تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 20-03-2008
فولترون فولترون غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2008
فولترون is on a distinguished road
مشاركة: منظمات اوربية تقيم حملة دولية لاعاده نشر رسوم محمد وتقيم مظاهرات ضد الاسلام ف

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة ashrafb مشاهدة مشاركة
لا مش هاتقابله الا لما العربي اللي بتشتغل عنده يديلك اجازة

شفت بقى مش هاتقدر تقابله يابتاع عرابي واسمح لي ان احرف الاغنية الشهيرة واقول انك "عرابي في جلامبو"

بس انتا يا عبيط روح العب بعيد افترض اني بشتغل عندهم سواق ....مزاجي انا بقي عايز اشتغل عندهم سواق اشرف من اني اشتغل عندكو مدير
الرد مع إقتباس
قديم 20-03-2008
ashrafb ashrafb غير متصل
Silver User

تاريخ التّسجيل: Mar 2005
ashrafb is on a distinguished road
مشاركة: منظمات اوربية تقيم حملة دولية لاعاده نشر رسوم محمد وتقيم مظاهرات ضد الاسلام ف

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة فولترون مشاهدة مشاركة
و انا اصلا مش واخد الثانويه بتاعتي من مصر
شفت انا على طول حسيت بيك وعرفت انك كفتجي مش متعلم وفيك حاجات كده من بتوع البدو

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة honey مشاهدة مشاركة

لا هو ممكن يكون مصري بس للعلم اغلب المسلمين في مصر ميعرفش الالف من كوز الضره
شفت يا استاذ honey طلع مصري المولد اسكندراني الجهة عرباني المنشأ

اتكل على الله بقى وهوي على الفحم علشان الكفتة تتشوي.
قديم 20-03-2008
فولترون فولترون غير متصل
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة honey مشاهدة مشاركة
اجري العب بعيد

انت هتعرفني الخليج يااهبل انت ! كل همسة بتحصل احنا عارفينها ومراقبين كل خطوه بتخطوها
الخليج كلة مسلمين ومسيحيين بيشتغلوا خدم وحتي الي من مصر
بواببين الخليج كلهم مصريين صعايده مسلمين وقبط عارف لية ؟؟ لان الي حاكم مصر مسلمين اوباش اكلوا قوت الغلابة والشعب كلة واديك اهه بص لنفسك في المراية واسأل نفسك : انا عايش لية ؟ هتلاقي يعفور بيكلمك في صوره هاتف في خيالك ويقولك لانك يعفووووووور كبير

ياعم انت جاي ترقم هنا هتعرض نفسك للطرد من المنتدي نهائيا

ده واحد واقف بعيد يامعلم ... مش بقولك يعفور....دول طيبيين اوي ياخال

سحره ليه .؟ََ! علشان يضحك علية ويخش التاريخ من اوسع ابوابة

ياحبييييييببي علي راي اطاطا

لاءه ماعليك ايع ياعم محمود عبد العزيز انت :

دليل غريب فعلا ؟؟ مفاجأه حقيقة كالصاعقة !!
هل تعلم ان الكنيسة القبطية دفعت الاف من ابنائها في حرب اكتوبر
وبعدين مين عيسي ده .......اسمة المسيح لو انت تقصد من كان يخلق ويحي الموتي وله سلطان علي كل شيء فهو الله الذي تعبده وتقولة حي وانت متعرفش

يقصد الي علمهولهم قدوتهم المسحور الي ربة
1-انا هجري العب بعيد بس لما اعرفكم الحقيقه

2-معلههههههههههههههههش يا عمو انتا عم الجاسوس و تعرف كل دبه في الخليج و بلاش شتيمه اتكلم بذوق شويه اهو نشوف شويه ذوق منكو بدل الشتيمه ديه كلها و هو عشان مسلم ماسك الدوله تبقي الدوله في قحط ؟ههههههههههههههههههههههه شوف دول الخليج ما شاء الله مسلمين ماسكينها و شوف العيشه عشره علي عشره اللهم ابعد عنهم الحسد و اذا كنت بتكلم عن مصر فمصر من يوم ولادتها و هي محكوم عليها انها تعيش في حروب و مشاكل و عارف انا عايش ليه عشان برضو اعرفكم الحقيقه ان الاسلام الدين الحق

3- مشكوووور علي نصيحه التليفون heart

4- طب متنادي عليه و خليه يشترك معانا في الموضوع

5-يخش التاريخ من اوسع ابوابه ؟؟؟ هو كان فيه موسوعه جينيس زمان؟؟؟ يمكن

6-و انتا كمان حبيبي علي رأي عمر الحريري

7-تصدقو انتو بتناقضو نفسكو ...ما كان من شويه بتدافعو عن اسرائيل و تقولو ده جنسنا و عرقنا الاصلي و بعيدن تيجي تقولي ديه الكنيسه قدمت شباب كتير للدفاع عن مصر ضد اسرئيل ...غريب حالكم ... طب المسيحين مستنين امر من الكنيسه عشان يدافعو عن بلادهم؟؟؟؟؟ ده هم اولي يدافعو عن بلادهم (القبطيه زي انتو مبتقولو) بدل المسلمين اللي مش بلادهم اصلا .....و السلام هو الختام و فاصل اعلاني و هرجع تاني
الرد مع إقتباس
قديم 20-03-2008
فولترون فولترون غير متصل
Registered User

إقتباس:
شفت انا على طول حسيت بيك وعرفت انك كفتجي مش متعلم وفيك حاجات كده من بتوع البدو

شفت يا استاذ honey طلع مصري المولد اسكندراني الجهة عرباني المنشأ

اتكل على الله بقى وهوي على الفحم علشان الكفتة تتشوي.
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه و الله علي طووول ردودك بتضحكني ...اذا اخدت الثانويه من مصر تقولو ده التعليم بايظ و اذا اخدتها من بره مصر تقولو انا كفتجي هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه هههههههههههههههههههه بص يا حبيبي انا واخدها من سوريا

و بالنسبه لحكايه ( مصري المولد اسكندراني الجهة عرباني المنشأ) ياخي ده انا اموت و اتمني اني اكون عربي ميه بالميه
الرد مع إقتباس
قديم 20-03-2008
فولترون فولترون غير متصل
Registered User

إقتباس:
تقصد مقولة لو لم اكن مصريا لوددت ان اكون مصريا مش كده؟؟ المقوله دي قالها مصطفى كامل مش احمد عرابي ..اديني ماشي معاك واحدة واحدة علشان باين عليك كفتجي.

لا ده انت فعلا كفتجي

بالنسبة الى انك مصري او عرباني فاثبت لي ان جدك كان مسيحي زي كل المصريين قبل مايدخل الاسلام مصر.

ما علينا من المقوله درسوهلنا غلط في سوريا معلهش يا حمو
اما مجموعك في الثانوية العامة فانت عاوز تقولي انك واخد الثانوية؟ وجاهل بالشكل ده دي مصيبة سودة ونجحت ازاي ؟؟ واكيد ادبي ودرست تاريخ وعلموك ان احمد عرابي هو صاحب محلات صدناوي مش كده؟؟

حرام عليك انك تبقى غير مثقف بالشكل ده، دا ربنا اكرم بني ادم يا اخي.
بالنسبه للمقوله فمعلهش يا حمو درسوهلنا غلط في سوريا في قصه (الصقر الجريح)

و بعدين انا جدي مكنش مسيحي انا جدي مسلم عن مسلم عن مسلم و احنا اللي بنينا البلد ديه طب قولي انتو عملتو ايه كده؟؟؟؟؟؟ احنا اللي دافعنا عن البلد ديه في كل الحروب ..من ولادنا هما اللي ماتو في فلسطين 48 و هما بيدافعو عن فلسطين و المسلمين و المسيحين ...متخلو عندكو ذمه بقي ....و انا الحمد لله اذكي منك مليون مره و لو عايز تخش معايا مسابقه تحديد ذكاء انا موافق و اقرا ردودي كلها متسيبش اي كلمه
الرد مع إقتباس
قديم 20-03-2008
john mark john mark غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jul 2006
john mark is on a distinguished road

إقتباس:

و بعدين انا جدي مكنش مسيحي انا جدي مسلم عن مسلم عن مسلم و احنا اللي بنينا البلد ديه طب قولي انتو عملتو ايه كده؟؟؟؟؟؟ احنا اللي دافعنا عن البلد ديه في كل الحروب ..من ولادنا هما اللي ماتو في فلسطين 48 و هما بيدافعو عن فلسطين و المسلمين و المسيحين ...متخلو عندكو ذمه بقي ....و انا الحمد لله اذكي منك مليون مره و لو عايز تخش معايا مسابقه تحديد ذكاء انا موافق و اقرا ردودي كلها متسيبش اي كلمه

بتقول انتوا الي بنيتوا البلد دي ؟ ازاي هو بالكلام ولا اية
ده اقتصاد البلد كلها قائم عليالمسيحيين ومشاريعهم والقري السياحية والعمرانيات الجديده
ومن زمان ونرجع للحروب احنا اصلا كمسيحيين المفروض منحاربش حروب ملناش فيها ولكن من اجل الدفاع عن وطننا بنحارب وحاربنا والكنيسة دفعت اكثر من خمسة الاف من ابنائها في حرب اكتوبر فقط
متقولشي احنا الي بننيا البلد دي علشان محدش يضحك عليك دي حتي الاقباط في القاهره سابوا القاهره وبنوا شبرا رحتوا زحفتوا وراهم وبعدين بداتوا تبنوا مساجد وبعد كده الحكومة منعت الاقباط انهم يبنوا كنائس في شبرا او حتي يرمموها وانتوا قاعديين كل شوية مسجد
كل الظلم الي بيحصل وترجعوا تقولوا زعلانين لية .ًََ!
منكم لله
الرد مع إقتباس
قديم 20-03-2008
ashrafb ashrafb غير متصل
Silver User

إقتباس:

درسوا لك ايه كمان في سوريا، يا روح ماما؟؟ علموك ان احمد عرابي قال "لو لم اكن مصريا لوددت ان اكون مصريا" وايه كمان؟ علموك ان انتم اللي بنيتم البلد؟ برضه طلعت غلط. وعلموك انك ذكي ودي مصيبة ثانية. مش واخد بالك انك لازم تكبر وتبتدي تقرأ حاجة ثانية غير قصه (الصقر الجريح) انصحك ابتدى بميكي ماوس على قدك يا "عرابي في جلامبو" ولا اقول لك "عرابي فوق الشجرة"
قديم 20-03-2008
الصورة الرمزية لـ وطنى مخلص
وطنى مخلص وطنى مخلص غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Jan 2005
وطنى مخلص is on a distinguished road

اللات و اكبر يا كفرة يا كفرة يا كفرة اللات و اكبر
المحمدية هى دين الحق يا كفرة
هاتوا الجزية و انتم عن يد صاغرين يا كفرة

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة فولترون
احنا اللي دافعنا عن البلد ديه في كل الحروب
هذا هو السبب إذاً
الآن عرفت لماذا هُزمت سوريا فى كل حرب اشتركت فيها

إلا إرب الحبيب يا عباد الصليب
الرد مع إقتباس
قديم 20-03-2008
الصورة الرمزية لـ وطنى مخلص
وطنى مخلص وطنى مخلص غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Jan 2005
وطنى مخلص is on a distinguished road

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة ashrafb
درسوا لك ايه كمان في سوريا، يا روح ماما؟؟

الرد مع إقتباس
قديم 20-03-2008
جمانا جمانا غير متصل
Silver User

تاريخ التّسجيل: Jan 2008
جمانا is on a distinguished road

سلام محبة لكل الأعضاء
أستاذ فلترون...مكن أطلب من حضرتك طلبا إذا سمحت....
أرجوك تتكلم باللغة العربية وليس بلغة رئيسك حسني مبارك.....
لأنني أجد صعوبة في فهم كلماتك....
ما هذا الخبريا أخي المتنصر هاني؟....
أجن الأوروبيون...
.شعب الدنمارك شعب مسالم جداا ونسبة الأمية تصل فيه إلى صفر بالمائة ....ولا علاقة لهم بالسياسة الخارجية...
ضد الإرهاب هذا شعار ممتاز ...ذضد الإرهاب الإسلامي شعار رائع ....ضد التواجد الإسلامي ممكن يقبل لكن...ماذا سيفعل أبناء أوروبا الذين يعملون خارج الجنة الأوروبية...أسيحكم عليهم بالإعدام أم ماذا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
أكيد بريطانيا صاحبة العدوى فالجنود البريطانيون القابعون بالعراق نقلو عدوى أنا عربي أنا مجنون إلى الإتحاد....
لكن أظن ان من نشر الخبر لا يعلم جيدا ما معنى كلمة أوروبا القارة العجوز...

آخر تعديل بواسطة جمانا ، 20-03-2008 الساعة 07:39 PM
الرد مع إقتباس
قديم 20-03-2008
ashrafb ashrafb غير متصل
Silver User

المشكلة يا استاذة عاشقة انهم بيدخلوا الى المنتدى وكل واحد فيهم فاكر انه عمرو خالد وانه الداعية اللي هيخلي نص مسحيو المنتدى يسلموا على ايده، ومش واخدين بالهم انهم يفتقدوا لسلاح اساسي وهو اللغة الجيدة فبيظهروا بشكل ممسوخ يؤدي الى الاستهزاء بهم وبافكارهم ويبعثوا على الشفقة لانهم جهله ، واعمالهم اساءة لكم ولهم.

وهذا ما يعلمنا اياه يسوع المسيح له المجد قائلا في انجيل متى الاصحاح الخامس:
إقتباس:
١٤أَنْتُمْ نُورُ الْعَالَمِ. لاَ يُمْكِنُ أَنْ تُخْفَى مَدِينَةٌ مَوْضُوعَةٌ عَلَى جَبَلٍ ، ١٥ وَلاَ يُوقِدُونَ سِرَاجاً وَيَضَعُونَهُ تَحْتَ الْمِكْيَالِ ،بَلْ عَلَى الْمَنَارَةِ فَيُضِيءُ لِجَمِيعِ الَّذِينَ فِي الْبَيْتِ.

١٦ فَلْيُضِئْ نُورُكُمْ هَكَذَا قُدَّامَ النَّاسِ ،لِكَيْ يَرَوْا أَعْمَالَكُمُ الْحَسَنَةَ ، وَيُمَجِّدُوا أَبَاكُمُ الَّذِي فِي السَّمَاوَاتِ
وهذا يصنع فرقا
قديم 20-03-2008
honeyweill honeyweill غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jan 2006
honeyweill is on a distinguished road
t16 توزيع كبير للمنشورات في الدانيمارك يطالب المسلميين بالخروج من البلاد

بعد ماخرجوا من بلادهم حافيين جايين يتظاهروا ضدها ..مظاهره في الدانيمارك من المحمديين الارهابيين هناك

منشورات في كل مكان تطالب بطرد المسلميين الارهابيين

الحزب النازي يطالب بطرد المحمديين الارهابيين

الدانمارك

لم يتوقف الجدل الدائر في الدانمارك على خلفية إعادة نشر الرسوم المسيئة للرسول محمد المسحور القذر عند حد الاحتجاجات والتصريحات السياسية التعميمية ضد الإسلام ومحاولات تصوير الأمر على أنه ردة فعل على إحباط محاولة قتل رسام الكاريكاتور كورت فيسترغوورد وما رافقها من احتجاجات.

فجديد المواقف الدانماركية هو دخول الحزب النازي الدانماركي على الخط عبر توزيعه منشورات تطالب بإبعاد كل الأعراق والثقافات الغريبة من الدانمارك.

وينشط هذا الحزب الذي يسمي نفسه "الحركة الاشتراكية الوطنية الدانماركية" بالتحالف مع النازيين الجدد من الدول الإسكندنافية وألمانيا ويُسمح له بالعمل وفق "حرية التعبير".

الحزب النازي في منشوراته التي وزعها في وسط مدينة آرهوس على المارة يُهاجم رئيس الوزراء الدانماركي واليمين المتطرف على سياساته المتشددة أصلا بالمطالبة بجعل الدانمارك منطقة عرقية صافية بدون وجود أي دانماركي من أصول عرقية غير دانماركية بمن فيهم المهاجرون.

ويقدم النازيون في منشوراتهم رسما لعائلة مهاجرة تجلس على بساط الريح مع جملها والأطفال، مهددا من تحول الدانمارك إلى مجتمع متعدد الثقافات إذا لم يُطرد كل الأجانب. والنازيون يستخدمون العنف في تحركاتهم ضد المهاجرين وحتى ضد الأحزاب السياسية الدانماركية والشرطة.
الرد مع إقتباس
قديم 20-03-2008
فولترون فولترون غير متصل
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة john mark مشاهدة مشاركة

بتقول انتوا الي بنيتوا البلد دي ؟ ازاي هو بالكلام ولا اية
ده اقتصاد البلد كلها قائم عليالمسيحيين ومشاريعهم والقري السياحية والعمرانيات الجديده
ومن زمان ونرجع للحروب احنا اصلا كمسيحيين المفروض منحاربش حروب ملناش فيها ولكن من اجل الدفاع عن وطننا بنحارب وحاربنا والكنيسة دفعت اكثر من خمسة الاف من ابنائها في حرب اكتوبر فقط
متقولشي احنا الي بننيا البلد دي علشان محدش يضحك عليك دي حتي الاقباط في القاهره سابوا القاهره وبنوا شبرا رحتوا زحفتوا وراهم وبعدين بداتوا تبنوا مساجد وبعد كده الحكومة منعت الاقباط انهم يبنوا كنائس في شبرا او حتي يرمموها وانتوا قاعديين كل شوية مسجد
كل الظلم الي بيحصل وترجعوا تقولوا زعلانين لية .ًََ!
منكم لله
ايوه الحمد لله احنا اللي بنناها و انتو اللي بتخربوها متقولش اقتصاد مسيحين ولا مش مسيحين ....المسيحين في مصر حولي 10 مليون في مصر طب ازاي هيكون اقتصاد مصر مبني علي ضرايب عشره مليون مسيحي تلت ارباعهم فقره معدومين
2- منحربش في حروب ملناش فيها؟؟؟؟؟ هههههههههههههههههههههه بقي 48 ملكمش فيها؟ بقي 67 ملكمش فيها؟ بقي 73 ملكمش فيها؟ يمكن ملكمش فيها عشان انتو ملكمش في البلد حاجه اصلا ....الكنيسه دفعت 5 الاف واحد في حرب 73 يا سلام علي البزخ و الوطنيه لا بجد كان 200 واحد يكفي بس اهو بيهم نعبر القناه و نخرم ثقب في خط بارليف و نخش علي تل ابيب بالمره و يمكن يضرب معانا و نكسب البريمو و نحرر فلسطين ....بالنسبه لحتت شبرا انا عشان مكدبش انا معرفش ايه حكايه شبرا ...لكن اللي اعرفه في العهده العمريه بين سيدنا عمر بن الخطاب و البطريق صفرانيوس نصت علي ائتمان حياه المسيحين و اماكن عبادتهم (و عدم بناء كنائس جديده )
الرد مع إقتباس
قديم 20-03-2008
جمانا جمانا غير متصل
Silver User

تاريخ التّسجيل: Jan 2008
جمانا is on a distinguished road

إقتباس:
ايوه الحمد لله احنا اللي بنناها و انتو اللي بتخربوها متقولش اقتصاد مسيحين ولا مش مسيحين ....المسيحين في مصر حولي 10 مليون في مصر طب ازاي هيكون اقتصاد مصر مبني علي ضرايب عشره مليون مسيحي تلت ارباعهم فقره معدومين
2- منحربش في حروب ملناش فيها؟؟؟؟؟ هههههههههههههههههههههه بقي 48 ملكمش فيها؟ بقي 67 ملكمش فيها؟ بقي 73 ملكمش فيها؟ يمكن ملكمش فيها عشان انتو ملكمش في البلد حاجه اصلا ....الكنيسه دفعت 5 الاف واحد في حرب 73 يا سلام علي البزخ و الوطنيه لا بجد كان 200 واحد يكفي بس اهو بيهم نعبر القناه و نخرم ثقب في خط بارليف و نخش علي تل ابيب بالمره و يمكن يضرب معانا و نكسب البريمو و نحرر فلسطين ....بالنسبه لحتت شبرا انا عشان مكدبش انا معرفش ايه حكايه شبرا ...لكن اللي اعرفه في العهده العمريه بين سيدنا عمر بن الخطاب و البطريق صفرانيوس نصت علي ائتمان حياه المسيحين و اماكن عبادتهم (و عدم بناء كنائس جديده )
السلام عليك...
فلترون...
أرجوك تكلم باللغة العربية وليس بلغة رئيسك حسني مبارك.....
أنا جادة...
أنا عاجزة عن فهم ما تصبو إليه....
الرد مع إقتباس
قديم 21-03-2008
ديديموس ديديموس غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Jan 2006
ديديموس is on a distinguished road

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة عاشقة الجنة مشاهدة مشاركة
السلام عليك...
فلترون...
أرجوك تكلم باللغة العربية وليس بلغة رئيسك حسني مبارك.....
أنا جادة...
أنا عاجزة عن فهم ما تصبو إليه....
هترجم لحضرتك
الأخ فول-ترون يريد القول بأننا خونة لا نحارب لأجل الوطن
وأن المعاهدة العمرية تنص على عدم بناء كنائس جديدة
ويقول بأنه أذكى من جميع الموجودين مليون ضعف (أشك كثيراً بهذا)
وكأن الحرب لأجل الوطن تحددت في إمساك بنادق ومسدسات وقتل إخوتنا في البشرية لأجل حفنة من الخونة باعوا أراضيهم (الفلسطنيين)
لماذا لا تحارب السعودية والإمارات وقطر والبحرين لأجل فلسطين؟
لماذا مصر قدرها الدائم هو الحرب لأجل بقية العربان؟
لماذا لا نبني اقتصادا ودولة قوية بدلا من الشحاتة؟!
مصر ليس لديها خبز ليس لديها قمح اقتصاد مصر تم تدميره ببراعة من السلطة الحاكمة، فكيف يطالبون مصر بالحرب؟!
نحن نحارب دفاعا عن وطننا لكننا لا نعتدي على أحد ولا ننتقم من أحد فللرب النقمة وهو يجازي
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة