تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 07-11-2005
sad_candel
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة Mrs 2ana 7or
بص يا شمعه سوده
يا ريت لما تتكلم فى المنتدى متكونش واخد حاجه من القرف اللى بتبلبعه ده لانه بيخليك مش مركز وكلامك مش راكب على بعضه وبتتحول ومش بتميز بترد على مين بالظبط وبتضحك الناس عليك وعلى اسلوبك
وياريت كمان تبطل اسلوب كلام الحوارى بتاعة الباطنيه بتاعك ده علشان متنزلش من مستوى المنتدى لو سمحت
صدقينى يا مدام
انا مرايه
يعنى لو واحد شعبى زى حضرتك هاكلمه فى ايه مثلا ،اكيد هاكلمه فى الى يعرفه،لو واحد عنده فكر وعقل اكيد هاكلمه بفكر وعقل ،لو واحد بيتكلم بطريقه حوارى عندى منها برده
مدام انا عمرى ما بلبعت
وفعلا من منطقة شعبيه
بس شفت حاجات وحاجات الف عمر على عمرك ما تشوفيها
فووق قوى وتحت قوى
ياريت تفهمى وتحاولى تتحفينا بكلامك الشعبى الاصيل
حاجه غريبه بتتكلم بلغه عامية متوحله فى الشعبيه وبتطلب منى
ميرسى بيكوه ،ثانك يو ،وباراكالوه ،انشطيه ، بذمتك مش الكلام ده صعب عليكى شويه ؟
الرد مع إقتباس
قديم 07-11-2005
الصورة الرمزية لـ Mrs 2ana 7or
Mrs 2ana 7or Mrs 2ana 7or غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Sep 2005
Mrs 2ana 7or is on a distinguished road
سلام ونعمه ...
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة غلاباوي

انا لم اتكلم عن الشيعة يا عزيزتي فنحن نتكلم على النطاق المحلي او تحديدا مصر .. ويبدو انك مستغربة ان مسلم هيضطهد مسلم لانة مسلم .. وفاتك ان امن الدولة مسلمون ( مجازا ) و يضهدون المسلمون في كثير جدا من الحالات وليس الاخوان المسلمون فقط .. بل ان الاخوان المسلمون ذاتهم ليس بالضرورة ارهابيين وسفاحين كما تتخيلين ... وحتى وان كانوا كذلك فأي مداهمة ينتج عنها اعتقالهم هم وذويهم وممن ليس لهم اي دخل او علاقة بهم الا القرابة فقط وحتى على النطاق المصغر في الجامعات عند الانتخابات الجامعية يتم استبعاد المرشحين الاسلاميين من اتحاد الطلاب هل تظنى ان من يفعل ذلك مسيحين ام مسلمين ؟!

قبل اى شيئ انا مش طلبت منك اى مصادر تدل على كلام غير كلام المقريزى يا عم غلباوى انت حتكلفتنى ليه ؟؟؟ احنا لسه مخلصناش كلام عن مدى مصداقيه الكلام عن اضطهاد الاقباط وقت الفتح الاسلامى...

اما عن كلامك ان المسلم يضطهد المسلم فانا كنت اعنى ما قلته ان المسلم السنى يضطهد الشيعى والعلوى والدرزى البهائى وغيرهم..... ومتنساش ان مصر فى فترة الحكم الفاطمى كانت شيعيه والازهر تم بنائه فى تلك الفترة حسب معلوماتى تقدر تقولى فين الشيعه فى مصر حاليا؟؟؟؟
غلباوى انا مش مستغربه ان المسلم يضطهد المسلم فمابالك اضطهاده للمسيحى...
نيجى لدفاعك عن الاخوان المسلمين بص يا غلباوى انا مؤمنه ان الجماعه دى متفرقش عن الجهاد او التكفير والهجرة كلهم اتربا فى خضن الارهاب وشربوا السم اللى مسح مخهم وصور ليهم ان الكل كفرة حتى المسلم البيسط مدام مش مطول دقنه ومقصر جلبيته يبقى كافرلكن اتاكد انه لو كرهك وانت مسلم قيراط فهو بيكرهنى الف وبكده نرجع لنفس البدايه ... مين اةداله حق يكفر ده ويقتل ده الا انه ملتزم التزام حرفى بنصوص قرانيه واضحه وصريحه او احاديث نبويه تدعوه لكده يبقى المشكله مش فيه كشخص قد مهو مشكله فى الدين
ولو سالتنى عن رايى حقولك ان الناس دى تستاهل الحرق احياء لانهم بكل وقاحه كفروا الدنيا وخربوا البلد والاخر يطلبوا الحريه باسم حقوق الانسان طب ازاى نرجع نقول حريتى تقف عند حريه الاخر مسلم مسيحى هندوسى بوذى مش مهم المهم التعايش السلمى اللى المسلم مش معترف بيه بالمرة

اعتقد ان كلامي يا عزيزتي كان جامعا للكل وواضحا في نفس الوقت وقد قصدت ببساطة ان ( كل ) من يستحل دمي او مالي او ينتهك حرماتى فدمة مهدور لي سواء كان مسلما او مسيحيا او حتى يهوديا .. واعتقد ان هذا المبدأ توافقينى علية

تمام متفقين اكيد

.. ومعلومة بسيطة جدا اريدك ان تعلميها .. رغم ان مصر لا تطبق الشريعة الاسلامية بالكامل في كافة قوانينها الا اننى اردت وبشدة تطبيق مبدأ الاعدام العلنى في جرائم المخدرات .. والارهاب خاصا موجة الارهاب في التسعينيات ,,, وكنت اعتبر ان ذلك رادعا قويا لاي شخص تسول له نفسة الاعتداء على ممتلكات الغير سواء كانت ممتلكات مادية او اشخاص بذاتهم ... قد تعتبرينى في هذا الامر قاسي القلب او حتى غير رحيم ولكن فكري معي .. لو ان تم اعدام الارهابيين مثلا رميا بالرصاص او بالاعدام شنقا او حتى بالسيف في ميدان وامام الناس او نفس الوضع لتاجر المخدرات فسيفكر كل من سقدم على ذلك الف مرة قبل ان يحاول ذلك |... ارجو ان اكون قد وفقت في توصيل وجهة نظري جيدا
تحياتي

انا معاك انه حيكون عبرة لمن اعتبر بس خلينى اسالك ... فى بلد بتطبق الاحكام العلنيه والاسلاميه زى السعوديه كاااااااااااااااام واحد سعودى اتعمل فيه كده مقابل الغلابه اللى عايشين بالبلد
عن نفسى انا مع عقوبه الاعدام تماما لكن مش كده لان الانسان ده فى الاخر له اهل وعيله هما مالهمش زنب وبعدين تطبيق الاحكام لو حتمشى عالكل ماشى لكن انا وانت عارفين انه فى خيار وفقوس والغنى اللى يدفع ديه يطلع منها والغلبان يا تنقطلعه ايد او رجل او رقبه يبقى فين العدل
الفلوس كمبدا ديه كله عنصريه

عموما اتمنى اننا نكمل كلامنا عن مدى مصداقيه الاضطهاد فى مصر قت الغزو الاسلامى

وشكرا لكل الاخوة فى المنتدى واتمنى الكل يشارك فى الحوار
الرد مع إقتباس
قديم 07-11-2005
الصورة الرمزية لـ ezzzak
ezzzak ezzzak غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
ezzzak is on a distinguished road
يا مدام ريحي نفسك مش دي العالم الي تتناقشي معاها

وفري وقتك ومجهودك العالم الي النقاش ميجبش معاها نتيجه
كبري دماغك علي طول
الرد مع إقتباس
قديم 07-11-2005
غلاباوي
GUST

يا ايزاك بطل عك ... انا ما صدقت اقول عليك بتتكلم بعقل .. هترجع تلبخ لية ....؟!!

اما مدام انا حر ... فعذرا .. لأن اكون جاهلا خير من اكون احمقا ... انا ليس لي دراية تاريخية بالامر ولا احب ان امارس اسولب القص واللزق من المواقع لاننى اكره ان اكون مجرد وعاء ناقل
فأعتذر لك لانى لن استطيع ان اجيبك في تلك النقطة لجهلي بها .. واعتقد كما قلت ان صراحتى افضل .

اما نقطة اقامة الحدود .. ان يهمنى تطبيق الحدود ذاتها اكثر ممن يطبقها ...ولعلمك وذلك من اشخاص كثيرون اقاموا بالسعودية يؤكدون ان في اغلب الحالات لا يرضي اهل القتيل مثلا بالدية .. الا انهم ايضا لا ينكرون كلامك في ان احيانا واكررا احياااااااااااانا تكون ملزمة بالمقيم اكثر من المواطن ذاته ..
انا لا اناقش التطبيق الخاطئ للحدود ولكن اناقش الحد في ذاته .. ماذا لو اقيم في مصر ذلك على الوجه الاكمل ... هل يضايقك مثلا رؤية رقبة تاجر مخدرات تطير في ميدان عام وانتى تعلمين جيدا ان مثل هذا العمل سيحد بنسبة عالية جدا الاتجار في المخدرات ... واقول لك في السعودية مخدرات ودعارة وشذوذ شأنها شأن اي دولة اخري فلا هم ملائكة ولا هالات النور تظلل رؤوسهم ولكن اعود اقول لك ان هناك خلل طبقي لديهم في النظام الاجتماعي هو سبب ما يحدث هناك ..
الرد مع إقتباس
قديم 08-11-2005
الخواجه الخواجه غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: May 2005
الخواجه is on a distinguished road
إقتباس:

اما مدام انا حر ... فعذرا .. لأن اكون جاهلا خير من اكون احمقا ... انا ليس لي دراية تاريخية بالامر ولا احب ان امارس اسولب القص واللزق من المواقع لاننى اكره ان اكون مجرد وعاء ناقل
فأعتذر لك لانى لن استطيع ان اجيبك في تلك النقطة لجهلي بها .. واعتقد كما قلت ان صراحتى افضل .

اما نقطة اقامة الحدود .. ان يهمنى تطبيق الحدود ذاتها اكثر ممن يطبقها ...ولعلمك وذلك من اشخاص كثيرون اقاموا بالسعودية يؤكدون ان في اغلب الحالات لا يرضي اهل القتيل مثلا بالدية .. الا انهم ايضا لا ينكرون كلامك في ان احيانا واكررا احياااااااااااانا تكون ملزمة بالمقيم اكثر من المواطن ذاته ..
انا لا اناقش التطبيق الخاطئ للحدود ولكن اناقش الحد في ذاته .. ماذا لو اقيم في مصر ذلك على الوجه الاكمل ... هل يضايقك مثلا رؤية رقبة تاجر مخدرات تطير في ميدان عام وانتى تعلمين جيدا ان مثل هذا العمل سيحد بنسبة عالية جدا الاتجار في المخدرات ... واقول لك في السعودية مخدرات ودعارة وشذوذ شأنها شأن اي دولة اخري فلا هم ملائكة ولا هالات النور تظلل رؤوسهم ولكن اعود اقول لك ان هناك خلل طبقي لديهم في النظام الاجتماعي هو سبب ما يحدث هناك ..

و الحدود دي يا غلاباوي لو طبقت في مصر ها تبقي مهزله و ها يطلع 50 مليون شاهد زور علينا و يقولوا اننا ازدرينا الاسلام و يبقي المشنقه بالدور و كله محلل ليكم من مال و نساء و بنات المسيحيين و قتل الرجال منهم لان ده تراث و بداخل الكثير منكم - ده علي سبيل الافتراض لكن الزمان لا يعود للخلف و الاقباط اتغيروا كتير كتير قوي و الافضل للجميع
و للمره المليون ((((العلمانيه هي الحل ))))
الرد مع إقتباس
قديم 08-11-2005
Registered User

إقتباس:

خلاص مدام كده يبقى خلينا فى كلام القرمزى يا غلباوى تمام كده

متقولش احيانا بس ولا نسيت الحادث الشهير بتاع المدرس المصرى اللى انجلد 80 جلده ومحدش دافع عنه مع انه هو المظلوم وياترى لو واحد سعودى قتل فى مصر حينفع يطير رقبته ؟؟؟
عاوز الحدود الغى الديه يمكن وقتها نبتدى نقطه للنقاش عن الموضوع ده
لكن حدود وخيار وفقوس يبقى هاصت وعلى رايك لو الحدود معبه ورادعه كان زمان السعوديه اكتر بلد امان بس على قولك اكتر بلد فيها بلاوى بس الفرق كله من تحت لتحت
الرد مع إقتباس
قديم 08-11-2005
الصورة الرمزية لـ ezzzak
ezzzak ezzzak غير متصل
Registered User

إقتباس:
يا ابني هو مفيش غيرك بتتناقش
ولو كنت انت فعلا فا انا عكيت في ايه
ايه المشكله لو لقيتكم بتتناقشو ومفيش فايده من المناقشه
بتاعتكم مش من حقي اقولوكم ستوب
والكلام مكنش عليك يا ذكي
الرد مع إقتباس
قديم 09-11-2005
غلاباوي
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة ezzzak
وفري وقتك ومجهودك العالم الي النقاش ميجبش معاها نتيجه
كبري دماغك علي طول

امال الكلام كان على مين يا زيكو ؟!!!!!!!!
الرد مع إقتباس
قديم 09-11-2005
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة ezzzak
يا ابني هو مفيش غيرك بتتناقش
ولو كنت انت فعلا فا انا عكيت في ايه
ايه المشكله لو لقيتكم بتتناقشو ومفيش فايده من المناقشه
بتاعتكم مش من حقي اقولوكم ستوب
والكلام مكنش عليك يا ذكي

ايزاك....

مش عاوزة اقول ان النقاش بينى وبين غلباوى مش حيصل لنتيجه من حيث الاقناع ولكن ممكن الفايده تكون اننا كل طرف يفهم الطرف التانى مش اكتر وده فى رايى فى حد ذاته فايده على الاقل ليا
ومدام النقاش بادب وذوق يبقى مش منه ضرر حتى لو مش منه فايده على الاقل ليك
اتمنى ميكنش كلامى كان ممل للدرجه دى

مع محبتى احترامى
الرد مع إقتباس
قديم 09-11-2005
الصورة الرمزية لـ ezzzak
ezzzak ezzzak غير متصل
Registered User

إقتباس:

امال الكلام كان على مين يا زيكو ؟!!!!!!!!

اسمع اغنيه سعد الصغير ولامش عارف اسمه ايه
وانت تعرف الكلام علي مين
الرد مع إقتباس
قديم 09-11-2005
الصورة الرمزية لـ ezzzak
ezzzak ezzzak غير متصل
Registered User

إقتباس:
ايزاك....

مش عاوزة اقول ان النقاش بينى وبين غلباوى مش حيصل لنتيجه من حيث الاقناع ولكن ممكن الفايده تكون اننا كل طرف يفهم الطرف التانى مش اكتر وده فى رايى فى حد ذاته فايده على الاقل ليا

مع محبتى احترامى
يا جماعه انا بعتذر
اذا كنت بوظت المناقشه
بس انا كل مشوف الموضوع اشوف منقشاتكم لسه مخلصتش
قلت افر عليكم الطريق لو كنتو زهقتو ده غير منقشات اخري
غلاباوي مش طرف فيها والصراحه بتكون منقشات مع ناس
متستاهلش تضيع وقت في الحوار معاها
الرد مع إقتباس
قديم 09-11-2005
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة sad_candel
صدقينى يا مدام
انا مرايه
يعنى لو واحد شعبى زى حضرتك هاكلمه فى ايه مثلا ،اكيد هاكلمه فى الى يعرفه،لو واحد عنده فكر وعقل اكيد هاكلمه بفكر وعقل ،لو واحد بيتكلم بطريقه حوارى عندى منها برده
مدام انا عمرى ما بلبعت
وفعلا من منطقة شعبيه
بس شفت حاجات وحاجات الف عمر على عمرك ما تشوفيها
فووق قوى وتحت قوى
ياريت تفهمى وتحاولى تتحفينا بكلامك الشعبى الاصيل
حاجه غريبه بتتكلم بلغه عامية متوحله فى الشعبيه وبتطلب منى
ميرسى بيكوه ،ثانك يو ،وباراكالوه ،انشطيه ، بذمتك مش الكلام ده صعب عليكى شويه ؟
شمعه سوده تعرف تسد بوزك معايا خالص لان لو رديت عليك حكرهك فى عيشتك... لا ترد عليا فى شيئ ولا توجه كلام ليا نهائى لانى باختصار مش بحب اتكلم مع حشاشين بيتكلموا باسلوبك ده... من الاخر بقرف
الرد مع إقتباس
قديم 09-11-2005
الصورة الرمزية لـ ezzzak
ezzzak ezzzak غير متصل
Registered User

إقتباس:
شمعه سوده تعرف تسد بوزك معايا خالص لان لو رديت عليك حكرهك فى عيشتك... لا ترد عليا فى شيئ ولا توجه كلام ليا نهائى لانى باختصار مش بحب اتكلم مع حشاشين بيتكلموا باسلوبك ده... من الاخر بقرف

وهو المطلوب اثباته
الرد مع إقتباس
قديم 09-11-2005
غلاباوي
GUST

إقتباس:
ايزاك....

مع محبتى احترامى
موافقك يا مدام علي كلامك بالطبع مع ملاحظة ان النقاش مش لازم ميوصلش لنتيجة من حيث الاقناع ... انا شخصيا مش متعصب او متيبس الاراء على الاقل مش في كل الامور .. لكن المناقشة نفسها ممكن تقنع الاطراف بوجهة النظر على الاقل قدام نفسهم مش قدام الناس .. يعنى ممكن المدام تقنعنى بشيء .. ممكن مش اصرح بيه لكن في حد ذاته كان اقناع ليا في الموضوع دة ... والعكس صحيح ...
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة