تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 16-04-2006
الصورة الرمزية لـ موسي الأسود
موسي الأسود موسي الأسود غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Mar 2006
موسي الأسود is on a distinguished road
فكرة يجب تعميمها في كل كنائسنا بمصر

في يوم العيد يذهب اطفالنا الي الملاهي و في يوم شم النسيم تذهب الاسرة هنا وهناك و المستفاد اولا و اخيرا هم المسلمون فقط لا غير و نحن من ندفع لهم باموالنا لذا يجب التنبيه في مدراس التربية الكنسية علي اطفالنا و شبابنا بعمل يوم اعتصام بالكنيسة او بالبيت و علي كل كنيسة تدبير هذا اليوم لأطفالها و تقضيه بحفة او خدمة و اخراج هذا اليوم بطريقة شيقة تبعد الطفل عن الخروج للشارع . حفاظا عليه لآن محدش ضامن الظروف .
ثانيا نوكن ضربنا ال**** في مقتل و خسارة للملاهي و بكدا يقدروا يعرفوا قيمة الاقباط .
ولابد من ان نفهم الطفل مجريات الامور و يعيشها في كل مصر لانه متعرض لان يقع في مازق الاحتكاك المباشر بالاسلام بهذه الطريقة
هيه ايه رأيكم
فكرة لابد من تعميمها

كلمة الصليب عند الهالكين جهالة و اما عندنا نحن المخلصين فهي قوة الله "كور 1 -1:18
لى النقمة ان اجازى يقول الرب
رفعنا قلوبنا ومظلمتنا اليك يارب
الأقباط يصرخون و المسلمون يعتدون و الشرطة يطبلون
إن الفكر الخاطئ يضعف بمجرد كشفه
الرد مع إقتباس
قديم 16-04-2006
Love4U Love4U غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Apr 2006
Love4U is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة موسي الأسود
في يوم العيد يذهب اطفالنا الي الملاهي و في يوم شم النسيم تذهب الاسرة هنا وهناك و المستفاد اولا و اخيرا هم المسلمون فقط ثانيا نوكن ضربنا ال**** في مقتل و خسارة للملاهي و بكدا يقدروا يعرفوا قيمة الاقباط .
ولابد من ان نفهم الطفل مجريات الامور و يعيشها في كل مصر لانه متعرض لان يقع في مازق الاحتكاك المباشر بالاسلام بهذه الطريقة
هيه ايه رأيكم
أنا شايف ان التنفيذ صعب كمان لازم نعترف ان مش احنا بس اللي بنخرج في شم النسيم المسلمين كمان بيخرجوا يعني موضوع انهم يحسوا بفرق دي مش مؤثرة زي ما احنا فاهمين
الرد مع إقتباس
قديم 17-04-2006
Moderator

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة Love4U
أنا شايف ان التنفيذ صعب كمان لازم نعترف ان مش احنا بس اللي بنخرج في شم النسيم المسلمين كمان بيخرجوا يعني موضوع انهم يحسوا بفرق دي مش مؤثرة زي ما احنا فاهمين
عزيزي Love4U مرحبا بك في منتداك القبطي و ما الصعب في ذلك اطفالنا يوم العيد يذهبون الي الملاهي و يصرفون ببذخ لتذهب هذه الاموال في بطون المسلمين .. فما الداعي لذلك و لماذا لا تقوم كل كنيسة بعمل احتفال داخل فناء الكنيسة و ممارسة ألعاب بسيطة ومسابقات بامكانيات بسيطة تماما كما نعمل في حفلات فصول التربية الكنسية و يقضي الأولاد يوم جميل كله مرح و بدون وصول جنيه واحد في كروش المسلمين المتطرفين و علي كل كنيسة توفير هذه المطالب و لا أشك لحظة انه توجد كنيسة تبخل علي اولادها بحفل صغير بتكلفة بسيطة مقارنة بمصاريف الكنيسة و ممكن أيضا ان يكون فترة اغابي للأولاد في وقت الظهيرة المهم اننا نحمي اولادنا من المتطرفين يوم العيد و نكون قي اغلقنا علي المسلمين باب رزق ينتظرونه كل عام لينهبون اموالنا و نزرع في اولادنا الحكمة في التعامل و الحرص مع هذه النوعية البشرية من الذئاب الخاطفة .
سلام المسيح

كلمة الصليب عند الهالكين جهالة و اما عندنا نحن المخلصين فهي قوة الله "كور 1 -1:18
الرد مع إقتباس
قديم 17-04-2006
zzaghlul zzaghlul غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
zzaghlul is on a distinguished road
ياحبيبي وأخي موسي الاسود
اذا كان البهوات الكبار اللي عايشين في امريكا والغرب عموما مش عايزين يبطلوا الفضائيات العربية ولا يبطلوا استخدام مصر للطيران ولا يبطلوا الاكل في مطاعم مملوكة لمسلمين او يبطلوا شراء منتجات او خدمات من المسلمين
تفتكر اللي في مصر واللي اختياراتهم بالمقارنة للمهاجرين بالغرب اقل بكثير عايزهم يعملوا الكلام ده ولا تنسي ان وعي المهاجرين بهذه الامور اكبر بكنير من اخواننا في مصر ولكنهم يتجاهلوا قوتهم في اتحادهم علي رأي معين حتي يستطيعوا التأثير في الامور

انا صوتي اتنبح في محاولة اقناع حتي اصحابي في كنيستنا لكن السلبية اصبحت جزء من شخصيتنا ده غير الترقية واكتساب سمعة انك مشاغب ليس فقط من الشعب بل ايضا من كهنة الكنيسة لهذا اقولها لك ان لم نتعاون جميعا لتحقيق اهدافنا ونلتزم بقرارات مسؤولة في اتجاه واحد فلن نكون. سلبيتنا وانانيتنا وديتنا في داهية وضيعت بلادنا وسوف تكون السبب في تشتيتنا الي الابد الا لو ربنا ارسل لنا قيادات حقيقية لتوحيد صفوفنا قيادة علي مستوي الشجاع الراحل جون جرنج السوداني المسيحي العظيم ربنا يرحمه ويرحمنا ايضا.

-------------------------------------
أعتقد أنك تقصد التريقة
وليست الترقية
أرجو التوضيح

آخر تعديل بواسطة servant4 ، 17-04-2006 الساعة 10:01 AM
الرد مع إقتباس
قديم 17-04-2006
جورج ابادير جورج ابادير غير متصل
Registered User

جورج ابادير is on a distinguished road
طب ايه رايكم لو نعمل ملاهي للاطفال ومحلات بقالة ومزارع عشان بيض شم النسيم ومحلات ملابس ومطاعم وكل حاجة تكون جوة الكنيسة ونعيش حياتنا كلها جوة الكنيسة منخرجش الشارع خالص
الرد مع إقتباس
قديم 17-04-2006
Moderator

حبيبي zzaghlul
لماذا لا نبدأ بأنفسنا ؟ لماذا لا نخطو خطوة للأمام ؟
كل صاحب فكر دعي بالجنون اولا و في آخر المطاف أصبح هو العاقل الوحيد و الكل استمع اليه .
وفكرة الأخ جورج ابادير جميلة جدا وانا شخصيا زرت كنائس كثيرة جدا بها مشروعات انتاجية لإنتاج كل ما يتطلب المنزل من متطلبات و هنا نكتسب شيئان مهمان أولا تشغيل الشباب العاطل المضطهد . ثانيا مكسب للكنيسة مادي للصرف علي اعباء الخدمة . بل توجد كنيسة بالقاهرة أعرفها جيدا بها مشروع محل سندوتشات تيك آوي و شغال حلو خالص .
اعرف كنيسة أيضا بها مشروع الملابس الجاهزة و تبيع بالجملة للمحلات .
كائسنا الآن أصبح بها مشروع الكمبيوتر والانترنت لماذا لا يستغل في جمع الأولاد داخل اطار كنسي المسيح داخله !! اذا كان يوجد أرض فضاء بالكنيسة لما لا تكون بها القليل من مراجيح الأطفال و الزحاليق لأمور الخدمة وتحت اشراف خدام الكنيسة . ومنها تخدم التربية الكنسية و النادي الصيفي و الحضانة .
بالاضافة الي افكار الشباب الكثيرة التي يمكن استغلالها بحسب امكانيات كل كنيسة .

لما لا تكون كنيستنا جاذبة للشباب منذ صغره . ليشعر الطفل ان الكنيسة هي فعلا امه ولا يقدر ان يبتعد عنها يوما واحدا لأن تربي و عاش بين جدرانها و يتنفس رحيق عبيرها و كل شبر فيها له ذكري جميلة في حياته فهل يمكن عندما يكبر و يصل الي سن الشباب أن يبتعد عن امه التي تسري في دمه . !! لا أظن ابدا ان الشاب المتربي داخل اسوارها يبتعد عنها و هذا ما نلاحظه الآن وسط الشباب فالشاب البعيد عن الخدمة من صغره صعب ان تجذبه لأحضان الكنيسة
مشروع قومي للكنيسة لابد من المساعدة
موسي الأسود

الرد مع إقتباس
قديم 17-04-2006
الصورة الرمزية لـ elasmar99
elasmar99 elasmar99 غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Jul 2003
elasmar99 is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة جورج ابادير
طب ايه رايكم لو نعمل ملاهي للاطفال ومحلات بقالة ومزارع عشان بيض شم النسيم ومحلات ملابس ومطاعم وكل حاجة تكون جوة الكنيسة ونعيش حياتنا كلها جوة الكنيسة منخرجش الشارع خالص

لاء يا استاذ جورج اعتقد ان سيادتك فهمت غلط. مقاطعة المشبوهين من الجماعة إياها بسيط ويمكن تنفيذة بدون حبس العيال والستات في الكنائس. انا شخصيا لا اشتري الجبنة او العسل او السجائر إلا من البقال القبطي على ناصية الحارة. اما اللحمة فانا وزوجتي نشتربها من جزار مسلم وهو لا يحمل زبيبة او ذقن في وجهه ولا يستعمل السكينة في ذبح البشر. وإذا إشترينا ملابس نشتريها من تجار اقباط واذا دخلنا مطعم وجدنا ان صاحبه مسلم نبحث في وجوه العمال والجرسونات عن الزبيبة او الذقن وإذا وجدنا زبيبة واحدة او ذقن في وجه احدهم نخرج من المحل بدون اكل او شرب.
الرد مع إقتباس
قديم 17-04-2006
sammy sammy غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
sammy is on a distinguished road
يسمح لى صاحب الموضوع بالإختلاف معه تماما.
أظن أننا يجب أن نقاوم الكراهية سواء التى من الغير كما التى من أنفسنا... الكراهية هى سلاح يضر صاحبه بأكثر كثيرا مما يضر المكروه... أنظر كم يكرهوننا, وإنظر كم هم فاشلين على كل المستويات وفى كل العالم...
أنا مع أن نتعامل مع الجميع حسب مسار كل منهم, وبالصراحة فيه مسلمين تجار وخلافه أفضل من كثير من المسيحيين... فمش معقول نجمع العاطل مع الباطل فى قفص واحد...
هل أكره واحد زى طارق حجى ونبيل شرف الدين وسامى البحيرى وغيرهم مثلهم كثير وأحب جمال أسعد وبباوى؟؟؟
صدقونى أنا فى حياتى ما شفت أظلم من مسيحى لمسيحى زيه...
بلاش نعمل ما نعيبه على الآخرين, وإلا صرنا مثلهم وأذل سبيلا...
وسلام.
قديم 17-04-2006
tarekmounir tarekmounir غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Apr 2005
tarekmounir is on a distinguished road
مع احترامى الشديد لفكرة مقاطعة اطفالنا للملاهى و...الخ، فمن الرغم ان الالمان مثلا لايشترون الا من التاجر الالمانى ولايقوموا بالشراء من الاتراك الموجودين فى المانيا وكذلك يفعل الاتراك فهم لايتعاملون الا مع التاجر والطبيب التركى ولكن فى مصر فالوضع مختلف بعض الشىء حيث انك مرغم فى بعض الاحيان من التعامل مع التاجر المسلم او دور سنيما او لشراء سلعة معينة حيث انك لاتملك البديل .... فالمقاطعة ممكنة طالما لاتحرمنى من احتياجاتى اليومية ولكنها مرفوضة اذا لم توفر البديل ... وعموما كل سنة وانتم طيبين
الرد مع إقتباس
قديم 17-04-2006
freeman freeman غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
freeman is on a distinguished road
المقاطعة

رجاء محبه الى جميع الأخوة
يجب مقاطعة التصيف والذهاب الى آى مصيف بالاسكندريه التى اصبحت مرتع للأرهاب والجنون والدليل على ذلك اختيار معظم شعبها لأخوان الخراب
خساره يا اسكندريه ............ والتى كانت اجمل بلاد الدنيا
الرد مع إقتباس
قديم 17-04-2006
Love4U Love4U غير متصل
Registered User

Love4U is on a distinguished road
يا جماعة بالراحة بس
أنا اللي جه في بالي حاجة تانية خالص لازم نفكر فيها برده ، ايه الموقف لو المسلمين حسوا انه احنا بنحاول نعمل مقاطعة ليهم ؟ ممكن ينشروا الموضوع و نلاقي الموضوع انقلب علينا ، يعني الخسارة هتبقى على التاجر المسيحي و الدكتور المسيحي و الميكانيكي المسيحي و الصيدلي المسيحي و...و... لازم نعترف بالحقيقة انهم عددهم أكبر .. مننفعلش و نضر نفسنا
الرد مع إقتباس
قديم 18-04-2006
الأستاذ الأستاذ غير متصل
Registered User

الأستاذ is on a distinguished road
الموضوع بأمانة يعكس عنصرية رهيبة جدا
لكن انا مقدر ان الاحداث الاخيرة هي اللى بتحركم دلوقت للكلام اللى بيقولة صاحب الموضوع دة
يا اخي العزيز انت بتبص لملاليم بالنسبة لمكاسب التجار الاقباط في اعياد المسلمين وانت اكيد فهمت انا اقصد اية
اذا كان المسلمين بيشتروا من تجار الدهب وبيجيبوا قماش من تجار القماش غير الاكل والشرب وكل حاجة من تجار مسيحين .
تخيل المسلمين عملوا بالمثل مقاطعة
تخيل بقي المعاملة بالمثل تفتكر مين اللى هيخسر
المسلم لو مشتراش من مسيحي عندة الف مسلم يشتري منة
لكن المسيحي لو مش هيشتري من مسلم الخيارات عندة قليلة جدا

معذرة انا ردي جامد شوية لكن ارجع واقول انا متفهم جدا شعور صاحب الموضوع بالعجز بعد اللى حصل دة وهو عايز يعمل حاجة يعبر فيها عن غضبة من الاحداث ومشاركتة ليها
وانا كمان يا عزيزي مستاء جدا من الللى حصل دة لكن لازم نفكر سوا ازاي ممكن نتجاوز المحنة دي وازاي ممكن نقف سوا ايد في ايد عشان نوقف عملية التفرقة والفتنة دي
الرد مع إقتباس
قديم 18-04-2006
الصورة الرمزية لـ elasmar99
elasmar99 elasmar99 غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Jul 2003
elasmar99 is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة الأستاذ
لكن انا مقدر ان الاحداث الاخيرة هي اللى بتحركم دلوقت للكلام اللى بيقولة صاحب الموضوع دة
يا اخي العزيز انت بتبص لملاليم بالنسبة لمكاسب التجار الاقباط في اعياد المسلمين وانت اكيد فهمت انا اقصد اية
اذا كان المسلمين بيشتروا من تجار الدهب وبيجيبوا قماش من تجار القماش غير الاكل والشرب وكل حاجة من تجار مسيحين .

معذرة انا ردي جامد شوية لكن ارجع واقول انا متفهم جدا شعور صاحب الموضوع بالعجز بعد اللى حصل دة وهو عايز يعمل حاجة يعبر فيها عن غضبة من الاحداث ومشاركتة ليها
وانا كمان يا عزيزي مستاء جدا من الللى حصل دة لكن لازم نفكر سوا ازاي ممكن نتجاوز المحنة دي وازاي ممكن نقف سوا ايد في ايد عشان نوقف عملية التفرقة والفتنة دي
يا استاذ هم اولاد القردة والخنازير الكفار يعرفون معنى العنصرية؟ يا راجل عنصرية ميين وبتاع إيه؟ انا لم ادعو لمقاطعة كل المسلمين ولكن اصحاب الذقن والزبيبة من إخوان الخراب وهذا من حقي لان كتب و تعاليم هذه المنظمة تدعو لمقاطعة متاجر وبضائع الكفار. ونحن يجب ان نعاملهم بالمثل.
الرد مع إقتباس
قديم 18-04-2006
Moderator

إقتباس:

يا سيد يا صاحب 140 جنيه ها تشتروا ممن .
المسلم لا يشتري من المسيحي الا في حالة واحدة فقط اذا شعر ان المسلم ليس عنده أمانة في البيع و هذا متوافر و الحمدلله فيكم فيأتي متغصبا للشراء من النصاري الكفرة هذا بالاضافة الي التعصب الأعمي للمسلمين في هذا الموضوع فتعال مثلا المسيحي يفتح محل جزارة أو محل دواجن ايام ماكان فيه دواجن في مصر .. ممنوع منعا باتا .
هيا يا ابو رد جامد جدا انزل اقاليم و قري مصر و شوف بنفسك التعصب الاسلامي

الرد مع إقتباس
قديم 19-04-2006
Jadam Jadam غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Apr 2005
Jadam is on a distinguished road
إقتباس:

It seem you are the only one here with brain in this site... I'e been reading nohting from the others but S**T Sorry about this but I live away from Egypt and feel a lot of hate and people encouraging others and even kids to hate others this is really disturbing and makes me feel ensecure with any one from Egypt Christian or Muslim (if they would be doing the same you want to do here).
It seem you Egyptian Christian know Jesus in a way that is different from what we know in USA. I love Egypt and yet fee something wrong and hope some day I'd be able to visit it and live in but with people who love each other...
Please do not grow your kids on hate Jesus is Love....
Remmember the weight of your cross is your pass to be with Jesus...
I might not be as knowledgable as you guys about Jesus but I do not believe he would advise otherwise...
Blessed are those who spread love and harmony betwen people
J
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة