تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع
 
خيارات الموضوع طريقة العرض
  #1  
قديم 01-01-2006
copticdome
GUST
 
المشاركات: n/a
الكنيسة بين الدين والسياسة

ما الجديد على الساحة؟
وبعد رصد سريع لأسباب فشل القضية القبطية في الماضي ، و بعض عناصر الافشال المعاصرة ، نعود إلى الأمل ، فمن أين يأتي الأمل؟
يأتي الأمل المعاصر من ظهور العديد من المتغيرات ، المتغير الأول هو نجاح بعض الأقباط في الهجرة إلى الخارج ، و مع ذلك لم ينسوا أسباب خروجهم ، و ذلك أتاح لهم مزيد من حرية الحركة و القدرة على الفعل لم تكن متاحة من قبل ، و المتغير الثاني هو التطور التكنولوجي الهائل في الاتصالات ، مما فتح الباب على مصراعيه أمام رياح التغيير ، و أودى إلى تلاشي الحواجز السياسية أما الطوفان الهائل من الاعلام و حرية التعبير ، و أما المتغير الثالث و هو من نتائج المتغير الأول ، أن الأقباط نجحوا أخيرا في أن يستوعبوا مبدأ الفصل بين الدين و السياسة ، وبين الكنيسة و الحكم و السلطان ، و إن كان المتغير الثالث لم ينضج بالتمام بعد ، فمازال الكثير من الأقباط ينظرون إلى الرئاسة الدينية على أنها المسئولة عنهم سياسيا.
ظهور هذه المتغيرات الثلاثة الاساسية ساعد و بوفرة على ظهور تياريين يحملون كل الأمل للأقباط ، التيار الأول تيار علماني بحت ، يتعمد و بشدة التنصل من أي صبغة دينية ، و يقوده العلماني العجوز المخضرم "المهندس عدلي أبادير" و يتحرك معه المنظمات القبطية في أوروبا و الولايات المتحدة ، بل ويتحرك في الخلفية جيل ثاني يملك القوة و الذكاء و الشباب مثل الناشط الاستاذ مايكل منير رئيس أحد منظمات الأقباط في الولايات المتحدة ، و وقوتهم الاساسية تنبع من ابتعادهم عن الكنيسة ، و معرفتهم الأكيدة بأن مطالب الأقباط هي سياسية في الجوهر ، فلا يمكن للأقباط أن يطالبوا بحقوقهم بدافع الدين ، فالمسيح لا يطلب بناء الكنائس ، فالصلاة لا يحدها مكان أو زمان ، و المسيح لا يحدد وطنا ، ففي أي مكان ففي العالم تستطيع أن تحيا مع المسيح ، و المسيح لا يطالب بمناصب في البرلمان أو في القيادات السياسية ، و لكن المجتمع القبطي يحتاج إلى كل هذا ، و يحتاج إلى المزيد من الحرية السياسية و الدينية ، و هذا مطلب سياسي.
و التيار الثاني هو تيار ديني بحت يتنصل و بقوة من أي مبدأ سياسي ، أو أي تيار سياسي ، و هذا يمثله القمص العجوز أيضا "زكريا بطرس" . وقد نجح هذا الكاهن في استعادة القوة الروحية للمسيح بابتعاده عن السياسة ، وبذلك أعاد عصر التبشير من جديد إلى الكنيسة القبطية ، و بدأت الكنيسة القبطية تقوم بدورها الريادي الذي فقد منذ أربعة عشر قرنا ، و عندما يتحرر المسيح من سيطرة قيصر ، يتغير وجه العالم ، وهذا ما يفعله القمص زكريا ، و الذي تنكره عليه القيادات الكنسية في مصر ، فبدلا من أن يلزموا الصمت و يتركون هذا الكاهن العجوز ليفعل ما لم يقدروا على فعله ، تتحرك ألسنتهم متسلطة لتهاجمه و تنكر عليه كهنوته ، و لكن الحق أنه يفعل ما هو من مهام الكهنوت ، فخدمة الموائد و افتقاد الفقراء و اليتامى لم تكن من أعمال تلاميذ المسيح ، بل خدمة الكلمة ، و خدمة الكلمة في الاساس ليست هي الوعظ و الخطب في الكنائس للمسيحيين ، و إنما هي خدمة التبشير. ومرة أخرى يظهر المزيد من الأمل في الكثير من الأجيال الشابة المتنصرة المتخرجة من تحت عباءة القمص زكريا ، و بالتالي فالحركة التبشيرية المسيحية المصرية مقدر لها البقاء على الساحة لفترات طويلة قادمة.
****سياسة بلا دين أعطت عدلي أبادير القدرة على الخروج من عباءة الكنيسة التي تصيب بالشلل السياسي ، و التصرف بمساحة أكبر من الوعي ، و كذلك القدرة على لفت انتباه العالم لهذه الفئة الصغيرة المحاصرة دينيا و سياسيا. وأخرجت الناشطون من أقباط المهجر من عباءة "ابن الطاعة تحل عليه البركة" ، إلى حرية حقوق الانسان ، و المطالبة بأساسيات انسانية نسيها الأقباط لفترة طويلة.و دين بلا سياسية ، أعطت القمص زكريا القدرة على التبشير بحرية ، دون الالتفات إلى العواقب السياسية ، و الألاعيب السياسية ، التي يقع فيها باستمرار الكثير من قيادات المسيحية في الداخل ، و أعطت مساحة لظهور ألف أثناسيوس جديد ، و آلاف المتنصريين الجدد في جميع بقاع العالم العربي بما فيها السعودية.
ومن هنا أرى الأمل و النور ، أرى أن المسيح قد افتقد الشعب القبطي ، و أن ما حدث في الكشح ، وما يحدث في الاسكندرية ، و ما سوف يحدث بعد ذلك لن يغير من تيار الوعي و النهضة البادئ في الظهور ، بل سيزيد من إظهار الاسلام على حقيقته القبيحة ، و كيف أنه يحول البشر إلى شياطين يسرقون ، و يقتلون ، و ينهبون ، و يغتصبون باسم إله الاسلام الدموي . و لا يمكن أن تنطفئ الفكرة بالسيف و لا يمكن أن يختبئ المسيح تحت مظلة قيصر أكثر من هذا ، فقياصرة روما قديما لم يستطيعوا الصمود أمام عباد النجار المصلوب ، بل خضعوا للمصلوب القائم من الأموات ، و اليوم لن تقوى أبواب الجحيم الاسلامي علي الكنيسة القبطية ، ليس بسبب عدلى أبادير أو القمص زكريا بطرس ، أو المؤتمر القبطي في أمريكا ، أو غيرها من الظواهر و المتغيرات ، بل لأن هذه كلها لم تجتمع مصادفة في مجرى التاريخ ، هناك من يحركها ، و أنا أعرفه.
الرد مع إقتباس
  #2  
قديم 15-01-2006
copticdome
GUST
 
المشاركات: n/a
قِسْ مصري يهاجم الإسلام ويصف الحج بـ"حفلة جنس جماعي"

قدس برس / أكد مصدر مسؤول في البطريركية المرقسية الأرثوذكسية في القاهرة الأنباء، التي ترددت بشأن وقف البابا شنودة بابا أقباط مصر، للقس زكريا بطرس عن الصلاة في كل الكنائس الأرثوذكسية في العالم، بسبب هجومه المستمر علي الإسلام لحد وصفه موسم الحج، وفق ما نشرته صحيفة مصرية مستقلة، بأنه "حفلة جنس جماعي"!.

وقال مسؤول في مكتب البابا شنودة لوكالة "قدس برس" في اتصال هاتفي، ردا على موقف الكنيسة من قيام هذا القس بمهاجمة الإسلام والمسلمين في الفضائيات وكنائس المهجر "نعم قرار وقفه ومنعه من دخول كل الكنائس الأرثوذكسية في الخارج صحيح، وأصدره البابا شنودة وليس لنا علاقة به". وأضاف "هذا أمر حدث منذ فترة وليس جديدا".

ولم يؤكد المسؤول بمكتب البابا شنودة، الذي طلب عدم الكشف عن اسمه، ما تردد عن سبب قيام البابا بوقف القس بطرس، عقب اتصال شيخ الأزهر به، واحتجاج منظمة المؤتمر الإسلامي. كما لم يبرر استمرار القس زكريا بطرس في مهاجمة الإسلام في الخارج، مما أكسبه شعبية بين بعض أقباط المهجر المتطرفين. وقال "ماذا يفعل البابا أكثر من هذا.. ممنوع (أي بطرس) أن يدخل أي كنيسة أرثوذكسية للصلاة فيها"!.

وقد أكد مسؤول آخر في المجلس الملي للكنيسة، وطلب عدم الكشف عن اسمه أيضا، وقف القس بطرس عن الصلاة، ودخول الكنائس التابعة للكنيسة الأرثوذكسية في داخل وخارج مصر. وقال لـ"قدس برس" في البداية "اسألوا البابا شنودة" عن قراره هل هو قرار أم مجرد توجيه شفوي؟. وعندما علم بتأكيد مكتب البابا للنبأ، عاد وأكده، مشددا على رفض الكنيسة المصرية هذا الهجوم غير المبرر من هذا القس على الإسلام.

وقال عضو المجلس الملي الكنسي إن أعضاء في الكنيسة سألوا كبار الكهنة في مكتب البابا قبل فترة لماذا الصمت على هذا الهجوم الفاحش ضد الإسلام من جانب القس بطرس التابع للكنيسة، وأنه علم فيما بعد أن البابا أصدر قرارا (غير معلن) في هذا الصدد بمنعه من الصلاة ودخول الكنائس، بيد أن هذا الأمر ظل معروفا في نطاق ضيق فقط، على حد قوله.

وأضاف أن قرار الوقف يعني الفصل وأن لا يمارس هذا القس أي عمل كهنوتي، أو حتى أن يدخل للصلاة في الكنائس، وأنه يختلف عن قرار "الشلح"، الذي يعني تجريد الشخص الكهنوتي من العمل الكهنوتي، وإعادته لهيئته المدنية السابقة للكهانة، وأن سر استمرار هذا الكاهن في الهجوم علي الإسلام من داخل الكنائس في الغرب، يعود لفتح كنائس "إنجيلية" أبوابها أمامه، بعد غلق الكنائس الأرثوذكسية في وجهه، عقب قرار البابا شنودة.

وسبق للقس بطرس أن قال في تعليق له على ما تردد من كونه "مشلوحا"، أي مطرودا من الكنيسة "تردد كثيرا على لسان من يهاجمونني أنني مشلوح ومطرود من الكنيسة، ولم يذكر ولا واحد منهم تاريخ هذه الأحكام وحيثياتها، فهذه كلها أكاذيب وادعاءات باطلة بلا دليل، وموضوع الشلح الذي تتشدقون به ليس موضوعا هينا، فالشلح عقوبة المهرطقين ضد لاهوت المسيح، وإني بحمد الله لم أجرد المسيح من لاهوته، بل أدافع عن ذلك ضد من يجردونه ويعتبرونه مجرد نبي.. فمن هم المهرطقون الحقيقيون؟ من له أذنان للسمع فليسمع، ومن له عقل للفهم فليفهم".

احتجاجات للمثقفين والصحف المصرية

وكانت صحف مصرية مستقلة عديدة قد بدأت تكشف مؤخرا تفاصيل هجوم هذا القس المفصول على الإسلام، بشكل غير مبرر، في كنائس الغرب، وفي برامج فضائية عديدة. وتساءل بعضها "من يوقف خطايا القمص زكريا بطرس ضد الإسلام؟". ونشرت بعض هذه الصحف تصريحات القس ضد الإسلام والحج، بشكل أثار استياء المسلمين، خصوصا وأن صحفا نشرت تصريحاته عن الحج كـ"حفلة جنس جماعية" بالمانشيت العريض، وتحريضه الأقباط ضد الحكومة المصرية، وترويج مزاعم عن خطف المسيحيات في مصر، وتحويلهن للإسلام قصرا.

ويعمل القمص زكريا بطرس في القناة التبشيرية /الحياة/، التي تبث إرسالها على القمر الصناعي "الهوت بيرد"، التابع للاتحاد الأوربي. ودأب من خلال برنامجه "أسئلة عن الإيمان" على النٌيل من الإسلام والمسلمين ومن شعائرهم ومن الرسول محمد صلي الله عليه وسلم بأقذع الألفاظ، وبكلمات يعف عن ذكرها اللسان. ففي إحدى الحلقات التي بثتها القناة أثناء موسم الحج الماضي تناول القمص زكريا بطرس الحج في الإسلام، وأخذ يتحدث عنه بأبشع الأساليب، واصفا إياه بأنه "حفلة جنس جماعي".
وقد أكدت صحف مصرية مستقلة أن مجموعة من المثقفين المصريين تقدموا بطلبات عاجلة إلى مشيخة الأزهر، لاتخاذ الإجراءات القانونية ضد القمص زكريا بطرس، راعي كنيسة "برايتون" في العاصمة البريطانية لندن، بسبب الأوصاف القبيحة والبذيئة التي ألصقها بشعيرة الحج، في برنامجه التليفزيوني، الذي يتناوب على تقديمه امرأة ورجل يدعيان أنهما مصريان مسلمان اعتنقا المسيحية، وأن الرجل يدعى محمد سعيد، والمرأة تدعى ناهد محمود، وأنهما انضما إلي جيوش المنصرين لاحقا، بعد أن استطاع هذا القس تنصيرهما من خلال شبكة الإنترنت. وطالبت الصحف بتقديم اعتذار رسمي للمسلمين عن كل هذه البذاءات، إلا أن كلتا الأزهر والكنيسة تكتما على هذه الاحتجاجات من مواطنين مصريين مسلمين ومسيحيين على حد سواء، خوفا من إثارة الموضوع في وسائل الإعلام.

كما قام مثقفون مصريون بمناشدة الاتحاد الأوربي وقف بث هذه القناة على هذا القمر الصناعي وغيره من الأقمار التابعة له، مثلما فعلوا مع قناة /المنار/ التابعة لحزب الله اللبناني، بحجة أنها تدعو إلى العنصرية وتؤجج الفتن، بيد أن إرسال هذه القناة لا يزال مستمرا، ومسلسل الهجوم على الإسلام أيضا عبرها لازال مستمرا.

هجوم بطرس على الإسلام

واعتاد زكريا بطرس أن يتناول في لقاءاته التليفزيونية الدين الإسلامي والنبي محمد صلى الله عليه وسلم بالهجوم البذيء، واصفا الإسلام بأنه دين هرطقة، وأحيانا دينا بدويا يربط كل آية قرآنية وكل فعل وقول للرسول وصحابته بحياة البدو. كما أنه قال في إحدى حلقاته "إن نشأته الدينية الأولى كانت من خلال استضافة والده لمشايخ الأزهر المتنصرين (!!) وعلى رأسهم الشيخ كامل منصور، وهو مسلم وخريج جامعة الأزهر الشريف في الثلاثينيات، ولكنه بعد التنصير أصبح اسمه ميخائيل منصور (!)". كما ادعى في حوار خاص له أن الإخوان المسلمين قتلوا شقيقه فؤاد عام 1948، لذلك فهو يتمنى تخليصهم من الإسلام"!.

وسبق للقس زكريا بطرس أن مثل أمام نيابة أمن الدولة العليا والنيابة العامة عدة مرات، بسبب قضايا تتعلق بالفتنة الطائفية، وخروجه عن القانون المصري. وقد نفته الكنيسة المصرية إلى استراليا، ثم نقل إلى الولايات المتحدة الأمريكية، وهو يقيم حاليا في بريطانيا.

وقد أثار هجوم بطرس على الإسلام حفيظة غالبية الصحف المصرية حتى إن صحفا عديدة حزبية ومستقلة، ومواقع على شبكة الإنترنت هاجمته بشدة، خلال العام الماضي، والعام الحالي.

وقد بعث القس بطرس بمقال مطول إلى جريدة /صوت الأمة/ المصرية، نشرته مواقع قبطية، يرد على هذه الانتقادات تحت عنوان "هذه الضَّجَةُ الكُبرَى علامَ؟، تساءل فيه "كيف أنه فجأة ظهر المدافعون عن حرمات الأديان؟.. أين كانوا عندما تهجم على عقائدَ المسيحية مسلمون كثيرون قديما، ولازالوا إلى الآن، أمثال الداعية أحمد ديدات، والشيخ الشعراوي، والدكتور مصطفى محمود، والدكتور محمد عمارة، وغيرهم الكثيرون في الفضائيات العربية، والإذاعات المحلية، وكل الجوامع والمساجد الإسلامية، بل والقوانين الوضعية في كل الدول العربية، بل والآيات القرآنية والأحاديث النبوية، التي تهين المسيحيين وتحض على قتلهم، على حد زعمه.

نقلا عن القدس برس
منقول يا (مراقب)
الرد مع إقتباس
  #3  
قديم 15-01-2006
copticdome
GUST
 
المشاركات: n/a
أبونا ذكريا بطرس

هذه ليست ارائى اكرر ليست ارائى
بل اراء بعض الناس فى منتديات اخرى حبيت اكتبهالكم


*انا نفسى أفهم لية التهجم الفظيع على أبونا ذكريا بطرس من الكنيسة!
*المفروض ان الكنيسة تقف بجانب ابونا ذكريا مش تتهجم علية.يعنى اية ان بعض المسؤلين فى الكنيسة وبعض الافراد يقولوا ان ابونا ذكريا بيقوم الدنيا علينا! هو لما واحد يخرج الحق وينور العقول من الظلام الى فيها يبقى بيعمل مشكلة!
انا عن نفسى استفدت جدا من المواضيع الى طرحها أبونا ذكريا
فى حاجات كتير كنت بسأل نفسى فيها (هى دى صح ولا غلط) وابونا كشف كل شىء بكل امانة منه
هى فين الكنيسة القبطية دلوقتى من زمان ..لما كانتت الكنيسة بتتحمل الاهوال علشان تظهر الحقيقة مهما دفعت من دم ابنائها وخدامها.هو بيبشر الناس وبيبين الحقائق لا اكثر ولا اقل ..هو فين التبشر بالمسيح فى العالم العربى!
دا احنا اقلية بلنسبة للمسلمين .واقلية بالنسبة لباقى الطوائف المسيحية .فين التعاليم المسيحية الى جعلت أطفال فى سن 10 سنين و12سنة يستشهدوا على اسم المسيح لانهم رضعوا التعاليم المسيحية وهم صغار
..لما المسلمين يتكلموا عنه ماشى لانه بيظهر الحقيقة الى بيخبوها عن الناس ..لكن لما المسيحيين ينقضوا الكلام الى بيقولة ابونا ذكريا دى مشكلة فى حد ذاتها..لما يقولوا ان البابا شلح ابونا ذكريا وطردة خارج مصر وكلام كتير بيتقال عنه..دا يخلى الناس لا تثق فيه ولا فى كلامة ابدا على الرغم من انه كلام صح ....
__________________
{كراع صالح سعيت فى طلب الضال..كأب حقيقى تعبت معى أنا الذى سقطت }


بيس
اعتقد ان رأى الشعب المسيحى هذا نوع من الضعف او الهروب لما سوف يلاقونه كرد فعل على تأيده
و السبب فى هذا ضعف الايمان
فانا ارى اليوم ان كثير من المسيحيين فقط اسما و لا يفقهوا شيء عن المسيحية



amitabh
مشرف منتدى الكمبيوتر و الانترنت و (الفنان المطحون اخيرا)
للاسف المسيحيين يستحملوا فقط انهم يسمعوا الشعراوى و شرائط الميكروباصات
لكن حد مننا يحاول يرد يبقى بيعمل ثورة
لما ابونا زكريا هو اللى بيقوم الدنيا
امال خطب الجمعة اللى بتقول للمسلمين على الملاء (لا تقربوا ال***** ولا تعاملوهم)هذا جيد؟
شرائط الكاسيت التى تباع فى المساجد (قسيس اسلم و غيرها) و 100% منها كذب



mena_hot
قداسه البابا شينوتي الثالث يجب ان يغير منهجه ومنهج الكنيسه القبطيه في عده مواقف .... ويجب ان يشجع ويقوي امثال ابونا ذكريا بطرس ............. وان لم يفعل هذا او ظل يتعرض لابونا ذكريا ومن شابهه .... سيجد نفسه بصلي في الكائدرائيه لوحدوا .............

على فكره انا متحامل بعض الشيئ على الراعي الكبير ..... لغيرتي ولاني اسمع العديد من الناس غير راضيين عن اعمال سيدنا البابا ..... وخصوصا عندما يتكلم بالسياسه ....

يجب ان يعرف البابا ان مؤيدي ابونا ذكريا بطرس هم ليسوا فقط من الاقباط بل من جميع الطوائف المسيحيه .... وان شعبيته بدأت تزداد ..... وان كل ما يقال في حقه كلمه باطله ان كان من تشليح ثوب او الى اخره .... احبه الشعب اكثر واكثر ...... لانه يتكلم بحق وبضمير وليس كما باقي الكهنه للاسف ..... والذين فضلوا التوجهن والخوف والشهره على اكتاف الشعب القبطي ......

ليوصل جميع المقربين من قداسته :
اننا مع ابونا ذكريا بطرس وضد تشليحه للثوب والتعرض له ..... وان اصريتم على التعرض له فستخسرون ثقت الناس الذين احبوكوا وطاعوكوا طوال كل السنين .............

ارجوا من المقربين ان يوصلوا هذه الرساله بإسمي وبإسم كل مؤييد للاب الاب ذكريا بطرس


sokrat
عضو مبتدىء تاريخ التّسجيل: May 2005
المشاركات: 1
الاخوه الاعذاء
بالحقيقه كنت سعيدا بدخولي الي هذا المنتدي الرائع ولفت نظري هذا الموضوع الهام والشيق
وارجو ان تستمعوا الي في اول مشاركه لي في هذا المندي

اولا لنكن عارفين ان ابونا زكريا بطرس انسان رائع ولاقي الكثير من التعب والالام خلال حياته وخلال اعتقالاته
واعرف احد الكهنه الذين كان معتقلا معه في اوائل الثمانينيات وكان يصفه بالمناضل
بالفعل هذا الرجل رائع

ثانيا : لا تصدقوا كل ما يقال عنه او عن تطاول او صراع بينه وبين الكنيسه وارجوا ان تنتبهوا لهذا
ايها الاخوه ان غايه الشيطان ان يضرب خدمه هذا الرجل الرائع
فنجد المسلمين مثلا يصفونه بصفات غير اخلاقيه وانه وانه ولا يستطيعون الرد علي ما يقول
وفيذات الوقت الشيطان في حاله هيجان بالنسبه لاولاد المسيح فلابد من حكمه في القياده كي نمشي في كافه الطرق
ثالثا: ان من يتهمون البابا بسؤ التصرف وانه بعدائه لابونا زكريا سوف ينفض الناس عنه اقول لهم يا اخوتي كان بالاولي لابونا زكريا ذاته ان ينفض عن الكنيسه الارثوذكسيه ذاتها
لا يا اخوتي لا نجعل الغضب يعمي اعيننا فنفعل مثلما فعل الاخرون باشتقاقهم عن الكنيسه وانكروا كل صله لهم بالكهنوت كي يعيشوا حسب شهواتهم
ان الكنيسه الارثوذكسيه هي بيتي وبيتك وبالاولي لجميعنا ان ندافع عنها ونحميها لا ان ننفض عنها كما هدد البعض
علينا ان نتروي في اتخاز القرارات التي نراها صالحه
علينا كما ذكر بعض الاخوة العقلاء ان نلتزم بديننا اولا ونظهره بين الناس باعمالنا
الرد مع إقتباس
  #4  
قديم 15-01-2006
copticdome
GUST
 
المشاركات: n/a
أبونا زكريا بطرس

[SIZE="5"] lion
مشرف وما بيحبش يزعل حد

الحقيقة الواحد سعيد بمستوى النقاش فى هذا الموضوع لانة الحقيقة بيعبر عن فكر شباب واعى ومثقف ومتنوع النظريات

ويارب بكون كل الشباب زيكم

بالنسبة لموضوع ابونا دة موضع كبير وتفاصيلة كتيرة ولية شق روحى واخر سياسى واخر امنى لكن فى حقائق لازم نفهنها

1- ان سيدنا البابا رجل ليس له مثيل فى هذا الزمن وربنا يديلو الصحة وطولة العمر واحنا مش هانعرف امتى اللا بعدين
سيدنا البابا رجل عقلانى روحانى حكيم جدا قائد حازم ويعرف مالذى يفعلة بالظبط وتاكدوا انة عمرة ما هايعمل حاجة تزعل ربنا

2- ابونا بطرس رجل كاهن ارثوذكسى حتى هذة اللحظةولم ولن يترك كهنوتة
وبالنسبة لاسلوبة فتاكدوا ان نظرياتكم سليمة وانا معاكم ولكن تاكدوا ان كل واحد ولية اداواتة اللى بيصيد بيها وبينجح بيها



gorg
صديق المنتدى

يا جماعة انا عاوز اقول حاجة ......... و ده رايي احنا ليه بصينا علي ابونا زكريا هو صح ان احنا نفرح ان في واحد منا بيدافع علي الايمان المسيحي و الكنيسة بس في حاجة انا عاوز اقولها زي ما في ابونا زكريا بره مصر في ابونا مكاري جوه مصر يعني ربنا مش سايب كنيسته و كمان البابا شنودة محدش يقدر ينكر حكمته في قيادة الكنيسة و كمان عاوز اقولكم حاجة ايام البابا كيرلس كان ماشي و راعي الكنيسة كويس جدا و بالرغم من كده برضه طلع ناس و مننا احنا يهاجموه ...... يعني اللي عاوز اقوله اننا لو كل واحد عمل الشئ الصح السليم كشخص مسيحي مش حيكون في ابونا زكريا واحد بس و الدليل حيكون اسلوب حياتنا ....... بس كمان لازم ناخد بلنا من نقطة ان احنا بنخاف ليه علشان معندناش ثقة ولا ايمان ........ و في حاجة كمان انا مش بشجع التعصب يعني لازم ناخد بالنا ان في جماعة بتكون عاوزة تسير الفتن من جوه الكنيسة و من خارجها مش علشان مصلحة الكنيسة لا علشان مصلحتها الشخصية ....... معلش طولت عليكم بس فعلا الموضوع هام

rafik samy


الراجل ده تحفة
و بجد بيعمل شغل حلو قوى
فى حاجات كلنا بنواجهها كل يوم و مش بنعرف نرد عليها.. هو بيقولها بمنتهى السلاسه و بوضوح من غير خوف و لا شك
حتى هما نفسهم مش بيقدروا يرضوا عليها فكل اللى بيعملوه أنهم يشتموا..
أنا شخصيا أعرف واحد كان متعصب جدا للإسلام و ماكانش بيفوت مناسبة إلا لازم يقول أصل ال***** دول كفرة.. لكنه كان قريب منى
ففى يوم كدة قالى هو صحيح فى برنامج بييجى على الدش بتاع قسيس مصرى بيشتم فى الإسلام.. فقولتله لا.. هو مش بيشتم.. هو بيسأل و مستنى حد يجوبه.. تعرف أنت تجاوبه.. فقالى بمنتهى الفخر أنه دارس فالقرآن و الإنجيل و يقدر يرد على أى سؤال...
و فعلا أتفقنا أننا نتفرج على البرنامج مع بعض... و كان قاعد يتريأ لغاية ما أبتدى البرنامج.. و قعد يتريأ على تخن أبونا زكريا و أن سبب التخن ده هو الفلوس اللى أمريكا و إسرائيل بتصرفها عليه علشان يضرب فى الإسلام.. و كلام من ده
لكن لما أبتدى يسمع.. لائيته مركز قوى و لما كنت بحاول أكلمه كان بيسكتنى و جاب ورقة و قلم و قعد يكتب اسامى الكتب اللى أبونا زكريا بيقرا منها و يسمع.. و راح جاب القرآن.. و بقى يطلع الآيات.. كانت الحلقة دى بتتكلم على أخطاء القرآن النحوية.. و على فكرة صحبى ده أزهرى و بيعرف فى اللغة العربية كويس..
المهم.. فضل على الحال ده لغاية أخر البرنامج.. و بعد البرنامج.. متكلمش خالص.. لكن سألنى عن مواعيد البرنامج فقلتله..
و بعد كدة بقى بيتفرج على الحلاقات لوحده.. و أخر حاجة هو قالهالى مين يعرف.. أنتوا ولا أحنا اللى صح..
أنا واثق تماما أن أن صحبى ده إيمانه بالإسلام أتهز.. و بدء يفكر و يحاول يشوف بعين تانيه غير اللى هو أتعود يبص بيها لأمور دينه..
و هو طلب منى نسخة من الإنجيل .. و طبعا أدتهاله علشان بجد حسيت أنه عايز يفهم..

مالناش دعوة أبونا زكريا جنس مليته إيه .. أوسوزوكسى، كاتوليك، بروتستنت.. المهم أنه بيفكر و بيوصلاللى هو عايزه.. و القصد كلام ربنا فالآخر.
أنا بحترم الراجل ده و يا رب تحفظه من أجل رفع أسمك.

bondoqa



علي فكرة يا بيس انا اعتقد ان البابا شنودة لة وجهه نظر معينة في انة يخلي ابونا زكريا خارج مصر علشان لما يطلبوا منة ان يوقفة عما يفعلة يرد بكل بساطة انا ماليش سلطة علية انا مشيتة من الكنيسة ومن مصر وبكدة يقدر ابونا زكريا يستمر . اما موقف الشعب المسيحي فهو فية تسرع وعدم وعي كافي يا ريت يفكروا كويس قبل ما يحكموا
الموقف دة فكرني بحكاية عن الآنبا مكاري اسقف سينا المتنيح انة في احد زيارات السيد رئيس الجمهورية لسيناء لافتتاح احد المشاريع القومية انتهز الانبا مكاري الفرصة وقال انة قدم اكتر من خمس طلبات للدولة لبناء كنايس في سيناء واوضح لية تاريخ كل طلب بالمستندات ودة طبعا كان موقف محرج جدا للريس فامر في الحال بالاستجابة للطلبات دي بالموافقة تفتكري كان رد فعل مسيحين سيناء اية ؟؟؟
عملوا تجمهر في المقر في سينا و استنكروا اللي عملة الانبا مكاري بحجة ان دة هايقلب الدنيا عليهم لكن الانبا مكاري رد بكل بساطة انتوا زعلانين طب انا لما اقف قدام المسيح يوم الدين ويسألني اقولة اية وفعلا اقتنع الناس ان مينفعش نجامل اي انسان مهما كان مركزة او نخاف منة علي حساب المسيح
الحكاية انا سمعتها من التلميذ الخاص بالانبا مكاري وهى حقيقية 100%

spider_arch


لقد قرأت أكثر من مشاركة فى الموضوع بالإضافة إلى أن هذا الموضوع ناقشته مع أصدقائى منذ فترة

و للأسف نحن فى عالمنا العربى تعودنا سواء بتأثير المجتمع أو الثقافة الإسلامية أن عندما نتحاور ونتناقش يتحول الحوار من أنك تناقش فكر إلى أنك تناقش شخص
بمعنى أنه فى رأيى لو إفترضنا أن أبونا ذكريا مشلوح وإنسان سئ السمعة و.....إلخ
كل هذا لا يمس مصداقية فكره بشئ

أرجو من الجميع أن نناقش ما يقوله أبونا ذكريا بطرس دون النظر إلى شخصه

بالمناسبة : دى أول مشاركة ليا

تحياتى وتقديرى

طيب ممكن اقول كلمة في الموضوع ياجماعة؟
أولا ابونا زكريا مش ذكريا
ثانيا ابونا زكريا لم يتم تجريده من رتبة الكهنوت
ثالثا ابونا زكريا اختار الخروج لامريكا وترك انجلترا حتي لا يحرج الكنيسة وسيدنا البابا مع الحكومة
رابعا الموضوع ده في منتهي الذكاء من سيدنا البابا لان ابونا زكريا يعظ في التليفزيون ودخل كل بيت في مصر ومازال يعمد كل المتنصرين ويناولهم... يعني لسه يعمل ويخلص في كل يوم نفوس للرب
ايه رايكم بقي؟
الرد مع إقتباس
  #5  
قديم 15-01-2006
copticdome
GUST
 
المشاركات: n/a
أبونا زكريا بطرس


amilfakhry


يا أخواتى أعذروا قداسة البابا للأسباب الاتيه:-

1- لو البابا شجع أبونا زكريا بكلمتين هيكون أول الضحايا هم الاقباط الغلابه هتهيج عليهم ال**** والجهلاء اللى هايقولوا شوفوا أتباع شنوده والقسيس المارق زكريا بطرس اللى بيهاجموا الاسلام ونبيه وتقوم القومه من اللى يسوى وما يسواش وتبقى فتنه والضحايا كالعاده معروفين.... ولاأنتوا مش فاكرين موضوع سلمان رشدى أهو لايقرب لنا ولانقربله وشوفوا الماااسى اللى كانت بتحصل فى الصعيد والافتراء على المسيحيين الغلابه والبنات فى الشوارع !!!!!! لازم يكون الراعى الكبير اللى كلامه بيتعد عليه حكيم ولا أنتوا مش معايا!!!
لو راجعتوا الذاى أبونا زكربا خرج من المعتقل هتعرفوا أن سيدنا البابا خرجوا بطريقه حكيمه بكلمتين وبس قالهم أنتوا هاتعملوا منه بطل فسابوه ولولا كده ما كان هيخرج ولا يسافر بره مصر ويطلع الحاجات الحلوة اللى بنسمعها منه دى فالبابا بيفوت الفرصه على ال**** أنهم يأذوأى حد من الأقباط على الفاضى والمليان.......

2- هناك من المسلمين المتطرفين من يقسمون أهل الكتاب وطبعأ ألأقباط منهم الى محاربين للأسلام وغير محاربين أفكار على الموضه
وطبعأ أللى بيحاولوا يفهموا منهم عارفين أن الاقباط غير الأمريكان غير الأنجليز والفرنسيز وبالتالى أحنا فى نظر الجماعه دوول لحد دلوقتى
غير محاربين وده تطور كبير ولا عاوزينهم يفكرؤا زى أيام الجماعه اللى فى المعتقلات دلوقتى وسيدنا البابا راجل مثقف وعارف هو بيخاطب ميت والمجتمع فيه أيه والناس كلها عارفه كده دا أحنا ماصدقنا أن فى ناس ليها وجهة النظر دى وكله بأمر اللة....

3-أنتوا فاهميين ألأستشهاد والشهاده للمسيح تكون الذاى يعنى عاوزين الكهنه يطلعوا فى الشوارع ويتكلموا زى أبونا زكريا ويبقوا مستفزين للناس وبس !!!!!! أنا لاأعترض على أبونا زكريا ولابقول أنه مستفز بالعكس الراجل بيقول اللى على راسه بطحه يحسس عليهاواللى مش عاجبه يرد عليا أنما أحنا من غير المنطقى نقول أونتكلم ألأ إذا حد طلب مننا أنه يفهم حقيقه وضعه وما يعتقده مش نرمى نفسنا فى التهلكه وبس على الفاضى والمليان....ماشى الشهاده لها أكليل جذاب والتاريخ يشهد بس أنتوا عاوزين البابا يقول يلاااااا أستشهاد زي يالاااااااا
نبيبسى ولاأيه فين الحكمه.....
لكن فى حاجه أنا اللى يتعرض لأيمانى أرد عليه بس بحكمه ...ومن غير خوف هو الخوف أن اللى بيرد مايكنش زى أبونا زكريا ياريت نتعلم منه حاجه.....
وبعدين دلوقتى اللى عاوز يبشر يدور على الخراف الضاله أولا ......
ولا أنا عندى فكره حلوة ما ننتبه لأولادنا الصغيرين ونعلمهم الأيمان السليم وفى الحاله دى هيبقوا كلهم زى ألبابا وزى أبونا زكريا فى المنطق والحجه طيب ده ربنا سخر ثقافة بولس اليونانيه وغيرها فى التبشير بالمسيحيه



godcanendit
عضو نشيط جدا
[ هذة اول مشاركه لي وهذا بامانه اول موضوع ادخل عليه في المنتدي بامانه قرات كل المشاركات كنت عايز اقتبس جزء من مشاركه اي عضو لكن عندما قرات المشاركات كنت هاخدهم كلهم اقتباس



بالنسبه للاخوه الذين يهاجمون ابونا زكريا بطرس ويقولون انه بروتستانتي هل حتي لو هو كان ملحد يغير من معني كلامه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
URL=http://www.fatherzakaria.com/]موقع ابونا زكريا[/url]



من يمجدون قداسه البابا ويفعلون مثل الكنيسة الكاثوليكية في العصور الوسطي وصاروا يساوا كلام البابا بكلام الانجيل هل وصلت كنائسكم خطاب الانتخابات الذي يطلب فيه البابا من كل مسيحي مصري ان ينتخب مبارك؟؟؟؟
اعرف تاريخ مصر
الي من يقولوا عيشوا في سلام ارجوا منهم ترك سيارتهم ومدارس اللغات الانجيليه والفرنسسكانية والالمانية والجامعة الامريكية وكل الاماكن اللتي يزيد فيها عدد المسحيين عن 100%و التي يروا فيها الدنيا بنظارة وردية ويخرجوا سيرا علي الاقدام لمدرسة حكومي التي تجد بها من 1 الي 10 طلبة فقط وكيفية التعامل معهم من زملاهم ومدرسيهم وقولوا لنا كيف نعيش في سلام؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اسف علي الاطالة وشكرا لسعة صدوركم

سلام ربي وفاديا ومخلصي يسوع المسيح معكم
ربنا يبارك حياتكم ويحميكم من الذئاب الخاطفة
الرد مع إقتباس
  #6  
قديم 16-01-2006
copticdome
GUST
 
المشاركات: n/a
انا اؤيد هذا الرائ


ابونا زكريا لم يتم تجريده من رتبة الكهنوت
ابونا زكريا اختار الخروج لامريكا وترك انجلترا حتي لا يحرج الكنيسة وسيدنا البابا مع الحكومة
رابعا الموضوع ده في منتهي الذكاء من سيدنا البابا لان ابونا زكريا يعظ في التليفزيون ودخل كل بيت في مصر ومازال يعمد كل المتنصرين ويناولهم... يعني لسه يعمل ويخلص في كل يوم نفوس للربايه رايكم بقي؟

ان سيدنا البابا رجل ليس له مثيل فى هذا الزمن وربنا يديلو الصحة وطولة العمر واحنا مش هانعرف امتى اللا بعدين
سيدنا البابا رجل عقلانى روحانى حكيم جدا قائد حازم ويعرف مالذى يفعلة بالظبط وتاكدوا انة عمرة ما هايعمل حاجة تزعل ربنا

2- ابونا بطرس رجل كاهن ارثوذكسى حتى هذة اللحظة ولم ولن يترك كهنوتة
وبالنسبة لاسلوبة فتاكدوا ان نظرياتكم سليمة وانا معاكم ولكن تاكدوا ان كل واحد ولية اداواتة اللى بيصيد بيها وبينجح بيها
الرد مع إقتباس
  #7  
قديم 17-01-2007
فلوباتير فلوباتير غير متصل
Registered User
 
تاريخ التّسجيل: Apr 2006
المشاركات: 23
فلوباتير is on a distinguished road
سلام الرب مع جميعكم - الناس اللى بتتكلم علي كيفها اللى ايده فى النار مش زى اللى ايده فى المياه - الحكمة مطلوبة - حنقول كلمة بسيطة من الانجيل المقدس - علشان اللى بيهاجموا الكنيسة وقيادتها - نحن نفتخر اننا مصريون ونعرف ايضا ان الله يحب الكل - ولكن مصر مميزة - مبارك شعبى مصر- افتكر انا الكلام ده مش جايبه من عندى - انظروا حولكم بكل ما نعانيه ولكننا فرحانيين بالرب يسوع - وعارفين انه مع كنيسته - دمتم بخير وسلام - ولتكن نعمة الرب مع الجميع احبائنا واعدائنا
الرد مع إقتباس
  #8  
قديم 17-01-2007
الذهبيالفم الذهبيالفم غير متصل
Registered User
 
تاريخ التّسجيل: Mar 2005
الإقامة: في عيني الله
المشاركات: 6,772
الذهبيالفم is on a distinguished road
لابد لنا وان نَعي ان القيادة الكنسية مَسئولة أمام القانون و الدولة ، وبالتالي وضعها حساس وصعب .
لكن كل واحد تكلم وقام بعمل بطولي مثل الأب زكريا بطرس فهو عمل بنعمة الله لكل واحد بحسب ما يعطي الرب له .
ونحن علينا ان نقف وراء كل عمل يمجد اسم المسيح .
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع


عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)
 

قوانين المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاح
كود [IMG] متاح
كود HTML غير متاح

الإنتقال السريع


جميع الأوقات بتوقيت امريكا. الساعة الآن » 10:29 PM.


Powered by: vBulletin Version 3.8.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

تـعـريب » منتدي الاقباط