تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 07-02-2007
The_Lonley_Wolf The_Lonley_Wolf غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
The_Lonley_Wolf is on a distinguished road
الأقباط مكسوفين الظاهر

كنت على موقع الفيديو الاشهر يوتيوب
عشان ادور على فيديوهات لناس بتتكلم عن الاسلام و علاقته بالارهاب باللغة الانجليزية عشان احط لنكاته فى منتديات غربية و يعرف الغربيين بلغتهم ان الاسلام و الارهاب وجهان لعملة واحدة و يهدد أمنهم القومى اد ايه

المهم دورت و لقيت حاجات لنونى درويش ووفاء سلطان و برجيت جابرييل ووليد شويبات و حتى مخرج من جنوب أفريقيا اسمه واين كوبنج اللى عمل الفلم الاكثر من رائع "هوس"

المهم كل دول اما غربيين او مسلمين تركوا الاسلام او مسيحيين من اصل شامى

دورت بقى على فيديوهات لمايكل منير او مجدى خليل او اى قبطى عموما مالاقتش خالص
رغم ان الاقباط أكثر خبرة فى التعامل مع الاسلام

انا عاوز اعرف ليه الاقباط دايما مالهمش صوت؟؟؟؟
يعنى ماظنش ان البيئة الامريكية عموما او الاعلام الاميركى خصوصا بيقمعوا الاقباط هما كمان
ده مفهوم و الاقباط معذورين عشانه فى مصر انما امريكا بقى؟؟؟ الاقباط خايفين فيها من ايه؟؟؟؟

مشكلتنا كأقباط ان احنا عندنا مشاكل و مستنيين غيرنا ييجى يحلهالنا لأنه على مايبدو على دراعاتنا "نقش الحنة"
او بلغة الانجيل: ملعون من اتكل على ذراع بشر

اكتر من واحد قبطى من اصحابى قالولى ان امريكا "بتستهبل" لانها سايبانا مضطهدين فى مصر
بيحسسونى ان امريكا دى خلفتنا و نسيتنا
او اننا رعايا امريكان و انا مش واخد بالى

النقطة اللى عاوز اقولها ان مش بس الايجابية الخاطئة بتعمل مشاكل و انما السلبية الجبانة ممكن تعمل مشاكل أكبر

و ضياع حقنا مش مسئولية الارهابيين بس و انما مسئوليتنا كشعب عايش "فى الطراوة"

لازم نبقى شجعان و نعترف ان مشاكلنا جزء ضخم منها عملناها بأيدينا
الرد مع إقتباس
قديم 07-02-2007
boulos boulos غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2006
boulos is on a distinguished road
ل يا لونلى ولف هناك فيديو على النت لمايكل منير بس مش على اليوتيوب واسمه
30 minutes with Michael Meunier
على العموم أنا هادور عليه لأنى شوفته مرتين وأحط لك الرابط ده كان كلامه كله جامد وفى الصميم وكعاة مايكل من غير تجريح أو شتيمة.
الرد مع إقتباس
قديم 07-02-2007
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة boulos مشاهدة مشاركة
ل يا لونلى ولف هناك فيديو على النت لمايكل منير بس مش على اليوتيوب واسمه
30 minutes with Michael Meunier
على العموم أنا هادور عليه لأنى شوفته مرتين وأحط لك الرابط ده كان كلامه كله جامد وفى الصميم وكعاة مايكل من غير تجريح أو شتيمة.

أتحداك انه بيتكلم على ان صميم الاسلام قيمه قيم ارهابية بحتة

ثم ليه ماحطهوش على يوتيوب ؟؟؟
ليه مخبيه فى مواقع مجهولة الهوية و النسب ؟؟؟؟
ليه مفيش مليون فيديو مش فيديو واحد زى الناس اللى قلتها؟؟؟؟

انا عاوزك تعمل سيرش على يوتيوب على wafa sultan او Brigitte Gabriel و تقوللى لقيت كام فيديو
و اعمل كمان على اى قبطى مش شرط مايكل او مجدى و قللى كام فيديو لقيته
و انا واثق فيك و عاوزك انت اللى تقول انا مش هاقول حاجة
الرد مع إقتباس
قديم 07-02-2007
boulos boulos غير متصل
Gold User

أنا شوفت الفيديوهات اللى أنت بتقول عليها لبريدجيت جابريل وعارف قصدك لكنماتنساش انه بيتكلم فى كل محفل دولى مش معنى ان مافيش تسجيلات له انه مش بيعمل حاجة.
الرد مع إقتباس
قديم 07-02-2007
Registered User

إقتباس:
أنا شوفت الفيديوهات اللى أنت بتقول عليها لبريدجيت جابريل وعارف قصدك لكنماتنساش انه بيتكلم فى كل محفل دولى مش معنى ان مافيش تسجيلات له انه مش بيعمل حاجة.
مع احترامى بقى بس بالنسبة لى مادام مالوش تواجد هو و غيره من أقباط يحملون الجنسية الامريكية فى الميديا الغربية يبقى يريحوا نفسهم احسن بلا محافل دولية مجهولة الهوية و النسب بلا نيلة

اللى يفكر صح يلاقى ان الميديا الغربية اهم مليووووووووووون مرة من المحافل "الدولية"
الرد مع إقتباس
قديم 07-02-2007
boulos boulos غير متصل
Gold User

http://sallybishai.vidiac.com/Player.aspx?fileid=D2FD1478-885D-43F4-BF1C-A8C06822DC91
http://sallybishai.vidiac.com/Player...0-ECB6045623EB
دول جزئين عن الحلقة اللى اتكلم فيها عن معاناة الأقباط وحقوقهم المسلوبة باسم الدين
الرد مع إقتباس
قديم 07-02-2007
garang garang غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Jul 2006
garang is on a distinguished road

لك كل الحق
نحن فعلا متقوقعين ومتخاذلين وخانعين وراضين بهذا صحيح نحن نمثل بني اسرائيل
الرب يريد لهم كرامة وافضل لكنهم للاسف يريد العبودية
خرجوا من مصر من دار العبودية لدار الكرامة والارض الموعودة من الرب لكن للاسف كثير منهم لم تخرج منة مصر بل ثاروا علي موسي مطالبينة بالعودة للعبودية تاني
هذا نحن الاقباط متصورين ان المسيحية دين خنوع
لا بل هو ايمان بالرب ايمان بلا خوف
حتي نرفض الخوف
هذا الشاب اعطاني درسا
شاب قبطي مبارك ليكن س مثلا كان ذاهب لرحلة تبشيرية في بلد اسلامي هو قريب لي طلبت منة ان لا يذهب لكنة رفض وقال لي ان خدمة الرب ليس فيها جدال وفعلا ذهب وكثير من الشباب في عمرة هداهم الرب لنور المسيح وعاد سالما غانما نفوس واعطاني درسا اخجلني
هيا نرفض الخوف معا ونسال يسوع ان يلهمنا الشجاعة لنقول الحق للجميع

الرد مع إقتباس
قديم 07-02-2007
boulos boulos غير متصل
Gold User

لو ذهبت الى موقع www.amcoptic.com ستجد حديث لمايكل عند العنوان التالى الارهاب الاسلامى فى عيون الغرب.
والحقيقة أنا مضطر هنا أن أذيع سرا عرفته من مايكل شخصيا فقد كنت أتابع فى كنيستى أخبار خطف فتاة وأرسلت لمايكل على الايميل الشخصى صورا بالسكانر لمحضر الشرطة وشهادة ميلاد البنت وأشياء كثيرة أخرى وطلبت منه الظهور على التليفزيون للحديث عن هذه الواقعة وكان رده انه قلل من ظهوره التليفزيونى حيث أن الأقباط فى الخارج يتهمونه بأنه يسعى للشهرة وأنه يريد انتباه الميديا متناسين أنه بذلك يخدم قضيتنا فجعل ظهوره فى الميديا محدودا.
اننا نحن الأقباط يقع علينا الخطأ فى أحيان كثيرة فحين يحاول شخص ما كسر عزلتنا والخروج من الصومعة التى نحن فيها نتهمه بحب الشهرة والمتاجرة بقضايانا. لقد تألمت كثيرا حين سمعت منه هذا الكلام.
الرد مع إقتباس
قديم 07-02-2007
Registered User

إقتباس:
http://sallybishai.vidiac.com/Player.aspx?fileid=D2FD1478-885D-43F4-BF1C-A8C06822DC91
http://sallybishai.vidiac.com/Player...0-ECB6045623EB
دول جزئين عن الحلقة اللى اتكلم فيها عن معاناة الأقباط وحقوقهم المسلوبة باسم الدين

اولا ده مش اعلام غربى ولا نيلة ده فيديو حتى ماعلهوش شعر المحطة او "الجهة" اللى مصوراه
انا فرحت فى الاول و افتكرته برنامج 60 minutes بتاع الايه بى سى

شفت وفاء سلطان بتتكلم ازاى؟؟؟
شفت برجيت جابريل بتتكلم ازاى؟؟؟؟

ثم ياحبيبى انا مش مغلط مايكل لوحده عشان تجيبلى فيديوهات ليه انا بتكلم عن الباقى اللى نايم و بيشخر ده
الغلطة مش غلطة مايكل
الغلطة غلطة شعب بحاله فى الطراوة خصوصا اللى معاه جنسيات غربية منه

يوتيوب هو مقياس التواجد فى الميديا الغربية
السى ان ان هى مقياس التواجد فى الميديا الغربية
الفوكس نيوز هى مقياس التواجد فى الميديا الغربية

عاوز تثبت انهم متواجدين فى الميديا الغربية؟؟؟؟
يبقى تجيب فيديوهات من السى ان ان او البى بى سى او الفوكس او اى محطة محترمة كده و معروفة و بلاش الجهات مجهولة الهوية دى
الرد مع إقتباس
قديم 07-02-2007
Registered User

إقتباس:
لو ذهبت الى موقع www.amcoptic.com ستجد حديث لمايكل عند العنوان التالى الارهاب الاسلامى فى عيون الغرب.
والحقيقة أنا مضطر هنا أن أذيع سرا عرفته من مايكل شخصيا فقد كنت أتابع فى كنيستى أخبار خطف فتاة وأرسلت لمايكل على الايميل الشخصى صورا بالسكانر لمحضر الشرطة وشهادة ميلاد البنت وأشياء كثيرة أخرى وطلبت منه الظهور على التليفزيون للحديث عن هذه الواقعة وكان رده انه قلل من ظهوره التليفزيونى حيث أن الأقباط فى الخارج يتهمونه بأنه يسعى للشهرة وأنه يريد انتباه الميديا متناسين أنه بذلك يخدم قضيتنا فجعل ظهوره فى الميديا محدودا.
اننا نحن الأقباط يقع علينا الخطأ فى أحيان كثيرة فحين يحاول شخص ما كسر عزلتنا والخروج من الصومعة التى نحن فيها نتهمه بحب الشهرة والمتاجرة بقضايانا. لقد تألمت كثيرا حين سمعت منه هذا الكلام.
ايوة كده مش تقول بقى من الاول انه مقلل من ظهوره الاعلامى عن قصد

ثم سيبك من مايكل منير بلاش مايكل منير
طيب و الباقى فين؟؟؟؟؟
هل الشعب القبطى تعداده واحد نسمة اسمه مايكل منير؟؟؟؟

ياراجل احنا تقريبا كاقباط اكتر من اليهود
شوف اليهود عاملين ايه فى الميديا الغربية و غير الميديا الغربية
الرد مع إقتباس
قديم 07-02-2007
Dalia0123 Dalia0123 غير متصل
Silver User

تاريخ التّسجيل: Feb 2006
Dalia0123 is on a distinguished road
مدام حضرتك يا لونلى وولف متحمس كده
ليه انت متنزلش فيديوهات ابونا زكريا ومثاله كتيرين على اليو تيوب
وتبدأ حضرتك بقص شريط فضح الاسلام على اليو تيوب من الاقباط
قديم 07-02-2007
KARAM KARAM غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
KARAM is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة The_Lonley_Wolf مشاهدة مشاركة
كنت على موقع الفيديو الاشهر يوتيوب
عشان ادور على فيديوهات لناس بتتكلم عن الاسلام و علاقته بالارهاب باللغة الانجليزية عشان احط لنكاته فى منتديات غربية و يعرف الغربيين بلغتهم ان الاسلام و الارهاب وجهان لعملة واحدة و يهدد أمنهم القومى اد ايه

المهم دورت و لقيت حاجات لنونى درويش ووفاء سلطان و برجيت جابرييل ووليد شويبات و حتى مخرج من جنوب أفريقيا اسمه واين كوبنج اللى عمل الفلم الاكثر من رائع "هوس"

المهم كل دول اما غربيين او مسلمين تركوا الاسلام او مسيحيين من اصل شامى

دورت بقى على فيديوهات لمايكل منير او مجدى خليل او اى قبطى عموما مالاقتش خالصرغم ان الاقباط أكثر خبرة فى التعامل مع الاسلام

انا عاوز اعرف ليه الاقباط دايما مالهمش صوت؟؟؟؟
يعنى ماظنش ان البيئة الامريكية عموما او الاعلام الاميركى خصوصا بيقمعوا الاقباط هما كمان
ده مفهوم و الاقباط معذورين عشانه فى مصر انما امريكا بقى؟؟؟ الاقباط خايفين فيها من ايه؟؟؟؟

مشكلتنا كأقباط ان احنا عندنا مشاكل و مستنيين غيرنا ييجى يحلهالنا لأنه على مايبدو على دراعاتنا "نقش الحنة"
او بلغة الانجيل: ملعون من اتكل على ذراع بشر

اكتر من واحد قبطى من اصحابى قالولى ان امريكا "بتستهبل" لانها سايبانا مضطهدين فى مصر
بيحسسونى ان امريكا دى خلفتنا و نسيتنا
او اننا رعايا امريكان و انا مش واخد بالى

النقطة اللى عاوز اقولها ان مش بس الايجابية الخاطئة بتعمل مشاكل و انما السلبية الجبانة ممكن تعمل مشاكل أكبر

و ضياع حقنا مش مسئولية الارهابيين بس و انما مسئوليتنا كشعب عايش "فى الطراوة"

لازم نبقى شجعان و نعترف ان مشاكلنا جزء ضخم منها عملناها بأيدينا
إقتباس:
أتحداك انه بيتكلم على ان صميم الاسلام قيمه قيم ارهابية بحتة

يا أخ لونلي : المفروض إن مايكل منير ومجدي خليل وغيرهم من المهتمين بالشأن القبطي وألذين هم بالأصل مسيحيين وأقباط ؛

هؤلاء ليس لهم علاقة بصميم الإسلام فهم ليسوا من أصول إسلامية مثل وفاء سلطان مثلاً ؛ وكل همهم هو الشأن القبطي فقط وهموم الأقباط .

أما ان يظهر علي السطح أمور مثل الإرهاب الإسلامي وعلاقته بهموم الأقباط فهذا أمر بالنسبة لهم ثانوي وليس أساسي ؛

وهل إذا كانت من إهتمامات مايكل منير ومجدي خليل هذا الموضوع وهو الإرهاب الإسلامي وعلاقته بصميم الإسلام ؛

هل كان يستطيع مايكل منير الحضور إلي مصر واللقاء بمسؤليها بعد ذلك ؛ ولنا في وفاء سلطان خير مثال علي ذلك ؛ فوفاء سلطان لا تستطيع السفر إلي بلدها سوريا بسبب تهجمها وكشفها للغسلام الإرهابي .

أما من قال لك بأن أمريكا بتستهبل --- إلخ ؛ فأرد عليه رغم أني أكره ان أرد علي أحد بهذه الطريقة ؛ وأقول له بأنك انت الاهبل .

لماذا ؟

ما هو عمر الإضطهادات الواقعة علي أقباط مصر ؛ وما هو عمر السياسة الامريكية وكذلك مجلس الأمن والامم المتحدة ؛ حتي يصدر هذا الكلام الأهبل من شخص مثل صديقك هذا ؟
الرد مع إقتباس
قديم 07-02-2007
iwcab iwcab غير متصل
Registered User

iwcab is on a distinguished road
موضوع نوم الأقباط معروف .. لكنهم لايريدوا الإعتراف به ، ومحاولة الإيقاظ فاشلة ، فاللى يقدر يعمل حاجة يعملها ولاينتظر الآخرين لأنك لو إنتظرت هتنتظر للأبد
الرد مع إقتباس
قديم 07-02-2007
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة Dalia0123 مشاهدة مشاركة
مدام حضرتك يا لونلى وولف متحمس كده
ليه انت متنزلش فيديوهات ابونا زكريا ومثاله كتيرين على اليو تيوب
وتبدأ حضرتك بقص شريط فضح الاسلام على اليو تيوب من الاقباط
على فكرة انتى بتقترحى حل لمشكلة ماحدش اتكلم عنها هنا فى الموضوع اساسا
انا هاقول تانى و فكرى و حللى الكلام كويس:

المشكلة اللى مضايقانى باختصار ان كل اللى بيطلع على القنوات الغربية المعروفة يفضح الاسلام مش اقباط رغم ان الاقباط فى اميركا على قفا مين يشيل و رغم ان الاقباط اكثر شعب عنده خبرة بالاسلام و اكتر شعب أتكوى بنار أرهابه على مدى 1400 سنة يعنى 14 قرن أسود من قرن الخروب
تفتكرى الاعلام هناك بيرفض يسمع منهم؟؟؟؟
ولا فى أضطهاد للاقباط فى الغرب؟؟؟؟
هاه فهمتى حاجة؟؟؟؟
لو مافهمتيش يبقى العتب عليا انا
انا اللى مش عارف اوضح بقى
الرد مع إقتباس
قديم 07-02-2007
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة KARAM مشاهدة مشاركة

يا أخ لونلي : المفروض إن مايكل منير ومجدي خليل وغيرهم من المهتمين بالشأن القبطي وألذين هم بالأصل مسيحيين وأقباط ؛

هؤلاء ليس لهم علاقة بصميم الإسلام فهم ليسوا من أصول إسلامية مثل وفاء سلطان مثلاً ؛ وكل همهم هو الشأن القبطي فقط وهموم الأقباط .

أما ان يظهر علي السطح أمور مثل الإرهاب الإسلامي وعلاقته بهموم الأقباط فهذا أمر بالنسبة لهم ثانوي وليس أساسي ؛

وهل إذا كانت من إهتمامات مايكل منير ومجدي خليل هذا الموضوع وهو الإرهاب الإسلامي وعلاقته بصميم الإسلام ؛

هل كان يستطيع مايكل منير الحضور إلي مصر واللقاء بمسؤليها بعد ذلك ؛ ولنا في وفاء سلطان خير مثال علي ذلك ؛ فوفاء سلطان لا تستطيع السفر إلي بلدها سوريا بسبب تهجمها وكشفها للغسلام الإرهابي .

أما من قال لك بأن أمريكا بتستهبل --- إلخ ؛ فأرد عليه رغم أني أكره ان أرد علي أحد بهذه الطريقة ؛ وأقول له بأنك انت الاهبل .

لماذا ؟

ما هو عمر الإضطهادات الواقعة علي أقباط مصر ؛ وما هو عمر السياسة الامريكية وكذلك مجلس الأمن والامم المتحدة ؛ حتي يصدر هذا الكلام الأهبل من شخص مثل صديقك هذا ؟
ردك ده عامل زى واحد بيقول اننا فى ما يخص الاسلام لازم نفصل بين الدين و السياسة

لا ياحبيبى الاسلام حاشر نفسه فى كل حاجة
ووفاء سلطان الست اللى ب1000000 راجل قبطى قالت ان الاسلام دين و دولة مش دين بس

بمعنى اخر ان حتى السياسيين لازم يتكلموا فى الاسلام كدين لانه مدخل و حاشر نفسه فى السياسة شكل السياسة و صهرها معاه فى قالب واحد

يعنى اللى عاوز حق الاقباط و ناوى يتكلم عن السياسة بس من غير مايتكلم فى الاسلام يبقى بيضحك على نفسه و على أهله و احسنله يريح دماغه من الموضوع خالص

الاسلام و الارهاب وجهان لعملة واحدة
و عشان تضرب الأرهاب انت مضطر تضرب الأسلام لانهم وجهين لنفس العملة

اما بالنسبة لنقطة ان الكلام فى الموضوع ده هايخلى مجىء مايكل لمصر صعب فأرد و اقول ايه المكاسب اللى جنيناها من مجى مايكل غير الاختلاف و الانشقاق و الانقسام؟؟؟؟
محسسنى ان مايكل لما جيه هووووووووووووب تانى يوم بقينا احرار و غار الاسلام عن مصر

المسلمين جبناء و ياما ناس سبتلهم الدين من بتوع بره و ماعرفوش يعملوا معاهم حاجة لانه المسلم دايما يخاف مايختشيش
بابا الفاتيكان مسح بيهم الارض لكن لما راح تركيا طلع منها صاخ سليم ماحدش لمسه ولا قاله لا ماتجيش
ويوم لما يقول عاوز اروح مصر ولا اى بلد مسلم تانى ماحدش هايقوله لأ ماتجيش؟؟
هاييجى و جزمته على بق اللى مش عاجبه
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة