تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم جعل جميع المنتديات مقروءة

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 02-01-2006
NEW_MAN NEW_MAN غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
NEW_MAN is on a distinguished road
المرشد العام للاخوان المسلمين : انا بأحب السيما ، ( مجرد كلام )

مرشد الأخوان يتجاهل دعوة لمشاهدة فيلم سينمائي

http://www.elaph.com/ElaphWeb/Entert...6/1/117552.htm

محمد عبد الرحمن من القاهرة: أكد المخرج المصري خالد يوسف لإيلاف أنه أرسل بالفعل دعوة لمحمد مهدي عاكف مرشد الأخوان المسلمين بخصوص العرض الخاص لفيلمه الجديد "ويجا" والذي أقيم مساء الأثنين بالقاهرة في حضور نجوم السينما المصرية ، وبرر يوسف هذا التصرف غير المسبوق بأنه يأتي كرد فعل لتصريحات قيادات الأخوان المسلمون عقب التقدم الذي حققوه في الانتخابات البرلمانية الأخيرة المتعلقة بموقفهم الغير متشدد من الفنون ، وتأكيد المرشد العام نفسه في تصريحات صحفية أنه يحب السينما ولا يرفضها .

ولم يعلق يوسف على عدم مجئ المرشد أو حتى الاعتذار عن الحضور ، مكتفيا بالمعنى من وراء إرسال الدعوة نفسها ،
والمعروف أن خالد يوسف ينتمى لحزب التجمع اليساري وكان ينوي ترشيح نفسه في انتخابات مجلس الشعب في دائرة كفر شكر لو أعلن زعيم التجمع خالد محي الدين وقتها انسحابه ، لكن محي الدين خاض المعركة وخسرها أمام مرشح الأخوان.

الجدير بالذكر هنا أن "ويجا" يدور حول مجموعة من الأصدقاء يلعبون لعبة سحرية تكشف ما بداخل الأبطال تجاه بعضهم البعض ، من علاقات مزودجة وزواج عرفي وخيانة بالفكر وفي الواقع ، وقبلات ومايوهات على شاطئ البحر الأحمر ، الأمر الذي يطرح تساؤلاً حول مدى قبول الأخوان لتواجد هذه النوعية من الأفلام.

وكانت الصحف المصرية قد رصدت مؤخراً محاولات للأخوان المسلمين لتحسين صورتهم فيما يخص الأدب والفن تجلت في زيارة عبد المنعم أبو الفتوح عضو مكتب الارشاد للأديب الكبير نجيب محفوظ ، إلا أن الكثير من الكتاب والمراقبين ينظرون لتلك التحركات بعين الشك وأنها لا تعبر عن موقف الأخوان الحقيقي تجاه الفنون وقدرتهم على تقبل الآخر .

وكان فاروق حسني وزير الثقافة وزعيم التجمع خالد محي الدين والمخرج يوسف شاهين قد حضروا العرض الخاص الذي غاب عنه مرشد الأخوان رغم توجيه الدعوة رسمياً له .

الرد مع إقتباس
قديم 03-01-2006
غلاباوي
GUST

هو الفيلم دة قصة ولا مناظر ؟!!!!!!!!!!

بس اللى اعرفة ان خالد يوسف تلميذ يوسف شاهين .. وغالبا هتطلع من الفيلم مش فاهم اي شيء كالعادة
الرد مع إقتباس
قديم 03-01-2006
NEW_MAN NEW_MAN غير متصل
Registered User

الاخ الفاضل غلباوي

كيف حالك ، وعام سعيد

انا كنت باقول انك ابو المفهومية والذوق .

المرشد العام للاخوان المسلمين ، كان لازم يلتزم بمباديء اللعبة السياسية
والدعوة التي وجها له مخرج الفيلم كشفت انه يقول ما لا يفعله .

اذا كان الفيلم لا يعنيه في شيء او لن يفهمه ، كان عليه ان يقدم اعتذار
طالما تم توجيه دعوة له .

الموضوع كله بروتوكولات سياسية ، يجب ان يتبعها الرجل السياسي
ولكن الدعوة المهملة كشفت عن رجل دين متعصب ، لن يستطيع ان يفي بوعوده التي يقولها
( مجرد كلام )

وتحياتي
الرد مع إقتباس
قديم 04-01-2006
غلاباوي
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة NEW_MAN
مرشد الأخوان يتجاهل دعوة لمشاهدة فيلم سينمائي

http://www.elaph.com/ElaphWeb/Entert...6/1/117552.htm

محمد عبد الرحمن من القاهرة: أكد المخرج المصري خالد يوسف لإيلاف أنه أرسل بالفعل دعوة لمحمد مهدي عاكف مرشد الأخوان المسلمين بخصوص العرض الخاص لفيلمه الجديد "ويجا" والذي أقيم مساء الأثنين بالقاهرة في حضور نجوم السينما المصرية ، وبرر يوسف هذا التصرف غير المسبوق بأنه يأتي كرد فعل لتصريحات قيادات الأخوان المسلمون عقب التقدم الذي حققوه في الانتخابات البرلمانية الأخيرة المتعلقة بموقفهم الغير متشدد من الفنون ، وتأكيد المرشد العام نفسه في تصريحات صحفية أنه يحب السينما ولا يرفضها .

ولم يعلق يوسف على عدم مجئ المرشد أو حتى الاعتذار عن الحضور ، مكتفيا بالمعنى من وراء إرسال الدعوة نفسها ،
والمعروف أن خالد يوسف ينتمى لحزب التجمع اليساري وكان ينوي ترشيح نفسه في انتخابات مجلس الشعب في دائرة كفر شكر لو أعلن زعيم التجمع خالد محي الدين وقتها انسحابه ، لكن محي الدين خاض المعركة وخسرها أمام مرشح الأخوان.

الجدير بالذكر هنا أن "ويجا" يدور حول مجموعة من الأصدقاء يلعبون لعبة سحرية تكشف ما بداخل الأبطال تجاه بعضهم البعض ، من علاقات مزودجة وزواج عرفي وخيانة بالفكر وفي الواقع ، وقبلات ومايوهات على شاطئ البحر الأحمر ، الأمر الذي يطرح تساؤلاً حول مدى قبول الأخوان لتواجد هذه النوعية من الأفلام.

وكانت الصحف المصرية قد رصدت مؤخراً محاولات للأخوان المسلمين لتحسين صورتهم فيما يخص الأدب والفن تجلت في زيارة عبد المنعم أبو الفتوح عضو مكتب الارشاد للأديب الكبير نجيب محفوظ ، إلا أن الكثير من الكتاب والمراقبين ينظرون لتلك التحركات بعين الشك وأنها لا تعبر عن موقف الأخوان الحقيقي تجاه الفنون وقدرتهم على تقبل الآخر .

وكان فاروق حسني وزير الثقافة وزعيم التجمع خالد محي الدين والمخرج يوسف شاهين قد حضروا العرض الخاص الذي غاب عنه مرشد الأخوان رغم توجيه الدعوة رسمياً له .

اعتقد ان كدة السبب واضح جدا في تجاهل دعوة زي دي ... وبينى وبينك صراحتة في تجاهلها اعتقد انها اصدق مليون مرة من الاعتذار او التحجج بأي عذر وخلاص
الرد مع إقتباس
قديم 04-01-2006
NEW_MAN NEW_MAN غير متصل
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة غلاباوي
اعتقد ان كدة السبب واضح جدا في تجاهل دعوة زي دي ... وبينى وبينك صراحتة في تجاهلها اعتقد انها اصدق مليون مرة من الاعتذار او التحجج بأي عذر وخلاص
يا اخ غلباوي

الظاهر انك اسم على مسمى ؟؟؟

بتقرأ اللي يعجبك وتطنش اللي ما يعجبكش

بص الراجل عمره كام سنه ؟؟

يعني لما يقول في تصريح رسمي :

انه يحب السينما ولا يرفضها ، يبقى فاهم هو بيقول ايه ، وهي ايه نوعية السينما اللي بيحبها

، وبرر يوسف هذا التصرف غير المسبوق بأنه يأتي كرد فعل لتصريحات قيادات الأخوان المسلمون عقب التقدم الذي حققوه في الانتخابات البرلمانية الأخيرة المتعلقة بموقفهم الغير متشدد من الفنون ، وتأكيد المرشد العام نفسه في تصريحات صحفية أنه يحب السينما ولا يرفضها .

ولم يعلق يوسف على عدم مجئ المرشد أو حتى الاعتذار عن الحضور ، مكتفيا بالمعنى من وراء إرسال الدعوة نفسها ، والمعروف أن خالد يوسف ينتمى لحزب التجمع اليساري وكان ينوي ترشيح نفسه في انتخابات مجلس الشعب في دائرة كفر شكر لو أعلن زعيم التجمع خالد محي الدين وقتها انسحابه ، لكن محي الدين خاض المعركة وخسرها أمام مرشح الأخوان
.

زي ما قلت لك اللعبة كانت لعبة سياسة ، وكسبها المخرج الصغير ، وخلى الراجل الكبير الشايب يقع في شر اعماله

كان اقل شيء ( كسياسي محنك ) انه يعتذر ، اما التطنيش اللي بتدافع عنه ، فهذا اسلوب التلاميذ بتوع ابتدائي ، مش لعيبّة سياسة !!!!

يا اخ غلباوي ، فيه حاجة اسمها ( بروتوكولات سياسية ) لو ما يعرفهاش بتاع السياسة ويلعب بناء على اصولها ، يبقى تعريته الى اصله " الاصولي الديني الاسلامي " الرافض لكل الفنون والرافض للحياة نفسها ، فهذا مكسب كبير لنا ...

الآن عرفنا ان الراجل الشايب ( المتدين ) يقول ما لا يفعل ، ويظهر غير ما يبطن ..

وهي دي اصول اللعبة السياسية

وتحياتي
الرد مع إقتباس
قديم 05-01-2006
غلاباوي
GUST

انا فاهم كلامك والله يا New_Man
لكن في نفي الوقت لو انا مكانة كنت هعمل كدة بالظبط ....
فيلم زي افلام البورنو بالظبط وكفاية من غير ما تشوفة تتفرج على كليب بتاع ( انا زي اي بنت ) بتاع الاخت الفاضلة دوللي شاهين وانت تعرف ان اول القصيدة كفر
عايز واحد زي المرشد يروح فيلم زي دة .؟؟؟
شيء طبيعي انه يتجاهل الدعوة تماما لا رفض ولا غيره

ولو انها مش من الذكاء السياسي ولا الحنكة الديبلوماسية زي ما بتقول .. لكن الامر كان اوضح مما تتصور
الرد مع إقتباس
قديم 05-01-2006
الصورة الرمزية لـ Mrs 2ana 7or
Mrs 2ana 7or Mrs 2ana 7or غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Sep 2005
Mrs 2ana 7or is on a distinguished road
إقتباس:
فيلم زي افلام البورنو بالظبط وكفاية من غير ما تشوفة تتفرج على كليب بتاع ( انا زي اي بنت ) بتاع الاخت الفاضلة دوللي شاهين وانت تعرف ان اول القصيدة كفر

ولو انها مش من الذكاء السياسي ولا الحنكة الديبلوماسية زي ما بتقول .. لكن الامر كان اوضح مما تتصور

حكمت على الفيلم من غير ماتشوف ماااااشى وماله
ادنت الاخت الفاضله دوللى بدون داعى مااااااشى
لكن واحد زى المرشد دى معناها ايه ؟؟؟؟
هو على راسه ريشه
اهو واحد متعصب لا اكتر ولا اقل
واحد لو عليه يلغى اى نوع من الفنون
واحد من الاخر مالوش لازمه اصلا
اللى يسمع كلمه واحد زى المرشد يقول عليه راجل فاضل مش ارهابى متنكر فى بدله
يا غلاباوى نفسى تمشى على خط واحد لاسبوع واحد بس متواصل مش حبه فوق وحبه تحت الارض
انت زمان قلت انك ضد الاخوان واللى يقرا كلامك يحس انك واحد منهم
نفسى افهم انت تبع ايه بالظبط

سؤال تانى
من الاتيكيت (وبلاش بروتوكول وبتاع)
ان لو حد وجه لك دعوة لازم ترد يا بالحضور يا الاعتذار
لكن دول حيجيبوا الاتيكيت منين يعنى
معتقدش ان السنه فيها اتيكيت ولا بروتوكول مش كده برضه !!!
الرد مع إقتباس
قديم 05-01-2006
NEW_MAN NEW_MAN غير متصل
Registered User

إقتباس:

الاخ الفاضل غلباوي

طريقة تفكيرك وقرارك لو انت مكانه وعرفناها
لكن انت مش مكانه
وهو دلوقتي اللي مكان نفسه بخبراته السياسية والدينية والحياتية ـ بالنسبة لعمره ـ

الان ايهما افضل : الطناش والتجاهل ??
ام الاعتذار مع ذكر الاسباب ??

ايهما ادعى لاحترام الانسان ???

لاحظ ان مصداقيته في تنفيذ كلامه وتصريحاته هي التي تحت الاختبار الان

وتحياتي
الرد مع إقتباس
قديم 05-01-2006
الصورة الرمزية لـ zaki
zaki zaki غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Jun 2005
zaki is on a distinguished road
يا جماعة الموضوع بسيط اوى

الاخ غلاباوى نسخة مصغرة من الحاج مهدى عاكف

لما بيحبوا السيما يقصدوا نوعية فيلم ( الشيماء )

ولما بيسمعوا كاسيت كبيرهم اوى ( سامى يوسف )

مش دولى الكافرة اللى زى اى بنت دى

فينك يا كشك تيجى تعلمهم قواعد الفن والابداع . على طريقة ام كلثوم

( قال الولية العجوزة بتقول خدنى فى حنانك خدنى . يخدك ربنا )

الاقباط
(ابناء مصر المحتلة)
الرد مع إقتباس
قديم 05-01-2006
الصورة الرمزية لـ Gregory
Gregory Gregory غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2005
Gregory is on a distinguished road
أنا شايف أن مهدى عاكف فكر و لعبها صح
لأنه أستغل حالة التشدد اللى ظهرت فى المجتمع المصرى الفترة الآخيرة
و بالتالى هتلاقى ناس كتير أيدت موقف مهدى عاكف و زاد أحترامها له

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة zaki
فينك يا كشك تيجى تعلمهم قواعد الفن والابداع . على طريقة ام كلثوم

( قال الولية العجوزة بتقول خدنى فى حنانك خدنى . يخدك ربنا )
مش هى برضه اللى قالت ... هل رأى الحب سكارى ... ؟
و قالت كمان ... الخير محبة ... الله محبة ...

يبدو أن أغانى الست هتتصادر بعد كده
قديم 06-01-2006
MUMMY MUMMY غير متصل
Registered User

MUMMY is on a distinguished road
وبعدين دوللي شاهين مش بترضع حد في الفيلم يبقي اية المشكلة بقي
الرد مع إقتباس
قديم 06-01-2006
honeyweill honeyweill غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jan 2006
honeyweill is on a distinguished road
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه ههههه
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه هههههههههه
والله الاخوانجي عاكف لو حلفلي علي الميه تجمد انه ديمقراطي او علماني او معتدل اقوله برده
كداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااب
الاخوان المسلمين(السلطه هي الحل) طبعا هما يقصدوا السلطه من وجهه نظرهم الي اشبه بالسلطه من غير طماطم
دهما كل الي همم هم انهم يوصلوا للسلطه ووخدين شكلهم الخارجي الاسلام تجار دين يعني طبعا الفكره بتاعتهم التنظيم العالمي الاخوان المسلمين يتبعه حماس وتنظيم القاعده

يفضحكم ربنا
يكفي ان الاخوان غلطوا غلطت عمرهم بانهم دعموا مبارك بدل ميقفوا كتيار معارض مع كفقايه والاحزاب ورا حد معين في انتخابات الرئاسه
خلاهم يفقدوا قوتهم الي مش هيقدروا يرودوها ولا عشره او خمسه عشر سنه قدام
لكن
ميقع الا الشرير
الرد مع إقتباس
قديم 07-01-2006
غلاباوي
GUST

مازلت مصر على وجهة نظري
الرد مع إقتباس
قديم 07-01-2006
NEW_MAN NEW_MAN غير متصل
Registered User

إقتباس:
مازلت مصر على وجهة نظري
الاخ غلباوي

وجهة نظرك والاصرار عليها تكشف عن انسان لا يعرف في الذوق العام

لازلت اكرر لك سؤالي :

الان ايهما افضل : الطناش والتجاهل ??
ام الاعتذار مع ذكر الاسباب ??

ايهما ادعى لاحترام الانسان ???

لاحظ ان مصداقيته في تنفيذ كلامه وتصريحاته هي التي تحت الاختبار الان
الرد مع إقتباس
قديم 07-01-2006
honeyweill honeyweill غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jan 2006
honeyweill is on a distinguished road
13

يا جماعه من شاله ماراح وهو لا هيقدم ولا ياخر والله بالعكس كده يبقي له اهميه ايه يعني محافظ رايح يفتتح الفيلم وبعدين
لحظه
اساس ههما ميفهموش في الدين البطيخ من المنجه ولا اي حاجه الا قشور الدين زي مقلت قبل كده
هتفرق معاهم
طيب بلاش كده
اساسا هو خايف يتقال علي الجماعه انها بتاعت فساد وانحلال وفسق ويهاجم ويتشال وتتفضح الجماعه ويقع عنوانهم المزعوم الاسلام الاخوانجي هو الحل
حل ايه
والاحل لايه
دي الحكومه بتحركهم زي العروسه
وهما مجرد باربي في خطه السياسه العامه
وتايدهم لمبارك خلا الناس متسقش فيهم وانهم كسبوا الانتخابات دي مش اكتر ان مؤيدينهم والغلابه الي بينضحك عليهم بموبايل ولا اكله كباب ولا شويه لحمه وخمسين جنيه ومحايله نسوانهم علي الستات في البيوت ( الست تخبط علي البيوت وتدخل تعيط للستات والناس وتقولهم الدين والله وحرام وساعدونا والنبي علشان خاطر الدين تعالوا انتخبونا وتخبط علي صدرها وتتحايل وتقالي الكلام ده من ناس بيحلفولي ان ستاتهم كانوا بيلفوا علي البيوت علشان يدوهم صوتهم )و كل الغالبيه الي مرحتش ولا في دماغها علشان كده كسبوا الاخوان باسلوبهم الملتوي واستخدامهم لتعاطف الناس والدين كستار
وبرده الحكومه مستحملتش وشغلت البلطجيه علي مؤيدينهم في المرحله التالته علشان تحددهم علي حسب ماهي عايزه
وفي الوقت نفسه تخوف امريكا وتعمل حاله فزع في مصر والعالم من المد الاسلامي المتعصب ... حتي الظواهري قالها ان امريكا تغض الطرف عن البلطجه في انتخابات مصر واتهم الانتخابات انها مزوره علشان كان عايز الحكومه تسيب الاخوانجيه علي راحتهم
لكنها ضربت بيد قويه علي الجماعه
وهتضربهم تاني وهيحلوا المجلس لو الاخوان في مصر متحولوش الي علمانين متحضرين ومش متعصبين ... وشوفوا تصريحاتهم الي بيحاولوا يغازلوا فيها المسيحين ويعلنوا مبادا ديمقراطيه حديثه
وشوفوا حديث الظواهري الي بيتنبا مستقبل الاخوان في مصر انه متجه الي الدمقرطه ااو جعلهم علمانين
وحتي الحكومه اعلنتها ومببارك قالها مليون مره
الموضوع كله ماتش كوره سياسيه مش اكتر
وممنوع يقيموا الدوله الاسلاميه المزعوه الا لما الجيش
يوافق لان الجيش مهمته حمايه الدستور وله سياساته الي بيعملوها ويحددوها في مطبخ القصر الرئاسي والخارجيه بمستشارينهم للرئاسه
ولو الجيش نزل الشارع يعني لو فكروا يعملوها الاخوان زي ايام مقتلوا السادات ويعلنوا دولتهم المزعومه ... الجيش هينزل الشارعزسعتها كله هيستخبي في جحوره لانه هيضرب بالقديمه علي دماغ الي هيشوفه
ههههههههههههههههههههههههههه
والله العظيم هي كده من اخرها
والاخوان اخرهم يقدموا طلب احاطه في البرلمان ويتقلهم اقليه الكلمه الي هتحرق قلب اعضائهم كل شويه يكفي انهم ..... هما لما وقفوا ورا الريس وموقفوش ورا اي حد تاني من المعارضه الي هما كانوا بينسبزا ومازالو بينسبوا نفسهم ليها وكانوا لو وقفوا مع المعارضه مثلا ورا ايمن نور وووقعوا الحزب الوطني ودي غلطتهم الي انا قلت عليها هتدمرهم لان الحزب بعد لما نقذ نفسه في الانتخابات دي هيكلهم اكل زي الوحش

والله لسه الاخوان غلابه برده في صحتك يا عاكف تعيش وتاكل غيرها
شكرا

آخر تعديل بواسطة honeyweill ، 07-01-2006 الساعة 07:57 PM
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

خيارات الموضوع
طريقة العرض

قوانين المشاركة