تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

موضوع مغلق

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 19-02-2007
الصورة الرمزية لـ besoo
besoo besoo غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Aug 2006
besoo is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة AleXawy مشاهدة مشاركة
سامي باشا ،
انت اللي فاتح الموضوع فهل تسمح بغلقه بعد اذنك ؟؟

رجاء الى الاداره بغلق الموضوع

مع الاعتذار لباقى الاعضاء

يستطيع الإنسان ترويض الوحوش المفترسة أما لسانه فلا يقدر أن يلجمه

أذكر لى كلامك الذى جعلتنى عليه اتكل . هذا الذى عزائى فى مذلتى , لأن قولك احيانى ( مز 118 )
قديم 19-02-2007
sammy sammy غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
sammy is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة AleXawy مشاهدة مشاركة
سامي باشا ،
انت اللي فاتح الموضوع فهل تسمح بغلقه بعد اذنك ؟؟
مضطر أن أحترم رغبتكم رغم أنى مش كنت عاوز أقفله أنا كنت عاوز أثبته...
لأن كل مرة البابا يتخذ فيها قرار يطلع لنا فيها زيط ومعيط ونطاط الحيط (والله العظيم ما اقصد أى واحد من المشاركين أو المتحاورين فى هذا الموضوع بالذات لكن الكلام عمومى عن الكل وعن جميع المواضيع) باقول كل مرة يطلع لنا واحد رأيه مختلف عن رأى البابا وهات ياشتيمة أو كلام بدون أى إحترام...
البابا مش يسوع ولا الله ويمكن كتير ارائهم أفضل من أراءه لكن هو القائد ولغاية ما يعين قائد غيره يجب أن نظل جميعا نحترمه ونسمع لأوامره حتى لو قال لى إرمى نفسك فى النيل...
وعشان خاطركم موافق على غلق الموضوع...
سلام ومحبة
قديم 19-02-2007
الصورة الرمزية لـ besoo
besoo besoo غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Aug 2006
besoo is on a distinguished road

شكرا يا استاذ سامى لتفهمك و سعه صدرك

+++++++++++++++++++++++++

يستطيع الإنسان ترويض الوحوش المفترسة أما لسانه فلا يقدر أن يلجمه

أذكر لى كلامك الذى جعلتنى عليه اتكل . هذا الذى عزائى فى مذلتى , لأن قولك احيانى ( مز 118 )
قديم 20-02-2007
الصورة الرمزية لـ menaa2005
menaa2005 menaa2005 غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Jan 2006
menaa2005 is on a distinguished road
احبائى من غير عصبية وكلام جامد
انا عندى رأى صغير جدا قبل ماالموضوع يتقفل
قداسة البابا شنودة شخصية تاريخية عظيمة شخصية اول مانذكرها كلنا بنشعر بالسعادة والبركة
قاد شعبه القبطى بحنكة وحكمة وشجاعة فى عصر امتلأ بالجبناء وبالتحايل وبالمكر وبالتعصب مفيش قرار اخده البابا كان مضر للغاية نقدر نقول انه ضيعنا ، ولكن هناك مواقف كتيرة اخذها البابا لحماية شعبه من اخطار كادت ان تقضى علي شعبنا القبطى فإنجازات البابا شنودة واضحة للجميع .ولكن...
من حقى ان اعترض على موقف او قرار لاننا بشر والاختلاف جائز ولكن اين اعترض وبأى طريقة هنا الاختلاف.
البابا ممكن يغلط لان الارثوذكسية لاتعتقد فى عصمة البابا ولكن وان اختلفت معه فيجب ان انفذ قراره لانه يعتبر قرار كنسى وده اقوى من القوانين المدنية بالنسبة لى فإن كنت بأنفذ قرارات الدولة وقوانينها وان لم اوافق على بعضها فكم بالاحرى قرارات الكنيسة
اما موضوع عمل الكنيسة فى السياسة . فكلنا نتمنى ان الكنيسة تبعد عن السياسة ولكن فى الوقت الحالى مفيش غير الكنيسة ، والخطأ وارد فى السياسة ، رؤساء الدول العظمى بيغلطوا اذن فالكنيسة المتمثلة فى البابا معرضة للخطأ ، فنصبر ونحاول نساند كنيستنا ونقف جنبها ، الكنيسة دلوقتى بتتكلم وبتناقش وبتحاور بخبرة سياسية عالية وشوفوا الانبا مرقص لما اتكلم على المادة الثانية للدستور وشوفوا ابونا مرقص عزيز وهو واقف امام وزارة الاوقاف والمجتمع المسلم فى مشكلة كتاب محمد حمارة .
اذن الكنيسة رأيها ومطالبها بتعبر عن اللى كلنا عايزينه لان الكنيسة يعنى احنا واحنا يعنى الكنيسة فالصبر مطلوب لغاية ماالمؤسسات والمنظمات بتاعتنا يكون لها صوت قوى فى المجتمع المصرى وتساند الكنيسة بقوة بعد كده الكنيسة تبتدى تنسحب من العملية السياسية ، ولكن كل ده مش هاييجى فى يوم وليلة فرفقا بالكنيسة ورفقا بالشعب القبطى المحاصر وبلاش انشقاقات .
من رأيى لو نفتح موضوع يحتوى على قراراخدته الكنيسة ونناقشه هايكون مفيد اكتر من الموضوع ده اللى بيفرق بيننا على اساس مين مع البابا ومين ضده ولكن انا واثق ان كلنا هنا بنتكلم علشان اهلنا وعلشان قضيتنا اللى مش ممكن ننسوها .
وربنا يحميكم كلكم
اخوكم الصغير
موضوع مغلق

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة