تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 18-04-2006
الصورة الرمزية لـ elasmar99
elasmar99 elasmar99 غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Jul 2003
elasmar99 is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة الأستاذ
الموضوع بأمانة يعكس عنصرية رهيبة جدا
لكن انا مقدر ان الاحداث الاخيرة هي اللى بتحركم دلوقت للكلام اللى بيقولة صاحب الموضوع دة
يا اخي العزيز انت بتبص لملاليم بالنسبة لمكاسب التجار الاقباط في اعياد المسلمين وانت اكيد فهمت انا اقصد اية
اذا كان المسلمين بيشتروا من تجار الدهب وبيجيبوا قماش من تجار القماش غير الاكل والشرب وكل حاجة من تجار مسيحين .
تخيل المسلمين عملوا بالمثل مقاطعة
تخيل بقي المعاملة بالمثل تفتكر مين اللى هيخسر
المسلم لو مشتراش من مسيحي عندة الف مسلم يشتري منة
لكن المسيحي لو مش هيشتري من مسلم الخيارات عندة قليلة جدا

معذرة انا ردي جامد شوية لكن ارجع واقول انا متفهم جدا شعور صاحب الموضوع بالعجز بعد اللى حصل دة وهو عايز يعمل حاجة يعبر فيها عن غضبة من الاحداث ومشاركتة ليها
وانا كمان يا عزيزي مستاء جدا من الللى حصل دة لكن لازم نفكر سوا ازاي ممكن نتجاوز المحنة دي وازاي ممكن نقف سوا ايد في ايد عشان نوقف عملية التفرقة والفتنة دي
يا استاذ هم اولاد القردة والخنازير الكفار يعرفون معنى العنصرية؟ يا راجل عنصرية ميين وبتاع إيه؟ انا لم ادعو لمقاطعة كل المسلمين ولكن اصحاب الذقن والزبيبة من إخوان الخراب وهذا من حقي لان كتب و تعاليم هذه المنظمة تدعو لمقاطعة متاجر وبضائع الكفار. ونحن يجب ان نعاملهم بالمثل.
الرد مع إقتباس
قديم 18-04-2006
الصورة الرمزية لـ موسي الأسود
موسي الأسود موسي الأسود غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Mar 2006
موسي الأسود is on a distinguished road
إقتباس:
لكن انا مقدر ان الاحداث الاخيرة هي اللى بتحركم دلوقت للكلام اللى بيقولة صاحب الموضوع دة
يا اخي العزيز انت بتبص لملاليم بالنسبة لمكاسب التجار الاقباط في اعياد المسلمين وانت اكيد فهمت انا اقصد اية
اذا كان المسلمين بيشتروا من تجار الدهب وبيجيبوا قماش من تجار القماش غير الاكل والشرب وكل حاجة من تجار مسيحين .

معذرة انا ردي جامد شوية لكن ارجع واقول انا متفهم جدا شعور صاحب الموضوع بالعجز بعد اللى حصل دة وهو عايز يعمل حاجة يعبر فيها عن غضبة من الاحداث ومشاركتة ليها
وانا كمان يا عزيزي مستاء جدا من الللى حصل دة لكن لازم نفكر سوا ازاي ممكن نتجاوز المحنة دي وازاي ممكن نقف سوا ايد في ايد عشان نوقف عملية التفرقة والفتنة دي
يا سيد يا صاحب 140 جنيه ها تشتروا ممن .
المسلم لا يشتري من المسيحي الا في حالة واحدة فقط اذا شعر ان المسلم ليس عنده أمانة في البيع و هذا متوافر و الحمدلله فيكم فيأتي متغصبا للشراء من النصاري الكفرة هذا بالاضافة الي التعصب الأعمي للمسلمين في هذا الموضوع فتعال مثلا المسيحي يفتح محل جزارة أو محل دواجن ايام ماكان فيه دواجن في مصر .. ممنوع منعا باتا .
هيا يا ابو رد جامد جدا انزل اقاليم و قري مصر و شوف بنفسك التعصب الاسلامي

كلمة الصليب عند الهالكين جهالة و اما عندنا نحن المخلصين فهي قوة الله "كور 1 -1:18
لى النقمة ان اجازى يقول الرب
رفعنا قلوبنا ومظلمتنا اليك يارب
الأقباط يصرخون و المسلمون يعتدون و الشرطة يطبلون
إن الفكر الخاطئ يضعف بمجرد كشفه
الرد مع إقتباس
قديم 19-04-2006
Jadam Jadam غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Apr 2005
Jadam is on a distinguished road
إقتباس:

It seem you are the only one here with brain in this site... I'e been reading nohting from the others but S**T Sorry about this but I live away from Egypt and feel a lot of hate and people encouraging others and even kids to hate others this is really disturbing and makes me feel ensecure with any one from Egypt Christian or Muslim (if they would be doing the same you want to do here).
It seem you Egyptian Christian know Jesus in a way that is different from what we know in USA. I love Egypt and yet fee something wrong and hope some day I'd be able to visit it and live in but with people who love each other...
Please do not grow your kids on hate Jesus is Love....
Remmember the weight of your cross is your pass to be with Jesus...
I might not be as knowledgable as you guys about Jesus but I do not believe he would advise otherwise...
Blessed are those who spread love and harmony betwen people
J
الرد مع إقتباس
قديم 19-04-2006
برنسيسة الاسكندرية برنسيسة الاسكندرية غير متصل
Silver User

تاريخ التّسجيل: Apr 2006
برنسيسة الاسكندرية is on a distinguished road
بصراحة كلام كل اخواتى اللى فى المنتدى بيعجبنى لكن يا اخ موسى اسلوب المقاطعة دة اسلوب طفولى شوية او يتبعة من يطلق عليهم قليل الحيلة واحنا الحمد لله معنا كل حل واكبرقوة قوة الهنا الحى بس اتمنى ان يكون دور التعليم الكنائس اقوى من زلك وتركيز الكنيسة على كل شيئ على وجة العموم سواء ان كان موجود او حتى لسة هنفكرو نعملو واتمنى يارب يارب كلنا نفضل ديما اسرة واحدة وايد واحدة وصدقنى يا موسى الحل قريب جدا واسمع ترنيمة مبتنساش وانت تعرف انى الحل قريب جدا وربنا معنا جميا وشكرا على كلامك
ان نسيت الام رضيعها وان جفت من العين مدمعها انت ياربى مبتنساش اللى اتكالة عليك
الرد مع إقتباس
قديم 19-04-2006
الصورة الرمزية لـ موسي الأسود
موسي الأسود موسي الأسود غير متصل
Moderator

موسي الأسود is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة ماريان رفعت
بصراحة كلام كل اخواتى اللى فى المنتدى بيعجبنى لكن يا اخ موسى اسلوب المقاطعة دة اسلوب طفولى شوية او يتبعة من يطلق عليهم قليل الحيلة واحنا الحمد لله معنا كل حل واكبرقوة قوة الهنا الحى بس اتمنى ان يكون دور التعليم الكنائس اقوى من زلك وتركيز الكنيسة على كل شيئ على وجة العموم سواء ان كان موجود او حتى لسة هنفكرو نعملو واتمنى يارب يارب كلنا نفضل ديما اسرة واحدة وايد واحدة وصدقنى يا موسى الحل قريب جدا واسمع ترنيمة مبتنساش وانت تعرف انى الحل قريب جدا وربنا معنا جميا وشكرا على كلامك
ان نسيت الام رضيعها وان جفت من العين مدمعها انت ياربى مبتنساش اللى اتكالة عليك
ربنا يدبر كنيسته

كلمة الصليب عند الهالكين جهالة و اما عندنا نحن المخلصين فهي قوة الله "كور 1 -1:18
لى النقمة ان اجازى يقول الرب
رفعنا قلوبنا ومظلمتنا اليك يارب
الأقباط يصرخون و المسلمون يعتدون و الشرطة يطبلون
إن الفكر الخاطئ يضعف بمجرد كشفه
الرد مع إقتباس
قديم 20-04-2006
الأستاذ الأستاذ غير متصل
Registered User

الأستاذ is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة Jadam
It seem you are the only one here with brain in this site... I'e been reading nohting from the others but S**T Sorry about this but I live away from Egypt and feel a lot of hate and people encouraging others and even kids to hate others this is really disturbing and makes me feel ensecure with any one from Egypt Christian or Muslim (if they would be doing the same you want to do here).
It seem you Egyptian Christian know Jesus in a way that is different from what we know in USA. I love Egypt and yet fee something wrong and hope some day I'd be able to visit it and live in but with people who love each other...
Please do not grow your kids on hate Jesus is Love....
Remmember the weight of your cross is your pass to be with Jesus...
I might not be as knowledgable as you guys about Jesus but I do not believe he would advise otherwise...
Blessed are those who spread love and harmony betwen people
J
Thanx Mr. Jadam for what you said .. and actually im not so far good in english but i will try to do all my best ..

blive me , the egyptian citzen not just serach for hate others or even making proplems with others coz evry one now is do all the best to earn there living
we are struggle for our live and no time for all that proplem
i have allready alot of christian friends and in my work there are also some christian teachers a friends to me
we laugh all , all , suffer all , and live togther
and however its too long ago since i have christian friends
but i didn't hear one of them insult muaslims or isalm
and me to coz as you know we respect the christ too
i didn't hear any isults to realgions but here
and only here and i hope it will not change my point of view of all my christan freinds coz people are not the same and there are good people and there are also a TRash Can's

thanx
and sorry for my poor english
الرد مع إقتباس
قديم 20-04-2006
elmafdy elmafdy غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
elmafdy is on a distinguished road
اخوتى فى المسيح
بداية تحية لكم جميعا , و كل سنه و انتم طيبين . . . . و بعد

أنا لا أود أن أؤيد أو أرفض , أو أقترح فكره معينه , لكننى أود فقط ان أصحح مفهوما معينا لمسته فى بعض المداخلات , و هو الاستهانه و التقليل من قيمة المقاطعه , فأنا أثق و بالخبره و التجربه العمليه ان المقاطعه سلاح شديد القوه و الفتك , فالمسيحيين رغم أنهم أقليه الا انهم قوه ماديه و اقتصاديه و بشريه لا يستهان بها , فهم اعلى فى كل تلك الأمور عن الاغلبيه المسلمه , و استقلال كل طرف عن الاخر لن يكون فى صالح المسلمين بأى حال من الاحوال , فالقوه الشرائيه للمسيحيين تزيد نسبتها كثيرا عن نسبة اعدادهم بالنسبه للمسلمين , كذلك رؤوس الاموال , و حتى القوه البشريه من اطباء و مهندسين و خلافه تعطيهم افضليه .

أكرر ان المقاطعه - رغم انها ليست موضوعنا الاساسى - الا اننا يجب ان ندرك انها قويه جدا و مؤثره جدا و ان المسلمين يهابونها قدر رعبهم من فكرة استقلالنا بوطن خاص بنا نحن الاقباط .

المفدى

آخر تعديل بواسطة elmafdy ، 20-04-2006 الساعة 10:41 AM
الرد مع إقتباس
قديم 23-04-2006
nadernazer nadernazer غير متصل
Registered User

nadernazer is on a distinguished road
على فكره يا جماعه احنا محتجين كتير فى الموضوع ده ويمكن ده لب الموضوع الاستقلال القبطى الاقتصادى واقامه صرح قبطى فعال فى مختلف المجالات صدقونى اولادنا الحرفين كمان بيتعرضوا لاشد انواع الاضطهاد من اصحاب المال والحل هو النظام القبطى الفيدرالى الاقتصادى وانا من هنا اوجه مجرد دعوه لكل من يشاركنى الراى فى ان نبدء الامر ليس بلمتحسيل ونستفيد من تجربه قبرص مسيحيونها اغنياء ومسلميها فقراء
الرد مع إقتباس
قديم 23-04-2006
katz katz غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Oct 2005
katz is on a distinguished road
فكرة راااااااااااااااائعة

المسيحيون يقاطعوا المسلمين و لا يشتروا الا من المسيحيين

و بالطبع سيرد المسلمون بالمثل و لا يتعاملون الا مع المسلمين

و كل واحد يبقى فى حاله

ليه لأ
الرد مع إقتباس
قديم 23-04-2006
الصورة الرمزية لـ Gregory
Gregory Gregory غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2005
Gregory is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة katz
فكرة راااااااااااااااائعة
المسيحيون يقاطعوا المسلمين و لا يشتروا الا من المسيحيين
و بالطبع سيرد المسلمون بالمثل و لا يتعاملون الا مع المسلمين
و كل واحد يبقى فى حاله
ليه لأ
طب لو حبيت أشترى بول بعير . . . أجيبه منين ؟ ؟ ؟
مش هلاقى الا عند أخواتى و حبايبى المسلمين لأن ال***** الكفرة مش هيدونى بول بعير
مش كده و لا أيه ؟
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة