تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 25-10-2005
Fi r Fi r غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Oct 2004
Fi r is on a distinguished road
نظرة نقدية لاحداث محرم بك و بحب السيما

بعدما حدثت المظاهرات منذ أيام و طبعا سنغض نظرنا كون هذه الاحداث لاهداف سياسية أو غيره

و لكن ما أثار اهتمامى هو إدعاءات معظم المسلمين بأن المسرحية تسب محمد, و طبعا هناك كثيرين غافلين بأنه لا يوجد أى عمل فنى مبنى على سب شخصية معينة إلا من خلال مراجع تعرض تاريخ حياته و لكن أين هذا السب ؟ و أين تم ذكر محمد بالشتيمة أساسا ؟ القصة تحكى عن الجماعات الاسلامية

مشهد من المسرحية

والقصة تتكلم عن مينا الذى دخل الاسلام ( أصبح اسمه طه ) بغرض الحصول على أموال من الجماعات الاسلامية التى تحلل قتل اليهود و ال***** متمسكة ببعض الآيات القرآنية بينما تتجاهل الآيات السلمية ( لكم دينكم - و الذين قالوا إنا ***** ) و طبعا لن نناقش تلك الآيات , أما لو تم إعتبار انها عمل يحرض ضد المسلمين فهناك أعمال مقابلة و برامج مثل تلك التى تستضيف زغلول باشا النجار فأنا دائما أجده فى البرامج لا يمل من التكلم عنا حيث اننى اكتشفت انه يتكلم عنا فى الندوات الغير مصورة اكثر من الكلام عن الصواريخ الاعجازية

و لكى ننظر بشكل نقدى يجب لفت الانتباه إلى عدة نقاط :--
1- تم عرض أعمال تلفزيونية مشابهة مثل " جلباب أبى " حيث قامت روزالين ( إيناس مكى ) بالدخول إلى الاسلام لكى تتمكن من الزواج من ابن المعلم عبد الغفور البرعى و تستطيع تحقيق مشروعها

و فى مسلسل آخر يقوم الامريكى الذى دخل الاسلام و هو من أصل يهودى ( قام بدوره أيمن عزب ) و هى قصة بلهاء حيث انه أراد عمل حيلة لزرع فتنة داخل مصر

2- بالنسبة لتمسك الجماعة الاسلامية ببعض الآيات و تجاهل آيات أخرى فقد تم مناقشة نفس النقطة فى فيلم الارهابى حيث يجسد الفنان عادل إمام شخصية المتطرف الذى يعمل جاهدا على سرقة و قتل ال***** داخل مصر و أيضا قتل المسلمين الذين يولون ال*****

و لا نغفل أنه بالفعل تعمل تلك الجماعات على التحريض لقتل اليهود و ال***** فى كل مكان و هى الحقيقة العارية وراء احداث سبتمبر

و أقوم بدعوة الاخوة المسلمين للنظر بشكل موضوع و دعونا نقارن بين تلك المسرحية و بين فيلم بحب السيما ( الذى دافع عنه كثيرين و إعجابهم بجرائة الموضوع بينما الحقيقة هو إغاظة المسيحيين ) و محتويات الفيلم كالآتى

- الزوج يعرفه الجميع بأنه عنصر التدين لدرجة التطرف و التعصب و تحريم السينما , بينما نجد حقيقته فى إحدى الخمارات يسكر و فى احدى نوبات سكره يتكلم مع الله و يصرخ قائلا ( انا مش بحبك انا بخاف منك انا بكرهك ) ... هل تلك هى الجرائة التى اعجبت النقاد ؟؟

- الزوجة تضعف بسبب بعد زوجها عنها بحجة الصيام و ينتهى الامر بأنها تخونه
- الابنة تذهب إلى الكنيسة بينما الحقيقة انها تذهب لتقابل حبيبها و يتبادلان القبلات الساخنة داخل الكنيسة
- الابن و هو أصغرهم سنا و هو مثل أبيه يتظاهر بالتدين و يهدد أصدقائه بانه سيخبر المديرة ( والدته ) مقابل ان يأخذ منهم صور جنسية أو يرى عورة زميلته داخل الحمام

و انا لم اتكلم عن المشاهد الجنسية الساخنة فى الفيلم بين منا شلبى و المطرب إدوارد أو الفنانة العظيمة العتيقة ليلى علوى و لن استطيع وصف المشهد لانه ليس موضوعنا و ربما هذا هو السبب الرئيسى بإعجاب النقاد بالفيلم

كما انى اتعجب عن وجود اخطاء فى الفيلم رغم وجود عناصر مسيحية مشاركة حيث نرى الكنيسة تظهر بشكل بروتوستانتى بينما الجو العائلى يصورهم بأنها اسرة ارثوذوكسية , و هذا يؤكد ان العناصر المسيحية أساسا لم تعرف شئ عن الكنيسة

و فى النهاية نرجع للحكم على المسرحية فهل ما فعله الممثلون هو اختراق ؟ و ان كان اختراق فماذا نسمى تلك الاعمال الاخرى ؟

سلام لكم

آخر تعديل بواسطة Fi r ، 25-10-2005 الساعة 03:23 PM
الرد مع إقتباس
قديم 25-10-2005
الصورة الرمزية لـ amoni
amoni amoni غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Nov 2003
amoni is on a distinguished road
اهلا بيك تانى
سؤال خارج الموضوع
ما هو ارتباط اسم مينا فى المسيحية مع ان مينا هو موحد القطرين لمصر و يجوز على المسيحى و المسلم
قديم 25-10-2005
Fi r Fi r غير متصل
Registered User

كان أولى ان نسأل لماذا تقتصر كلمة قبطى على المسيحى المصرى ؟ بينما كلمة قبطى معناها مصرى ( بغض النظر عن ديانته) و منها تم اشتقاق إيقوبت >> أيجبت Egypt

و فى رأى الشخصى ان السبب هو دخول المسيحية فى مصر قبل الاسلام أما بعد دخول الاسلام فتم الاعتبار ان ( مينا ) أو ( قبطى ) تخص المسيحيين
الرد مع إقتباس
قديم 25-10-2005
الصورة الرمزية لـ amoni
amoni amoni غير متصل
Gold User

فى رائيك لو قامت حرب اهلية علشان عيون مينا و ليلى علوى و انقسمت البلاد هل الاقباط او المسيحين ها يرتاحوا
مشكلتنا ان احنا عايزين تخطيط للمستقبل اضمن
و بعد مبايعة المنتدى لايمن نور قلبنا و سكتنا
قديم 25-10-2005
الصورة الرمزية لـ amoni
amoni amoni غير متصل
Gold User

من بعض ما عندكم
انت جاى و بتشتم و قلبك مفتوح الغل دا بردوا حالة نفسية
ها اخلى شبيب لرمة يسلفك سجاير هناك
قديم 25-10-2005
loop loop غير متصل
Registered User

loop is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة NasaGirl
من بعض ما عندكم
انت جاى و بتشتم و قلبك مفتوح الغل دا بردوا حالة نفسية
ها اخلى شبيب لرمة يسلفك سجاير هناك
أنا لم أشتم ...ولم أستهزء...انا بتكلم بجد. وبعدين شكرا انا ما بدخنش.
الرد مع إقتباس
قديم 26-10-2005
2ana 7or 2ana 7or غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
2ana 7or is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة loop
باين عليكي يا بت NasaGirl *****************************.

أعتقد هذا الشخص غير محترم و هو يتلاعب بالألفاظ و لا يعنى بكلمة زكية الذكاء لكن يعنى شيىء أخر قذر مثله ... بالأضافة الى كلمة "أأأأأأأأأأأأأأخ" غير بريئة و لها مقصود محمدى قذر... على المشرفين أعادة النظر فى عضويته ... أحتراما لأخواتنا فى المنتدى و شكرا ...

آخر تعديل بواسطة ABDELMESSIH67 ، 01-11-2005 الساعة 08:10 AM
الرد مع إقتباس
قديم 26-10-2005
الصورة الرمزية لـ Mrs 2ana 7or
Mrs 2ana 7or Mrs 2ana 7or غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Sep 2005
Mrs 2ana 7or is on a distinguished road
(
إقتباس:
باين عليكي يا بت NasaGirl *****************************************

اييييييييييه ده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اسلوب محمدى وقح من واحد مش متربى لبنت من بنات المتدى !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

يا ريت لو المشرفين يقروا كلامه تانى يا ناس شايفين تاكيده على معنى كلامه بكلمه (((زكيه)))
وايه أأأأخ دى كمان اللى مافيش مشرف اتبرع حتى وشالها في ايه ياخوانا انتم مستنين لما يزود فى كلامه الوقح اكتر من كده ايه ؟؟؟؟؟؟

بنت يا ناسا انتى بنت جدعه وفضحتيه بالرساله بتاعته اللى ريحه الاسلام والتقيه فايحه منها
يا ريت المشرفين يحطوا حد من اولها كده للاشكال دى نستحمل قله ادبهم اه شتيمتهم فينا ممكن بس سفاله على بنات واخوات لينا فاسمحولى يبقى العيب مش عليه هو لكن على اللى سايبينوه يبرطع كده

آخر تعديل بواسطة ABDELMESSIH67 ، 01-11-2005 الساعة 08:12 AM
الرد مع إقتباس
قديم 26-10-2005
Fi r Fi r غير متصل
Registered User

كفاياكم حقد على الاسلام و المسلمين

سيبوا الراجل يفرجنا على صفات الاسلام و المسلمين و مجرد اعتراضكم معناه انكم بتعترضوا على الاسلام

عموما احنا هانستنى رد الزميل لووب عبد الماكر يمكن يكون لسه عنده محاسن اخرى من محاسن الاسلام
الرد مع إقتباس
قديم 26-10-2005
الصورة الرمزية لـ amoni
amoni amoni غير متصل
Gold User

لا عادى المشرفين واخدين على كدا و مفيش غيركم بس الى لاحظ الكلام النيلة دة
بداءت احس ان المشرفين مكبرين دماغهم فى الردة
قديم 26-10-2005
afanous afanous غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2004
afanous is on a distinguished road
إقتباس:
باين عليكي يا بت NasaGirl ************************************************** ***

لو أنت شايف ان ده أسلوب محترم يا غلباوي يبقى أنت كمان *** وعايز تاخد شلوت وتتكرش من المنتدى. أما اننا بنستقوى على اللي داخلين جديد فده كلام فارغ لأن لو الداخل جديد محترم هنحترمه حتى لو كان مسلم، وعندك المعلم عنتر كمثل. أما لو الداخل جاي يتمنظر يبقى هياخد على نافوخه وأظن انك سيد العارفين مش كده ولا ايه؟

آخر تعديل بواسطة ABDELMESSIH67 ، 01-11-2005 الساعة 08:22 AM
الرد مع إقتباس
قديم 27-10-2005
Fi r Fi r غير متصل
Registered User

غلاباوى
إقتباس:
مصرة برضة تجري شكلي يا مدام ........ ومستوقين علي loop عشان لسة جاي جديد وعايزن تقصقصوا جناحة ... وبعدين يا ناسا انتي داخلة كدة مش عاجبك حد ولا اية .. وبعدين الرسايل الخاصة مش عيب ومش ممنوعة ومش مقصورة عالمسيحين ... غير كدة وكدة انا مشفتش في كلامة اي حاجة عيب او اي اسلوب مبتذل .. الراجل بيكلمك وبيثنى على اسلوبك زيي وزي اي حد هنا وبيديكي ايميلة تكلمية وتتناقشوا سوا ... ياتري دي في حاجة عيب ...
انا نفسي بكلم نص اللى في المنتدي هنا على الشات ان لم يكن تلاث ارباعهم كمان وللمثير للغرابة انهم في الحوار هنا شيء وفي الحديث المباشر شيء تانى خالص ... قمة في الاحترام والادب والاخلاق ....

ونرجع تانى للرسايل .. اللي طبعا مدام انا حر عايزة جنازة وتشبعي فيها لطم او انتى تلطمي وناسا تصوت وانا حر يصقف ... ثم انا نفسي ارسلت رسايل لاعضاء كتير ومنهم انتى نفسك يا مدام ... ياتري دة في حاجة عيب ؟!! اعتقد انكم بس عايزين تعلموا مفتحين على العضو الجديد وخلاصة ... خصوصا موضوع كلمة اذكياء يا ازكياااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااء
هههههههههههههههههههههههههههههه
انا هاتكلم بغض النظر عن خبايا كلامه أو غيره و لا عايز اعمل مفتح و لا عايز ادافع عن حد و لا ضد حد

لكن اشمعنى هى ؟ و ليه اعجب باسلوبها هى بالذات ؟

يعنى باقى الاعضاء بيهرتلوا و هى الوحيدة إللى مثقفة ؟ و إيه لازمة الاميل ؟

انا مش بطلب منك تجاوب بالنيابة عنه , و لكن عدم رده يكفى لاثبات سوء نيته و حتى لو رد فيكفى تأخره لعله يجد رد

السلام لاصحاب العقول فقط
الرد مع إقتباس
قديم 25-10-2005
saweres
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة Fi r
كان أولى ان نسأل لماذا تقتصر كلمة قبطى على المسيحى المصرى ؟ بينما كلمة قبطى معناها مصرى ( بغض النظر عن ديانته) و منها تم اشتقاق إيقوبت >> أيجبت Egypt

و فى رأى الشخصى ان السبب هو دخول المسيحية فى مصر قبل الاسلام أما بعد دخول الاسلام فتم الاعتبار ان ( مينا ) أو ( قبطى ) تخص المسيحيين
المسلمين هم من أطلقوا علينا اسم القبط
وده واضح في كتب التأريخ بتاعتهم
وفرقوا بين القبطي والمسلم ومن يدخل الاسلام ينتهي عهده بالقبط
والمسلمين معظمهم وافدين من جزيرة العرب ( أو على الأقل الأعلى شأنا في بداية الاسلام )
وهم من مسكوا مقاليد الأمور والسلطة في البلاد وأهل البلاد الأصليين مجرد غنم
وذكر المقريزي مقولة عمرو بن العاص الشهيرة في كتابه فتوح البلدان عن مصر
نيلها عجب ترابها ذهب وشعبها عبيد لمن كـلب ( يعني غلب )
فطبعا أي واحد بيدخل الاسلام بيستحي أن يُطلق عليه كلمة قبطي
الرد مع إقتباس
قديم 25-10-2005
saweres
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة NasaGirl
اهلا بيك تانى
سؤال خارج الموضوع
ما هو ارتباط اسم مينا فى المسيحية مع ان مينا هو موحد القطرين لمصر و يجوز على المسيحى و المسلم
معلش
اسم مينا بقى اسم مسيحي بعد استشهاد القديس مار مينا العجائبي ، ولا حضرتك ما سمعتيش عنه؟؟
احنا نعرف مار مينا العجايبي ، انما مينا نارمر ما نعرفش عنه حاجة لحد ما الخواجة شمبليون قال لنا
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة