تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 04-03-2008
vandam_33 vandam_33 غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jan 2007
vandam_33 is on a distinguished road
puzzl انا مسيحي اعاني من الاضطهاد ......(مدموج)

انا اعمل موظف في شركه حكوميه ولي والده ارمله مريضه انا الذي اعيش معاها وارعاها وكنت أعمل في الورادي الليليه وقد انتبدت انا وثلاثين موظف مسلم وانا الوحيد المسيحي للعمل باالورديه النهاريه و بعد مضي 6 شهور من انتدابي للعمل انا الوحيد الذي رجعت للعمل بالورادي الليليه دون ان اقصر او أتواني في عملي الذي كنت به في الورديه النهاريه فطلبت من رئيس المباشر وزملائي معرفة لما وماذا فعلت من تقصير في العمل فقيل لي ان الرئيس يجدك ضعيف وانا اقسم بالله اني لم اتوني او اقصر في عمل حتي اني يوم العيد الميلاد الماضي كانت الشركه تعمل بها فذهبت للعمل ونصف يوم حتي لا أؤجل عملي او أؤخره واني تكلمت عن ظروفي الخاصه مع رئيس ومع رئيس مجلس ادارة الشركه فرفضوا مقابلتي ولم يعطوني جوابا عن سبب رجوعي دون الثلاثون الاخرون ممن انتدبوا معي فيقول لي رئيسي حاجة العمل وهل انا الوحيد الذي اسد حاجة العمل وانا الذي معي الحق في انا أعمل بالنهار لسبب وحدة والدتي المريضه وانا الوحيد الذي ارعاه واعولها في مرضها بعد وفاة والدي من أكثر من 6 شهور وهي مريضه مرض مزمن و ضعيفة البنيه وتحتاج لمن يكون بجوارها بعد ان تدواز المرض بها حده اجيبوني ماذا أفعل وانا اري شبح الظلم والاضطهاد امامي فهل اترك العمل لأخدم والدتي الارمله المريضة ام أتركها لتقابل مصيرها او ماذا أفعل ؟؟؟؟؟
الا يوجد رحمة او شفقه في قلوب هؤلاء ؟؟؟؟
الرد مع إقتباس
قديم 05-03-2008
الصورة الرمزية لـ knowjesus_knowlove
knowjesus_knowlove knowjesus_knowlove غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2003
knowjesus_knowlove is on a distinguished road
مشاركة: انا موظف مسيحي اعني اضطهاد من العمل ولي والده ارمله مريضه

إنت إسمك فان دام ومع ذلك بتشتكى ؟؟؟؟

يا أخى خليك إسم على مسمى و روح إعمل زى فان دام ...

على صوتك وطيح فى اللى قدامك وخد حقك بنفسك...

أو روح إبحث عن عمل آخر

وبلاش شغل المسكنة ده

الرد مع إقتباس
قديم 12-03-2008
sniper sniper غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Sep 2005
sniper is on a distinguished road
تعمد تعطيلي لانني مسيحي

القصه في بساطه
انني ذهبت لشراء عيش بلدي للعشاء
و لما وجد البائع صليبا في يدي تعمد ان يؤخرني بطريقه كادت تدفعني للعراك مهما كان الثمن و لم يحدث لولا تدخل من حولي اللي شعروا بذلك
عفوا امثال ذلك الغبي هم من يزرعون الكراهيه لان دول عالم متخلف بيسيؤا لغيرهم اكتر ما بيسؤا لنفسهم و انا في قمه الكراهيه من تصرفات القله المتخلفه التي تسي لكل من احبهم من المسلمين و يحبونني انني فعلا مستا جدااااااااااااااااااااااااا
و مش طايق الكلام دي حاجه بيوفرها ربنا يا متخلف مش انت ؟
عفوا لطريقتي و لكن الوضع مستفز؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الرد مع إقتباس
قديم 12-03-2008
shootafar shootafar غير متصل
Silver User

تاريخ التّسجيل: Mar 2007
shootafar is on a distinguished road
مشاركة: تعمد تعطيلي لانني مسيحي

الكثير من المسلمين ملئين بالحقد و بدلا من ان يوجهوه لمن يستحقه من سباب الفقر المدقع الذى طال مصر يوجهوه لما نحن ... بصراحة بعض المسلمين لا فائدة من محاولة افهامهم اى شئ
الرد مع إقتباس
قديم 12-03-2008
churchill2 churchill2 غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2004
churchill2 is on a distinguished road

يعني لو اقتصر الأمر علي تأخيرك في طابور االعيش يا اخ شوت افتر لما كان هناك مشكلة لكن الحقيقة ان اي مسلم تتاح لة السلطة ان يضطهد مسيحي يطلع دين اللي جابوة لا يتردد للحظة لفعل ذلك
انا مش عارف ربنا لية بس سلطهم علينا بالطريقة دي ,دة اليهود عشان كام سنة اتبهدلوا فيها في ارض مصر ربنا انقذهم وعملهم ارض جديدة وطلع دين المصريين علي شان خاطر عيونهم اما الأقباط فيبدو ان اللة لم يلتفت اليهم طوال ال2000 سنة اللي فاتوا

علينا ان ننتقل من التفكير فيما نتمني ان يفعلة لنا العدو ,الي ما يجب ان نفعلة لنجبر العدو علي ان ينفذ ما نتمناة
واظن ان اول ما سنجنية من هذا التفكير هو البدء بتكوين تنظيمات قبطية مسلحة
الرد مع إقتباس
قديم 12-03-2008
shootafar shootafar غير متصل
Silver User

تاريخ التّسجيل: Mar 2007
shootafar is on a distinguished road

لكل شئ تحت السماوات وقت و حكمة ربنا فوق فهمنا و لا نملك ان نحاسب اجدادنا بل نشكر منهم من صبر و احتمل و علينا نحن ان نغير وضعنا بانفسنا و طالما نحن على حق فلن يخذلنا ربنا الحى القوى القادر على كل شئ واذا كنا مضطهدين فالهنا قادر ان يقوينا و يباركنا ان حفظنا وصاياه و احد وصاياه ان نبشر به و نتلمذ كل الناس ... الطريق الافضل لازالة الغمة هى تنوير افهام المسلمين بمعرفة الرب يسوع ... مش لازم ننفخ فى قربة مقطوعة و نتكلم عن المدنية و حقوق المواطنة لازم نركز جهدنا فى علاج مجتمعنا ن مرضه العضال و العلاج هو معرفة رب المجد يسوع المسيح.
الرد مع إقتباس
قديم 12-03-2008
batman1 batman1 غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2007
batman1 is on a distinguished road
مشاركة: انا مسيحي اعاني من الاضطهاد ......(مدموج)

اخويا فان دام تحمل وانت اهون من ناس كثير وبلاش تسمع النصيحة الي بيقول خد حقك بايدك وهقولك ليه انت هتخليني اتكلم عن حاجة مكونتش عاوز اتكلم فيها لكن هلمح من بعيد انا في بلد ................ وتم سبي وقيل لي انت مسيحي ............... ابن ........ وكنت عاوز اعمل راجل واخد حقي وطلب مساندة من منظمة الاقباط وليس خوفا علي نفسي بل علي زوجتي وبناتي وللاسف لم يعبرني احد عاوز اقولك لا تعتمد علي احد اعتمد علي الله فقط وتحمل لاجل والدتك والمسيح يقول لو كتب عليك الاضطهاد ستضطهد تحمل وربنا معاك وادعيلي لاني مضطهد اكثر مما تتخيل
الرد مع إقتباس
قديم 12-03-2008
churchill2 churchill2 غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2004
churchill2 is on a distinguished road
مشاركة: انا مسيحي اعاني من الاضطهاد ......(مدموج)

إقتباس:
وطلب مساندة من منظمة الاقباط وليس خوفا علي نفسي بل علي زوجتي وبناتي وللاسف لم يعبرني
دي مصيبة تانية
لما واحد مسلم بيقع بيلاقي الف واحد مسلم يقف جنبة
لكن المسيحيين دلوقتي كل واحد فيهم بيفكر في مصلحتة بس ,ما فيش حد بيفكر في التاني ,ومش بس كدة دة مستعد يدوس علي اي مسيحي يقف في وش مصلحتة دي للأسف بدل ان نساعد بعضنا وهذة هي الطريقة الوحيدة لننجو في وسط الغابة دي ,اصبحنا نأكل لحم بعض
الواحد من كتر اللي بيشوفة طول اليوم بيصرخ بأعلة صوتة ويقول " انت لية يارب خليتني قبطي"

علينا ان ننتقل من التفكير فيما نتمني ان يفعلة لنا العدو ,الي ما يجب ان نفعلة لنجبر العدو علي ان ينفذ ما نتمناة
واظن ان اول ما سنجنية من هذا التفكير هو البدء بتكوين تنظيمات قبطية مسلحة
الرد مع إقتباس
قديم 14-03-2008
vipcdrom
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة churchill2 مشاهدة مشاركة
يعني لو اقتصر الأمر علي تأخيرك في طابور االعيش يا اخ شوت افتر لما كان هناك مشكلة لكن الحقيقة ان اي مسلم تتاح لة السلطة ان يضطهد مسيحي يطلع دين اللي جابوة لا يتردد للحظة لفعل ذلك
انا مش عارف ربنا لية بس سلطهم علينا بالطريقة دي ,دة اليهود عشان كام سنة اتبهدلوا فيها في ارض مصر ربنا انقذهم وعملهم ارض جديدة وطلع دين المصريين علي شان خاطر عيونهم اما الأقباط فيبدو ان اللة لم يلتفت اليهم طوال ال2000 سنة اللي فاتوا
ياجماعة انا عاوز ااقول حاجة اللى انت بتقوله انا كمسلم باتعرض ليه مئات المرات
بس انت واخد الامور بحسسية الموضوع مالوش علاقة بدينك الموضوع لى علاقة بالرشوة والحسوبية وغيرة من البلاوى
على سبيل المثال
رجل مصر الاول دلوقتى واللى فى ايده مفاتيح البلد وفلوسها هو قبطى يوسف بطرس غالى
فين الاضطهاد
احنا كمسلمين من نعانى من هذا الاضطهاد على سبيل المثال كنت ذاهب الى شرم الشيخ وتم ايقاف الباص فى احد الكمائن وتم سحب بطاقة واحد ملتحى ولما عرف انه مسيحى اعطاها ليه مرةاخرى
انت ما بتقراش جرايد مش شايف كل يوم كام واحد بيتم اعتقالهم انتم فى حد من عندكم تم اعتقاله اضطهاد ايه اللى انت جاى تقول علية
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة