تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 21-02-2009
الصورة الرمزية لـ وطنى مخلص
وطنى مخلص وطنى مخلص غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Jan 2005
وطنى مخلص is on a distinguished road
puzzl منقول/قداسة البابا يوسط سوزان مبارك لدى " من بدل دينه فإقتلوووه"

مـــن بــدّل ديــنــُه فــإقــتـــلــووووووووه

مـــن بــدّل ديــنــُه فــإقــتـــلــووووووووه

صحيفة الدستور المصرية الخاصة
كتب- هاني سمير:

أرسل قداسة البابا شنودة - بابا الإسكندرية وبطريرك الكرازة المرقسية - رسالة أمس إلي السيدة سوزان مبارك -حرم رئيس الجمهورية - يدعوها للتدخل من أجل حل مشكلات الاقباط العائدين إلي المسيحية والذين يقدر عددهم بألفي مواطن يعانون من عدم موافقة الحكومة المصرية ممثلة فى مصلحة الأحوال المدنية علي تسليمهم بطاقات هوية شخصية ، تفيد بأنهم مسيحيو الديانة، وذلك بعد عودتهم إلي ديانتهم الأصلية، مؤكداً خلال رسالته أن منهم من أشهر إسلامه فعلا و لكنه عاد إلي المسيحية
ومنهم من لم يُشهر اسلامه و كن الحكومة اعتبرته أسلم بالتبعية تبعًا لإسلام أحد الوالدين والآخرون أقباط مسيحيون عاديون أخطأت وزارة الداخلية في إدخال بياناتهم علي أنهم مسلمون خلافًا للحقيقة و هى كونهم اقباطك و مسيحيون . وأضاف قادسة البابا شنودة في رسالته للسيدة سوزان مبارك أن معظم هؤلاء أصيبوا بأبلغ الأضرار و تعرضوا لأخطار كبيرة ، حتي إن بعضهم فصل من دراسته ، ومنهم من فُصل من عمله لعدم حمله بطاقة تحقيق الشخصية، وقال رمسيس النجار - المحامى و الذي قام بتوصيل الرسالة - أن قداسة البابا يرعي مصالح أولاده من أبناء الطائفة القبطية وأن هؤلاء العائدين حصلوا علي خطابات من بطاركة الأقباط الأرثوذكس تفيد بأنهم عادوا إلي الديانة المسيحية ومن المتوقع أن يكون للسيدة سوزان مبارك دور في هذه القضية باعتبارها رئيسة المجلس القومي للأمومة والطفولة ولديها أبناء تحبهم كثيرًا.

http://dostor.org/ar/index.php?optio...15504&Itemid=1

آخر تعديل بواسطة وطنى مخلص ، 21-02-2009 الساعة 08:41 AM
الرد مع إقتباس
قديم 08-05-2009
alfaroq alfaroq غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: May 2009
alfaroq is on a distinguished road
مشاركة: ليه

واحد كاتب لو كان صباعك مسلم فاقطع ذراعك و واحد تانى كاتب العقيده المحمديه عقده نفسيه و اخر ناشر فيلم كارتون يسخر فيه من سيدنا محمد
على فكره انا شريكى فى الورشه قبطى و متديين و اسرته فى القريه عندنا اسره صغيره جدا و علشان كده يعتبروا فى مشيخة اسرتنا
شريكى ده من ابتدائى و هو جنبى على التخته خلصنا الجامعه و الجيش و فتحنا المصنع الصغير ده . يعنى تقريبا من 20 سنه و احنا اصحاب الصدفه هى اللى خلتنى ادخل هنا و اقراء و اشوف الكلام ده طبعا مش هقول الفارغ علشان ده كلام مليان اوى
انا مش عارف بكره هقابل صحبى ازاى و هو لو شاف الكلام ده هيقول ايه
على فكره اما انتم موتوريين او المصيبه ان ديه تبقى حقيقة صحبى منا لو بكره مش هشاركه و لو مش بنعتبركم اقليه و تحت رعايتنا كنا خلصنا على المسيحيين كلهم من قبل 500 سنه مثلا من قبل امريكا متطلع
والله انتم مضللون اشمعنى دلوقتى بقى فى اضطهاد مكنش في اضطهاد فى مصر من المسلمين للاقباط من 1000 سنه مثلا و الله انا مصدوم عمر مسيحى سمع مسلم يسب سيدنا عيسي ..............حسبي الله و نعم الوكيل
الرد مع إقتباس
قديم 09-05-2009
الصورة الرمزية لـ knowjesus_knowlove
knowjesus_knowlove knowjesus_knowlove غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2003
knowjesus_knowlove is on a distinguished road
مشاركة: ليه

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة alfaroq مشاهدة مشاركة
انا مش عارف بكره هقابل صحبى ازاى

ستقابله بخنجر في قلبه ثم تذهب إلى منزله فتقتل أولاده وأبوه العجوز...
ثم تغتصب زوجته وأمه وأخواته وبناته وتأخذهم سبايا...
ثم تذهب إلى الجامع فى صلاة الجمعة فتحرض إخوانك المؤمنين على قتل باقي النصاارى الكفرة وحرق كنائسهم وممتلكاتهم...

ستفعل كل ذلك بقلب عامر بالإيمان و دفاعاً عن اللات ورسوله الأكتعين اللذان لايستطيعا الدفاع عن أنفسهما لأنهما مثل شُرابة الخُرْجْ...

وكل ماسبق ليس شيئاً جديداً ...
فليتك تبتكر عملاً جديداً خالص مالص لم يسبق أن فعله إخوانك من قبل ....

هيا يارجل توكل على اللات ...

إقتباس:
و لو مش بنعتبركم اقليه و تحت رعايتنا كنا خلصنا على المسيحيين كلهم من قبل 500 سنه مثلا من قبل امريكا متطلع
إقرأ هنا يامغفل....
http://www.copts.net/FORUM/showthread.php?t=1351

معجزة محمد الواحدة والوحيدة هى أنه أقنع من البشرالمغفلين مايزيد على مليار ونصف يصلون عليه آناء الليل واطراف النهار

ومن المؤكد أنه لن يعترض على كلامي هذا إلا غلماانه نازفى المؤخرات وحورياته كبيرات المقعدات

" كن رجلا ولا تتبع خطواتي "
حمؤة بن أمونة

آخر تعديل بواسطة knowjesus_knowlove ، 09-05-2009 الساعة 12:46 AM
الرد مع إقتباس
قديم 09-05-2009
garang garang غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Jul 2006
garang is on a distinguished road
flower مشاركة: منقول/قداسة البابا يوسط سوزان مبارك لدى " من بدل دينه فإقتلوووه"

يا عم الفاروق سيبك من صبحي شريكك وغيره يعني انت تقبض الارواح وبلاش لغة التهديد دي خليك مع الله علي راي المثل ما بياخش الروح الا اللي خالقها لا انت ولا اي ولد معاة سكين واسال نفسك قبل ان تاتي الي هذا المنتدي
1- هل تتناقش لترفض اي اجابة مثل كل المسلمين
2- هل تاتي لتفرض علينا وجهه نظرك
3- هل تاتي لضرب المنتدي
وتعالي هنا من امتي سمعت اي قبطي بيشتم في الاسلام ومحمد ؟ الا بعد ما ذبحتهم اهلنا في الزاوية الحمراء بوحشية وبقرتم بطونهم وقطعتم الوريد للوريد اين رحمة رسولك هذا لو ان هناك اي مذمة لمحمد فانتم السبب فيها لكم الان اكذر من 1400 عام تتطاولوا علي المسيحية بلا ادب ولم يقدر احد ان يرد عليكم لانكم سفاحين وبلغ الامر الذبح والاعتداء علي الارواح والاعراض بينما المسلم في قلب الفاتيكان يجد مسجد يصل فية وفي اي دولة اسلامية لو وجد معنا انجيل لا قليتموة في الزبالة
تسامح اية اللي انت جاي تقول علية ؟؟
اكثر من 1400 عام كاملة دخل المسلمين اقلية ضعيفة وسرنا وراء كنيستنا التي ودتنا في داهية فقالوا لنا تسامحوا ولم يتواني المسلمون ولو دقيقة للقضاء علينا
اكرر لم يتواني المسلمين دقيقة للقضاء علينا

الا لظروف خارجة عن ارادتهم اما لحروب بينهم وبين بعض او لحروب خارجية ونحن زي الاطرش في الزفة خايبين بلا اي راي
الي ان اصبحوا مثلنا في العدد ثم اغلبية ثم بدانا نتلاشي الي ان وصل عددنا نحن سكان مصر الاصليين (( الهنود الحمر )) الي اقل من 130 الف فقط في بداية عصر محمد علي باشا
ولكن الله سلم ولم يرضي لنا ان ننتهي لاجل اسمة القدوس فقط واتت ثورة العسكر واسلمتم مصر وسرقتم مدارسنا واوقافنا ومستشفياتنا وصبرنا علي الجار السو وكلما صبرنا كلما تماديتم في غيكم وظلمكم وجبروتكم واذلكم الله لشوية يهود مغامرين عشان تسكتوا في 1967 رغم وجودنا معكم بكل قوتنا محبة لكم وتعاونا لوطننا المشترك ولم تحفظوا اي جميل من عام 1919 للان وبعدها تعاندوا ارادة الله وبدلا من ان تعتبروا وتخشوا الله ذهبتم الي اسرائيل محمد الساداتي يبوس الواوا بتاعة جولدا مائير حتي يتفرغ لنا ابن ست البرين وسجد للهود في القدس وكنتم غاية في السعادة معة لان كان يكرة الاقباط مثل اغلب المسلمين فاي تسامح تريد ؟؟
وفعلا تعديات لا تتوقف من عام 1971 الي الان ملهاه بدم الاقباط من الزاوية الحمراء الي عين شمس مرورا بالكشح الي الان لم يعاقب مسلم واحد بالاعدام شنقا حسب القانون قانون البلد المفروض ان يسري علي الكل فهل هذا شريعة الاسلام ؟؟
وتريدوا منا ان نصلي ونسلم علي المرحوم سبب بلايانا ؟؟
يا عم روح بعيد انت واسلامك وسيبك من كلام ماما وبابا وعمي صحبي شريكك انت لا شريك لك ولو فعلا معاك شريك مسيحي الله يكون في عونة لانك انسان تري بعين واحدة لا تري ما فعلة اهلك فينا لانك مثل اي اي مسلم تعصبك اعمي لا يري الحقيقة
يا عم فاروق روق يا روقة وفكر شوية الا تري انكم تهنون الاخرين وتطلبوا منهم احترامكم ؟ طيب ازاي
ان لما اقول لك محمد ابن امنة تغضب والعفاريت تركبك رغم فعلا انة ابن امنة وانة مجرد رسول باعتبار لما تومنوا بة بينماالهنا وربنا ومخلصنا تسمونة باسم امة بلا ادب ولا خشا ولا حياء يا عم ارحمنا فهل من اللائق ان تقول عيسي بن مريم اين الادب في تسمية نبي تعتبرونة روح الله وكلمتة ؟؟ وتقولوا نحن نحترم النبي عيسي ونومن بة كذابين كذابين ومنافقين وتشتموا تقتلوا وتنهكوا كل الحرمات بلا اي رادع اخلاقي
قبل ا ن تاتي لتعلمنا الادب روح قل لمشايخك من يسبوننا ان يتعلموا الادب وبديهي ان الاخرين سيحترمونك او علي الاقل لا تعدتوا علينا
اياك ان تفكر اننا اقلية بلا حماية نحن لا نخاف ولو كنا نخاف لاسلمنا مثل اجدادك نحن مستعدين للموت دائما ولن نخشي ارهابكم
لقد شعر المسلمين بالغرور والكبرياء بعد زيادة اسعار البترول وبعد خضوع الامريكان لهم في بداية عهد الولد ا لمراهق كلينتون وعاد لهم الغرور بوجود محمدي في الببت الابيض اما نحن الاقباط فنعرف تماما
ان الله معنا فمن علينا لن نقول مثل زعيمكم طز في مصر لا كلا والف كلا فمصر في القلب والعين بل سنقول لكل ارهابي
طز والف طز فنحن الاقوي بالهنا القوي القادر علي قلب المائدة علي وجوهكم ولن ينفعكم لا اوباما ولا كلنتون ولا اي ارهابي معة بلايين من البترو دولار
معنا فادينا ومخلصنا يسوع المسيح وكفانا

الرد مع إقتباس
قديم 09-05-2009
انا الخاطئ انا الخاطئ غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: May 2009
انا الخاطئ is on a distinguished road
مشاركة: منقول/قداسة البابا يوسط سوزان مبارك لدى " من بدل دينه فإقتلوووه"

انا من مصر و عايش فى منطقة شعبية
و انا عارف ان فى مضايقات من بعض المسلمين للمسيحين
و تصل أحيانا لحد الخناقات الشديدة
و نادرا لما تصل الى حد القتل ( الاستشهاد ) بسبب الدين
بس انا مازلت عند رآيى ان فى مسلمين محترمين فى البلد دى
و انا عارف بردوه ان مشاعر كل مسيحى اتهزت بعد شوية حوادث بسيطة مثل الكشح و حوادث الزاويا و حوادث الاسكندرية . بس انتوا زعلانين ليه بلدنا فيها مجانين كتير الحكومة بتقول كدة
كل ما واحد مسيحي يقتلوه يطلعوا و يقولوا اللى قتله مختل علقيا و غير مسئول عن افعاله
بس صدقونى بتبقى حاجات دمها خفيف أوى لما مثلا واحد فى الشارع يقولك يا مسيحى و بحدفك بطوبة ساعتها تنطبق الايه فعلا ( طوبى لكم أذا طردوكم و عايروكم ....... ) او بنت و هى ماشية فى الشارع واحد يعكسها بأسلوب اسلامى و يقولها ( انا هاسبيكى و هاتبقى جاريتى مثلا ... ) أو مثلا لما يرجموا واحدة علشان بقت مسيحية ذى ما حصل فى بور سعيد مثلا ... يا جماعة دى حاجات عادية جدا و حوادث عابرة مجرد تفريغ للكبت اللى فى الشعب الناتج عن الظروف الاقتصادية و الاجتماعية يعنى انا مش عاوزكم تشيلوا هم خلاص بأذن الله المسيحين هيفضلوا ذى الفل طول ما قوات الامن بتعمل اللى عليها و زيادة شوية
و يجى فى الاخر الدكتور يقول ( ضحينا بالام و الجنين و قتلنا الاب و الجد و الجدة ) علشان الممرضة تعيش . دا الطبيعى بتاع مصر لا جديد

الرد مع إقتباس
قديم 09-05-2009
الصورة الرمزية لـ Pharo Of Egypt
Pharo Of Egypt Pharo Of Egypt غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2003
Pharo Of Egypt is on a distinguished road
مشاركة: منقول/قداسة البابا يوسط سوزان مبارك لدى " من بدل دينه فإقتلوووه"

إقتباس:
على فكره انا شريكى فى الورشه قبطى

أعتقد هذا الشريك سيفوق يوماً ما على خيانة وطعنة من الخلف من هذا اليعفور - أذا ألتزم هذا اليعفور بتعاليم رسول الشيطان - محمد أبن أمنة النجسة (حسب قول إله الأزلام - فى القرعان الغير شريف)

أكرر المثل مرة أخرى لمن كان له أذانان للسمع: "أن كان صباعك مسلم أقطع ذراعك كله"

تحياتى
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

Tags
من بدل دينه فإقتلوه

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة