تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 13-10-2005
rizk nabil rizk nabil غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jun 2005
rizk nabil is on a distinguished road
الاخوة الاحباء
لم يكن للسيد المسيح اين يسند رأسه فهل نطالب نحن بوطن.
ان كان السيد المسيح قد دعا الى تحرير اليهود من الرومان قهلما بنا نمسك بالسيوف
ولكن الرب حين سالوه عن الجزية قال اعطوها لقيصر.
لماذا لا نتفكر بان الهنا قد سمح لنا بهذا الهوان لنصير للمسلمين نورا وملحا وتصير مصر
كلها للرب ومسيحه.
واخيرا يجب ان لا ننسى ان هناك وطن للاقباط هو اورشليم السمائية فهل نطالب بوطن اخر.
السلام والنعمة
الرد مع إقتباس
قديم 13-10-2005
elmafdy elmafdy غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
elmafdy is on a distinguished road
ما زال للحوار بقيه

اخوتى جميعا فى المنتدى
أشكركم جميعا على مشاركتكم لى فى الحوار , و اعتقد انه يمكننى تقسيم مواقفكم و ارائكم الى ثلاثة فئات :

1- فئه تتفق معى فى التحمس لتقسيم مصر و عمل وطن خاص بنا و يرى انها فكره رائعه نستطيع من خلالها ان ننجح و نبزغ و نحيا فى المجمتع كما نتمناه و أخص من هذه الفئه أخى ذكى .

2- فئة أخرى ترى ان الفكره ربما تكون جيده و لكنها صعبة التنفيذ و لها شروط عديده هامه يجب توافرها أولا .

3- الفئه الثالثه ترفض فكرة التقسيم من اساسها و هؤلاء بدورهم ينقسمون الى قسمين ,

القسم الاول هو المسلمين فى المنتدى , و الحقيقه انا لا اعرف لماذا يرفض أغلب المسلمين تلك الفكره مع اننى أرى أنها ستريحهم , فليعذرنى أخى مجدد القرن لأنى غير مقتنع بأى حرف مما كتبه , بل أن هذا هو الموقف الرسمى للدوله ايضا , هل لأنهم مقتنعون أننا فئه هامه و لها دورها فى المجتمع حتى لو حاولوا تهميشنا , فنحن المهندسين و الاطباء و الصيادله و اصحاب رؤوس الاموال و البيزنس , أكثرنا من المسالمين و الملتزمين ندفع الضرائب و لا نثير المشاكل , أم لأنهم يستمتعون بوجود طرف اخر اقل منهم عددا ليمارسوا عليه كل الوان الساديه و التسلط , أم ان الحكومه متحسمه لبقاء الاقباط لتستعملهم وقت الحاجه سواء لقمع المسلمين أو لتشحت علينا من امريكا و اوروبا متباهية بالعداله و حسن معاملة الاقباط . . الى اخره .

القسم الثانى الرافض لمبدأ التقسيم هو من مسيحييى المنتدى , و الحقيقه انا غير قادر على فهم موقفهم و لا الاقتناع به , فأغلب من رفضوا هذه الفكره هم من الاقباط الذين لم يطيقوا الحياه وسط المسلمين و هاجروا لخارج مصر , يتحدثون بعد ان عاشوا فى المهجر و تنعموا بمفاهيم للحريه و الديمقراطيه لا نعرفها هنا , فأصبحوا " يتكلمون من وسع كما يقال " مطالبين بأن نأخذ حقوقنا و نتساوى بالمسلمين , كأن المسلمين مش واخدين بالهم بس و أول ما نقول لهم عاوزين حقوقنا , يقوموا مدينا حقوقنا على طول مع اعتذار انهم اتأخروا فى اعطائنا حقوقنا علشان بس سهى عليهم , و أنا هنا اسأل الذين يفضلون الحياه بهذه الصوره وسط المسلمين , لماذا هاجرتم و تركتم مصر , اتفضلوا ارجعوا و نشوف رأيكم ها يكون ايه ؟؟

فى النهايه أود ان اكرر موقفى , أنا قادر على التعايش فى مصر وسط المسلمين , و رغم تعرضى لبعض انواع الاضطهادات من حين لأخر , الا انها ليست نهاية الدنيا و يمكن ان احيا و استمر هكذا , و لكن أذا كان هناك حل يحقق لكل من الطرفين ما يرى انه حل لكل مشاكله و تحقيق لكل اماله و يبشر بوضع افضل و اريح , فما المانع ان نفكر فيه .

و الرب يبارك و يهدى الجميع

المفدى

آخر تعديل بواسطة elmafdy ، 13-10-2005 الساعة 07:04 AM
الرد مع إقتباس
قديم 13-10-2005
gallant gallant غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Sep 2005
gallant is on a distinguished road
Intersting topic
I think Muslims and Christians can co-exist in Egypt if people start dealing with the fact that there is a problem regarding copts
We can't just pretend that we are ok and that there are no problems
THEY NEED TO FACE THE PROBLEM and think of a solution; and this time may be consult some Copts
What we need in Egypt is for people to work together
الرد مع إقتباس
قديم 13-10-2005
الصورة الرمزية لـ Safnat_Fa3nash007
Safnat_Fa3nash007 Safnat_Fa3nash007 غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2005
Safnat_Fa3nash007 is on a distinguished road
+++

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة elmafdy
اخوتى جميعا فى المنتدى
أشكركم جميعا على مشاركتكم لى فى الحوار , و اعتقد انه يمكننى تقسيم مواقفكم و ارائكم الى ثلاثة فئات :

1- فئه تتفق معى فى التحمس لتقسيم مصر و عمل وطن خاص بنا و يرى انها فكره رائعه نستطيع من خلالها ان ننجح و نبزغ و نحيا فى المجمتع كما نتمناه و أخص من هذه الفئه أخى ذكى .

2- فئة أخرى ترى ان الفكره ربما تكون جيده و لكنها صعبة التنفيذ و لها شروط عديده هامه يجب توافرها أولا .

3- الفئه الثالثه ترفض فكرة التقسيم من اساسها و هؤلاء بدورهم ينقسمون الى قسمين ,

القسم الاول هو المسلمين فى المنتدى , و الحقيقه انا لا اعرف لماذا يرفض أغلب المسلمين تلك الفكره مع اننى أرى أنها ستريحهم , فليعذرنى أخى مجدد القرن لأنى غير مقتنع بأى حرف مما كتبه , بل أن هذا هو الموقف الرسمى للدوله ايضا , هل لأنهم مقتنعون أننا فئه هامه و لها دورها فى المجتمع حتى لو حاولوا تهميشنا , فنحن المهندسين و الاطباء و الصيادله و اصحاب رؤوس الاموال و البيزنس , أكثرنا من المسالمين و الملتزمين ندفع الضرائب و لا نثير المشاكل , أم لأنهم يستمتعون بوجود طرف اخر اقل منهم عددا ليمارسوا عليه كل الوان الساديه و التسلط , أم ان الحكومه متحسمه لبقاء الاقباط لتستعملهم وقت الحاجه سواء لقمع المسلمين أو لتشحت علينا من امريكا و اوروبا متباهية بالعداله و حسن معاملة الاقباط . . الى اخره .

القسم الثانى الرافض لمبدأ التقسيم هو من مسيحييى المنتدى , و الحقيقه انا غير قادر على فهم موقفهم و لا الاقتناع به , فأغلب من رفضوا هذه الفكره هم من الاقباط الذين لم يطيقوا الحياه وسط المسلمين و هاجروا لخارج مصر , يتحدثون بعد ان عاشوا فى المهجر و تنعموا بمفاهيم للحريه و الديمقراطيه لا نعرفها هنا , فأصبحوا " يتكلمون من وسع كما يقال " مطالبين بأن نأخذ حقوقنا و نتساوى بالمسلمين , كأن المسلمين مش واخدين بالهم بس و أول ما نقول لهم عاوزين حقوقنا , يقوموا مدينا حقوقنا على طول مع اعتذار انهم اتأخروا فى اعطائنا حقوقنا علشان بس سهى عليهم , و أنا هنا اسأل الذين يفضلون الحياه بهذه الصوره وسط المسلمين , لماذا هاجرتم و تركتم مصر , اتفضلوا ارجعوا و نشوف رأيكم ها يكون ايه ؟؟

فى النهايه أود ان اكرر موقفى , أنا قادر على التعايش فى مصر وسط المسلمين , و رغم تعرضى لبعض انواع الاضطهادات من حين لأخر , الا انها ليست نهاية الدنيا و يمكن ان احيا و استمر هكذا , و لكن أذا كان هناك حل يحقق لكل من الطرفين ما يرى انه حل لكل مشاكله و تحقيق لكل اماله و يبشر بوضع افضل و اريح , فما المانع ان نفكر فيه .

و الرب يبارك و يهدى الجميع

المفدى

اخي المفدي لا اعتقد انك فهمت وجهه نظري
فأنا اتكلم بواقع بُلينا بها وفرضت علينا
إقتباس:
فلو عدت لما قلت ستجد ما يلي :
يا جماعه بلاش نحكي في احلام
الاقباط لم يوافقوا قبل الحكومه المصريه الاسلاميه
فها نحن في المنتدى لم ننزل الشارع ونسأل باقي الاقباط بإعتبارهم الاكثريه ونجد عدم اتفاق على هذه النقطه
وستجد اول المعارضين لها قداسه البابا شينوتي الثالث
والذي احسه في بعض الاحيان عربي اكثر من كل حكام واوباش الامه العربيه والاسلاميه

اخي ليس كل ما يتمناه المرء يدركه

لمعلمواتك عندما انهيت تعليمي ووجب ان ابحث عن عمل وجدت عده فرص منها عند العرب (المسلمون ) ومنها عند اليهود ومنها عندنا نحن المسيحين
وما كان مني إلا ان تركت كل ما عرض علي من اشياء يحلم بها كل شخص ولجأت الى المؤسسه المسيحيه لاني اشعر اني يجب ان اخدم بها واقف معها وأقويها مع انها اعطني اقل شيئ بين كل العروضات
فلا تعتقد اني ضد ان يكون لنا حكم ذاتي او ما شابه
ولكن اذا كنا واقعيين من الذي سيطالب بهذا
كن على يقين ان اقباطنا مش نافعين لإشي غير لصف الحكي والصلاه
هذا من ناحيه
ومن ناحيه اخرى مين الي راح يسمعلنا لو نادينا

هل الحكومه التي لا تعطينا حقوقنا ولا امكيله في صاعنا طول عمرها ام المسلمين الذين يطالبون بالدوله ككل اسلاميه ؟؟؟!!!

اخي العزيز لو كان للاقباط رأي موحد حر لكنت اول الواقفين الى جانب المطالبه بدوله قبطيه , لان بها شرف لي ولك وحريه لي ولك وملجأ لي ولك
ولكن يبقى السؤال هل ما نقوله هنا سيبقى هنا
ولو بقي هنا ورأه المسلمين الي بيفوتوا المنتدى هل سيمروا مرور الكرام
ام سوف يعملوا من الحبه قبه ويشعننوا ويقولوا الاقباط بيطالبوا بدوله وحيعملوا ثوره والكلام الوسخ الي من ده ؟؟؟!!!
يا عزيز عاش الاقباط مده 1365 سنه تحت ظلم اكثر من ظلم اليوم ولم يعملوا شيئ
سو شكوهم لله وطلب الرحمه
هل تعتقد اليوم ان احد فيهم سوف يخرج عن هذا ويقوم مثلك بالمطالبه بدوله وحريه

في اول كتاباتي ركزت على هذه النقط وعلى القبطيه وترجيع اللغه القبطيه وقام الاخ يا ويكا بكتابه تعليق قال فيه
ان المهتمين بالقبطيه هم 1/ 1000
اذا مش اقل
يعني الانتماء للغه وللوطن وللقوميه القبطيه اصبح شبه معدوم
فهل تتوقع ان تقفز من القفه الى دينيها في يوم وليله ؟؟؟
اليس الاجدر ان نقرب الناس ونرجع لهم الامل في كل ما هو قبطي وبعدها نطالب بما تطالب انت ونطالب نحن

اذا كان في اقباط في مصر بيفتكرونا زي المسلمين مش فارقه معنا مصلحه البلد وان اقباط المهجر عايزين يخربوها فوق روسنا
لو حضرت الربورتاج تبع قناه العربيه وسمعت الي قالوه الكهنه كنت يئست فعلا
فهم يكذبون الواقع خشيه بطش المسلمين تصور !!!
اخير ارجوا تصنيف مع المجموعه الاوله فأنا لا زلت مقتنعا انه سيقوم جيل جديد يحب التجديد وسيذهب بنا الى الحلم البعيد ويقربه ليصبح حقيقه

واخيرًً لن نتقدم في قضيتنا ما دامت الكنيسه متمسكه في قلوب الناس
ما لم يقف قداسه البابا ويوقف حزب قبطي وزعيم سياسي على رجليه ويدعوا الناس الى تأيديه وبعدها يترك المعترك السياسي فإن كل كلامنا سيبقى على الفاضي

سلامي معك يا عزيز
اخوك 007

لا تخف من الباطل ... ان ينتشر او ينتصر .... إن الباطل لا بد أن يهزم امام صمود الحق مهما طال به الزمن .... وكل جليات له داهود ينتظره وينتصر عليه
"بإسم رب القوات"
(قداسة البابا شينوده الثالث )

آخر تعديل بواسطة Safnat_Fa3nash007 ، 13-10-2005 الساعة 09:19 AM السبب: +++
الرد مع إقتباس
قديم 13-10-2005
Mena0064 Mena0064 غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
Mena0064 is on a distinguished road
أنا مش ضد التقسيم من حيث المبدأ لكن أنا أفضل إننا نضم لجبهتنا المسلمين المعتدلين علشان نضمن الدولة تكون علمانية، طبعا التقسيم مش إختيارنا المفضل لكنة بلا شك إختيار ممكن تنفيذة.
من الناحية العملية كلام ياويكا فية المفيد أزود علية بس إن الكنيسة هتكون ضد حاجة زى كدة بإستماتة و إنتوا طبعا عارفين الأقباط ودانهم عند مين.
الرد مع إقتباس
قديم 14-10-2005
yaweeka yaweeka غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
yaweeka is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة rizk nabil
الاخوة الاحباء
لماذا لا نتفكر بان الهنا قد سمح لنا بهذا الهوان لنصير للمسلمين نورا وملحا وتصير مصر
كلها للرب ومسيحه.
واخيرا يجب ان لا ننسى ان هناك وطن للاقباط هو اورشليم السمائية فهل نطالب بوطن اخر.
السلام والنعمة

طيب بما ان السيد المسيح لم يكن له أين يسند رأسه يا ريت سيادتك تطلع من البيت كمان حيث مسند رأسك
فعلا نحن لا نستحق وطن طالما فكرنا بطريقتكم هذه
نحن نستحق ان يحتل بلدنا 4000 جربان من الصحرا ليستمر اذلالنا لآلاف السنين القادمة

يعنى لو أية دولة مكونة من أناس لهم نفس هذه الأفكار لكانوا سلموا بلدهم ومنازلهم وكل شئ لأول واحد يقول لهم بخ أو هو هو
ارحمونا يرحمكم الله

آخر تعديل بواسطة yaweeka ، 14-10-2005 الساعة 07:50 AM
الرد مع إقتباس
قديم 14-10-2005
CrocodileTearz CrocodileTearz غير متصل
Registered User

CrocodileTearz is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة rizk nabil
الاخوة الاحباء
كلها للرب ومسيحه.
السلام والنعمة
اخى انا لا اهاجمك
لكن لو هذا منطقك, فهيا نخفى صلباننا و نهدم كنايسنا و نروح نموت حتى لانعثرهم, لانهم يعثرون من حضارتنا و ديننا و منا

انا اريد منزلى و حقوقى و وطنى و هذا ليس ضد الله و لا ضد ارادته لانه اعطانا الحرية ان نكون ما نريد و اقباط كثيرين قرروا ان العبودية للاخريين هو الحل و انا ارفض هذا و ارفض ان تحاول ان تقنعنى بالدين ان اكون عبد متواكل.
الرد مع إقتباس
قديم 14-10-2005
الصورة الرمزية لـ para`o
para`o para`o غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2004
para`o is on a distinguished road
star

يا شباب طبعا الفكرة جميلة لكن ممكن تسمعونى
ببساطة اللى احنا مش عارفينه انه فى حاجة فى مصر أسمها الأقليم المسيحى
و ان المسيحيين فى مصر أغلبية فى 66% من مساحة مصر تقريبا
أزااااااااااى ؟؟؟
عدد الأقباط التقريبى المتفق عليه كام ؟؟؟؟ 14 مليون
75% من الأقباط يعيشون فى الصعيد وفقا لكل الاحصاءات
أى 10.5 مليون مسيحى فى الحدود من بنى سويف شمالا الى أسوان و النوبة جنوبا ومن الوادى الجديد غربا الى البحر الاحمر شرقا
طيب كويس
تعداد الصعيد وفقا لكل الأحصاءات 20% من تعداد مصر
يعنى حوالى 14 مليون و علشان نقول ان فى خطأ بيسموه فى العلوم إرور نقول ان تعداد الصعيد 15 مليون يعنى نزود عدد المسملين مليون زيادة
يبقى نسبة الأقباط فى الصعيد 10.5/15
يعنى70 %
70% من الصعيد مسيحى و التسع محافظات بتوع الصعيد واخدين حوالى ثلثى مساحة مصر

طيب وبعدين
أحنا عايزين فدرالية الاول
و تعيين حاكم مسيحى للصعيد الأقليم المسيحى و نعملة دولة قبطية فرعونية مصغرة و نحافظ على حقوق الأقلية المسلمة و نبقى دولة قوية عظمى و بعدين نعمل زى ما عمل منتوحتب الثانى لما وحد مصر كلها
الرد مع إقتباس
قديم 15-10-2005
saweres
GUST

يا بارا أو حرام عليك يا جدع
بقى الصعيد 20% من تعداد مصر؟؟؟؟
ده الصعيد مصدر نص سكان وجه بحري
وكل ما تسأل واحد انت منين
يقولك أنا من سوهاج أسيوط المنيا بني سويف أسوان ... الخ
يا ريت احصائيات سليمة ، انت حطيت افتراضات مش احصائيات
الرد مع إقتباس
قديم 15-10-2005
saweres
GUST

t16

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة Mrs 2ana 7or
سلام المسيح معكم كلكم

الحقيقه موضوع التقسيم ده (من وجهه نظرى انا ) فكرة غير صائبه بالمرة
ليه ؟! لان بكل بساطه مصر بلدى ما الاسكندريه لاسوان ومن السلوم للعريش ومن حقى وحق ولادى نكون مكان مانحب فيها يعنى مكونش رايحه من سينا للاسكندريه وامر على جمارك مثلا
ثانيا الاقباط اللى منتشرين فى كل مكان بمصر مين منهم يوافق يسيب بيته وجيرته حتى لو منهم مسلمين ويروح سينا؟؟؟
موضوع الاصول والجذور موضوع كبير بس لو باختصار قلنا ان مش كل مسلم اصله من جزيرة العرب ولا كل مسيحى بالضرورة مش من هناك برضه مين ادراكم ان مافيش مسلمين من وقت الغزو البربرى لمصر لم يعتنقوا المسيحيه
انا مظنش فكرة سليمه اننا نتكلم عن الاصول والجذور لاننا حنصتدم بامور صعبه يبقى الاحسن نعمل على التعايش مع السملمين (فى بلدنا المغتصبه) على اسس من الاحترام والمحبه واذا لم يحدث هذا ( وهو الحادث بالفعل) يبقى مش قدامنا غير المطالبه بدستور يحمى هذه الحريات والسلام المفقود بمعنى يا بالذوق او بالقانون مافيش حل تالت
المسلم لازم يتعلم يبقى محترم ويبفهم انه مش على راسه ريشه ولا هو احسن منى بشئ الا بقيمه ما يقدمه لبلده
ولو بصينا لبلد مثل امريكا لوجدنا العديد من الاصول والاعراق وكثير من التنافر بينها لكن بالقانون كله بيمشى عدل على قدر المحتمل والقانون هو اللى محدد اصول التعايش
يبقى اننا نروح نزنق روحنا بسينا بس مش حل عملى بالمرة ناخد جزء ونسيب الباقى ليه وعشان ايه ده لو واحد منهم اقترح الاقتراح ده كنا عملنا وسوينا فيه وقلنا بلدنا وعاوزوينا يطردونا منها !!! مش كده برضه
وربنا يديم علينا بلدنا كامله
الله ينور عليكي يا مدام
قلتي اللي انا عايز أقوله بالظبط
الرد مع إقتباس
قديم 15-10-2005
الصورة الرمزية لـ zaki
zaki zaki غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Jun 2005
zaki is on a distinguished road
انا بصراحة لما بسمع بعض الردود بيجيلى احباط
ولكن الاختلاف فى الرائ افضل بكتييييير من الاختلاف فى المباديء
انا عن نفسى مع التفسيم والاسباب قولتها قبل كدة
اما بالنسبة لاراء مدام انا حر واللى وافق عليها ابونا ساويرس
مع احترامى الشديد لكم بس انا مش مقتنع بيها

إقتباس:
سلام المسيح معكم كلكم

الحقيقه موضوع التقسيم ده (من وجهه نظرى انا ) فكرة غير صائبه بالمرة
ليه ؟! لان بكل بساطه مصر بلدى ما الاسكندريه لاسوان ومن السلوم للعريش ومن حقى وحق ولادى نكون مكان مانحب فيها يعنى مكونش رايحه من سينا للاسكندريه وامر على جمارك مثلا
كلام جميل فعلآ
لكن لو حصل ان اتفرضت على الاقباط رسوم فى الانتقالات ما بين المحافظات تقدروا تقولولى هتعملوا اية ؟؟؟؟؟؟؟
ومحدش يؤلى مستحيل يحصل لانة المستحيل كلة بنشوفة اليومين دول .
واللى كان يقدر يعمل حاجة كان عمل وقت ما الكنائس بتتحرق وتتنهب
وكان عمل وقت ما الاثار القبطية بتدمر عن عمد وقت ترميمها من هيئة الاثار

إقتباس:

ثانيا الاقباط اللى منتشرين فى كل مكان بمصر مين منهم يوافق يسيب بيته وجيرته حتى لو منهم مسلمين ويروح سينا؟؟؟
انا اول واحد هسيب بيتى وجرانى وهروح سينا
انا بقالى 3 سنين بقدم على هجرة وللاسف مجاليش الحظ انى اسافر لكن لو جاتلى الفرصة مش ممكن اضيعها ابدآ
عرفين لية
علشان لما اتجوز اربى عيالى فى جو نضيف مفهوش عنف ولا تعصب ولا يحسوا انهم مواطنين درجة تانية
ما بالك بقا لو سينا هقدر اقول للعيال دى بلدكم وهشاورلهم بعيد وهقول لهم دى باقى بلدكم ومحتلة من العرب اللى فية
انا محاسب وبحضر دراسات عليا فى الاقتصاد والحد دلوقتى مش لاقى شغل او بمعنى اصح راحوا منى فرصتين عمل بسبب انى مسيحى
انا مش اقل منكم وطنية وحبى لمصر اللى يعلم بية ربنا
لكن دا واقع ومفروض علينا زى اخوتنا اللى محاصرين جوة كنيسة مار جرجس بلاسكندرية الحد دلوقتى
صدقونى احنا ملناش تمن فى البلد دى
وفكروا تانى صح

هيكون لنا بلد نعيش فية بأمان لاكنيسة تتحاصر بالى فيها ولا كنيسة تتهد ولا يجيلنا امراض نفسية من التفرقة بالمعاملة اللى بنشوفها يوميآ
هنرجع تريخنا وحضارتنا ولغتنا القبطية اللى نسيناهم او بمعنى ادق منعرفهومش
ودا هيكون حل مؤقت لحين ما نرجع باقى بلدنا المحتلة
ولو على الاديرة والكنائس ممكن نطلب حماية دولية لعدم المساس بالمقدسات الحد ما ربنا يريد ونكون فيها من تانى ومن عارف ممكن يكونوا العرب نفسهم هما اللى هيقوموا برعاية الاماكن المقدسة المسيحية بعد ما يغيروا دينهم

دا غير الانهيار الاقتصادى اللى هيحصل لمصر بسبب خروج الاقباط بأموالهم وطبعآ المعونات الامريكية والدولية كلها مش هيبقى لها مبرر

المفروض ناخد اليهود فى النقطة دى قدوة لنا

الاقباط
(ابناء مصر المحتلة)
الرد مع إقتباس
قديم 16-10-2005
elmafdy elmafdy غير متصل
Moderator

elmafdy is on a distinguished road
مش كده و بس

أولا : اتفق معك يا عزيزى زكى فى كل ما قلته , و اشاركك الرأى فى ان أراء اخوتى اقباط المهجر هى اراء من وسع لا تتفق مع الطرق الذى سلكوه هاربين من مصر , اذا كانت مصر جميله خالص كده ما فضلتوش فيها ليه ؟؟؟؟
ثانيا و هو الاهم : انا ها اتفق مع اللى بيقولوا ان الدنيا مش سوده و ان الحياه مش بشعه و اننا مش بنتعرض للقتل و السلب والنهب , دى حقايق فعلا , و انا زى ما قلت من قبل قادر اعيش فى مصر كده , لكن كل ما اتخيل انى عايش فى مجتمع كله من الاقباط زيى , ها يكون رائع الحقيقه , يوم الاحد الصبح - اللى ها يكون يوم الاجازه طبعا - ها نلاقى البلد كلها فى الكنايس , و فى الصيامات ها نلاقى البلد كلها صايمه , ها تمشى فى الشوارع تسمع اجراس الكنايس و اصوات التسبيح و الترنيم بدل ما تسمع صلاة الجمعه و شتيتمتنا بوداننا , ولادك ها يتعلموا فى المدرسه تعاليم المسيح و الدين الصحيح بدل ما يبقوا مضطرين يحفظوا سور قرانيه و احاديث , نسبة المتعلمين و المثقفين و رجال الاعمال و الغنياء فى المسيحيين اكبر من المسلمين , يعنى ها تكون البلد دى متعلمه بنسبه اكبر كتير من مصر حاليا , ها يكون فيها دكاتره و مهندسين و باحثين و مفكرين كتير جدا بالنسبه لأجمالى العدد , ها يكون فيها فلوس و ثروه كبيره جدا بالنسبه لعدد الشعب و بالتالى ها يكون مستوى المعيشه مرتفع و مثالى , الثروه بالنسبه للتعداد ها تكون حاجه كده تشبه الامارات او الكويت , انا متخيل انها ممكن تكون حياه مثاليه .
و اللى نفسى فيه بجد ان الطرفين يقتنعوا ان ده مش انقلاب او فيه ضرر لأى طرف من الاتنين , بالعكس ها يكون فيه علاقات وديه جدا بين الاتنين و ها يكونوا جيران , و اعتقد ان دولة القبط دى بحكم تعاليم المسيح ها تكون على علاقه وديه بين كل شعوب الارض و محبوبه من الجميع و اعتقد انها ممكن تعيد مجد الفراعنه او ممكن تبقى فى نجاح النمور الاسيويه و تحضر الدول الاوروبيه .

ده مجرد تخيل و مش عارف ممكن يتحقق و لا لا

و الرب يبارك ويهدى الجميع

المفدى
الرد مع إقتباس
قديم 16-10-2005
sad_candel
GUST

العزيز الغالى مهندس القرن المفدى
فكرة عبقريه تعكس فكر مجموعه من البشر يبحثون عن الافضل ماديا ومعنويا
وحلمك القبطى الجديد القديم يرتكز بعد تجمع كل اطراف الحوار فى
1- حريه اقامة الدور العبادة فى بلدك القبطى الجديد ولكن لمن ؟ ان كنائس الغرب مبانى لا يدخلها الغربيون الا فى اعياد الكريسماس ومنها على السهرات الحمراء والسوداء
وبالضرورة ستصير دور العبادة القبطيه المصريه مثلها ام ان اقباط مصر من معدن يختلف ومعدن مسيحى الغرب ؟

2- سيعود المغتربون فورا ؟!!!!!!!
كأن المغتربون هناك هربا من الاحتلال الدينى وهذا قمة بعد النظر منك متناسيا الفقر فى الشرق كله ،وان اقباط المهجر لا يقدروا بواحد فى المائه من مسلمى الشرق الباحثون عن الماء و الغذاء والكساء والشفاء والدواء وسبيلهم دوما البكاء هنا وهناك.

3-اقامة الشعائر الدينية ......
اى شعائر ؟
اقسم بالله ان الغرب لا يعرف الشعائر ،وياكلون اللحم المشوى قبل اعياد (خريستوس اناستى ) بشراهه يحسدون عليها وان شركات اللحوم والالبان تزيد مبيعاتها بطريقة كبرى فى ايام الصيام ويكتفون فقط بصيام الاسبوع الاخير وايضا (كده وكده) وبعضهم يصوم اليوم الاخير اعتقادا منه ان الشمعه التى يشعلها فى الكنيسة كفيلة بغفر كل ذنوبه وتماثل صيام كل الدهر

4-لن يحفظ الاقباط بعدها النصوص القرءانيه ولا الاحاديث ولا ........
والله شئ جميل
هل هذا هدف
ان يكون المرء جاهلا بدين يعتقد به اكثر من مليار نسمة ، وهل صار الجهل شيئا مطلوبا ، وتريد من اقباط مصر ان يماثلوا مسيحى امريكا فى جهلهم بالاسلام وهو دين موجود على الارض ،والذى اكده ارتفاع مبيعات الكتب التى تتحدث عن الاسلام بعد احداث (ناين إليفن) .
هل صار الجهل املا ،اى عجب هذا ؟
اما باقى اغراض اقامة الدولة القبطية فهى واهيه وعبارة عن انشاء بلاغى لا احبذه
وعليه .....(الله يرحمه العميد سيد زكى صاحب هذه الجملة ولكنه كان يتبعها بجمله حبس المعسكر كله اربع وخميس وجمعه)
وعليه قررنا الاتى
طالما مصر فيها ناس مش طايقه بعض كده
احنا نشترى قطارات فاخرة مكيفه درجه اولى ممتازة ونضع فيها المتضررين من العقيدتين ونبلغ سائقى القطارات ان يسيروا بسرعه الفين كيلو فى الساعة ثم قرب الصحراء نخرج هذه القطارات عن القضبان
واعتقد بعدها ستسكت كل الاصوات التى تدعو للفرقه بين مجتمعنا المصرى الحبيب
الرد مع إقتباس
قديم 16-10-2005
2ana 7or 2ana 7or غير متصل
Registered User

2ana 7or is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة sad_candel
العزيز الغالى مهندس القرن المفدى
فكرة عبقريه تعكس فكر مجموعه من البشر يبحثون عن الافضل ماديا ومعنويا
وحلمك القبطى الجديد القديم يرتكز بعد تجمع كل اطراف الحوار فى
1- حريه اقامة الدور العبادة فى بلدك القبطى الجديد ولكن لمن ؟ ان كنائس الغرب مبانى لا يدخلها الغربيون الا فى اعياد الكريسماس ومنها على السهرات الحمراء والسوداء
وبالضرورة ستصير دور العبادة القبطيه المصريه مثلها ام ان اقباط مصر من معدن يختلف ومعدن مسيحى الغرب ؟

2- سيعود المغتربون فورا ؟!!!!!!!
كأن المغتربون هناك هربا من الاحتلال الدينى وهذا قمة بعد النظر منك متناسيا الفقر فى الشرق كله ،وان اقباط المهجر لا يقدروا بواحد فى المائه من مسلمى الشرق الباحثون عن الماء و الغذاء والكساء والشفاء والدواء وسبيلهم دوما البكاء هنا وهناك.

3-اقامة الشعائر الدينية ......
اى شعائر ؟
اقسم بالله ان الغرب لا يعرف الشعائر ،وياكلون اللحم المشوى قبل اعياد (خريستوس اناستى ) بشراهه يحسدون عليها وان شركات اللحوم والالبان تزيد مبيعاتها بطريقة كبرى فى ايام الصيام ويكتفون فقط بصيام الاسبوع الاخير وايضا (كده وكده) وبعضهم يصوم اليوم الاخير اعتقادا منه ان الشمعه التى يشعلها فى الكنيسة كفيلة بغفر كل ذنوبه وتماثل صيام كل الدهر

4-لن يحفظ الاقباط بعدها النصوص القرءانيه ولا الاحاديث ولا ........
والله شئ جميل
هل هذا هدف
ان يكون المرء جاهلا بدين يعتقد به اكثر من مليار نسمة ، وهل صار الجهل شيئا مطلوبا ، وتريد من اقباط مصر ان يماثلوا مسيحى امريكا فى جهلهم بالاسلام وهو دين موجود على الارض ،والذى اكده ارتفاع مبيعات الكتب التى تتحدث عن الاسلام بعد احداث (ناين إليفن) .
هل صار الجهل املا ،اى عجب هذا ؟
اما باقى اغراض اقامة الدولة القبطية فهى واهيه وعبارة عن انشاء بلاغى لا احبذه
وعليه .....(الله يرحمه العميد سيد زكى صاحب هذه الجملة ولكنه كان يتبعها بجمله حبس المعسكر كله اربع وخميس وجمعه)
وعليه قررنا الاتى
طالما مصر فيها ناس مش طايقه بعض كده
احنا نشترى قطارات فاخرة مكيفه درجه اولى ممتازة ونضع فيها المتضررين من العقيدتين ونبلغ سائقى القطارات ان يسيروا بسرعه الفين كيلو فى الساعة ثم قرب الصحراء نخرج هذه القطارات عن القضبان
واعتقد بعدها ستسكت كل الاصوات التى تدعو للفرقه بين مجتمعنا المصرى الحبيب
طب ايه رأيك لو نعمل مشاكل يوم ورا يوم ... من أجل حقوقنا المغتصبة ...
و طبعا أنتم يا مسلمين أغبياء بدلا ما تعطوا الحقوق الى أصحابها ...
كالعادة الغرور سوف يتملكوا و ستقوموا بزيادة أضطهاد الشعب القبطى ...
وقتها فضحيتكوا حتكون بجلاجل أمام الرأى العام العالمى ...
مما يستدعى تدخل الأمم المتحدة و طبعا تدخل أحرار العالم و الدول الحرة لوقف الأضطهاد الى هما الغرب الى مش عجبينك ... ... مثل ما حدث فى الكويت و كوسوفوا و البوسنة و الهرسك و الأكراد و الشيعة فى العراق و حاليا لبنان و الباقية تأتى يا *** !!!!!
عموما الغرب الى مش عجبينك يعرفون الحق و الحق حررهم ... و لا يفرحون بالظلم بل يفرحون بالحق ... الدين ليس كما تقولون عند الله الأسلام و المظاهر الفارغة و الكدابة ... و أن كانت لديكم القدرة على خداع العالم بأسره لن تستطيعوا أن تخدعوا الله ... بل الدين عند الله هو أفعال و النيات و الأفكار المحفوظة فى القلوب ... هل هى تدعوا الى الخير و الا الى الشر و مدى قدرتك على فعل الخير و البناء من أجل الضعفاء و التضحية من أجل الشعوب المضطهدة لتحررها من الفقر و الجهل و الظلم .....

و قد حذرنا المسيح له كل المجد منكم و من أمثالكم و قال: فى مرقس (12)
وكانَت جُموعُ النـاسِ تُصغي إلى يَسوعَ بِسُرورٍ. 38وقالَ لهُم في تَعليمِهِ: «إيَّاكُم ومُعَلِّمي الشَّريعةِ، يُحِبُّونَ المَشيَ بالثـيابِ الطَويلةِ والتَّحيَّاتِ في السّاحاتِ 39ومكانَ الصدارَةِ في المجامِـعِ ومَقاعِدَ الشَّرفِ في الوَلائِمِ. 40يأكلونَ بُيوتَ الأرامِلِ، وهُم يُظهِرونَ أنَّهُم يُطيلونَ الصَّلاةَ. هَؤُلاءِ يَنالُهُم أشَدُّ العِقابِ«.

و قد نصحنا السيد المسيح له كل المجد أن لا نخاف الا من الله : فى متى (10)

مخافة الله.
26"لا تَخافوهُم. فما مِنْ مَستورٍ إلاّ سَيَنكَشِفُ، ولا مِنْ خفِـيٍّ إلاّ سَيُظهَرُ. 27وما أقولُهُ لكُم في الظَّلامِ، قولوهُ في النٌّورِ. وما تَسمَعونَهُ هَمسًا، نادوا بِه على السٌّطوحِ. 28لا تخافوا الَّذينَ يَقتُلونَ الجسَدَ ولا يَقدرونَ أنْ يقتُلوا النَّفسَ، بَل خافوا الَّذي يَقدِرُ أنْ يُهلِكَ الجسَدَ والنَّفسَ معًا في جَهَنَّم. 29أما يُباعُ عُصْفورانِ بدِرْهَمِ واحدٍ؟ ومعَ ذلِكَ لا يقَعُ واحدٌ منهُما إلى ..الأرضِ إلاّ بِعِلمِ أبـيكُمُ السَّماويَّ. 30أمّا أنتُم، فشَعرُ رُؤُوسِكُم نفسُهُ معدودٌ كُلٌّهُ. 31لا تخافوا، أنتُم أفضَلُ مِنْ عصافيرَ كثيرةٍ.

آخر تعديل بواسطة 2ana 7or ، 16-10-2005 الساعة 09:13 AM
الرد مع إقتباس
قديم 16-10-2005
الصورة الرمزية لـ Mrs 2ana 7or
Mrs 2ana 7or Mrs 2ana 7or غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Sep 2005
Mrs 2ana 7or is on a distinguished road
الاخ المفدى الحقيقه انت من القلائل الذين احترم ارائهم فى المنتدى هنا لاتسامك بالهدوء فى ردودك ولهذا اسمح لى اصلح بعض مما لم تتفهمه من كلامى انت وزكى

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة elmafdy
أولا : اتفق معك يا عزيزى زكى فى كل ما قلته , و اشاركك الرأى فى ان أراء اخوتى اقباط المهجر هى اراء من وسع لا تتفق مع الطرق الذى سلكوه هاربين من مصر , اذا كانت مصر جميله خالص كده ما فضلتوش فيها ليه ؟؟؟؟

الاخ العزيز المفدى الحقيقه انت ولا زكى قدرتم تفهموا القصد صح خلينى ارد عليك الان وبعدين على زكى اولا مين قالك انى من اقباط المهجر ؟؟؟؟؟؟ بالعكس انا ولا حتى سعيت للهجرة مش علشان الفكرة سيئه بس يمكن لان الظروف لم تتاح ثانيا مين قالك انى مش وسط النار زي اللى بمصر ويمكن اكتر ؟؟؟
ومين قال اننا مفضلناش بمصر بسبب اى شيئ غير السعى للرزق الافضل بعد ان سدت فى وشنا كير من ابوابه ... اذا لا تفترض ما لا تعلمه جيدا

ثانيا و هو الاهم : انا ها اتفق مع اللى بيقولوا ان الدنيا مش سوده و ان الحياه مش بشعه و اننا مش بنتعرض للقتل و السلب والنهب , دى حقايق فعلا

مين هنا قال ان مصر مش بيحصل فى مصر كل اللى بتقول عليه ومتنساش ان اهلنا فى مصر مكويين بالنار دى محدش انكر القرف فى مصر واللى ينكرة يبقى اعمى يا سيدى الفاضل

, و انا زى ما قلت من قبل قادر اعيش فى مصر كده , لكن كل ما اتخيل انى عايش فى مجتمع كله من الاقباط زيى , ها يكون رائع الحقيقه , يوم الاحد الصبح - اللى ها يكون يوم الاجازه طبعا - ها نلاقى البلد كلها فى الكنايس , و فى الصيامات ها نلاقى البلد كلها صايمه , ها تمشى فى الشوارع تسمع اجراس الكنايس و اصوات التسبيح و الترنيم بدل ما تسمع صلاة الجمعه و شتيتمتنا بوداننا , ولادك ها يتعلموا فى المدرسه تعاليم المسيح و الدين الصحيح بدل ما يبقوا مضطرين يحفظوا سور قرانيه و احاديث , نسبة المتعلمين و المثقفين و رجال الاعمال و الغنياء فى المسيحيين اكبر من المسلمين , يعنى ها تكون البلد دى متعلمه بنسبه اكبر كتير من مصر حاليا , ها يكون فيها دكاتره و مهندسين و باحثين و مفكرين كتير جدا بالنسبه لأجمالى العدد , ها يكون فيها فلوس و ثروه كبيره جدا بالنسبه لعدد الشعب و بالتالى ها يكون مستوى المعيشه مرتفع و مثالى , الثروه بالنسبه للتعداد ها تكون حاجه كده تشبه الامارات او الكويت , انا متخيل انها ممكن تكون حياه مثاليه .

لا يمكن تكون هناك حياه مثاليه كل ما تحلم به رائع وجميل ماشلى بس ارجوك هاتلى مكان بالعالم واحد كده كل الناس فيه من دين واحد والدنيا لونها بمبى اوى كده واليوم لو بنفكر اننا نبقى لوحدنا كده بكرة يطلع اللى يقول مصر بلد للاغلبيه الارثوذكسيه مثلا مثلا والباقى يطلع براها او نوديهم فى الواحات مثلا بعيد عنا يا سيدى اجمل شيئ ان تعيش مع من هو مختلف عنك بالمحبه او بالقانون ايه الفضل لينا لو مواجهناش صعوبات صدقنى داخل البيت الواحد بيحصل مشاكل اذن حتى لو مصر بقت كده برده حتحصل مشاكل مداتم المبدا مفقود وهو كيف نعلمهم ان يعيشوا معنا بسلام ولاحظ قلت نعلمهم هم لاننا نعرف كيف نعيش مع الشيطان نفسه بحكم التجارب المريرة

و اللى نفسى فيه بجد ان الطرفين يقتنعوا ان ده مش انقلاب او فيه ضرر لأى طرف من الاتنين , بالعكس ها يكون فيه علاقات وديه جدا بين الاتنين و ها يكونوا جيران , و اعتقد ان دولة القبط دى بحكم تعاليم المسيح ها تكون على علاقه وديه بين كل شعوب الارض و محبوبه من الجميع و اعتقد انها ممكن تعيد مجد الفراعنه او ممكن تبقى فى نجاح النمور الاسيويه و تحضر الدول الاوروبيه .

ده مجرد تخيل و مش عارف ممكن يتحقق و لا لا

ماتمناش يتحقق لانى حقى فى مصر من اولها لاخرها وبالبلدى كده .......
لا عاش ولا كان اللى يجبرنى اتزنق فى عشر بلدى واسيبه هو يبرطع فى الباقى من الاخر طظ فيهم

و الرب يبارك ويهدى الجميع

المفدى
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة