تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 08-01-2006
الأصلاح الأصلاح غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2005
الأصلاح is on a distinguished road
رساله الى المصريين العقلاء ..(مشاكل مصر للجميع اقباط ومسلمين)

بقلم الكاتب/ الدكتور محمد يحيى ..بجريدة المصريين
من العوامل التي تهدد وحدة النسيج الاجتماعي في مصر ذلك الإلحاح على أن الأقباط وحدهم هم الذين يعانون من المشاكل ثم الإصرار على أن أي حل للأزمة المصرية لا ينجح ولا يصلح إلا إذا مر عبر تناول هذه المشكلات وحلها بطريقة أو أخرى وأفضلها هي طريقة علمنة البلاد وتنحية الإسلام ليس فقط عن الدستور أو الدولة أو السياسة بل عن نواحي أخرى في الحياة الاجتماعية والثقافية والفكرية هذا التصور ينطوي على منهجية وتعالي وقصور في النظر هي بالفعل السمات الرئيسية للعهد القائم منذ أكثر من ربع قرن.

إنه تصور لا يرى أن في مصر أية مشكلة من أي نوع لأي جماعة ولا يرى أن للمسلمين مشاكل دينية عديدة تتلخص في قمع السلطة للحرية الدينية إلى حد وصلنا معه أن نسمع عن تنحية وزير من موقعة لأن قريبا له ينتسب إلى جماعة الإخوان المسلمين.

نحن أمام تصور غريب وساذج إلى حد الجريمة يتصور أن الأغلبية العددية لا تعاني من أية مشاكل فقط بحكم أنها الأغلبية ويفترض إضافة إلى ذلك أن هذه الأغلبية لابد وبالضرورة أن تكرس القهر والقمع على الأقلية العددية المخالفة لها في الدين لمجرد أنها الأغلبية وبناءا على ذلك يصبح الحديث عن أي مشاكل للأغلبية ضربا من الخرافة بينما يجب أن يقتصر الحديث عن المشاكل على الأقلية ويجب أن يمر حل هذه المشاكل بالتحديد عبر رد عدوان الأغلبية وعبر تحجيم هذه الأغلبية وحصرها وإضعافها ولو على سبيل التعويض الذي أشار إلية مايكل منير في حديثه له حول التمييز الإيجابي. إن المنطق الأحادي الاحتكاري يسود في كل مجالات الحياة في مصر الآن حتى في المصائب والبلاوي والمشكلات التي أصبح البعض الآن من نخبة العلمانيين يرى أنها محصورة في نطاق فئة معينة أما سائر الفئات الدينية وغير الدينية فلا مشكلات لها بل صحتها زي البمب وميت فل وأربعتاشر حتى لو كان هناك أناس بدرجة وزير يفصلون من الوزارة لأن جمال حشمت والعياذ بالله طلع قريبهم من بعيد أو رمى عليهم السلام ذات مرة.

http://www.almesryoon.com/ShowDetail...D=10197&Page=1
الرد مع إقتباس
قديم 08-01-2006
honeyweill honeyweill غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jan 2006
honeyweill is on a distinguished road
]الله ينور عليك يا اصلاح
اه يدي المواضيع الي تنور وتقوي نسيج المجتمع وتوحده فعلا المشاكل عن الكل لازم اصلاح شامل ومدام بدانا نتكلم يبقي في امل
وعلي فكره مواضيع زي كده هتلاقي هجوم من بعضاالاعضاء لانهم اسرائلين اساسا
وميحبوش الخير لمصر وبدعوا انهم مسيحين والمسيحه منهم براء يعني برئيه منهم المسيحه دين سامي وراقي ميقولش كده ابدا علي مصرنا الكلام الي بتقال من بعض الاعضاء
فخليك قوي وميهمكش منهم

لكن اهم حاجه ان ناس ومفكرين زي كده هما الي بيقولوا كلمه الحق الخفيه الي
منها نقدر نقدم صوره صحيحه عن مشاكل المصرين
ويعيش الهلال والصليب وحده في بلدهم مصرنا العزيزه

................
بلاش الخط الأحمر. (سامى)

آخر تعديل بواسطة sammy ، 10-01-2006 الساعة 04:09 PM
الرد مع إقتباس
قديم 08-01-2006
pharaonelmahgar pharaonelmahgar غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Nov 2005
pharaonelmahgar is on a distinguished road
يا ريت احترام الأعضاء من جانب المشاركين لأنه ليس هناك باسرائيليين ولا يجب الاندفاع وراء الاشاعات التى ليس لها أى اساس من الصحه ولا دليل ثم من انت لكى تتكلم عن المسيحية اذا كنت حقا تعرفها فينبغى أن تعلم أن مسيحيتنا محبة واحترام للاخرين وان هناك ايات عديده تدعونا الى قهر الظلم ولكن ليس بالقوة أو التفجير أو الارهاب أو تكفير الاخر انما بالشجاعه والوقوف امام الاضطهاد مهما كان الثمن لأننا ابناء الملك كما يدعونا البعض..تشدد وتشجع لا ترهب ولا ترتعب لأن الرب الهك معك حيثما تذهب..كما اننى لا أستطيع تكفيرك لأنه مكتوب ايضا..لا تدينوا كى لا تدانوا..أو كما تقولون دع الخلق للخالق..وشكرا
الرد مع إقتباس
قديم 08-01-2006
الأصلاح الأصلاح غير متصل
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة pharaonelmahgar

هناك ايات عديده تدعونا الى قهر الظلم ولكن ليس بالقوة أو التفجير أو الارهاب أو تكفير الاخر انما بالشجاعه والوقوف امام الاضطهاد مهما كان الثمن لأننا ابناء الملك كما يدعونا البعض..تشدد وتشجع لا ترهب ولا ترتعب لأن الرب الهك معك حيثما تذهب..كما اننى لا أستطيع تكفيرك لأنه مكتوب ايضا..لا تدينوا كى لا تدانوا..أو كما تقولون دع الخلق للخالق..وشكرا

الأرهاب عمل جبان ليس له دين او وطن او هوية

ارجو ان لاتخرج من الموضوع الخاص بمشاكل المصريين كلهم اي ان كان هذا المصرى شيوعى او يهودى او مسيحى او مسلم(حقوق المواطن المصرى التى اعطاها له الدستور ..وحقوق الأنسان التى وقعت عليها الحكومه المصريه)
الرد مع إقتباس
قديم 09-01-2006
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة pharaonelmahgar
يا ريت احترام الأعضاء من جانب المشاركين لأنه ليس هناك باسرائيليين ولا يجب الاندفاع وراء الاشاعات التى ليس لها أى اساس من الصحه ولا دليل ثم من انت لكى تتكلم عن المسيحية اذا كنت حقا تعرفها فينبغى أن تعلم أن مسيحيتنا محبة واحترام للاخرين وان هناك ايات عديده تدعونا الى قهر الظلم ولكن ليس بالقوة أو التفجير أو الارهاب أو تكفير الاخر انما بالشجاعه والوقوف امام الاضطهاد مهما كان الثمن لأننا ابناء الملك كما يدعونا البعض..تشدد وتشجع لا ترهب ولا ترتعب لأن الرب الهك معك حيثما تذهب..كما اننى لا أستطيع تكفيرك لأنه مكتوب ايضا..لا تدينوا كى لا تدانوا..أو كما تقولون دع الخلق للخالق..وشكرا
انا سااس مبشفش ليك مشاركات كتير وبعدين انا بحترم الدين المسيحي وزبحبه شئت انت ام ابيت زي مبيقولوا الغه العربيه
مش مهم ليا رايك خالص تحصيل حاصل يعني
لكن موضوعنا هنا حقوق المصرين
اه في اسرائيلين في المتنتدي واحنا بنسمع و بيتقلنا وهما نفسهم بيقولوا
واللله كافر مش كافر خليك في مصر لو كنت بتحبها زي ما الاغنيه بتقول
وبعدين ايه الي مزعلك اني اقول علي المسيحيه اسمي الاديان !!!!!!!!!!!!!!!!
انا مقلتش حاجهه غلط علشان تهاجمني يا انت
الرد مع إقتباس
قديم 09-01-2006
Mena0064 Mena0064 غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
Mena0064 is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة prin
الأقباط مؤمنين تمام الإيمان إن أغلبية المصريين مظلومين من قبل الحاكم و الحكومة بما فيهم المسلمين طبعا، و لكن إضافة إلى هذا الظلم نحن الأقباط تحت ظلم إضافى سواء من الحكومة عن طريق تشريعات إسلامية أو من المتعصبين من الشعب اللى عاملين الأقباط ممسحة بطلعوا فيها غلهم و حقدهم. و كمان نؤمن إننا لسنا الشريحة الوحيدة المضطهدة بل أكثر منا اليهود و الملحدين إضافة لمسلمين مثل الشيعة و البهائيين، و شرائح أخرى تتعرض للظلم منها المفكرين و العلمانيين و أصحاب البشرة الداكنة و حتى المرأة عموما.
لكننا كأكبر أغلبية، نجتذب نصيب الأسد من التنكيل.
الأسباب عديدة لكن أهمها التدهور الإقتصادى و الفكرى للشعب المصرى و إستغلال هذا من قبل الحكومة و الجماعات الدينية لشراء و غسل عقول الناس و تجنيدهم لحماية آسيادهم لبسط النفوذ و السلطة بأقذر الطرق. أما الأقباط فهم لا يتبعون هذا ولا ذاك مما يجعلم هذف سهل بلا حماية أو عواقب لظالميهم، ملطشة يعنى!
هدفنا هو المساواة ليس إلا، مساواة أمام القانون و حقوق الموطنة بدون تمييز من أى نوع. كتيرة دى؟

أنا فى المنتدى تقريبا من أول ما فتح، لا عمرى شفت إسرائيلين كارهين لمصر و لا يحزنون، حضرك مشترك من 6 شهور و لميت بأحوال المنتدى و مسيحيين الداخل و الخارج كلها؟ ما شاء الله!
الرد مع إقتباس
قديم 10-01-2006
الصورة الرمزية لـ Mrs 2ana 7or
Mrs 2ana 7or Mrs 2ana 7or غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Sep 2005
Mrs 2ana 7or is on a distinguished road
انت يا توتو او حماده ... انت مين انت عشان تقول على اى قبطى انه
إقتباس:
وميحبوش الخير لمصر وبدعوا انهم مسيحين والمسيحه منهم براء
بقولك ايه خليك فى قرفكم كمسلمين ومتجيش انت يا توتو وتقل ادبك على اى قبطى وتدعى انه ليس ووطنى او انه ليس بمسيحى فاهم ياا .....توتو
الرد مع إقتباس
قديم 10-01-2006
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة Mrs 2ana 7or
انت يا توتو او حماده ... انت مين انت عشان تقول على اى قبطى انه

بقولك ايه خليك فى قرفكم كمسلمين ومتجيش انت يا توتو وتقل ادبك على اى قبطى وتدعى انه ليس ووطنى او انه ليس بمسيحى فاهم ياا .....توتو

شكرا
لو انا مديقك كده
اوعدك اني مش هبقي ارد تانني
وشكرا يا مدام
كل ده علشان قولت ان الدين المسيحي راقي
شكرا

آخر تعديل بواسطة honeyweill ، 10-01-2006 الساعة 06:46 PM
الرد مع إقتباس
قديم 10-01-2006
الأصلاح الأصلاح غير متصل
Registered User

من يشجع على قتل 15 مدنيين فهو ارهابى!!!

او من شلة مبارك الحراميه والمضليين لشعب مصر...

رساله لكل المتطرفين المتعصبين سواء الأقباط او مسلمين فى اى مكان لن تنالوه من مصر شئ!!!

من يهاجم شعب مصر الكريم ..فهو ارهابى يتبع مبارك فى صوره غامضه...

من يهاجم المسلمين بمصر فهو قبطى متطرف مجنون...

لايفهم فى الدين شئ لأن تعاليم الله هو التسامح بين كل الأديان وليس التعصب والكراهيه..

ربما هناك اخطأ طبيعيه من مواطن قبطى...... او مسلم....او ملحد....

لكنها لاتحدث بأسم الطائفه كلها.. لأنه عمل فردى يحدث فى اى مكان فى العالم.

شعب مصر يعيش فى سفينه واحده!!!

اقباط..... ومسلمين غرقها سيعم على الجميع.... وانقاذها سيعم على الجميع.

سياسة التضليل انكشفت.... وانكشف مبارك المنافق...

انه يوجه غضب شعب مصر لأمريكا... واسرائيل... واوروبا!!!

انهم سبب الفقر... والجوع ... والتخلف ..وليس هو سبب كل ذلك!!!

علمآ بأن هذة الدول هى التى تسعى لأنقاظ شعب مصر بأعطائه الحريه والديموقراطيه والعدل.

قريبآ جدآ سيحدث فجر يوم جديد لأزاحة هذا المغتصب هو وعصابته...

التى شكل لها مجلس اداره من اصحاب الملياردات لبيع كل شئ فى مصر.

قريبآ جدآ سيحدث فجر يوم جديد لأزاحة هذا المغتصب .. الذى تسبب فى فتن بين الحكام والشعوب .. وجمد عملية السلام فى الشرق لأوسط للمساومه عليها لتوريث الحكم..

قريبآ جدآ سيعم السلام فى المنطقه بين كل الحكام والشعوب.

الى الجحيم ايها المغتصب... المنافق الذى خدعت اكبر دوله فى العالم

بمعلومات مضلله تسببت فى قتل ابرياء من كل شعوب العالم.

الكاتب/ مصطفى بخيت
الرد مع إقتباس
قديم 11-01-2006
hanna3 hanna3 غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
hanna3 is on a distinguished road
انا لا افهم لماذا الزج بالاقباط ؟

الاخ اصلاح اري في كلامك شئ من الصدق لكن اراك تبعد عن الموضوع الخاص بنا لتجعلة موضوعا عام ربما الغالبية الساحقة من المصريين يعانون لكن الاقباط يعانون اكثير فهم كبش الفداء داءما و المتنفس لكل مشكلة في البلد وعنما تضيق البلد يالبطالة لا يجدوا الا الاقباط ليخطفوا بناتهم ويقتلوا منهم من يقتلوا في مذابح متتابعة لم يعاقب فيها مسلم واحد طيقا للقانون
ومع ذلك لا انكر ان المسلمين يعانون الي حد ما معنا -- لكن الاقباط بصفة خاصة هم الضحايا ضحايا ا لجهل والتعصب ضحايا اعلام احادي لا هم لة الا الترويج للاسلام وكان الاسلام هو برنامج لحل مشاكلنا الاقتصادية وكان اذاعة القرا ن الكريم تذيع برامج لتعليم الشباب اصول الاقتصاد والعلم ولا تشحن قلوبهم كراهية للاخر ونحن الاخر
عندما نريد ان نصل الي حل لمشاكل مصر فان الصراحة هو باب الحل اولا فهل افهم هل المسلمين والاقباط في مركب واحد و هل يعانون بدرجة و احدة ؟؟
او كتان الشق الاول نعم فان الشق الثاني من السواءل هو كلا والف كلا
ولكنك لا تريد المقارنة فهل نقارن ؟ لنسال انفسنا ماذا كان حال الاقباط وماذا اصبح ؟؟
بل وماذا حال مسلمي امريكا الذين خربوها وحال الاقباط الذين عمروا مصر ومات منهم من مات في ضفاف القناة وفي اليمن وفي بور سعيد بل هناك من مات من اجل تحرير الكويت وكم قبطي كان في ثورة 1919 ؟؟ و اقول مات لان اخواننا المسلمين يستكثرون علينا كلمة شهيد لانناببساطة كفرة
ودعني احسن الظن بك
وهنا سيكون اصلاح حال مصر اولا وقبل اي شئ هو تحقيق المساواة الكاملة للاقباط في كل المناحي وقبل ان يذهب هذا النظام او ذاك
انها نقطة البداية اولا وقبل اي متاهات مللنا مثلما مل مواطني جنوب السودان من خيانة العهو
د وخلف الوعود
اكرر اول بداية لاصلاح مصر هو المساواة بين المسلمين والاقباط وغير هذا هراء لا يقنع اي قبطي

وقد مات جون جارانج فهل فهمت المعني ؟؟ ولكي اوضح لك لن يسمح المسلمين لنا بالمساواة بل سيتسلقون علي اكتافنا للحكم ثم يلفظونا بلا اي اهمية مثل جون جارانج واي قبطي مررتة 1400 عام من التهميش والاضطهاد والمهانة لن يكون اهبل ويصدق اي متسلق علينا الا امثال ابن اسعد اوابن بباوي لقد خلق اللاضهاد فينا مرض اسمة الحرص
اما هنا في هذا المنتدي صعب
لو لم احسن الظن بك واسا ت بك الظن وهو من حسن الفطن كما تقولون فانا اري ان هناك امور لا افهمها فلسنا في صراع مع النظام الان فكفي النظام غباءة السياسية وسوء تصرفة الي اوقعة في مازق قد لا يخرج منة الا في سجون الاخوان ال1يهن لن يسمحوا لة باطالة اللحية
وترهيب اموالهم للخارج لانهم ببساطة سيذبحون كل رموزة واسرهم بلا رحمة
ولو تضافرنا الان لاسقاط النظام كما ارا ك تروج لهذا فان التفاحة ستكون ناضجة تمام للاخوان المسلمين فهل هذا ما تريدة ؟ وما لا نريدة
ومن البديهي ان يسارع الاخوان علي التسلق علي اكتافنا فليس هذا غريب عليهم فقد حرقوا كنائس الاسكندرية في مظاهرات صاخية وحرقوا الكنائس وطعنوا ا الراهبة امام الكنيسة كي يحصلوا علي بعض الاصوات لانهم حماء الدين ضد الكفرة وهم الان يتفاوضون مع امريكا واسرائيل بل ومع الاقباط لما لا ؟
وتقبل تحياتي

الرد مع إقتباس
قديم 11-01-2006
الأصلاح الأصلاح غير متصل
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة hanna3

الاخ اصلاح اري في كلامك شئ من الصدق لكن اراك تبعد عن الموضوع الخاص بنا لتجعلة موضوعا عام ربما الغالبية الساحقة من المصريين يعانون لكن الاقباط يعانون اكثير فهم كبش الفداء داءما و المتنفس لكل مشكلة في البلد وعنما تضيق البلد يالبطالة لا يجدوا الا الاقباط ليخطفوا بناتهم ويقتلوا منهم من يقتلوا في مذابح متتابعة لم يعاقب فيها مسلم واحد طيقا للقانون
ومع ذلك لا انكر ان المسلمين يعانون الي حد ما معنا -- لكن الاقباط بصفة خاصة هم الضحايا ضحايا ا لجهل والتعصب ضحايا اعلام احادي
وتقبل تحياتي

الأخ hanna3
اولآ:(( الأختلاف فى الرئى لايفسد للود قضيه))

ثانيآ: لوعايذ ندخل فى التفاصيل ليس عندى مانع لكى اثبت لك ان بعض الأقباط فى مصر.. منهم الأغنياء يعيشون ولايشعرون بمعاناة غيرهم من الأقباط.. منهم الوزير..ومنهم رجال اعمال.. ومنهم المحافظ.. ومنهم برتبة اللواء ..
لكن كل ذلك سكرتيريه فى وظائفهم...
مثل غيرهم من المسلمين سكرتيريه فى وظائفهم..

الحل هو العدل: بأستقلال القضاء ليعطى كل مصرى حقه .. وليس مبارك الذى يعطى لمن يريد .. من من لهم ولاء له .. وليس ولاء لمصر.
نحن جميعآ نعانى من الظلم ..
بسبب تلفيق القضايا لمن يشاء .. ويذل مبارك من يشاء..
ويقيل مبارك من يشاء. . حكم دكتاتورى .. انانى .. ينهب ويبيع فى البلد دون اى اهتمام بالشعب المصرى صاحب الحق الأول فى املاكه.

حل مشاكل الأخوه الأقباط فى مصر نشرتها فى جريدة اخبار مصر القبطيه
منذ سنوات طويله.. وهى بلأتحاد مع المسلمين فى مصر..لأن الأتحاد قوه .. امام دكتاتور مصر .. اليوم قرأت خبر فى صحيفه عربيه ان مبارك اعطى
تعليمات بمنع لقاء وطنى بين الأقباط والمسلمين
===================================

إخوان مصر يحتجون على تعليق الجولة الثالثة من الحوار مع الأقباط

القاهرة - مكتب «الرياض»، سعيد عبدالرازق:
أرجع المهندس علي عبدالفتاح القيادي البارز في جماعة الإخوان المسلمين بالاسكندرية منع الأجهزة الأمنية للجولة الثالثة من الحوار بين عدد من قيادات الجماعة بالاسكندرية والقيادات القبطية إلى رغبة النظام في إسقاط أية صورة ذهنية يعكسها حوار الإخوان المسلمين مع القيادات القبطية عن الإسلام المعتدل الذي يعطي للآخرين حق المواطنة وعدم الرغبة في إخراج الأقباط إلى الساحة السياسية ومشاركتهم بفاعلية فيها وأن يظل هو صاحب الفضل عليهم في منحهم مقعداً برلمانياً أو منصباً وزاريا.
وأشار عبدالفتاح أيضاً إلى أن هذا المنع عكس رغبة الأجهزة الأمنية في عدم إسقاط دواعي الفتنة الطائفية وأنه يراهن عليها لاتباع سياسة القمع والتنكيل ضد القوى السياسية وعلى رأسها جماعة الإخوان المسلمين.

كانت قيادات جماعة الإخوان ونوابها في البرلمان حرصت على القيام بزيارات للكنائس وتعليق لافتات التهنئة للأقباط في عيدهم الذي تزامن مع عيد الأضحى المبارك.
http://www.alriyadh.com/2006/01/11/article122198.html
اذن الحاكم فى مصر
هو الذى يخطف البنات ... والرجال ... والصحفيون... ليفرق الشعب... ويهدده ليضعفه ..وهو الذى يحارب الأقباط بأسم المسلمين... وهذا الكلام من مصادر رسميه
لاتملك الوقوف امام تعليمات مبارك الأرهابيه ولااريد ان اطيل عليك .

المهم امامكم خيارين لا ثالث لهم ولكم حرية الأختيار وهم:

الأول: ان يتم اتحاد بين كل شعب مصر بكل طوائفه وانتمائته .. من آجل تعديل
الدستور لكى يساوى شعب مصر كله فى الحقوق والواجبات .

الخيار الثانى: ان تنفصلم عن شركائكم فى الوطن .. وتطالبو بحقوق الأقباط
فقط ..

كلمه اخيره: سياسة التفرقه بين الشعب تحت مسميات مختلفه .. سبب كل الفساد ..ولن يصلح حال شعب مصر ال من خلال وحدة وطنيه صادقه ..
واستقلال القضاء..والغاء قانون الطوارئ ..الذى يستغله مبارك لأغتصاب الحكم .. وهذا القانون ..لم يمنع الفساد بل ذاده .

تحياتى لك

آخر تعديل بواسطة الأصلاح ، 11-01-2006 الساعة 06:03 AM
الرد مع إقتباس
قديم 11-01-2006
الأصلاح الأصلاح غير متصل
Registered User

طبيعي أن يكون إيمان المسلم بإسلامه لابسواه‏,

‏ وأن تكون عقيدة المسيحي في مسيحيته لاسواها‏..‏

ولكن المؤكد أنه لايوجد في المدونات الإسلامية‏,‏ قرآنا وسنة‏,

‏ ما يحمل عداوة أو بغضاء أو كراهية للمسيحي‏,‏ أو سببا للاحتقان‏,

‏ وهو الدين الذي قال قرآنه عن النصاري إنهم أقرب أهل الأديان إخاء ومودة للمسلمين‏,‏

فهل يوجد في المدونات المسيحية المقدسة ما يناقض هذا؟
الرد مع إقتباس
قديم 11-01-2006
الصورة الرمزية لـ Mrs 2ana 7or
Mrs 2ana 7or Mrs 2ana 7or غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Sep 2005
Mrs 2ana 7or is on a distinguished road
إقتباس:
شكرا
لو انا مديقك كده
اوعدك اني مش هبقي ارد تانني
وشكرا يا مدام
كل ده علشان قولت ان الدين المسيحي راقي
شكرا
الاستعباط مش لايق عليك يا حماده للعلم يعنى وانت فاهم وعارف كلامى كان ليه ولو مش عارف اعيده تانى ليك

إقتباس:
إقتباس:
وميحبوش الخير لمصر وبدعوا انهم مسيحين والمسيحه منهم براء
واضح ولا لا ؟؟؟
الرد مع إقتباس
قديم 11-01-2006
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة Mrs 2ana 7or

الاستعباط مش لايق عليك يا حماده للعلم يعنى وانت فاهم وعارف كلامى كان ليه ولو مش عارف اعيده تانى ليك

استعباط ايه انتي بتتكلمي علي كيفك انا مبستعبطش ازا انا هنا بحاول اهديكوا شويه
واعلنا باعلي صوت وبكل ديمقراطيه اننا وحده
يبقي ده استعباط !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
لما ابقي في كلامي في السياسه مع كل الناس انا الوحيد الي ديما بفتح موضوع حقوق الاقباط في مصر
وانا بجادل وبدافع المسلمين المتعصب منهم والمعتدل يبقي انا بستعبط
والله لو حد منهم شافني هنا وانا بتبهدل علي الفاضي والمليا ن كان ضحك عليا وقالي تستهال انتي مش حقايه نهائي وتعصبك مبيخلكيش تشوفي غير نفسك
يا مدام اول دليل
المفروض كنتي تحسيه في ردودي
وملكيش دعوه بالهجوم علي شخصي واتهامي اتهامات باطله
وانتي ليكي ايه عندي غير ردي اذا انتوا كمسيحين بتطلبوا بقوانين الوحده طيب منا بقول كده اقول ايه يعني
ردي علي كلامي لما يكون مخالف مع رايك بكل موضوعيه مش اختلاف علي الفاضي والمليان
انا بقالي فتره مش عايز اكتب في المنتدي لان مفيش فائده كم الاحساس بالاضطهاد خلاكوا متعرفوش تفرقوا بين حد وحاسين ان الكل عايز ينال منكم حرااااااااام
بجد انا الناس من كتر مبدافع عن حقوقو الاقباط وكتير حجات عرفتها من المنتدي ومايكل منير جمعتلي افكاري لحقوقكم الي هيا حقوقنا كمان لان ده جزء من الاصلاح العام هو الي ساعدني بتفتكريني مسيحي وانا بتكلم
انا مش محتاج استعبط
لان ببساطه زي منتي بتقولي انا مسلم وممكن متفرقش معايا اخوان ولا سنه والجن الازرق واقول زي العالم الجهله اقباط ايه وبتاع ايه ميروحوا يولوا واعلي ما في خيلهم يركبوه بس انا بقولوهم لاء انتوا كده تبقوا متخلفين
تتخيلي انا واجع قلبي في المنتدي هنا ليه علشان سواد عيونك هتيديني حاجه في جيبي
لا
لكن بتحركني مبدائي الي انتي والهانم التانيه وبقيت شله المنتدي الي عايزه تخرس الكل مش عارف ايه الهدف من كده ان الكل يسكت وميتكلمش عن وحده ولا عن حاجه وكل المسلمين المعتدلين والي عندهم نفس الافكار يهربوا او يطردوا من المنتدي وتفضلوا تغنوا انتوا فيه وتردوا علي نفسكم ولا حد هيضغط علي مصر ولا امريكا هتعمل حاجه
لان امرلايكا ليها سياستها والي ماشيع عليها
كانت عملت حاجه للسعوديه الي بهدلت الدنيا وامريكا بتتمنلها الرضا ترضا علشان مصالها وبترولها وغيره

انا اقدر اصف مسيحين المنتدي هنا بالغباء السياسي لسبب نقشيني فيه ويحصل زي مايحصل هتطرودوني مش مهم انا نفسي زهقت وانتوا السبب انا كنت داخل هنا معتددل
وربنا يعلم انا ممكن اخرج من هنا ايه وغيري كتير وهو ده الهدف الي انا اتكلمت عليه الي مبيسبط غير في مصلحه التفرقه والكراهيه الي توؤدي الي نشوب حرب طائفيه الهدف منها النيل من مصر
ولقمه طريه لاسرائيل عدوتنا
الغباء السياسي ليه : المفروض بدل متهجموا الناس الي معاكوا في الراي وتتهموهم اتهامات باطله وهجوم علي شخصهم حببوهم فيكم عرفوهم انتوا ناس سامين ومش عايزين الا مصلحه مصر
كام حد هنا دخل المنتدي وخرج قرفان مننفسه ومنكم وكاره لكلمه مسيحي بسبب الي شافه
وممكن من السهل يقول ملعون ابو كده الاخوان احسن يكفي انهم هيصونوني ومش هيشتمونوي
ليه اصدقائي المسيحين منهم رفضوا يشتركوا لما شافوا الوضع في المنتدي ليه ؟
لانهم قالولي يبني دول مش مسيحين وكملوها بقي
ليه كده ليه انا من يوم مدخلت وانا بحاول اوفق اتصاحب علي الناس نبقي اسره واحده عاملينها كانها شبكه جاسوسيه ومش طيقين اي حد من بره يشترك الا قدامي المنتدي
وكان المنتدي كله موجود فيه مجموعه اسامي مممشياه
حراااااااااام
المنتدي ده الي خالاني اج فيه
اعجابي بيه مايكل منير
لقيتكوا محسسني اني كافر دخل عليكيم
والله انا مكنتش بصلي حتي
هبدا اصلي لاني من كتر الي شفتوا عندكوا حسيت اني شيخ علي كده في ناس هنا بتشتم في ربنا مش بس الرسول
قمه الدكتاوريه اي حد غير مسيحي او غير الشله اياها يتكلم او يقول رايه بصراحه يطرد اشر طرده ايه هنطرد من الجنه يعني
والله انا نفسي مبقي لزمني اطرد او متردش لان الوضع بقي لايطاق
انا جيت امبارح رديت علي كم الهجوم الشخصي عليا من الاعضاء والي مسكنلي علي الكلمه وبيتهموني اني جاي ورابط حزام ناسفف علي وسطي مثلا
رجعت مسحتها كلها لاني قلت لنفسي مفيش فايده
حتي مايكل منير لم نري منه اي تقدم بعد المؤتمر طيب معلش يمكن مشغول
طيب ليه مبيردش علي رسايلنا ليه منبقاش كلنا عارفي ن بعض
بلاش يمكن خوف مننا او حزر لاننا والله اعلم بقينا ارهابين بعد لما الناس بره من كتر الي الواحد كان بيعمله كان بيتقال علينا شياطين جينا هنا لقيت نفسي ولاا بن لادن انا واي مسلم هنا
حاجه بقت تحرق الدم حراااااااااام ليه كل ده
علي العموم انا سواء اتطردت او مطردتش مش هممني خلاص لكن لو امتنعت عن تايدي لحقوقو المسيحين في مصر هيبقي انتقام من الي حصلي في المنتدي وده الي حصل لكتير غيري
وعلي فكره كل كلمه بتخرج من كل عنصر ضغير جدا ممكن تقنع واحد او اتنين ومن هنا بتتولد الفكره الاكبر وامتناع كل الناس هتتوالي عليكم افكار الاخوانجيه ز يالمطر ولا هتعرفوا تعملوا حاجه لانكوا هتخسروا اي مسلم معتدل
وشكرا
حماده

واضح ولا لا ؟؟؟
لا مش واضح انتي بتهجميني علي الفاضي وخلاص من غير مناقشه ومن غير لما اقول حاجه تستدعي المناقشه
ولا بتستغلي علي ان المنتدي بيطرد المسلمين
الي حتي يحاول يدفعوا عن نفسهم
اشتمي يا ستي مدام انا حر مش مش مخلدين فيه مش هنعدلك اشبعي بالمنتدي
بالهنا والشفا
الحل كان هيجي من وحدتنا لكن انتوا رافضي وخلاص معدتش فارقه معايا انا الي غلطان اني اساسا سبت نفسي اتبهدل في مكان علشان خاطر حبيت مايكل منير
الا هو معبرنا حتي
شكرا وباي وياريت تبقي تعملي فيا استفتاء وتتطردني علشان تحسي انك انتصرتي في حرب لم يكن غريمك يحاربك اساسا
وشكرا
الرد مع إقتباس
قديم 11-01-2006
الأصلاح الأصلاح غير متصل
Registered User

اقتراح للأخوه والأخوات المعتدلين بالمنتدى
بعد التعليق.. والرد على المصريين المتطرفين ..

وهل قتل المصريين فى الأنتخابات والتزوير ليس بأمر من مبارك!!!

فوزير الداخليه المصرى سأل فى حوار خاص (ليس صحفى) من للواء شرطه.. دخل عليه المكتب وضحك معه وقاله له:

اللواء للوزير: ياباشا صحف المعارضه تتهمك بقتل 15 مواطن وجرح...آلاف وتزوير الأنتخابات على مستوى جميع المحافظات فى مصر..
والأعتداء البدنى على القضاة.. ووجود كسور فى بعض منهم ومحاضر.

وزير الداخليه : انا كوزير استطيع التدخل فى دائره او اثنيين او ثلاثه لواحد قريبى او صديقى او زميلى .. لكن على مستوى الجمهوريه لا استطيع ..وعلى مستوى الجمهوريه من اختصاص رئيس الجمهوريه.. يعنى اقالتى فورآ لو حدث ذلك.

اللواء للوزير: لكن الشعب يريد محاكمتك!!!

وزير الداخليه : لايستطع آحد محاكمتى لأننى موظف بنفذ تعليمات رئيس الجمهوريه..ولو فعلها مبارك ..
ساعتها هايكون عندى الرد القوى لبرائتى وادانته.

اللواء للوزير: لكنهم سيطالبون بأقالتك !!!

وزير الداخليه : كانو استطاعو اقالتى بعد احداث شرم الشيخ ..

لعبوها مع زميلى وزير الداخليه حسن الألفى ..
لكننى متيقظ لهم من هذة التمثليات الدكتاتوريه..ومعى مايدين من هو اكبر رئس اذا فكر فى ماتفكر فيه!!!

اللواء للوزير: طمنتى نحن لنا وزير قوى عشان كده رفض مبارك اقالتك من الوزاره فى التغيير .

وزير الداخليه : خروجى على المعاش مستعد من الآن ..
لكن محاكمه على وعلى اعدائى وعصابتهم كلها ..
ولن يحدث محاكمتى ومبارك عارف كده محاكمتى = محاكمة مبارك .

هذا الحديث سرى جدآ وينشر لأول مره من مصادر موثوق بها
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة