
29-09-2005
|
Registered User
|
|
تاريخ التّسجيل: Dec 2004
المشاركات: 745
|
|
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة Mrs 2ana 7or
اول مداخله ليا فى الموضع ده فى ردى على مكاكولا قلت ايات الانجيل الخاصه بالحشمه معروفه ومالوش داعى القص واللزق لكن الكلام كان عن وجه النظر القاصرة عن مفهوم الحشمه هل هى لبس وبس ولا لا؟؟؟
الحشمه فى اللبس وغطاء الراس والصوت الهادئ؟؟ ام الحشمه فى الفلب اولا ؟؟؟
اظن كتير من اللى بيتكلموا عن اللبس بس مشافوش بنات من مصر الجديده مثلا او مدينه نصر او المعادى ... بنات كلهم شياكه واناقه ولبس اخر موضه بس وبامانه كتير منهم ينقال عنهم بنت بميت راجل مش حنكر ان منهم السيئ لان صوابعك مش زى بعضها لكن لا اللبس ولا الاختلاط ولا اى شيئ بيمنعهم من الخدمه وانهم يكونوا مثل رائع لاى بنت ويوم ما بينجوزا بيكون احسن شباب قصدى ان اللبس والشياكه لا تتعارض مع القلب النظيف واللسان الطيب و الاخلاق العاليه
الحشمه لازم تبدا من القلب والعقل ويكملها اللبس وليس العكس يعنى نبدا السلم من اوله مش اخرة منروحش نكلفت البنت ونقول حشمه سايبين مخها زفت وقلبها بيشتهى كل رزيله حشمه اللبس من نظرى مكمله وليست الاساس يا فرحه ماتمت نلاقى بنت بتلبس مجرجر واى شاب يقولها بحبك تصدقه وتغلط معاه ...وبكرر بلاش النظرة الاسلاميه للمراه وقبل ماتلوموا البنت لوموا روحكم الاول لان الخطا خطا الاثنين وقبل مالوم الشاب المسلم الوم كل شاب مسيحى بيبص للبنت على انها لبس وبس او كل شاب بيبص ليها بنظرة سيئه ويقول ان المراه فى حد ذاتها من اول راسها لرجلها مصدر للشهوة وبس
يا عالم المثل بيقول انا واخويا على ابن عمى وانا وابن عمى على الغريب لو انتم بتعملوا كده فى بناتنا نستنى ايه من المسلم بس
|
على كل شاب مسيحى أن ينتبه الى نظرته الى المراءة الانها قد ترسله الى جهنم .. و أكيد المرأة التى تلبس بطريقة غير محتشمة بغرض الفتنة لن تنجوا أيضا ..
دعونا جميعا ننقى قلوبنا و أفكارنا و نظراتنا و أن نحافظ على بعضنا البعض بكل محبة..
27"وسمِعتُمْ أنَّـهُ قيلَ: لا تَزنِ. 28أمَّ? أنا فأقولُ لكُم: مَنْ نظَرَ إلى اَمرأةٍ لِيَشتَهيَها، زَنى بِها في قلبِهِ. 29فإذا جَعَلَتْكَ عَينُك اليُمنَى تَخْطَأ، فاَقلَعْها وألْقِها عَنكَ، لأنَّهُ خَيرٌ لكَ أنْ تَفقِدَ عُضوًا مِنْ أعضائِكَ ولا يُلقَى جَسدُكَ كُلٌّهُ في جَهَنَّمَ. 30وإذا جَعَلَتْكَ يدُكَ اليُمنَى تَخطأُ، فاَقطَعْها وألْقِها عنكَ، لأنَّهُ خَيرٌ لكَ أنْ تَفقِدَ عُضوًا مِنْ أعضائِكَ ولا يذهَبُ جسَدُكَ كُلٌّه إلى جَهَنَّمَ.
|