تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 15-05-2006
honeyweill honeyweill غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jan 2006
honeyweill is on a distinguished road
frag تفتكروا هننجح؟

رغم كل ما تعاينيه الدوله بعد تولي سيادته حكم البلاد لفتره رئاسيه خامسه تمتد لمده خمس سنوات كامله .... وبدات المشكلات تظهر علي السطح وبقوه
منذ بدا عمليه انتخابات البرلمان وصعود الاخوان المسلمين الي 88 عضوا في مجلس الشعب وحاله الفزع الي حصلت في مصر من جراء هذا وتوالت المشكلات الضرب الاخوامي المتطرف والجماعات المتطرف في كل ماهو مسيحي وعمليه شحن كبري للشعب الغلبان الي مش ناقص بلاوي الدقون..... الي العباره.... الي الارهاب في سيناء
.........................
والنظام يتفرج .....لا ...... بل يموت وينتظر رصاصه الرحمه

........................

الشعب يغلي ويفور والسلطه التنفيذيه اصبحت في مواجه الشعب كله
وكل من هم في القيادات يرتب لهم مسكلات لكي يغرقوا في مشاكلهم ويبتعدوا عن هذا المظام المتعفن التي بدات رائحته النتنه تخرج العالم كله
اضطهاد للقبط- ضرب الشباب في المظاهرات في قمع لم يسبق له مثيل في تاريخ مصر منذ رمسيس الاول
هذا بالاضافه الي غقوبات امريكه ققادمه علي مصر وانتفادات حاده لهذا النظام المهموم بسنواته الاخيره قبل الوفاه المنتظره وترك المشاكل تحل نفسها او تتفاقم المهم لديه انه مازال يتنفس
الاجهزه الامنيه منهكه في ضرب المعارضه والحركات الثوريه ومتابعت المنظمات العامله بالخارج من اجل التغير والاصلاح للصنم الموجود في مصر واصبحت الاختراقات للاجهزه المنيه سهله
والحركات الاصوليه اصبحت اقوي وتريد ضرب المفكرين وكل من يرد ان يفكر يتهم بالجنون
كما اتهمت اول امس في برنامج القاهره اليوم الدكتوره:مني نوال حلمي ان احد الاصولين اتهمها بانها مجنونه ومريضه نفسيا وبدا الحزن واضح علي هذه الانسانه المفكره مما اوحي لي اانا مقدمون علي مرحله من (التخلف الاسود) الذي ياتي للمجتماعات التي تدمر مفكريها وكتابها وسياسيها وتتجه لفكر وشعار واحد ياخذها الي جهنم مباشرتا ويكون الخروج من الجعل والتخلف الاسود مباشرتا الي حقبه جديده من الاستعمار ما اتي يوما استعمار الا بسبب الشعوب
فاذا كان الشعب (الدوله) ناجح اي: انه قادر علي التغير والتكيف مع المواقف سيتطور وينجح
ولكن
اذا كان الشعب(الدوله) فاشل : ستجد نظام ميت اوشبه ميت تحرسه اجهزه امنيه مريضه بمرض الطاعه للحاكم وستجد كل يوم مشكله وانه غير قادر غلي خل المشاكل التي تحول بعد ذالك الي قضايا وتكبر
فيوجد الان علي الساحه في دوله هذه القضايا كلها
1 القضيه القبطيه
2 مشكله بدو سيناء
3 مشكله مفزعه في النوبه ستواجه مصر قريبا ومؤكد انه لن يستطيع حلها اقصد\ النظام الذي مات من فتره قبل الفتره الخيره وهي ستكون طلب تقرير مصير للشعب الذي يؤكد انه لايشعر بانه مصري بسبب التجاهل وعدم اعضاء الحقوق والاشراك في الحياه السياسه وهذا ما اكد عليه الاستاذ المهندس \ مايكل منير في زيارته الاخيره لمصر في اكتر من جه اعلاميه كما شعر بحدثه من قبل بانه ستحدث مشاكل طائفيه ممتاليه في مصر بسبب تعنت النظام البليد في حل مسكلات الاقباط حتي لايعطي الفرصه للجماعات بالضغط عليهم وتركهم بحريه كما اكد عليه ايضاالاستاذ الدكتور\ ايمن نور
4 مشكله ازمه الحياه الساسيه العامه من مشاكل مع القضاه والمحامين والحركات والمنظمات وشباب الجماعات في المظاهرات
5 عدم اليسطره الامنيه علي المنشاءات الدينيه واالسياحيه والختراقات الرهابيه المتكررع للاجزه الامنيه واتهام الدوله بانها متورطه في الهجمات الارعابيع لمديد الطواريء لحمايه النظام لنفسه اكبر فتره ممكنه في فترته الحاليه
فكل هذا سيجعل مصر في مواجهه مشكلات غير قادر النظام الموجود فيها علي حلها بالطرق العادله السلميه فستدول قضاياه وستكون هي مدخل للحقبه جديده من الاستعمار
فعدما تدول قضيع النوبه وتكون مثل الصحراء المفربيه وحركه البليساريو ويطلب استفتاء حق تقرير مصير لن بنفع النظان الجيش التالت الموجود هناك لانه سيطلب منه لتقهقر الي الوراء لانه ستدخل قوات حمايه دوليه لدوله النوبه الجديده جنوب مصر وشمال االسودان وهذه كارثه وكذالك القضيه القبطيه
مع العلم ان مطالب المنظمه اي منظمه اقباط امريكا والتي يقودها السيد منير طلبت من النظام سرعه اخذ اجراءات لانها ستنهي كافه المشكلات
فمطالب الاقباط عي جزء كبير من الكشطلات المصريه وبدايه لمذيد من الاصلاخات لصالح مصر والنظام والرض التي ممكن ان تضيع بسبب عقول مظلمه
فاول المطالب هو المواطنه الكامله والحقيقه ورفع خانه الديانه البطاقه وتفعيل قانون المواطنه : اي يعامل المصرين علي اسااس الكفاءه وما توصل له المصري من علم ودراسه ومناصب له كامل الحقوق والوجبات
وليس علي اساس الدين او العرق(التخلف الاسود)
وهذا سيوقع كل المشكلات فستحل مشكله النوبه والسيناوين وباقي المشاكل البهائيه والشيعه وهذا ما سيريح الشعب ويهدم افكار المتطرفين ويستطيع النظام ان يتفرغ لما هو اهم من التنميه

قي النهايه اقول ان مصر جاء عليها الحضارات من الفرعونيه الي القبطيه وحقب الاستعمار من الهكسوس الي الانجليز والعتمانين ولكن كلهم زالوا وبقين هي
(مصر التي في خاطري....)
تحياتي
حماده المصري

آخر تعديل بواسطة honeyweill ، 15-05-2006 الساعة 01:36 AM
الرد مع إقتباس
قديم 15-05-2006
الذهبيالفم الذهبيالفم غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2005
الذهبيالفم is on a distinguished road
ابقي تعالي قبلني لكن مفيش شئ بعيد عن يد المسيح .
الرد مع إقتباس
قديم 15-05-2006
Registered User

برافوا مفيش حاجه بعيده عن يد المسيح

ربنا ينور بصيرتك

hamada
الرد مع إقتباس
قديم 16-05-2006
برنسيسة الاسكندرية برنسيسة الاسكندرية غير متصل
Silver User

تاريخ التّسجيل: Apr 2006
برنسيسة الاسكندرية is on a distinguished road
lol سلام ونعمة على اخواتى فى المعمودية

بسم الاب البادى والابن الفادى والروح القدس علية قوتى واعتمادى
تفتكر هتفرق معاك كتير اذا كان الاهم مش فارق معاك دة يعنى هيفرق ربنا يهديك
ابنة المسيح والاسكندرية
الرد مع إقتباس
قديم 16-05-2006
The_Lonley_Wolf The_Lonley_Wolf غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
The_Lonley_Wolf is on a distinguished road
يا prin ماتتدخلش فى اللى مالاكش فيه يابنى
اهتم بقضايا الاسلام احسن
حاشر نفسك فى شئون الأقباط ليه؟؟
الرد مع إقتباس
قديم 16-05-2006
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة The_Lonley_Wolf
اهتم بقضايا الاسلام احسن
هقولك ليه؟ لان لو الاقباط اعتمدوا عليك انت والي زيك تبقي هتخرب ومش معني كده اني انا الهجيب الديب من ديله لكن اهه بنسعي وصلت معايا اني كل لما اقعد مع حد اقنعه بان في مشكله ولازم تتحل وبعدين المفروض ده ميزعلكش المفروض تفرح ان في ناس بتساعد القبط لانهم مش لوحددهم
خليني افهمهالك: مع فارق التعبير طبعا
الفلسطينين في فلسطين بيدافعوا عن بلدهم من اسرائيل الي محتله الارض
ومين المنظمات الي بتساعدهم منظمه السلام في اسرائيل وبيرحوا غزه ويحضروا المظاهرات ويؤيدوا ويطلبوا من حكومتهم
دي حاجه الحاجه التانيه لازم تعرف يالونيلي اي مشكله داخل حدود بلدك تبقي وطنيه اي داخل الوطن ولابد ان تحل وتدافع عنها بغض النظر عن النظره الضيقه من منظور الدين
وشوف اد ياه بيطالبوا بحل المشاكل القبطيه وبعدين انا في الهم ده بقالي كتير مش عتيجي انت دلواتي وتقولي ابعد واريح راسي والا كنت ريحتها من غير ما استناك
...
تعرف كلمتك دي مره بتعارك مع سعودي في الكلام وكان بيهاجم شعبنا المصري الفبطي علي الاخص في رووم قالي منتا مسلم خايف ليه من فتنه او محده منتا مع الاغلبيه وحياتك امان يغوروا بششاكلهم
مش لازم اقولك المحاضره الي خدها علش شان مدخوش مني
سلام ربنا معاك

آخر تعديل بواسطة الخواجه ، 16-05-2006 الساعة 11:22 PM
الرد مع إقتباس
قديم 17-05-2006
Registered User

لو ذكرت كويس ممكن تنجح .......ههههههههههههههههههههه
الرد مع إقتباس
قديم 17-05-2006
الخواجه الخواجه غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: May 2005
الخواجه is on a distinguished road
إقتباس:
اهتم بقضايا الاسلام احسن
الاخ حماده واحد من الاخوه القلائل بيتمتع بالحب لمصر و للاقباط بدافع وطني و بدافع الامانه
و البحث عن الحق
مترفعا عن اي نظره دينيه . لتقيم مواقفه . لذلك علينا ان نشجعه و نتمني ان يحوذ حذوه الجميع لذلك لا نستطيع
الحجر علي ارائه او اسكات ضميره . بالعكس نحن اول من يشجعه و يسانده في مواقفه فنحن يهمنا الحق و الخير
و العداله و المساواه و هذا لابد ان نطبقه هنا بيننا .

الخواجه
الرد مع إقتباس
قديم 17-05-2006
mervat mervat غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
mervat is on a distinguished road
الأخ حمادة،
نشكرك لأنك تشعر بمشاكلنا وتسعى وتتمنى حلها عكس العديد من الأخوة المسلمين الذين ينكرون وجود هذه المشكلات فبمثل هذا الشخص المستنير(حمادة) يمكن أن يكون لنا أمل، ولن أنزعج لأن هناك الكثير مثل حمادة كالأستاذ طارق حجي والدكتور خالد منتصر وآخرون.
خالص التحية للأخ العزيز،
الرد مع إقتباس
قديم 17-05-2006
Registered User

اشكرك مرفت: علي الكلام الجميل وبحيكي ودي شهاده علي جبيني ومش هنساها عمري يا مرفت
الخواجه: غني عن التعريف فالعقل المحترم لا يختلف عليه اتنين ربنا معاك في اشرافك الحلو لينا
الذهبيالفم:ممكن مش بعيده علي ربنا ؟؟
hamada
الرد مع إقتباس
قديم 17-05-2006
The_Lonley_Wolf The_Lonley_Wolf غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
The_Lonley_Wolf is on a distinguished road
إقتباس:
هقولك ليه؟ لان لو الاقباط اعتمدوا عليك انت والي زيك تبقي هتخرب
الله يسامحك و يسامح المشرف اللى فوتها بمزاجه

ياحبيبى انت كل مافى الموضوع عاوز تستغلنا فى تحقيق مأربك الشخصية السياسية و معروف اوى تياركم عاوز ايه
و مش معنى انه معارض لمبارك يبقى ماشى فى نفس الاتجاه بتاع الأقباط
انتم مسلمين و اظن عشرتنا مع المسلمين 1400 سنة عرفتنا مين هما و نواياهم ايه
مش مجرد نوايا بس لا ده اساس ايدولوجية دينكم بتحثكم على أضطهاد "الكفار" و تصفيتهم

بعد كل ده جاى تقول انك فى صفنا و بتدافع عننا ؟؟ جميل

مسلم يعنى انت ولا مش مسلم؟؟
لو مسلم بتعارض ازاى الاسلام بدعم "الكفار"
لو مش مسلم يبقى انت أيه؟؟ و ليه فرحان بأسم حمادة لما انت مش مسلم؟؟

حل الفزورة دى لو شاطر
الرد مع إقتباس
قديم 17-05-2006
Registered User

إقتباس:

الله يسامحك و يسامح المشرف اللى فوتها بمزاجه

ياحبيبى انت كل مافى الموضوع عاوز تستغلنا فى تحقيق مأربك الشخصية السياسية و معروف اوى تياركم عاوز ايه
و مش معنى انه معارض لمبارك يبقى ماشى فى نفس الاتجاه بتاع الأقباط
انتم مسلمين و اظن عشرتنا مع المسلمين 1400 سنة عرفتنا مين هما و نواياهم ايه
مش مجرد نوايا بس لا ده اساس ايدولوجية دينكم بتحثكم على أضطهاد "الكفار" و تصفيتهم

بعد كل ده جاى تقول انك فى صفنا و بتدافع عننا ؟؟ جميل

مسلم يعنى انت ولا مش مسلم؟؟
لو مسلم بتعارض ازاى الاسلام بدعم "الكفار"
لو مش مسلم يبقى انت أيه؟؟ و ليه فرحان بأسم حمادة لما انت مش مسلم؟؟

حل الفزورة دى لو شاطر

ياحلو يا جميل وانت بتتكلم وتكتب كده عسل وطعم يا ناس ...... ياروحي انت لسه مش قادر تفهم منا فلتلك بس واضح انك مش لاقي حاجه تقولها
..............................
تعاليم الاسلام او غيره ملناش دعوه بيها انت مش قادر تفهم ان في حاجع اسمها ليبراليه علمانيه وتطرف اسلامي ارهابي وهابي وسلفي
مشقادر تفرق بين ده تسالني واشرح بدون اتهامات هبله
..........................
انا مسلم ولا لا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ده مش شغلك لان من من تدخل فيما لايعنيه سمع مالا يرضيه..
بدافع عن كفار ...؟ بدافع عن مصرين بشر وقضايا وطنيه
فرحان ليه باسم حماده ؟؟ كلامك طفولي جدا ... انا مش فرحان مين يشوف بلده فيها كل ده ويفرح ...بس ده اسمي او نيك نيم الشهره بتاعي مستكتره عليا
......................
بالنسبه لجمله انا عاوز استغلكوا ... الاول انتوا مين انت اتخانقت مع تلت تربع الفورم وجاي وتقولي هستغلكوا يا حبيبي انا في الهم ده من فتره كبيره انت مش هتيجي تعمل شرلك هولمز مكتشف الاحقائق والاسرار وقاتل الجواسيس دي قصه ممكن تقراها قبل النوم ولوني انصحك تقري الانجيل علشان تتعلم المسيح قال ايه!!
نشاطاتي السياسه ...اولا انا سني مش كبير يعني مش عجوز ومش منضم لاي جه سياسه الا للمنظمه وبحبها وليا اسبابي الخاصه ولانها بتتوافق مع اتجاهاتي في دعم القضيه القبطيه في مصر الي اتمني انها تحل في اقرب فرصه
...................
اصلاح : يقدر يرد هو عليك بس انا معرفش غير كتاباته بتعجبني حماسته ... لكن متشرفتش بيه قبل كده
...............
لونلي انا عزك لان الي ميعرفش يقول عدس ده مثل مصري ... وانت بتتكلم لكن مش فاهم حجات كتير وصدقني انا عمري مفكر اهينك انت عضو هنا واشيلك علي راسي لكن لما ابوخك بيبقي بسبب اتهاماتك المستمره
التوبيخ للنصح : ارجع للكتاب تجد الاتي ان في معظم كلام المسيح توبيخ للمخطئين ليه؟ مش لانه بيكرهم بل لانه يردهم ان ينتبهوا لاخطائهم وده بدايه النصح والارشاد
..............
عن الكتاب المقدس :قال يسوع : بالحق اقول لكم: حبوا ربكم الذي خلقكم واعدائكم
وقال ايضا : اذا ضربك احد علي وجهك اعطه الجانب الاخر
اكيد انت عارف الكلام ده طبعا بس انا بفكرك بيه!
انا بوجهلك المقوله الاولي والتانيه انا بعملها معاك دلواتي ...

في النهايه احب انا انصحك نصيحه دنيويه... اعرف الناس قبل متحكم عليهم
تحياتي
حماده المصري
الرد مع إقتباس
قديم 17-05-2006
Registered User

عاش يا وحوش مصر .
الرد مع إقتباس
قديم 17-05-2006
Registered User

goooooooooooooooood
thanks
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة