عرض مشاركة مفردة
  #21  
قديم 01-11-2005
saweres
GUST
 
المشاركات: n/a
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة afanous
ما فرقتش في النقطة اللي بتكلم فيها، رغم اني مش مقتنع برضه بالكلام ده. يعني يوم الأقباط راحو الكنيسة سمعوا المعلم بيقول "بينشتي افا انتوني نيم بي-اسمي افا بولا..." ورجعوا الكنيسة يوم الحد اللي وراه لقوه بيقول "بينشتي افا انتوني نيم بي-اسمي افا بافلي..."؟؟؟ بالزمة الكلام دا معقول؟ ويعني مش في مدينة واحده انما في كل مصر؟ دا عامل زي المسلمين اللي بيقولوا ان الكتاب المقدس اتحرف!!!
انا مش قلتلك النقطة دي قبل كده؟؟
طيب أريحك خالص
تعرف الفرق بين اليوناني القديم واليوناني الحديث؟؟ الكتابة القبطية لما نقلت أحرف يونانية نقلتها بأصواتها اليونانية القديمة
ولما تغيرت في القرن السادس عشر فواحد ابن حلال ما يعرفش التغيير ده وكان المعلم الوحيد للغة القبطية بالاكليريكية فتم تغيير الحروف على اعتقاده هو ان النطق اليوناني الحديث هو النطق الأصلي
الأدلة كتير جدا على أصالة اللفظ البحيري القديم
البابا كيرلس الخامس نفسه كان بيصلي بالبحيري القديم

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة afanous
وأيام ما أم مارمينا العجايبي سمته مينا كان كام واحد عارف مارمينا العجايبي؟ وليه سمته مينا؟ ما كانت تسميه امين مثلا! السبب ان مارمينا العجايبي اسمه مينا ان ده اسم مصري كان معروف ومتداول وقتها. وبعدين ماهو في اقباط اسمهم رمسيس وايزيس، ولا دول كمان قديسين؟
انا كنت بتكلم على الفترة ما بين استشهاد القديس مار مينا لحد اعادة اكتشاف التاريخ المصري
واسم مينا كان متداول لكن مفيش دليل ان حد كان يعرف وقتها مينا نارمر، ودلوقتي اللي بيسمي اسم ابنه مينا بيسميه على اسم مينا نارمر موحد القطرين؟ ولا مار مينا العجايبي؟!!

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة afanous
الف شكر. طلعت جدع في دي.
يعني انا مكنتش جدع قبل كده ولا ايه؟؟
الملافظ سعد يا أندرو
الرد مع إقتباس