تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 04-05-2005
غلاباوي
GUST

طبعا انا مش مطالب انى ارد على واحد زي knowjesus .. لانة لا استطيع مباراتة في مباريات قلة ادبة ..... لكن هرد على peace4all ....

يا عزيزي .. للمرة المليون انتم عايزين تأكدوا كلام خرافات وتشنيعات على رسول الاسلام صلي الله علية وسلم ... وانه فعل كدة بموجب الحديث الفلانى او الرواية العلانية ....... وزي ما قلت في اكتر من موضوع قبل كدة ..... انت ممكن تأك دلي انه فعلا كدة وتجيب لي مخطوطات واحاديث وحاجات تقسم الف قسم انها صحيحة وحقيقية .... وانا برضة اقدر اجيب لك دلائل واحاديث وروايات تؤكد ان الحواريين - وحاشا لله - كانوا بيعملوا سباق متوسيكلات كل يوم احد بالليل ويتعشوا في كنتاكي .... واقسم لك الف قسم واجيب لك الف دليل ان الكلام دة حقيقي ....... طب فين الحل ؟؟؟؟

الحل ببساطة ان الواحد يفكرؤ بالعقل ويحسبها صح ... وزي ما الانسان قبل الانبياء والرسل عرف بعقلة وفطنتة ان اكيد لكل مخلوق خالق .. وعرف ربنا وعبده ...

برضة ممكن تشوف كل حاجة وتقيس عليها كلامك دة ......... يعنى على سبيل المثال لا الحصر .... هل ممكن تصدق ان رسول الله صلي الله علية وسلم امر بالغزو والسلب والنهب وقتل العزل .... الخ ... وهو نفسة في فتح مكة عفا عن اهلة وعشيرتة الكفار اللى عذبوه واهانوه وتأمروا على قتلة ؟؟؟

مش بقولك بالعقل ؟؟؟ لو حسبتها بالعقل ...هتفهم وترتاح وتستريح ... لكن للاسف محدش عايز يشغل دماغة ولا يفكر بموضوعية دون التحيز ...

اما العزيز كروكودايل ......... مش عارف انت رجعت تانى في كلامك لية ........ ازاي يا راجل تقول كلام وترجع تناقضة تانى في نفس الصفحة ..... كلامك يا عزيزي ولو انى احترمك جدا الا انه كلام مهزووز .... ازاي تقول
و بالنسبة للوزير القبطى (وزير البيئة), هدا لتثبت الحكومة انه يوجد اقباط بالمراكز السياسية.
عندك الوزير فاروق حسنى (شاد جنسيا) و هدا ليثبتوا لحقوق الانسان ان الشواد لهم حقوق و مناصب ايضا.

وترجع تقول
يا عم غلاباوى مصر مبتشجعش الشذود و لا تعطى الاقباط حقوقهم
كلها صور حلوة علشان امريكا ترضى عنا و تدى الحكومة المعلوم و الله اعلم

دة غير انك كالعادة بتسمع كلام وترددة وخلاص ...... والا ... هاتلي دليل مؤكد ومثبت ان فاروق حسنى شاذ او بيمارس الشذوذ ... لو عندك قولي لو مفيش يبقي تسكت خالص ومتكررش كلام اهبل من غير وعي ولا فهم وخلاص .... وياريت ما تجيش وتقولي اصل في واحد شافة وهو (تووووووووووت) في الخرابة

ودمتم
الرد مع إقتباس
قديم 04-05-2005
gaoun gaoun غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
gaoun is on a distinguished road
+++

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة توت عنخ أمون
المحترم أو من يدعي الاحترام knowjesus_knowlove
اقول لك وبأي معنى تفهمه - انت عار على المسيحية - وامثالك هم اللي بيشعلوا الفتنة بين المسلمين والمسيحيين يابني انت لو تفهم حتى معنى اسمك المستعار knowjesus_knowlove هتقف مع نفسك مرة واحده على الأقل وتقول انا بقول حاجة وبعمل حاجة تانية لا ترضي السيد المسيح ولا اي مسيحي محترم ولا حتى مسلم زي ما انت بتقول شاذ ، بس انا عايز اسألك سؤال يا مفتح هو الشذوذ له دين أو أرض أو وطن ؟ الشذوذ حالات فردية في اي زمان أو مكان أو حتى في اي دين يعني واحد زيك اعتقد انهم بيسموا الشذوذ على اسمك الحقيقي - مش الاسم المستعار بتاعك لأن معناه اكبر من مدركاتك العقليه يا نونو - كمان وبمنتهى الأمانة واضح انك بتمتلك مقومات الشاذ المخضرم حتى في كلامك العادي - قصدي تخريفك العادي - واحد زيك عايز لما ربنا يشفيه يتبرع ببوله بعد مايتعالج ببول البعير ، هو فيه حد قالك ان البعير ناقصين واحد عشان تدخل نفسك في وسطهم ؟
بصراحة يا knowjesus_knowlove انا من اسمك اخدت مقلب كبير فيك في الأول ودلوقتي سحبت كل مفهوم كان صح عندي ليك .. وعايزك تتعلم من الانسان المحترم -Shereef في اسلوبه وطريقة كلامه اللي ميهمنيش اعرف ان كان مسلم او مسيحي بقدر ما يهمني فيه احترامة لنفسه وادبه
ويجعله عامر

ولا ايهمك يا عم KK زي ما بقولوا " كلمه الحق بتزعل "
على العموم انا والعديد من الاخوه نؤيدك ونشد على اياديك ..... ابا من ابا وشاء من شاء ولي مش عاجبوا يشرب من مياه البحر الميت .. ههههه

آخر تعديل بواسطة Servant5 ، 05-07-2009 الساعة 11:53 AM السبب: red font
الرد مع إقتباس
قديم 04-05-2005
الصورة الرمزية لـ hema_c
hema_c hema_c غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Mar 2005
hema_c is on a distinguished road
الى كل من يفكر في اذاء البابا

نقول بصوت واحد مسيحي قبطي موحد اياكم وفكرة الأعتداء على قداسة البابا فحينها سيكون البكاء وصرير الأسنان وحتنهد الكعبة وتحرق المدينة المنورة ويدمر الأزهر باذن ربنا يسوع المسيح.
اخذرو الكلام دا خطير الأعتداء على البابا, ليصحو اجهزة امن الدولة والمخابرات وحسني مبارك لان دي اخر فرصة لاثبات الهراقات التي يقولونها عبر وسائل الأعلام وافلام السيما بان مصر امنة مؤمنة ضمن نسيجها القومي الوطني . فيا للعار لهذه الحكومة يا للعار

لكن صدقوني لن نسكت حتى اننا سنستعين بالمخابرات الأسرائلية والأمريكية لحماية بابانا الأقدس.

وعموما اذا كان الله معنا فمن علينا فنحن تعلمنا من شجاعة الصليب ان لا نخاف ولا نخشى.يا رب احفظ حبيبك البابا الأنبا شنودة الثالث.

وع
قديم 04-05-2005
CrocodileTearz CrocodileTearz غير متصل
Registered User

CrocodileTearz is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة غلاباوي

اما العزيز كروكودايل ......... مش عارف انت رجعت تانى في كلامك لية ........ ازاي يا راجل تقول كلام وترجع تناقضة تانى في نفس الصفحة ..... كلامك يا عزيزي ولو انى احترمك جدا الا انه كلام مهزووز .... ازاي تقول
و بالنسبة للوزير القبطى (وزير البيئة), هدا لتثبت الحكومة انه يوجد اقباط بالمراكز السياسية.
عندك الوزير فاروق حسنى (شاد جنسيا) و هدا ليثبتوا لحقوق الانسان ان الشواد لهم حقوق و مناصب ايضا.

وترجع تقول
يا عم غلاباوى مصر مبتشجعش الشذود و لا تعطى الاقباط حقوقهم
كلها صور حلوة علشان امريكا ترضى عنا و تدى الحكومة المعلوم و الله اعلم

دة غير انك كالعادة بتسمع كلام وترددة وخلاص ...... والا ... هاتلي دليل مؤكد ومثبت ان فاروق حسنى شاذ او بيمارس الشذوذ ... لو عندك قولي لو مفيش يبقي تسكت خالص ومتكررش كلام اهبل من غير وعي ولا فهم وخلاص .... وياريت ما تجيش وتقولي اصل في واحد شافة وهو (تووووووووووت) في الخرابة

ودمتم

ماشى يا عم, بس انا مش بناقد كلامى
تعالى افهمك بطريقة اخرى

اولا سيبك من الشدود و الوزير و مش هحاول اثبت حاجة عشان دى مش قضيتى

لكن الحكومة مع الشعب الاخوانجى نزلين بهدلة فى الاقباط و حقوق الاقباط و عقيدة الاقباط و مش كدة و بس لكن كمان فى تاريخ الاقباط و تاريخ مصر
و بعدين حطوا واحد قبطى وزير علشان امريكا و الناس اللى زيك (مش انت عملت هوليلة لما عرفت ان فى وزير قبطى) يقولوا بصوا ادى اهو الاقباط فى مناصب عليا و موضوع ان حقوقهم متاكلة دى فتنة من اوروبا و الدول المتقدمة.

بعدين بالنسبة للاحاديث المفضحة, هو ك ك هيجبلك جرايد يستتشهد منها مهى كلها كتب اسلامية منها كتب السنة و منها كتب شيعة. لو انت سنة قولوا عشان يجبلك من صحيح البخارى.

بلاش بقى حكاية العقل لان عندما يقول القران ان الله مضل بتلغى عقلك و تقول امين.

ابحث عن الله الحق و ليس الله الضلال

فان كان الله مضل مادل يكون الشيطان؟
فبلاش حكاية العقل لانهم منعوك منه فى مصر و اعطوك مسلامات و ان كنت تكدبنى لانى قبطى (من الكفار) انصحك تقراء للدكتور سيد القمنى, و المرحوم فرج فودة و غيرهم كتير.

و بلاش حكاية العقل وحياتك.
كل سنة و انت طيب
و لو فى حاجة تانية مش فاهمهة فى مدخلتى
لو سمحت تبقى تستفسر مش تتهم
و شكرا يا غلاباوى (خلتنى غلاباوى زيك)
الرد مع إقتباس
قديم 04-05-2005
غلاباوي
GUST

[SIZE=5]
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة hema_c
[SIZE=5]نقول بصوت واحد مسيحي قبطي موحد اياكم وفكرة الأعتداء على قداسة البابا فحينها سيكون البكاء وصرير الأسنان وحتنهد الكعبة وتحرق المدينة المنورة ويدمر الأزهر باذن ربنا يسوع المسيح.
شايفين ؟؟؟ انا جبت حاجة من عندي ..... ادي قمة التفكير المتطرف الغير عقلانى بالمرة .. عشان تصدقوا ان التطرف موجود في كل حتة وادي مثال له اهه

يابنى حد قالك هنعمل فية حاجة ...؟؟ الرجال طيب واحنا بنحترمة ونقدرة برضة يمكن مش تقدير دينى زيكم لكن تقدير شخص للشخص ذاته ولمواقفة الحكيمة المتعددة ... وعمر ما في حد عاقل ممكن يأذية او يغتالة ... ولو حصل كدة يبقي لو احتمال 1 % انه مسلم متطرف .. و 99 % شخص غير مسلم ( يهودي بقي او مسيحي او ملوش دين ) عايز يولع الدنيا ويشعل الفتنة بجد .......

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة hema_c
لكن صدقوني لن نسكت حتى اننا سنستعين بالمخابرات الأسرائلية والأمريكية لحماية بابانا الأقدس.

وياتري اسمي دي بقي اية ؟ الوطنية والمصرية اللى بتهتف بيها ؟؟ ولا الخيانة والعمالة في اوضح صورها ؟؟؟؟؟؟؟

يابنى اعقل شوية وحاسب على كلامك ... لو حاقد اوي كدة خلقي حقدك جواك احسن ...
لما حقدك يموتك احسن ما يأذي حد تانى غيرك والعاطل يروح مع الباطل ....

صدقنى انا لو متطرف زيك كدة هرد عليك واقولك كلكم على بعضكم كدة متاخدوش في ايد مسلمين مصر غلوة ... هما يومين بالكتير ويبقي الدم للركب وميبقاش فيها مسيحي واحد عايش ولا كنيسة لسة مبنية ... قبل ما اي حد من اللى بتتاحمي فيهم دول يتحرك يكون كل شيء انتهي ... لكن فوق كدة وبص حواليك صح .. لو انت مش مصري يبقي معزور لان اللى ميعرفش يقول عدس .. ولو مصري يبقي خيبتك تقيلة لانك لحد دلوقت معرفتش اننا عايشين مع بعض وكل واحد في حالة .. يمكن بيحصل احيانا مشاكل وقلق كدة زي احادث الزاوية الحمرا ايام السادات او الكشح وغيرها ايام مبارك ... لكن في النهاية كل واحد في حالة والكل شعب مسالم ومش عايز يأذي اخوة ....

يابنى انا ليا جيران مسيحين يمين وشمال عمري في حياتى ما فكرت ان ممكن يجي يوم يضربوا عليا نار او انى اهجم عليهم اموتهم ..... لاننا كلنا اهل في بعض ....

يبقي لو مش بتعرف تتكلم تبقي تسكت احست بدل ما تتكلم كلام عبيط واهبل

لكن وسط دة كله برضة بحيي فيك خوفك وحرصك وولائك للبابا شنودة كرجل دين لك واب روحي تحبة وتحترمة وتقدسة ... بس مش تتكلم ولا تقول كلام منفعل وعبيط زي اللى قولتة دة تاني عشان منزعلش منك .........................
الرد مع إقتباس
قديم 04-05-2005
الصورة الرمزية لـ knowjesus_knowlove
knowjesus_knowlove knowjesus_knowlove غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2003
knowjesus_knowlove is on a distinguished road
أشكر كل الإخوة الأعزاء الذين ردوا على إهانات الحاج توت لى..

ولكن حقيقى أنا ألتمس له العذر لأنه مصدوم ... فهو ككل المسلمين لم يكن يسمع أو يقرأ إلا القشور من إسلامه ولايعرف إلا الفتات عن محمده ..
فصدمة معرفة الحقيقة قد تدفع الإنسان العاقل إلى مراجعة نفسه وأفكاره وعقيدته فيبحث عن الحقيقة فيخلص...
أو تدفعه لمزيد من الجهل والتجاهل وتوجيه قواه للهجوم الشخصى والإهانة لمن يكشف له الحقيقة فيتحول إلى إرهابى يقتل ويدمر وينتحر...
وفى هذه الحالة سيعرف العالم من هو الإرهابى فيتم إصطياده والقضاء عليه...

وبكل أسف يبدو أن نوعية زوار المنتدى فى الفترة الأخيرة هم من النوع التانى...

لذلك فكل ما كتبه الحاج توت لايستحق الرد

معجزة محمد الواحدة والوحيدة هى أنه أقنع من البشرالمغفلين مايزيد على مليار ونصف يصلون عليه آناء الليل واطراف النهار

ومن المؤكد أنه لن يعترض على كلامي هذا إلا غلماانه نازفى المؤخرات وحورياته كبيرات المقعدات

" كن رجلا ولا تتبع خطواتي "
حمؤة بن أمونة

الرد مع إقتباس
قديم 04-05-2005
الصورة الرمزية لـ fanous2102
fanous2102 fanous2102 غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2003
fanous2102 is on a distinguished road
احسن حاجه لغلباوي
يشتري بغبغان و يقعد قدامه
هو يقول له تووووووووووت
و البغبغان يرد عليه توووت
واهو يتسلي بدل مايوجع دماغنا
قديم 04-05-2005
john_mikhail john_mikhail غير متصل
Registered User

john_mikhail is on a distinguished road
حقيقي غلباوي

الأخ المحترم غلباوي
أخيرا وبعد طول بحث وعناء لسنين وجدت مسلما يستخدم كلمة (عقل) مع العلم بأن الغالبية الساحقة منكم لغوه تماما و تم تشميعه بالشمع الأحمر من قبل شيوخ الحسبة الجدد الطالبانيين الوهابيين المتذرعين بالجملة النافية المعطلة للعقل في القرآن التي تقول:(لا تسألوا عن أشياء إن تبدى لكم تسوؤكم)
دعني أقتبس بعض مما ذكرته لإناقشك(بالعقل أيضا) عن مدى جديتك في إستخدامه:
إقتباس : (ولو حصل كدة يبقي لو احتمال 1 % انه مسلم متطرف .. و 99 % شخص غير مسلم ( يهودي بقي او مسيحي او ملوش دين ) عايز يولع الدنيا ويشعل الفتنة بجد .......

بذمتك ودينك يا رجل ، هل هذا كلام عاقل ذو عقل؟
أنت تعرف والجميع يعلمون إن من ينتهج العنف وسيلة و غاية هم جماعات التطرف الإسلامي المجرمين و فظائعهم منذ أحداث الخانكة أيام المقبور السادات سنة 1971 وحتى أحداث الكشح عامي 2001/2000 غير خافية عن كل ذي عينين و(عقل).
هل سمعت عن جماعات مسيحية مسلحة نهبت وحرقت وإختطفت وقتلت كما فعل أحبائك الملائكة الأبرياء من جماعات الإجرام الإسلامي؟
هل ضاق صدرك حتى بمجرد ممن يفرغ شحنات غضبه بالكتابة فقط فساويته مع هؤلاء المجرمين وإتهمته بإشعال الفتنة؟
عن أي فتنة تتكلم؟ هل نظل إلى الأبد المعتدى علينا لا يحق لنا حتى مجرد الصراخ ممن يعذبوننا، وتعتبر أنين المظلوم إشعالا للفتنة؟

إقتباس : لما حقدك يموتك احسن ما يأذي حد تانى غيرك والعاطل يروح مع الباطل ....
هل أفهم من كلامك بأن المساكين المسيحيون الساكتون (والذين أشرت إليهم بالعاطل) سوف يتم إفنائهم عن بكرة أبيهم من أحبائك الطالبانيين الوهابيين لأنهم سيؤخذون بما إعتبرته جريمة لمسيحي (والذي وصفته بالباطل) تطاول و عبر بحرية عن مكنونات صدره؟

إقتباس: صدقنى انا لو متطرف زيك كدة هرد عليك واقولك كلكم على بعضكم كدة متاخدوش في ايد مسلمين مصر غلوة ... هما يومين بالكتير ويبقي الدم للركب وميبقاش فيها مسيحي واحد عايش ولا كنيسة لسة مبنية ... قبل ما اي حد من اللى بتتاحمي فيهم دول يتحرك يكون كل شيء انتهي ...
هل هذه هي سماحة الإسلام التي صدعتوا بها أدمغتنا و تتشدقون بها ليل نهار في وسائل إعلامكم المتطرفة الوهابية الطالبانية؟
أرد عليك فأقول أنه منذ الغزو الإسلامي الهمجي البربري اللعين الذي إجتاح مصر في غفلة من الزمان قبل 1350 عام (والذي تم فيه إغتصاب جدتك المسيحية و التي أصبحت مسبية وأتيت أنت من نسلها) والمسيحيون المصريون موجودون(و سيظلون كذلك بمشيئة المسيح ، لا بمشيئتك أنت ولا مشيئة إخوانك الطالبانيين الوهابيين)
أتعرف لماذا؟
ليس بحماية أمريكا ولا إسرائيل ولا من هو أعتى منهما ، ولكننا واثقون بأن لنا إله قوي حمانا كل تلك السنين من إضطهاد أجدادك الغزاة المتوحشين البرابرة حفاة شبه جزيرة الجرب وسيظل يحمينا إلى يوم القيامة.
وصدقني لوقلت لك بأن الكثير من المستشرقين يعتبرون وجودنا بينكم إلى هذا اليوم معجزة بكل المقاييس لما رأوه من صنوف إقصاء وتهميش وتعذيب وإذلال وقتل من المفترض أن تفني لا شعب أعزل مسالم كالشعب القبطي ، بل تفني جيوشا وشعوب عددها كرمل البحر و نجوم السماء.

إقتباس : يابنى انا ليا جيران مسيحين يمين وشمال عمري في حياتى ما فكرت ان ممكن يجي يوم يضربوا عليا نار.
ربما تكون هذه هي الحقيقة الوحيدة التي ذكرتها في مقالك ، وأقول لك ، حسنا ، هل تدري لماذا لم تفكر أبدا بأن مسيحي واحد يمكنه أن يفعل ذلك؟
لأنك تعلم أن مسيحنا علمنا المحبة والتواضع ومسالمة جميع الناس ، ليس عن ضعف ولكن لكي نتشبه به لأنه كان (وديعا ومتواضعا) وثق بأن ذلك ليس عن خوف ، فالسلاح كما تعلم موجود في كل بيوت أهل الصعيد(مسلمون ومسيحيون) ولكن أبدا لم ولن يطلب منهم رجال الدين المسيحي ولا الكنيسة حمله لرفع راية المسيحية ونشر دين الحق و رد عدوان المعتدين ورفع الظلم على المظلومين كما ينادي عتاة الإجرام من شيوخك المحرضين على العنف في كل خطبهم المليئة بالبغض و الكراهية و إقصاء الآخر.
وأخيرا سأستشهد بكتابنا المقدس (الذي تتهمونه زورا وبهتانا بالتحريف) حين يقول :
(لي النقمة أنا أجازي ، يقول الرب)
(من مسسكم فقد مس حدقة عيني)
(قفوا وأنظروا خلاص الرب)

هل فهمت أم تريد المزيد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الرد مع إقتباس
قديم 04-05-2005
غلاباوي
GUST

طبعا يا john_mikhail تجاهلت كل الكلام اللي الشاب hema_c كتبة وفضلت تقول تعصب وارهاب وتطرف ..... ونسيت انه هيستنجد بحبايبة الامريكان واليهود عشان يعرف يعمل اللى هو عايزة ........
عموما يكفينى بس عبارة انت قولتها وكانت بصراحة زي المية على النار الولعة ... ربنا يكرمك دايما كدة كظمت غيظي وريحتنى خالص ....

إقتباس:
هل ضاق صدرك حتى بمجرد ممن يفرغ شحنات غضبه بالكتابة فقط
يعنى من الاخر واحد مزنوق في كلمتين وبيبرد نار بيهم .... عموما سماح .. قول يا عم اللى انت عايزة ويريحك طالما جواك حقد اسود وكراهية وغل كدة .. قول براحتك عشان تهدا شوية بدل ما يطق لك عرق ولا حاجة .......

إقتباس:
أرد عليك فأقول أنه منذ الغزو الإسلامي الهمجي البربري اللعين الذي إجتاح مصر في غفلة من الزمان قبل 1350 عام (والذي تم فيه إغتصاب جدتك المسيحية و التي أصبحت مسبية وأتيت أنت من نسلها) والمسيحيون المصريون موجودون(و سيظلون كذلك بمشيئة المسيح ، لا بمشيئتك أنت ولا مشيئة إخوانك الطالبانيين الوهابيين)
مش هرد على الكلام دة لانة اهانة شخصية لي .. والمفروض ان الادمن يتصرف على الاساس دة بدل ما يمسح ردودي ويقولي يا محمدي . وخلاص ... وانا بقول كدة ومتأكد انه هيقرأ الكلام دة وهيتجاهله تماما كعادتة ... ولكن اعرف ان Sammy الرجل المهذب المحترم سيكون له وقفة هنا

ودمتم
الرد مع إقتباس
قديم 05-05-2005
الصورة الرمزية لـ makakola
makakola makakola غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Jan 2005
makakola is on a distinguished road
يا سيد غلباوى

أعتذر منك لقلة فهمى

ولكن هل يمكن أن توضح لنا ما الخطأ فى كلام john_mikhail والذى إعتبرته إهانة شخصية لك وتطالب الأدمن بحذفه؟
قديم 05-05-2005
الصورة الرمزية لـ hema_c
hema_c hema_c غير متصل
Gold User

الى الغلبان غلباوي

عندي ليك كم ملاحظة:

1- اشكر جميع الأخوة الذين قامو بالرد عليك واخص بالذكر john-mikhail
2-قمة التطرف والأرهاب هو التهديد اللي انت قلته وهو انكم تقدرو على قتل جميع الأقباط في يومين وتهدو جميع الكنائس, وانو ماحدش حيلحق ينقذنا, دعني اقول لك يكفي انه امريكا توقف حنفية المعونات والمساعدات للشعب المصري الجوعان وانتو تموتو من الجوع.ثانيا بدل ما توجه تهديدك دا لينا ابقى تذكر انه اسرائيل قبل حوالي 30 سنة كان تعدادها مليون ونصف يهودي هزمت مصر المسلمة وتعدادها كان 40 مليون وعملت للأمة العربية نكسة عالمية.(يا ابني يا غلباوي بلاش عبط).
3-ان الأحداث التي تقول عنها تحدث مرة كل كم سنة,مثل الكشح وغيرها, فانا اقول لك انها تحصل كل يوم وهناك اضطهاد يومي وابتزاز واسلمة فتايات بالغصب وحرق كنائس وعدم اصدار رخص لبناء كنائس وغيره من نذالة مصرية (مسلمة).
4- انا اعيش بين يهود ومسلمين وانا اقول لك اليهود لا يضمرون لي الشر كما المسلمين يفعلون ذالك.

آخر تعديل بواسطة Servant5 ، 05-07-2009 الساعة 02:04 PM السبب: تصحيح
الرد مع إقتباس
قديم 05-05-2005
الصورة الرمزية لـ bolbol
bolbol bolbol غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2004
bolbol is on a distinguished road
الي الاخ hema

ملعون من اتكل علي بشر يا هيما. احنا لينا رب بيدافع عنا و واقف معانا. و لعلمك امريكا مش هتهم بينا ولا حاجة.

اسمع يا غلاباوي كلامك يدل علي انك متعصب زيك زي غيرك يعني هتخلصوا علينا في ساعتين هما 15مليون فرخة و 15 مليون بني أدم. و بعدين طول ما انت حاطط في دماغك ان ده طريقة للحوار انك الراجل الكريم اللي مقتلتش المسيحين و انك مش عارف ايه يبقي الحوار بقي هابط مع العلم انك قلت قبل كده ان انا مش عايش في مصر و معرفش حاجة عن الطبيعة السمحة للشعب المصري و ان الاسرة المسلمة او نسبة كتيرة منهم بتقول لولادها ميلعبوش و ميكلموش اصحابهم المسيحين في المدرسة و مش هقلك ديه حاجة شخصية و حصلت ليا شخصيا و مش هقلك علي المدرس اللي دخل الفصل في حصة الدين و قال المسيحين يعودوا و هاتيك كلام اهبل و لما قلتله لأ يا استاذ الانجيل متحرفش خدت 12 قلم علي وشي.

نهايته لو انت فاكر ان تدبيح المسيحين هيمر مرور الكرام من جوه مسيحين مصر نفسهم تبقي غلطان ودخلت مرحلة الهرتلة المتأخرة لأن في الاخر ده هيكون اسمها حرب اهلية و عموما الحوار معاك كان عقيم و كلامك مش كويس و واضح انك بتعاملنا علي اساس انك راجل كريم تواضعت و تكرمت و قللت من شأنك الجليل عشان تتواصل معانا.

عموما انا مش هرد تاني إلا في حالتين لو انت زودت الهرتلة و حاولت تتأنزح و تستعرض بقوتك القتالية و قوة المتعصبين ولاد الك ل ب اللي عندكم او انك تحترم عقولنا و تتكلم كأنسان رافض للعنف.

استاذنا كلنا kk ممكن تسيبلي غلاباوي عشان اتحاور معاه عشان ميكنش
عنده حجه و اشوف اذا كان بيهرتل عشان الهرتلة ولا عشان بتهان من كلامك.

اسف لاستخدامي اللغة العامية

آخر تعديل بواسطة Servant5 ، 05-07-2009 الساعة 02:05 PM
الرد مع إقتباس
قديم 05-05-2005
CrocodileTearz CrocodileTearz غير متصل
Registered User

CrocodileTearz is on a distinguished road
الى الاخ هيما

اوافق الاخ بلبل مليون فى المئة

هو انت فاكر اننا (اقباط مصر)منتظرين امريكا او اسرائيل ليفتحوا مصر؟

انا لا اكره الاسراءيليين و لا الامريكان و لا العرب بس نفسى كلهم يبعدوا عن مصر, ان كانوا يريدون ان يدخلوها بطريقة او باخرى

نفسى مصر تبقى مصرية خالصة
يبقى اسمها جمهورية مصر المصرية
الرد مع إقتباس
قديم 05-05-2005
gaoun gaoun غير متصل
Registered User

gaoun is on a distinguished road
+++

עליהם בנשק

بني ناصر هلموا لنصره هيما .....

هيما ابن عمي عندنا يا مرحبا يا مرحبا ......

غلباوي انا لا انصحك باللعب مع هيما ..... لانه وبصراحه وبدون ان اعرفك ... واقولها لك غيابي .... بفصل منك 10 + شوفير مهده .... يعني بكتك من اشروشك بنفخه واحده .....
ولا انصحك اطلاقً بالعب معه ....

يا استاذ غباوي ..... قصدي غلباوي
لنا رب يدافع عنا ولنا ايضا اذرع لتصدكم .... فلا تخف

ليكون فكرك راح نستناكوا اتذبحوا فينا ونظل واقفين نتفرج ...... محزرتش
في غنويه بنقال فيها " هيدا كان من زمان " ......
يا عزيزي زمن اول اتحول ..... ولو حصل هذا فسأطلب وبنفسي نداء استغاثه من رئيس الوزراء الاسرائيلي حبيبك أريئيل شارون وسترى كيف انه لن يقصر في الرد,ولتذكيرك مصر في نفسه من زمان وله فيها ذكريات .....

وبعدين قولهم يا هيما يا ابن عمي شو صار بالحرميه تبعون هديك الجمعه اوشوا صار فيهم ..... علشان ميفكرش استاذ غباوي كمان مره بهذا التفكير .....

فعلا ان غباوي واسمك معاك .... تذكر يا عزيزي ان قتل السادات لم يكن واردا وانه مفاجأه له ولكل امثال انور السادات وانه كان من جماعته اي من الاخوان المخلصين !!!! ..... يعني لما بتقول لازم اتقول على الاقل 2% مش 1 % لانه الـ 1% هو قاتل السادات ...... . فهات غير نسبه والعب غيرها يا شاطر ....

اعرف ان البابا محبوب من الاخوان لارائه ولكن حتى السادات كانوا يحبونه وقتلوه

واذكر واحذر المسلمين الاصوليين من التعرض لقداسته لانها ستكون فعلا ثوره بركان لن تهدأ إلى بحرق كل شيئى حولها ....

آخر تعديل بواسطة Servant5 ، 05-07-2009 الساعة 02:06 PM
الرد مع إقتباس
قديم 05-05-2005
الصورة الرمزية لـ hema_c
hema_c hema_c غير متصل
Gold User

يا اخواني الأحباء

انا لا اقصد ان اهينكم او اقلل من قيمتكم فانا اعرف ومتاكد مدي قوتكم وصمودكم وشموخكم بالسيد المسيح ومدى محبتكم لارضكم ارض مصر التي لجاء اليها ربنا وفادينا(ارضي ارض مصر) وانا مقتنع كامل الأقتناع بانكم ستصدون البرابرة بقوة وحنكة وحمة كما علمنا سيدنا وملك المجد العظيم .
لكني حبيت ان انوه لهؤلاء البرابرة انه في حين اللزوم يوجد من يقف في صفنا ويؤازرنا.
وطبعا البابا شنودة ليس بحاجة لمن يحميه فملائكة الرب وجنوده موجودين لحراسته ولن يقدر اي انساء على الأسائة له.
فارجوكم يا اخوتي ان لا تفهمونني خطاء, ولنعمل سويتا" لتحرير ارضنا ارض مصر القبطية الحرة العزيزة.
ولا يا امير لا تخاف فنحن رجالك وزلامك.

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة