تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 27-05-2006
الخواجه الخواجه غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: May 2005
الخواجه is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة FiberOptics
صديقي صدقني التعاليم الاسلامية لا تحث ابدا على القتل او العنف .. باي حال من الاحوال صدقني انت فاهم غلط .. انا بدخل جوامع برضه وعمر يعني ما شيخ قالنا روح اقف قدام كنيسة وخوف الناس :D بالعكس الدين لله .. والاخطاء والقوانين الموجودة انا كمان كمسلم ممكن اكون شايف انها غلط .. وواجب علينا كمصريين نتكلم عن القوانين دي مثلا .. ونحاول نلاقي حلول ليها وبدائل ترضينا .. كشعب واحد

الاخ العزيز قرائت لك تتكلم عن القوانين و الاخطاء الموجوده بها . فما رائيك في من ينادي بتطبيق
الشريعه الاسلاميه و حدودها . و مدي توافقها مع العصر و حرية الانسان . و المساواه بين الافراد
و المواطنه للاخر غير المسلم . و منظورك الشخصي لما وصلت اليه مصر من ارتفاع المد الاخواني
الوهابي . و تاثير ذلك علي وحدة الوطن و حقوق القبط و المراءة و البهائيين و غيرهم من الاقليات
بصوره مبسطه و موضحه . اسف لقد نسيت ان ارحب بك بيننا في منتدي اقباط الولايات المتحده
اهلا بيك مره اخري

الخواجه
الرد مع إقتباس
قديم 27-05-2006
FiberOptics FiberOptics غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Oct 2005
FiberOptics is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة الخواجه

الاخ العزيز قرائت لك تتكلم عن القوانين و الاخطاء الموجوده بها . فما رائيك في من ينادي بتطبيق
الشريعه الاسلاميه و حدودها . و مدي توافقها مع العصر و حرية الانسان . و المساواه بين الافراد
و المواطنه للاخر غير المسلم . و منظورك الشخصي لما وصلت اليه مصر من ارتفاع المد الاخواني
الوهابي . و تاثير ذلك علي وحدة الوطن و حقوق القبط و المراءة و البهائيين و غيرهم من الاقليات
بصوره مبسطه و موضحه . اسف لقد نسيت ان ارحب بك بيننا في منتدي اقباط الولايات المتحده
اهلا بيك مره اخري

الخواجه
[/COLOR]
صديقي انا مش بتكلم عن تعاليم اسلامية دلوقت .. انا بتكلم عن مجموعة قوانين سنتها الدولة او الحكومة او الانسان بعيدة عن اي تعاليم دينية ..
تطبيق اي من الديانات في القوانين المدنية التي تكفل حقوق البشر فيما بينهم او التي تحكم علاقات المجتمعات ببعض لا اعتقد انها سيشكل اي فارق لان كل الاديان تدعو لنفس الحقوق لكل الناس في الحرية والمساواة
الرد مع إقتباس
قديم 27-05-2006
الصورة الرمزية لـ موسي الأسود
موسي الأسود موسي الأسود غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Mar 2006
موسي الأسود is on a distinguished road
إقتباس:
انا اي نعم عندي امتحان بكرة .. بس يلا ححاول ارد برضه .. عشان بس انبسطت لما ملقتش حد بيستهزا زي ما شوفت في اغلب المواضيع هنا ..
اخي و حبيبي اهلا بك مرة اخري

إقتباس:
انا معاك ان كل الي بتقول عليه ده صدمات بس هل الصدمات دي حنصلحها ونحلها بالصدمات الي انا شوفتها وقصدي عليها هنا .. احنا مش المفروض دلوقت على النت .. هل انا جيت وسبيت او شتمت هنا هل جيت انا هديت المنتدى مثلا .. عشان الاقي مواضيع وردود بعيدة كل البعد عن البناء والإصلاح
تريد البناء و الاصلاح وكاننا من نهدم نحن نريد مصرنا اجمل بلد نريدها خالية من التعصب الأعمي نريدها بلد الأمان و لكن هل نحن من نزرع عدم الامان بين الناس . هل نحن من نرهب الناس و نقتلهم داخل كنائسهم .

إقتباس:
انا معاك ان الي بيحصل في شوارعنا المصرية هو صدمة ومهزلة .. ولكن اريد ان انوه الى نقطة هامة ارجو ان لا تحاول ان تتجاهلها ..
الأخطاء الموجودة انا كمان كمسلم بعاني منها ومستاء منها .. فمش معنى انها موجودة اننا كمسلمين راضيين بها ومقتنعين بها .. كما قلت هناك جزء من الشعب المصري بشقيه المسلم والقبطي غير راضي عن ما يحصل واصحاب السطلة هم السبب مش عشان لانهم مسلمين الافعال السيئة لا ترتبط بدين صديقي .. الافعال السيئة حاجة موجودة كل البشر .. واحنا كبشر عاقل وواعي لازم نواجهها هي ..
انت كمسلم لا تعاني كما اعاني .. أنت كمسلم لم يدخل عليك احد بالمسجد يوم العيد و يقتل شيخا بريئا . انت كمسلم لم يقم الناس عليك ليعتدوا علي كنيستك كما حدث في العديسات او العياط أو غيرها . أنت كمسلم لا تاخذ تصريح من الباب العالي لبناء دورة مياه بكنيسة .

إقتباس:
انا على فكرة بشتغل في مجال الكمبيوتر واول شركة اتعلمت فيها وفهمت فيها كان شركة لناس أقباط بحبهم ومتاكد من انهم بيحبوني وبنعيد على بعض لحد دلوقت وبزورهم ومينا صديقي كان شغال معايا برضه ووالله انا مش بفتعل أكاذيب عشان اقنعكم بصداقات حقيقة ليا بس انا بحاول اقول ان مش بالاستهزاء او السخرية حنقدر نحل مشاكل مجتمعنا كله بيعاني منها احنا كلنا في مركب واحد يا نغرق كلنا يا نعيش كلنا .. ومستحيل حندي فرصة لمجموعة تقتل الباقي على حساب فرض رأيها او تنفيذ إرهابها الفكري
وماذا يمكنك فعله و الدولة تساعد علي نشر الارهاب و اعطت حرية اكثر للإخوان المسلمين !

إقتباس:
انا زي ما قلت غير مطلع وغير مثقف دينيا بطريقة تسمح لي بان افتي او اقول افترا بس الي اعرفه اننا بنؤمن بالديانة المسيحية وبنؤمن بالمسيح عليه السلام اما اذا كان هناك تحريف عندكم فهذه شيء تعالجونه انتم بنفسكم وانا مليش اي دخل في اني اقول محرف او لا .. مش من حقي يعني اقول كده .. وانا مش بقول كده دلوقت انا بس بخلي ذمتي من الي انت بتقوله لاني مش بقول كده كمسلم مش بقول ان الانجيل
اذا رددنا علي شبهة تحريف الانجيل نثبت تحريف القران و اذا قلنا ان القران محرف تقولون يسبونا . فلما لا تراعي مشاعر الآخر كي يراعي هو مشاعركم . اين كنت حين كان الشعراوي يسب السيد المسيح و يتهم الانجيل بالتحريف في التلفزيون المصري يوميا و المسيحي المفروض عليه ان لا يرد ووسائل الاعلام اغلقت ابوابها امامه ! فهل تسبوا مقدساتنا و لا تريدونا حتي ان ندافع عن مقدساتنا .
إقتباس:
انا تصفحت المنتدى .. وفيه ناس كتير بتفضل تضحك خلال المواضيع في امور لا تدعو الى الضحك ابدا .. انا ده الي شوفته .. وانا مش جديد على المنتديات يعني بقالي سنين مقضيها بكتب في منتديات ومش شايف اي داعي للضحك والسخرية من أمور نحن كمسلمين وأقباط المفروض منضحكش فيها واحنا بنتكلم عليها بالمرة ومفيش داعي اجيبلك وصلات عشان تشوف انت اتصفح وشوف ولو عجزت انا رؤية ذلك .. انا حجبلك وصلات تشوف بنفسك .. ده غير ان فيه اهانات ناس كتير بتقولها عن الرسول الكريم محمد وعن معتقداتنا احنا كمسلمين
اخي نحن لا نحكر الحرية عن احد وعندنا هنا المنتدي ديمقراطي جدا بدليل اننا نبقي سباب الاعضاء الغير محترمين ( أسف في اللفظ ) لنا
فاذا جاء احد الأعضاء بموضوع معين كحديث رضاع الكبير مثلا و كتبت لزمة غير جارحة و مثبته بالادلة و البراهين الاسلامية فلا تعتبر هذه سباب لأنا مبرهنة .
إقتباس:
والدفاع عن دين او عقيدة او فكر .. لا اعتقد انه بيكون بتفنيد الرأي الاخر والفكر الاخر .. يعني الدفاع لا يحتاج لهجوم لأثبات الحقائق
في هذا انا مختلف معك اذا كان هناك اثنان و اتهم الواحد الآخر بالسرقة فمن حق الآخر الدفاع عن نفسه عسي أن يكون الأول هو السارق و ليس الأخر . هكذا تمشي الأمور .

إقتباس:
قرأت الاية يا صديقي الاية لا يوجد فيها اي تعدي على الديانة القبطية او المسيحية الاية تفيد او تحثنا في رايي على مقاتلة من لا يؤمن بالله وانتم تؤمنون بالله وايضا تحثنا على مقاتلة الذين لا يؤمنون باليوم الاخر ( يوم القيامة يعني ) وانتم تؤمنون باليوم الاخر
وعايز اقولك برضه على حاجة حاول تقرا الاية السابقة لهذه الاية فالايه الي بتقول عليها نزلت في سياق احداث تاريخية اقرا الاية السابقة لها وانت حتفهم قصدي ايه تحديدا
يا أخي كمل الأية ( ولا يدينون دين الحق ) و لا تنسي أن تقرأ التفسير من كتب التفسيرات كالبخاري و القرطبي ..

إقتباس:
صديقي اجبلك ازاي مسيحي بيعمل كده .. عارف ليه مقدرش اجبلك عشان مش حينفع يبقى مسيحي ويعمل كده مش حقول عليه انا قبطي او مسلم .. حقول عليه متخلف او غبي الي يعمل كده
صدقني مش ها تلاقي

إقتباس:
وانا كمان نفسي مصر وكل الشعوب العربية تعييش في سلام وأمن وحرية ومساواة
ولكن مش مش حيحصل طول ما احنا بنتقاتل على النت .. يعني على الاقل احنا دلوقت على النت عشان على الاقل نتفاهم ونتكلم بلاش نحل مشاكل على الاقل نعزز حبنا لبعض ولـ وطنا مصر ..
اخي ربنا يكثر من امثالك

إقتباس:
المسلم الي حيقتل دون ده مش مسلم يا صديقي .. متقولش عليه مسلم ..
المفروض ان فيه قضاء هو الي يحكم دلوقت .. ومفيش اي حق لاي حد انه يحلل دماء انسان ويقتله
يا اخي قول يا باسط قضاء مين القضاء الموالي للإخوان الآن القضاء الذي برأ جميع المتظاهرين في احداث الاسكندرية و حرق كنيسة العصافرة القضاء الذي برأ متهمي الكشح جميعا بعد ان قتل الكثير و اصابة الكثير و تدمير الكنيسة . كل اللي بيدخلوا للقضاء من المسلمين في مثل هذه القضايا أبرياء لأن القاضي يضع امام ذهنه آية التوبة و أمثالها من الآيات التي تحض علي قتل المشركين . و بما ان القبطي يؤمن بالمسيح الها و مخلصا يبقي القبطي مشرك و يجب قتله . و لذلك يسموننا كفارا .
إقتباس:
وعايز اقول كمان ان يوم الي حصل في الكنيسة في محرم بك صديقي مينا كان مستاء من الي حصل من اخوانا المسيحيين في الكنيسة ( المسرحية ) ( وهي مش موضعنا دلوقت ) وانا كنت مستاء من الرد الفعل الغير عاقل من الي قامو بتهديد الكنيسة يعني اانا وصديقي كان مش عاجبنا الطرفين واحنا مقعدناش نضحك طول الوقت اتكلمنا شوية عن الي حصل وبعدين هو قالي وهو بيضحك متيجي توصلني يا ابني لحد البيت انا خايف حد يطلعلي بسيف ولا حاجة .. قلتله متخفش ابقى رنلي وضحكنا وكل واحد روح على بيته
هههههههههههه ربنا يخليكوا لبعض .
الصديق موسى في النهاية :انا بعرض عليك صداقتي .. كمسلم وقبطي واتمنى ابقى اشوفلك مواضيع تحث على الحب والإخاء والحرية والمساواة زي ما كلنا عارفين ان سيدنا المسيح عليه السليم كان بيدعو وزي ما سيدنا محمد كان دايما برضه بيقول ويدعو الناس كلها لذلك
أهلا ومرحبا بك صديق جديد معنا و انت موضع ترحيب دائما في منتدي الأقباط
ولك حبي و احترامي

كلمة الصليب عند الهالكين جهالة و اما عندنا نحن المخلصين فهي قوة الله "كور 1 -1:18
لى النقمة ان اجازى يقول الرب
رفعنا قلوبنا ومظلمتنا اليك يارب
الأقباط يصرخون و المسلمون يعتدون و الشرطة يطبلون
إن الفكر الخاطئ يضعف بمجرد كشفه
الرد مع إقتباس
قديم 27-05-2006
The_Lonley_Wolf The_Lonley_Wolf غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
The_Lonley_Wolf is on a distinguished road
إقتباس:
صديقي مش انا الي بعمل الهجمات دي الي انت بتقول عليها
انا معاك ان التطرف فى الاسلام بيبقى حوالى 97% و أن فى 3% كويسين زيك بس هل عشان ال3% دول أسامح ال97% اللى عمالين يقتلوا فيا كل يوم و التانى؟؟

ثم هل ال3% دول موقفهم سليم من ال97% بسكوتهم عليهم بل و الدفاع عنهم؟؟

ثم هل الأسلام أشخاص؟؟ الأسلام تعاليم و تعاليم منافية و مضادة للانسانية زى ماكل بصير شايف من خلال القرأن و السنة يبقى اسيب كل ده و أقول مدام FiberOptics تمام يبقى الاسلام و باقى المسلمين كلهم تمام برضو؟؟

انا فاهم و انت فاهم انا مش عايش بره مصر انا عايش فى مصر وسطكم من ساعة ماتولدت و فاهم و عارف و انت كمان فاهم و عارف و اللى فى القلب فى القلب فى الاخر
الرد مع إقتباس
قديم 27-05-2006
الصورة الرمزية لـ knowjesus_knowlove
knowjesus_knowlove knowjesus_knowlove غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2003
knowjesus_knowlove is on a distinguished road
إقتباس:
اهو ده يا موسى موضوع من مواضيع الصدمات

أنا عارف

إقتباس:
وعايز اقول كمان ان يوم الي حصل في الكنيسة في محرم بك صديقي مينا كان مستاء من الي حصل من اخوانا المسيحيين في الكنيسة ( المسرحية ) ( وهي مش موضعنا دلوقت ) وانا كنت مستاء من الرد الفعل الغير عاقل من الي قامو بتهديد الكنيسة يعني اانا وصديقي كان مش عاجبنا الطرفين واحنا مقعدناش نضحك طول الوقت اتكلمنا شوية عن الي حصل وبعدين هو قالي وهو بيضحك متيجي توصلني يا ابني لحد البيت انا خايف حد يطلعلي بسيف ولا حاجة .. قلتله متخفش ابقى رنلي وضحكنا وكل واحد روح على بيته
إيه ده ؟؟؟؟ بتحب ****** كافر وكمان عايز تدافع عنه ؟؟؟؟؟
وكمان شغال مع كفار وبتبدأهم السلام
ولسة عامل فيها مسلم ؟؟؟
ياخى ......

لا بلاش أحسن

http://www.fatwanet.net/Home/Default.asp
ارقام الفتاوى 4778 .... 5688 ...5697 ...
إقتباس:
..::: 4778 - تحية غير المسلمين :::..

الموضوع الرئيس الإيمان
الرقاق والأخلاق والأداب

الموضوع الفرعي الولاء والبراء
الآداب

الموضوع الفرعي التفصيلي التعامل مع الكفار والسفر إلى بلادهم
الأدب مع غير المسلمين

المفتي صالح بن فوزان بن عبد الله الفوزان

أعمل في شركة تضم موظفين غير مسلمين، وفي كل صباح يحيي بعضنا بعضًا لكني سمعت أن تحية غير المسلمين لا تجوز فهل هذا صحيح؟ وهل هناك فرق بين السلام والتحية المعتادة كصباح الخير أو نحوها؟
لا يجوز للمسلم أن يبدأ الكافر بالسلام، ولكن إذا بدأه الكافر به فإنه يرد عليه بأن يقول: (وعليكم) كما أرشد إلى ذلك النبي صلى الله عليه وسلم[1]. وذلك لأن السلام ينبئ عن المودة والمحبة في القلب، ولا يجوز للمسلم أن يحب الكافر؛ لأن الله لا يحب الكافرين، ونهى المؤمنين عن محبتهم فقال تعالى: {يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاءَ تُلْقُونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَقَدْ كَفَرُوا بِمَا جَاءَكُمْ مِنَ الْحَق} [الممتحنة: 1] وكل ألفاظ التحية سواء في التحريم مثل صباح الخير ونحوها لعموم الأدلة، ولأن ذلك يدل على المحبة.
--------------------------------------------------------------------------------
[1] انظر: "صحيح الإمام البخاري" (7/133، 134) من حديث عائشة وعبد الله بن عمر وأنس بن مالك رضي الله عنهم.

مصدر الفتوى: المنتقى من فتاوى فضيلة الشيخ صالح بن فوزان بن عبد الله الفوزان - (ج 2/ ص 255) [ رقم الفتوى في مصدرها: 225]
كلمات مفتاحية [تحية غير المسلمين-بدء الكافر بالسلام-التحية بصباح الخير]
إقتباس:
..::: 5688 - حكم بدء أهل الكتاب بالسلام :::..

الموضوع الرئيس الإيمان
الرقاق والأخلاق والأداب

الموضوع الفرعي الولاء والبراء
الحقوق
الآداب

الموضوع الفرعي التفصيلي التعامل مع الكفار والسفر إلى بلادهم
حقوق غير المسلمين
الأدب مع غير المسلمين

المفتي عبد الله بن سليمان بن محمد المنيع

قرأت عن النبي صلى الله عليه وسلم حديثًا ينهانا عن بدء اليهود وال***** بالسلام، ونرى في عصرنا الحاضر بعض المسلمين يبدؤون أهل الكتاب بالسلام! فما حكم ذلك؟

الحمد لله، لا شك أن التحية الإسلامية ـ السلام عليكم ـ دعاء، والدعاء لا يجوز إلا للمسلم، إلا الدعاء بالهداية والصلاح فلا بأس من الدعاء لغير المسلمين بالهداية؛ لحديث حكاية النبي صلى الله عليه وسلم نبيًا ضربه قومه فأدموه فقال: ((اللهم اغفر لقومي؛ فإنهم لا يعلمون)). متفق عليه. وأما الدعاء لهم بالأمن والخير والبركة ـ وهم على كفرهم ـ فهذا لا يجوز.

وبناء على هذا، فلا تجوز البداءة بالسلام على الكفار مطلقًا فإن سلموا علينا رددنا عليهم بالقول: (وعليكم)، ويمكن أن نبدأ بقول: كيف الحال، ونحو ذلك مما لا دعاء فيه، وفيه نوع من المداراة التي يقتضيها التعامل معهم في شؤون الحياة والله أعلم.

مصدر الفتوى: مجموع فتاوى وبحوث إعداد وتأليف عبد الله بن سليمان المنيع - (ج 1/ ص 204) [ رقم الفتوى في مصدرها: 120]
كلمات مفتاحية [بدء ال***** بالسلام-بدء الكفار بالسلام-السلام على الكفار-السلام على ال*****-بدء اليهود بالسلام-السلام على اليهود-الدعاء للكافر]

معجزة محمد الواحدة والوحيدة هى أنه أقنع من البشرالمغفلين مايزيد على مليار ونصف يصلون عليه آناء الليل واطراف النهار

ومن المؤكد أنه لن يعترض على كلامي هذا إلا غلماانه نازفى المؤخرات وحورياته كبيرات المقعدات

" كن رجلا ولا تتبع خطواتي "
حمؤة بن أمونة

الرد مع إقتباس
قديم 27-05-2006
Gold User

على فكرة ....
هذه الفتاوى طازة لسة واصلة من صديق عزيز
وصلتنى بالضبط أثناء كتابة هذه الرسالة فوفرت على البحث فى المنتدى كالعادة

فشكرا له

معجزة محمد الواحدة والوحيدة هى أنه أقنع من البشرالمغفلين مايزيد على مليار ونصف يصلون عليه آناء الليل واطراف النهار

ومن المؤكد أنه لن يعترض على كلامي هذا إلا غلماانه نازفى المؤخرات وحورياته كبيرات المقعدات

حمؤة بن أمونة

الرد مع إقتباس
قديم 27-05-2006
hanna3 hanna3 غير متصل
Registered User

hanna3 is on a distinguished road

الاخ اسماعيل اولا ارحب بك
وقبل اي شئ للمرة الالف بعد البليون
حسب كتابنا المقدس وحسب كل تعاليمنا وحسب كل ما يقال في كنائسنا
لا نكرة احد
لا نكرة احد
لا نكرة احد
لان ديننا هو الحب فقط
كل المعتقدات الدينية لكل البشر تعبد ربها علي اساس الخوف من جهنم
وهي عبادة العبيد لكنا احرار في قلوبنا
واديان اخري تعبد الهها في امل للجنة التي فيها نعيم مخلد وفيها ما فيها
وهي عبادة رجال العمال يعطي لياخذ فيما بعد
الا نحن المسيحيين نعبد الهنا بحب لانة احبنا اولا
وعنما اقول لك نحن نحبكم اقول واقع ايماني ونص مسيحي و ايمان
ديني مسيحي لا غير لا نفاقا ولا تملقا بل حقيقة كتابية

وعلي اي حال كلامك مضبوط فقط انت اتيت للمكان الخطاء فليس من الحكمة ان تقول للمظلوم
والمتسامح تعلم الحب ويداة وقلبة يدمي
علي اي حال ان كنت تريد من الاقباط ان يوقفوا حرق مساجدكم انا معك
ان كنت تريد من الاقباط ان يكفوا عن قتل المسلمين الابرياء في مصر والقاضي يفرج عنهم بسهولة ويسر حيث لا توءخذ نفس الموءمن يكافر فانا معك
ان كنت تريد نمنا ان نكف عن ذبح المسلمين الابرياء داخل مساجدهم فانا معك
ان كنت تريد منا الكف عن خطف الفتيات المسلما ت واكبارهن علي النتصر وتزويجهن مسيحين
بالعافية فانا معك
ان كنت تريد منا اعادة المدارس الاسلامية التي اغتصبها الاقباط المتعصبين لاصحابها فانا معك
ان كنت تريد العدل ورفض تهميش المسلمين وطردهم من الوظائف الحكومية الهامة فانا معك
ان كنت تريد العدل في التعليم وعاطاء المسلم المسكين فرصة مثلة مثل القبطي الذي لة اكثر من فرصة تعليم ديني قبطي علي حساب الدولة فانا معك
-----------------------------

اما اذ كان كل ما قلتة هو العكس فلقد اخطاءت المنتدي للاسف حيث اتيت للمظلوم لتغيظة اكثر واكثر
ولك مني كل تحية لا احصل عليها من اي مسلم لانة كما رايت حرام

وكل محبة لكل مسلم بدون ان اي فتوي من اي قسيس لاني اعرف ان ايماني اساسة محبة البشر

الرد مع إقتباس
قديم 28-05-2006
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة The_Lonley_Wolf

انا معاك ان التطرف فى الاسلام بيبقى حوالى 97% و أن فى 3% كويسين زيك بس هل عشان ال3% دول أسامح ال97% اللى عمالين يقتلوا فيا كل يوم و التانى؟؟

ثم هل ال3% دول موقفهم سليم من ال97% بسكوتهم عليهم بل و الدفاع عنهم؟؟

ثم هل الأسلام أشخاص؟؟ الأسلام تعاليم و تعاليم منافية و مضادة للانسانية زى ماكل بصير شايف من خلال القرأن و السنة يبقى اسيب كل ده و أقول مدام FiberOptics تمام يبقى الاسلام و باقى المسلمين كلهم تمام برضو؟؟

انا فاهم و انت فاهم انا مش عايش بره مصر انا عايش فى مصر وسطكم من ساعة ماتولدت و فاهم و عارف و انت كمان فاهم و عارف و اللى فى القلب فى القلب فى الاخر

لا انت مش معايا .. لاني مقولتش كده يا عزيزي .. ومن اين لك هذه النسبة !!
عزيزي انا بالرغم من ان موضوعي بعيد كل البعد عن اي حوار او مناقشة دينية بحتة .. الا ان اغلب الردود هنا بلاقيها في الاخر بترجع وتقول الدين والدين
وانا عارف كويس .. محدش يقولي انت في قسم حوارات الاديان ..

وعكس ما قلت انت .. هل تعتقد ان فكري منافي ومخالف للمنطق والعقل ومخالف لأبسط مفايهم ومبادىء الانسانية ؟! ما انا مسلم ومسلم بيحاول على اد ما يقدر يطبق تعاليم دينه .. زي اي مسلم وزي زي اي انسان برضه بيحاول يشوف الاستقرار في بلده ومنطقته وانا ضد كل أنواع العنف بكل أشكاله ومع الحوار والمناقشة السليمة العاقلة
وتعاليم ديني هي التي حثتني على كل هذا .. يعني بجد والله يا أصحاب انا مش بشوف في الاسلام كل الي انتم بتقوله ..
دينا بيدعو للمساواة والحرية وضد القتل والتدمير .. المشكلة ان فيه كتير من الاحاديث او الايات انتم فاهمينها غلط زي ما ممكن انا افهم جمل او كلمات بشكل خاطىء في الانجيل مش حروح اقول ده الانجيل مش كتاب سماوي .. لاني انا مؤمن بكل الكتب السماوية ولان تعاليم ديني ومفاهيمة هي التي وضحت لي ذلك

ما انا كمان عشت زيك في مصر .. وليا أصحاب من وانا صغير أقباط وعلاقتنا متصلة الى الان وكلها حب وود ومحبة ومفيش اي ضغائن او خلافات .. واحنا صرحا مع بعض في مثل هذه النقاط خصوصا بعد الي بنشوفه من أحداث مفتعلة ومتطرفة وأفعال نادرة وجديدة علينا كمجتمع مصري عربي .. وايه هو الي في القلب .. لو قصدك انك مش طايقني مثلا تقدر ببساطة ان لا تدخل على موضوعاتي او حاول ان تتجاهل كلماتي او ردودي .. وانا الي مش حيحترم وجودي هنا ححاول اتجاهله .. وحاول توضح أكتر كلامك بعد كده عشان اقدر ارد عليك واوضحلك وجهة نظري .. على الاقل احنا نقدر نفهم بعض كويس هنا
الرد مع إقتباس
قديم 28-05-2006
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة knowjesus_knowlove

أنا عارف

إيه ده ؟؟؟؟ بتحب ****** كافر وكمان عايز تدافع عنه ؟؟؟؟؟
وكمان شغال مع كفار وبتبدأهم السلام
ولسة عامل فيها مسلم ؟؟؟
ياخى ......

لا بلاش أحسن

http://www.fatwanet.net/Home/Default.asp
ارقام الفتاوى 4778 .... 5688 ...5697 ...

مش حرد عليك .. لما تبقى تتكلم زي ما احنا بنتكلم كده هنا .. حبدا أرد عليك
واقول بقى انك افحمتني .. ولو اقنعك عقلك ان دي النتيجة الي وصلتلها بردك عليا دلوقت يبقى حرام عليك هذا الكم من المشاركات الي انت عامله .
الرد مع إقتباس
قديم 28-05-2006
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة hanna3

الاخ اسماعيل اولا ارحب بك
وقبل اي شئ للمرة الالف بعد البليون
حسب كتابنا المقدس وحسب كل تعاليمنا وحسب كل ما يقال في كنائسنا
لا نكرة احد
لا نكرة احد
لا نكرة احد
لان ديننا هو الحب فقط
كل المعتقدات الدينية لكل البشر تعبد ربها علي اساس الخوف من جهنم
وهي عبادة العبيد لكنا احرار في قلوبنا
واديان اخري تعبد الهها في امل للجنة التي فيها نعيم مخلد وفيها ما فيها
وهي عبادة رجال العمال يعطي لياخذ فيما بعد
الا نحن المسيحيين نعبد الهنا بحب لانة احبنا اولا
وعنما اقول لك نحن نحبكم اقول واقع ايماني ونص مسيحي و ايمان
ديني مسيحي لا غير لا نفاقا ولا تملقا بل حقيقة كتابية

وعلي اي حال كلامك مضبوط فقط انت اتيت للمكان الخطاء فليس من الحكمة ان تقول للمظلوم
والمتسامح تعلم الحب ويداة وقلبة يدمي
علي اي حال ان كنت تريد من الاقباط ان يوقفوا حرق مساجدكم انا معك
ان كنت تريد من الاقباط ان يكفوا عن قتل المسلمين الابرياء في مصر والقاضي يفرج عنهم بسهولة ويسر حيث لا توءخذ نفس الموءمن يكافر فانا معك
ان كنت تريد نمنا ان نكف عن ذبح المسلمين الابرياء داخل مساجدهم فانا معك
ان كنت تريد منا الكف عن خطف الفتيات المسلما ت واكبارهن علي النتصر وتزويجهن مسيحين
بالعافية فانا معك
ان كنت تريد منا اعادة المدارس الاسلامية التي اغتصبها الاقباط المتعصبين لاصحابها فانا معك
ان كنت تريد العدل ورفض تهميش المسلمين وطردهم من الوظائف الحكومية الهامة فانا معك
ان كنت تريد العدل في التعليم وعاطاء المسلم المسكين فرصة مثلة مثل القبطي الذي لة اكثر من فرصة تعليم ديني قبطي علي حساب الدولة فانا معك
-----------------------------

اما اذ كان كل ما قلتة هو العكس فلقد اخطاءت المنتدي للاسف حيث اتيت للمظلوم لتغيظة اكثر واكثر
ولك مني كل تحية لا احصل عليها من اي مسلم لانة كما رايت حرام

وكل محبة لكل مسلم بدون ان اي فتوي من اي قسيس لاني اعرف ان ايماني اساسة محبة البشر

الصديقة حنان .. أنا الي بشكرك على ترحيبك وعلى فكرة انا مصدقك جدا واتمنى اني لما أقولك ان برضه الإسلام يحثنا على الحب والحب ومن ثم الحب ولكل البشر دون اي استثناء تصدقيني

مكنتش عايز اخوض في تفاصيل في أديان او فلسفة تفسير للكيان الإنساني بس انا ححاول برضه اوضحلك وجهة نظري بشكل مبسط عسى ان كل الي بفكر فيه يوصلك
فكرة الخوف من النار او حب الجنة لتجنب العقاب او الاستمتاع بالنعيم اعتقد انها غريزة موجودة في كل البشر من قبل حتى وجود الاديان .
خوف السارق لما بيسرق .. بيكون خايف من ايه ؟
وخوف القاتل لما بيقتل .. بيكون خايف من ايه ؟
وحب الرجل مثلا لزوجته عمره ما يخاف مثلا انه يحبها اكتر وعمره ما حيخاف يقول لنفسه انه بيحبها ..
الي عايز اقوله يا حنان ان مستحيل احنا كبشر .. نتجاهل فكرة وجود العقاب او الثواب والمكافئة في مسيرة أروحنا في هذا الوجود الذي لا نزال لا نعرف ما هيته تحديدا ومفيش حد يقدر يقعد في كلمتين ويلخصلنا الموقف في كلمتين عشان نستريح بعدها ومنفكرش في النهاية
انت مش معايا ان لازم يبقى فيه ثواب لكل الي بيعملو الخير .. ولازم يبقى فيه عقاب لكل الي بيعملو الشر زي الي بيقتلو وبينتكهو حرمات المجتمع من حولهم
معقولة يعني حينتهي الوضع دون اي محاسبة او تصفية حسابات .. ان صح التعبير

اما اني اخاف عشان كده باعبد واصلي واصوم في اعتقادك يعني اني من السهل على انسان انه يؤمن بدين هذا هو ما جاء به لو خوفت من النار اعبد أكتر واكتر وكل متخاف أعبد وصلي وصوم ..
بالتاكيد انت تحتاجين لإعادة حساباتك لو كنت فاكرة اني انا كمسلم بصلي وبعمل خير خوفا فقط من العقاب او طمعا فقط بالجنة ..
انا كمسلم أحب ربي لأني مؤمن ايضا انه يحبني وانه سيأتي اليوم الذي يحاسبني فيه على اعمالي واعمال من نصفوني واعمال من ظلموني وظلمو اهلي ومجتمعي
وانا مصدقك جدا لما قلتيلي انكم كأقباط تحبون كل البشر .. ونحن ايضا كمسلمين نحب كل البشر ولا نحمل أي ضغائن او حقد او كراهية ضد اي انسان وايضا كما قلتي انت ايضا بحقائق كتابية .. وفي يوم حوضحلك ده بشكل واضح وبسيط

اما كل الي انت عكستيه ده بكلامك وانا متأسف على انه فعلا بيحصل بس مش دايما بدليل اني اعرف ناس أقباط اصدقاء كتير وفعلا متميزين ولديهم الوظائف المناسبة وتفتكري ان لو ما بقناش نتكلم ونتحاور حنقدر نحل كل المشاكل دي .. لازم يا حنان نبقى ايد واحدة .. متفاهمة متعاونة عشان نقدر نعمل خير لينا ولبلدنا ولا انت مش معايا ؟

لسه برضه بتقولي اني جيت للمكان الخطأ ؟؟

--------------------------------------------------

الاستاذ الفاضل FiberOptics
توضيح لابد منه
من تخاطبه فى هذه المداخلة هو كبيرنا وحبيبنا عم حنا

وليس الاخت حنان او هناء كما أخطأ البعض الاخر

لذا لزم التوضيح

مع الاعتذار لأبينا الكبير حنا3

آخر تعديل بواسطة servant4 ، 28-05-2006 الساعة 11:49 AM
الرد مع إقتباس
قديم 28-05-2006
Gold User

إقتباس:
مش حرد عليك .. لما تبقى تتكلم زي ما احنا بنتكلم كده هنا .. حبدا أرد عليك
واقول بقى انك افحمتني .. ولو اقنعك عقلك ان دي النتيجة الي وصلتلها بردك عليا دلوقت يبقى حرام عليك هذا الكم من المشاركات الي انت عامله .
ياخواجة فايبرأوبتيكس ....
إحنا مشكلتنا مع الإسلام والمسلمين الذين يطبقون الشريعة الشيطانية علينا...
لذلك فتحنا هذا المنتدى لكشف هؤلاء الشياطين والتحذير من إجرامهم.
أما الآن فأنت مجرد إنسان مصرى لاخوف منك ولايحزنون ....
ونحن هنا عبارة عن مصفاة لفصل المسلمين الحقيقيين من المسلمين الفالصو اللى زى حالاتك ...

ولذلك أقول لك عندما تصبح مسلما حقيقيا تعالى هنا لتناقشنا ...
وإحتمال كبير جدا إنك تتحول لمسلم قريبا جدا....
رغم أن الإحتمال الأكبر أنك تتحول إلى إرهابى وبالتالى ستناقشنا بالسيف ذبحا وبالقنابل تفجيرا

فهيا يارجل توكل على اللات
فخير البر عاجله

حمؤة بن أمونة

آخر تعديل بواسطة knowjesus_knowlove ، 28-05-2006 الساعة 12:26 PM
الرد مع إقتباس
قديم 28-05-2006
The_Lonley_Wolf The_Lonley_Wolf غير متصل
Registered User

The_Lonley_Wolf is on a distinguished road
إقتباس:
ومن اين لك هذه النسبة !!
طيب نرجع نقول كمان مرة : انا عايش فى مصر منذ مولدى و بتعامل مع المجتمع و بقعد مع مسلمين كتير و بتفرج على التلفزيون المحلى و بقرا جرايد محلية و بعرف اتكلم عربى و حوالين بيتى على الاقل 8 جوامع فى مسافة اقل من كيلومتر مربع بسمع عظاتهم كل جمعة
مصر تأكلنى الاونطة على انى جاى من هوليوود برضو؟؟؟

إقتباس:
عزيزي انا بالرغم من ان موضوعي بعيد كل البعد عن اي حوار او مناقشة دينية بحتة .. الا ان اغلب الردود هنا بلاقيها في الاخر بترجع وتقول الدين والدين
وانا عارف كويس .. محدش يقولي انت في قسم حوارات الاديان ..
يابنى انتم اللى بتتعاملوا من منطلق دينى بحت و كل المشاكل اللى بيننا و بينكم اساسا بسبب اسلامكم تخيل لو انتم مش مسلمين كان هايبقى فى مشاكل بينكم و بين الناس كده؟؟
مش انتم اللى بتقولوا الأسلام دين و شريعة و اسلوب حياة متكامل؟

إقتباس:
وعكس ما قلت انت .. هل تعتقد ان فكري منافي ومخالف للمنطق والعقل ومخالف لأبسط مفايهم ومبادىء الانسانية ؟! ما انا مسلم ومسلم بيحاول على اد ما يقدر يطبق تعاليم دينه .. زي اي مسلم وزي زي اي انسان برضه بيحاول يشوف الاستقرار في بلده ومنطقته وانا ضد كل أنواع العنف بكل أشكاله ومع الحوار والمناقشة السليمة العاقلة
منين انت مقتنع بالسلام مع الاخرين و بتحبه و فى نفس الوقت مقتنع بالأسلام كدين وبتطبق تعاليمه؟؟
نو جيساس أسلوبه مش عاجبك؟؟
طيب انا اللى بطلب منك اهو تفسرلنا الفتوتين الارهابيتين المذكورة أنفا
بص لو مزنوق و مش عارف تفسرهم اتحجج بأن اسلوبى غير مهذب مثلا و انك مش هاترد عليا و انك زعلان و كده و أحنا هانفهم

إقتباس:
ما انا كمان عشت زيك في مصر .. وليا أصحاب من وانا صغير أقباط وعلاقتنا متصلة الى الان وكلها حب وود ومحبة ومفيش اي ضغائن او خلافات .. واحنا صرحا مع بعض في مثل هذه النقاط خصوصا بعد الي بنشوفه من أحداث مفتعلة ومتطرفة وأفعال نادرة وجديدة علينا كمجتمع مصري عربي
يابنى انت عاوز تقوللى انهم هايقولولك دينك ارهابى و شيطانى كده فى وشك؟؟ هايخافوا طبعا خصوصا مع طرقكم المعروفة فى قمع الرأى و الأرهاب عموما

إقتباس:
لو قصدك انك مش طايقني مثلا تقدر ببساطة ان لا تدخل على موضوعاتي او حاول ان تتجاهل كلماتي او ردودي ..
لا انا أقصد انكم بتكرهونا و انت عارف انكم بتكرهونا و لكن مع ذلك داخل تأفلم و تفهمنا أن الأسلام تمام و فل الفل
يعنى انتم عاوزين تقتلوا و تدبحوا و تنهبوا و مع ذلك مش عاوزين سمعة الأسلام تبقى منيلة بنيلة لأ كمان بالعافية عاوزين الناس تحب الأسلام !!!!!!!!!!!!!
الرد مع إقتباس
قديم 29-05-2006
hanna3 hanna3 غير متصل
Registered User

hanna3 is on a distinguished road

الفاضل اسماعيل
عزيزي انا لم اري مسلم مهذب مثلك منذ اكثر من 35 عام مضت سامحني انا لا اقدر ان استوعب هذا
ثم قل لي كم مسلم مثلك في ال 77 مليون ؟؟
وتقبل كل الاحترام

الرد مع إقتباس
قديم 29-05-2006
fnfn fnfn غير متصل
Registered User

fnfn is on a distinguished road
ماهذا العجب الذى اراه تقول ان
ك عمرك ماسمعت شيخ بيقول روح اقتل وخوف الناس مش معقول وانا باقول لسيادتك ان عمرى ماقابلت اى واحد بيحبنا من القلب ابدا بالعكس نقدم محبة نجد حقد وكره نقدم معروف نجد العكس تماما ربما انت بتحاول تخفف من حدة التشاؤم الموجود على الساحة لكن الحقبقة مرة قوى فى كل مجال نجد الاضطهاد والعنف والكره واحب ان اسال هل انت من كوكب تانى الم تسمع على الذبح والحرق والسلب والنهب فى كل مكان مثل الكشح العديسات الاقصر العياط الاسكندرية وغيره ارجوا الرد ايها المتفأل بزيادة
الرد مع إقتباس
قديم 29-05-2006
El-Basha El-Basha غير متصل
Moderator

El-Basha is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة hanna3

الفاضل اسماعيل
عزيزي انا لم اري مسلم مهذب مثلك منذ اكثر من 35 عام مضت سامحني انا لا اقدر ان استوعب هذا
ثم قل لي كم مسلم مثلك في ال 77 مليون ؟؟
وتقبل كل الاحترام

My Dear hanna3
As usual, your are 110% correct

اسماعيل ...Dear
I would like to see more and more people like you in the Forum

First, I would like to apologize for writing in English, as I do not have an Arabic key board, Please respond in Arabic so everyone can read and understand your views.

I’m sure you are a good person and you can see people in this forum appreciate your views.

I hope one day, when you have a chance to do what you are saying and to stand up firmly to what you believe in the mosque our university or even at your work.

Most of the people in this forum wish for the day when there are no discriminations against COPTIS in Egypt, or
even acknowledge the daily suffering for COPTS in Egypt. To work for a better future you need to know the reason for the problem. What most of the people are saying, please do not hide your head in the sand.

I can till you also, no one will even bother to join or read this forum if there is no discrimination against COPTS in Egypt. The internet is our only way to get our voice and views heard.

If we the Egyptians have not learned from what happened in Lebanon, Sudan & Iraq then we deserve what will happened to our Egypt.

Any way, good luck with your exam. I would like to see good and fair people like you are doing well in life
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة