تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 18-11-2006
الصورة الرمزية لـ Gregory
Gregory Gregory غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2005
Gregory is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة bemoi مشاهدة مشاركة
عندى سؤال:
هو أنتم فاكرين أن المسيحيين فى مصر فعلاً معتمدين على أقباط المهجر بالشكل ده؟
لو كانت الإجابة "نعم" فيؤسفنى أخيب ظنكم و أقولكم "المسيحيين فى مصر و لا حاطين فى دماغهم أقباط المهجر، فكل واحد عايش فى المجتمع اللى حواليه، خلو بتوع أمريكا فى أمريكا و لو عايزين حاجة من مصر يتفضلوا يعيشوا معانا، أما الشكوى فعندنا كنايسنا و أهلنا و أصحابنا و قبل ده كله عندنا ربنا اللى هو الوحيد اللى يقدر يخليك قوى وقت الضيقة"
طبعا مش معتمدين على أقباط المهجر ...
و أقباط المهجر عمرهم ما طلبوا أن أقباط الداخل يعتمدوا عليهم
و دايما يطلبوا حل مشاكل الأقباط من داخل مصر و ليس خارجها
العيب فى النظام الذى لا يستجيب الا بالضغوط الأمريكية
فان قام الأقباط فى الداخل بالمطالبة بحقوقهم و لم تستجيب الدولة
ثم قامت الضغوط الأمريكية بجعلها تستجيب لـــ " حقوق " الأقباط كمواطنين فى هذا البلد
فهل نأتى نحن أقباط الداخل و نرفض إستجابة الدولة للتفاعل مع مطالبنا ؟ !
طب نعمل إيه يعنى ؟ ؟ ؟

عموما أقباط المهجر ليس لديهم الا الصلاة من أجل أقباط الداخل
و مساعدتهم وقت الأزمات و الأضطهاد
و نقل صوتهم للعالم كله نظرا للحرية المتوافرة فى الخارج

فهل أخطأ أقباط المهجر بهذا ؟ ؟ ؟
هل تريدون منهم أن يقفوا إذن صامتين و هم يشاهدون أخوتهم و أبنائهم يذبحون فى الكشح بينما يبرئ كل المتهمين ؟ ؟ ؟
أم يتألموا مع أخوتهم كما تألم قبلا ارمياء النبى لأجل أخوته
+ يا ليت رأسي ماء و عيني ينبوع دموع فأبكي نهارا و ليلا قتلى بنت شعبي (إرميا 9 : 1)
قديم 19-11-2006
الاميره الاميره غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Sep 2006
الاميره is on a distinguished road
[QUOTE=zzaghlul;187520][SIZE="5"]يا أختي العزيزة الاميرة انتي قلتي ومعك حق لا يجب الاعتماد لا علي امريكا وامثالها ولا اقباط المهجر وفي نفس الوقت تلجأين الي مسلمي مصر؟ تفتكري ده منطق سليم؟ مسلمي مصر اخر ناس

يأخ زغلول أولا أشكرك على ردك المهذب وثانيا هاوضح لك وجهة نظرى أكثر فأنا لاأقصد الإعتماد على زراع المسلمين فى حل مشاكلنا نحن الأقباط ولكنى أقصد إنه يوجد بين المسلمين أشخاص كثيرين معترضين على إهدار حقوق الإنسان عموما فى مصر يعنى لايعجبهم مثلا تزوير الإنتخابات وعدم إحترام أرائهم كشعب ولا يعجبهم هذا المستوى الإقتصادى المتدهور الذى يعيشونه .. أيضا لا يعجبهم إهانة المواطن المصرى فى وطنه على يد الشرطه عامة و بأقسام الشرطه خاصة وسلبيات أخرى كثيره .. فأنا أقول إنه إذا وضعنا يدنا بيد هؤلاء الذين يطالبون بإحترام حقوق الإنسان
و تطبيق قوانين حقوق الإنسان فى مصر ووقفنا سويا فى مواجهة حكومتنا المستبده فربما نستطيع فعل شئ لإننا بذلك سنكون جميعا من القوى الداخليه للبلد ونفوت على الحكومه وعلى الفئه الظلاميه فرصة التغنى بنغمة الإستقواء بالخارج بالنسبه لنا كأقباط بمعنى آخر إنه عندما يطالب طرفان من الداخل بالتغيير فهذا سيكون أفضل طبعا من أن يطالب طرف واحد فقط .. فإن قدر الله وشاء التغيير وطبقت فعلا قوانين حقوق الإنسان فى مصر ففى هذه الحاله سوف نحصل تلقائيا نحن الأقباط على حقوقنا كامله نتيجه لتطبيق هذه القوانين العادله التى تنص طبعا على المساواه فى كل شئ وفى جميع المجالات .. هذا هو رأيى الذى أقصده .. وأما عن أقباط المهجر فأنا طبعا أعترف بفضلهم وأقدرهم بدون شك فى هذا لأنهم إخوتنا وأقاربنا طبعا ولاأشكك أبدا أبدا فى محبتهم لنا وحرصهم على مصلحتنا .. وشكرا لإسلوبك المتحضر مره أخرى

آخر تعديل بواسطة الاميره ، 19-11-2006 الساعة 07:21 AM
الرد مع إقتباس
قديم 19-11-2006
الصورة الرمزية لـ makakola
makakola makakola غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Jan 2005
makakola is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة الاميره مشاهدة مشاركة
فما دليلك على أن الفتاه ليست شيعية أو كردية أو حتى لا دينية، لماذا إتهمتها بأنها مسيحية؟

وما دليلك أنت على إنها غير مسيحيه .. أنا بصراحه مش عارفه إيه اللى مخليكم كلكم متأكدين كده إن مافيش مسيحين كانوا موجودين فى وسط كل هؤلاء الذين هللوا لدخول الأمريكان إلى العراق فهل جميعكم كنتم هناك ولا إيه !!!!!! وإيه كمان اللى مخليكم بتقولوا إنكم ماشفتوش التهليل ده مع إنه إتعرض على قناة الجزيره الفضائيه لفترات كبيره فى بداية الحرب على العراق .. أما عن موضوع الإعلام اللى أظهر فضايح الإضطهادات فطبعا شكرا جزيلا لخدمة النت على هذا .
الأخ الحبيب أميرة
لك جزيل الشكر لتخيرك عبارة من وسط ألف عبارة للرد عليها من مشاركتى، وأعتقد بدلا من الرد على مثل هذه العبارة، كان الأولى بك الرد على العامل المشترك الموجود فى الدول التى تحتوى على ذبح وقتل لنحمله المسؤلية
فى جميع الأحوال الدليل على أنها ليست مسيحية بسيط جدا، فعندما نكون فى دولة نسبة المسيحين بها أقل من 10%، فمن المنطقى أن من يراه يكون من الأغلبية المسلمة ما لم يثبت عكس ذلك بالدليل
فلا يمن أن أسير فى وسط شوارع القاهره فأرى إنسانا يسرق أقول ها هو مسيحى، وأرى إنسانا فى مظاهره فأقول ها هو مسيحى، بالرغم من أن المسيحيون فى مصر نسبتهم أكبر من نسبتهم فى العراق، لكن المنطقى أن يكون من أراه مسلما لأنه يمثل الأغلبية حتى يثبت عكس ذلك
أعتقد الكلام واضح ولن يفترض أن هذه الفتاه مسيحية سوى إنسان يعتقد أن المسيحيين يحبون أمريكا أكثر من أوطانهم، أى إنسان غير مسيحى
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة الاميره

إيه حكاية إنى مسلمه وإنى ولد مش بنت ده كلام كله مالهوش أى لازمه وعلى العموم اللى يريحكم صدقوه ده شئ لايهمنى فى شئ المهم هو النقاش و الأراء فقط ولا إيه ؟؟؟؟
أوع تكون بتزعل لما البعض يفتكرك مسلم أو رجل مش فتاه، أصل الأستاذ (bemoi) بيزعل برضه من كده، وبرضه أول مداخلاته كان فاكرها حتتحذف

شكلكم من عيله واحده
قديم 19-11-2006
AleXawy AleXawy غير متصل
Banned

تاريخ التّسجيل: Jun 2006
AleXawy is on a distinguished road
الأخ الاميره كان اسمه في البداية " جورج ميلاد "

وبعدين غيره ، وباين انه واخد نفس طريقة bemoi فعلاً
الرد مع إقتباس
قديم 19-11-2006
الاميره الاميره غير متصل
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة boulos مشاهدة مشاركة
الأخت أميرة سلام المسيح معك
أود أن أختلف معك فى الرأى فى أنه كلام الأقباط فى المهجر لا يؤثر لو كان كذلك لما اهتمت الصحف ووسائل الاعلام بمتابعة مؤتمراتهم ووصفهم بالعمالة والخيانة انه أكبر دليل على النجاح وازعاج القوات الحكومية الظلامية لو كان هذا الحديث الذى يدلون به غير ذى جدوى لما اهتموا أن يظهروه للعلن ويحطوا من شأنه.
ثم ان أقباط المهجر كما يحلو للبعض تسميتهم مع أنهم اخوتنا و عائلاتنا فأنا أحد الذين لهم عائلة كبيرة فى أمريكا فكل الأعمام والأخوال والعمات والخالات وأيضا جدتى والدة أبى هى هناك معهم فهل هذا ينفى أنهم يشعرون بى ويحبوننى ويتألمون من أجلى اذا تعرضت لظلم- هم بدأوا بالكلام بالحوار وبالطرق المتحضرة والمتمدنة لا بالعنف والارهاب لأن المسيح بداخلهم.فهم أعطوا صورة مشرفة للتظاهر والاعتراض المقبول ثم ان نشاطهم جعل بعدا دوليا للقضية القبطية وفضح ممارسات الظلمة فى كل أنحاء العالم. الرب يبارك عملهم ويعوض تعب محبتهم من أجل اخوتهم.
صدقنى يأخ بولس إننى أوافقك تماما على كل كلمه إنت كتبتها أما عن الإختلاف حول موضوع إن كلام إخواتنا بالمهجر لا يؤثر فأبدا ليس هذا قصدى أنا أقصد أنهم يطالبون بكل جد ومثابره منذ سنوات بالتغيير ولكنه الى الآن لم يحدث فلنحاول نحن من الداخل أيضا ربما تفيد المحاوله من الداخل فى شئ فقط لنجرب جميع المحاولات وكل الطرق لنصل لهدفنا المنشود أما عن محاولات أقباط المهجر النزيهه وإهتمامهم بنا وبقضايانا فهذا مالاأستطيع أبدا أن أنكره ولو سمحت تفضل بقراءة ردودى فى هذا الموضوع حتى لا أضطر أنا لتكرار الكلام نفسه كثيرا ولك جزيل الشكر (sml21)

آخر تعديل بواسطة الاميره ، 19-11-2006 الساعة 08:14 AM
الرد مع إقتباس
قديم 19-11-2006
boulos boulos غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2006
boulos is on a distinguished road
لقد قرأت ردودك كلها يا أخت أميرة ولكن يبدو أنك لم تنتبه لمشاركتى الا متأخرا. على العموم لقد بدأ الحوار من الداخل من خلال زيارات أخينا الحبيب مايكل منير لمصر ومشاركته فى الحوار وكان أخرها مؤتمر نجع حمادى الذى تحدث فيه عن تعاون المسيحيين والمسلمين معا من أجل الديمقراطية وحقوق الانسان.
أما اذا كنت تقصدى أن الحوار يكون مع الأقباط فى الداخل فقد ذاقت الكنيسة الأمرين وقياداتها العليا من لامبالاة الدولة وعدم اهتمامها فالدولة لم تعترف بوجود مشاكل للأقباط الا بعد المؤتمرات المتعددة فى الخارج والضغوط الدولية عليها واضطرت الدولة مرغمة على فتح الحوار مع مايكل منير حتى تصلح من صورتها أمام المجتمع الدولى وحين استقبلت مايكل على نطاق رسمى واسع لم تحسب أنها بذلك قلبت المائدة على نفسها أو جنت على نفسها براكش فقد كانت حجة الدولة أن الأقباط لا يتحاورون ويرددون الشكوى فجاء مايكل وفتح بابا للحوار و تكررت زياراته ولقاءاته فان لم تستجب الدولة وكانت وعودها مجرد كذب ودعاية ليس الا فهى بذلك تكون قد فضحت نفسها أمام العالم أجمع وهنا وجب التدخل العالمى. أتمنى أن تكون الرؤية قد وضحت بعض الشىء.
الرد مع إقتباس
قديم 19-11-2006
honeyweill honeyweill غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jan 2006
honeyweill is on a distinguished road
ياريت ياجماعه نبطل اتهام لاميره .....لانه المتهم بريء حتي تثبت ادانته
سيبوكوا من الاساليب الاسلاميه
الرد مع إقتباس
قديم 19-11-2006
الاميره الاميره غير متصل
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة honey مشاهدة مشاركة
ياريت ياجماعه نبطل اتهام لاميره .....لانه المتهم بريء حتي تثبت ادانته
سيبوكوا من الاساليب الاسلاميه
ياريت يكون كلامك ده بجد ومش تريقه يا أستاذ هنى لأنى أنا فعلا يهمنى إن حضرتك ماتكونش زعلان أبدا من أرائى حتى لو إنت مختلف معايا فيها لأن أنا بصراحه باحب أقرأ موضوعاتك جدا وأيضا الروابط الهائله التى تضعها فشكرا على المجهود الرائع الذى تبذله بالمنتدى .. ومعلش أنا أسفه لأنى كنت فى البدايه باكتب أسم حضرتك كده بدون ألقاب لكن بعد ما خاطبتنى فى ردك بإسلوب ( يابنتى ) فهمت إننى لا بد أن أضع لقب قبل الأسم

آخر تعديل بواسطة الاميره ، 19-11-2006 الساعة 11:06 AM
الرد مع إقتباس
قديم 19-11-2006
الاميره الاميره غير متصل
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة boulos مشاهدة مشاركة
لقد قرأت ردودك كلها يا أخت أميرة ولكن يبدو أنك لم تنتبه لمشاركتى الا متأخرا. على العموم لقد بدأ الحوار من الداخل من خلال زيارات أخينا الحبيب مايكل منير لمصر ومشاركته فى الحوار وكان أخرها مؤتمر نجع حمادى الذى تحدث فيه عن تعاون المسيحيين والمسلمين معا من أجل الديمقراطية وحقوق الانسان.
أما اذا كنت تقصدى أن الحوار يكون مع الأقباط فى الداخل فقد ذاقت الكنيسة الأمرين وقياداتها العليا من لامبالاة الدولة وعدم اهتمامها فالدولة لم تعترف بوجود مشاكل للأقباط الا بعد المؤتمرات المتعددة فى الخارج والضغوط الدولية عليها واضطرت الدولة مرغمة على فتح الحوار مع مايكل منير حتى تصلح من صورتها أمام المجتمع الدولى وحين استقبلت مايكل على نطاق رسمى واسع لم تحسب أنها بذلك قلبت المائدة على نفسها أو جنت على نفسها براكش فقد كانت حجة الدولة أن الأقباط لا يتحاورون ويرددون الشكوى فجاء مايكل وفتح بابا للحوار و تكررت زياراته ولقاءاته فان لم تستجب الدولة وكانت وعودها مجرد كذب ودعاية ليس الا فهى بذلك تكون قد فضحت نفسها أمام العالم أجمع وهنا وجب التدخل العالمى. أتمنى أن تكون الرؤية قد وضحت بعض الشىء.
[COLOR="Magenta"][COLOR="Blue"][FONT="Arial Black"][SIZE="6"]
[COLOR="Magenta"]

أرجو المعذره لعدم إنتباهى السريع لرد ك لكن معلش بقى الإمتحانات على الأبواب ومش بادخل المنتدى وقت كافى .. بس المهم إن إحنا طلعنا مش مختلفين زى ما قلتلك

آخر تعديل بواسطة الاميره ، 19-11-2006 الساعة 11:51 AM
الرد مع إقتباس
قديم 19-11-2006
honeyweill honeyweill غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jan 2006
honeyweill is on a distinguished road
يا اميره انا مش سني كبير اوي كده بس مش هقولك كام
ولا بليز ارفعي الالقاب كلميني هني عادي
..............................
لا ابدا الراي والراي الاخر في المنتدي من زمان
لكن بس معملتيش الي قلتلك عليه لا اجحتي الشيطان ولا سمعتك بتتكلمي في اسلاميات علي محمد
غريبه شويه
انا مش بتريق زي منتي قلتي لكن باكدلك بس انك نسيتي تقولي
..........................
وليا الشرف انك تكوني متابعاني في الفوورم بس صديقيني انا الي في المنتدي دول شوفي هما كتير بس كلهم اتعلمت منهم
كلهم بجد ناس اكتر من رائعه
.......................
وتاكدي ان اقباط المهجر هما جزء مننا وهما الي عاملين المنتدي ده الي بتكتبي فيه انتي واحنا في مصر وبره مصر حتي المسليمن الي بيدخلوا يتكلموا هنا كمان
لان ده منتدي وموقع منظمه اقباط امريكا بتاعت مايكل منير الزعيم المنير
.....................
وامريكا لم تؤذينا في شيء علشان نكرها وصدقيني امريكا نفعت الاقليات المسيحيه في اماكن كتيره حتي لو دافعت عن الحريه وحقوق الانسان مش الدين ولونها الدين يهمها الي حد ما لانها عارفه ان الاسلام ارض خصبه للارهاب الي هيضرها ويضر مصالحها
الرد مع إقتباس
قديم 20-11-2006
الاميره الاميره غير متصل
Registered User

[[COLOR="Blue"][SIZE="6"]QUOTE=honey;188424]يا اميره انا مش سني كبير اوي كده بس مش هقولك كام
ولا بليز ارفعي الالقاب كلميني هني عادي
..............................
لا ابدا الراي والراي الاخر في المنتدي من زمان
لكن بس معملتيش الي قلتلك عليه لا اجحتي الشيطان ولا سمعتك بتتكلمي في اسلاميات علي محمد
غريبه شويه
انا مش بتريق زي منتي قلتي لكن باكدلك بس انك نسيتي تقولي
..........................
وليا الشرف انك تكوني متابعاني في الفوورم بس صديقيني انا الي في المنتدي دول شوفي هما كتير بس كلهم اتعلمت منهم
كلهم بجد ناس اكتر من رائعه
.......................
وتاكدي ان اقباط المهجر هما جزء مننا وهما الي عاملين المنتدي ده الي بتكتبي فيه انتي واحنا في مصر وبره مصر حتي المسليمن الي بيدخلوا يتكلموا هنا كمان
لان ده منتدي وموقع منظمه اقباط امريكا بتاعت مايكل منير الزعيم المنير
.....................
وامريكا لم تؤذينا في شيء علشان نكرها وصدقيني امريكا نفعت الاقليات المسيحيه في اماكن كتيره حتي لو دافعت عن الحريه وحقوق الانسان مش الدين ولونها الدين يهمها الي حد ما لانها عارفه ان الاسلام ارض خصبه للارهاب الي هيضرها ويضر مصالحها

ok هنى ومعلش أنا ماأخدتش بالى من ردك اللى قبل الأخير ده غير دلوقتى .
[أولا : عن موضوع إن الناس على المنتدى بالآلاف وإنى مش هاقدر أحكم تصرفات حد فده طبعا حقيقى وربنا يزيد فى عددهم كمان وكمان لكن المفروض والصح كمان إنهم لو حتى مليون مش آلاف يبقى الحوار مهذب وبإحترام علشان نقدر نتواصل فى الحوار والآراء سويا لأن لو أنا غلطت فى حد ممكن إن هو يغلط فيه لأن أنا التى أعطيته الفرصه لذلك. ولو حد غلط فيه مش هاغلط فيه برضه بس مش هارد عليه تانى أبدا وها نبقى كده فقدنا التواصل ..عرفت بقى ياهنى إنه فى النهايه لا يصح إلا الصحيح.
وعن موضوع( سواء كنتى بنت أو ولد ).. طيب مسلمه وباقول إنى مسيحيه وعرفنا ليه لكن ولد وباقول إنى بنت طيب ليه إيه المستفاد من كده.. بالعكس أنا لو غاويه تمويه فكان الأفضل لى إنى أقول إنى أنا ولد ( وصدقنى إن الفكره دى جت لى من كلامكم بس ) عارف ليه علشان فى موضوعات كتيره أحيانا بيكون الكلام فيها محرج وبيقى ليه رأى فيها ونفسى أقوله لكن مش باقدرفأضطر إنى أقرأ فقط هذه الموضوعات ولا أشارك فيها .. عرفت بقى إن العكس هو الصحيح.. يعنى على الأقل توجد إستفاده لكن أنا بنت وباقول إنى ولد فإيه الإستفاده من كده إلا لو أنا كنت خايفه منكم بقى أحسن تضربونى .. وعلى العموم أنا هافكر فى موضوع ( ولد ) ده بس ربنا يسهل حكاية الإشتراك فى المنتدى وأنا أبقى أعملها .
أما عن موضوع إنى أجحد الشيطان .. أهو أنا رافعه إيدى اليمين بس إنت مش شايفنى وبأقول وبصوت عالى إنى أجحدك أيها الشيطان أنت وكل مملكتك ... إنى أجحدك أيها الشيطان أنت وكل مملكتك...إنى أجحدك أيها الشيطان أنت وكل مملكتك ها.. مبسوط كده ؟؟؟
أما إنى أجحد محمد وصحابته فهذا ما يجعل كل آرائى عن حرية العقيده ونبذ الكراهيه وعدم الخطأ فى الأخر المختلف معى فى الرأى أو العقيده تنهار كلها وأبقى أنا باناقض نفسى .. ده أولا أما ثانيا فإنت ناسى إن السيد المسيح له المجد قال إنه( بالكيل الذى تكيلون به يكال لكم ) وقال كمان ( كل ما تريدون أن يفعل الناس بكم إفعلوا هكذا أنتم أيضا بهم ) يعنى لو أنا شتمت( نبيهم) هما هايشتموا ( إلهى ) ويبقى أنا الخسرانه فى المعركه دى لأن أنا إلهى إله حق وأنا أحبه ولاأريد من أى أحد أن يهينه بأى كلمه لأن إهانته ستجرحنى وتؤلمنى وتدمينى بشده ها .. صح كده ؟؟؟
أما عن موضوع الشكر على متابعة موضوعاتك فالشكر لك أنت لأنك بإستمرار تأتى لنا بكل ماهو جديد فعلا ( يعنى بتجيب لنا الأخبار الطازه دائما ) وأخرها موضوع
" جيتوهات الأقباط بالجامعه"وعلى فكره أنا كتبت عن الموضوع ده من كام شهر كده أول لما دخلت المنتدى فى موضوع ( رفقا بأقباط مصر أيها المسلمون ولا تنسوا إنهم الأصل ).
أما موضوع أقباط المهجر تااااااااااااااااااااااااانى .. مش هارد بقى علشان زهقت
وبرضه تاااااااااااااانى موضوع باكره أمريكا .. مش هاحلف تانى علشان برضه زهقت

الرد مع إقتباس
قديم 23-11-2006
الاميره الاميره غير متصل
Registered User

shock

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة AleXawy مشاهدة مشاركة
الأخ الاميره كان اسمه في البداية " [COLOR="Red
"]جورج ميلاد
"

وبعدين غيره ، وباين انه واخد نفس طريقة bemoi فعلاً [/COLOR]

ياااااااه إيه الفكاكه دى ........ معقوله عرفت الموضوع ده لوحدك
طيب ماهو أنا وأخويا يا ذكى اللى راسلناك وقلنا لك إن إحنا عايزين نغير العضويه من إسم أخى ( جورج ميلاد ) الى إسمى أنا ( الأميره ) وسألناك علشان كنا لسه داخلين المنتدى جديد ومش عارفين نعمل إيه ..وللأسف إنت كنت أول واحد إستقبلنا - وكنا نفسنا نذكر الواقعه دى بالخير بس معلش بقى ما فيش نصيب - المهم أنا كنت ناويه ماأردش خالص وأسيبك تكتب كل اللى إنت عايزه لكنى وجدت إن فى ناس على المنتدى فاكرين إن إنت إكتشف ده لوحدك وكأنك إكتشفت سر القنبله الهيدروجينيه .. فواحد يقولك عنك حق والثانى يقولك أنا باعتذر لك إنى ماكنتش مصدقك .. فأنا حبيت بس أفوت عليك الفرصه دى وأعرفهم إن إحنا اللى راسلناك وعرفناك بالتغيير ده فهللت إنت على المنتدى كله بكلام من المفترض إنك تحترمه وتحترم أيضا لجوءنا اليك للمساعده .
على العموم هذا الموقف لا يشيننى فى شئ .. فما الخطأ إذا كانت العضويه فى البدايه كانت لأخى وكتب عليها موضوعين أو ثلاثه ثم تركها وأصبح لا يستخدمها لأنه يمل بسرعه من الكلام فى المنتديات فإستخدمتها أنا بدلا منه لأنى حاولت أن أعمل عضويه خاصه بى فواجهتنى بعض الصعوبات .. فطلبت من الزميل ( موسى الأسود ) تغيير إسم المستخدم من" جورج " الى " الأميره" حتى لايتعارض إسلوبى أنا كبنت مع إسم المستخدم فمشكورا فعل التغيير الذى طلبناه منه .. لكنى فوجئت إنه قد وضع إسمى على جميع الموضوعات السابقه بلا إستثناء بما فيها الموضوعات الخاصه بأخى وأنا كنت فاكره إن موضوعات أخى ستظل بأسمه كما هى .. وإن إسمى أنا سيوضع على الموضوعات التاليه للتغيير .. وبهذا أصبح أنا ليس لى ذنب فى ذلك ولم أتحايل فى شئ .. وأنا الآن أراسل الزميل( مكه كولا ) لمحاولة إسترجاع إسم( جورج )ووضعه على الموضوعات الخاصه به إذا أمكن ذلك ..علشان إنت تبطل تهليل .
أدينى نشرت لك الموضوع على المنتدى كله أهو ياريت بقى تبطل إستفزاز.

بس فى بقى حاجه قبل مأنهى كلامى نفسى أعرفها إنت إيه اللى هامك قوى ومزعلك قوى .. فارق إيه معاك إنت إذا كنت أنا بنت ولا ولد .. وياريت تشرح لى الفايده التى تعود على أنا عندما أكون ولد وأقول إنى بنت يمكن الموضوع ده له فائده أنا مش واخده بالى منها فيبقى الفضل ليك إنت فى معرفتى لها .. ولا هو إستفزاز وخلاص
( سبحان الله )
الرد مع إقتباس
قديم 23-11-2006
AleXawy AleXawy غير متصل
Banned

تاريخ التّسجيل: Jun 2006
AleXawy is on a distinguished road
إقتباس:
ياااااااه إيه الفكاكه دى ........ معقوله عرفت الموضوع ده لوحدك
طيب ماهو أنا وأخويا يا ذكى اللى راسلناك وقلنا لك إن إحنا عايزين نغير العضويه من إسم أخى ( جورج ميلاد ) الى إسمى أنا ( الأميره ) وسألناك علشان كنا لسه داخلين المنتدى جديد ومش عارفين نعمل إيه ..وللأسف إنت كنت أول واحد إستقبلنا - وكنا نفسنا نذكر الواقعه دى بالخير بس معلش بقى ما فيش نصيب - المهم أنا كنت ناويه ماأردش خالص وأسيبك تكتب كل اللى إنت عايزه لكنى وجدت إن فى ناس على المنتدى فاكرين إن إنت إكتشف ده لوحدك وكأنك إكتشفت سر القنبله الهيدروجينيه .. فواحد يقولك عنك حق والثانى يقولك أنا باعتذر لك إنى ماكنتش مصدقك .. فأنا حبيت بس أفوت عليك الفرصه دى وأعرفهم إن إحنا اللى راسلناك وعرفناك بالتغيير ده فهللت إنت على المنتدى كله بكلام من المفترض إنك تحترمه وتحترم أيضا لجوءنا اليك للمساعده .
على العموم هذا الموقف لا يشيننى فى شئ .. فما الخطأ إذا كانت العضويه فى البدايه كانت لأخى وكتب عليها موضوعين أو ثلاثه ثم تركها وأصبح لا يستخدمها لأنه يمل بسرعه من الكلام فى المنتديات فإستخدمتها أنا بدلا منه لأنى حاولت أن أعمل عضويه خاصه بى فواجهتنى بعض الصعوبات .. فطلبت من الزميل ( موسى الأسود ) تغيير إسم المستخدم من" جورج " الى " الأميره" حتى لايتعارض إسلوبى أنا كبنت مع إسم المستخدم فمشكورا فعل التغيير الذى طلبناه منه .. لكنى فوجئت إنه قد وضع إسمى على جميع الموضوعات السابقه بلا إستثناء بما فيها الموضوعات الخاصه بأخى وأنا كنت فاكره إن موضوعات أخى ستظل بأسمه كما هى .. وإن إسمى أنا سيوضع على الموضوعات التاليه للتغيير .. وبهذا أصبح أنا ليس لى ذنب فى ذلك ولم أتحايل فى شئ .. وأنا الآن أراسل الزميل( مكه كولا ) لمحاولة إسترجاع إسم( جورج )ووضعه على الموضوعات الخاصه به إذا أمكن ذلك ..علشان إنت تبطل تهليل.
كشفتيني يا أميرة يا بنت الـ ....

( الأمرة )

يابني سيبك من الحوارات اللي بتعملها دي ..

ابقي سلميلي علي جورج كتير قوي
إقتباس:
أدينى نشرت لك الموضوع على المنتدى كله أهو ياريت بقى تبطل إستفزاز.
استفزاز !

انا مستفذ يا اميرة؟؟ أهون عليكي يعني؟؟

آه يا قاسية !
إقتباس:
بس فى بقى حاجه قبل مأنهى كلامى نفسى أعرفها إنت إيه اللى هامك قوى ومزعلك قوى .. فارق إيه معاك إنت إذا كنت أنا بنت ولا ولد .. وياريت تشرح لى الفايده التى تعود على أنا عندما أكون ولد وأقول إنى بنت يمكن الموضوع ده له فائده أنا مش واخده بالى منها فيبقى الفضل ليك إنت فى معرفتى لها .. ولا هو إستفزاز وخلاص
( سبحان الله )
#######

آخر تعديل بواسطة موسي الأسود ، 23-11-2006 الساعة 12:03 PM
الرد مع إقتباس
قديم 23-11-2006
الصورة الرمزية لـ موسي الأسود
موسي الأسود موسي الأسود غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Mar 2006
موسي الأسود is on a distinguished road
الاخوة الزملاء
برجاء المناقشةالموضوعية ولا داعي لما قرأته الآن
المنتدي مفتوح للجميع ولا يهمني من الذي يناقشني سواء شاب أو شابة .
المهم الموضوعية وعدم الخروج عن عنوان الموضوع

يا اميرة تغيير النيكنيم الخاص بك من جورج الي اميرة يتم علي اليوسر الخاص بدخولك المنتدي و بالتالي كل موضوعاتك ورسائلك الخاصة كما هي وهذا امر طبيعي جدا وكان لازم ان تنتبهي اليه .
فكان لازم تعملي يوسر جديد ما دمت ستحتفظين بالنيكنيم القديم .

كلمة الصليب عند الهالكين جهالة و اما عندنا نحن المخلصين فهي قوة الله "كور 1 -1:18
لى النقمة ان اجازى يقول الرب
رفعنا قلوبنا ومظلمتنا اليك يارب
الأقباط يصرخون و المسلمون يعتدون و الشرطة يطبلون
إن الفكر الخاطئ يضعف بمجرد كشفه
الرد مع إقتباس
قديم 23-11-2006
الاميره الاميره غير متصل
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة موسي الأسود مشاهدة مشاركة
الاخوة الزملاء
برجاء المناقشةالموضوعية ولا داعي لما قرأته الآن
المنتدي مفتوح للجميع ولا يهمني من الذي يناقشني سواء شاب أو شابة .
المهم الموضوعية وعدم الخروج عن عنوان الموضوع

يا اميرة تغيير النيكنيم الخاص بك من جورج الي اميرة يتم علي اليوسر الخاص بدخولك المنتدي و بالتالي كل موضوعاتك ورسائلك الخاصة كما هي وهذا امر طبيعي جدا وكان لازم ان تنتبهي اليه .
فكان لازم تعملي يوسر جديد ما دمت ستحتفظين بالنيكنيم القديم .
المشرف ( موسى الأسود ) إسمح لى أقولك إنك قفلت موضوعى ( من منا لم تدمع عينيه لهذا المشهد ) على نهايه غير عادله بل وأكثر من هذا حذفت كلماتى التى تعتبر مهذبه جدا أمام كلمات الشخص الأخر وطالبتك بالمعامله بالمثل وحذف كلماته الأكثر إساءه .. ولكنك لم تفعل ولست أدرى لماذا ؟ ولأننى أعترض على هذه المعامله فسوف أنسحب وهنيئا لك بالمنتدى أنت وهو وهذا الآخر .. بس أحب أقولك حاجه إننى إذا كنت أنا المسيحيه كرهت إسلوبكم فى الحوار وكرهت هجومكم الغير مبرر وكرهت عدم عدلكم فى المعامله .. فماذا يفعل الأخوه المسلمون .. وماذا يقولون عليكم أهذه هى رسالتكم التى تنشدونها .. وهذه هى أخلاقكم التى تريدون أن تظهرونها أمام الأخوه المسلمين .. عموما أنا لا أرى أى مبرر يجبرنى على تحمل إساءتكم .. وأقولك على حاجه كمان أنا قرفت منها هى إننى شعرت فى وقت من الأوقات أن المنتدى أصبح منتدى جنسى من الدرجه الأولى يسمح فيه بنطق ألفاظ أقل ما توصف به أنها ألفاظ تؤذى الأذن وتلوث العين بحجة مناقشة الإسلاميات .. فأرجو أن تراعوا تجنب هذه الأخطاء مستقبلا فليس لأنكم تريدون أن تثبتوا شئ معين لأمريكا تخربون شى أخر مقابله وأنتم غافلين هذا الشئ هو الأخلاق المسيحيه النظيفه التى هى بالنسبه لنا أهم من أمريكا وأهم من أى شئ أخر لأنها هى تراثنا الذى نتوارثه منذ القدم ويعرفونه عنا المسلمين بينهم وبين أنفسهم حتى ولو لم يعترفون بهذا أمامنا .. ولكن إحقاقا للحق فإننى لا أنكر وجود بعض الشخصيات المحترمه جدا العفيفة اللسان .. فها أنا أرفع يدى وأقسم قسما يحاسبنى عليه الله يوم القيامه وهو أقسم بالله العظيم ألا أشارك بمنتداكم هذا مره أخرى تحت أى إسم .. ولكن إحتراما للقسم فإننى ربما أدخل هذا المنتدى من وقت الى أخر كمتصفحه فقط لسببين أولهما حتى أرى إذا كانت لديكم الشجاعه الأدبيه فعلا وعدم حذف هذه الكلمات فأسترد بينى وبين نفسى ولو بعض الثقه فيكم .. وثانيهما حتى أشاهد من وقت لآخر أيضا الى أين وصل إسلوبكم فى الحوار .

نقدر نصيحتك تماما أختى الكريمة و الجميع هنا يعمل على تحقيقها و كنا نأمل أن تساعدينا فى هذا ...
و إقبلى نصيحتى أيضا حين أنقل لك كلام رب المجد
... لا تحلفوا البتة ...

آخر تعديل بواسطة Gregory ، 25-11-2006 الساعة 08:32 PM
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة