تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 04-05-2006
الرب الراعى الرب الراعى غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Oct 2005
الرب الراعى is on a distinguished road
البهائيون فى مصر

انا اعتقد ان اى فكر بعيد عند المعتقد الارثوذكسى هيكون ليه عواقب واتمنى عدم الخلط بين الارثوكسية وشهود ياهوو لانى اتمنى ان كون مضهد ولا اكون بجانب عقيدة محرفة
الرد مع إقتباس
قديم 05-05-2006
الصورة الرمزية لـ knowjesus_knowlove
knowjesus_knowlove knowjesus_knowlove غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2003
knowjesus_knowlove is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة الرب الراعى
انا اعتقد ان اى فكر بعيد عند المعتقد الارثوذكسى هيكون ليه عواقب واتمنى عدم الخلط بين الارثوكسية وشهود ياهوو لانى اتمنى ان كون مضهد ولا اكون بجانب عقيدة محرفة

أهلا بك معنا فى المنتدى ...

هل أنت تفهم معنى ماتقول ؟؟؟
وهل تعلم ماهو الفرق بين البهائية وشهود يهوه؟؟؟
أعتقد أن معلوماتك ملخبطة شوية

معجزة محمد الواحدة والوحيدة هى أنه أقنع من البشرالمغفلين مايزيد على مليار ونصف يصلون عليه آناء الليل واطراف النهار

ومن المؤكد أنه لن يعترض على كلامي هذا إلا غلماانه نازفى المؤخرات وحورياته كبيرات المقعدات

" كن رجلا ولا تتبع خطواتي "
حمؤة بن أمونة

الرد مع إقتباس
قديم 05-05-2006
The_Lonley_Wolf The_Lonley_Wolf غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
The_Lonley_Wolf is on a distinguished road
إقتباس:
انا اعتقد ان اى فكر بعيد عند المعتقد الارثوذكسى هيكون ليه عواقب
انا لا أعتقدددددددددددددددددددددددد
الرد مع إقتباس
قديم 06-05-2006
الصورة الرمزية لـ elasmar99
elasmar99 elasmar99 غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Jul 2003
elasmar99 is on a distinguished road
يعني ده مش حرام؟ هل المسلمون افضل من البهائيين؟ والله يا سيدي انا عندي ضافر البهائي برقبة احسن سني من مجرمين الإخوان.
الرد مع إقتباس
قديم 06-05-2006
برنسيسة الاسكندرية برنسيسة الاسكندرية غير متصل
Silver User

تاريخ التّسجيل: Apr 2006
برنسيسة الاسكندرية is on a distinguished road
frag سلام ونعمة على اخواتى فى المعمودية

بسم الاب البادى والابن الفادى والروح القدس علية قوتى واعتمادى
يا جماعة هو من المعقول ان الانسان يعبود انسان مثلة يعنى كان بيخطى ويمكن يكون زانى ويمكن يكون حرامى ويمكن ويمكن .........الخ مش كل واحد يجى يخترع دين وملة هنقلو واحنا ملنا غلط طبعا ارجو ان تفكرو صح ومش المفروض حد يوافق سواء مسيحى او مسلم واللى يشوف كدة يقول المركب ناقصة واحنا على كدة مش حملين بعض المسيحى والمسلم لسة هندخل بهائى كمان طيب ازاى المفروض لما نحل خلافات المسلمين والمسحين نبقى نشوف ينفع تالت ولا لائة
ابنة المسيح والاسكندرية
الرد مع إقتباس
قديم 06-05-2006
Gold User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة برنسيسة الاسكندرية
يا جماعة هو من المعقول ان الانسان يعبود انسان مثلة يعنى كان بيخطى ويمكن يكون زانى ويمكن يكون حرامى ويمكن ويمكن .........الخ مش كل واحد يجى يخترع دين وملة هنقلو واحنا ملنا غلط طبعا ارجو ان تفكرو صح ومش المفروض حد يوافق سواء مسيحى او مسلم واللى يشوف كدة يقول المركب ناقصة واحنا على كدة مش حملين بعض المسيحى والمسلم لسة هندخل بهائى كمان طيب ازاى المفروض لما نحل خلافات المسلمين والمسحين نبقى نشوف ينفع تالت ولا لائة
ابنة المسيح والاسكندرية

طيب ياست الكل جاوبي على سؤالي. المسلم افضل من البهائي؟ ولماذا؟
الرد مع إقتباس
قديم 06-05-2006
Registered User

أستأذنك انا ياelasmar99 أرد ؟؟

إقتباس:
المسلم افضل من البهائي؟ ولماذا؟
بص منطق البابا هنا منطق نفعى براجماتى دبلوماسى بحت بعيد كل البعد عن طبيعة واجباته و عمله ازاى؟؟ أقولك أزاى :
هو بيعتمد قاعدة "القوى انحنيله و الضعيف أفرمه"
فتلاقيه ياخد المسلمين بالحضن و يعملهم موائد افطار و يقول بقين حلوين عنهم فى الجرايد ليه؟؟ لأنهم اقويا مايقدرش يقطع أيديهم انما مضطر يبوسها
اما البهائيين فهو يقدر يقطع ايديهم لانهم ضعفاء مالهمش وزن سياسى خالص فعشان كده هو متجاهلهم تماما
الرد مع إقتباس
قديم 06-05-2006
Gold User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة The_Lonley_Wolf
أستأذنك انا ياelasmar99 أرد ؟؟

بص منطق البابا هنا منطق نفعى براجماتى دبلوماسى بحت بعيد كل البعد عن طبيعة واجباته و عمله ازاى؟؟ أقولك أزاى :
هو بيعتمد قاعدة "القوى انحنيله و الضعيف أفرمه"
فتلاقيه ياخد المسلمين بالحضن و يعملهم موائد افطار و يقول بقين حلوين عنهم فى الجرايد ليه؟؟ لأنهم اقويا مايقدرش يقطع أيديهم انما مضطر يبوسها
اما البهائيين فهو يقدر يقطع ايديهم لانهم ضعفاء مالهمش وزن سياسى خالص فعشان كده هو متجاهلهم تماما
عزيزي انا لا اتفق معك في الهجوم على البابا شنودة بسبب وبدون سبب, انا اقول ما يحلو لي واضرب المسلم بالجزمة إذا تطاول على او على اهلي, سلوكي هذا اتحمل نتائجه وحدي وغضب المسلم الإرهابي سيقع علي وعلى اسرتي. بمعنى اخر انا مسؤل فقط عن نفسي وعاءلتي وانت كذلك مسؤل فقط عن نفسك وعاءلتك وكل قبطي مسؤل فقط عن نفسه وعدد محدود من المقربين. اما البابا شنودة ياعزيزي فهو مسؤل عن الشعب القبطي باكمله امام الحكومة والإخوان وكل مجرم بزبيبة. فاذا كنت انت تفكر مرة وإثنين وثلاث قبل ان تتكلم او تسب دين محمد, يكون على البابا شنودة ان يفكر اكثر من 12 مليون مرة. شفت بجى؟
الرد مع إقتباس
قديم 06-05-2006
برنسيسة الاسكندرية برنسيسة الاسكندرية غير متصل
Silver User

تاريخ التّسجيل: Apr 2006
برنسيسة الاسكندرية is on a distinguished road
سلام ونعمة على اخواتى فى المعمودية
اولا يا اخ elasmar99
اجوبك على سؤالك بس يارب اقدر اوصلك معلومتى
انا مش بقول حاجة على المسلم بس كفاية انى مسلم ومسيحى مستنى قيامة رب واحد اما البهائى فهو ينتظر قيامة البهائى مفيش مسلم قبل كدة اعترض على الكون هما اول حاجة ابتدو بيها الاعتراض هو انى السنة 19 شهر ياسلام والمسلم لة عقيدة سواء غلط او صح هو عندو عقيدة
اما البهئى فهو بلا عقيدة يكفيك ردى هذا ام لا بس احب ان اذكرك بشيئ هو انى بصراحة مش مقتنعة غير بالقبطى المسيحى اخواتى فى المعمودية مع احترامى لباقى الاديان
ابنة المسيح والاسكندرية
الرد مع إقتباس
قديم 06-05-2006
Registered User

إقتباس:
اما البابا شنودة ياعزيزي فهو مسؤل عن الشعب القبطي باكمله امام الحكومة والإخوان وكل مجرم بزبيبة
ماهى دى المصيبة ياأسمراوى
الحكومة لما جات تختار الخصم القبطى اللى هايطالبها بحق الاقباط
اختارت الشخص الغير متخصص الغير واعى و الغير مثقف سياسيا بالبلدى مش خبير فى التعامل مع الذئاب
اختارت خصم ضعيف
لانه كراهب مالوش فى الدنيا التى هى من وجهة نظره فانية
عشان مايبقاش مؤهل انه يتعامل معاها و تعرف تغلبه

انا بعارض البابا لاننا كمسيحيين ديمقراطيين مع بعض مش زى المسلمين بنقنع بعض بالارهاب و الدبح

آخر تعديل بواسطة The_Lonley_Wolf ، 06-05-2006 الساعة 03:54 PM
الرد مع إقتباس
قديم 06-05-2006
Gold User

إقتباس:

ماهى دى المصيبة ياأسمراوى
الحكومة لما جات تختار الخصم القبطى اللى هايطالبها بحق الاقباط
اختارت الشخص الغير متخصص الغير واعى و الغير مثقف سياسيا بالبلدى مش خبير فى التعامل مع الذئاب
اختارت خصم ضعيف
لانه كراهب مالوش فى الدنيا التى هى من وجهة نظره فانية
عشان مايبقاش مؤهل انه يتعامل معاها و تعرف تغلبه
انا بعارض البابا لاننا كمسيحيين ديمقراطيين مع بعض مش زى المسلمين بنقنع بعض بالارهاب و الدبح
انا متفق معك 100% إن الكنيسة لا يحق لها العمل في السياسة. وانا واثق كل الثقة ان البابا شنودة والإنبا يؤنس والإنبا بيشوي وجميع القمامصة لايريدون التدخل في السياسة ولكن الاوامر تاتيهم من قصر الرياسة او اي مكان اخر وذي ما انت عارف حكم القوي على الضعيف. وبالرغم من ذلك هناك حل لهذه المعضلة , نحن الشعب القبطي نحترم الكنيسة وقيادة الكنيسة ونطيعهم في الصوم والصلاة ولاكننا لا نطيع اومرهم السياسية لانها اوامر خارجة عن ارتدتهم ومفروضة عليهم وليست من صالحنا او صالحهم. نحترم القداس الالهي ونحترم خدام القداس الإلاهي ولكننا نتركهم ونذهب إذا تكلم احدهم في السياسة وإذا تدخل احدهم في حقوقي السياسية اطلب منه بادب ان يترك السياسة لاهل السياسة وانا اعارض ترشيح بعض رجال الكنيسة لإنتخابات مجلس الشعب او خلافه. لان منظر القسيس في مجلس الشعب منظر قبيح مثله مثل منظر شيوخ الازهر في مجلس الشعب.
الرد مع إقتباس
قديم 06-05-2006
Gold User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة برنسيسة الاسكندرية
سلام ونعمة على اخواتى فى المعمودية
اولا يا اخ elasmar99
اجوبك على سؤالك بس يارب اقدر اوصلك معلومتى
انا مش بقول حاجة على المسلم بس كفاية انى مسلم ومسيحى مستنى قيامة رب واحد اما البهائى فهو ينتظر قيامة البهائى مفيش مسلم قبل كدة اعترض على الكون هما اول حاجة ابتدو بيها الاعتراض هو انى السنة 19 شهر ياسلام والمسلم لة عقيدة سواء غلط او صح هو عندو عقيدة
اما البهئى فهو بلا عقيدة يكفيك ردى هذا ام لا بس احب ان اذكرك بشيئ هو انى بصراحة مش مقتنعة غير بالقبطى المسيحى اخواتى فى المعمودية مع احترامى لباقى الاديان
ابنة المسيح والاسكندرية
هل تعتقدي فعلا ان الاقباط والمسلمون يعبدون رب واحد؟انا شخصيا اعتبر نفسي من ابناء الرب وربي يسوع المسيح هو الهي وخالقي ومخلصي. ربنا ومخلصنا واللهنا يسوع المسيح سوف ياتي ويدين الاحياء والاموات. اتعتقدين حقا ان يسوع المسيح هو نفسه إله المسلمين؟

آخر تعديل بواسطة elasmar99 ، 06-05-2006 الساعة 04:33 PM
الرد مع إقتباس
قديم 06-05-2006
Registered User

إقتباس:
ولكن الاوامر تاتيهم من قصر الرياسة او اي مكان اخر وذي ما انت عارف حكم القوي على الضعيف
لا انا مش معاك انهم مفروض يستسلموا و يقولوا حكم القوى عارف ليه؟؟
لأن من يمسهم يمس حدقة عينه
ولأن الله معهم فمن بالله عليك سيكون عليهم؟؟

الحل مش اننا ماننفذش أوامرهم انا مع احترامى ليك ياأسمريكا مش متفق معاك ان الهروب هو الحل من المشكلة دى

ثم ان النظام المصرى حاليا ضعيف مش ناقص مواجهة مع البابا كمان ساعتها هايبقى بجد بوظوا الدنيا هما بس معتمدين على سذاجة البابا فى ان الموضوع يمشى فى صالحهم
الرد مع إقتباس
قديم 06-05-2006
Gold User

إقتباس:

لا انا مش معاك انهم مفروض يستسلموا و يقولوا حكم القوى عارف ليه؟؟
لأن من يمسهم يمس حدقة عينه
ولأن الله معهم فمن بالله عليك سيكون عليهم؟؟

الحل مش اننا ماننفذش أوامرهم انا مع احترامى ليك ياأسمريكا مش متفق معاك ان الهروب هو الحل من المشكلة دى
ثم ان النظام المصرى حاليا ضعيف مش ناقص مواجهة مع البابا كمان ساعتها هايبقى بجد بوظوا الدنيا هما بس معتمدين على سذاجة البابا فى ان الموضوع يمشى فى صالحهم
وعشان الحاكم ضعيف لابد من البحث عن قوى سياسية علمانية لا ترتبط بدين او عقيدة ونتحالف معهم ضد ذئاب الإخوان وعقارب حماس التي إحتلت ثلث مساحة مصر.
الرد مع إقتباس
قديم 06-05-2006
Registered User

إقتباس:
وعشان الحاكم ضعيف لابد من البحث عن قوى سياسية علمانية لا ترتبط بدين او عقيدة ونتحالف معهم ضد ذئاب الإخوان وعقارب حماس التي إحتلت ثلث مساحة مصر.
لا انا مش معاك
الحاكم هو اللى محتاج لحليف لانه هو الضعيف انما انا كقبطى مش ضعيف و مش محتاج حليف
و بعدين ياسيدى انا مازلت اؤمن ان ربنا مستنينا نتحرك ولو خطوة واحدة و اكيد هانلاقيه معانا
بس نبعد عن النفاق و الرياء و المحلسة و تقبيل ال.... الأقدام
فى فيلسوف مشهور نسيت أسمه كان بيقول ما معناه : أتحرك و انت تلاقى قوى جبارة بتساندك
كمان كل الحلفاء اللى موجودين عالساحة ماحدش يضمنهم و ماداموا مسلمين يبقى مفيش خير منهم
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة