تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 12-02-2006
MUMMY MUMMY غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
MUMMY is on a distinguished road
حاجة تقرف !

كل يوم اروح الشغل واركب الترام ولا المشروع الاقي يا اما السواق مشغل محطة القران عالاخر وكأن الركاب كلهم طرش ولو كلمتة يوطي شوية يبصلك بقرف اوي ويقولك من تحت الضرس احنا لسة على الصبح يا استاذ وعايزن نستفتح بكلمتين حلوين والداهية يكون لسة عامل دماغ على الصبح وجاي برضة يشغل الصداع دة برضة لا والمصيبة الاكبر تلاقيك قعدت جنب واحد فجاة كدة وهو قاعد اكتشف ان صوته حلو وقاعد يقرا برضة ولا كانة بيقرا في ميتم والناس معجبة اوي ولا حد بيقولة انت بتعمل اية كل دة وساكتين وبنقول شوية ونوصل للمحطة ونخلص من القرف دة
اللى زاد وغطا بقي كل واحد معاة موبيل فرحان بية منزل علية برضة قران ومشغلة وعايش في الدور على الاخر والموضوع دة انتشر اوي والنهاردة لقيت واحد منهم قاعد جنبي ولما قلت لة وطي الصوت شوية بص لي بقرف اوي وقالي دة قران قلتلة وانا مالي انا بقولك وطي الصوت شوية واسمع على قدك لقيتة بص على الصليب اللى متعلق في موبيلي وكانة شاف شيطان قدامة وقالي كل واحد حر في اللى يشغلة ولو مضايق انزل والموضوع تطور بسرعة لزعيق وخناقة جامدة بس الناس فضوها وخلصت على انة قفل الموبيل وقعد ساكت بس السواق الوسخ راح فاتح شريط قران في الكاست
الرد مع إقتباس
قديم 12-02-2006
catia catia غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Oct 2005
catia is on a distinguished road
الأسوا من كل ده ان الواحد طول فتره العمل مشغالين لاقران لااحاديث لا مشعارف ايه ربنا يرحمن من القرف ده والتاكسي لما يشوف واحده مسيحيه يشغل وعظات الحجاب لأما كلام عن الكفره
الرد مع إقتباس
قديم 12-02-2006
Dream Dream غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Feb 2006
Dream is on a distinguished road
لأ و لو رحتى مكان مثلا وقت الصلاة تستنى لحد ما يروح الجامع يصلى

مع ان المفروض انهم بيقولوا العمل عبادة و ممكن يصلى فى الشغل بدل ما يروح الجامع و يعطل مصالح الناس

ربنا يحافظ علينا فى الايام دى و يعديها على خير
الرد مع إقتباس
قديم 12-02-2006
rooter rooter غير متصل
Registered User

rooter is on a distinguished road
عندي نصيحه حلوه اوي و مجربه وبعملها علي طول
انا ببقي شايل معايا علي طول كاسيت اوي سي دي بلاير او mp3 player

و بمجرد ما اركب الميكروباص و الاقي السواق شغل قران اروح بمنتهي البساطه حاطط السماعات في و داني و مديها و معلي الصوت علي الاخر
الحركه دي لو هو قاصد انه يسمع الركاب القران بالعافيه هتفرسه اووووووي و احتمال هتخليه يعلي اكتر بس علي مين
حلاوتها بقي لما اعملها في عز رمضان تبقي جاااااااامده
بس المشكله اني حاسس اني بدات اعاني من ضعف سمع مزمن
الرد مع إقتباس
قديم 12-02-2006
mena_hot mena_hot غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: May 2003
mena_hot is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة rooter
عندي نصيحه حلوه اوي و مجربه وبعملها علي طول
انا ببقي شايل معايا علي طول كاسيت اوي سي دي بلاير او mp3 player

و بمجرد ما اركب الميكروباص و الاقي السواق شغل قران اروح بمنتهي البساطه حاطط السماعات في و داني و مديها و معلي الصوت علي الاخر
الحركه دي لو هو قاصد انه يسمع الركاب القران بالعافيه هتفرسه اووووووي و احتمال هتخليه يعلي اكتر بس علي مين
حلاوتها بقي لما اعملها في عز رمضان تبقي جاااااااامده
بس المشكله اني حاسس اني بدات اعاني من ضعف سمع مزمن
تمام يا مان
الرد مع إقتباس
قديم 12-02-2006
MUMMY MUMMY غير متصل
Registered User

بس دي مش حلول برضة المفروض نحاربهم بنفس السلاح
الرد مع إقتباس
قديم 12-02-2006
LABO LABO غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2005
LABO is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة rooter
انا ببقي شايل معايا علي طول كاسيت اوي سي دي بلاير
انتا عندك كاسيت ولا سي دي بلاير ماينفعش اثنين
الرد مع إقتباس
قديم 12-02-2006
mariana282628 mariana282628 غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jan 2006
mariana282628 is on a distinguished road
13

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة Dream
لأ و لو رحتى مكان مثلا وقت الصلاة تستنى لحد ما يروح الجامع يصلى

مع ان المفروض انهم بيقولوا العمل عبادة و ممكن يصلى فى الشغل بدل ما يروح الجامع و يعطل مصالح الناس

ربنا يحافظ علينا فى الايام دى و يعديها على خير
طيب اسمع دى....انا مثلا باشتغل فى مدرسة....وييجى صوت الادان...تلاقى بعيد عنك الكل حتى الى مشغول فى حصة فى فصل يسيب الدرس ويطلع ال يتوضى ويغيب لك نص ساعة ولا اكتر علشان يصلى....وضاعت الحصة وضاع الدرس.... ال ويقولولى صلاة...
الرد مع إقتباس
قديم 12-02-2006
sammy sammy غير متصل
Gold User

sammy is on a distinguished road

w]صديق مسلم بعث لى الصورة دى على الأيميل خلانى مت من الضحك
قديم 12-02-2006
iluvegypt iluvegypt غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jan 2006
iluvegypt is on a distinguished road
I have an idea......if it's about reading loud in the bus for example, then maybe it's time for you t ostart saying "My lord jesus Christ help me, my lord jesus christ save me, etc...." this is kind of prayer "Haziz", and found in "bostan el Rohban"....it's just magic, try it

if they leave their office to pray for half an hour, then definitely I would thank God that I won't see their faces for half an hour...hahaha
الرد مع إقتباس
قديم 12-02-2006
rooter rooter غير متصل
Registered User

rooter is on a distinguished road
يا جماعه لازم نفرق ما بين الناس اللي بيقوموا بتنفيذ شرايع دينهم (سواء كانت غلط او صح) و ما بين الناس اللي بتفرض علينا شرايع دينهم و دول بقي اللي يستاهلوا ضرب الجزم
اتذكر كان في حصه العربي و انا صغير زمان كان استاذ العربي يتعمد انه يقلي قوم اقري قطعه القران وهو عارف تماما اني مسيحي اروح انا متعمد اقوم اقراها كاني بقري نص عادي جدا و اروح قاريه بسرعه بطريقه احسسه بيها انه قرانه بالنسبالي ما هو الا مجرد نص و احفظه و اني هقف اتنح عند كل كلمه مثلا من الانبهار و الاعجاز العلمي اللي فيها
طبعا هو الحركه لما استفزته و مقدرش يعلق عليها بكلمه قلي اقعد القران ميتقريش كده القران لازم يتلحن اثناء القرايه ومن ساعتها عمره ما قومني اقري تاني اي حاجه اساسا
في ناس كتير بتتعمد تعلي القران عشان غير المسلمين او تتعمد تحط ملصقات موجهه لغير المسلمين زي الاسلام هو الحل
افضل شيء نرد بيه علي الناس دي و نفحمهم بيه التجاهل لانك لو رديت بالمثل هتديهم المبرر انهم يتكتلوا ضدك و ممكن تحصل ماسي بعدها
لكن النار تاكل نفسها اذا لم تجد ما تاكله
ببساطه اكتر دول بشر مستفزه ساديه
مش بيعملوا كده مثلا لنصره الدين دول بيعملوا كده كنوع من الاستفزاز و شان اي انسان مستفز كل ما ترد عليه كل ما يتخيل انه استفزازه نجح و يزيد فيها اكتر لكن ببساطه لما تتجاهله زي مثلا لما واحد يشغل قران تقوم انت مشغل كاسيت او حاجه ببساطه جدا هيعرف اد ايه الموضوع مش فارق معاك و انه ولا علي بالك بل بالعكس ده كلمات القران الاعجازيه مش واصلاك اساسا ولا حتي سامعها هيقعد ياكل في نفسه لانه لو قدر يفرض عليك انه يشغل قران في عربيته مش هيقدر يفرض عليك مثلا تخلع السماعات من ودانك والا ساعتها يتسك علي دماغه
تحياتي
الرد مع إقتباس
قديم 13-02-2006
afanous afanous غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2004
afanous is on a distinguished road
شكلك اسكندراني زيي يا Mummy (مشروع وترام...)
أنا برضه لما كنت في مصر كان بيقرفني أوي الموضوع ده وياما اتخانقت مع سواقين مشاريع وتكاسي وياما نزلوني في نص السكة عشان مش عاجبهم أني أقوللهم يوطوا القران (بس طبعا كنت باخد فلوسي على داير مليم).
أحلى حاجة أن مرة واحد صاحب بابا وقف تاكسي في العصافرة والراجل كان مشغل قران عالي. فقاله بص أنا رايح سيدي جابر والمشوار مايعملش أكتر من سته سبعه جنيه. أنا هديك عشرين جنيه بس تطفي القران دا خالص. راح السواق طافيه فورا واتفضل يا باشا والحركتين دول. يعني معتقدش هما مشغلينه تدين، هو غالبا المطربين الجداد مش عاجبينهم.
اوجاي نيمنراتي، اندرو

اوجاي = باي باي
نيمنراتي = أعزائي
الرد مع إقتباس
قديم 13-02-2006
MUMMY MUMMY غير متصل
Registered User

طلعنا بلديات يا afanous والهم واحد يا صاحبي لكن واضح انك سبت اسكندرية بوجع القلب اللى فيها والقرف دة كلة يا بختك
اوجاي اندرو
الرد مع إقتباس
قديم 08-04-2009
abu diak abu diak غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Feb 2009
abu diak is on a distinguished road
مشاركة: حاجة تقرف !

قلبي عليكم انتو شكلكم مخنوقين على الاخر بس معلش اللي مش عاجبة يسمع القران(ربنا مش هادية ) ميطلعش بالمواصلات العامة ويسافر بالسيارات الخاصة
الرد مع إقتباس
قديم 08-04-2009
youhana16 youhana16 غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
youhana16 is on a distinguished road
مشاركة: حاجة تقرف !

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة abu diak مشاهدة مشاركة
قلبي عليكم انتو شكلكم مخنوقين على الاخر بس معلش اللي مش عاجبة يسمع القران(ربنا مش هادية ) ميطلعش بالمواصلات العامة ويسافر بالسيارات الخاصة
شوف الحكمه بارك اللات فيك يا اخى أبو ضياء
طيب هم سموها المواصلات العامه والا الموصلات العامه المحمديه
إمتى المواشى تتعلم الحضاره؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة