ماليزيا المسلمين فيها كتير ومحدش سماها دولة عربية

بذمتك يا علي العرب يشرفوك؟ ده حتى القرآن بيقول :
الْأَعْرَابُ أَشَدُّ كُفْرًا وَنِفَاقًا وَأَجْدَرُ أَلَّا يَعْلَمُوا حُدُودَ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَى رَسُولِهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ (التوبة 97)
وانت عايز تتبع ملتهم وتكون أشد كفرا ونفاقا؟
الرد مع إقتباس
قديم 06-04-2008
ديديموس ديديموس غير متصل
Gold User

إقتباس:
اه نسيت اهم حاجة كويس ان الاخت عاشقة الجنة مسلمة وبتدافع عن دينها بس للاسف انا لم اقراء مشاركتها وانما دخلت الموضوع على اساس هذه المشاركة ووضعت الرد دون رؤية مشاركات الاعضاء فا متفكرشى ان انا داخل مش فاهم حاجة ابقى افهم انت الاول وميز الموضوع الاساسى بيتكلم عن ايه ولا لما بتلاقى الرد مش على مزاجك بتحرف فى اى حاجة زى معظم انجيلك (وويل للذين يكتبون الكتاب بأيديهم ثم يقولون هذا من عند الله)
على فكرة صحيح عاشقة الجنة مسلمة لكن ولا بتدافع ولا بتعمل حاجة وقرفانة من 90% من العرب وبتفتخر إنها مش عربية

بعد كده تبقى تعمل اقتباس يا علي وما تبقاش إمعة انت دخلت رديت بعد عاشقة الجنة

الإنجيل مش محرف يا علي أنت أصلا ما قريتهوش في حياتك

القرآن هو المحرف تبقى راجع موضوعي ورد عليه لو عندك شوية من الأحمر

http://www.copts.net/forum/showthread.php?t=27183
الرد مع إقتباس
قديم 06-04-2008
احلى نغم احلى نغم غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Apr 2008
احلى نغم is on a distinguished road

الله وضع اديان
منهم
دين المسح
ودين الاسلام
ولازم كل واحد يحترم الثاني بس مع الاسف الى الان انا ماشفت اي احترام للدين الاسلامي
ومنتدى الاديان هنا كلة هتك بأعراض المسلمين اعتقد انا الان لو وضعت اي موضوع يسئ بالمسيحية
لنطردت من المنتدى كلامي واضح
انا اعرف اني ماحكدر اغير اي شي بس على الاقل حالوا شوية تحترموا بعض يعني انا الان مسلمية وفي كثير اعضاء مسلمين وانا الان بستطاعتي اجيب ستين موضوع عالميسح واغلط فيهم كمان
بس انا عارفة انو في حدود وفي حاجة اسمهة حترام
في كثير ناس مسلمين ومسيحيين اصحاب واكثر من الاخوان وانا عندي صديقة مسيحية ومثل الخوات انا وهية بس مابيوم خلينة حاجة اسمها دين بيناتنة
وانا اسفة لاني طولت عليكم
الرد مع إقتباس
قديم 06-04-2008
ديديموس ديديموس غير متصل
Gold User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة احلى نغم مشاهدة مشاركة
الله وضع اديان
منهم
دين المسح
ودين الاسلام
ولازم كل واحد يحترم الثاني بس مع الاسف الى الان انا ماشفت اي احترام للدين الاسلامي
ومنتدى الاديان هنا كلة هتك بأعراض المسلمين اعتقد انا الان لو وضعت اي موضوع يسئ بالمسيحية
لنطردت من المنتدى كلامي واضح
انا اعرف اني ماحكدر اغير اي شي بس على الاقل حالوا شوية تحترموا بعض يعني انا الان مسلمية وفي كثير اعضاء مسلمين وانا الان بستطاعتي اجيب ستين موضوع عالميسح واغلط فيهم كمان
بس انا عارفة انو في حدود وفي حاجة اسمهة حترام
في كثير ناس مسلمين ومسيحيين اصحاب واكثر من الاخوان وانا عندي صديقة مسيحية ومثل الخوات انا وهية بس مابيوم خلينة حاجة اسمها دين بيناتنة
وانا اسفة لاني طولت عليكم
لا ولا آسفة ولا حاجة
شوفي
الموضوع وما فيه هو نظام الأسلمة السياسية الإجبارية وإن الدولة تنطق الشهادتين إلخ إلخ
المفروض إن الدين هو علاقة بين الإنسان وربه
إنما يحاول فرضه على الآخرين وأسلمة الدولة والقوانين ويبقى الأقباط مواطنين درجة تانية في دولة إسلامية - ده كلام مرفوض
يبقى الوضع ايه
نرجع لما كانت عليه مصر قبل ثورة الحرامية اللي ساهم فيها الإخوان المسلمين
يعني يبقى الدين لله والوطن للجميع وساعتها صدقيني محدش هيبقى له دعوة بدين التاني

عايزين دولة علمانية الكل فيها يبقوا أصحاب وأحباب لكن ده مش هيحصل إلا لو نظام الوهابية بتكفير الآخر والأسلمة الحكومية الدستورية انقرض وانتهى
الرد مع إقتباس
قديم 06-04-2008
احلى نغم احلى نغم غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Apr 2008
احلى نغم is on a distinguished road

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة ديديموس مشاهدة مشاركة
لا ولا آسفة ولا حاجة
شوفي
الموضوع وما فيه هو نظام الأسلمة السياسية الإجبارية وإن الدولة تنطق الشهادتين إلخ إلخ
المفروض إن الدين هو علاقة بين الإنسان وربه
إنما يحاول فرضه على الآخرين وأسلمة الدولة والقوانين ويبقى الأقباط مواطنين درجة تانية في دولة إسلامية - ده كلام مرفوض
يبقى الوضع ايه
نرجع لما كانت عليه مصر قبل ثورة الحرامية اللي ساهم فيها الإخوان المسلمين
يعني يبقى الدين لله والوطن للجميع وساعتها صدقيني محدش هيبقى له دعوة بدين التاني

عايزين دولة علمانية الكل فيها يبقوا أصحاب وأحباب لكن ده مش هيحصل إلا لو نظام الوهابية بتكفير الآخر والأسلمة الحكومية الدستورية انقرض وانتهى
ليش مش ممكن يحصل
بالعكس ممكن
اذا تجمعنا كلنة وحطينا ايدينا بأيدين بعض يحصل ونص بس مافي احد يريد يساهم الكل يكول نفسي يا نفسي ومع الاسف صار العرب شبه متخلف
الرد مع إقتباس
قديم 06-04-2008
elmafdy elmafdy غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
elmafdy is on a distinguished road

امال انا اعمل ايه . . . الجامع اللى جنب بيتنا مشكلته اكبر من مجرد الصراخ وقت الادان بس . . . لكن الشيخ بتاع الجامع بيعتبر ان الميكروفون جزء من جهاز النطق عنده . . . زى الحنجره و الاحبال الصوتيه و اللسان . . . الميكروفون مفتوح طول الوقت و الشيخ قاطع فى الجامع طول اليوم . . . مش بس بنسمع الادان . . لكن بنسمع كل الصلوات بكل تفاصيلها بصوت عالى يصم الاذان لدرجة اننا مش بنسمع بعض لما بنتكلم مع بعض فى البيت . . . بنتصدع بصلاة الجمعه و خطبة الجمعه لمدة ساعتين و اكتر . . . و بنتدوش فى رمضان لمدة 5 او 6 ساعات كل يوم بصوت عالى يصم الاذان ما بين صلاة المغرب و العشا و التراويح و غيره و غيره . . . ده غير لما بيطلع زى الصاروخ كل يوم الفجر مش بس فى الاذان لكن فى الصلاه من اولها لأخرها . . . و غيره و غيره و غيره .

بس الكوميديا بجد و اللى بتهون عليا الصداع ده كله . . .هو تمسك عم الشيخ بالمايكروفون العالى جدا ده لما يكون بيتكلم مع حد من اصحابه او بيتكلم فى الموبيل . . . او حتى و هوه بيطفح الاكل . . و تسمع صوت مضغ الطعام و التفافه و النفافه و القرف كله على الهواء و بالمايك .

و زى ما بأقول دايما

ربنا هو الشافى

المفدى
الانفصال هو الحل
الرد مع إقتباس
قديم 06-04-2008
ديديموس ديديموس غير متصل
Gold User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة احلى نغم مشاهدة مشاركة
ليش مش ممكن يحصل
بالعكس ممكن
اذا تجمعنا كلنة وحطينا ايدينا بأيدين بعض يحصل ونص بس مافي احد يريد يساهم الكل يكول نفسي يا نفسي ومع الاسف صار العرب شبه متخلف
هي دي المشكلة يا نغم

رفضنا إننا نُستعرب، فنحن لسنا عرب ولن نكون

نعمل ايه يا ناس يعني، احنا أفارقة من نسل حام، العرب من نسل سام، والأروبيين من نسل يافث والثلاثة أولاد نوح
يعني الفرق بيننا وبين العرب كالفرق بيننا وبين الأروبيين
ازاي هنبقى عرب بس؟!

أنا عايز مصر ترجع لما قبل 1948

ويرجع اسمها مملكة مصر، ويكون رئيس الوزراء من الشعب وبالانتخاب مش التعيين
ويكون فيه أحزاب وينتهي عهد الإخوان المسلمين اللي ولا عندهم حزب ولا برنامج حزبي وكل هدفهم هو تخريب البلد وفرض الجزية والمهانة على الأقباط
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة