تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 10-08-2005
مشمش
GUST

star أيها الأقباط... هل أنتهى زمن البكاء ؟!!

وصلنى هذ الايمل من جروب مسيحى فياريت نبقى ايجابيين و لو مرة واحدة فى حياتنا
-------------------------------

هل فرض على الأقباط العزلة السياسية أو فرضوها هم على أنفسهم ؟

هل كتب على الأقباط التقوقع حتى عشقوا و أنَسوا ببعدهم عن مجريات الأحداث فى وطننا الأصيل مصر ؟

أم حاولوا الظهور لكن واجهتهم تيارات الجماعات السلفية و التعصب الدينى ؟

هل صحيح أن التيار الإسلامى تيار قوى مهيب يخشى المسيحيين من وصوله للسلطة لذا نرضى بحالنا المُهين فى مقابل عدم صعود هذا التيار للحكم .. أم أن الإعلام الحكومى الموجه هو الذى يحاول أن يضخم من شأنه ليخيف به الأقباط فيضموننا إلى جانبهم ؟

كل هذه الأسئلة دارت برأسى و أكثر منها و لا أجد لها إجابة مقنعة شافية فأحتار و أبحث و أقرأ فى كتب التاريخ , فى الصحف...!!

أجد شعبا ليس له تمثيل سياسى , مهمش فى كل القرارات المصيرية فى وطنه بل حتى فى مصيره هو شخصيا...!

● حال الأقباط بسبب السلبية

قيود على ممارسة شعائرنا :

فنحن لا نستطيع أن نبنى كنيسة واحدة إلا بعد عذابات كثيرة بسبب الخط الهمايونى الذى يمنع بناء الكنائس بل و حتى ترميم عامود مشروخ دون إذن رئيس الجمهورية و حتى إن حصلت على التصريح سوف يُعرقل تنفيذه على يد السلطات التنفيذية فى حين أن أى أخ مسلم يستطيع أن يبنى جامع أو زاوية فى أى مكان يريده بدون أى إجراءات .. ناهيك عن الإعتداءات التى تحدث على الكنائس من وقت لآخر تحت سمع و بصر الشرطة بل إن الشرطة نفسها تورطت فى أكثر من حادثة إعتداء على الكنائس فى صعيد مصر و حادثة هدم سور دير الأنبا أنطونيوس ليست ببعيدة.

التستر على مضطهدى الأقباط :

و لن أعدد لكم كَم المذابح التى تعرض لها المسيحيين فى مصر تحت سمع و بصر الشرطة من حادثة الزاوية الحمراء مروارا بتفجير كنيسة السيدة العذراء بشبرا إلى الكُشح و غيرها و غيرها .. و طبعا ليس خافيا علينا سلسلة الحوادث المنظمة التى تستهدف أسلمة الفتيات المسيحيات فى المحلات التى تجعلهن يمضين على أوراق إشهار إسلامهم دون علمهم , إلى تدبير المكائد , إلى الإيقاع بهن فى مصيدة الحب حتى الخطف إن لزم الأمر , كل هذا يحدث تحت سمع و بصر و حتى مباركة الجهات الأمنية.

الإعلام :

لا يُذاع القداس يوم الأحد فى التلفزيون أسوة بالأخوة المسلمين فى صلاة الجمعة.. لا يُسمح ببرنامج مسيحى واحد فى التليفزيون .. ناهيك عن المسلسلات و البرامج التى تهاجم عقيدتنا و حلقات الشيخ الشعراوى كمثال ليست منذ زمن بعيد.

كما أن أخبار الأقباط أصبحت باب ثابت فى الكثير من الصحف.. من مثال : رجوع زينب إلى حظيرة الإسلام بعد ان خطفها كاهن مسيحى , الأنبا موسى يعلن أن معدلات التنصير فى مصر مرضية جدا , تيار المعرضة يتنامى داخل الكنيسة القبطية ضد البابا شنودة... إلخ. مما يزيد من مشاعر الكراهية و العداء ضد المسيحيين

التفرقة الفجة فى المعاملة على الأساس الدينى مع كونها مخالفة للدستور :

فهناك وزارة للأوقاف مخصصة لرعاية و بناء الجوامع و فى المقابل لا شىء للمسيحيين , هذا بالإضافة إلى أملاك الكنيسة التى أستولت عليها وزارة الأوقاف و ترفض إرجاعها حتى الآن .. هناك ثلاثمئة مليون جنيه تعطى سنويا للأزهر من أموال الضرائب التى نشارك فيها نحن و فى المقابل لا شىء لنا .. مسابقة سنوية لحفظة القرآن قيمة جوائزها عشرين مليون جنبه من أموال الضرائب .. مسابقة حج القرعة كل عام من أموال الضرائب ولا شىء لنا .. جامعة الأزهر ممنوعة على المسيحيين مع كونها من أموال ضرائبنا.... و أمثلة أخرى كثيرة

مضايقات دينة بالجملة :

نعانى منها فى كل مكان من قبل المتعصبين دينيا ( دون أن نعمم ) فالطالب يعانى فى إمتحانات الجامعة لمضايقات بالجملة .. و الفتاة تعانى فى كل مكان لمضايقات لأنها غير محجبة ( للإنصاف فإن الفتاة المسلمة الغير محجبة تعانى أيضا ) .. و مصلحة الأحوال المدنية تستخرج الرقم القومى لكل الشعب المصرى و تكتب له فى خانة الديانة ( مسلم ) by default ثم تأتى معانة المواطن المسيحى الذى يريد أن يغير ديانته الأصلية إلى مسيحى فى الرقم القومى , إنه عذاب ما بعده عذاب.

ممنوعات وظيفية :

ممنوع على المسيحى تقلد أى منصي رفيع فى البلد من وزير ( بإستثناء زارتين كما نص الدستور و طبعا أصبحت وزراة البيئة الهامشية هى أول إحتكار وزارى مسيحى !! ) أو سفير أو محافظ أو رئيس جامعة أو حتى أستاذ فى الجامعة ( لاحظ ندرة عدد الأساتذة المسيحيين مقارنة بالتمثيل الطبيعى فى الشعب ) أو لواء فى الشرطة و الجيش ( بإستثناء نفر قليل لحفظ ماء الوجه ) و المخابرات و أمن الدولة أو المجالس المحلية أو أو أو أو.. هل تعلم أن هناك نسبة سبعة بالمئة 7% لا يجب أن يتجاوزها شاغلى الوظائف من المسيحيين فى أى مشروع حكومى و فى المقابل مثلا فى مصانع السادس من أكتوير التى يملكها مسيحيين فُرض عليهم ألا يقل نسبة العمال المسلمين عن عشرة بالمئة 10% مع أنه يندُر الآن أن تجد صاحب مشروع مسلم يوظف مسيحيين عنده... لكن القانون دائما ضدنا مع أن شعاره ينُص على المُساواة.

نفى البابا شنودة :

عام 1981 فى عهد السادات و ظل فى نفيه بعيدا عن كرسى الباباوية لمدة أربع سنوات فى بداية حكم مبارك حتى 1985 م !!

و بعد كل هذه الأفكار أتسأل , ألم يحن الوقت لنكف عن البكاء

ألم تأتى الساعة التى نقوم فيها و ننهض ولو لمرة واحدة

مرة واحدة فقط نقول فيها كلمة... تكون كلمة واحدة

فنشعر بأهميتنا و يشعرون هم بتأثيرنا

فنكون قوة موجهة للرأى السياسى

و ليس لعبة فى أيدى صناع القرار

● و هل نحن الأقباط بالقوة المؤثرة فى الحياة السياسية ؟

عدد سكان مصر حولى 72 مليون نسمة

عدد المسيحيين حوالى 12 – 13 مليون ... أى حوالى 17% من تعداد السكان

( آخر إحصاء للتعداد أعلن فيه عدد المسيحيين كان فى عهد عبد الناصر و مع أنه مشكوك فى صحته لمحاولة تقليل عدد المسيحيين و لكنه أعلن أن مصر عدد سكانها 40 مليون نسمة منهم 6.7 مليون مسيحى )

فلنفترض على أقل تقدير أننا 10 مليون فقط... أى حوالى 14% من تعداد سكان مصر

ألا تعتقد أننا سنكون قوة لا يستهان بها أبدا ؟!!

لتبسيط الفكرة... ترى كم يكون عدد أعضاء جماعة الإخوان المسلمين فى مصر ؟!!! فهمتواااا ؟

● لمن نُعطى صوتنا فى الإنتخابات المُقبلة ؟

أعتقد أن نتيجة هذه الإنتخابات محسومة إلى حد كبير... فلا يهم لمن تعطى صوتك هذه المرة

إنما المهم هو أن تعطى صوتك

● إذن ماذا نستفيد من ذهابنا إلى صناديق الإقتراع ؟

هذا هو السؤال المهم

بذهابنا إلى صناديق الإقتراع سندق ناقوص مُدوى جدا فى مصر.. لقد خرج الأقباط من قوقعتهم .. لقد أصبح للأقباط صوتا .. لقد استكفوا بالبكاء و قرروا أن يكون لهم رأى بل و رأى مؤثر

● و ما النتيجة المترتبة على ذلك... ما هى المكاسب ؟

بذلك سوف يوضع ملف الأقباط أمام كل مرشح للرئاسة فى المستقبل

كل مرشح سوف يحاول أن يستميلهم فى صفه ليضمن أصواتهم

كل مرشح سوف يحاول أن يجد حلولا لمشاكلنا ليكسبنا فى صفه

( بالطبع نقصد هنا المشاكل المترتبة على كوننا مسيحيين , فنحن لا نبتغى أى إمتيازات إضافية على شركائنا المسلمين فى الوطن )

و هذا لن ينطبق فقط على مرشح الرئاسة بل سيمتد إلى مرشح مجلس الشعب و المجالس المحلية و إنتخابات النقابات و الأندية و الجمعيات... أى سيمتد إلى جميع أوجه الحياة فى مصر و بالتالى ستتحسن ظروف معيشتنا.

● و كيف يكون لى دور فى هذا التحول إلى الإيجابية ؟

● و ما هى خطوات التحول للمشاركة السياسية فى الإنتخابات المقبلة ؟

إجابة هذان السؤالان سوف أتركهما لك

أتمنى أن ترد على هذه الرسالة و تدلى برأيك و تشرح و جهة نظرك

هل أنت غير مقتنع بهذا الحديث ؟ و لماذا ؟

أم أقتنعت به؟ و ماذا ستفعل لتكون أكثر إيجابية ؟ هل ستشجع عائلتك و أصدقائك على المشاركة فى الإنتخابات المقبلة ؟ و كيف ؟

هل ترى فى التيار الإسلامى فى مصر نموذج يحتذى به من حيث التنظيم ؟ بمعنى أن سر قوتهم يكمن فى تنظيمهم و قدرتهم على حشد الأفراد فى ساعات معدودة بالرغم من قلة عدادهم مقارنة بنا ؟ و كيف يمكننا أن ننظم أنفسنا مثلهم و أفضل ؟
الرد مع إقتباس
قديم 10-08-2005
الصورة الرمزية لـ hema_c
hema_c hema_c غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Mar 2005
hema_c is on a distinguished road
[SIZE=8] لا تعليق !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!![/SIZE]
قديم 10-08-2005
مشمش
GUST

evil

شكر ليك يا هيما لأنك الوحيد اللى علقت بكلمة حتى لو كانت لا تعليق!!!!

مفيش فايدة القبطى هيفضل قبطى النيل رواه و السلبية جواه ههههههههههههههههههههه.

يا شباب انا عاوز حاجة واحدة منكم انكم تحاولوا تنشروا الرسالة دية لأكبرعدد من الناس.

تحياتى
الرد مع إقتباس
قديم 10-08-2005
iwcab iwcab غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
iwcab is on a distinguished road
هؤلاء هم الذين أتوا من الضيقة العظيمة وقد غسلوا ثيابهم وبيضوا ثيابهم فى دم الخروف ، من أجل ذلك هم أمام عرش الله ويخدمونه نهاراً وليلاً فى هيكله والجالس على العرش يحل فوقهم ، لن يجوعوا بعد ولن يعطشوا بعد ولاتقع عليهم الشمس ولاشىء من الحر ، لأن الخروف الذى فى وسط العرش يرعاهم ويقتادهم إلى ينابيع ماء حية ويمسح الله كل دمعة من عيونهم
الرد مع إقتباس
قديم 10-08-2005
MeGoO MeGoO غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jul 2005
MeGoO is on a distinguished road
يا عم احنا قرينا الموضوع.
عاوزنا نعلق ليه بأه؟
الرد مع إقتباس
قديم 10-08-2005
yaweeka yaweeka غير متصل
Registered User

yaweeka is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة MeGoO
يا عم احنا قرينا الموضوع.
عاوزنا نعلق ليه بأه؟
تقول رأيك
يعنى متفق
غير متفق
لاثراء الحوار

انا عجبنى الموضوع
هو عايز شوية فلترة وينفع للنشر
بس افكاره كويسة

عم يوساب : المسيحى الحقيقى هو من يدافع عن حقه
قرأت لك من قبل اننا لا يجب ان نتمسك بالأرضيات
يا عزيزى هذه العقلية هى اللى ضيعت مصر مننا لشوية عسكر جايين جعانين من الصحرا

تمسك بحقك وبدلا من ان تترك ارضك وممتلكاتك للآخرين اعطها للفقرء او اديهانى انا يا سيدى وانا اعمل لك بيها مشروع يبنى لك كنز فى السماء
بلاش عقلية التنازل عن حقوقنا دى بالفهم الخاطئ لتعاليم الانجيل

ارفع الحجر ليخرج الميت من القبر
يعنى خليك ايجابى وبلاش السلبية
الرد مع إقتباس
قديم 10-08-2005
saweres
GUST

صحيح اننا لازم نتمسك بالسماويات ونترك الأرضيات
لكن احنا نور العالم ، وينبغي أن نجعل العالم مكان أفضل
اذا كان قداسة البابا والمطارنة والأساقفة ( فقط ) دعموا مبارك
فقد تركوا البابا مفتوح أمام الكهنة والشعب للمعارضة
واذا عارضنا ، يبقى البابا وصل لنقطة جيدة جدا بيتحايل علينا من زمان عشان نعملها
وهي المشاركة السياسية
مش لازم تبقى رئيس حزب أو تكتب في جريدة معارضة عشان تبقى مشاركة سياسية
يكفي أن يكون معك بطاقة انتخابية ولك صوت تستطيع أن تقدمه
المرة دي النتيجة محسومة ، وكلنا عارفين كده
لكن طالما اتحركنا المرة دي ، لأول مرة في تاريخنا
فمن السهل اننا نتحرك بعد كده ، ومش كل مرة الانتخابات هيبقى فيها تزوير
لكن في الانتخابات الشريفة ، هيكون لينا صوت قوي نقدر نحقق بيه أي مطالب احنا عايزنها من أي مرشح مهما كان
نقدر ننجح واحد ، ونسقط التاني ، عشان نخلي مصر مكان أفضل للمعيشة
لكن في كل ده ، يا ريت الدوامة ما تاخدناش وننسى ربنا
الرد مع إقتباس
قديم 10-08-2005
لورنس العرب
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة مشمش

هل فرض على الأقباط العزلة السياسية أو فرضوها هم على أنفسهم ؟

لا- الاقباط في مصر ليسوا بالمتقوقعين- انت بس اللي عاوز تهيج الناس مش اكتر
ما انت قاعد مرتاح و بعيد- يعني انت ولا يواب او ابوك ساويرس خسرانين حاجه
ومين اللي هايدفع الفاتورة- طبعا الموجودين في مصر
المهم ان انت و اولادك بعيد
حرض الناس و انت بعيد- علشان لو عملوا مظاهرات و البوليس ضربهم يبقى انت ثبتت وجهه نظرك عن الاضطهاد وفي نفس الوقت ضيعت الناس و ضحكت عليهم بموضوع الشهاده في سبيل يسوع
كل دا و انت بعيد

هل صحيح أن التيار الإسلامى تيار قوى مهيب يخشى المسيحيين من وصوله للسلطة لذا نرضى بحالنا المُهين فى مقابل عدم صعود هذا التيار للحكم

تيار اسلامي قوي؟ طيب شوف مين الموجود في المعتقلات المصريه؟ مش التيار الاسلامي بردو ولا ايه؟

كل الاسئلة دارت في راك لأنك راجل فاضي و قاعد مقطوع للموضوع دا لأنه اكل عيشك مش اكثر

قيود على ممارسة شعائرنا :

فنحن لا نستطيع أن نبنى كنيسة واحدة إلا بعد عذابات كثيرة بسبب الخط الهمايونى الذى يمنع بناء الكنائس

انت كاذب
اي اعتداءات تتكلم عنها و من جانب الشرطة كمان؟
لا تضحك على الناس بكلامك الفارغ
مش معنى ان حصل حادثتين من ناس اصلا مختلفين مع بعض يبقى هاتعمل لك فيلم عربي قديم

التستر على مضطهدى الأقباط :

و لن أعدد لكم كَم المذابح التى تعرض لها المسيحيين فى مصر تحت سمع و بصر الشرطة من حادثة الزاوية الحمراء مروارا بتفجير كنيسة السيدة العذراء بشبرا إلى الكُشح و غيرها و غيرها ..

يابا مذابح ايه- انت بتتكلم كأننا في وق المدبح بحي السيدة زينب
عاوز تفهم الناس ان المسلمين في مصر لما بيشوفوا اي حد مسيحي ماشي في الشارع بيمسكوا فيه لأنه مسيحي
بل انت اللي معقد و مريض نفسيا و تشعر بالاضطهاد بلا مناسبه
وقد وضحت لك هذا الامر في مقال سابق لعلك قرأته

الإعلام :

لا يُذاع القداس يوم الأحد فى التلفزيون أسوة بالأخوة المسلمين فى صلاة الجمعة.. لا يُسمح ببرنامج مسيحى واحد فى التليفزيون ..

ليه؟ وهو انجلترا بتذيع صلاة الجمعه في التليفزيون الرسمي يوم الجمعه؟.
وهل امريكا تذيع الآذان يوم الجمعه و تنقل خطبه الجمعه على الهواء مباشرة؟
اذا كان اللي بيدفعولك فلوس مش بيعملوا كده- يبقى ازاي بتشتكي من ان مصر مش بتذيع القداس و عاوزنا نذيعه كل يوم أحد
وتعرف لو التليفزيون اذاعه
مش هايعجبك بردو- و هاتطلع بحاجه تانيه- انا عارف انه لا فائدة منك او من غيرك

كما أن أخبار الصحف.. من مثال : رجوع زينب إلى حظيرة الإسلام بعد ان خطفها كاهن مسيحى , الأنبا موسى يعلن أن معدلات التنصير فى مصر مرضية جدا , تيار المعرضة يتنامى داخل الكنيسة القبطية ضد البابا شنودة... إلخ. مما يزيد من مشاعر الكراهية و العداء ضد المسيحيين

وهو انت مش عاجبك حاجه؟
لو لم ننقل الاخبار تقول ان احنا معتمدين نهمش المسيحيين ولا نقول الحقيقه حتى نخفي اخبار المتنصرين- دا ان كان هناك متنصرين- عن الناس
ولو اذعنا الاخبار عنكم تقول ان احنا عاوزين نزيد من مشاعر الكراهيه؟
يبدو انك مش عارف انت بتقول ايه

مش بقولك مفيش فايده منك

التفرقة الفجة فى المعاملة على الأساس الدينى مع كونها مخالفة للدستور :

فهناك وزارة للأوقاف مخصصة لرعاية و بناء الجوامع و فى المقابل لا شىء للمسيحيين , هذا بالإضافة إلى أملاك الكنيسة التى أستولت عليها وزارة الأوقاف و ترفض إرجاعها حتى الآن ..

ضرائبكم مين يا ابو ضرائب؟
الحاجات دي كلها جايه عن طريق معونات دول الخليج
ولا انت كنت فاكر ان مسابقه الخرافي لحافظي القرآن ان الخرافي واخد الفلوس منكم؟
انت فاكر جامعه الازهر منتظرة فلو من واحد زيك انت؟
و هو انت عاوز تدخل جامعه الازهر تعمل فيها ايه؟
انت مش متغاظ من المسلمين و بتقول انهم متخلفين و معندهمش عقل؟.
طيب عاوز تدخل الجامعه بتاعتهم ليه؟

مضايقات دينة بالجملة :

نعانى منها فى كل مكان من قبل المتعصبين دينيا ( دون أن نعمم ) فالطالب يعانى فى إمتحانات الجامعة لمضايقات بالجملة .. و الفتاة تعانى فى كل مكان لمضايقات لأنها غير محجبة .

يا سلام على التأليف
انتم اللي في الجامعات بتاخدوا جنب من الناس و تقيموا شلل خاصة بكم لأنكم معقدين نفسيا ولا تبلوا الاختلاط بالمجتمع
اذهب و عالج اخوانك نفسيا اولا ثم تحدث عن الجامعه وما بها
حلو اوي ان الفتيات المسيحيات يعانون من اضطهاد بسبب انهم غير محجبات
يابني احنا مالنا و مال البنات المسيحيات؟ انت مجنون؟
انا على علم انه لا يوجد عندك في كتابك المقد ما يمنع المرأه ان تسير عاريه في الشارع- طيب و انا مالي؟
ومالك ومال موضوع الديانه؟ انت مش بتفخر بأنك مسيحي؟
عاوزنا نبقى كلنا واحد
خلاص
شيل الصليب الازرق من على يدك اليمنى و احنا نلغي موضوع البطاقه ويبقى كلنا واحد
ايه رأيك؟

ممنوعات وظيفية :

ممنوع على المسيحى تقلد أى منصي رفيع فى البلد من وزير الدستور و طبعا أصبحت وزراة البيئة الهامشية هى أول إحتكار وزارى مسيحى !! ) ( لاحظ ندرة عدد الأساتذة المسيحيين مقارنة بالتمثيل الطبيعى فى الشعب )

اذهب الى اي جامعه و انت ترى بنفسك الأساتذه المسيحيين- فمن يطلع اول الدفعه يتم تعيينه فورا- وهناك قوائم اوائل الثانويه العامة و الاعداديه- و قوائم اوائل الكليات تظهر بالصحف باستمرار ولا تخلو من مسيحيين

و فى المقابل مثلا فى مصانع السادس من أكتوير التى يملكها مسيحيين فُرض عليهم ألا يقل نسبة العمال المسلمين عن عشرة بالمئة 10% مع أنه يندُر الآن أن تجد صاحب مشروع مسلم يوظف مسيحيين عنده...

:
اصل انا مثلا كمسلم هيكون عندي مصنع و هاشوف مهندس مسيحي هايكسبني لأن عنده خبرة و همنع تشغيله لأنه مسيحي
انت راجل مسكين

نفى البابا شنودة :

طبعا لن اقول لك لماذا تم نفي شنوده لأن هذا موضوع كبير جدا و غالبا انت تمنع السبب
ولا بلاش
روح اسأل متى المسكين وهو يقولك

فلنفترض على أقل تقدير أننا 10 مليون فقط... أى حوالى 14% من تعداد سكان مصر

ألا تعتقد أننا سنكون قوة لا يستهان بها أبدا ؟!!

طبعا كلامك واضح ولا يحتاج الى تفسير
انا اعلم تماما ان عندكم مشكلة كبيرة في موضوع الحسابات- منه لله الكتاب المقدس هو السبب- هو اللي قال ان الاب و الابن و الروح القدس الثلاثه واحد
وهو اللي قال على لسان مرقس ان الرب صعد للسماء وجلس عن يمين الله
يعني فيه رب و فيه الله واحد فيهم على يمين الآخر- و بتقولوا ان الاثنان واحد
لكن واضح انك عاوز تعمل في البلد مصيبه و فتنه و تريد ان تثير الناس و تعمل في البلد انقلاب
لكن لصالح مين بتعمل كده؟
مستحيل يكون لصالح المسيحيين في مصر
وانت لو كنت راجل و صادق في كلامك كنت قلت هذا الكلام و انت داخل مصر
انت مش راجل شريف- يبقى قاعد برة و خايف ليه؟
ولعلمك- الكلام دا انا قلته لمحمد عبد المجيد اللي بيطالب بتغيير نظام الحكم و بيدعو الناس الى الثورة
هو قاعد في النرويج و بيقول للناس لازم تحتجوا على الوضع
انت مثله تماما
كل منكم عايش مرتاح في الخارج ولا همه اي حاجه- و قاعد حاطط رجل على رجل و بيقول ان الوضع صعب

( بالطبع نقصد هنا المشاكل المترتبة على كوننا مسيحيين ,

كأن الحاله المترديه تصيب المسيحيين فقط
عندما يأتي وباء الكوليرا - لا قدر الله- فستقول ساعتها ان الوباء يصيب المسيحيين فقط

انت راجل غلبان في دماغك

ربنا يشفيك في عقلك
الخانكة فيها اماكن كتيرة ممكن تروح تريح اعصابك هناك انت و زملائك
فالأماكن لكم هناك كثيرة كما أن اماكنكم في جهنم محجوزة من الآن
انت ب خليك زي ما انت كده
الرد مع إقتباس
قديم 10-08-2005
saweres
GUST

واد يا لورنس
مش هتتأدب بقى؟؟
انت بتغالط نفسك ولا بتستعبط؟؟؟
بقى التيار الاسلامي في السجون؟؟ أومال مين الآلافات اللي بيتم الافراج عنها سنويا ؟؟
والخمسين ألف اللي اتجمعوا في ساعة في ميدان رمسيس
انت كنت فين؟؟ بتصيف؟؟
وكل اللي حصل للأقباط ده ، حادثتين وبس؟؟؟ حد يقول له حاجة
أيوة بتحصل المسيحيين في مصر بيتمسك فيهم لأنهم مسيحيين
وكل واحد بيعمل نفسه داعية اسلامي ، ولو المسيحي بدأ يرد عليه مش هيلاقي غير مطوة مغروزة في صدره
هو انجلترا ولا أمريكا بيذيعوا قداسات على القنوات الرسمية؟؟ فيه يا حبيبي حرية اعلام
عايز برامج دينية تفتح محطة خاصة بيك ، هو مش منظمة كير الاسلامية اللي في اميركا عندهم تلفزيون وراديو كمان؟؟؟
وبيوزعوا مصاحف مجانية بالانجليزي ، نقدر احنا نوزع اناجيل على الناس في مصر؟؟؟
وأخباركم كلها أخبار صفرا ومكذوبة ومردود عليها جتكم القرف كذابين
روح العب بعيد ياض
المسيحيين بيدفعوا ضرايب ولا لأ؟؟ يبقى لازم يكون لهم نفس حقوق المسلم ولا لأ؟؟
مسابقة تحفيظ القرآن يقابلها مسابقة تحفيظ الكتاب المقدس
اللي حافظين القرآن بياخدوا اعفاء من الجيش ، يبقى اللي حافظين الكتاب المقدس ياخدوا اعفاء من الجيش
لورنس ، انت امعة عنصري
الرد مع إقتباس
قديم 10-08-2005
mena_hot mena_hot غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: May 2003
mena_hot is on a distinguished road
t16

موضوع هام فعلا ولو كل قبطي قال كلمته وادل برايه وبصوته اكيد حا ناخد حقوقنا المسلوبة من زمان ربنا يباركك يا مشمش علي الموضوع الهام وياريت كل قبطي يبطل الجبن شوية فعلا
لانه اخد انه يبقي **** ويخاف مع الاسف
الرد مع إقتباس
قديم 10-08-2005
john316 john316 غير متصل
Registered User

john316 is on a distinguished road
رحلة الالف ميل تبداء بخطوة

اخ مشمش تحياتى
تحليلك لاسباب سلبيتنا كاقباط رائعة لكن ماهو الحل للخروج من هذه الحالة؟
اتمنى ان نشارك جميعا بمقتراحات ايجابية ل لخروج من هذه الحالة المزمنة.
- كيفية خلق قيادة علمانية للاقباط بعيدة عن الكنيسة.
-كيفية مواجهة الحكومة بلوسائل السلمية لاخذ حقوقنا المسلوبة.
-تشجيع الاقباط للترشيح والاشتراك فى الانتخابات.
-هناك اراء وافكار كثيرة لكن اذا اتفقنا على فكرة واحدة وضعنا فيها كل جهودنا لتنفيذها فستكون الخطوة الائولة لرحلة الالف ميل.[/SIZE][/SIZE]

آخر تعديل بواسطة john316 ، 10-08-2005 الساعة 06:16 PM
الرد مع إقتباس
قديم 10-08-2005
مشمش
GUST

اشكر ساويرس على طرد المدعو لولو الجرب و كان المفروض الكلام ده من زمان (اه لو كنت مشرف !! ههههههههههههه) و يا ريت تحذفوا مشاركته التافهة عشان انا عارف ان المسلم هيفضل مسلم ال***** و لا بلاش نكمل عشان فيه ناس مسلمين محترمة معانا (اقلية طبعا).

اخوتى الاحباء اشكركم على تعليقاتكم و فى انتظار المزيد منكم و هذا هو بيت القصيد ان نتحول الى كتلة واحدة نستطيع بها قلب الترابيزة على الجميع و نكون قوة لا يستهان بها و فى نفس الوقت لا نخرج عن تعاليم المسيح و تذكروا ما فعله الاقباط بأسيوط عندما تكتلوا ضد رئيس الحزب الوطنى بأسيوط و قاطعوا منتجات مصانعه و كان سيسقط فى الانتخابات القادمة لا محالة بعد ات توعد الاقباط بأسقاطه لولا قيامه بالاعتذار امام مطران اسيوط عما فعله.

الوقت ضيق و عاوزين نوصل مفهموم الرسالة دية لأكبر عدد من الناس.

تحياتى

آخر تعديل بواسطة مشمش ، 10-08-2005 الساعة 11:54 PM
الرد مع إقتباس
قديم 11-08-2005
iwcab iwcab غير متصل
Registered User

iwcab is on a distinguished road
بأكتب من زمان هنا فى المنتدى وبأقول إن موضوع الإسلام أساساً موضوع روحى وليس سياسى
لو إهتمينا بالإنتخابات والكلام ده ..
المسلمين هم كمان هيهتموا وهيروحوا يصوتوا .. وإحنا أقلية
فماذا ستكون النتيجة ؟
لعبة الديمقراطية لو إتعملت هتبقى ضدنا ، وهيتعمل نظام إسلامى أصولى ( وبالديمقراطية )
الرد مع إقتباس
قديم 11-08-2005
saweres
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة iwcab
بأكتب من زمان هنا فى المنتدى وبأقول إن موضوع الإسلام أساساً موضوع روحى وليس سياسى
لو إهتمينا بالإنتخابات والكلام ده ..
المسلمين هم كمان هيهتموا وهيروحوا يصوتوا .. وإحنا أقلية
فماذا ستكون النتيجة ؟
لعبة الديمقراطية لو إتعملت هتبقى ضدنا ، وهيتعمل نظام إسلامى أصولى ( وبالديمقراطية )
جرى ايه يا يوساب
حطيت يعني المسلمين كلهم في خانة مرشح واحد واحنا مع مرشح تاني
ما اللي هنرشحه مسلم برضه ، لكن معتدل
هو هيلم أصوات المسلمين اللي هيقدر عليها
واحنا نبقى صوت واحد مع بعض
نبقى قوة تصويت كبيرة ممكن نسند بيها واحد من المرشحين في أي وقت
بس يحقق لنا مطالبنا
الرد مع إقتباس
قديم 11-08-2005
الصورة الرمزية لـ ABDELMESSIH67
ABDELMESSIH67 ABDELMESSIH67 غير متصل
Moderator

ABDELMESSIH67 is on a distinguished road
الأخوة الأفاضل
موضوع أكثر من رائع , الأقباط فعلا ممكن ان يكونوا قوة سياسية مؤثرة جدا
في أي أنتخابات لأنهم يضمون الصفوة المثقفة من المجتمع و معهم العديد من المسلمين
المتنورين المثقفين .

أنا أتمنى من الكل أستخراج بطاقة انتخابية للانتخابات الرئاسية القادمة و طبعا عيون المخابرات
في كل مكان و هيعرفوا الأقبال القبطي على الأنتخابات .

أنا شخصيا لم أنتخب مرة واحدة في حياتي و لكن مع بدأ تغيير الدستور أنفتحت شهيتي
للأنتخاب لأن النظام في مصر مركزي مرتبد بفرد لو تغير رأس الأفعى لشلت
كل ذيوله .

نحن تحولنا من العلمانية الأشتراكية الى الوهابية الرأسمالية يعني من اليسار لليمين
بمجرد تغيير الرئيس الحاكم .

لو أسقطنا رأس النظام بالأتخابات سيتغير النظام كله لذلك انصح الجميع بأستخراج
البطاقات الأنتخابية و المشاركة بأيجابية لأنه لو رجلنا تعودت على الأنتخابات و لم نخف
سينهار النظام الوهابي بطريقة متحضرة دون مظاهرات أو أنقلابات خاصة مع وجود
رقابة دولية على الأنتخابات .

عبد المسيح
فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ يَكُونُ مَذْبَحٌ لِلرَّبِّ فِي وَسَطِ أَرْضِ مِصْرَ وَعَمُودٌ لِلرَّبِّ عِنْدَ تُخُمِهَا. فَيَكُونُ عَلاَمَةً وَشَهَادَةً لِرَبِّ الْجُنُودِ فِي أَرْضِ مِصْرَ. لأَنَّهُمْ يَصْرُخُونَ إِلَى الرَّبِّ بِسَبَبِ الْمُضَايِقِينَ فَيُرْسِلُ لَهُمْ مُخَلِّصاً وَمُحَامِياً وَيُنْقِذُهُمْ. فَيُعْرَفُ الرَّبُّ فِي مِصْرَ وَيَعْرِفُ الْمِصْريُّونَ الرَّبَّ فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ وَيُقَدِّمُونَ ذَبِيحَةً وتقدمه وَيَنْذُرُونَ لِلرَّبِّ نَذْراً وَيُوفُونَ بِهِ. وَيَضْرِبُ الرَّبُّ مِصْرَ ضَارِباً فَشَافِياً فَيَرْجِعُونَ إِلَى الرَّبِّ فَيَسْتَجِيبُ لَهُمْ وَيَشْفِيهِمْ. «فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ تَكُونُ سِكَّةٌ مِنْ مِصْرَ إِلَى أَشُّورَ فَيَجِيءُ الآشوريون إِلَى مِصْرَ وَالْمِصْرِيُّونَ إِلَى أَشُّورَ وَيَعْبُدُ الْمِصْرِيُّونَ مَعَ الآشوريين. فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ يَكُونُ إِسْرَائِيلُ ثُلْثاً لِمِصْرَ وَلأَشُّورَ بَرَكَةً فِي الأَرْضِ بِهَا يُبَارِكُ رَبُّ الْجُنُودِ قَائِلاً: مُبَارَكٌ شَعْبِي مِصْرُ وَعَمَلُ يَدَيَّ أَشُّورُ وَمِيرَاثِي إِسْرَائِيلُ».
www.copts.net
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة